inkkarikanootin pohja

Ostin uuden inkkarikanootin ja yllätyin, kun sen pohja rutisee sitä sisäpuolelta painellessa ja jalan alla.
Onko tämä yleistä vai onko tekijältä jäänyt hartsia pois laminoidessa?
Olisikohan aihetta palauttaa, koska uskon korjauksen olevan aika vaikeaa.
Ilmoita

En osaa sanoa kuinka yleistä tuo kanooteissa on, mutta lähtökohtaisesti kanootit yritetään tehdä mahdollisimman kevyiksi. Sitten ne ovat liian ohuita ja ritisevät, vuotavatikin ehkä parin vuoden päästä. Kannattaisi kanoottia hankkiessa ostaa vain polyeteenikanootteja, eli ns. ämpärimuovikanootteja. Ne on kevyitä, joustaa eikä halkeile. Kestävät kiveniskujakin joessa jonkin verran.
Ritinästä vielä että minulla on ollut n. 6 vanhaa lasikuituista soutuvenettä, ja ne ritisevät yleensä kaikki. Monia niistä on joutunut paikkaamaan mutta vaikea sanoa mikä vuodon on aiheuttanut kun niissä on niin paljon kaikenlaisia muitakin vaurioita. Uudessa kanootissa tuon voi kuvitella olevan vähintäänkin kiusallista. Ritinän aiheuttaa lasikuitujen katkeilu hartsin sisällä, ja pienten sisäisten murtumien muodostuminen. Jos lasikuiturunko on paksu niin se ei ole vielä ongelma koska matkaa ulkopinnan ja sisäpinnan välillä on monta kerrosta ja muutama niistä voi katkeillakin. Kanootissa joka on ehkä 3 kerroksen kuitukerros....vihje: myy se pois, nopeasti.
3 VASTAUSTA:
"Ritinän aiheuttaa lasikuitujen katkeilu hartsin sisällä,"
Ei pidä paikkaansa!

" ja pienten sisäisten murtumien muodostuminen."
Täysin oikein!
Mutta se muovi irtoaa kuidusta, eli muovi murtuu, kuitu pysyy rutistessä ehjänä!
AlanAmmattilainen kirjoitti:
"Ritinän aiheuttaa lasikuitujen katkeilu hartsin sisällä,"
Ei pidä paikkaansa!

" ja pienten sisäisten murtumien muodostuminen."
Täysin oikein!
Mutta se muovi irtoaa kuidusta, eli muovi murtuu, kuitu pysyy rutistessä ehjänä!
oletko aivan varma ? mutta oletetaan että olet oikeassa, lopputulos on silti että vene alkaa vähitellen vuotamaan koska kuidun ja muovin väliin tulee aukko rakenteen sisällä ja kun se tapahtuu uloimmassa kerroksessa niin se vuotaa jo varmasti
lasikuitukatkeileesiellä kirjoitti:
oletko aivan varma ? mutta oletetaan että olet oikeassa, lopputulos on silti että vene alkaa vähitellen vuotamaan koska kuidun ja muovin väliin tulee aukko rakenteen sisällä ja kun se tapahtuu uloimmassa kerroksessa niin se vuotaa jo varmasti
Kuidun lujuus on suuruusluokkaa 3000 MPa, siis 3000 Newtonia neliömilliä kohti.
Jos pohjalle astuessa paino jakautuu 100 mm leveälle osalle jalan alla, ja laminaatin paksuudesta vain 0,1 mm olisi kuitua, olisi kuitujen yhteinen poikkileikkaus jalan alla 10 neliömilliä, ja se kestää siis 30 kN voimaa, eli kolme tonnia. Niin painavaa ihmistä ei olekaan että saisi tuollaisen voiman aikaan vain painelemalla jalallaan, eikä putoamalla korkealta jalan varaan. Saman tietysti huomaa siitäkin ettei pitkistä kuiduista laminoitu pohta rutise, vaikka laminaatin paksuus on ihan sama. Koko ongelma johtuu katkokuitujen käytöstä, ja siten kuidun ja muovin leikkausjännitysten keskittymisestä lyhyelle matkalle, mitä kuitujen satunnainen suuntautuminen pahentaa, koska se johtaa epätasaiseen jännitysjakautumaan kuitujen välille.
+Lisää kommentti

Ylläpito on poistanut tästä viestin sääntöjen vastaisena.

Ilmoita
Hei, hei, hei....ei kanottiin kuulu astua kuivalla maalla - ei se vedessä ritise! (ei siinä mitään vikaa siis ole)
2 VASTAUSTA:
Tiedän ettei kanoottiin kuulukaan astua kuivalla maalla vaan vasta vedessä, siksipä tämä ritinä yllättikin.
Se siitä kotimaisesta laadusta.
anelka kirjoitti:
Tiedän ettei kanoottiin kuulukaan astua kuivalla maalla vaan vasta vedessä, siksipä tämä ritinä yllättikin.
Se siitä kotimaisesta laadusta.
Mikä vika siinä laadussa mielestäsi on?
Laadukkuuden mittarihan on keveys, jotta jaksaa vaikka yksin nostaa esim auton katolle, ja keveyden seuraus on ritinä. Se on siis merkki laadusta.
+Lisää kommentti
Ottamatta kantaa ritinän syyhyn (epäilemättä heikkolaatuinen polyeteenilasikuitulaminaatti se sillä murtuu), niin huomaa kyllä, että kirjoittajat eivät ole koskaan nähneet laadukasta inkkarikanoottia. Ne eivät nimittäin ritise, eivät edes lasikuidusta tehdyt, koska laminaatin sisällä ei ole ilmaa ollenkaan. Salaisuutena on epoksihartsi ja vakuumitekiniikka laminoinnissa, jonka jäljiltä syntyy ohut (muutama mm) ja kevyt mutta luja runko. Vielä parempaa tulee Kevlarista ja hiilikuituseoksista.

Tässä tyypillisiä painoja 16 jalkaisille (4,88m) kanootille, jossa puiset parraslistat ja rottinkipenkit:

Hiilikuituvahvisteinen laminaatti = 18 kg
Kevlar ilman gelcoatia = 22 kg
Kevlar galcoatin kanssa = 24 kg
Jättiläistuijasta rimaliimattu puukanootti, epoksi/lasikuitukapselointi = 30 kg
Vakuumilaminoitu lasikuitu = 32 kg
5 kerroksinen Royalex = 34 kg
3 kerroksinen polyeteeni = 36 kg

Sitten vielä semmoinen tyypillinen suomalainen ritisevä lasikuitulotja, katkomatosta ja polyesterihartsista leivottu = 45 kg. Ja ruma kuin fan. Ja kehnot melontaominaisuudet.

Itselläni on kokemusta paljaasta kevlarkanootista, joka on pirun hyvä (Wenonah Minnesota II 18,5 jalkanen sutjakka matkapeli), puukanootista joka sekin hyvä ja nätti (amerikkalaista tilaustyötä 6000€), Royalexistä joka on huoleton ja kestävä (nykyinen peruskanoottini on 31 vuotta vanha Mad River Royalex Explorer 16'), polyeteenikanootista joka on halpa ja huoleton mutta pletku, ja juuri tuollaisesta lasikuituhirvityksestä, joita myydään "kanootin "nimellä.
1 VASTAUS:
Itse itselleni kommentoiden: Royalexin valmistus on lopetetettu vuonna 2012, joten sitä ihmemateriaalia ei enää saa rahallakaan (paitsi käytettynä). Kanoottifirmat ovat kyllä keksineet vallan hyviä korvikkeita.
+Lisää kommentti
Kuinka kevyen inkkarikanootin voi tehdä?
Ilmoita

Vastaa alkuperäiseen viestiin

inkkarikanootin pohja

Ostin uuden inkkarikanootin ja yllätyin, kun sen pohja rutisee sitä sisäpuolelta painellessa ja jalan alla.
Onko tämä yleistä vai onko tekijältä jäänyt hartsia pois laminoidessa?
Olisikohan aihetta palauttaa, koska uskon korjauksen olevan aika vaikeaa.

5000 merkkiä jäljellä

Peruuta