Paras ms lääke tänään?

Mäsähtänyt

Tuota pilleri lääkitystä suositeltin, kallis on ku perkule oiken hävettää vanhaa veronmaksajaa.
Tuossa yrittänyt lukea noita kokemuksia, välillä tuntunut että sivuoireet on samankaltaisia ilman lääkitystä!!
Kuvittelin että tuo pilleri ois muka oireettomempi kuin piikit, mut?

19

4935

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Tictactoc

      Ocrevusta, joka on ihan uusi lääke, on kehuttu paljon neurologien toimesta maailmalla. Youtubessakin on useita videoita Ocrevuksen hienoudesta. En tiedä, onko sitä Suomessa jo saatavilla.

      Tysabri (infuusio) on varmaan edelleen aika kova sana, mutta riskit on vakavat.

      Lemtrada (infuusio) on tehokkaaksi mainittu, mutta sekin on riskikäs.

      Itselläni on Tecfidera (tabletti), joka on ollut melko helppo ja eipä tässä ainakaan ole ollut oireiden pahentumista Tecfideran aikana.

    • Lääkkeetön

      Onko edelleen niin, ettei pilleri lääkitystä saa, jos ei ole pistoksia kokeillut?
      Mulla ei mitään lääkitystä ja kun pillereistä alettiin puhua, kysyin lääkäriltä niitä mut totesi silloin etten saa ennenkuin pistokset testattu. Silloin sanoin, et pitäkää lääkkeennekin😛. En silti tiedä oisko mitään järkeä aloittaa mitään lääkitystä enää vuosien sairastamisen jälkeen?

      • Tictactoc

        Heh, no enpä ole tuollaisesta käytännöstä kuullut. Itse kyllä ensin käytin pistoslääkitystä ja siirryin Tecfidera-kapseliin heti, kun se tuli kokonaan KELA-korvattavaksi.

        Tilastot kertovat Tecfiderasta hyvää. Sinun kannattaa kysyä neurologilta uudemman kerran MS-lääkityksen aloittamisesta, nimenomaan kapseleiden. En usko, että on oikeasti mitään sääntöä, että vain pistoslääkityksen jälkeen sen voisi saada. Itse asiassa olen ihan varma tästä.


      • Lääkkeetön
        Tictactoc kirjoitti:

        Heh, no enpä ole tuollaisesta käytännöstä kuullut. Itse kyllä ensin käytin pistoslääkitystä ja siirryin Tecfidera-kapseliin heti, kun se tuli kokonaan KELA-korvattavaksi.

        Tilastot kertovat Tecfiderasta hyvää. Sinun kannattaa kysyä neurologilta uudemman kerran MS-lääkityksen aloittamisesta, nimenomaan kapseleiden. En usko, että on oikeasti mitään sääntöä, että vain pistoslääkityksen jälkeen sen voisi saada. Itse asiassa olen ihan varma tästä.

        No joo pitääpä ottaa puheeksi neurologin kanssa. Mulla ei kyllä selviä pahenemisia ole ollut aikoihin, mut oireita kyllä on ja niihin ei taida enää lääkkeet tehota.


      • Lendewi

        Minä sain suoraan pillerin, Aupagion. Diagnoosi on ollut vuosia, mutta lääkitystä en halunnut aloittaa. Nyt on uusi aktiivinen plakki, ja pahenemisvaiheen jälkeen en niin hyvin palautunut, joten suositeltiin lääkityksen aloittamista.


      • mäsäukko

        Itselläni meni 24 vuotta ilman lääkitystä, mutta kun uusia pahenemisoireita ilmaantui, otettiin piikit käyttöön. Tuolla Copaxonella ei juuri sivuvaikutuksia ole ja itseäni pillerit suorastaan pelottavat. Niillä kaikilla kun tuntuu olevan sivuvaikutuksia jos jonkinmoisia. Kaikki eivät niitä tietenkään saa, mutta silti jo mahdolliset sivuvaikutukset pelottavat.


      • Lääkkeetön

        No minä en sairastumisen alussa piikkilääkitystä ottanut, koska pelkäsin niin kovin niiden sivuvaikutuksia (ja ehkä vähän sitä piikitystäkin).
        Kaikilla lääkkeillä on sivareita, jollekin ei tuu mitään ja jollekin tulee kaikki mahdolliset ja pelkään kuuluvani tähän jälkimmäiseen joukkoon.

        Piikkejä en edelleenkään huoli, mut pillereitä voisin jo harkita.


      • Mäsynyt
        Tictactoc kirjoitti:

        Heh, no enpä ole tuollaisesta käytännöstä kuullut. Itse kyllä ensin käytin pistoslääkitystä ja siirryin Tecfidera-kapseliin heti, kun se tuli kokonaan KELA-korvattavaksi.

        Tilastot kertovat Tecfiderasta hyvää. Sinun kannattaa kysyä neurologilta uudemman kerran MS-lääkityksen aloittamisesta, nimenomaan kapseleiden. En usko, että on oikeasti mitään sääntöä, että vain pistoslääkityksen jälkeen sen voisi saada. Itse asiassa olen ihan varma tästä.

        Mooi! Minulla oli myös samankaltainen ajatusmailma.
        Jossain vaiheessa saivat piikityksen houkuteltua enkä tiedä onko ollut mitään vaikutusta vai oisko magneetti kuvat olleet samanmoiset ilmankin?
        Tuossa suosittelevat Gilenya merkkistä pilleriä, muutta luin noita seuraamuksia mahdollisia.. kuitenkin ne sattuu mulle epäonniselle ja vieläpä tuo työelämässä salialu / tasapainottelu.


      • Tinsku67
        mäsäukko kirjoitti:

        Itselläni meni 24 vuotta ilman lääkitystä, mutta kun uusia pahenemisoireita ilmaantui, otettiin piikit käyttöön. Tuolla Copaxonella ei juuri sivuvaikutuksia ole ja itseäni pillerit suorastaan pelottavat. Niillä kaikilla kun tuntuu olevan sivuvaikutuksia jos jonkinmoisia. Kaikki eivät niitä tietenkään saa, mutta silti jo mahdolliset sivuvaikutukset pelottavat.

        Mulla kans Copaxone piikki lääkitys ja hyvin menee. Pistän kerran päivään. Neurologi sanoikin, että Copaxone ja Rebif on turvallisimmat MS-lääkkeet. Toivottavasti kunto pysyy hyvänä.


    • lklklk

      sama juttu mutta minkäs teet enkä muuten tiedä onko näistä edes mitään hyötyä otin piikeinä este 8 kuukautta nyt vaihdoin pillereihin mutta sama helskutin tönkkä jatkuu

    • lklklk

      en oo ottanu vasta kuin kuukauden

      • Mäsynyt

        Muutamia kuukausia pillereitä napsittu . buranoita vedetty tuska oloihin ja punastumusia ym. Ei ainakaan tuntuvia hyötyjä, kait se on pakko yrittää kun viisaammat avustavat?


    • Ms2010

      Ensimmäine lääke oli tysabri sitten copaxone, rebif, tässä välissä yritettiin saada kela antamaan minulle gilenya mutta olin liian terve, sain aubagion ja pahanemisvaiheen ja nyt vihdoin gilenya käytössä. Viimeisestä pahiksesta jäi käteen temppuileva jalka. Mutta jos näistä lääkkeistä pitäisi valita niin ehdottomasti tysabri oli paras. Se auttoi halvaantuneesta takaisin kävely kykyiseksi.

    • Anonyymi

      Olisi kiva kuulla uudempia kokemuksia lääkkeistä,mikä paras ja myös huonoista puolista/sivuvaikutuksista.

    • Anonyymi

      Jossain luki ettei tablettimuotoa saa ennen kun piikityslääkettä kokeiltu. Nykyään ovat samalla tasolla, ensilinjan lääkkeitä eli kela korvaa molemmat. Voi valita niistä 1.linjan lääkkeistä minkä itse haluaa. Tecfidera kuuluu niihin. Aikanaan niille ei vielä ollut peruskorvausta myönnetty kelalta ja siksi ei helpolla annettu.

      Tecfidera on hyvä. Alku todella hankalaa vatsavaivojen kans, mutta sittemmin helpottaa. Nyt ei mitään valittamista.

    • Anonyymi
    • Anonyymi
    • Anonyymi

      Enkä tarkoita, että kaikilla ms-potilailla olisi kehossa virheasentoja, mutta jos yksikin on saanut väärän diagnoosin ja paranee jäsenkorjauksella, niin se on aina hyvä juttu.

    • Anonyymi

      Minulla on käsitys, että Lemtrada on paras, Ocrevus toiseksi paras, Tysabri kolmanneksi paras. Ainakin olen kuullut Lemtradaa luonnehdittavan sanoilla "the closest thing to a cure".

      Viimeisen parin vuoden aikana tosin on tullut pari uuttakin lääkettä, jotka kai ovat hyviä, joku Mavenclad ja joku toinen.

      Kaikkia edellä mainittuja vanhemmista lääkkeistä paras taitaa olla Gilenya. Sen kanssa samassa kategoriassa on Tecfidera.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      271
      2576
    2. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      41
      1421
    3. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      73
      1421
    4. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      22
      1176
    5. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      7
      1144
    6. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      48
      1136
    7. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      26
      1133
    8. Kellä on rumin tukka?

      Kuka on haapaveden rumin ihminen? Vinot silmät ja ikivanha mersu?
      Haapavesi
      9
      1131
    9. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      46
      1083
    10. Kuinka paljon nalle harmittaa

      Kun mä saan panna hehkua ja sä et? :)
      Ikävä
      6
      1042
    Aihe