Katumuksen tunne

Mielipide__

Heii vain..Tiedättekös sen kun olette tehnyt jotain peruuttamatonta? Joo ja se kun kadut sitä kamalasti. eikö olekkin ahdistavaa. Tein ystäväni kanssa typerän jutun josta ei tiedä muut. Voi olla mahdollista että vanhempani saavat tietää ja minua ahdistaa se ajatus sillä tahtoisin unohtaa asian ja lopettaa pelleilyt ja alottaa iloisen nuoren tytön elämän. Tämän takia on asia vaivannut myös uniani jos huomaatte sillä kirjottelen kello 8.00 aamulla tätä? ei en ikimaailmassa kesälomalla heräisi niin aikaisin paitsi jos olisi menoa mutta siis en ole nukkunut. Univaikeuksia. ei siis tätä kokonaan siitä johdu että minua kaduttaa ja pelottaa. Oisiko neuvoja miten saada tämä asia edes hetkeksi pois mielestä. En pidä katumuksen tunteesta. Kuka muka pitäisi? Kertokaa tuolla alhaalla miten olette saannet kaduttavan asian pois mielestä. Kannattaisiko asiasta keskustella? Tuntuu etten voi elää jos vanhempani saisivat tietää. En tahtoisi tuottaa pettymystä. Asia siis ahdistaa ja toivoisin vain ettei kukaan saisi tietää tästä ja että saisin vain unohtaa kaiken pahan ja jatka oikeaa ja iloista elämää. Terveisin nuori katuva tyttö.

18

1500

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kerro rohkeasti vanhemmillesi, eihän siitä mitään kamalaa seuraa, kun olet kertonut ahdistus katoaa ja kaikki on taas hyvin.

    • segsgggg

      Pari tärkeintä ajatusta ahdistuksen hallintaan:
      1. Mennyt on mennyttä etkä sitä voi muuttaa, pilaat vain tulevaisuuden murehtimalla tapahtunutta. Voit ainoastaan keskittyä tulevaisuuden parantamiseen ettei tule lisää kaduttavaa.
      2. Erottele asiat johon voit vaikuttaa ja johon et voi vaikuttaa, keskity siihen mitä itse voit tehdä tilanteen parantamiseksi äläkä sellaisiin asioihin joihin et voi vaikuttaa.

    • hyväomatuntotyynynä

      Ihmiselle on annettu omatunto ja se on tarpeellinen ja itseä ja yhteisöä suojaa tutka ja myös Jumalan ääni, jos on saanut oikeanlaisen opetuksen kristinuskossa. Omantunnon ääni voilla toimia myös väärin, lakihenkisesti ja väärin, jos kasvatus, uskonto ja psyyke ei ole terve.
      Jos esim. varastaa, rikkoo lähimmäistään niin että siitä osapuoli joutuu kärsimään, on väärin turruttaa syyttävä ääni lupaamalla ettei toista kertaa tee sellaista. Jos syyllisyyden yrittää turruttaa pimentoon, omatunto ei enää syytä vaan on helpompi toimia jälleen väärin ja entistä törkeämmällä tavalla. Tulee kyllä paha olo, elämästä menee mielenkiinto, tarkoitus, tulee turtumus, apatia mutta ei enää tunnista mistä alakulo ja masennus johtuu.

      Sinä tiedät kyllä järki-ihmisenä onko tekosi sellainen, että se pitää selvittää: oletko toiminut rikollisesti, toiminut väärin yhteiskunnan lakeja vastaan ja jollekin on teosta joutunut vahinkoa, oletko ehkä kiusannut toista.
      Olen sitä mieltä, että jos tekosi loukkaa vain omaa itseäsi: olet kokeillut päihteitä, sortunut moraalittomuuteen rikkoen omat rajasi, niin mielestäni et ole tilivelvollinen vanhempiesi edessä. Riittää kun kadut, pyydät anteeksi Jumalalta, jos häneen uskot, tai henkilöiltä joita vastaan olet loukannut.
      Rikosta ja pahaa tekoa ei kannata painaa villaisella vain syystä, että ehkä jää kiinni. Asia pitää selvittää ihan oman mielenterveytensä vuoksi. Omaatuntoa ei voi lahjoa, vaan asia joka painaa jää alitajuntaa niin kauaksi kuin se tunnustetaan ja selvitetään.
      Kun asia vaivaa sinua noinkin paljon että kärsit unettomuudesta ja elämäsi pilalla, on kyllä syytä välittömästi selvittää.
      Palsta on anonyymi. Et sinä paljastu, jos kerrot jutun täällä. Ja ainakin itse olen valmis vastaamaan vaikka sähköpostin kautta, jos et voi kaikille kertoa.

      • Jes. Kiitos kamalasti tuosta piristävästä kommentista @hyväomatuntotyynynä. Asia on siis jonknlainen todella pieni rikos. Ei siis vakava. Asia vain kalvaa minua sillä olen tottunut olemaan kiltti tyttö. Olen tutustunut 2 vuotta sitten tyttöön josta on tullut minulle tärkeä ystävä ja hänen kannustuksesta tein sen. Hän siis on muuttunut todella omituiseksi. hän kokeilee useita kertoja alkoholia ja tupakkaa josta on myös minulle tullut halu kokeilla hänen kannustuksesta tulleen. Olen miettinyt pitäisikö tuohon tyttöön vetää välit poikki. Sekin asia hieman vaivaa sillä hän on kuitenkin paras ystäväni mutta en tiedä onko oikein lopettaa välejä tärkeimpään ystävään sen takia.? Asia on siis vieläkin vaivannut minua mutta on aika pieni mahdollisuus jäädä kiinni. Olen yrittänyt vain unohtaa asiaa ja olen osittain onnistunut mutta se palautuu mieleeni epämukavissa tilanteissa. En pidä siitä että äitini sanoo että olen muuttunut kun olen alkanut olemaan sen parhaa ystäväni kanssa. Äitini mielestä hän on kuitenkin mukavin ystäväni. Mutta hän sanoi minulle että on alkanut katumaan päihteiden kokeilua ja aikoo lopettaa täysin. Asia piristi hieman sillä minua vaivasi että hän menee tekemään jotain liian typerää. Minä ja hän tehtiin se asia ja hän minut siihen kannusti. En voi sanoa että hän olisi tehnyt siitä enemmän sillä molemmat olivat täysin mukana tässä jutussa. Asia on sen verran pieni että siitä pääsee yli ilman mitään isompia juttuja mutta toivoisin vain että voisin antaa asian olla ja unohtaa ne. Se että päihteiden käyttö on minua kiinnostanut niin johtuu osittain siitä että perheestämme 4 ihmistä käyttää alkoholia ja tupakkaa. Toivoisin jotain vastausta joka saisi minua lopettamaan sen ajattelemisen. Kiitos vastauksista:) -S


    • hyväomatuntotyynynä

      Uskon että sittenkin pelkäät tunnustamisessa että menetät ystävyyden ja luottamuksen parhaan ystäväsi kanssa. On kyllä positiivinen asia, että kaverisi on päättänyt lopettaa alkoholin käytön. Jospa kerrot hänelle, että sinua vaivaa se rikos ja että oli todella typerää tehdä se. Voit vielä sanoa ettei koskaan enää ryhdytä tuollaiseen.
      Siinä olet oikeassa, että olit samalla tavalla vastuussa pahaan tekoon kuin kaverisikin. Ei kannata puolustella ja olisit voihin silloin sanoa ettei siihen ryhdytä.
      Paras keino olisi teidän molempien mennä sopimaan asia henkilöiden tai tahon kanssa, jolle rikoksesta on aiheutunut vahinkoa ja harmia. Omatunnon vaiva on sellainen, että ei sitä vain käskemällä vaienneta. Kun asia ei ole kovin vakava, niin ettekö voisi selvittää sen yhdessä vanhempienne ja osapuolen kanssa. Asia hävettää, mutta kyllä aikuiset ovat iloissaan kun nuoret tulevat ja tunnustavat asian ja keksivät siihen ratkaisun. Ja voi sitä vapautta ja iloa mitä siitä teillekin syntyy.

      Olet nuori ihminen ja elämäsi on edessä. Kun perheessä käytetään alkoholia ja tupakkaa, niin mallioppimisena on helppo siihen sortua ja voi olla riippuvuus geeneissä. Päihteiden ja tupakan käytön aloitus on helppoa, mutta irtipääsy ei sitä ole. Nykytietojen mukaan tupakka aiheuttaa ihan mielettömästi erilaisia sairauksia ja se on niin vaarallista että se pyritään saada loppumaan tulevaisuudessa ihmiskunnasta. Samoin alkoholista on jo vähänkin nautittuna terveyshaittoja. Ja kannattaa vielä lisätä miten paljon alkoholin vuoksi tulee rikollisuutta, kärsitään perheissä ja ihmissuhteissa. Jos aloitat nämä tavat, niin odota ainakin aikuisuuteen ja harkitse sitten - kannattaako.

      Sanoisin tuosta ystävyydestä oman mielipiteeni. Ole ihan oma itsesi, pidä omat rajasi ja älä souda ystäväsi mielen mukaan. Ei ole oikeanlaista ystävyyttä, jos itsellä ei ole päätäntävaltaa vaan kulkee lieassa. Sinulla tulee olla tasavertainen oikeus sanoa ei, jos et halua tehdä jotain, vaikka tihutöitä tai kokeilla päihteitä. Kokeile sitä ennekuin jätät kaverin noin vain. Sinulla on vaikutus häneen hyvällä ja rakentavalla esimerkillä.
      Kirjoitus voi vaikuttaa paasaamiselta, mutta en missään nimessä sitä tarkoita. Ajattelen todella teidän nuorten ihmisten parasta ja että teillä olisi edessä hyvä elämä.
      Olet fiksu ja ajattelevainen nuori. Kannattaa jo nuorena tehdä hyviä ja kestäviä valintoja ja ottaa opiksi virheistään niin kuin sinäkin olet päättänyt tehdä.

      • Joo. Asia on näin että ymmärrän tietenkin tehneeni virheen ja sitä on normaalia katua. Ystäväni pitää asiaa outona että minua asia kaduttaa. Hän vain naureskelee. Hän on kyllä vakavissaan lopettamassa päihteet mutta hän nauraa katumukselle. Jostain syystä joka kerta kun olen päättänyt että ei nyt en suostu mihinkään niin siinä tilanteessa kun sitä ehdotetaan niin asia kuullostaa hyvältä idealta. Se on tässä kai se vaikein osuus.


      • eienäänuori

        Jos sinulla on heikko tahto ja toimit toisen ohjauksessa hetken mielijohteesta niin silloin on hyvä karttaa seuraa, jossa sortuu hölmöilyyn.
        Se on tämän maailman ongelma että on ihmisiä, joilla ei ole moraalia ja omaatuntoa. Siksi on niin paljon pahaa. Näille henkilöille ei ole ongelma tehdä rikoksia ja pahaa vaan ongelma on se, että voi jäädä kiinni.
        Itse tulen onnelliseksi kun saan auttaa toisia, suojella ja puolustaa heikompia, auttaa kehitysmaan lapsia, vanhuksia ja vaikka eläimiä. Ei riitä se että elää vain itselleen ja ei tee pahaa.
        Mielestäsi et ansaitse tuollaista kaveria. Seura tekee kaltaisekseen, tämä vanha sanonta pitää paikkansa.


      • Joo. Kiitos auttavasta kommentista:) Välit häneen on poikki.


      • eienäänuori

        No kiva että olet saanut apua. On järkevää tehdä pesäeroa henkilön kanssa, jos oma hyvinvointi ja elämä on vaarassa. Näin välistä tapahtuu. Minulla oli noin vuosi sitten ystävä joka alkoi kohtelemaan kaltoin, manipuloi, juorusi selän takana ja jopa kiristi, mutta tukeutui hädän hetkellä apuuni ja teki sovintoa.
        Sitten tein päätöksen ja sanoin asiallisesti, että lopetetaan aktiivinen ystävyys, mutta ei silti olla vihamiehiä. Vaihdetaan kuulumisia ja moikkaillaan kun törmätään yhteen. no tämä ihminen suuttui ja ei ole sen jälkeen pitänyt yhteyksiä ja minulle se oli helpotus.
        Sinä olet tehnyt viisaasti itsesi ja ystävänkin kannalta. Päätökselläsi olet vastannut hänelle, ettei huono ja epärehellinen elämäntapa kannata, et ole palkinnut hänen tapaansa toimia. Onhan se sillä hetkellä menetys ja suru kun ystävyys loppuu, mutta ei sellainen on mitään toveruutta ja ystävyyttä vaan toisen valtaan ja tahtoon alistumista jossa menee vain siipiveikkona, voi pahoin.
        Kannattaa satsata menetetty kaveruus jollain kivalla jutulla tai harrastuksella.
        Oppia ja kasvua elämä on ja onneksi virheistään voi oppia. Toivotaan että tämä kaverisi vielä ymmärtää ja päättää lopettaa hölmöilyt ja pääsee eteenpäin.


      • Joo. Olen todella helpottunut että asiat ovat jollain tapaa paremmin. Asia kylläkin vieläkin jyskyttää päässä ja joskus asia alkaa tressaamaan niin että itkettää. En ymmärrä miten ystäväni osasi manipuloida minua sillä tavoin. Ystävälläni ja minulla oli joka toinen pv riita ja jokaisella kerralla minä olin se joka joutui pyytämään anteeksi. Tunsin itseni aliarvoiseksi ystävyydessämme. Äitini huomasi että ystäväni oli muuttunut jollain tapaa ilkeämmäksi eikä ollut enää yhtä mukava. Äitinikään ei kamalasti pitänyt ajatuskesta että olin hänen kanssaan vaikkei alkoholikerroista tiennykään. Ajattelen aina kaikkia hirveitä asioita millä tavoilla voisin jäädä kiinni. En pidä tästä tunteesta. Mukavat asiat leijailee nenän edestä ja itseni sisällä on suuri surun ja ahdistuksen valo. Tahtoisin kovasti jatkaa elämääni ilman häiriöntekiötä. Esimerksiksi olen monesti jo sen ystäväni kanssa välit katkonut mutta hän joko rimputtaa minulle tai äitilleni. En tahtoisi häntä satuttaa mutta tämä tekisi hyvää molemmille. Tahdon nämä surulliset ajatukset edes synttäreideni ajaksi pois jotka ovat siis 6pv päästä. Olen otettu jokaiselle teistä siellä!:)


    • eienäänuori

      Kerrot alussa, että nämä murheet vaikeuttavat elämääsi jopa niin paljon ettet saa nukuttua. Nyt on kesäloma ja olisi hyvä saada kerättyä voimia ja puhtia koulua ja talvea varten. Näin jo vanhempana tulee mieleen, että kaverillasi ja myös sinulla kertomasi kohellukset sattuvat juuri teini-iässä. Ja lieneekö niin että se kaverisi oireilee nyt erikoisen voimakkaasti. Toivottavasti se vaihe menee häneltäkin ohi ja hän järkiintyy ajoissa ja ei sotke elämäänsä pahoin.
      Sinulle on nyt parasta pitää etäisyyttä tähän kaveriin ja hyvä olisi saada äitikin tietoiseksi että hän sotkee elämäänne.
      Näyttää silti että joudut olemaan koko ajan kuin pelinappula ja suorastaan hyväksi käytetty kaverin taholta. Hän osaa varmaan manipuloida sinua olemassa tarjolla hyvänä kaverina.
      Kyllä sinun olisi hyvä puhua noista mieltä painavista ajatuksista jonkun iäkkäämmän kanssa. Olisiko se sitten vaikka koulukuraattori tai terveyenhoitaja. Tarkoitan että myös se asia tai asiat joita kadut ja jotka pyörivät mielessä olisi hyvä puhua aikuisen kanssa. Voisitte yhdessä sitten miettiä miten asiat laitetaan kuntoon. Tämä olisi ihan oikeasti "hyvä teko" myös kaverisi kannalta. Kyllä se hänenkin mielessä ja kaihertaa ja on pilaamassa elämää. Kannattaa vain mennä itseensä ja tunnustaa että tule tehtyä tällainen typeryys ja siitä on todella paha mieli.
      On ihanaa että kesällä on synttärit. Niin ajattelen ainakin kesäihmisenä.

      • Kiitos mahtavasta kommentista. Asiasta kertominen äidille pelottaa sillä hän on tahtonut mistä hyvän lapsen enkä tunne itseäni kamalan hyväksi.


      • sinullejovastaillut

        Ymmärrän että sinun tilanteessa nolottaan, hävettää, pelottaa ja sitä ajattelee, että on pettänyt äidin toiveet. Saattaa olla ettei äiti alussa ymmärrä, alkaa sättiä ja jopa moittimaan, mutta äitikin on vain ihminen ja ei täydellinen.
        Riippuu ihan miten asian kertoo. Itse alkaisin kertomaan, esim, näin. Äiti minulla on ikävä asia, joka on minua vaivannut nyt jo pitkään ja olen ollut kieltämättä typerä. Äiti, ymmärrän että tämä tuntuu sinusta nyt pahalta, mutta minun on pakko selvittää tämä sotku. Kerro että haluat jatkossa toimia paremmin ja olet saanut kokea ettei pahan teosta tule kenellekään hyvää. Sitten kertoisin mitä on sattunut ja pyytäisit että miettisitte yhdessä, miten asia selvitetään, pyydetään anteeksi ja mahdollisesti korvataan tihutyön kohteeksi joutuneille.
        Hyväksi kansalaiseksi tullaan erehdyksen ja oppimisen kautta. Kaikki tehdään virheitä ja sorrutaan välistä tekemään huonoja asioita ja varsinkin nuoruus ja teiniaika on tätä poukkoilemista ja elämään oppimista. Ole vain rohkea ja päätä ratkaista asia.


      • Asia tuntuu siltä että jos vanhemmille asiasta nyt tässä elämäntilanteessa kertoisin niin asia vain pahentaisi asiaa. Olen tämän kyseisen tempauksen jälkeen tasan kerran juonut alkoholia ja silloinkin en missään vaiheessa juonut yksin yhtä tölkkiä. On hyvä olo etten sortunut känniin sillä jokaiselle viimekerralla olen ollut sekaisin. Porukastamme 3 oli humalassa ja itse en alkoholia nauttinut edes kahta tölkkiä joten se paranti hieman mielialaani. En ole nyt moneen viikkoon siitä kerrasta mistä tänne kirjoitin niin tressannut. Luin netistä hieman mistä ahdistus johtuu ja kerrottiin että saattaisin sairastaa ahdistusta/masennusta. Joka on siis yksi masennuksen oireista. En asiaa sen tarkemmin miettinyt. Olen miettinyt että enkö saa itse päättää miten elämäni elän. Tahdonko juoda ja vai olla kiltti koulutyttö vai molempia. Asia on erittäin monimutkaista mutta olen ajatellut että eihän se syntiä ole 2kk välein pari tölkkiä juoda. Viinaan en koskenut ONNEKSI. Se sai hymyn korviini asti kun tajusin että muistin miettiä myös että kannattaako. ystäväni kysyi kyllä että otatko hörpyn viinaa mutta mietin 10sek ja vastasin kielteisesti. Olen todella toodella kiitollinen että sisäinen kelloni tikittä että "Et helvetissä ota" Polttamisesta en kamalammin ahdistusta saa mutta kyllä sekin välillä mietityttää. Kaikki päihteet on jäännyt minulla paljon vähemmälle joka ei haittaa pätkääkään. Tahtoisin kuulla teidän kaikkien mielipiteen siihen että onko vakava asia juoda 2kk välein hieman. Ja saanko teidän mielestä itse päättää miten elämäni elän?


      • ajatteleomillaaivoillasi

        Jos sinulla on heikko oma tahto ja olet porukan vietävissä, niin alkoholi heikentää vieläkin omaa harkintakykyäsi. Ja niitä juttuja joita joudut katumaan ja öitä valvomaan, voi sattua kahdenkin kuukauden välein. Mieti miksi juot, ollaksesi kavereille mieliksi vai vain siksi että haluat itse ottaa.


    • kaikkeahyvääsinne

      Jos asiat vaivaa niin kannattaa puhua omista ongelmistaan ja tunteistaan jollekkin tutulle. On itelläkin ollu pari kertaa jolloin syyllisyys on haitannu elämää ja joitain ongelmia oon saanu ratkaistuun vaan kohtaamalla tahon/henkilön ja ratkaisemalla asian. Oon itse puhunu omalle perheenjäsenelle omista ongelmista silloin kun on ollu vaikea hetki ja se auttoi paljon. Kannattaa etsiä joku perheenjäsen, jolle voit puhua omista ongelmista, sillä se auttaa. En tunne nyt tuota tilannetta, joten vaikea sanoa miten esim. äiti reagoisi jos kertoisit. Mutta omasta kokemuksesta voin sanoa, että olo auttoi vaikeissa hetkissä ja helpotti, kun puhuin perheenjäsenelle.

    • Nyt olen päättänyt että tämä loppuu! Olen vasta niin nuori että en voi tehdä tällaista.

    • tämävanhempi

      Hienoa että teit napakan päätöksen. Se kannattaa.
      Hyvää alkavaa kouluvuotts.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tällä kertaa Marinia kadehtii Minäminä Päivärinta

      Kokoomuksen tyhjäntoimittelija itkeä tuhertaa, kun kansainvälinen superstaramme ei leiki hänen kanssaan. Oikean puoluee
      Maailman menoa
      377
      1451
    2. Minua itkettää tämä tilanne

      Meidän pitäisi jutella. Eikö niin? Miehelle.
      Ikävä
      104
      1263
    3. Miksi koulut pakottavat

      Lapset uimaan sekaryhmänä? Murrosikäiset tunnetusti häpeilevät vartalossa tapahtuvia muutoksia. Tulee turhia poissaoloja
      Maailman menoa
      114
      1187
    4. Miksi jollain jää "talvi päälle"

      Huvittaa kastoa ullkona jotain vahempaa äijää joka pukeutuu edelleen kun olisi +5 astetta lämmittä vaikka on helle keli
      Maailman menoa
      158
      1072
    5. Mitkä oli suurimmat

      Syyt mihin hänessä ihastuit alussa ja pikkuhiljaa tunteiden edetessä
      Ikävä
      41
      951
    6. Minulla oli tunteita

      Tein itsestäni pellen. Sait hyvät naurut ja minä 💔
      Ikävä
      63
      886
    7. Se katse silloin

      Oli hetki, jolloin katseemme kohtasivat. Oli talvi vielä. Kerta toisensa jälkeen palaan tuohon jaettuun katseeseen. Tunt
      Ikävä
      32
      796
    8. Suomen Pallolitto: Tasoryhmät lasten jalkapallossa - Erätauko-tilaisuus ma 20.5.2024

      Tasoryhmät lasten ja nuorten jalkapallossa herättävät paljon keskustelua. Mitä tasoryhmät ovat ja mikä on niiden tarkoit
      Suomi24 Blogi ★
      0
      790
    9. Susanne Päivärinta kirjassaan: Sannalla nousi valta päähän, Big Time!

      Päivärinta toteaa ettei ole nähnyt kenenkään muuttuvan niin totaalisesti kuin Marinin, eikä siis todellakaan parempaan s
      Maailman menoa
      85
      777
    10. Tuhdit oluet kauppoihin. Miksi vastustaa?

      8% oluet kauppoihin mutta mikä siinä on että osa politikoista vstustaa ? Kauppa kuitenkin hinnoittelee vahvan oluen ni
      Maailman menoa
      166
      662
    Aihe