1 viikko ilman viinaa

Anonyymi

Tänään iltapäivällä kävelin hitaasti parkkipaikalle ja autolleni, katsoin koko tuon matkan noin metrin päähän eteeni. Starttasin auton ja tuijotin rattia varmaan viisi minuuttia. Menisinkö kotiin alkon kautta vai en? Kohta olin jo alkossa ja selailin viinapulloja... otanko sen halvimman? Koko ajan oli semmonen ahdistava tunne että en mä tätä oikeasti halua. Lopulta olin ostamatta mitään, harpoin autolle ja kaasutin vittuun sieltä.

Kotona kokkailin vähän, söin tuotokset ja istuin tähän missä nytkin istun... Koko kotimatkan tähän asti olin ajatellut viinaa. Olin ajatellut sitä itse asiassa koko viikon. Kiusaus kävi lopulta liian suureksi ja seitsemältä lähdin alkoon. En halunnut käydä samassa alkossa kuin ennen, joten ajoin vähän pitemmälle. Siellä alkossa en ole ikinä käynytkään. Ennen vuorottelinkin eri alkoja, etten tulisi missään liian tutuksi asiakkaaksi...

Sinne meni se tipaton viikko. En olekaan ollut ainakaan puoleen vuoteen yhtä pitkään selvinpäin. Viime viikko oli kiva. Vaikeinta oli keksiä paljon virikkeitä illoiksi, ettei vaan erehtyisi juomaan. Muistan vanhoista ajoista erään yksityiskohdan: joskus jo aika tiedostamattomassa tilassa öisin hamuilin itselleni asekaapista jonkun kätevän revolverin, mitä katselin kiinnostuneena ja sovittelin suuhuni.... Sitten aamulla jouduinkin jo lähtemään ajamaan ihan pöhnässä. Kerran ajoin suoraan ratsiaan, sydän hyppäsi varmaan aivoihin asti mutta abrakadabra! Puhalsin nollan... kyttien mittari oli rikki tms. tai sitten tosiaan alkoholi oli jo hävinnyt verestä.

Aloitellessani "uraani" alkoholin kanssa ihmettelin miten muut kykenivät olla juomatta iltaisin itseään sammuksiin. Minut se vei kauas arkisista ongelmistani. Ainoastaan yksi ihminen tietää ongelmastani. Muut ovat saattaneet kylläkin arvailla siihen suuntaan.

Että näin. Onkohan se sitten niin, että alkoholisti pääsee irti vasta kuollessaan. Mihinkä koira karvoistaan pääsisi? En nähtävästi pysty pidättäytymään viinasta omin neuvoin viikkoa kauempaa. Onko kenelläkään muita ratkaisuja kuin aa-kerho, antabus, katkaisuhoito tms. vai ovatko nämä ainoat tiet ulos ongelmasta?

8

2544

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 2 vuotta ilman viinaa

se on tullut tavaksi ottaa, elikkä siihen korjaus
      ja sitten se viinan himo, se on joskus aivan hirmuinen ja tuntuu ylitsepääsemättömältä esteeltä , mutta n. kuukaudessa tulee helpotus .
      ainaski itelläni. se pahin kutka menee ohi 10-15 minuutissa , että sen aikaa vaikka tasakäpälää hypellen. kävely poispäin kapakoista on myös hyväksi. mutta ennenkaikkea ajatusten selkeyttäminen ja itsesuggerointi viinattomaan elämään. ite söin jonkun aikaa nukahtamis lääkkeitä,mutta niistäkin tahtoo tulla riippuvaiseksi , mutta se rapulaton aamu on mukava, niitä kannattaa kerätä paljon peräkkäin.
      alko-ongelma on vakava asia mutta ei voittamaton
      että yritystä ja sitkeyttä ja taas kerran sitkeyttä ja taistelua aina uudelleen ,elä luovuta.

• pörri

viestisi auttoi miua ratkoessani omaa ongelmaani.kiitos siitä.t pörri

• kuin minä

Luulet vain, että kukaan ei tiedä. Niin minäkin luulin, olin muka niin terävä illalla puhelimessa, kyllähän sen nyt kaikki kuulee, jos on huuruissa. Eikä kukaan ole niin tyhmä, että mökillä joku on juovuksissa parin siiderin jälkeen
      (piilopullo). Mutta mitä sitä aikuiselta ihmiseltä kyselemään, kun vielä työnsäkin hoitaa.
      On vielä yksi keino ja se on oma halu. Minua ahdisti sellainen loppuiän raittius ja nykyään menen päivä kerrallaan, Tänään en käynyt alkon kautta, huomenna mulla on vapaa valinta, helpotti mua ja nyt olen valinnut jo yli kaksi kuukautta.
      Jos on huomannut, että viina hallitsee, kannattaa miettiä meneekö sen kanssa hautaan vai olisiko elämällä nurkan takana jotain tarjottavaa.
      Otahan uusi yritys ja tule vaikka tuonne helmikuun ryhmään viikoksi.

• nuorempi juoppo

Olen myöntänyt itselleni, että olen perusluonteeltani viinalle perso, ja tulen sitä olemaan lopun ikäni. Se ei silti tarkoita sitä, että minun pitäisi joka päivä juoda. Mieli voi tehdä, mutta tehköön.

Mutta ainakin omalla kohdallani olen huomannut, että liian tiukka "kuuriajattelu" on haitaksi. Jos kerta kaikkiaan vannoo, että nyt olen viikon tipattomalla, ja sitten ei päätös jostain syystä pidäkään, niin turhaan vaan masentuu. Parempi mennä päivä kerrallaan. Tänään en juo, huominen katsotaan sitten. Tiedän ottavani "aina joskus", mutta yritän lykätä sitä joskus:ta eteenpäin.

Ja, jos hyvin käy, voi tulla tipaton viikko. Se vaan tulee päivä kerrallaan.

• Yks vanha juoppo

Olen myös samoilla linjoilla kuin sinä. Jos yrittää "liikaa" menee hermo ja sitten ratkeaa pahemmin. Itse olen päässyt jonkinlaiseen tasapainotilaan, pystyn juomaan muutaman oluen ja lopettamaan siihen ja perjantain juon pullon kossua jos siltä tuntuu, mutta senkin olen pyrkinyt jättämään väliin mutta pohja-ajatuksena on että voin sen juoda jos haluan. Ja kun se on selvä niin sitten voi jättää sen juomattakin koska ei ole "pakko" olla selvänä koska on antanut itselleen luvan juoda. Itsepetosta? Samapa tuo mutta mulla toimii.

• Alma

Se viikko oli sinulle hyvä aikaa - huomasit sen- joten siinä on hyvä ponnahduslauta, mistä ottaa vauhtia lisää.

Yksin on vaikeaa yrittää raitistua, varmaan se joiltakin onnistuu, mutta tässä asiassa olisi suotavaa mennä sitä helpompaa reittiä.

En neuvo, mutta oma raitistumiseni alkoi eräänä aamuna, kun olin ed iltana juonut itseni sammuksiin ja aamulla oli pullon pohjalla enää noin 3 cm juotavaa. Huitaisin sen naamaan, meinasin pyörtyä ja totesin kiroten, että tämä saa luvan loppua, tämä ei ole mitään elämää.

Menin terkkariin ja pyysin päivystävää lääkäriä hommaamaan minut katkolle, se onnistui ja siitä se lähti. Sitä kautta tulivat tutuksi AA, A-klinikka, A-kilta ja Almaankin aloin tutustua.

Mikään ei käy käden käänteessä, retkahduksia sattui ensialkuun useampia, uudestaan katkolle saamaan lisää tietoa kalloon, kiinteä suhde klinikkaan ja retkahdus, mutta luovuttaa ei saa koska retkahdus ei ole kuitenkaan maailmanloppu, ellei nyt sitten satu kuolemaan.

Nyt neuvon: älä yritä yksinäsi, vaan anna vaikkapa ammattiauttajille tilaisuus tai mene kuuntelemaan AA:han selviytymistarinoita sillä niistä oppii paljon.

Lopuksi hauska tositarina.
      Eräs tuttavani halusi raitistua ja eräänä iltana hänelle iski viinan
      mieliteko. Hän oli päättänyt tehdä kaikkensa pysyäkseen raittiina, runtoi kaikki farkkunsa ja muut päällyshousunsa pesukoneeseen pyörimään.
      Lähdepä siinä kaljaa hakemaan kalsarit jalassa.

• ex-alko

Hyvä juttu, kun ajattelet tota hommaa! Kyllä se vaan kokemusten pohjalta näyttää niin olevan, että täysin omin voimin harva pystyy saamaan raittiutta pidemmän ajan.

Itselleni ei tehonnut lääkärit, psykologit, psykiatrit, a-klinikan ammattiauttajat, vaan kaksi asiaa: Ykkösenä -ehdottomana ykkösenä- AA ja kakkosena sivutukena Antabus-tabut. Kun käyn viikottain aa:ssa, ajattelu pysyy semmoisella raiteella että elämä on hyvää tässä ja nyt ja ilman alkomahoolia. Ja kun vetäisen Antabuksen aamuisin naamariin aamupalan yhteydessä, on se samalla realistinen este rajulle ja äkilliselle viinanhimolle, ja etenkin se toimii kun tabletin ottaa heti aamulla herättyään joten viinamyönteinen vasta-ajattelu ei ehdi vielä sotkea päänuppia.

Mullakin tuo juominen oli a)nousuhumala-euforiaa sekä b)sosiaalista ajanvietettä (kapakkahimo). Vaan piti alkaa ajattelemaan ettei hallittua paluuta tällaiseen enää kohdallani ole, hurlumhei-meininki on poissa. Helpottavaa on myös se, että vihdoinkin alan ajatella että AA:n periaatteella päivä kerrallaan jaksaa. Kun ajattelee vaan tän päivän raittiuden, jaksaa, eikä tule hulluksi/masentuneeksi ajattelemalla että "jumalauta koko loppuikä, jopa 40v raittiina vielä!".

Tsemppiä!

• Alko

Jotenkin sitä tuntuu vaikealta "luopua" siitä nousuhumalan hyvästä ja voimakkaasta olosta?
        Tuntuukuin menettäisi jotain, kun alkaa raittiiksi.
        Vaikka kuinka yrittäisi olla ilman niin täysin
        yllättäen, aivot nollilla olet jotenkin eksynyt paikalliseen viinakauppaan. Siitä se lähtee taas...

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kumpi vetoaa enemmän sinuun

Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?
      Ikävä
      96
      1886
    2. Ei se mene ohi ajan kanssa

Näin se vaan on.
      Ikävä
      88
      1340
    3. Tavoitteeni onkin ärsyttää

Sua niin turhaudut ja unohdat koko homman
      Ikävä
      110
      1143
    4. Tunnistebiisi

Laita joku tunnistebiisi, niin tiedän ett oot täällä ja kaipaat ehkä mua
      Ikävä
      76
      1037
    5. Taidat tykätä linnuista paljon

Mikä on sun lemppari ☺️😉🥹🦢🐦‍⬛🦉🦜🦚
      Ikävä
      119
      1010
    6. Okei nyt mä ymmärrän

Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘
      Ikävä
      57
      873
    7. Miks käyttäydyt noin?

Välttelet kaikkia kohtaamisia...
      Ikävä
      47
      791
    8. Ei sun tarvi jännittää enää

en yritä enää mitään. Tiedän että olin mauton ja sössin kaiken.
      Ikävä
      36
      782
    9. Olen huolissani

Että joku päivä ihastut/rakastut siskooni. Ja itseasiassa haluaisin, ettei hän olisi mitenkään sinun tyyppiäsi ja pitäis
      Ikävä
      48
      741
    10. Minkälainen ääni mulla on mies

Sinun mielestä?
      Ikävä
      33
      693
    Aihe