Miksi C-sharp on olemassa?

FailedTechnology

En tiedä ainuttakaan ammattisoftaa, joka olisi koodattu C#:llä. Kaikki vaativat jutut tehdään C/C :lla tai PHP/MySQL:llä webbipuolella. C# on Microsoftin oma lellipentu, kuin karamelli, maistuu hyvälle mutta käytännössä hyödytön. Ehkä johonkin olio-ohjelmoinnin opetukseen se kelpaa jotenkuten, muuta hyötykäyttöä sille en oikein keksi. Jopa Delphillä tehtyjä ohjelmia on enemmän liikenteessä kuin C#:llä!

En ihmettelisi vaikka joku päivä Microsoft huomaa epäonnistuneensa ja tapattaa koko kielen, kuten sillä on monesti ollut tapana, ja siirtyy sataprosenttisesti tukemaan C :aa.

8

3221

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • sdfsad4gafds

      Mm. suuri osa peleistä pyörii C#:lla tai käyttää ainakin osaksi sitä. Lisäksi, mihin pohjaat väitteesi?

      • tfuhj

        "Mm. suuri osa peleistä pyörii C#:lla tai käyttää ainakin osaksi sitä"

        No hehheh, aivan varmasti. Osa Steamin muutaman euron peleistä saattaa olla C#:llä tehtyjä, mutta ne jotka vähänkin käyttävät 3D-grafiikkaa on tehty C :lla ihan yksinkertaisesti sen takia, ettei C# tue DirectX:ää millään merkittävällä tavalla (jos unohdetaan hitaat wrapperit) ja C# on yksinkertaisesti 3D-peleille liian hidas.

        C# skriptikielenä taas ei liity juuri mitenkään itse pelimoottoriin, se voi ihan yhtä hyvin olla vaikka Visual Basic, skriptaaminen/pelilogiikka ei hirveästi prosessoritehoja syö.

        C# on suunniteltu bisnessoftiin, ei peleihin.


      • tfuhj kirjoitti:

        "Mm. suuri osa peleistä pyörii C#:lla tai käyttää ainakin osaksi sitä"

        No hehheh, aivan varmasti. Osa Steamin muutaman euron peleistä saattaa olla C#:llä tehtyjä, mutta ne jotka vähänkin käyttävät 3D-grafiikkaa on tehty C :lla ihan yksinkertaisesti sen takia, ettei C# tue DirectX:ää millään merkittävällä tavalla (jos unohdetaan hitaat wrapperit) ja C# on yksinkertaisesti 3D-peleille liian hidas.

        C# skriptikielenä taas ei liity juuri mitenkään itse pelimoottoriin, se voi ihan yhtä hyvin olla vaikka Visual Basic, skriptaaminen/pelilogiikka ei hirveästi prosessoritehoja syö.

        C# on suunniteltu bisnessoftiin, ei peleihin.

        "Osa Steamin muutaman euron peleistä saattaa olla C#:llä tehtyjä, mutta ne jotka vähänkin käyttävät 3D-grafiikkaa on tehty C :lla ihan yksinkertaisesti sen takia, ettei C# tue DirectX:ää millään merkittävällä tavalla (jos unohdetaan hitaat wrapperit) ja C# on yksinkertaisesti 3D-peleille liian hidas."

        Höpöhöpö. C# ei ole ikinä ollut hidas.


      • toisaaltaon
        M-Kar kirjoitti:

        "Osa Steamin muutaman euron peleistä saattaa olla C#:llä tehtyjä, mutta ne jotka vähänkin käyttävät 3D-grafiikkaa on tehty C :lla ihan yksinkertaisesti sen takia, ettei C# tue DirectX:ää millään merkittävällä tavalla (jos unohdetaan hitaat wrapperit) ja C# on yksinkertaisesti 3D-peleille liian hidas."

        Höpöhöpö. C# ei ole ikinä ollut hidas.

        C# kuten muutkaan kielet eivät ole hitaita/nopeita vrt. Englannin tai Suomen kieli. Suoritettavan koodin nopeus/hitaus riippuu puhujasta eli tässä tapauksessa kääntäjästä, sekä ajonaikaisesta ympäristöstä.

        En tiedä onko olemassa hyvää C# kääntäjää Linux ympäristölle, mutta on ainakin 1001 syytä olettaa että Linux jakelun mukana tuleva gcc/g kääntää glibc:lle parempaa konekoodia C/C kielistä. Sitä tässä varmasti tarkoitettiin.

        Peliohjelmointiin tarvitaan muuten melko paljon tietämystä rajapinnoista ja kun ne tuppaavat Linux maailmassa oleman usein avointa koodia, uskoisin että C/C kielellä tehdyt pelit rullaavat Linux alustalla oletusarvoisesti paremmin. Esimerkiksi jos tehdään jokin yksinkertainen 3D grafiikkaa käyttävä peli Windowsille C# kielellä, sama peli Linuxille C kielellä, ajetaan peliä samalla raudalla, teoriassa Windows ja C# häviää ja pahasti.

        Kyse ei siis ole käytettävästä kielestä vaan ihan muista tekijöistä.


      • toisaaltaon kirjoitti:

        C# kuten muutkaan kielet eivät ole hitaita/nopeita vrt. Englannin tai Suomen kieli. Suoritettavan koodin nopeus/hitaus riippuu puhujasta eli tässä tapauksessa kääntäjästä, sekä ajonaikaisesta ympäristöstä.

        En tiedä onko olemassa hyvää C# kääntäjää Linux ympäristölle, mutta on ainakin 1001 syytä olettaa että Linux jakelun mukana tuleva gcc/g kääntää glibc:lle parempaa konekoodia C/C kielistä. Sitä tässä varmasti tarkoitettiin.

        Peliohjelmointiin tarvitaan muuten melko paljon tietämystä rajapinnoista ja kun ne tuppaavat Linux maailmassa oleman usein avointa koodia, uskoisin että C/C kielellä tehdyt pelit rullaavat Linux alustalla oletusarvoisesti paremmin. Esimerkiksi jos tehdään jokin yksinkertainen 3D grafiikkaa käyttävä peli Windowsille C# kielellä, sama peli Linuxille C kielellä, ajetaan peliä samalla raudalla, teoriassa Windows ja C# häviää ja pahasti.

        Kyse ei siis ole käytettävästä kielestä vaan ihan muista tekijöistä.

        "En tiedä onko olemassa hyvää C# kääntäjää Linux ympäristölle"

        Microsoft julkaissut omansa avoimena koodina.

        "mutta on ainakin 1001 syytä olettaa että Linux jakelun mukana tuleva gcc/g kääntää glibc:lle parempaa konekoodia C/C kielistä. Sitä tässä varmasti tarkoitettiin."

        C#:a käännetään tavukoodiksi, ei prosessorin natiiviksi. Siinä on sitten JIT välissä että ajettaessa käännellään prosessorin mukaiseksi.

        "uskoisin että C/C kielellä tehdyt pelit rullaavat Linux alustalla oletusarvoisesti paremmin."

        Kypsempi natiivitoteutus yleensä on vähän parempi.

        "Esimerkiksi jos tehdään jokin yksinkertainen 3D grafiikkaa käyttävä peli Windowsille C# kielellä, sama peli Linuxille C kielellä, ajetaan peliä samalla raudalla, teoriassa Windows ja C# häviää ja pahasti."

        Ei mitenkään selvää. C# on natiivia Windowsille, ja eri asiat toimii eri työkaluilla eri tavalla.

        Voihan noille tehdä testcaseja ja mittailla, mutta mitenkään selvästi jokin ei ole toista parempi ja se riippuu myös mitä tehdään.


    • The_Real_J

      Unityssä käytetään C#:ia. Voi siinä käyttää myös JavaScriptiä, mutta yleensä taidetaan käyttää C#:ia. Ja kun ottaa huomioon kuinka laajastu Unity on käytössä...

    • you.fail

      Siksi notta kaltaisesi IDIOOTIT voisivat esittää tyhmiä kysymyksiä!!

    • mees trolli tsekkaa vaikka muutama ohjelmointikielten suosiota mittava sivusto ja kato mihin C# sijoittuu. Palataan sitten asiaan, jooko :)

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Et olisi piilossa enää

      Vaan tulisit esiin.
      Ikävä
      90
      4372
    2. Onko jollakin navetassa kuolleita eläimiä

      Onko totta mitä facebookissa kirjoitetaan että jonkun navetassa olisi kuolleita eläimiä? Mitä on tapahtunut?
      Puolanka
      54
      2935
    3. Minä en ala kenenkään perässä juoksemaan

      Voin jopa rakastaa sinua ja kääntää silti tunteeni pois. Tunteetkin hälvenevät aikanaan, poissa silmistä poissa mielestä
      Ikävä
      113
      2501
    4. Miksi olet riittämätön kaivatullesi?

      Mistä asioista tunnet riittämättömyyden tunnetta kaipaamaasi ihmistä kohtaan? Miksi koet, että et olisi tarpeeksi hänell
      Ikävä
      113
      2311
    5. Hymysi saa tunteet

      Pintaan❤️ jos et tarkoita niin älä tee sitä
      Ikävä
      40
      1993
    6. Tiedän, että emme yritä mitään

      Jos kohtaamme joskus ja tilaisuus on sopiva, voimme jutella jne. Mutta kumpikaan ei aio tehdä muuta konkreettista asian
      Ikävä
      28
      1967
    7. Aloitetaan puhtaalta pöydältä

      Mukavaa iltaa mukaville. 😊 ❤️ ⚜️ Minusta ei kaikki täällä tykkää, eikä tarvitsekaan. Kun eivät ymmärrä, niin sitten ei
      Ikävä
      222
      1723
    8. Näin pitkästä aikaa unta sinusta

      Oltiin yllättäen jossain julkisessa saunassa ja istuttiin vierekkäin, siellä oli muitakin. Pahoittelin jotain itsessäni
      Ikävä
      9
      1627
    9. Miten hetki

      Kahden olisi paras
      Ikävä
      29
      1608
    10. Pekka Aittakumpu ja Jenni Simula kiistävät väitetyn aviorikoksen

      "Y­lei­ses­sä tie­dos­sa oleva asia”, sanovat Kalevan lähteet https://www.kaleva.fi/pekka-aittakumpu-ja-jenna-simula-ki
      Maailman menoa
      57
      1555
    Aihe