Miksi C-sharp on olemassa?

FailedTechnology

En tiedä ainuttakaan ammattisoftaa, joka olisi koodattu C#:llä. Kaikki vaativat jutut tehdään C/C :lla tai PHP/MySQL:llä webbipuolella. C# on Microsoftin oma lellipentu, kuin karamelli, maistuu hyvälle mutta käytännössä hyödytön. Ehkä johonkin olio-ohjelmoinnin opetukseen se kelpaa jotenkuten, muuta hyötykäyttöä sille en oikein keksi. Jopa Delphillä tehtyjä ohjelmia on enemmän liikenteessä kuin C#:llä!

En ihmettelisi vaikka joku päivä Microsoft huomaa epäonnistuneensa ja tapattaa koko kielen, kuten sillä on monesti ollut tapana, ja siirtyy sataprosenttisesti tukemaan C :aa.

8

3265

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • sdfsad4gafds

      Mm. suuri osa peleistä pyörii C#:lla tai käyttää ainakin osaksi sitä. Lisäksi, mihin pohjaat väitteesi?

      • tfuhj

        "Mm. suuri osa peleistä pyörii C#:lla tai käyttää ainakin osaksi sitä"

        No hehheh, aivan varmasti. Osa Steamin muutaman euron peleistä saattaa olla C#:llä tehtyjä, mutta ne jotka vähänkin käyttävät 3D-grafiikkaa on tehty C :lla ihan yksinkertaisesti sen takia, ettei C# tue DirectX:ää millään merkittävällä tavalla (jos unohdetaan hitaat wrapperit) ja C# on yksinkertaisesti 3D-peleille liian hidas.

        C# skriptikielenä taas ei liity juuri mitenkään itse pelimoottoriin, se voi ihan yhtä hyvin olla vaikka Visual Basic, skriptaaminen/pelilogiikka ei hirveästi prosessoritehoja syö.

        C# on suunniteltu bisnessoftiin, ei peleihin.


      • tfuhj kirjoitti:

        "Mm. suuri osa peleistä pyörii C#:lla tai käyttää ainakin osaksi sitä"

        No hehheh, aivan varmasti. Osa Steamin muutaman euron peleistä saattaa olla C#:llä tehtyjä, mutta ne jotka vähänkin käyttävät 3D-grafiikkaa on tehty C :lla ihan yksinkertaisesti sen takia, ettei C# tue DirectX:ää millään merkittävällä tavalla (jos unohdetaan hitaat wrapperit) ja C# on yksinkertaisesti 3D-peleille liian hidas.

        C# skriptikielenä taas ei liity juuri mitenkään itse pelimoottoriin, se voi ihan yhtä hyvin olla vaikka Visual Basic, skriptaaminen/pelilogiikka ei hirveästi prosessoritehoja syö.

        C# on suunniteltu bisnessoftiin, ei peleihin.

        "Osa Steamin muutaman euron peleistä saattaa olla C#:llä tehtyjä, mutta ne jotka vähänkin käyttävät 3D-grafiikkaa on tehty C :lla ihan yksinkertaisesti sen takia, ettei C# tue DirectX:ää millään merkittävällä tavalla (jos unohdetaan hitaat wrapperit) ja C# on yksinkertaisesti 3D-peleille liian hidas."

        Höpöhöpö. C# ei ole ikinä ollut hidas.


      • toisaaltaon
        M-Kar kirjoitti:

        "Osa Steamin muutaman euron peleistä saattaa olla C#:llä tehtyjä, mutta ne jotka vähänkin käyttävät 3D-grafiikkaa on tehty C :lla ihan yksinkertaisesti sen takia, ettei C# tue DirectX:ää millään merkittävällä tavalla (jos unohdetaan hitaat wrapperit) ja C# on yksinkertaisesti 3D-peleille liian hidas."

        Höpöhöpö. C# ei ole ikinä ollut hidas.

        C# kuten muutkaan kielet eivät ole hitaita/nopeita vrt. Englannin tai Suomen kieli. Suoritettavan koodin nopeus/hitaus riippuu puhujasta eli tässä tapauksessa kääntäjästä, sekä ajonaikaisesta ympäristöstä.

        En tiedä onko olemassa hyvää C# kääntäjää Linux ympäristölle, mutta on ainakin 1001 syytä olettaa että Linux jakelun mukana tuleva gcc/g kääntää glibc:lle parempaa konekoodia C/C kielistä. Sitä tässä varmasti tarkoitettiin.

        Peliohjelmointiin tarvitaan muuten melko paljon tietämystä rajapinnoista ja kun ne tuppaavat Linux maailmassa oleman usein avointa koodia, uskoisin että C/C kielellä tehdyt pelit rullaavat Linux alustalla oletusarvoisesti paremmin. Esimerkiksi jos tehdään jokin yksinkertainen 3D grafiikkaa käyttävä peli Windowsille C# kielellä, sama peli Linuxille C kielellä, ajetaan peliä samalla raudalla, teoriassa Windows ja C# häviää ja pahasti.

        Kyse ei siis ole käytettävästä kielestä vaan ihan muista tekijöistä.


      • toisaaltaon kirjoitti:

        C# kuten muutkaan kielet eivät ole hitaita/nopeita vrt. Englannin tai Suomen kieli. Suoritettavan koodin nopeus/hitaus riippuu puhujasta eli tässä tapauksessa kääntäjästä, sekä ajonaikaisesta ympäristöstä.

        En tiedä onko olemassa hyvää C# kääntäjää Linux ympäristölle, mutta on ainakin 1001 syytä olettaa että Linux jakelun mukana tuleva gcc/g kääntää glibc:lle parempaa konekoodia C/C kielistä. Sitä tässä varmasti tarkoitettiin.

        Peliohjelmointiin tarvitaan muuten melko paljon tietämystä rajapinnoista ja kun ne tuppaavat Linux maailmassa oleman usein avointa koodia, uskoisin että C/C kielellä tehdyt pelit rullaavat Linux alustalla oletusarvoisesti paremmin. Esimerkiksi jos tehdään jokin yksinkertainen 3D grafiikkaa käyttävä peli Windowsille C# kielellä, sama peli Linuxille C kielellä, ajetaan peliä samalla raudalla, teoriassa Windows ja C# häviää ja pahasti.

        Kyse ei siis ole käytettävästä kielestä vaan ihan muista tekijöistä.

        "En tiedä onko olemassa hyvää C# kääntäjää Linux ympäristölle"

        Microsoft julkaissut omansa avoimena koodina.

        "mutta on ainakin 1001 syytä olettaa että Linux jakelun mukana tuleva gcc/g kääntää glibc:lle parempaa konekoodia C/C kielistä. Sitä tässä varmasti tarkoitettiin."

        C#:a käännetään tavukoodiksi, ei prosessorin natiiviksi. Siinä on sitten JIT välissä että ajettaessa käännellään prosessorin mukaiseksi.

        "uskoisin että C/C kielellä tehdyt pelit rullaavat Linux alustalla oletusarvoisesti paremmin."

        Kypsempi natiivitoteutus yleensä on vähän parempi.

        "Esimerkiksi jos tehdään jokin yksinkertainen 3D grafiikkaa käyttävä peli Windowsille C# kielellä, sama peli Linuxille C kielellä, ajetaan peliä samalla raudalla, teoriassa Windows ja C# häviää ja pahasti."

        Ei mitenkään selvää. C# on natiivia Windowsille, ja eri asiat toimii eri työkaluilla eri tavalla.

        Voihan noille tehdä testcaseja ja mittailla, mutta mitenkään selvästi jokin ei ole toista parempi ja se riippuu myös mitä tehdään.


    • The_Real_J

      Unityssä käytetään C#:ia. Voi siinä käyttää myös JavaScriptiä, mutta yleensä taidetaan käyttää C#:ia. Ja kun ottaa huomioon kuinka laajastu Unity on käytössä...

    • you.fail

      Siksi notta kaltaisesi IDIOOTIT voisivat esittää tyhmiä kysymyksiä!!

    • mees trolli tsekkaa vaikka muutama ohjelmointikielten suosiota mittava sivusto ja kato mihin C# sijoittuu. Palataan sitten asiaan, jooko :)

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mistä puhuitte viimeksi kun näitte

      Kerro yksi aiheista
      Ikävä
      107
      7763
    2. 112
      6026
    3. Se on hyvästi

      Toivottavasti ei tavata.
      Ikävä
      83
      5177
    4. Olenko saanut sinut koukkuun?

      Hyvä. Rakastan sua.
      Ikävä
      139
      4546
    5. Alavuden sairaala

      Säästääkö Alavuden sairaala sähkössä. Kävin Sunnuntaina vast. otolla. Odotushuone ja käytävä jolla lääkäri otti vastaan
      Ähtäri
      11
      3220
    6. Sisäsiittosuus

      Tämän kevään ylioppilaista 90% oli sama sukunimi?
      Suomussalmi
      59
      2997
    7. Miksi sä valitsit

      Juuri minut sieltä?
      Ikävä
      58
      2938
    8. Törkeää toimintaa

      Todella törkeitä kaheleita niitä on Ylivieskassakin. https://www.ess.fi/uutissuomalainen/8570818
      Ylivieska
      10
      2454
    9. Kerro nyt rehellisesti fiilikset?

      Rehellinem fiilis
      Suhteet
      61
      2437
    10. Hei........

      Pelkkä sun näkeminen saa mut hymyilemään pitkin iltaa. Oot niin 🤩😘 Edellinen poistettiin.
      Ikävä
      56
      2066
    Aihe