Miten sattuikin mieluisat housut

jjoutava

denim kangasta. pidin niitä kesät talvet. Kulumaan jo housut alkoivat niin sanoin eräälle nuorelle naiselle, että minun pitäisi löytää uudet tämmöiset housut. Hän sanoi, farkuthan ovat ikuiset Jestas, ei ne kyllä minusta ihan farkun näköiset ole, mutta ikuisuus, se oli kyllä hyvä sana.

Nyt olen edelleen pitänyt niitä housuja monta vuotta kesät talvet eikä vieläkään kovin isoja reikiä ole tullut niihin joten ikuiset ne on. Jatkan vielä monia vuosia, ehk'en ikusesti, näiden housujen kuluttamista. Viekköön perilliset kirpparille sitten kun minusta aika jättää.

17

378

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Minun farkut alkoi hiutumaan ja ompelin niitä siksakilla, kunnes keksin lujittaa niitä jeesusteipillä ja nyt kyllä kestää.

      Riitta Väisäsen (TV-ohjelma) opeilla paikkasin myös villasukkani samaisella jeesusteipillä, koska en viitsinyt parsia.

    • Joskus on ollut minullakin mieleinen asu, ettei millään olisi halunnut sen kuluvan loppuun, vaan siihen piti tyytyä 😊

      Sellainen oli pikkutakki minulle, tummansininen valkein terein kauluksessa ja taskuissa, Se kävi hameen ja pitkisten kanssa työmatkoilla, ja oli tyylikäskin.
      Lähes samalaisen löysin hiljattain, joskaan ei yhtä pitkä yli peffan, kuin edellinen.

      No, nyt on sitten ohutkankainen farkkumekko mieleinen, isot taskutkin molemmin puolin, joihin upottaa tarvikkeiden lisäksi kätensäkin joutessaan. Taskussa menee avaimet ja kortitkin, pääsee käsveskasta eroon tai olkalaukusta kesällä😙
      Valkoinen hihaton paitapusero alla, kaulus vähän pystyssä, on niin raikas asu, että kelpaa minne vaan,..heippa taas

    • captcöpenick

      Nuorena miehenä ostin nahkihousut työhousuiksi kun kauppias mainosti niitä kulutusta kestäviksi. Kauan ne kestivätkin. Olivat hyvin tiivistä puuvillaa kai.

      Kun kohta tulee taas kylmät, pitäisi kokeilla nahkahousuja kun kerran takkejakin on. Viron puolella olisivat ehkä edullisempia.

      • jjoutava

        Nahkahousut ja pitkävartiset nahkasaappaat niin aletaan olla vielä miehen näkösiä.


    • utelennnn

      Onko nahki jotain vahvaa puuvillaa ?

      • captcöpenick

        Google ei kerro mitään nahkikankaasta tai nahkihousuista. Ihan yleisesti 1960 luvulla puhuttiin nahkikankaisista vaatteista.
        Jäykkää paksua ja väriltään mustat oli nahkihousuni. Pitää oikein kysyä vanhoilta tekstiilikauppialta. Kait ne muistavat,
        Nyt kun muistelen niin saartenmiehet niistä saattoivatkin puhua, Lavansaaren, Seiskarin tai Tytärsaareleiset. Pirskatti, ei kai hylkeennahkaa vaan olleet.


    • jjoutava

      Housuihin, niihin aivan samoihin olin pukeutunut kun nousin pysäkillä bussiin, sanoin kuljettajalle, Tikkurila siinä kyltissä luki, -joo, mutta tämä kulkee ympäriämpäri sinne. Istuin paikalleni ja tosiaan ympäriämpäri kuljettiin. On se kyllä niin hieno sana.

      • Ramoona_

        Ympäri käydään, yhteen tullaan, sanoi esiliinan nauha toiselle.

        Kansakoulussa tytöillä oli puhdas silitetty essu koulumekon päällä, essun taskussa puhdas silitetty nenäliina. Minulla on vieläkin tallessa 70-luvun Marimekon pitkä punaraitainen essumekko nimeltään Liisan jouluessu. , helmassa ja olkapäillä kapeat frillat. Se on vanhaa kunnon vahvaa puuvillaa, värit ja ryhdikkyys säilyvät pesusta pesuun. Sitä voi käyttää hellemekkona sellaisenaan, teepaidan kanssa , pitkähihaisen paidan ja sukkahousujen kanssa talvisena kotiasuna. Käytän muutenkin essua keittiöpuuhissa, olen ommellut kymmeniä suvun naisille ja muutamalle miehellekin lahjaksi.

        Jjoutavan housut ovat varmaan vanhaa kunnon käsittelemätöntä denimiä, joka vaan paranee käytössä, pehmenee ja haalistuu hiukan. Nykyisin farkut kivipestään, harjataan, hiotaan tai käsitellään myrkyillä, ovat jo valmiiksi haalistettuja ja kulutettuja, jopa aukolle revittyjä. Jotkut menetelmät ovat työntekijöille vaarallisiakin, kaipa ne pahimmat on jo kielletty, mutta ei taida valvonta kaikkialla pelata.
        Napakat farkut on parempi painon kontrolli kuin vaaka.


      • Ramoona_ kirjoitti:

        Ympäri käydään, yhteen tullaan, sanoi esiliinan nauha toiselle.

        Kansakoulussa tytöillä oli puhdas silitetty essu koulumekon päällä, essun taskussa puhdas silitetty nenäliina. Minulla on vieläkin tallessa 70-luvun Marimekon pitkä punaraitainen essumekko nimeltään Liisan jouluessu. , helmassa ja olkapäillä kapeat frillat. Se on vanhaa kunnon vahvaa puuvillaa, värit ja ryhdikkyys säilyvät pesusta pesuun. Sitä voi käyttää hellemekkona sellaisenaan, teepaidan kanssa , pitkähihaisen paidan ja sukkahousujen kanssa talvisena kotiasuna. Käytän muutenkin essua keittiöpuuhissa, olen ommellut kymmeniä suvun naisille ja muutamalle miehellekin lahjaksi.

        Jjoutavan housut ovat varmaan vanhaa kunnon käsittelemätöntä denimiä, joka vaan paranee käytössä, pehmenee ja haalistuu hiukan. Nykyisin farkut kivipestään, harjataan, hiotaan tai käsitellään myrkyillä, ovat jo valmiiksi haalistettuja ja kulutettuja, jopa aukolle revittyjä. Jotkut menetelmät ovat työntekijöille vaarallisiakin, kaipa ne pahimmat on jo kielletty, mutta ei taida valvonta kaikkialla pelata.
        Napakat farkut on parempi painon kontrolli kuin vaaka.

        "Kansakoulussa tytöillä oli puhdas silitetty essu koulumekon päällä, essun taskussa puhdas silitetty nenäliina. Minulla on vieläkin tallessa 70-luvun Marimekon pitkä punaraitainen"

        Minun aikaan ei tunnettu MairiMekkoa siellä malla, mutta esiliina täytyi olla ja kerran minulla ei ollut, koska olin aamulla lypsänyt lehmän ja se esiliina oli pas...siis kakassa, joten jouduin sen ottaman pois.

        Valehtelen, jos kerron kuinka asia eteni, sillä en muista koulun rangaistusta, mutta sen muistan, että olin piikana kahden miehen huushollissa, josta vaimo oi kuollut ja isäni suositteli minua, koska osasin lypsää sen lehmän.

        Osasin minä muutakin silloin (12-v), koska keitin heille velliä, paistoin heille leipää ja tein piirakoista, sillä olihan äiti jo opettanut, mistä olenkin ikkiitollinen.

        Nyt siis itselleni, että hopi, hopi, opettamaan nuo nuoret paistamaan karjalanpiirakoita ja myymään torilla ja menekki on varma, jos piirakat ovat, kuin sieltä Karjalasta?

        Zeesus, aloitus olikin pöksyistä/housista ja minä jo piirakoihin paneuduin, koska on tuolla jääkaapissa onneton versio siitä, siis riisit raakana, purekseltivana, jota nyky suositus suosii.


      • ihmehinta
        Ramoona_ kirjoitti:

        Ympäri käydään, yhteen tullaan, sanoi esiliinan nauha toiselle.

        Kansakoulussa tytöillä oli puhdas silitetty essu koulumekon päällä, essun taskussa puhdas silitetty nenäliina. Minulla on vieläkin tallessa 70-luvun Marimekon pitkä punaraitainen essumekko nimeltään Liisan jouluessu. , helmassa ja olkapäillä kapeat frillat. Se on vanhaa kunnon vahvaa puuvillaa, värit ja ryhdikkyys säilyvät pesusta pesuun. Sitä voi käyttää hellemekkona sellaisenaan, teepaidan kanssa , pitkähihaisen paidan ja sukkahousujen kanssa talvisena kotiasuna. Käytän muutenkin essua keittiöpuuhissa, olen ommellut kymmeniä suvun naisille ja muutamalle miehellekin lahjaksi.

        Jjoutavan housut ovat varmaan vanhaa kunnon käsittelemätöntä denimiä, joka vaan paranee käytössä, pehmenee ja haalistuu hiukan. Nykyisin farkut kivipestään, harjataan, hiotaan tai käsitellään myrkyillä, ovat jo valmiiksi haalistettuja ja kulutettuja, jopa aukolle revittyjä. Jotkut menetelmät ovat työntekijöille vaarallisiakin, kaipa ne pahimmat on jo kielletty, mutta ei taida valvonta kaikkialla pelata.
        Napakat farkut on parempi painon kontrolli kuin vaaka.

        Näin telkassa kun jenkkilän divariliikkeen pomo osti joitain vanhoja farkkuhousuja. Niiden yksikköhinta saattoi olla yli 100$.
        Tai saattoi olla Amerikan kovimmat keräilijät siinä ohjelmassa.


    • reppuriika

      Minulla on samanlainen käytäntö. Kun saan sopivat vaatteen tai jalkineet, niin pidän niitä niin kauan kuin päällä pysyvät. Yleensä on farkut ja sitten juhlavammat housut, joita pidän. Tänä kesänä on ollut käytössä tuulihousut ja sitten mielicaprit, jotka ostin parisen vuotta sitten uudenveroisina kirpparilta. Tuulihousuverkkarit ovat vuorelliset ja sopivat ympärivuotiseen käyttöön, mutta caprit siirtyvät syksyllä vielä varastoon.

      Sandaalit, joita aloin pitämään talvella kotitiloissa, alkavat olla siinä kunnossa, että hyvä jos kestävät syksyyn. On esillä kesämekkoja ja paitoja, mutta kaikkia ei ole tullut edes silitettyä viileän sään vuoksi. Ei se niin kylmää ole, etteikö välillä voi sujauttaa hellemekonkin ylle.
      Minä kyllä tykkään lujista, helppohoitoisista vaatteista.

    • jjoutava

      Ramoona on varmaan oikeassa. Ne on sellaista käsittelemätöntä denimiä koska ostaessani ne oli ikiprässissä prässit ovat vieläkin kunnossa korostuneet vain kun ovat kuluessaan muuttuneet valkoiseksi kuten taskujen suut myös ovat nyt valkeat. Todella ihmekangasta!

    • jjoutava

      Alakaa jo riittään niistä housuista. Nyt on minullakin se pankkitunnusten laitehankinta edessä. Nordea tarjoaa sellaista laitetta joka mahtuu lompakon pankkikortin taskuun, siinä on painikkeet ja näyttö ja niin edelleen.

      Onko siinä patteri vai miten se toimii? Kuitenki sen aijon ottaa, mutta kun konttorit ovat aika harvassa nykysin onko edes joka kirkonkylässä. Hesassa vois pääkonttori vielä olla, siis sinne. Olen tottunut palstan asiantuntijoihin ehkä saan parempaa tietua heiltä.

    • kattleija

      anteeks' jjoutava, housuihin palaan. Muistattekos millaiset ovat molskihousut. Jostain vain mieleen tuokin muljahti, mutta en kyllä muista millaista kangasta se molski oli.

      • jjoutava

        Kultaseni K. en kyllä tiedä muutenkaan kankaista, tuohon denimiin ja sen ominaisuuksiin ynnä sen erinomaisuuteen pysähtyy tietämykseni


    • katonetistä

      Eikö katleijan uudessa koneessa ole wikipediaan pääsyä ?

    • Sitä.vain

      Kelteisillää tuulen huuhtoma raikas.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Anteeksi

      että tein pahaa sulle. En ole täysijärkinen.
      Ikävä
      171
      1559
    2. Ketä naista se poju tällä hetkellä vetää höplästä

      Sillä kun pitää aina olla joku höplästä vedettävä kierroksessa
      Ikävä
      336
      1166
    3. Milloin olet viimeksi ollut hänen..

      Lähettyvillä??
      Ikävä
      50
      1004
    4. Tappio Rydmanille

      Ei pystynyt Wille saamaan tahtonsa läpi. https://www.hs.fi/politiikka/art-2000012093775.html
      Perussuomalaiset
      187
      878
    5. Milloin näit kaivattusi viimeksi?

      Mitä olisit halunnut tehdä tai sanoa hänelle?
      Ikävä
      39
      769
    6. Missä tapasit kaivattusi

      ensimmäisen kerran?
      Ikävä
      49
      740
    7. 60
      668
    8. Sometähti villisika-Seppo on kuollut

      Suomussalmella lemmikki­eläimeksi virallisesti hyväksytty villisika Seppo on kuollut. https://yle.fi/a/74-20232445
      Suomussalmi
      32
      630
    9. Aattelin nainen

      Jos oppisin puhumaan. Rehellisesti, rennosti ja hetkessä.
      Ikävä
      119
      624
    10. J-mies, miten voit olla niin varma siitä

      että minä olen juuri se nainen, kenen ajattelet ja haluat minun olevan, se kenelle avaat ajatuksiasi ja tunnustat syvimp
      Ikävä
      77
      568
    Aihe