Miten sattuikin mieluisat housut

jjoutava

denim kangasta. pidin niitä kesät talvet. Kulumaan jo housut alkoivat niin sanoin eräälle nuorelle naiselle, että minun pitäisi löytää uudet tämmöiset housut. Hän sanoi, farkuthan ovat ikuiset Jestas, ei ne kyllä minusta ihan farkun näköiset ole, mutta ikuisuus, se oli kyllä hyvä sana.

Nyt olen edelleen pitänyt niitä housuja monta vuotta kesät talvet eikä vieläkään kovin isoja reikiä ole tullut niihin joten ikuiset ne on. Jatkan vielä monia vuosia, ehk'en ikusesti, näiden housujen kuluttamista. Viekköön perilliset kirpparille sitten kun minusta aika jättää.

17

353

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Minun farkut alkoi hiutumaan ja ompelin niitä siksakilla, kunnes keksin lujittaa niitä jeesusteipillä ja nyt kyllä kestää.

Riitta Väisäsen (TV-ohjelma) opeilla paikkasin myös villasukkani samaisella jeesusteipillä, koska en viitsinyt parsia.

• Joskus on ollut minullakin mieleinen asu, ettei millään olisi halunnut sen kuluvan loppuun, vaan siihen piti tyytyä 😊

Sellainen oli pikkutakki minulle, tummansininen valkein terein kauluksessa ja taskuissa, Se kävi hameen ja pitkisten kanssa työmatkoilla, ja oli tyylikäskin.
      Lähes samalaisen löysin hiljattain, joskaan ei yhtä pitkä yli peffan, kuin edellinen.

No, nyt on sitten ohutkankainen farkkumekko mieleinen, isot taskutkin molemmin puolin, joihin upottaa tarvikkeiden lisäksi kätensäkin joutessaan. Taskussa menee avaimet ja kortitkin, pääsee käsveskasta eroon tai olkalaukusta kesällä😙
      Valkoinen hihaton paitapusero alla, kaulus vähän pystyssä, on niin raikas asu, että kelpaa minne vaan,..heippa taas

• captcöpenick

Nuorena miehenä ostin nahkihousut työhousuiksi kun kauppias mainosti niitä kulutusta kestäviksi. Kauan ne kestivätkin. Olivat hyvin tiivistä puuvillaa kai.

Kun kohta tulee taas kylmät, pitäisi kokeilla nahkahousuja kun kerran takkejakin on. Viron puolella olisivat ehkä edullisempia.

• jjoutava

Nahkahousut ja pitkävartiset nahkasaappaat niin aletaan olla vielä miehen näkösiä.

• utelennnn

Onko nahki jotain vahvaa puuvillaa ?

• captcöpenick

Google ei kerro mitään nahkikankaasta tai nahkihousuista. Ihan yleisesti 1960 luvulla puhuttiin nahkikankaisista vaatteista.
        Jäykkää paksua ja väriltään mustat oli nahkihousuni. Pitää oikein kysyä vanhoilta tekstiilikauppialta. Kait ne muistavat,
        Nyt kun muistelen niin saartenmiehet niistä saattoivatkin puhua, Lavansaaren, Seiskarin tai Tytärsaareleiset. Pirskatti, ei kai hylkeennahkaa vaan olleet.

• jjoutava

Housuihin, niihin aivan samoihin olin pukeutunut kun nousin pysäkillä bussiin, sanoin kuljettajalle, Tikkurila siinä kyltissä luki, -joo, mutta tämä kulkee ympäriämpäri sinne. Istuin paikalleni ja tosiaan ympäriämpäri kuljettiin. On se kyllä niin hieno sana.

• Ramoona_

Ympäri käydään, yhteen tullaan, sanoi esiliinan nauha toiselle.

Kansakoulussa tytöillä oli puhdas silitetty essu koulumekon päällä, essun taskussa puhdas silitetty nenäliina. Minulla on vieläkin tallessa 70-luvun Marimekon pitkä punaraitainen essumekko nimeltään Liisan jouluessu. , helmassa ja olkapäillä kapeat frillat. Se on vanhaa kunnon vahvaa puuvillaa, värit ja ryhdikkyys säilyvät pesusta pesuun. Sitä voi käyttää hellemekkona sellaisenaan, teepaidan kanssa , pitkähihaisen paidan ja sukkahousujen kanssa talvisena kotiasuna. Käytän muutenkin essua keittiöpuuhissa, olen ommellut kymmeniä suvun naisille ja muutamalle miehellekin lahjaksi.

Jjoutavan housut ovat varmaan vanhaa kunnon käsittelemätöntä denimiä, joka vaan paranee käytössä, pehmenee ja haalistuu hiukan. Nykyisin farkut kivipestään, harjataan, hiotaan tai käsitellään myrkyillä, ovat jo valmiiksi haalistettuja ja kulutettuja, jopa aukolle revittyjä. Jotkut menetelmät ovat työntekijöille vaarallisiakin, kaipa ne pahimmat on jo kielletty, mutta ei taida valvonta kaikkialla pelata.
        Napakat farkut on parempi painon kontrolli kuin vaaka.

• Ramoona_ kirjoitti:

Kansakoulussa tytöillä oli puhdas silitetty essu koulumekon päällä, essun taskussa puhdas silitetty nenäliina. Minulla on vieläkin tallessa 70-luvun Marimekon pitkä punaraitainen essumekko nimeltään Liisan jouluessu. , helmassa ja olkapäillä kapeat frillat. Se on vanhaa kunnon vahvaa puuvillaa, värit ja ryhdikkyys säilyvät pesusta pesuun. Sitä voi käyttää hellemekkona sellaisenaan, teepaidan kanssa , pitkähihaisen paidan ja sukkahousujen kanssa talvisena kotiasuna. Käytän muutenkin essua keittiöpuuhissa, olen ommellut kymmeniä suvun naisille ja muutamalle miehellekin lahjaksi.

Jjoutavan housut ovat varmaan vanhaa kunnon käsittelemätöntä denimiä, joka vaan paranee käytössä, pehmenee ja haalistuu hiukan. Nykyisin farkut kivipestään, harjataan, hiotaan tai käsitellään myrkyillä, ovat jo valmiiksi haalistettuja ja kulutettuja, jopa aukolle revittyjä. Jotkut menetelmät ovat työntekijöille vaarallisiakin, kaipa ne pahimmat on jo kielletty, mutta ei taida valvonta kaikkialla pelata.

"Kansakoulussa tytöillä oli puhdas silitetty essu koulumekon päällä, essun taskussa puhdas silitetty nenäliina. Minulla on vieläkin tallessa 70-luvun Marimekon pitkä punaraitainen"

Minun aikaan ei tunnettu MairiMekkoa siellä malla, mutta esiliina täytyi olla ja kerran minulla ei ollut, koska olin aamulla lypsänyt lehmän ja se esiliina oli pas...siis kakassa, joten jouduin sen ottaman pois.

Valehtelen, jos kerron kuinka asia eteni, sillä en muista koulun rangaistusta, mutta sen muistan, että olin piikana kahden miehen huushollissa, josta vaimo oi kuollut ja isäni suositteli minua, koska osasin lypsää sen lehmän.

Osasin minä muutakin silloin (12-v), koska keitin heille velliä, paistoin heille leipää ja tein piirakoista, sillä olihan äiti jo opettanut, mistä olenkin ikkiitollinen.

Nyt siis itselleni, että hopi, hopi, opettamaan nuo nuoret paistamaan karjalanpiirakoita ja myymään torilla ja menekki on varma, jos piirakat ovat, kuin sieltä Karjalasta?

Zeesus, aloitus olikin pöksyistä/housista ja minä jo piirakoihin paneuduin, koska on tuolla jääkaapissa onneton versio siitä, siis riisit raakana, purekseltivana, jota nyky suositus suosii.

• ihmehinta
        Ramoona_ kirjoitti:

Näin telkassa kun jenkkilän divariliikkeen pomo osti joitain vanhoja farkkuhousuja. Niiden yksikköhinta saattoi olla yli 100$.
        Tai saattoi olla Amerikan kovimmat keräilijät siinä ohjelmassa.

• reppuriika

Minulla on samanlainen käytäntö. Kun saan sopivat vaatteen tai jalkineet, niin pidän niitä niin kauan kuin päällä pysyvät. Yleensä on farkut ja sitten juhlavammat housut, joita pidän. Tänä kesänä on ollut käytössä tuulihousut ja sitten mielicaprit, jotka ostin parisen vuotta sitten uudenveroisina kirpparilta. Tuulihousuverkkarit ovat vuorelliset ja sopivat ympärivuotiseen käyttöön, mutta caprit siirtyvät syksyllä vielä varastoon.

Sandaalit, joita aloin pitämään talvella kotitiloissa, alkavat olla siinä kunnossa, että hyvä jos kestävät syksyyn. On esillä kesämekkoja ja paitoja, mutta kaikkia ei ole tullut edes silitettyä viileän sään vuoksi. Ei se niin kylmää ole, etteikö välillä voi sujauttaa hellemekonkin ylle.
      Minä kyllä tykkään lujista, helppohoitoisista vaatteista.

• jjoutava

Ramoona on varmaan oikeassa. Ne on sellaista käsittelemätöntä denimiä koska ostaessani ne oli ikiprässissä prässit ovat vieläkin kunnossa korostuneet vain kun ovat kuluessaan muuttuneet valkoiseksi kuten taskujen suut myös ovat nyt valkeat. Todella ihmekangasta!

• jjoutava

Alakaa jo riittään niistä housuista. Nyt on minullakin se pankkitunnusten laitehankinta edessä. Nordea tarjoaa sellaista laitetta joka mahtuu lompakon pankkikortin taskuun, siinä on painikkeet ja näyttö ja niin edelleen.

Onko siinä patteri vai miten se toimii? Kuitenki sen aijon ottaa, mutta kun konttorit ovat aika harvassa nykysin onko edes joka kirkonkylässä. Hesassa vois pääkonttori vielä olla, siis sinne. Olen tottunut palstan asiantuntijoihin ehkä saan parempaa tietua heiltä.

• kattleija

anteeks' jjoutava, housuihin palaan. Muistattekos millaiset ovat molskihousut. Jostain vain mieleen tuokin muljahti, mutta en kyllä muista millaista kangasta se molski oli.

• jjoutava

Kultaseni K. en kyllä tiedä muutenkaan kankaista, tuohon denimiin ja sen ominaisuuksiin ynnä sen erinomaisuuteen pysähtyy tietämykseni

• katonetistä

Eikö katleijan uudessa koneessa ole wikipediaan pääsyä ?

• Sitä.vain

Kelteisillää tuulen huuhtoma raikas.

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Riikka ei suostu laskemaan bensan hintaa

Sanna laski esimerkiksi sähkön arvonlisäveron 10 prosenttiin, jonka Riiikka anosti 25,5 prosenttiin. Sannan aikaan bens
      Maailman menoa
      123
      3543
    2. EK: Suomi tarvitsee vuosittain 45 000 maahanmuuttajaa

Senpä takia Riikkakin laulaa sen lauluja kenen leipää syö. Viime vuonnahan Suomeen muutti 50 tuhatta ulkomaalaista. htt
      Maailman menoa
      222
      2541
    3. Kesäaika on normaaliaika...

...siten illalla on valoisaa tunnin pitempään, on sitten kesä tai talvi. Voi nauttia päivän jatkumisesta. Kuka nyt aamul
      Maailman menoa
      214
      1975
    4. Uusin tutkimus: Suomi on maailman toiseksi vähin rasistinen maa

taakse jää mm. Ruotsi(7) ja Norja(8). Martin Paasi(kok.): Kumoaa vasemmiston väitteet. Kansainvälinen vertailu osoitta
      Maailman menoa
      49
      1802
    5. Ähtärin päättäjät

Nyt tulee kutsu leivättömän pöydän äärelle. Syytteet nostetaan. https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/cef83309-0a1b-4fcd-9b
      Ähtäri
      52
      1177
    6. Tulen hulluksi hänestä

Hän on vanha ja varattu. Mutta olen ihan hulluna häneen. Haluan hänet omakseni. Haluan olla hänen kanssaan ajasta ikuisu
      Ikävä
      67
      1007
    7. Ketkä 8 Ähtärin luottamushenkilöä saivat syytteen virka_aseman väärinkäyttämisestä?

Nyt näiden valtuutettujen nimet esiin, kiitos! Nämä henkilöt pitää yksinkertaisesti laittaa syrjään Ähtärin kaupunginva
      Ähtäri
      18
      895
    8. Miltä tuntuu kun

On asioita joita ei rahalla voi ostaa?
      Ikävä
      109
      889
    9. Koulussa puukotus

Tapuli kaupungissa, ollaanhan me maailman onnellisin kansa. Voi puhäjysäys.. millä mittarilla onnellisuus on mitattu,, p
      Helsinki
      26
      821
    10. Ensimmäinen kuukausi palkatatta

Siis ei jumankauta näitä kokoomuksen ehdoituksia. Nytkin joku Otto Meri ehdoittaa, että ensimmäinen kuukausi pitäisi ty
      Kansallinen Kokoomus
      72
      782
    Aihe