Norja, Ruotsi vai Suomi ?

1487eurkkssa

Hei Eläketietäjä !
Missä parhaat eläkkeet ja edut ?
Olen nuorena työskennellyt Ruotsissa vanhusten parissa ja myöhemmin Norjassa kalan jalostuksen parissa. Muutin kuitenkin takaisin Suomeen töihin.
Olisin kysynyt, mihin minun kannattaisi eläkkeellä asettua asumaan ?
Mikä on takuueläkkeen suuruus Norjassa, Ruotsissa ja Suomessa ?
Entä eläkeikä ?
Minulla on jonkin verran omaisuutta ja oletan pystyväni jäämään pois työelämästä 60 vuotiaana (mm. yksityinen eläkevakuutus ).

3

155

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Tietäjät

      Olen lomalla...

    • YksiKokemus

      Suurimman työeläkkeen saat tietysti sieltä, missä olet eniten sitä ansainnut eli työskennellyt. Se on niin yksinkertaista.

      Jos aiot jäädä pois työelämästä ennenaikaisesti yksityisen eläkevakuutuksen varaan, kuten mainitsit, niin tuolta ajalta tietysti menetät työeläkekertymäsi. Senhän jo varmaan tiesitkin olet huomioinut, kun kerran noin tarkasti mietit muutoinkin eri vaihtoehtojen kannattavuutta.

      Minä taasen siirsin yksityisen eläkevakuutuksen alkamaan samaan aikaan kuin työeläkkeenikin. Rahallisesti se oli kaikkein kannattavin ratkaisu, kun kerran joskus olin haksahtanut yksityisiin eläkevakuutuksiin..... Tällä tietämyksellä en niin tekisi.

      Eläketietäjä varmaan kertoo paremmalla asiantuntemuksella näkemyksensä, mutta nämä olivat omia näkemyksiäni/kokemuksiani jo eläkkeellä (täydellä työeläkkeellä) olevan näkökulmasta. Eläkettä riittävästi (kohtuullisen hyväänelämään) saan Suomesta ja Ruotsista ja asun Suomessa.

    • 1487eurkkssa

      Missä siis on suurin takuueläke ?

      Tuo Norjan järjestelmä on hankala, kun mistään ei selviä G:n suuruus taulukoissa ?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      66
      4613
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      14
      2259
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      25
      1774
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1508
    5. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      27
      1443
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1308
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      10
      1227
    8. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      13
      1146
    9. 23
      1092
    10. Martinasta kiva haastattelu Iltalehdessä

      Hyvän mielen haastattelu ja Martina kauniina ja raikkaan keväisenä kuvissa.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      291
      1014
    Aihe