Ilman taksivälitystä?

Cabonkovanen

En ole taksihommissa mitenkään, mutta hypoteettinen kysymys:

Voiko taksiyrittäjä toimia itse omana "välityskeskuksenaan" ilman kuulumista
johonkin esim. Helsingin TaksiDataan?
Eli omilla kontakteillaan työllistää taksinsa?
Kela-kyytejä ei taida saada, mutta muuta keikkaa.
Käsittääkseni kynnys- ja muut kk-maksut ovat välityskeskuksilla aika korkeat.
Eli onko em. omatoiminta laillista?

39

2432

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • NälkäTulee

      Siitä vaan. Mikään ei estä. Paitsi yksi asia, nälkä tulee.

    • Taksikeisari

      Välitysmaksu on alle euron kyydille ja toistaiseksi välitys vähentää eniten tyhjänä ajoa.

      Pelkillä tolpilla odottelu ei lyö leiville kuin yhdelle autolle Turun kokoisessa kaupungissa. Vaasan tai Jyväskylän kokoisessa kylässä ei ainuttakaan autoa elä tuolla tavalla.

      Teoriassa voisi kuvitella, että Helsinki-vantaalta saisi kyytiä ilman välitystä ja sieltä lähteekin miljoona kyytiä vuodessa. Tuhannelle autolle se on kuitenkin vain alle 3 kyytiä päivässä, joten alle sadan euron jäisi päivävaihto silläkin tavalla. Välityskeskuksen toiminta kuitenkin takaa sen, että kun viet asiakkaan kentälle, niin olet saanut jo rahan sinne menemisestä, jolloin saat kuitenkin kyydin nopeammin ja vähemmällä tyhjän ajolla, kuin että ajelisit asiakkaan kentältä hotelliin ja takaisin kentälle tyhjänä.

      Taksia ajetaan niin, että kyydin päätyttyä jäädään odottelemaan seuraavaa lähimmälle järkevälle tolpalle ja keskus hoitaa asiakkaan ja tekee sen duunin, jonka se osaa. Nykyiset keskukset ovat ylivertaisia mihinkään muuhun tilaussysteemiin nähden sen taksin kannalta katsottuna.

      • onneaVaanPaljon

        Et pääse sinne Helsinki-Vantaan kentälle jollet kuulu Lätaksiin tai HTD välitykseen, joten...


      • Taksikeisari
        onneaVaanPaljon kirjoitti:

        Et pääse sinne Helsinki-Vantaan kentälle jollet kuulu Lätaksiin tai HTD välitykseen, joten...

        Vuoden päästä saa ajaa vaikka Utsjoen taksi sieltä. Tuskin aloittajalla on taksiakaan vielä.


      • VoiVoiTietämätöntä
        Taksikeisari kirjoitti:

        Vuoden päästä saa ajaa vaikka Utsjoen taksi sieltä. Tuskin aloittajalla on taksiakaan vielä.

        Ei muuten saa. Lähitaksi tehnyt sopimuksen Finnavian kanssa. Tervetuloa kokeilemaan. Puomit ei vaan aukea. Voi voi.


      • EnAlkaisi
        VoiVoiTietämätöntä kirjoitti:

        Ei muuten saa. Lähitaksi tehnyt sopimuksen Finnavian kanssa. Tervetuloa kokeilemaan. Puomit ei vaan aukea. Voi voi.

        Aivan. Puomit ei aukea, ellei sinulla ole tagia tuulilasissa ja tagin saavat ainoastaan Taksihelsingin autot ( ent. HTD) ja Lähitaksin autot (Vain Vantaa). Lisäksi jokainen ajettu kyyti lentokentältä maksaa ja on ostettava etukäteen.

        Muista myös, taksissa on kohtuullisen kovat PAKOLLISET menot, ne on hoidettava, joten kassaa on tultava ja jollain kai pitää elääkin.

        Yksinäin omin avuin oleva taksi ei elätä ilmaan valtavia ennalta sovittuja asiakkaita ja mistäs ne meinasit ottaa? Paremmin elät pullakiskina ja normaalilla päivätyöllä.


      • Taksikeisari
        VoiVoiTietämätöntä kirjoitti:

        Ei muuten saa. Lähitaksi tehnyt sopimuksen Finnavian kanssa. Tervetuloa kokeilemaan. Puomit ei vaan aukea. Voi voi.

        Asemapaikkavelvoite kun poistuu, niin myös lähitaksin yksinoikeus lentokentän tolppaan päättyy siihen, tai viimeistään oikeuskäsittelyyn.

        Jos ei puomi aukea, niin kyydit voi ottaa suoraan tulevien matkustajien jonosta jonottamatta tolpalla. Finnavia voi rahastaa kaikki autot, kuten nytkin, mutta kyytejä se ei voi estää ottamasta. Finnavia ei voi rajoittaa kilpailua, ei etenkään tilanteessa jossa kilpailua halutaan lisätä.

        Samalla tavalla toimitaan jatkossa vaikkapa Hyksissä. Jos Kuopion taksi tuo asiakkaan sinne, niin sillä on täysi oikeus jäädä Hyksin tolpalle ja ajella sieltä kyytejä oman asiakkaansa paluukyytiä odottaessa. Kelakyytiä tietyti ei saa, koska maksajalla on sopimus luultavati muun kuin Kuopion taksien kanssa, mutta omilla maksavia ei kukaan voi estää palvelemasta. Finnavia ei ole maksaja, eikä tilaaja, joten sillä ei ole mahdollisuutta rajata kaikkien taksien oikeutta toimia lentokentillä.

        Jatkossa tulee erilaisia hinnoittelumalleja. Esimerkiksi kentältä Helsingin keskustaan voidaan ajaa kiinteällä hinnalla, kuten Ruotsissa on useilla firmoilla käytäntö. Tai ajetaan tilataksilla nuppihintaa ja kaikille näille virityksille pitää olla tila toimia siellä kentällä.

        Finnavia voi kyllä huutokaupata eri firmoille paikkoja, kuten toreilla tehdään, että joka vuosi pidetään jokaisesta myyntipaikasta huutokauppa ja korkein tarjous saa sitten pitää kojunsa huutamallaan paikalla. Toki nykyiset operaattorit ovat sen verran isoja, että niillä on varaa satsata markkinapaikkaansa.


      • hdjsklalal
        Taksikeisari kirjoitti:

        Asemapaikkavelvoite kun poistuu, niin myös lähitaksin yksinoikeus lentokentän tolppaan päättyy siihen, tai viimeistään oikeuskäsittelyyn.

        Jos ei puomi aukea, niin kyydit voi ottaa suoraan tulevien matkustajien jonosta jonottamatta tolpalla. Finnavia voi rahastaa kaikki autot, kuten nytkin, mutta kyytejä se ei voi estää ottamasta. Finnavia ei voi rajoittaa kilpailua, ei etenkään tilanteessa jossa kilpailua halutaan lisätä.

        Samalla tavalla toimitaan jatkossa vaikkapa Hyksissä. Jos Kuopion taksi tuo asiakkaan sinne, niin sillä on täysi oikeus jäädä Hyksin tolpalle ja ajella sieltä kyytejä oman asiakkaansa paluukyytiä odottaessa. Kelakyytiä tietyti ei saa, koska maksajalla on sopimus luultavati muun kuin Kuopion taksien kanssa, mutta omilla maksavia ei kukaan voi estää palvelemasta. Finnavia ei ole maksaja, eikä tilaaja, joten sillä ei ole mahdollisuutta rajata kaikkien taksien oikeutta toimia lentokentillä.

        Jatkossa tulee erilaisia hinnoittelumalleja. Esimerkiksi kentältä Helsingin keskustaan voidaan ajaa kiinteällä hinnalla, kuten Ruotsissa on useilla firmoilla käytäntö. Tai ajetaan tilataksilla nuppihintaa ja kaikille näille virityksille pitää olla tila toimia siellä kentällä.

        Finnavia voi kyllä huutokaupata eri firmoille paikkoja, kuten toreilla tehdään, että joka vuosi pidetään jokaisesta myyntipaikasta huutokauppa ja korkein tarjous saa sitten pitää kojunsa huutamallaan paikalla. Toki nykyiset operaattorit ovat sen verran isoja, että niillä on varaa satsata markkinapaikkaansa.

        Voi miten väärässä oletkaan. Huvittavaa luettavaa. Et tiedä mitään mutta silti kommentoit. Miksi? Ihan vaan tiedoksesi että kentältä ajetaan jo nyt kiinteällä hinnalla (jotkut). Jatka kommentointia ihmeessä, saadaan kohta taas nauraa.


      • Taksikeisari
        hdjsklalal kirjoitti:

        Voi miten väärässä oletkaan. Huvittavaa luettavaa. Et tiedä mitään mutta silti kommentoit. Miksi? Ihan vaan tiedoksesi että kentältä ajetaan jo nyt kiinteällä hinnalla (jotkut). Jatka kommentointia ihmeessä, saadaan kohta taas nauraa.

        Tagin saa ostaa jokainen helnkilöluvan haltija ja sille ei Lähitaksi mahda mitään. Sinne voi tulla kymmenen eri firmaa ja jokaisella on eri hinta. Autot laitetaan sinne firmoittain, eikä satunnaisjärjestyksessä. Sen takia brändäys on tärkeää, että asiakas osaa poimia sen oman logonsa, eikä hyppää lähitaksin klonksvaakkeniin. Lähitaksinkin pitää lakata tuudittautumasta, että sillä on joku yksinoikeus maan suurimpaan tolppaan.

        Homman nimi on tehostaa ja parantaa saatavuutta ja se tarkoittaa, että autoja ajetaan siellä missä ajoa on ja keitä ei huvita ajaa, eivät aja ja toiset ajavat. Suomessa pärjätään kolmanneksen pienemmällä autokannalla kun asemapaikkavelvoite poistuu.


      • ÄläViitsiJatkaa
        Taksikeisari kirjoitti:

        Tagin saa ostaa jokainen helnkilöluvan haltija ja sille ei Lähitaksi mahda mitään. Sinne voi tulla kymmenen eri firmaa ja jokaisella on eri hinta. Autot laitetaan sinne firmoittain, eikä satunnaisjärjestyksessä. Sen takia brändäys on tärkeää, että asiakas osaa poimia sen oman logonsa, eikä hyppää lähitaksin klonksvaakkeniin. Lähitaksinkin pitää lakata tuudittautumasta, että sillä on joku yksinoikeus maan suurimpaan tolppaan.

        Homman nimi on tehostaa ja parantaa saatavuutta ja se tarkoittaa, että autoja ajetaan siellä missä ajoa on ja keitä ei huvita ajaa, eivät aja ja toiset ajavat. Suomessa pärjätään kolmanneksen pienemmällä autokannalla kun asemapaikkavelvoite poistuu.

        Lähitaksilla ja HTD:llä on yksinoikeus myös jatkossa. Selitä mitä selität. Kun et tiedä niin parempi olla hiljaa.. Kiitos.


      • Mulkeroinen
        Taksikeisari kirjoitti:

        Asemapaikkavelvoite kun poistuu, niin myös lähitaksin yksinoikeus lentokentän tolppaan päättyy siihen, tai viimeistään oikeuskäsittelyyn.

        Jos ei puomi aukea, niin kyydit voi ottaa suoraan tulevien matkustajien jonosta jonottamatta tolpalla. Finnavia voi rahastaa kaikki autot, kuten nytkin, mutta kyytejä se ei voi estää ottamasta. Finnavia ei voi rajoittaa kilpailua, ei etenkään tilanteessa jossa kilpailua halutaan lisätä.

        Samalla tavalla toimitaan jatkossa vaikkapa Hyksissä. Jos Kuopion taksi tuo asiakkaan sinne, niin sillä on täysi oikeus jäädä Hyksin tolpalle ja ajella sieltä kyytejä oman asiakkaansa paluukyytiä odottaessa. Kelakyytiä tietyti ei saa, koska maksajalla on sopimus luultavati muun kuin Kuopion taksien kanssa, mutta omilla maksavia ei kukaan voi estää palvelemasta. Finnavia ei ole maksaja, eikä tilaaja, joten sillä ei ole mahdollisuutta rajata kaikkien taksien oikeutta toimia lentokentillä.

        Jatkossa tulee erilaisia hinnoittelumalleja. Esimerkiksi kentältä Helsingin keskustaan voidaan ajaa kiinteällä hinnalla, kuten Ruotsissa on useilla firmoilla käytäntö. Tai ajetaan tilataksilla nuppihintaa ja kaikille näille virityksille pitää olla tila toimia siellä kentällä.

        Finnavia voi kyllä huutokaupata eri firmoille paikkoja, kuten toreilla tehdään, että joka vuosi pidetään jokaisesta myyntipaikasta huutokauppa ja korkein tarjous saa sitten pitää kojunsa huutamallaan paikalla. Toki nykyiset operaattorit ovat sen verran isoja, että niillä on varaa satsata markkinapaikkaansa.

        Uskomaton pelle olet. Sinulla on ihan yhtä vähän sinne lentokentän taksitolpalle asiaa ilman sopimuksia kuin oikeus pysäköidä lentokentän parkkihalleihin maksamatta siitä rahaa. Se, että jossain roisto-Bernerin liikennekaarihöpinässä maalaillaan "kilpailun vapauttamista", ei muuta tässä maassa omaisuudensuojaa yms. lailla suojattuja oikeuksia mihinkään. Et sinä minunkaan tontilleni tule taksiasemaa pitämään, jos minä en sitä sinulle salli!


      • Taksikeisari
        Mulkeroinen kirjoitti:

        Uskomaton pelle olet. Sinulla on ihan yhtä vähän sinne lentokentän taksitolpalle asiaa ilman sopimuksia kuin oikeus pysäköidä lentokentän parkkihalleihin maksamatta siitä rahaa. Se, että jossain roisto-Bernerin liikennekaarihöpinässä maalaillaan "kilpailun vapauttamista", ei muuta tässä maassa omaisuudensuojaa yms. lailla suojattuja oikeuksia mihinkään. Et sinä minunkaan tontilleni tule taksiasemaa pitämään, jos minä en sitä sinulle salli!

        Tietysti maksaa pitää ja sopimus olla. Jatkossa sen sopimuksen saa tehdä mikä taksi hyvänsä. Maksu maksetaan finavialle, joka on valtion yhtiö, eikä sillä voi olla oikeutta rajata takseja pois kentältä, jos nämä maksavat maksut.

        Parkkihalliinkin saan pysäköidä ihan yhtä suurella oikeudella, kuin sinäkin ja molemmat maksamme parkkihallin määräämän taksan tietysti, kuten kentän tolpallekin. Kaikki maksavat taksit pitää sinne päästää.

        Sinulla ei ole tontillasi taksiasemaa. Asemapaikkasääntelystä luopuminen tarkoittaa sitä, että ei ole enää kenenkään tontteja, vaan jokainen tolppa on kaikille takseille avoin. Ne ovat julkisia ja niistä saa ottaa kyytejä nytkin, jos asiakkaita on, mutta ei oman paikkakunnan autoja. Tolpat ovat osa julkisia palveluja, eivätkä taksiyhtiöt niitä omista mitenkään.

        Sitä se monopolin murtuminen tarkoittaa, että ala vapautuu, eikä erityisoikeuksia ole. Helsinkiläinen taksi voi ajaa tangomarkkinoilla vapaasti asiakkaita ja seinäjokelainen taksi voi ajaa vapaasti helsingissä.


      • Mulkeroinen

        Ei todellakaan sopimusta saa kuka tahansa, salli mun nauraa. Siinä tulee mahdollisesti olemaan kyydeille hintakatto, kalustovaatimuksia yms. laatukriteerejä, mahdollisesti myös ajovelvoite (auton/autojen oltava ajossa tietyt kellonajat tietyllä alueella, kyydeistä ei ole sallittua kieltäytyä jne.). Vakuusmaksuja, sopimussakkoja yms. varmasti myös asetetaan pitämään kermankuorijat, huijarit ja puliveivarit loitolla. Finavian olemassaolon tehtävä on tuottaa laadukkaita lentokenttäpalveluita, ei sen tarvitse olla mikään kaikenmaailman taksiyrittäjiksi itseään luulevien aasien pelimerkkien tasauslaitos.

        Sinä et minun maaomaisuudestani tiedä mitään, mutta jos minun tai jonkun muun yksityisellä tontilla taksiasema olisikin, et sinä sille ilman minun lupaani autoasi pysäköi. Sama pätee katujen varsilla oleviin taksisemiin, on periaatteessa täysin kaupungin hallinnassa oleva asia, että kuka niihin saa autonsa parkkeerata ja kuka ei. Asia voidaan toteuttaa esim. myymällä pysäköintitunnuksia ja asettamalla liikennemerkin lisäkilpeen vaatimus sellaisesta, tai sitten esim. sallia lisäkilvellä taksiasemalla oleilu vain tietyn taksiyrityksen autoille.


      • OletOikeassa
        Mulkeroinen kirjoitti:

        Ei todellakaan sopimusta saa kuka tahansa, salli mun nauraa. Siinä tulee mahdollisesti olemaan kyydeille hintakatto, kalustovaatimuksia yms. laatukriteerejä, mahdollisesti myös ajovelvoite (auton/autojen oltava ajossa tietyt kellonajat tietyllä alueella, kyydeistä ei ole sallittua kieltäytyä jne.). Vakuusmaksuja, sopimussakkoja yms. varmasti myös asetetaan pitämään kermankuorijat, huijarit ja puliveivarit loitolla. Finavian olemassaolon tehtävä on tuottaa laadukkaita lentokenttäpalveluita, ei sen tarvitse olla mikään kaikenmaailman taksiyrittäjiksi itseään luulevien aasien pelimerkkien tasauslaitos.

        Sinä et minun maaomaisuudestani tiedä mitään, mutta jos minun tai jonkun muun yksityisellä tontilla taksiasema olisikin, et sinä sille ilman minun lupaani autoasi pysäköi. Sama pätee katujen varsilla oleviin taksisemiin, on periaatteessa täysin kaupungin hallinnassa oleva asia, että kuka niihin saa autonsa parkkeerata ja kuka ei. Asia voidaan toteuttaa esim. myymällä pysäköintitunnuksia ja asettamalla liikennemerkin lisäkilpeen vaatimus sellaisesta, tai sitten esim. sallia lisäkilvellä taksiasemalla oleilu vain tietyn taksiyrityksen autoille.

        Näinhän se on esim. Tukholmassa.


      • Taksikeisari
        Mulkeroinen kirjoitti:

        Ei todellakaan sopimusta saa kuka tahansa, salli mun nauraa. Siinä tulee mahdollisesti olemaan kyydeille hintakatto, kalustovaatimuksia yms. laatukriteerejä, mahdollisesti myös ajovelvoite (auton/autojen oltava ajossa tietyt kellonajat tietyllä alueella, kyydeistä ei ole sallittua kieltäytyä jne.). Vakuusmaksuja, sopimussakkoja yms. varmasti myös asetetaan pitämään kermankuorijat, huijarit ja puliveivarit loitolla. Finavian olemassaolon tehtävä on tuottaa laadukkaita lentokenttäpalveluita, ei sen tarvitse olla mikään kaikenmaailman taksiyrittäjiksi itseään luulevien aasien pelimerkkien tasauslaitos.

        Sinä et minun maaomaisuudestani tiedä mitään, mutta jos minun tai jonkun muun yksityisellä tontilla taksiasema olisikin, et sinä sille ilman minun lupaani autoasi pysäköi. Sama pätee katujen varsilla oleviin taksisemiin, on periaatteessa täysin kaupungin hallinnassa oleva asia, että kuka niihin saa autonsa parkkeerata ja kuka ei. Asia voidaan toteuttaa esim. myymällä pysäköintitunnuksia ja asettamalla liikennemerkin lisäkilpeen vaatimus sellaisesta, tai sitten esim. sallia lisäkilvellä taksiasemalla oleilu vain tietyn taksiyrityksen autoille.

        Totta on, että tolppia voidaan huutokaupata, mutta ei sellaisesta mitään puhetta ole ollut. Maailmalla tämä on yleinen käytäntö, mutta kaikille firmoille joku paikka on löydyttävä.

        Tolpattomat autot ovat nimenomaan niitä villejä, jotka ottavat kyytinsä sitten röyhkeästi jonon edestä, että kannattaa olla väleissä sodassa, jonka häviää.

        Se on selvää, että onnenonkijat häätyvät alalta, mutta lähtökohta on se niin kuin muissakin, että kaikki saavat yrittää. Sanktiot tulevat vasta kun on törttöilty. Uusi laki ei lievennä taksiyrittäjäksi pääsemisen kriteereitä kuin yrittäjäkurssin osalta. Yhäkään sinne ei pääse ulosottovelkaiset, tietyn rikostaustan tapaukset jne. joten lähtökohtaisesti kaikki uudet yrittäjät ovat yhtä hyviä kuin vanhatkin.

        Autoistahan tulee pulaa, koska piilokysyntä ponkaisee esiin vapautuksen myötä :) Luultavasti autoja tulee muutama sata lisää ja pian saman verran häviää, että ei tässä kovin suuria tapahdu.


    • Junioryrittäjä

      Tottakai voi olla kuulumatta mihinkään välityskeskukseen, mutta silloin jää kela sekä perusturvan asiakkaat ajelematta.
      Tunnen muutaman taksiyrittäjän jotka eivät uudellamaalla kuulu keskukseen. Niillä asiakkaina on isoja pörssiyrityksiä ja ajavat heidän henkilöstöä ja asiakkaita.

      • KiitosPiristyksestäTaas

        Minäkin tiedän yhden haaveilevan trollin. Junioryrittäjä nimimerkkiä käyttävän. Ei tiedä alasta mitään kunhan trollaa. On muutama tuttu hänellä jotka ajavat vaan pörssiyhtiöiden kyytejä. Näitä on niin hauska lukea. Kerro lisää.


      • Junioryrittäjä

        Katkeran yötolppa-apinan huutelua. Näitä kavereita vapautus pelottaa eniten kun heillä ei ole mitään muuta annettavaa asiakkaille kuin raahautuminen tolpalle.
        Toiset osaa erottua ja markkinoida itseään ja saavuttavat oman asiakaskuntansa joka heitä käyttää ja pärjäävät omillaan ilman keskuksia. Mun auto tosin ajaa LT:ssä.


      • Mulkeroinen
        Junioryrittäjä kirjoitti:

        Katkeran yötolppa-apinan huutelua. Näitä kavereita vapautus pelottaa eniten kun heillä ei ole mitään muuta annettavaa asiakkaille kuin raahautuminen tolpalle.
        Toiset osaa erottua ja markkinoida itseään ja saavuttavat oman asiakaskuntansa joka heitä käyttää ja pärjäävät omillaan ilman keskuksia. Mun auto tosin ajaa LT:ssä.

        Sinun asiakkaillasi on myös tulevaisuudessa enemmän vaihtoehtoja, joita vastaan sinua kilpailutetaan. Toki saat jatkossakin ehkä vielä jatkaa herrojen kumartelua ja pokkurointia, mutta teet sen alle 8€:lla tunti, koska joka sentti sinun katteestasi tullaan niistämään pois.


      • Junioryrittäjä

        Totta, tulevaisuuden näkymät on haastavammat kuin nykyään. Mutta uusi laki myös antaa paljon vapauksia ja ainakin päivystysvelvoite LT:ssä toivottavasti loppuu, mikä vähentää työvoimakuluja vuositasolla tuntuvasti joten siitä katteestakin voidaan vähän niistää. Tulevat lain nyanssit on allekirjoittaneelle yhä epäselvät, mutta esim jos mittaripakko poistuu, niin se luo taas paljon mahdollisuuksia alentaa hintaa. Ja halvemmat hinnat mahdollisesti luovat taas lisää kysyntää, ken tietää.
        Lisäksi mahdollisesti välitysyhtiöt tiukentavat sopimuksia laadun osalta, jolla taas saadan nykyiset paskakasat pois välityksestä joita mielestäni on liikaa kunnollisten toimijoiden mainetta pilaamassa.
        Kyllä sillä uudella lailla on paljon hyviäkin puolia, vaikka täällä moni pelotteleekin. Toki on huonojakin, sitä en kiellä.
        Parin vuoden siirtymäajan jälkeen näkee mitä on tulossa. Kelan suorakorvaus sopparit on nykyisille toimijoilla uudellamaalla voimassa ainakin vuoteen 2020 asti, joten ihan turha heittää pyyvettä kehiin ennen sitä.
        Ja mulle ei ole ongelma pokkuroida=palvella asiakkaita, kun aspa hommiin tämäkin lasletaan. Palkitsee mukavasti kun saa enempi kuin mittari tai sopimushinta näyttää.


      • Mulkeroinen
        Junioryrittäjä kirjoitti:

        Totta, tulevaisuuden näkymät on haastavammat kuin nykyään. Mutta uusi laki myös antaa paljon vapauksia ja ainakin päivystysvelvoite LT:ssä toivottavasti loppuu, mikä vähentää työvoimakuluja vuositasolla tuntuvasti joten siitä katteestakin voidaan vähän niistää. Tulevat lain nyanssit on allekirjoittaneelle yhä epäselvät, mutta esim jos mittaripakko poistuu, niin se luo taas paljon mahdollisuuksia alentaa hintaa. Ja halvemmat hinnat mahdollisesti luovat taas lisää kysyntää, ken tietää.
        Lisäksi mahdollisesti välitysyhtiöt tiukentavat sopimuksia laadun osalta, jolla taas saadan nykyiset paskakasat pois välityksestä joita mielestäni on liikaa kunnollisten toimijoiden mainetta pilaamassa.
        Kyllä sillä uudella lailla on paljon hyviäkin puolia, vaikka täällä moni pelotteleekin. Toki on huonojakin, sitä en kiellä.
        Parin vuoden siirtymäajan jälkeen näkee mitä on tulossa. Kelan suorakorvaus sopparit on nykyisille toimijoilla uudellamaalla voimassa ainakin vuoteen 2020 asti, joten ihan turha heittää pyyvettä kehiin ennen sitä.
        Ja mulle ei ole ongelma pokkuroida=palvella asiakkaita, kun aspa hommiin tämäkin lasletaan. Palkitsee mukavasti kun saa enempi kuin mittari tai sopimushinta näyttää.

        Jotain minäkin tiedän tyypillisen taksiasiakkaan profiilista, ja näen myös tämän sivuston kirjoituksista sen, mitä utopioita tältä "vapautukselta" odotellaan.

        Tällä hetkellä taksiasiakkaille kelpaa loistavasti Kovasen yms. vastaavien brändien palvelutaso, kunhan taksin saa samaan hintaan mihin tahansa muuhun alan yksinyrittäjään verraten. Kilpailuetu on käytännössä palvelutaso.

        Tulevaisuudessa tilanne on se, että tämä täällä naukuva asiakaskunta sekä typerää optimismia ja itsetyytyväisyyttä uhkuva taksiautoilijaväki kuvittelee, että Kovasen palvelutaso siirtyy vapautuksen myötä joka autoon kyytihintojen pysyessä ennallaan, jopa halventuessa.

        Todellisuudessa suuri osa vapautuksen jälkeisistä kuljettajista on sellaisia, ettei näiden ikää tiedetä kuin hampaista (jos niitä on), rikostaustaa voi olla EU-alueen ulkopuolelta mittavat määrät, yhteistä kieltä ei ole ja navigaattori hoitaa suunnistamisen. Kuitenkin, automäärän lisääntyminen saa aikaan sen, että jo näiden autojen on laskutettava nykyisen kaltaista hintaa, etteivät suorastaan ajaudu konkurssiin. Kuljettajat toki saavat erilaisina sosiaaliavustuksina asunnot, iPhonet yms. kuten tähänkin saakka, ja luultavasti harmaa talous lisääntyy myös.

        Sitten on nämä Kovasen palvelutason omaavat talot, jotka yhä enemmässä määrin muuttuvat vain herrasväen takseiksi. Palvelun laatu on kohdallaan, mutta hintakin on jotain muuuta kuin taksitaksa tänä päivänä. Näissä kuljettajatkin saattavat selvitä ilman sosiaaliavustuksia, mutta tekevät naurettavan pitkää päivää.


    • Heinäkuu18alkaen

      Kohta tulee vaihtoehtoja välityksiin

      • Taksikeisari

        Ilmaista välitystä ei ole, eikä tule. Taksify oli kyllä halpa, mutta ei se kyennyt tilauksia järjestämään kuin yhden viikossa. Välityksen pitää olla alueensa markkinajohtaja, tai ainakin hyvä haastaja. Mikään viiden taksin välitys ei menesty.


      • 2018aaaahhhhhh
        Taksikeisari kirjoitti:

        Ilmaista välitystä ei ole, eikä tule. Taksify oli kyllä halpa, mutta ei se kyennyt tilauksia järjestämään kuin yhden viikossa. Välityksen pitää olla alueensa markkinajohtaja, tai ainakin hyvä haastaja. Mikään viiden taksin välitys ei menesty.

        Kuka on väittänyt että välitys on ilmaista?Tulee vain erilaisia vaihtoehtoja nykyisten lisäksi.Valmistautukaa kilpailuun ja jättäkää nillitys vähemmälle.


      • EnKilpaile
        2018aaaahhhhhh kirjoitti:

        Kuka on väittänyt että välitys on ilmaista?Tulee vain erilaisia vaihtoehtoja nykyisten lisäksi.Valmistautukaa kilpailuun ja jättäkää nillitys vähemmälle.

        Kenen peppu kestää kilpailutuksen? Meinaatkos, että nykytaksoissa olisi varaa kilpailla? Saahan sitä kokeilla. Itse lopetan eläkepäiville (sopiva ikä). Nuorempien tilanne huolestuttaa.

        Kilpailkaa poijjaat kilpailkaa! ;)


      • yongster
        EnKilpaile kirjoitti:

        Kenen peppu kestää kilpailutuksen? Meinaatkos, että nykytaksoissa olisi varaa kilpailla? Saahan sitä kokeilla. Itse lopetan eläkepäiville (sopiva ikä). Nuorempien tilanne huolestuttaa.

        Kilpailkaa poijjaat kilpailkaa! ;)

        Nää faarit jaksaa vielä täällä vikistä lopettamisesta.mutta silti ne roikkuu vielä tolpilla.


      • EnKilpaile
        yongster kirjoitti:

        Nää faarit jaksaa vielä täällä vikistä lopettamisesta.mutta silti ne roikkuu vielä tolpilla.

        En ole roikkunut tolpilla enää seitsemään vuoteen, vaan ajatanpa vielä toistaiseksi vierailla. Ajattelin tuossa vuodenvaihteessa jättää homman teille "yongstereille" 70 vuotispäiväni kunniaksi. Eikö ikä ole jo sopiva semminkin, kun ei tuosta "harrasteesta" jää enää juuri mitään viivan alle?

        Kilpailkaa "yongsterit", kilpailkaa! :)


    • antaa-palaa-vaan

      Joku voisi perustaa kilpailevan välitys systeemin. Lain edessä sen tulee olla tasavertainen vanhemman systeemin kanssa.
      Rikkokaa vaan vanhat kangistuneet systeemit ja ottakaa palkka itselle.
      Näitä systeemin pyörittäjiä harmittaa se kovasti, mutta elämä on nyt.
      Minä en ainakaan kunnioita ilman mitään järkevää syytä yhtään liittoa, laitosta tai systeemiä.
      Olihan se Uber jo jonkinlainen systeemi sekin, siis yhteisö systeemi. Valvonta tietenkin olisi voinut olla, ettei kaikenlaisia rikollisia siellä pyöri.

    • Etherher

      Osakeyhtiö taksiyhtiön yhtiömuotona ei palvele taksiyrittäjää, rahaa yhtiössä palaa mutta kirjanpitoa tai hankintoja ei yrittäjille/maksajille tarvitse avata tai perustella.

      Laitetaan laskua tulemaan kun siltä näyttää, sitten kerrotaan kerran vuodessa millainen "tulos" on tehty.

      Kilpailutilanteessa yhteiskunnan tulisi itse välittää valtakunnallisesti kaikille hyväksytyille toimijoille kyytejä avoimesta voittoa tuottamattomasta omasta keskuksesta. Se olisi puolueeton ja edullisin vaihtoehto.

      Kartalta näkee matkat, ajat ja nouto osoitteet / vienti. Ohjelma muodostaa laskutettavana hinnan, kiinteitä mittareita ei näihin ajoihin välttämättä edes tarvitse. Kilometrikorvausta maksetaan nykyisin useissa tapauksissa ilman erillisiä "mittareita" kun matka on tiedossa.

      Kun välitetään kyyti, välitettäisi nyt myös laskutettava hinta samalla.
      Odotusta ei Kela-kyydeistä makseta tänäpäivänäkään enää, joten hinnat melko kiinteät jo nyt.

      Toimija voisi ottaa valmiiksi hinnoitellun kyydin kartalta itse tarvittaessa, tai keskus antaa sen vapaana olevan alueen ilmottautumis listan kärjessä olevalle toimijalle.

      Toisin sanoen, ilmainen tilaus tulevaisuudessa tehdään yhteiskunnan maksamissa kyydeissä suoraan tietokoneella/älypuhelimella tai soitetaan maksulliseen numeroon aivan kuten nytkin.

      • Taksikeisari

        Näin uusimipien tietojen mukaan tuleekin käymään, vaikkakaan yhteiskunta ei niitä keskuksia itse pyöritä, mutta kilpailuttaa osaavat toimijat. Keskuksen ei tarvitse olla edes Suomessa, se voi olla vaikka Timbuktussa. Keskuksien määrä tulee vähenemään ja koko kasvaa, koska se on halvin tapa.

        Mutta näyttää siltä, että Kela pakottaa (kunnat perässä) välitysyritykset ottamaan kaikki halukkaat rinkiinsä, eikä palvelun hinta saa olla merkittävästi kalliimpi, kuin omistajien autoille.

        Mielenkiintoiseksi menee katsoa, että lisääntyykö autotarjonta entisestään ylitäysille markkinoille? Toisaalta homma on reilu ja oikeasti lisää kilpailua.


    • Junioryrittäjä

      "Kun välitetään kyyti, välitettäisi nyt myös laskutettava hinta samalla.
      Odotusta ei Kela-kyydeistä makseta tänäpäivänäkään enää, joten hinnat melko kiinteät jo nyt. "

      Mitäs tuolla meinaat? Viimeksi eilen ajoin kyydin jossa merkiittiin odotusta 54minuuttia.
      Enhän mä nyt ilmaiseksi venaile meikun pihalla asiakasta melkein tuntia.

      Tulevaisuudessa kun asemapaikat häviää niin sitten varmaan häviää kelapaluukyyditkin. Kun ei ole enään tietyn kunnan takseja , on vaan takseja.

      • Sande1s

        Odotusaika ei saa nostaa paluukyydin hintaa suuremmaksi kuin menokyydissä.

        Esim, sädehoitojen tms. aikojen yllättäen venyessä (laite rikki yms) ennen maksettiin odotusta.
        Nyt kyyti on laitettava kesken poikki ja odoteltava ilmaiseksi yli menevä aika sekä paluu. Tai kyydin keskeytys ja hinta pelkästä viennistä.

        Mikäli viet asiakkaan Hki-Tyks odotus ja paluu. Odotat 2,5h ja selviää kesken kyydin että asiakas joutuukin jäämään sisään niin kela maksaa sulle vain sen menokyydin ja 2,5 h työtä on taas tehty ilmaiseksi.



        Hyvät on sopimukset.


      • Junioryrittäjä

        Skenaario mikä mulle ei ole vielä 12vuoden aikana realisoitunut kertaakaan, kerran kyllä meinasi.
        En koe moista ongelmaksi ja ajelen mielelläni esimerkkisi mukaisia kyytejä kyseisen riskin kanssa.
        Eli mun sädäri keikoista on kaikista odotukset maksettu tähänkin asti, toisin on tulevaisuudessa. Ensivuonna ei tule kuin vientejä.


    • Välitys.tarvitaan

      Taksivälitys oli poikki helsingissä 22 tuntia toissapäivänä. Kyytejä ei välitetty teknisen vian takia ja tulot putosivat kolmasosaan normaaleista. Siinä aloittajalle hieman esimakua.....

      • Hintaa

        Ei sanktioita, ei laatupoikkeamaa.

        Meillä viimekuussa kyydinvälitys jaettuna kyyti määrä maksoi autoilijalle 1,70 eur / välitetty kyyti.

        Sitten taxias maksut ja kaikki muut provisiot päälle.


      • Arvioo

        Kun soitan taksin se maksaa n 2 eur

        Eli yhdestä taksikyydistä tilaaja sekä autoilija maksaa keskukseen jopa 3,70 eur yhteensä.

        Taksikeskus välittää kuukaudessa arviolta 40 000- 250 000 kyytiä

        Puhutaan pikkusummista siis.


    • Junioryrittäjä

      Puhutaan isoista summista kyllä. Moni luulee että asiakkaan maksamasta palvelumaksusta mikä näkyy puhelilaskussa, vaikkapa 2euroa menisi keskukselle.
      Oikeasti siitä 2eurosta leijonan osan haukkaisee sen palvelunumeron myyvä operaattori, vaikapa Sonera/Telia. On meinaan hyvää bisnestä toi palvelunumerijen myynti operaattoreille. Toki siitä jää tuottoa myös keskukselle, mutta yksikään keskus ei pystyisi toimimaan pelkillä "puhelin tuotoilla, vaikka nostaisivat hintoja 50%.

      • Gtrg

        Noilla soittomäärillä tulee jo melkoiset puhelintuotot laskee sen kuinka hyvänsä.

        Suomi on kallis maa, hyvä kuitenkin että välityskeskukset ovat vielä Suomessa ja työllistävät monia.


    • epeli

      Olipas täällä asiantuntijoita :) Kaiken maailman vikisijöitä, jotka eivät näemmä mahtaneet mitään alan todellisen tuntuiselle tuntijalle, tuolle keisarille. Tämä heinäkuu näytti hänen olleen aivan oikeassa mm. lentokentän tolpan suhteen, heh.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Ihana on nähdä edes ohimennen

      Mitenköhän mies sua voisi lähestyä❤️? Oon lääpälläni suhun mutta en uskalla lähestyä vaikka vilkuilet ja huomaan että su
      Ikävä
      153
      8323
    2. ymmärrätkö miksi minua sattui?

      Vinkki, jätit tekemättä jotain.
      Ikävä
      66
      4644
    3. Mies, mua jotenkin kiinnostaa

      Että osaatko sä ollenkaan höllätä? Ootko aina kuin persiille ammuttu karhu. Pohtimassa muiden vikoja?
      Ikävä
      140
      4333
    4. Aamu on aina iltaa viisaampi.

      Hyvää huomenta rakas. Ajattelen sinua taas ja yritän keksiä keinoja luoksesi. Satuttaa, kun unohdan sinua joka päivä ene
      Ikävä
      23
      3952
    5. Juuri sinut kainaloon haluaisin nyt

      Sydän sykkii vain sinulle Sinä olet se jota kaipaan Sinä olet se josta uneksin Jos sinun rinnallesi jäädä saan Tän koko
      Ikävä
      35
      3463
    6. Moi kuumis.

      Just ajattelin sua. Oot mun rauha, turva ja lämpö. Olet monia muitakin asioita, mut noita tartten eniten. Pus.
      Ikävä
      42
      3440
    7. Saattaisimme olla yhdessä

      Vaarallinen yhdistelmä. Käsitin, että meillä molemmilla on samanlaista historiaa... Siitä huolimatta haluaisin kokeilla
      Ikävä
      38
      3358
    8. Miten hyvin tunnet kaivattusi?

      Mikä hänessä kiehtoo? Asiallisia vastauksia kiitos. 🙋🏻‍♂️
      Ikävä
      48
      3123
    9. Milloin olisi sinun ja kaivattusi

      Kaunein päivä? Kamalin hetki? Miksi? Kumpaa pyrit muistelemaan? Kumpi hallitsee mieltäsi?
      Ikävä
      42
      2861
    10. Oletko joutunut kestämään

      Mitä olet eniten joutunut kestämään?
      Ikävä
      49
      2634
    Aihe