Pyytäisin kertomaan käyttäjä kokemuksia kyseisistä kattiloista Arimax35 ja 60,hyviä ja huonoja puolia,laitan ensikesänä puulämmityksen,kiitän kommenteista.
Arimax alapalokattilat
15
6575
Vastaukset
- ari
vuodesta -95 asti minulla on olut kyseinen alapaloinen puukattila.Käyttökokemukset ovat hyviä.Klapin pituus kun pidetään n.45 cm niin holvaus vähenee huomattavasti.Ainoa huono puoli mielestäni on että savupiipun minimiksi mainittu 6m on todella minimi.Taloni on kellari 11/2 kerrosta joten piipun mitta muistaakseni on lähellä 10 metriä.Vetoa riittää hyvin.Tontin olosuhteet varmaan vaikuttaa kans.
Asuintilaa n.230m2 ja kellaritila varastona n.150m2 joka pidetään talviaikana n.10 asteen lämpötilassa.
3000L varaaja ja lämmönjaosta huolehtii promix säädin liitettynä wirsbon lattialämmityssysteemiin.
Ilmanottoaukon säädän esben säätimellä lämpötilan mnukaan mutta mekaanisella ruuvila jätän hiukan raolleen ja pidän yllä tehokkaampaa palamista.Muuten alkaa tervaa tulla arinaan ja sitä valuu tuhkaastiaankin.
Olen olut hyvin tyytyväinen arimaxiin.- Eino-Elmeri
Kolmas talvi menossa arimaxilla, hyvin on pelannut. Puun pituus on 45 cm ja ei ongelmia. Varaaja 2000 litraa, neliöitä 150. Ennen kattilan hankintaa luin eri kattilojen testitulokset ja arimax oli paras näissä testeissä, eri kattiloiden hintaeroista en osaa sanoa mutta minulle tämä kattila maksoi noin 15000 mk.v:92. Savupiippu kannattaa tehdä pitemmäksi kuin 6 metriä, minulla on 7 m. Hyvin vetää. SUOSITTELEN.
- peräkammarin ajattelija
Eino-Elmeri kirjoitti:
Kolmas talvi menossa arimaxilla, hyvin on pelannut. Puun pituus on 45 cm ja ei ongelmia. Varaaja 2000 litraa, neliöitä 150. Ennen kattilan hankintaa luin eri kattilojen testitulokset ja arimax oli paras näissä testeissä, eri kattiloiden hintaeroista en osaa sanoa mutta minulle tämä kattila maksoi noin 15000 mk.v:92. Savupiippu kannattaa tehdä pitemmäksi kuin 6 metriä, minulla on 7 m. Hyvin vetää. SUOSITTELEN.
Olet ostanut kattilan -92, ja nyt on menossa kolmas talvi? Nyt ei kaikki aivan täsmää!!!!!
- Eino-Elmeri
peräkammarin ajattelija kirjoitti:
Olet ostanut kattilan -92, ja nyt on menossa kolmas talvi? Nyt ei kaikki aivan täsmää!!!!!
Anteeksi maalaisuuteni! vuosi piti olla 2002! Kuten varmaankin Fiksuna immeisenä arvasitkin???
- Lissu
Eino-Elmeri kirjoitti:
Miten tapahtuu alapalokattilan sytytys? Voisiko sytytyksen tehdä pienellä "toholla"? Tuleeko pannuhuoneesta savunhajuinen? Puita ei ilmeisesti tartte lisätä kesken kahden kuution varaajan latauksen? Ei siis savua sisälle?
- Eino-Elmeri
Lissu kirjoitti:
Miten tapahtuu alapalokattilan sytytys? Voisiko sytytyksen tehdä pienellä "toholla"? Tuleeko pannuhuoneesta savunhajuinen? Puita ei ilmeisesti tartte lisätä kesken kahden kuution varaajan latauksen? Ei siis savua sisälle?
Laitan ensin alimmaksi kaksi puuta pitkittäin, joiden väliin sytykkeet, paperia ja tuohta, sitten ladotaan puut sytykkeiden päälle ja sytytetään altapäin. Tuo toho on muuten hyvä idea, kokeilin sitä itse tänään ja hyvin toimii. Pakkaskelillä -10 c. tai kylmempää joudun kyllä lisäämään vähän toista pesällistä. Riippuu tietenkin puista joita polttaa. Jos on kunnon koivuhalkoa ehkäpä vähempikin riittää.
- laka
Eino-Elmeri kirjoitti:
Laitan ensin alimmaksi kaksi puuta pitkittäin, joiden väliin sytykkeet, paperia ja tuohta, sitten ladotaan puut sytykkeiden päälle ja sytytetään altapäin. Tuo toho on muuten hyvä idea, kokeilin sitä itse tänään ja hyvin toimii. Pakkaskelillä -10 c. tai kylmempää joudun kyllä lisäämään vähän toista pesällistä. Riippuu tietenkin puista joita polttaa. Jos on kunnon koivuhalkoa ehkäpä vähempikin riittää.
Minkä kokoinen pesä Arimaxissa on? Mistä lämpötilasta lämmität veden ja kuinka lämpimäksi? Herää kysymyksiä kun itse lämmitän 20 vuotta vanhalla Laka-alapalokattilalla ja eikä riitä pesä eikä kaksi kun iltaisin puita polttelen. Vesi jäähtyy päivässä n.35 asteiseksi ja 80 astetta pyrin viisariin lämmittämään. Huom. varaaja vaivaiset 600l, neliöt 190.
- eemeli
laka kirjoitti:
Minkä kokoinen pesä Arimaxissa on? Mistä lämpötilasta lämmität veden ja kuinka lämpimäksi? Herää kysymyksiä kun itse lämmitän 20 vuotta vanhalla Laka-alapalokattilalla ja eikä riitä pesä eikä kaksi kun iltaisin puita polttelen. Vesi jäähtyy päivässä n.35 asteiseksi ja 80 astetta pyrin viisariin lämmittämään. Huom. varaaja vaivaiset 600l, neliöt 190.
Arimax 35: 20-40Kw, varastopesä 180 litraa, varaaja 1800-3000 litraa, piippu vähintään 6 metriä.
- aka
Lissu kirjoitti:
Olen lämmittänyt yli kymmenen vuotta arimax 35:llä ja paras sytytys on avattu sanomalehti-nuotio tuhkatilaan. Poistan kylmän tuhkan ennen sytyttämistä. Tuhkakaukaloa en käytä, joten saan tavallaan lisää tulipintaa arinan alapuolelta.
Arinan tulee olla ehdottamasti täysin puhdas. Kuivat sytykkeet ja peinet puut täytöksen alkuosassa varmistavat syttymisen. Harkitsen halkaisemattoman kuoritun tai asisatun puun käyttöä tulevana lämmityskautena. Etuna on hitaampi palaminen ja ehkä parempi hyötysuhde. Pölkyn max. halkaisijaksi lienee n. 150 mm sopiva. Hormina on 6 metrin rakennuksen ulkopuolella oleva haponkestävä putki jonka halkaisija taitaa olla 225 mm ja lisäksi 50 mm kourueriste ja peltikuori. Hormia ei ole tarvinnut nuohota kertaakaan. Yhdyshormin nuohouksen voi tehdä itse, kun nuohousluukku sijaitsee yhdyshormin kohdalla savuhormin kyljessä. Veto on ollut liian suuri, joten kuristan kolme lovea vetopeltiä, joten savukaasulämpömittari pysyy n. 220 asteen vaiheilla. Varaajan on oltava riittävä lämmitettävään tilaan nähden, käytössäni on vain 1800 litran varaaja ja lämmitetävää on yli 200 neliötä vanhassa ilman seinäeristeitä olevassa hirsitalossa. En käytä muuta lämmitystä.
Jos tykkää puuhommista, suosittelen, muussa tapauksessa en.
Yleiseswti ottaen puulämmityksen asentaminen ja käyttö vaatii huolellista otetta.
Automatiikan tulee on hyvä esim. Ouman, järjestelmän suljettu-tyyppinen, varoventtiileitä 2-4 kpl eli kunnon ammattilasta kannattaa käyttää asennuksessa ja LVI-suunnittelijaakin, jotta mitoitus onnistuu. Ja vielä yksi vinkki: tuloilmaventtiiliin kannattaa asentaa joko ulkopuolelle alaspäin tai sisäpuolelle ylöspäin oleva n. puolen metrin ilmaputken jatke, joka toimii ilmaloukkuna. Lämmin ilma ei vuoda tällä konstilla ulos kattilahuoneeesta. - arimax ja ei palele
aka kirjoitti:
Olen lämmittänyt yli kymmenen vuotta arimax 35:llä ja paras sytytys on avattu sanomalehti-nuotio tuhkatilaan. Poistan kylmän tuhkan ennen sytyttämistä. Tuhkakaukaloa en käytä, joten saan tavallaan lisää tulipintaa arinan alapuolelta.
Arinan tulee olla ehdottamasti täysin puhdas. Kuivat sytykkeet ja peinet puut täytöksen alkuosassa varmistavat syttymisen. Harkitsen halkaisemattoman kuoritun tai asisatun puun käyttöä tulevana lämmityskautena. Etuna on hitaampi palaminen ja ehkä parempi hyötysuhde. Pölkyn max. halkaisijaksi lienee n. 150 mm sopiva. Hormina on 6 metrin rakennuksen ulkopuolella oleva haponkestävä putki jonka halkaisija taitaa olla 225 mm ja lisäksi 50 mm kourueriste ja peltikuori. Hormia ei ole tarvinnut nuohota kertaakaan. Yhdyshormin nuohouksen voi tehdä itse, kun nuohousluukku sijaitsee yhdyshormin kohdalla savuhormin kyljessä. Veto on ollut liian suuri, joten kuristan kolme lovea vetopeltiä, joten savukaasulämpömittari pysyy n. 220 asteen vaiheilla. Varaajan on oltava riittävä lämmitettävään tilaan nähden, käytössäni on vain 1800 litran varaaja ja lämmitetävää on yli 200 neliötä vanhassa ilman seinäeristeitä olevassa hirsitalossa. En käytä muuta lämmitystä.
Jos tykkää puuhommista, suosittelen, muussa tapauksessa en.
Yleiseswti ottaen puulämmityksen asentaminen ja käyttö vaatii huolellista otetta.
Automatiikan tulee on hyvä esim. Ouman, järjestelmän suljettu-tyyppinen, varoventtiileitä 2-4 kpl eli kunnon ammattilasta kannattaa käyttää asennuksessa ja LVI-suunnittelijaakin, jotta mitoitus onnistuu. Ja vielä yksi vinkki: tuloilmaventtiiliin kannattaa asentaa joko ulkopuolelle alaspäin tai sisäpuolelle ylöspäin oleva n. puolen metrin ilmaputken jatke, joka toimii ilmaloukkuna. Lämmin ilma ei vuoda tällä konstilla ulos kattilahuoneeesta.arimax35 toimii hyvin minulla kolmikerroksinen 1956 rakennettu tiili/betoni talo 2000L varaaja 11m piippu ja varalle öljy/2x9kw sähkövastusta. Ei ole vuoden 1996 jälkeen tarvinut turvautua sähköön tai öljyyn säästö noin 4000-6500litraa/talvi jos varaaja ei riitä kannattaa kokeilla laittaa 2-4 puuta pystyyn ja täyttää väli toimii arimaxsissa yöllä 2-6h riippuen puun järeydestä, puuta sai muutama vuosi sitten halvalla jolloin tein varastoon noin 300mottia nyt :) t.s.sysmä
- tyytyväinen^'
Arimax 60 vuodesta 1981 happoteräs. 3000 litran varaaja. Varalla sähkövastukset 6 kw ja 2x9 kw. Vastukset vain pari kertaa vuodessa päällä kun olen poissa talviaikaan. Polttoaineena käyttänyt pääasiassa kapia ja jonkinverran haketta sekä palaturvetta. Hyvin toiminut ja yksi pesällinen vuorokaudessa -25 asteen pakkaseen saakka. Lauhemmalla vähemmän. Kesällä kerran viikossa käyttöveden takia. Talossa neliöitä 220. Sytytys helpoin kuivilla sytykkeillä arinan päällä ja nestekaasupolttimella tuhkaluukusta. On erillisessä lämpökeskuksessa
Kattilassa suunniteluvikana eri materiaalit. Sisäosan happoteras lämpölaajenee eri tahtiin kun tuo ulkoinen "patarauta". Olen joutunut hitsailemaan hiukan vuotavaa saumaa muutaman kerran. - Kyssäristi
Kuinka paljon Arimax 35 malli tällä hetkellä maksaa? Siis millä hinnalla sen OIKEASTI saa?
Yleensäkin, kun kattilaremonttiin alkaa, niin mitä kautta kattilan ja varaajan saa edullisimmin, LVI-liikkeen kautta vai ostamalla itse suoraan esim taloon.comista, tai rautakaupasta?
Arimaxin alapalokattiloissa on nykyisin savukaasuimuri vakiona, miksi, eikö se pelaa ilman sitä?- 5+10
http://keskustelu.suomi24.fi/node/6928147
unohda tuo uus kattila Aritermiltä...
tuolla on kohtuuhintaisia kattiloita
http://www.hemeltron.fi/fi/component/virtuemart/?page=shop.browse&category_id=3
- lämmittelijä69
Taitaa olla aika ikäviä nuo uudet kun ei ole vedonsäädintä vaan ite pitää vetoa säädellä...
- Gruppe57
Ostin Arimax 35.sen vuonna 87. Nyt pieni ongelma ensi kertaa, kun viime talvena olin sairaalassa ja pannuhuone oli huolehtimatta. Pullautti yhden vahvistuslommin irti. Nyt on kattila paljaana ja odottaa hitsausta.
Huomenna homma jatkuu. Parempaa ja lujempaa kattilaa en tarvitse. Olen kiusannut kuivalla hakkeella ja invertteriohjatulla toisioilmapuhaltimella kattilasta parhaimmillaan 66 kW. Piti tarkistaaa tehtaalta tehdyt laskelmat ja oikein olivat. Palaturvettakin kokeilin, mutta kun tuhka muuttui mustaksi lasiksi piti lopettaa. Ilman puhallinta
tuhkaa tuli kohtuu paljon. Kattila tarvitsisi hakkeella jatkeen konvenktio osaan. Savukaasut karkaavat turhankin kuumana pihalle. Puun kulutus hakkeella putoaa silti reilusti. Kuristan luukusta ilman noin 1.5 millin raolle ja ajan puhaltimella toisioilman. Arina on luukun puolelta korkeimmassa lovessa ja pystyarina on pois. Kattilan mukana tuli ohjaripelti jolla arinan pinta alan saa passattua kulloisellekin polttoaineelle. Haloilla kokonaan auki ja hakkeella noin 2/3. Sirkkelin
puruilla toimii kuulemma todella hyvin. Seuraavana suvena kokeillaan, kun saan sahalle puita.
Seuraavakin kattila, jos tarve tulee on ilman muuta samanlainen.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ikävä sinua
Onkohan sulla ollut sama tunne kuin mulla viimeisten parin päivän aikana, eilen varsinkin. Ollaan oltu ihan lähellä ja k273633- 412469
Otavassa tapahtuu!
Rakennuspalo, yläkerta tulessa. Henkirikosta epäillään. Tiettyä henkilöautoa etsitään, minkä mahdollinen epäilty ottanut362314Tulemmeko hyvin
Toimeen ja juttuun keskenämme? Luulen, että sopisit hyvin siihen ☀️ympäristöön, paljon kaikkea erilaista.♥️mietin tätä s72067Tiedän kuka sinä noista olet
Lucky for you, olen rakastunut sinuun joten en reagoi negatiivisesti. Voit kertoa kavereillesi että kyl vaan, rakkautta431572- 381559
- 141372
- 1281310
Pitkäaikaiset työttömät työllisyystöillä takaisin yhteiskuntaan
Vaikka se vähän maksaakin, niin parempi on valtion teettää hanttihommia, jottei yksilöistä tule yhteiskuntakelvottomia.2681293Kesäseuraa
Kesäseuraa mukavasta ja kauniista naisesta. Viesti tänään mulle muualla asiasta jos kiinnostaa Ne ketä tahansa huoli, t451275