Muutamia kysymyksiä

Minnnnde

Oon kyllä niin pihalla tästä opiskelijoiden uudistuksesta. Olen vielä elokuun kokonaan töissä ja elokuun palkka maksetaan syyskuun puolella. Kannattaako minun edes hakea tukea vielä 1.9 alkaen? Entä lomaraha (joka maksetaan minulle lokakuussa), vaikuttaako se asumistukeen?

En tiedä ymmärsinkö oikein, mutta jos lasketaan keskiarvotulo 1.9 alkaen niin se menisi näin:
9/2017 palkka-300e vähennys opintotuki 250e = n. 1680e
10/2017 lomarahat -300e vähennys opintotuki 250e = n. 600
11/2017-5/2018 opintotuki 250e
6-8/2018 tulot 0€, minulla loppuu opintotuet toukokuulle, mutta aion ensi kesänä viimeistellä gradun enkä siis mene töihin.
Näin laskisin keskiarvotuloksi n. 450€/kk. Onko se nyt tulo, jonka ilmoitan Kelalle? Ja jos teen vuoden aikana vaikkapa jotain sijaisuuksia, niin niistä ei tarvitse ilmoittaa, mikäli palkka ei ole 400€ yli keskiarvotulon? Vai pitääkö minun tehdä asumistuentarkistushakemus 11/2017 alkaen?

5

232

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Dshwlw

Kysy kelasta.

• hjukka

Haet tukea 1.8. (huom!) alkaen ja ilmoitat siihen tiedossa olevat tulot (palkka lomaraha) ja sen, ettei sinulla ole tietoa muista tuloista opintorahan lisäksi. Kelassa lasketaan asumistuki seuraavaksi vuodeksi. Haet muutosta, jos tulot muuttuvat vähänkään pysyvämmin. Hakemus kannattaa pistää jo menemään, jos haluaa saada vielä päätöksenkin ennen opintojen alkua.

• Minnnnde

Ajattelin, että ihan turha hakea 1.8 alkaen, koska brutto elokuulta on lähemmäs 2000. Ja siksi toisekseen en tiedä tarkkoja tulojani loppukesältä vielä, koska tuntipalkka ja ei työvuoroja kovin pitkälle. Toki ainahan sitä voi tietenki kokeilla, kylläpä ne kertoo jos ei saa.

• 099009090

Jos brutto on 2000e/kk 31,8.2017 saakka, niin ei kannata hakea yleistä asumistukea kuin vasta 1.9.2017 alkaen. Ilmoitat sitten hakemuksessa että olet päätoiminen opiskelija ja saat vain opintorahaa 1.9.2017 eteenpäin ja laitat liitteeksi työtodistukset ja loppupalkkalaskelmat joista käy ilmi se että työt ovat tosiaankin loppuneet 31.8.2017.

• notta-soon

Asumistukihakemuksessa voit kertoa että haet asumistukea 1.9 alkaen etkä halua takautuvasti asumitukea jos olisit siihen oikeutettu.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Nurmossa kuoli 2 Lasta..

Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .
      Seinäjoki
      136
      7639
    2. Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!

Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde
      Suomalaiset julkkikset
      36
      1893
    3. Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena

Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja
      Maailman menoa
      25
      1870
    4. Miten meinasit

Suhtautua minuun kun taas kohdataan?
      Ikävä
      91
      1613
    5. Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle

Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että
      Maailman menoa
      179
      1535
    6. Tunnekylmä olet

En ole tyytyväinen käytökseesi et osannut kommunikoida. Se on huono piirre ihmisessä että ei osaa katua aiheuttamaansa p
      Ikävä
      104
      978
    7. Oletko miten

Valmis läheisyyteen?
      Ikävä
      49
      910
    8. Odotathan nainen jälleenkohtaamistamme

Tiedät tunteeni, ne eivät sammu johtuen ihanuudestasi. Haluan tuntea ihanan kehosi kosketuksen ja sen aikaansaamaan väri
      Ikävä
      28
      810
    9. Taisit sä sit kuiteski

Vihjata hieman ettei se kaikki ollutkaan totta ❤️ mutta silti sanoit kyllä vielä uudelleen sen myöhemmin 😔 ei tässä oik
      Ikävä
      4
      769
    10. Muistatko hänen

Tuoksunsa? Saako se sinut syttymään? ❤️‍🔥
      Ikävä
      32
      764
    Aihe