Detta berättar Holger Thors i Hbl.
För oss som behärskar finlandssvenskan är detta förstås en självklarhet, men diverse språkhalta fennon blev säkert igen tagna på bar säng?
Finlandssvenskan är lingua franca i Norden
8
188
Vastaukset 8
- prövatpå
Det är en fördel att tala finlandsvenska, tillochmed danskarna förstår oss.
- edwardpersson
Jo, inga större problem, liknar skånska.
Helt otroligt, att ett inlägg som bevisar ditt påstående tas bort, medan skräpet ligger kvar? Mystisk linje.
- barnsligt
Modella paloi pinna, kun sanoin, että menes muumilla tanskaan
Niin, koska se ei ole totta. Lainaukseni päivän Hbl:sta meni sen sileän tien. Se lainaus jossa suomenruotsalainen, Tanskassa töitä tekevä henkilö osoittaa väitteesi samaksi paskaksi kun kaikki muutkin väitteesi.
- Trotjänare
Peppu-Reino kirjoitti:
Niin, koska se ei ole totta. Lainaukseni päivän Hbl:sta meni sen sileän tien. Se lainaus jossa suomenruotsalainen, Tanskassa töitä tekevä henkilö osoittaa väitteesi samaksi paskaksi kun kaikki muutkin väitteesi.
Tietenkin Skandnaviassa ymmärretään suomenruotsiani vaikka puhun sitä suomalaisittain korostaen. Pointti on siinä, että minä en ymmärrä tanskaa, en varsinkaan lukusanoja. Silloin harvoin kun olen tanskalaisten kanssa keskusteluyhteydessä, he ehdottavat keskustelukieleksi saksaa tai englantia, mikä osoittaa, ettei minun suomenruotsinikaan ole aivan helppoa heille. - Norja sujuu , mutta yllättäen jotkut ruotsin murteet ovat minulle liian vieraita. Ruotsini on Tukholman ruotsia.
Vaikeuksia tuottavat ammattitermit. Täällä Suomessa kaikki ruotsinkielisetkään eivät niitä hallitse, koska osaavat asiat suomeksi ja englanniksi. Tarkkuutta vaativassa ammattikeskustelussa käytän suomea ja ruotsinkielinen ruotsia. Sitten tarkistamme, että toinen on ymmärtänyt oikein. Niille jotka vähättelevät kielioppia small talkiin, voin sanoa, että mutkikkaat asiat kääntyvät sekaviksi, jos lauseet eivät ole oikein muodostettuja.
Minulla ei ole mitään ruotsin kieltä vastaan, Olisi hyvä, jos ruotsinkieliset ystäväni suostuisivat puhumaan ruotsia kanssani Täällä pääkaupunkiseudulla kääntyy puhe aina suomeksi, se on yleinen tapa. Misä sen käytännön harjoittelun voisaada? Minulla ei ole vähäisintäkään aietta muuttaa joksikin aikaa Ruotsiin tai viipyä sielä päivää paria kauemmin.
Tässä sitä "vihaa" yritetään selvittää.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kuhmolainen opettaja tuomittu vainoamisesta
https://yle.fi/a/74-20248184 ”Kuusikymppinen kuhmolaisnainen piinasi naapureitaan lähes kahdeksan vuoden ajan. Nainen251427- 751279
Olet nainen ollut vaikein rasti
Eniten olet tunteitani myllännyt ja niitä kuluttanut, ja tuottanut. 🤔841221Elämäni biisi -paljastus: Tänä lauantaina 26.9. nämä julkkikset istahtavat sinisille sohville!
Katsotko Elämäni biisiä? Elämäni biisi on monen suomalaisen suosikki. Vieraslista lauantaina 26.9. tarjoilee vieraita m101034Anteeksi J-mies
Anteeksi että myötävaikutin siihen että rakastuit minuun, jota et voi koskaan saada. Viimeksi kun näimme ja katselimme t1291015- 72926
Mihin Asiakirjat ovat voineet kunnasta kadota???
LUE kuinka verorahoja haaskattiin Yle: Ähtärin pandalaskelmat salattiin ja hukattiin - Satakunnan Kansa https://share.87871Ähtäri on taas TV: n ja radion ykkösuutinen
Uusi podcast on julkaistu ja on nyt kuunneltavissa. Mot on tehnyt hyvää työtä! Mikko Savola ja kepu ei ota mitään vast52722Mitä muuta on olemassa kuin lisääntyminen
Jos mies ei pääse lisääntymään niin mikä hänen osansa elämässä on? mitä jää jäljelle? Hän on vain muiden palvelija kok132702Siinä kävi mies nyt niin että tämä ämmä muuttaa ulkomaille
Vuonojen maa kutsuu, joten ei hätää. Et kuule minusta enää. 😂 Lycka till! Ämmä riittää.86687- 146604
Moottoripyöräonnettomuus
Mopomiitissä tapahtunut onnettomuus ja uutisointi. Ajoradan ylityksen vaarallisuudesta ei mitään uutisointia. Ei myöskää54593- 50589
- 28588
Miten sinä voit?
Kysytkö kukaan sitä sinulta? Olen huomannut, että jos kohtaa empaattisen ihmisen ja hän kysyy noin, saattaa padot murtua91577Suomen 4. seksikkäin mies Miika Nousiaisen tilalle - Pitääkö olla huolissaan palaa tv:seen
Suosittu keskusteluohjelma tekee paluun. Tällä kertaa panelistina ei jatka enää Miika Nousiainen, vaan hänen tilalleen t13569- 37548
Uusi ruokapaikka
Tuleeko Haapavedelle uusi lounaspaikka ,haetaan kokkia? Uusi firma kyseessä21547Jos oikeasti haluat mies
Tiedät mitä on tehtävä. Luotan, että etenet jos haluat. En voi tehdä enää mitään kun ei ole numeroasi.94546- 46543