Ensinmäinen purjevene

JanBoy

Eli täällä olisi 35v tuleva purjehtija joka haaveilee pääsevänsä ensi kesänä koluamaan saaristomerta :) Veneily kokemus on täysin nolla mutta syksyn purjehduskurssi on varattu saaristolaivuri-kurssin kanssa :) olenpa jopa muutaman kirjankin tilaillut jo että saa talvella sitten lukea ensihoitona tähän kuumeeseen...

Olisi kiva kuulla millaista paattia suosittelisitte ensikertalaiselle joka pääsääntöisesti koluaisi tuota saaristoa...kaverin kanssa tulisi sitä lähinnä tehtyä mutta tietty kun taidot kasvavat niin olisihan se kiva lähteä yksinkin jos ei saa ketään mukaan :)

Eli veneessä tulisi nukuttua ja varmaan jonkun verran noita luonnonsatamiakin tulisi käytyä läpi mutta tärkeimmät kriteerit ovat lähinnä helppous aloittelijalle ja mielellään mahdollisimman alhainen hinta...en vielä viitsisi ensinmäiseen veneeseen niin kauheasti panostaa euroja kun sitten mahdolliset virheetkin harmittavat huomattavasti enemmän toki ymmärrän että hyvä ja halpa elää lähinnä vain mainoksissa ja ilmaiseksi ei mitään saa mutta silti olen miettinyt sieltä hintahaitarin alapäästä jotain muutaman tonnin arvoista venettä :)

Olisi kiva kuulla teidän mietteitä vaihtoehdoista ja vaikkapa kokoluokasta sekä mahdollisesti muista vinkeistä aloittelevalle purjehtijalle :)

34

1804

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • wertyui

      Henkilökohtaisesti suosittelisin panostamaan sen verran, että veneessä olisi sisämoottori. Sen käytettävyys on vaan niin paljon parempi. Perämoottorin käsittely rantautumisissa jne. on paljon hankalampaa ja sisäkoneella pystyy tarvittaessa etenemään myös huonommassa kelissä, jos taidot loppuu kesken. Nettiveneessä löytyy hakukoneen mukaan 169 sisäkoneellista venettä alle kymppitonnin. Osassa kone on jopa tältä vuosituhannelta.

    • Luetoinenketju

      Sisämoottorit tuossa hintaluokassa ovat 20 vuotta vanhoja merivesijäähdytteisiä. Uusiminen on lähivuosien juttu. Pienen sisämoottorin vaihdon hinnalla saat 5 perämoottoria.

      TuossTuossa toisessa threadissa keskustellaan H-veneestä, ja puisesta Folkkarista eli kansanveneestä. Molemmat mahtuvat n. 5t budjettiin. Samassa hintaluokassa on Albin-merkkiset i0-luvun pikku perheveet joista Albin express on kallein ja urheilullisin. Muitakin kivoja on, tuossa keskustelussa jo mainittuja.

      Halvimmalla saat kajuuttaveneen Joe17:ta. Se ei sovi avomerioloihin eikä myrskyn eikä pitkälle matkalle mutta se kulkee trailerilla ja majoittaa 2 2 telttamukavuuksin. Traileri on noin tonnin, veneet usein 1-3 tonnia perheiden ja maalin kunnosta riippuen.

      • Joakim1

        Missä hintaluokassa? No mainittiinhan tuossa muutama tonni. Tässä esimerkiksi 4 tonnin vene 2010 vaihdetulla sisämoottorilla. Taitaa moottori jo olla tuon arvoinen. https://www.nettivene.com/purjevene/albin/679524

        Vene on toki vanha, mutta myös helppo ja merikelpoiseksi todettu.

        Suurin osa muutaman tonnin veneistä on tietysti perämoottorilla ja uudehko sisämoottori nostaa yleensä hinnan kymppitonnin lähelle tai yli.


      • stamholz

        Pessimisti ei pety Vegan suhteen. Luultavasti 80-luvun vaihtokoneella on ajettu se 30 h.


    • Ex-H

      Vakiovastaus: aloita H-veneellä. Niin minäkin tein. H purjehtii hyvin, H-foorumilta saa apua ongelmiin ja veneen saa aina myytyä. Jo 3-5 tonnia riittää kelvollisen veneen ostoon.

    • Guy 22 tarjoaa ihan OK sisätilat, paremmat kuin folkkari tai H. Jopa Lohi 25 on nähty tuossa hintaluokassa. Siinä on erillinen vessa. Ne on nykyään niin halpoja, että kannattaa ennemmin miettiä rahoitusta vuosittaisille menoille. Voit laskea joutuvasi maksamaan 400-900 euroa vuodessa nosto-, lasku-, talvisäilytys-, venepaikka- ja remonttikuluja, vaikka vene maksaisikin vain 2500 euroa.

    • Pilssirotta

      Bossu vastasikin aika hyvin.
      Itsellä tuntuu myös menevän tuo tonni vuodessa juokseviin kuluihin venekoosta suuremmin riippumatta.

      Ruotsissa on hirmuiset määrät tyrkyllä hyviä 60-70 luvun purkkareita puoli ilmaiseksi. Sieltä olen kaksi käynyt jo uittamassa. Veneen hankintaa ei tosiaan tarvitse montaa tonnia laitta. Kunnostamiseen ja huoltamiseen saakin uppoamaan enemmän.

    • Pilssirotta

      Pistämpä tähän vielä pari linkkiä, ihan vain siksi, että saat käsityksen länsinaapurin hintatasosta. H-veneen hinnalla sieltä meinaan uittaa aika paljon isomman ja paremmin varustellun venhosen. Vaikka H-vene onkin todella hieno vehje ja sopii hyvin tarkoitukseesi.

      Tässä olisi Shipman 28 sisädieselillä. Hinta 2500€ ja sijaintsee Tukholmassa:
      https://www.blocket.se/stockholm/Shipman_28_74395359.htm?ca=11&w=3

      Tässä olisi Albin Vega risalla sisäkoneella ja ehjällä perämoottorilla, hintaan 1600€. Sijaitsee vähän etelämpänä Visbyyn korkeudella:
      https://www.blocket.se/ostergotland/Albin_Vega_72383125.htm?ca=11&w=3&last=1

      Tässä olisi hemmetin nätti Tetis 29 kaikilla herkuilla hintaan 4500€. Tämäkin Tukholmassa. Itselläni on samanlainen vene ja voin kertoa, että tässä veneessä saat pikkurahalla todella paljon venettä. Pitkäkölisenä isotkaan aallot eivät sitä heiluta ja matalalla syväyksellä pääsee kaikkiin saariston rantoihin. Nopeudessa ei häviä 70 luvun puolitonnarille, vaikka LYS-luku antaa ymmärtää muuta. 7-8 solmua menee helposti rikki. Kun saaristo alkaa kyllästyttää tällä on mukava lähteä avomerelle seilaamaan ja etsimään uusia mestoja. Niin ja se linkki: https://www.blocket.se/stockholm/Tetis_med_sjalvstoende_fock_74234184.htm?ca=11&w=3

      • Kun katsoo vaikka tuota Tetistä, niin kyllä nykyisin pääsee pikkurahalla harrastukseen kiinni. Ihan erilaista kuin joskus reilut kymmenen vuotta sitten. Olettaen, ettei kansi ole ihan mätä.


      • Pilssirotta

        Tetiksen kansi on balsaytiminen, mutta siinä ei ole säästelty lasikuidussa balsan kummallakaan puolella. Omassa veneessä oli muutama mätä kohta kaapeliläpivientien kohdalla, mutta nämä on helppo korjata (tai olla korjaamatta). Maston kohtaa kansi on 15 cm paksua uimpilaminaattia. Kansi on tuettu maston alta metalliputkella, joka taas seisoo rungon jäykisimen päällä. Lisäksi veneessä on kolme laipiota, eli vene ei juurikaan notku/ anna periksi mistään. Kansi on laminoitu runkoon kiinni, eli vuotoja ei ole tulossa tältäkään suunnalta. itse runko on tuuman paksuista umpilaminaattia koko matkalta.

        Tetis muistuttaa rakenteiden puolesta hyökkäysvaunua, joten sen kevyenkelin ominaisuudet ovat surkeat. Mitä kovempi keli ja isommat aallot, sen hauskempaa menoa.


      • purjevalinnoilla
        Pilssirotta kirjoitti:

        Tetiksen kansi on balsaytiminen, mutta siinä ei ole säästelty lasikuidussa balsan kummallakaan puolella. Omassa veneessä oli muutama mätä kohta kaapeliläpivientien kohdalla, mutta nämä on helppo korjata (tai olla korjaamatta). Maston kohtaa kansi on 15 cm paksua uimpilaminaattia. Kansi on tuettu maston alta metalliputkella, joka taas seisoo rungon jäykisimen päällä. Lisäksi veneessä on kolme laipiota, eli vene ei juurikaan notku/ anna periksi mistään. Kansi on laminoitu runkoon kiinni, eli vuotoja ei ole tulossa tältäkään suunnalta. itse runko on tuuman paksuista umpilaminaattia koko matkalta.

        Tetis muistuttaa rakenteiden puolesta hyökkäysvaunua, joten sen kevyenkelin ominaisuudet ovat surkeat. Mitä kovempi keli ja isommat aallot, sen hauskempaa menoa.

        Pitääkö tuo ilmoituksen kolmen tonnin kokonaispaino paikkansa, sehän ei ole kovinkaan paljon. Minulla on vähän lyhyempi ja tuota painavampi pitkäkölipurkkari. Jos Tetiskin on toppiriki, niin suurella ja ohuesta materiaalista valmistetulla Light Genoalla saisit veneesi kulkemaan kevyimmissäkin tuulissa.


      • purjevalinnoilla

        Ohut purjemateriaali on se oleellinen seikka kevyessä kevyen tuulen light genoa -purjeessa, ja tietysti myös suuri koko. Paksumpi materiaali ei toimi kevyessä tuulessa vaikka purjeessa kokoa riittäisikin. Raskaat paksut rullapurjeet eivät toimi kevyessä tuulessa.


      • Ssppss
        Pilssirotta kirjoitti:

        Tetiksen kansi on balsaytiminen, mutta siinä ei ole säästelty lasikuidussa balsan kummallakaan puolella. Omassa veneessä oli muutama mätä kohta kaapeliläpivientien kohdalla, mutta nämä on helppo korjata (tai olla korjaamatta). Maston kohtaa kansi on 15 cm paksua uimpilaminaattia. Kansi on tuettu maston alta metalliputkella, joka taas seisoo rungon jäykisimen päällä. Lisäksi veneessä on kolme laipiota, eli vene ei juurikaan notku/ anna periksi mistään. Kansi on laminoitu runkoon kiinni, eli vuotoja ei ole tulossa tältäkään suunnalta. itse runko on tuuman paksuista umpilaminaattia koko matkalta.

        Tetis muistuttaa rakenteiden puolesta hyökkäysvaunua, joten sen kevyenkelin ominaisuudet ovat surkeat. Mitä kovempi keli ja isommat aallot, sen hauskempaa menoa.

        Runko 2.5cm umpilaminaattia koko matkalta 29ft veneessä. Merimiesjuttuja tai feikkiuutisia, kuten nyt sanotaan.


      • Pilssirotta
        purjevalinnoilla kirjoitti:

        Ohut purjemateriaali on se oleellinen seikka kevyessä kevyen tuulen light genoa -purjeessa, ja tietysti myös suuri koko. Paksumpi materiaali ei toimi kevyessä tuulessa vaikka purjeessa kokoa riittäisikin. Raskaat paksut rullapurjeet eivät toimi kevyessä tuulessa.

        Tuo kolmen tonnin paino tosiaan tuntuisi olevan vähän alakanttiin. Sanoisin, että kamojen kanssa paino nousee varmaan päälle 4000kg. Toisaalta enpäs ole venettä punninnut, joten mahdoton sanoa.

        Jonkun näköistä drifteriä/code 0 / light genoaa olen suunnitellut. Veneessäni olisi tukeva "ankan nokka" keulassa, jolla drifterin kokoa saisi vielä kasvatettua. Jos se siis olisi vapaasti lentävä. Toisaalta spinnuvarustuskin löytyy. Entinen omistaja oli vain purjeen kadottanut johonkin.

        Ehkäpä ensikesäksi hankin jonkin purjeen kevyille avotuulille.


      • Granadaa

        Eipä ole veneet Suomessakaan enää kalliita, tanskalainen laatupursi, aika paljon siistimmän näköinen kuin jonkun vinkkaama Vega, spinnu, furlex, jne hp 3500 :-o Vanha MD5 pelaa todennäköisesti kunnes ei pelaa mutta tuon kokoiseen voi sitten laittaa uuden sisäkoneen tai laittaa perämoottorin tai rempata koneen (vaihtaa kannen)...
        https://www.nettivene.com/purjevene/granada/687465
        Ei ole purjehusharrastuksen aloitus enää pääomista kiinni, enempi kait vaikuttaa asuinpaikka ja sitä kautta kausikustannukset (satama, talvisäilytys).


      • Oneenvestäjä
        Granadaa kirjoitti:

        Eipä ole veneet Suomessakaan enää kalliita, tanskalainen laatupursi, aika paljon siistimmän näköinen kuin jonkun vinkkaama Vega, spinnu, furlex, jne hp 3500 :-o Vanha MD5 pelaa todennäköisesti kunnes ei pelaa mutta tuon kokoiseen voi sitten laittaa uuden sisäkoneen tai laittaa perämoottorin tai rempata koneen (vaihtaa kannen)...
        https://www.nettivene.com/purjevene/granada/687465
        Ei ole purjehusharrastuksen aloitus enää pääomista kiinni, enempi kait vaikuttaa asuinpaikka ja sitä kautta kausikustannukset (satama, talvisäilytys).

        Ei ole kallista! Kymmenen vuotta sitten nuo samat halvimmat sisäkoneiset, mm. Netta jota on useita tarjolla 3-5 k hintaluokassa, maksoivat n. kolme kertaa enemmän eli kymppitonnin huitteilla. Nyt kymppitonnilla saa paatin joka kymmenen vuotta sitten maksoi parikytä tonnia (Ballad tms. 70-luvun puoltonnari), kahellakympillä veneen joka kymmenen vuotta sitten maksoi 30-35 (FG 34, SW 31), kolmellakympillä Comfortina 32 - Linjett 32 jotka oli viidenkympin veneitä 10 vuotta sitten, jne...

        Ja nuohan on vasta pyyntejä, eikä silti kauppa käy vilkkaasti - mikä lie se oikea hintataso???


    • Gtvire

      Ehdottomasti pitkällinen joka on helppo ja saaristoon ja luonnonsatamiin sopiva, hinta laatu suhde on hyvä esim gt kryssare maksaa 1500€ alkaen. Täyttää ehdottomasti sinun mainitsemasi vaatimukset. Itselläni kyseinen vene enkä vaihda, sillä purjehtii halvalla.

    • IF-maybe

      IF, eli folkkarin muoviversio, kannattanee pitää mielessä. Etenkin noita saa Ruotsista todella halvalla ja retkeilyyn ihan riittävät sisätilat. Toimiva luokkaliitto, eli vinkkejä saa. Plussana kaiteet ja sprayhood. Vanha ja hidas toki on. Hinnat Ruotsissa näyttävät alkavan jostain 10000SEK tienoilta. Kalleimmatkin yleensä max. 70000 ja monet näistä todella hienossa kunnossa (tai vaan ylihinnoiteltuja). Suomestakin löytyy ihan kivaan hintaan jos Ruotsin hakureissu arveluttaa.

      Ylipäätään noista halvoista veneistä katselisin aina niitä jotka ovat parhaiten päivitetty. Varusteiden hinta on vähän kuin auton hinta - se on kalleimmillaan kaupasssa. Käyttöarvoltaan retkeilyssä vaikkapa 2v vanha purje on uuden veroinen, mutta ei näy veneen hinnassa samalla tavalla. Sama juttu esim. patjojen, peräprutkun jne suhteen.

    • Jalmarsson83

      Moro, aloitin itse samasta tilanteesta 24 jalkaisella nelisen vuotta sitten. Nyt olemme vaihtamassa isompaan. Vinkkini kokemaani perustuen:
      - osta perämoottorilla, koska jos vanha sisäkone leviää, niin hymy hyytyy. Perämoottorilla veneen käsiteltävyys on helppoa, venettä voi "pyörittää paikallaan". Helpottaa alussa satamajännitystä. Itse ostin uuden purjeveneperämoottorin 1300 e:lla, mikä on murto-osa sisäkoneen hinnasta. Törmäsin juuri Avance 24 hankkineeseen, ja veneen sisäkone hajosi vaihtokuntoon. Siinä meni tämä kesä ja 6 teur rahaa.
      - katso, että runko ja pohja ovat kunnossa. Omaani tein pohjarempan, ja siihen palaa kunnolla tehtynä joko paljon aikaa tai teetettynä rahaa. Kannen vuotopaikat, kuten kaidetolppien kiinnityskohdat, kannattaa syynätä. Aina parempi, jos ikkunat on uusittu.
      - uusi isopurje peruskankaalla maksaa noin 800-1000e ja genoa vähän enemmän. Suhteessa veneen hintaan iso investointi, jos joudut laittamaan.
      - jos tykkäät elektroniikasta, niin kannattaa katsoa, että on päivitetty alle 5v. Laitoin omaani uuden mittariston (tuuli, loki, kaiku) ja rahaa paloin toista tonnia. Mutta on hyvä!
      --> summa summarum: osta vene, joka on kunnossa. Itse ostin halvalla projektin, jota sitten ymmärryksen kasvaessa päivitin. Ja siihen on palanut aikaa ja rahaa, mutta ei kaduta yhtään.

      Jos asut pk-seudulla ja kiinnostaa, voidaan lähteä rinksalle. Meidän 24ft (uusi kone, uudet purjeet, uusi elektroniikka on tulossa myyntiinkin syksyllä/ensi keväänä, mutta mainospuheeksi tämä ei ollut tarkoitettu. Lähinnä halusin kertoa, että jos nyt olisin neljän vuoden takaisessa, katsoisin vain niin hyvin ylläpidettyä ja uusittua venettä, että aikaa jää itse huolettomalle purjehdukselle.

      Yt. J

      • Gtvire

        kannattaako tuuli ja muihin hiluihin laittaa latiakaan kun kaikki saa älykännykästä. Vauhdin näkee muutaman kympin gps:stä


      • Jalmarsson83
        Gtvire kirjoitti:

        kannattaako tuuli ja muihin hiluihin laittaa latiakaan kun kaikki saa älykännykästä. Vauhdin näkee muutaman kympin gps:stä

        Moro, tämä on varmaan mielipidekysymys. Itsellä ajantasainen tuulitieto tulee langattomasti maston topista ja kisapurjehduksenkin kannalta selkolukuisiin kahteen näyttöön. Puhelinta on vaikea kierrättää gastilta toiselle tai kaikilla on luuri toisessa kourassa. Myös purjehduksen opettelun ja lajissa kehittymisen kannalta olen tuon mittariston kokenut parhaaksi vaihtoehdoksi. Kaiun halusin sitten sitä varten, että käytämme paljon luonnonsatamia, ja jonkinlainen hyöty ko. laitteesta on uusiin kohteisiin tutustuttaessa.

        Ja sen tietää jokainen, että purjehdukseen liittyvillä investoinneilla ei ole "järkeä", ja tiedostan itsekin, että tulen saamaan veneestäni ehkä viime vuosien investointien hinnan, veneen itsensä arvon lähennellessä nollaa. Kuriositeettina mainittakoon, että maksoin toimivasta ja purjehduskuntoisesta 24 jalkaisesta 5 teur. Sitten on tullut investoitua mielenkiinnosta ja rakkaudesta lajiin vähintään saman verran. Eikä kaduta, koska tuolla on ilo mennä ja purjehduskokemus on verraton, jos vaikka isompiin kruisereihin vertailee. Tässä on jotenkin "lähempänä merta".


      • unohda.kännykkä
        Gtvire kirjoitti:

        kannattaako tuuli ja muihin hiluihin laittaa latiakaan kun kaikki saa älykännykästä. Vauhdin näkee muutaman kympin gps:stä

        Kännykästä saat suunnan ja nopeuden, jopa karttapohjalla, tuulitietoja et. Nuokin vain rajoitetun ajan ja helposti vain ensimmäiseen sateeseen tai aallon roiskaukseen saakka. Näyttökin pimenee vähän väliä, tai sitten pimenee akku. Kännykkä on kelvollinen plotterin hätävara, mutta ei miltään osin vaihtoehto mittareille, se vaihtoehto on windex.


    • Oldsailor

      Jalmarsson83:n oheisiin on helppo yhtyä. Tällä hetkellä saa pikkurahalla suuriakin veneitä edullisesti, mutta kustannukset saattavat kohota äkkiä kymppitonneihin. Tietysti jos on teknistä näppäryyttä, joku vanha sisämoottoripursi voi olla hyväkin hankinta. Itsekin pidin aikoinaan yli parikymmentä vuotta hengissä 70-luvun alkupään merivesijäähdytteistä myllyä. Jälkeenpäin arvioin, että helpommallakin olisi päässyt, mutta se olisi maksanut kymppitonnin.

      Tällä on esitetty monia hyviä vaihtoehtoja. Ruotsalaista 70-luvun kansanpursista (IF, Viggen, Olhsson 22) saa paljon venettä pienellä rahalla. Perämoottori on ainoa järkevä valinta ja toimii hyvin noissa veneissä hyvin, kunhan osaa suhteuttaa vaatimuksiin. Aloittelijalle tosin on tärkeää, että moottorin hallinta on yksinkertaista. Esim. H-veneessä homma on hankala. paljon paremmin toimivat vaikkapa Albin Express tai Avance 24 ym.

      Tervetuloa inspiroivan harrastuksen äärelle. Kerro aikanaan, mihin päädyit!

    • hoo2

      H-vene.

    • Teukka510

      Järkisyillä ei kannata venettä ostaa. Osta mikä tuntuu hyvälle ja varaat paritonnia parannuksiin ja korjauksiin. Toivottavasti saat kaveriksi jonkun joka on veneitä rassannut ja osaa katsoa pahimmat paikat kriittisesti.

      Vanhoissa, yli 10v, veneissä alkaa olla paljon kulumaa ja uusittavaa. Ei kannata olettaa että joku kohta olisi uutta vastaavassa kunnossa.

      Itse ottaisin mahdollisemman alkuperäisen veneen, ilman virityksiä ja uudistuksia. Huonosti tehtyjä parannuksia on tuskallista korjata.

      Ja varautuisin päivittämään jokavuosi 2 - 3 kohdetta..

    • puhunkokemuksesta

      Bluebird 25. Totuttele alusta asti veneilemään yksin. Jos saat mukaan toisen käsiparin, niin eihän siitä haittaa ole, mutta jos totutat itsesi siihen, että mukana pitää aina oll kaveri, niin rajoitat omaa veneilyvapauttasi merkittävästi. Kaveri ei kuitenkaan ole millään lailla välttämätön. Tulee vaan turhaan niitä "hyppää saatana"-tilanteita, joita veneilyssä ei tarvita. Isollakin veneellä pärjää yksin hyvin, pienemmällä loistavasti. Onnea harrastukselle!

    • FE74_voisOlla

      Osta hyväkuntoinen, tai laske mitä muutostyöt maksaa. Ajalle kannattaa myös laskea vähän rahaa. Osta niin pieni kun millä pärjäät isompi on yksin hankalampi satamissa. Elektroniikalle ei kannata paljoa laskea arvoa paperisella merikortilla ja kaikuluotaimella pärjää. Itse käytin viimekesänä iSeiloria ja applen kännykkää ja paperisia merikortteja. Puhelin/padi toimii karttaplotterina ihan riittävän hyvin kunhan on valovoimainen näyttö latausmahdollisuus ja vesitiivis pussi tms...

      Ruotsista kannattaa todella lähteä katsomaan. Ruotsalaiset pitää veneistään yleensä todella hyvää huolta. Viime kesänä kuolasin yhtä kuin uutta comfortina 32 ei mitään edes kosmeettisen näköistä vikaa missään. Kaikki vimpampäälle. Koneita ne ei kyllä vaihda kun vasta sitten kun se on totaalisen korjauskelvottomassa kunnossa.
      Ja tervetuloa uuden harrastuksen pariin toivottavasti kaikki menee hyvin.

      • FE74_voisOlla

        Tuli katottua pitkästä aikaa mitä veneet maksaa ja on todella halpaa mielestäni? esim https://www.nettivene.com/purjevene/finn-express/682505 "uusi" kone ja purjeet fe84
        ei hyvää päivää toi olis 5v sitten maksanut 15000 nyt hinta puolittunut?
        No onko hinta halpa tietää vasta kun vene on käyty läpi...


    • MFenix

      Suosittelen katsomaan myös Maxi Fenixejä. On kovasti kehuttu vene, hyvä purjehtimaan ja avarat sisätilat. Itselläni on ollut muutaman vuoden, ei ole moitittavaa enkä aio ihan äkkiä venettäni vaihtaa.

    • IF-båt

      IF:lle ääni ja ehdottomasti perämoottorilla tuossa hintaluokassa. On todella helppo veivata pitkäkölistä venettä kun moottori kääntyy tarvittaessa 180 astetta nopeasti... tarjoa rohkeasti Suomessa. Jokainen IF omistaja tietää mitä Ruotsissa pyydetään.

    • Kakkoskapteeni
    • Koollaväliäon

      Osta heti tarpeeksi iso vene, on kurjaa jos ekan kauden jälkeen rupeaa haikailemaan parempia sisätiloja ja erillistä paskahuussia.

    • "Ensinmäinen"..tässäkin hyvä esimerkki henkilöstä jonka olisi kannattanut tehdä äidinkielen tunneilla jotain muuta kuin piirtää vihkoon purjeveneen kuvia.

    • Kakkoskapteeni

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos

      Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä
      Maailman menoa
      101
      3522
    2. Pelotelkaa niin paljon kuin sielu sietää.

      Mutta ei mene perille asti. Miksi Venäjä hyökkäisi Suomeen? No, tottahan se tietenkin on jos Suomi joka ei ole edes soda
      Maailman menoa
      309
      1896
    3. Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?

      Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?
      Sinkut
      247
      1717
    4. Minkä merkkisellä

      Autolla kaivattusi ajaa? Mies jota kaipaan ajaa Mersulla.
      Ikävä
      97
      1582
    5. IL - VARUSMIEHIÄ lähetetään jatkossa NATO-tehtäviin ulkomaille!

      Suomen puolustuksen uudet linjaukset: Varusmiehiä suunnitellaan Nato-tehtäviin Puolustusministeri Antti Häkkänen esittel
      Maailman menoa
      414
      1535
    6. Kiitos nainen

      Kuitenkin. Olet sitten ajanmerkkinä. Tuskin enää sinua näen ja huomasitko, että olit siinä viimeisen kerran samassa paik
      Tunteet
      2
      1430
    7. Nyt kun Pride on ohi 3.0

      Edelliset kaksi ketjua tuli täyteen. Pidetään siis edelleen tämä asia esillä. Raamattu opettaa johdonmukaisesti, että
      Luterilaisuus
      431
      1428
    8. Esko Eerikäinen tatuoi kasvoihinsa rakkaan nimen - Kärkäs kommentti "Ritvasta" lävähti somessa

      Ohhoh! Esko Eerikäinen on ottanut uuden tatuoinnin. Kyseessä ei ole mikä tahansa kuva minne tahansa, vaan Eerikäisen tat
      Suomalaiset julkkikset
      43
      1190
    9. MTV: Kirkossa saarnan pitänyt Jyrki 69 koki yllätyksen - Paljastaa: "Se mikä oli hyvin erikoista..."

      Jyrki Linnankivi alias Jyrki 69 on rokkari ja kirkonmies. Teologiaa opiskeleva Linnankivi piti elämänsä ensimmäisen saar
      Maailman menoa
      29
      1034
    10. Hyväksytkö sinä sen että päättäjämme ei rakenna rauhaa Venäjän kanssa?

      Vielä kun sota ehkäpä voitaisiin välttää rauhanponnisteluilla niin millä verukkeella voidaan sanoa että on hyvä asia kun
      Maailman menoa
      358
      1030
    Aihe