, mites teillä, joko olette mittauttaneet luustonne osteoporoosin pois sulkemiseksi?
Minä sain osteoporoosi diagnoosin, mutta onneksi on lääkettä joilla luistani saadaan entistä ehommat, kait?
Ihmettelen kuinka "korroosio" iski luihini, koska olen liikkunut melkein ikäni, siis muutakin kuin jääkaapin ja sohvan väliä :)
Luut ne hajoo
32
330
Vastaukset
- flegmaatti
En ole katsonut sitä tarpeelliseksi.
Pari vuotta sitten, 71v ikäisenä, laitattaessani hammasimplantteja, kairatessaan leukaluuhun esireikiä, kookas mieshampuri ähisi siihen malliin, ettei osteoporoosi ollut iskenyt ainakaan leukaluuhuni. Välillisesti hänen kommettinsa vahvistivat tuon käsityksen.- Pirrepäjuups
Luulinpa minäkin omistavani tavallista vahvemmat luut, mutta mutta ei ole luulo tiijjon väärtti.
2004 murtui ranteeni ja samassa rytäkässä kuvattiin myös luuni ja silloin diagnoosi oli että on liian kovat luut he, ja kuulemma se aiheuttaa nivelpintojen kulumaa...tiijjä näistä...
- hehehehee
Kova luu olen. Mittauksissakin. Tiesinkin sen. Auto ajoi kääntyessään pihaan mun päälleni pyörätiellä (autoilija ajoi väärin ja kaikki yksityislekuripalveluni ja vielä kipurahaakin maksoi autoilijan kasko) . Vaikka olin yltä päältä mustelmilla, niin vain toinen ranne murtui ja se rannekin sillai sievästi suoraan eikä vääntyillyt. Parani hyvin.
Tarjoavat mittauksen, jos on joku murtuma. Menin tietenkin.- lapsihulttio
Kun lapsihulttiona sain luunappeja milloin mummolta milloin opettajalta ja saattoi äitivainaakin kopsaista, niin pystyin toteamaan, että olenpa kovapäinen jäpikkä. Eiväthän ne napsahdukset paljonkaan vaikuttaneet.
- Pirrepäjuups
Onko kolarista pitkä aika?
Tuuria ollu todellakin, onneksi olkoon että noinkin vähillä vammoilla selvisit, ja mutahan on terveellistä iholle ja kropalle :) - Pirrepäjuups
lapsihulttio kirjoitti:
Kun lapsihulttiona sain luunappeja milloin mummolta milloin opettajalta ja saattoi äitivainaakin kopsaista, niin pystyin toteamaan, että olenpa kovapäinen jäpikkä. Eiväthän ne napsahdukset paljonkaan vaikuttaneet.
Se oli silloin lasten pahoinpitely sallittua, ja liekö tuo kasvatus metodi ollut kovinkaa kasvattava, joskus päinvastoin pilasi ihmislapsen.
- hehehehee
Pirrepäjuups kirjoitti:
Onko kolarista pitkä aika?
Tuuria ollu todellakin, onneksi olkoon että noinkin vähillä vammoilla selvisit, ja mutahan on terveellistä iholle ja kropalle :)@Pirrepäjuups "mutahan on terveellistä iholle ja kropalle"
Päin asfalttia lensin pyörineni, ranne edellä ja pää seuraavana. Onneksi oli pyöräilykypärä suojaamassa muuten olisi käynyt pahemmin senverran tömäkästi otsa tömähti. Kovin lääkäri kyseli silloin, että mikä on viikonpäivä ja Suomen presidentin nimi ennenkuin päästi kotiin kipsaamisen jälkeen. - hehehehee
hehehehee kirjoitti:
@Pirrepäjuups "mutahan on terveellistä iholle ja kropalle"
Päin asfalttia lensin pyörineni, ranne edellä ja pää seuraavana. Onneksi oli pyöräilykypärä suojaamassa muuten olisi käynyt pahemmin senverran tömäkästi otsa tömähti. Kovin lääkäri kyseli silloin, että mikä on viikonpäivä ja Suomen presidentin nimi ennenkuin päästi kotiin kipsaamisen jälkeen.Ja vajaa vuosi siitä on aikaa.
- Pirrepäjuups
hehehehee kirjoitti:
@Pirrepäjuups "mutahan on terveellistä iholle ja kropalle"
Päin asfalttia lensin pyörineni, ranne edellä ja pää seuraavana. Onneksi oli pyöräilykypärä suojaamassa muuten olisi käynyt pahemmin senverran tömäkästi otsa tömähti. Kovin lääkäri kyseli silloin, että mikä on viikonpäivä ja Suomen presidentin nimi ennenkuin päästi kotiin kipsaamisen jälkeen.Etteivät testannu että tulikohan ehkä otettua...hymm..
Todellakin tuurintynkää ollu matkassa, täällä kuoli tai halvaantui ensin, ja oli sitten koomassa vuosia, kunnes oli herännyt siitä, mutta täysin halvaantuneena, ei ollu kypärää lääkärismiehellä, eli ei se viisaus aina asu älykkäänkään päässä, mutta - kevyet mullat hänelle.
Tutki tarkkaan saamasi lääkkeen haitat, lääkärit eivät niistä juurikaan kerro.
Itse lopetin osteoporoosilääkityksen kahden vuoden jälkeen, hammaslääkärit tiesivät enemmän tai ainakin kertoivat haittavaikutuksista.- Pirrepäjuups
Kamalia sivuvaikutuksia pitäisi listan mukaan olla, mutta otan riskin, koska ajattelen etten halua mennä kasaan ...vielä :)
Pirrepäjuups kirjoitti:
Kamalia sivuvaikutuksia pitäisi listan mukaan olla, mutta otan riskin, koska ajattelen etten halua mennä kasaan ...vielä :)
Eihän kaikille tule ongelmia, mutta jos tulee, tilanne voi olla hankala.
Minulle tuli ja luultavasti kärsin niistä lopun ikääni.
Täytyy nyt syödä kalkkia ja c-vitamiinia, ja yrittää olla kaatuilematta.- Pirrepäjuups
Ancelina kirjoitti:
Eihän kaikille tule ongelmia, mutta jos tulee, tilanne voi olla hankala.
Minulle tuli ja luultavasti kärsin niistä lopun ikääni.
Täytyy nyt syödä kalkkia ja c-vitamiinia, ja yrittää olla kaatuilematta.Ai, mitä se osteoporoosilääke hampaille aiheuttaa, oisi kiva tietää?
Pirrepäjuups kirjoitti:
Ai, mitä se osteoporoosilääke hampaille aiheuttaa, oisi kiva tietää?
Hampaille sinänsä lääke ei aiheuta mitään, mutta tuo minulle määrätty Risedronat kerääntyy ensimmäiseksi leukaluuhun ja saattaa aiheuttaa siiihen tulehduksia jotka voivat olla vaikeasti parannettavissa.
Itse selvisin yhdellä antibioottikuurilla, mutta kivut jatkuvat vielä kahden vuoden jälkeenkin.
Tuossa ylempänä tarkoitin D-vitamiinia, mutta ei pahaksi ole C-vitamiinikaan.- Pirrepäjuups
Ancelina kirjoitti:
Hampaille sinänsä lääke ei aiheuta mitään, mutta tuo minulle määrätty Risedronat kerääntyy ensimmäiseksi leukaluuhun ja saattaa aiheuttaa siiihen tulehduksia jotka voivat olla vaikeasti parannettavissa.
Itse selvisin yhdellä antibioottikuurilla, mutta kivut jatkuvat vielä kahden vuoden jälkeenkin.
Tuossa ylempänä tarkoitin D-vitamiinia, mutta ei pahaksi ole C-vitamiinikaan.Ok. tuosta onkin maininta lääkkeen sivuvaikutuksista kertovassa listassa, kyllähän se ajatteluttaa toisaalta, mutta miun iässä lonkkamurtuma voi olla lopun iän invaliditeetti, eli suo siellä vetelä tuolla..
- tahtoo.olla.terve
Ainakin apteekin on pakko kertoa haittavaikutukset, lääkäreistä en tiedä. Ne voi kysyä jo ennen kuin maksaa lääkkeen, eli sen voi jättää ostamatta. Läheiseni, apteekkityöntekijä, avaa "ison kirjan" ja luettelee sieltä.
Aloittaja, miten luumittaus tehdään, vai olitko kunnallisessa? Eivät varmaan tee, kun ei ole mitään syytä. Jos teettäisin yksityisellä? Millaista hintaa nykivät?
Minullekin sanottiin implantin laiton yhteydessä, että hyvä luusto. Mutta sanoisikohan hammaslääkärin että tänne ei kannata laittaa huonon luuston takia, epäilen? On kuitenkin reilu 2000n kauppa. Minulta kyllä kerran murtui ranne, mutta tällikin oli aika kova.- Pirrepäjuups
Julkisella kävin, ensin yksityisellä valitin jalkateräni kipua, ja kun lääkäri tutki kuvat, niin hän sanoi että mielestään pitäisi tehdä tuo kuvaus luustolle, ja en raahtinut teettää yksityisellä niin tilasin ajan terkkariin ja sain sitten sinne lähetteen ja sitä kautta lääkityksen.
On kuulemma 3 - 5 kertainen riski murtaa luitani..ellen syö lääkkeitä ja d -vitamiinia ynm. lisukkeita. - flegmaatti
Minun implanttilekurini kieltäytyi asentamasta implantteja kaverilleni juuri heikon luuston vuoksi.
Halvalla olet saanut implanttisi. Minä en tainnut saada edes tukkualennusta vaikka eihän 3:n kauppa ole vielä tukkua. - tahtoo.olla.terve
Implantinlaitosta on 10 vuotta, Tapiolan Keinojuuriklinikalla, hinta oli 2200 €. Myöhemmin kaksoisimplantti maksoi 3200 €.
Olen syönyt kohta kymmenen vuotta Kalcipos-forte D 500mg/800ui.
Sain lääkityksen rintasyöpähoitojen aikana. Luuntiheysmittaus tehtiin hoitojen alussa. Mittauksessa oli normaalitulokset, mutta lääkitys aloitettiin varmistamaan luustoa pydyminen kunnossa.
Uskonkin, että esim. että putoamistapaturman seuraukset olisivat olleet pahemmat jos en olisi jatkuvasti syönyt luustoa vahvistavaa lääkitystä.
Lisäksi olen näiden vuosien aikana kompuroinut useamman kerran pääedellä asfalttiin selviten mustelmilla.
Sivuvaikutuksia ei ole ollut. Lisäksi olen juonut vuosia Glucosamin 1500 mg oraaliliuos-pussukan päivässä ja polvet ovat kunnossa.
Olen pitkäkoipinen koheltaja, iän karttuessa olen lopettanut rantakivillä juoksentelun ja yliäätään korkeushyppelyn.- Pirrepäjuups
Tuota Glukosamiinia pitäisi minunkin ostaa, saako sitä ilman resettiä?
Kyllähän se on alettava muistaa ikänsä, minunkin :) Pirrepäjuups kirjoitti:
Kyllähän se on alettava muistaa ikänsä, minunkin :)Reseptilääke on tämä 1500mg liuos.
Pirrepäjuups kirjoitti:
Kyllähän se on alettava muistaa ikänsä, minunkin :)Saa sitä, itsellä on glucosamiini rustoille 750 mg, Ihan tavallisesta kaupasta ostettu . On myöskin vahvempaa. Ovat kapseleita.
Olen syönyt monta vuotta. Nyt olen liikkunut kesän aikana niin paljon, että polvi on alkanut temppuilemaan. Ennen otin yhden päivässä, nyt 2.eppu2 kirjoitti:
Saa sitä, itsellä on glucosamiini rustoille 750 mg, Ihan tavallisesta kaupasta ostettu . On myöskin vahvempaa. Ovat kapseleita.
Olen syönyt monta vuotta. Nyt olen liikkunut kesän aikana niin paljon, että polvi on alkanut temppuilemaan. Ennen otin yhden päivässä, nyt 2."Yksin-kertaisesti sitten:
Apetit pakaste-vihannekset ja kasvikset, sekä Kukka-Kaali.
300gr. ja 250gr. X 2.SF 300gr. X 1 SF.
10-12 kpl. Broilerin paisti-leikkeitä 800gr.SF
Vaihto-ehtona tar-tar leikattua laatu-naudan lihaa 2% 850gr.SF
Leipinä Täysj. Ruis ja Vehnä 1 X 2vpl.SF
Juustoportti Luomu-Kirnu-Voi.SF
Juustoportti Luomu-viili 6kpl.SF
Valio Maito 3ltr. luomu rasvaton.SF
Omenaa, Mandariinia tms.Osittain SF
Viikon eväs.
Maksaa mitä maksaa"
-
Höyryttäessäni laitan TODELLA paljon Valko-Sipuli jauhetta Vihannes-kerrosten väliin.
-
Satunnaisesti Maksa-Laatikkoa vitamiinien vuoksi.
H.hunksz kirjoitti:
"Yksin-kertaisesti sitten:
Apetit pakaste-vihannekset ja kasvikset, sekä Kukka-Kaali.
300gr. ja 250gr. X 2.SF 300gr. X 1 SF.
10-12 kpl. Broilerin paisti-leikkeitä 800gr.SF
Vaihto-ehtona tar-tar leikattua laatu-naudan lihaa 2% 850gr.SF
Leipinä Täysj. Ruis ja Vehnä 1 X 2vpl.SF
Juustoportti Luomu-Kirnu-Voi.SF
Juustoportti Luomu-viili 6kpl.SF
Valio Maito 3ltr. luomu rasvaton.SF
Omenaa, Mandariinia tms.Osittain SF
Viikon eväs.
Maksaa mitä maksaa"
-
Höyryttäessäni laitan TODELLA paljon Valko-Sipuli jauhetta Vihannes-kerrosten väliin.
-
Satunnaisesti Maksa-Laatikkoa vitamiinien vuoksi.
H.Kaipa ne luihin auttaa nuokin pöperöt. Ihan hyvä listahan tuo.
Yksinkertainen on kaunista.eppu2 kirjoitti:
Kaipa ne luihin auttaa nuokin pöperöt. Ihan hyvä listahan tuo.
Yksinkertainen on kaunista."eppu2"
Juu.
Kapseloitu ruoka ei oikein innosta minua.
Olen niin viisas ja aikuinen.
Ihioltanikaan en varmaan koskaan ole enää nuorukainen.
H.hunksz kirjoitti:
"eppu2"
Juu.
Kapseloitu ruoka ei oikein innosta minua.
Olen niin viisas ja aikuinen.
Ihioltanikaan en varmaan koskaan ole enää nuorukainen.
H.Iholtanikaan siis...
H.
- maisssii
En ole mittauttanut...
Lihasten on hyvä olla kunnossa luitten ympärillä, niiden yhteispeli on tärkeää, toinen tukee toinen toistaan kun elämä kompurointia tuo eteen.- Pirrepäjuups
Noinhan se pitäisi olla mutkun en nyt niinkään ole varma lihaksistani, liekö noita enää olemassakaan :)
- flegmaatti
Ainakin ne katoavat.
InBody720 mukaan olen menettänyt luumassaa 7:ssä vuodessa 100g.
Vaikka ottaisi huomioon mittaushajonnan jota väistämättä on, niin tällä vaudilla loppuu ikäni ennen kuin edes 10% on menetetty.
Olen mittauttanut vuosittain eikä kiihtymisen merkkejä ole havaittavissa.
Lihaskato huolettaa enemmänkin. 1kg/vuosi. - Ravinto-onrakennusaine
Mitä se "liikkuminen" nyt kellekin tarkoittaa. Luille ei riitä 'hiipiminen' vaan täytyy hyppiä, pomppia ja täryytellä sitä mekanismia, joka pitää pystyasennossa. Eikä sovi unohtaa myöskään vitamiineja, hivenaineita yms. ravinteita joita luusto tarvitsee yhtä lailla kuin kaikki muutkin elimistön osat.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Anteeksi mies
En vaan osaa kohdata sinua ja olla normaali. En tiedä mikä vaivaa. Samaan aikaan tekee mieli tulla lähelle ja kuitenkin365158Ripeyttä asiointiin
Ottaa päähän yhden ja saman asiakkaan hitaus kassalla kun yhdellä kädellä nostelee ostoksia kärrystä ja välillä pitelee342334Mietin aina vain
Minä niin haluaisin nähdä sinut. Ei tuo yhden ainoan kuvan katsominen paljon helpota... Miksi sinä et voisi olla se roh71828Palstan henkisesti sairaat ja lihavat
Täällä on sairaita, työttömiä ihmisiä kirjoittelemassa joilla ei ole tarkoituksena kuin satuttaa ihmisiä. Jos eksyt pals1141810- 821522
Kysyin kaikilta yhteisiltä tutuilta mielipidettä siitä, että kannattaako sinun kanssa alkaa!
Päätös oli lähestulkoon yksimielinen. Minunkin vaisto antoi vaaranmerkkejä, mutta järkytyin mitä sinusta kuulin. Aluksi1401412- 641136
Saan kengurakkaan kotiin viikon päästä
Mitä tapahtui? Martina hehkutti tätä stoorissaan reilu viikko sitten, mutta eipä aussimiestä Suomessa näkynyt, vaan tapa2341112Olen vähän
Hysteerinen se on totta. Etkai ymmärrä miten syvästi tunnen sinua kohtaan. Ja olet aina lähelläni. Olet osa jo jotain. I101034Ollaan kuin yö ja päivä
Monessa asiassa… molemmat ollaan kuitenkin älykkäitä ja tiedämme, ettei kannata edetä tämän pidemmälle.701018