Abortin perusteena sinkkuus?

Muun muassa nimim. rehellinen.pk kertoo, että hän on saanut abortin sillä perusteella, että on sinkku, eli ei siis naimisissa. Mukaan ei lueta siis, että hän seurustelee, kysytäänkökään sitä?

Aborttilakikomitean mietinnössä ja Valviran lomakkeissakin aviottomuus yksinäänkin on käypä perustelu abortin saamiselle, ilman että asiaan sotkitaan mitään muita sosiaalisia perusteita, kuten toimeentulovaikeudet, opinnot jne, mitkä tietenkin ovat myös lainmukaisia syitä.

Mitäpä tähän sanoo abortinvastustajat? Moni vastustaja kun valittaa sitä, että lakia ei noudateta, kun abortin syitä ei tutkita tarkkaan. Jos on naimisissa, se näkyy kyllä väestörekisterissä, mutta eikö jokainen muu voi käyttää "naimattomuutta" abortin täysin laillisena perusteena ilman että se on mitään valehtelua. Suurin osa aborteista tehdään naimattomille naisille. Seurustelu on seurustelua, eikä sen varaan voi kukaan laskea mitään vielä. Avioliitto on kuitenkin yhä harvemman parisuhdemuoto, ja eroonkin päätyy puolet avioliitoista.

Oma mielipiteeni on, että sinkkuus ei katso mahdollisuuksia alkaa äidiksi, vaan se, mitä muita resursseja ihmisellä on. Joku sinkkukin voi pystyä elättämään ja huoltamaan lapsensa, jos on tukiverkostoja, hyvä työpaikka, varallisuutta ja muita positiivisia resursseja.

18

177

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tuskinniinhelppoo

      Sieltähän se on valviran kaavakkeesta nähtävissä miten tarkasti ja mitä kaikkee siellä selvitellään, ei taida ihan riittää vaan toteeminen "mutku oon sinkku" :)

      https://www.thl.fi/fi/tilastot/tiedonkeruut/raskaudenkeskeyttaminen/abst-lomakkeet-ja-tayttoohjeet

      AB1, siviilisääty merkitään (siis myös avoliitto) erikseen ja tän lisäks hiukan epämääräinen "asuu parisuhteessa", kyllä vai ei. Viimesin ilmeisesti epävirallisempi ilmotus.
      >lausunnon antava lääkäri merkitsee _hakijan kanssa keskusteltuaan_, millä perusteella hakija ensisijaisesti hakee
      raskauden keskeyttämislupaa.>
      Ja tarkempi selvitys "sosiaalisyistä", AB2, (aukeaa 5. kohdan otsikosta)
      >Elämänolojen selventämiseksi käydään hakijan kanssa keskustellen läpi, esimerkiksi
      hakijan nykyinen parisuhde, perhesuhteet ja muut hakijan tärkeiksi kokemat ihmissuhteet ja lapsen synnyttämisen ja hoidon
      vaikutukset niihin>
      >odotettavan lapsen isän / hakijan kumppanin / puolison ikä ja hakijan käsitys tämän halusta ja edellytyksistä osallistua lapsen
      hoitoon ja kasvatukseen>
      Puhutaan siis ihan vaan kumppanista, ei vain (aivo/avo) puolisosta.
      >Merkitään rastilla, asuuko hakija parisuhteessa vai ei. "Naimaton, asuu parisuhteessa" antaa paremmin kuvan hakijan elämänoloista kuin
      pelkkä "naimaton", samoin vastaavasti "avioliitto tai rekisteröity parisuhde, ei asu parisuhteessa>
      (sama aukeaa AB1:ssä) Eli pelkkä "naimaton" ei riitä.

      • Ie559045

        Hmmm mut jos se parisuhde ei ole halukas osallistumaan?

        Tossa kohtaa voi sanoo että parisuhde vaarantuu, tai loppuu jos ei aborttia saa.

        Tai mikä pakko on kertoa mitään? Tai sanoo että mies lähti lätkiin...? Jos haluaa aborttia niin kaikki syyt kelpaa


      • rehellinen.pk

        Minä sanoin parisuhteesta vain että seurustelen muttei tää raskaus ole mun miesystävän syy. Niin se laittoi ton että ei asu kumppanin eikä siittäjänkään kanssa. Se tajus että tää ei oo mikään elämänkumppani. Siis kovin vakava suhde. Sinkku olen. Sanoin monta kertaa kans että se ei tiedä asiasta mitään vaikka tietää muttei halua puuttua asiaan yhtään mitenkään. Kyllä lääkäri (nainen)siitäkin puhui että pitäiskö kertoo mutten mä halunnu enempää selvittää tätä kuviota. Ei se sitte jatkannut sitä tivaamista.


      • Asiat.asiana
        rehellinen.pk kirjoitti:

        Minä sanoin parisuhteesta vain että seurustelen muttei tää raskaus ole mun miesystävän syy. Niin se laittoi ton että ei asu kumppanin eikä siittäjänkään kanssa. Se tajus että tää ei oo mikään elämänkumppani. Siis kovin vakava suhde. Sinkku olen. Sanoin monta kertaa kans että se ei tiedä asiasta mitään vaikka tietää muttei halua puuttua asiaan yhtään mitenkään. Kyllä lääkäri (nainen)siitäkin puhui että pitäiskö kertoo mutten mä halunnu enempää selvittää tätä kuviota. Ei se sitte jatkannut sitä tivaamista.

        Ehkäpä sinun kuitenkin olisi syytä alkaa kantaa jonkinlainen vastuu toimistasi. Jos miesystäviä riittää, huolehdi ehkäisystä kunnolla. Ei se minusta ole kyllä erityisesti ylpeilynkään aihe, että aborttia joudut tavallaan ehkäisynä käyttämään.


      • VähänVastuuta
        rehellinen.pk kirjoitti:

        Minä sanoin parisuhteesta vain että seurustelen muttei tää raskaus ole mun miesystävän syy. Niin se laittoi ton että ei asu kumppanin eikä siittäjänkään kanssa. Se tajus että tää ei oo mikään elämänkumppani. Siis kovin vakava suhde. Sinkku olen. Sanoin monta kertaa kans että se ei tiedä asiasta mitään vaikka tietää muttei halua puuttua asiaan yhtään mitenkään. Kyllä lääkäri (nainen)siitäkin puhui että pitäiskö kertoo mutten mä halunnu enempää selvittää tätä kuviota. Ei se sitte jatkannut sitä tivaamista.

        Kannattaa käyttää kumia e-pillereiden lisäksi rehellinen.pk mikäli on useita seksi-kumppaneita. Varmaan niitä on myös sillä vakkarikumppanillasikin eli tautivaara suurehko.


      • elinäin
        Ie559045 kirjoitti:

        Hmmm mut jos se parisuhde ei ole halukas osallistumaan?

        Tossa kohtaa voi sanoo että parisuhde vaarantuu, tai loppuu jos ei aborttia saa.

        Tai mikä pakko on kertoa mitään? Tai sanoo että mies lähti lätkiin...? Jos haluaa aborttia niin kaikki syyt kelpaa

        "Tai sanoo että mies lähti lätkiin...?"

        Ts. valehdella jos kuitenkin on parisuhteessa.

        "mutten mä halunnu enempää selvittää tätä kuviota."

        Pelkäsit siis että valehtelut tulis ilmi ja se ettei lain edellyttämät ehdot lapsen tappamiselle itseasiassa täytykään.

        "aborttia joudut tavallaan ehkäisynä käyttämään. "

        Tällänen kuitenkin on täysin mahdollista sillä ylistämälläs lailla.


      • KeepItSimple-25
        elinäin kirjoitti:

        "Tai sanoo että mies lähti lätkiin...?"

        Ts. valehdella jos kuitenkin on parisuhteessa.

        "mutten mä halunnu enempää selvittää tätä kuviota."

        Pelkäsit siis että valehtelut tulis ilmi ja se ettei lain edellyttämät ehdot lapsen tappamiselle itseasiassa täytykään.

        "aborttia joudut tavallaan ehkäisynä käyttämään. "

        Tällänen kuitenkin on täysin mahdollista sillä ylistämälläs lailla.

        Onko sillä väliä minkä syyn kertoo? Jos sen abortin on halunnut. Lähteehän ne miehet lätkiin aina jossain vaiheessa varsinkin kun saa kuulla että joutuu ruokkoja maksaan. Joten ei ollenkaan mikään vale. Jos ei miehellä ole pakko isyyteen ei naisellakaan äitiyteen. Tosi yksinkertaista.


      • ennustajaeukot
        KeepItSimple-25 kirjoitti:

        Onko sillä väliä minkä syyn kertoo? Jos sen abortin on halunnut. Lähteehän ne miehet lätkiin aina jossain vaiheessa varsinkin kun saa kuulla että joutuu ruokkoja maksaan. Joten ei ollenkaan mikään vale. Jos ei miehellä ole pakko isyyteen ei naisellakaan äitiyteen. Tosi yksinkertaista.

        Jos ei ole lähtenyt niin sillon valehtelee. Ja monestihan ne miehet jos lähtee niin palaa kiltisti takasin alkujärkytyksen jälkeen.


      • Tadaa.Tadaa
        ennustajaeukot kirjoitti:

        Jos ei ole lähtenyt niin sillon valehtelee. Ja monestihan ne miehet jos lähtee niin palaa kiltisti takasin alkujärkytyksen jälkeen.

        "...monestihan ne miehet palaa...."

        Todisteita kehiin, että palaa!! Totuus on että isyys on täysin valinnainen josta voi luistaa milloin vain. Miesten ailahtelevuuden ja epäluotettavuuden takia naiset on vaan yksin vastuussa jälkeläisistään. Näin on ollut aina. Tämä kannattaa ottaa aina faktana huomioon. Ja valita abortti jos ei yhärin elämä kiinnosta. On tasa-arvoa kieltäytyä äitiydestä jos kerta isyyskin on vapaaehtoista.


      • VahänVastuuta

        Kyllä tiedän näitä parinkin vuoden jälkeen palanneita. Itse en kyllä takaisin ainakaan omiin nurkkiini huolisi, jos kerran on lähtenyt. Mutta nämä taitaa olla niitä, jotka välttävät näin elarit, mut kumminkin haluisivat välillä leikkiä isää. :D


      • VahänVastuuta kirjoitti:

        Kyllä tiedän näitä parinkin vuoden jälkeen palanneita. Itse en kyllä takaisin ainakaan omiin nurkkiini huolisi, jos kerran on lähtenyt. Mutta nämä taitaa olla niitä, jotka välttävät näin elarit, mut kumminkin haluisivat välillä leikkiä isää. :D

        Jotkut miehet pitääkin lapsensa äitiä omaan äitiin rinnastettavana henkilönä, ts. huolenpitäjänä ja sylinä, mihin voi tulla kun elämä toiset naiset kohtelee kaltoin. :)) Tämä siksi että naiset mahdollistaa sen. Kannattaa se omanarvontunto ja omat rajat pitää selkeinä, ettei joudu kynnysmatoksi ja aikuiselle miehelle äidin sijaiseksi.

        Ikävä tosiasia on, että vanhemmuus velvoittaa vain naista, mutta miehelle se on vapaaehtoista. Voi leikkiä isää, kun siltä tuntuu, ja häipyä kun kun ei ole kivaa. Äiti ei hevin lastaan hylkää, kun hänet on synnyttänyt, mutta näkeehän näitäkin, jotka lähtee baariin ja jättää keskellä yötä lapsen yksin kotiin, halutaan elää elämäntöntä elämää, joka nuorena jäi tekemättä. Kyllä kannattaa elää se elämä, paras nuoruus ja toteuttaa kaikki unelmat, ennen kuin joutuu vastaamaan täysin lasten hyvinvoinnista. Tässäkin tuon taas poikkeusesimerkin ettei ihan kyynistyisi: veljeni on yksinhuoltaja monelle lapselle.


      • "Sieltähän se on valviran kaavakkeesta nähtävissä"

        Niinpä näkyy olevan. En itse muistanut kuinka näitä käsitellään. Kun siinä komiteanmietinnössä mainittiin naimattomuus, mutta se oli sitä maailmanaikaa.

        Mutta onko ketään sellaista, joka voisi kertoa että abortti on jostain syystä evätty? Ja mitä sitten on tapahtunut? Muistan, että jossain vaiheessa täällä on kerrottu, että joku lääkäri on evännyt abortin, ja kirjoittaja on mennyt sitten toiselle lääkärille, jolle on ymmärtänyt kertoa "oikeat" syyt. Lain mukaan lääkäri ei voi omiin vakaumuksiinsa vedoten evättä aborttia, jos nainen esittää ne oikeat perusteet. Jotka siis voi olla keksittyjä tai todellisia.


      • tasa-arvonenjuttu
        Tadaa.Tadaa kirjoitti:

        "...monestihan ne miehet palaa...."

        Todisteita kehiin, että palaa!! Totuus on että isyys on täysin valinnainen josta voi luistaa milloin vain. Miesten ailahtelevuuden ja epäluotettavuuden takia naiset on vaan yksin vastuussa jälkeläisistään. Näin on ollut aina. Tämä kannattaa ottaa aina faktana huomioon. Ja valita abortti jos ei yhärin elämä kiinnosta. On tasa-arvoa kieltäytyä äitiydestä jos kerta isyyskin on vapaaehtoista.

        " isyys on täysin valinnainen josta voi luistaa milloin vain. "

        Niin voi äitiydestäkin, joten?

        " Ja valita abortti jos ei yhärin elämä kiinnosta. On tasa-arvoa kieltäytyä äitiydestä jos kerta isyyskin on vapaaehtoista. "

        Kumosit mahtavasti juuri oman argumenttis, koska ADOPTIO ;)))

        "Voi leikkiä isää, kun siltä tuntuu, ja häipyä kun kun ei ole kivaa. "

        Miksei nainen muka vois tehdä ihan samoin, ja jättää lapsia miehen hoiviin?

        "Kyllä kannattaa elää se elämä, paras nuoruus ja toteuttaa kaikki unelmat, ennen kuin joutuu vastaamaan täysin lasten hyvinvoinnista."

        Kyllä kannattaa mieluummin antaa lapsen elää ja vaikka luovuttaa muille, ja viettää laatuelämä putipuhtosella omallatunnolla kuin aborttitraumaisena jossain hourulassa, tai salattua syyllisyyttä pitkin nettiä raivopäänä hoidattaen tai mädäntyä ennenaikasesti haudan pohjalla.

        "veljeni on yksinhuoltaja monelle lapselle. "

        Ootko kertonu sille tappanees "liika-solumöykyn" jota et vaan jaksanu?

        "Mutta onko ketään sellaista, joka voisi kertoa että abortti on jostain syystä evätty? "

        Tuleeko ne edes mihinkään tilastoihin ilmi?
        Jos menee lääkäriin joka ei heti kirjota lähetettä, vaan käskee vaikka miettiä vielä muutaman päivän ja tulla sitten tarvittaessa uudestaan, lasketaanko sellanenkin eväämiseks?
        Tuskin sitä voi mitenkään tietää moniko menee hakeen sitä mutta kun ei heti saa, ja totee ehkä mielessään ettei todellisia perusteita ole tai ei halua selvitellä elämäänsä, niin jättää asian siihen ja lapsi saa pitää elämänsä.


      • Mami-88Tiätää

        Sori mut jos lapsen on synnyttänyt on äiti. Biologinen äiti. Biovanhemmat palstalta voi käydä lukeen kuinka sekaisin menee kun tekee lapsia eikä voi huolehtia niistä. Alkaa elämän kestävä taistelu.


      • eivakuuta
        Mami-88Tiätää kirjoitti:

        Sori mut jos lapsen on synnyttänyt on äiti. Biologinen äiti. Biovanhemmat palstalta voi käydä lukeen kuinka sekaisin menee kun tekee lapsia eikä voi huolehtia niistä. Alkaa elämän kestävä taistelu.

        Ei sullakaan hääppösesti näytä menevän tossa lapsentappamisen syyllisyystraumassa.


      • turhaedesvastata

        Huomhuomhuom!!!!
        Jälleen kerran abortin suosija ALOITTI henkilöön käyvän älyä halventavan törkysolvausnälvinnän!!

        Oletko sinä oikeasti KUNNOSSA?
        Tutki tekstejäsi ja mieti, ovatko ne keskustelua etenpäin vieviä.
        Jokaisella tekstilläsi osoitat vain oman kykysi rajat ja nehän tulevat nopeasti vastaan.


      • Helmiina90
        tieteilijä kirjoitti:

        "Sieltähän se on valviran kaavakkeesta nähtävissä"

        Niinpä näkyy olevan. En itse muistanut kuinka näitä käsitellään. Kun siinä komiteanmietinnössä mainittiin naimattomuus, mutta se oli sitä maailmanaikaa.

        Mutta onko ketään sellaista, joka voisi kertoa että abortti on jostain syystä evätty? Ja mitä sitten on tapahtunut? Muistan, että jossain vaiheessa täällä on kerrottu, että joku lääkäri on evännyt abortin, ja kirjoittaja on mennyt sitten toiselle lääkärille, jolle on ymmärtänyt kertoa "oikeat" syyt. Lain mukaan lääkäri ei voi omiin vakaumuksiinsa vedoten evättä aborttia, jos nainen esittää ne oikeat perusteet. Jotka siis voi olla keksittyjä tai todellisia.

        Minulta on lääkäri "evännyt" luvan aborttiin. Abortin syyksi luettelin opiskelun, heikon rahatilanteen ja että miesystävä ei halua lasta ja että itse olen kiikun kaakun asian kanssa. Lääkäri vetosi ammattietiikkaan ja sanoi että koska musta ei aivan täysin näy että haluan raskauden keskeyttää niin hän ei minulle lähetettä suostu kirjoittamaan ja käski tulla viikon päästä uudestaan. Ikinä en uudelleen mennyt. Syyt olisi kuitenkin käsittääkseni riittänyt ja olisin keskeytyksen saanut jos olisin vain ollut varmempi päätöksestä, mies painosti aborttiin ja hänen painostuksella lääkäriin menin, jälkeenpäin voin sanoa että onneksi lääkäri näki sen pelokkaan nuoren naisen läpi


      • Helpotuksenhuokaus
        Helmiina90 kirjoitti:

        Minulta on lääkäri "evännyt" luvan aborttiin. Abortin syyksi luettelin opiskelun, heikon rahatilanteen ja että miesystävä ei halua lasta ja että itse olen kiikun kaakun asian kanssa. Lääkäri vetosi ammattietiikkaan ja sanoi että koska musta ei aivan täysin näy että haluan raskauden keskeyttää niin hän ei minulle lähetettä suostu kirjoittamaan ja käski tulla viikon päästä uudestaan. Ikinä en uudelleen mennyt. Syyt olisi kuitenkin käsittääkseni riittänyt ja olisin keskeytyksen saanut jos olisin vain ollut varmempi päätöksestä, mies painosti aborttiin ja hänen painostuksella lääkäriin menin, jälkeenpäin voin sanoa että onneksi lääkäri näki sen pelokkaan nuoren naisen läpi

        Oma halu on se tärkein. Jos vähänkään epäröi, kannattaa palata kotiin miettimään vielä. Pitää olla määrätietoinen jos jotain hoitoa täällä haluaa. Mulla lääkäri kysy moneen kertaan että oletko aivan varma, että haluat tätä. Sanoin joka kerta että kyllä haluan ja aloin vähän kyllästyä siihen jankkaamiseen. Lääkäri näki tämän, huokasi ja käski kirjoittaa nimen alle. Ei sanonut mitään mut näki että oli abortinvastainen. Niitten on kuitenkin pakko kirjoittaa lähete. Syyksi yksinhuoltajuus.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      56
      1846
    2. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      48
      1628
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      52
      1564
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      5
      1507
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      6
      1495
    6. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      6
      1405
    7. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      8
      1306
    8. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      12
      1281
    9. Revi siitä ja revi siitä

      Enkä revi, ei kiinnosta hevon vittua teidän asiat ja elämä. Revi itte vaan sitä emborullaas istuessas Aamupaskalla
      Varkaus
      4
      1163
    10. Kello on puoliyö - aika lopettaa netin käyttö tältä päivältä

      Kello on 12, on aika laittaa luurit pöydälle ja sallia yörauha kaupungin asukkaille ja työntekijöille. It is past midni
      Hämeenlinna
      4
      1128
    Aihe