Äärimmäinen sosiaalisten tilanteiden jännitys

SofieBextor

Kärsin otsikon mukaisesta tilasta. Jännitän monenlaisia sos. tilanteita, mutta äärimmäisen, fyysisesti oireilevan jännitystilan aiheuttaa tilanne, että tulee muita ihmisiä esim. kylään, ja heistä osa on tuntemattomia tai etäisesti tuttuja tai sukulaisia, joita tapaan harvemmin.

Jo ennen vieraiden tuloa minulle tulee niin voimakasta väsymystä, että joskus nukahdan. Joskus oireistoon saattaa myös kuulua fyysinen pahoinvointi. Persoonallisuuteni muuttuu normaalista melko iloisesta ja hyväntuulisesta surulliseksi, masentuneeksi, hermostuneeksi, syrjäänvetäytyväksi, joskus näytän siltä, että murjotan, vaikka sisäisesti yritän olla ystävällinen kaikille. Esim. hymyilen, väännän kasvoni hymyyn, mutta näytän murjottavalta? Ilmeisesti en pysty peittämään sitä, että tunnen oloni epämukavaksi.

Luin englannin kielellä netistä muiden sosiaalista jännitystä sairastavien kirjoituksia samanlaisista oireista, ja jotkut heistä arvelivat, että heidän kasvonpiirteensä muuttuvat sos. jännityksessä, siis fyysiset piirteensä (kallonmuoto, hermotukset, silmien muoto yms.) ja että sen takia he eivät näytä siltä, että esim. hymyilevät, vaikka yrittävät hymyillä jne. En itse kyllä ihan usko tuota. Onko se muka mahdollista? Kuulostaa psykoottiselta.

Jos on näin rajut sosiaalisen jännityksen oireet kuin minulla, että saattaa nukahtaa yms., niin onko teidän mielestä ok, että kokonaan lopettaa ihmisten tapaamisen? Että kaikkein lähimpiä ihmisiä lukuunottamatta lopettaa kokonaan ihmisten tapaamisen? Olisiko se mielisairasta? Onko teistä kukaan tehnyt niin? Ymmärsivätkö vai suuttuivatko muut teihin?

Minun on pakko tulla johonkin ratkaisuun. En enää kestä tätä oireilua. Jos tietäisin varmuudella, että terapia poistaisi ongelman, menisin terapiaan ja maksaisin siitä maltaita.

5

1262

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • eienäänuori

      Ei missään tapauksessa pidä eristäytyä tapaamasta uusia ihmisiä. On vain mentävä pelkoja kohti. Kokemasi jännitys on yleistä ja on kai normaalia että ainakin vähäsen jännittää uusien ihmisten ja tilanteiden seurassa. Yleensä se jännitys näkyy ulkopuolisille vähemmän kuin itse kuvittelee ja ei ne uudet ihmiset voi verrata kun eivät ole aikaisemmin sinua nähneet. Voi myös sanoa välistä suoraan että on arka ja jännittää helposti.
      Jos on väsynyt, mieli maassa tai joskus vain jännittää tavallista enemmän ja sitten saattaa tulla haastavakin tilanne ja ei jännitä paljon ollenkaan.

      Minulla on ongelma että jännitän minua korkeammassa asemassa olevien parissa, esimiestä, reilusti iäkkäämpiä ja koulutetuimpia. Auta ja armias jos pitäisi mennä juttelemaan vaikka herra Putinin kanssa heikolla englannin kielellä.
      Kannattaa laittaa itsensä likoon. Siitä saa aina hyvän mielen jos saa itsensä koottua ja ottaa haasteen vastaan.
      Maailma ei siihen kaadu jos vaikka pyörtyy pelosta jossain paikassa. Ja terapia ja lääkitys auttaa ja asiasta avoimesti puhuminen.

      • gegest

        Putin ei osaa englantia yhtään. Hän puhuu tulkin kautta englanninkielisissä haastatteluissa. Saksaa kuulemma osaa sujuvasti.


      • eienäänuori

        Ei se ihmekään. NL:n aikaan ei maassa opetettu kouluissa englantia vaan saksaa, joten se englannin taito on tuon ikäluokan parissa täysin oman aktiivisuuden varassa.


    • Toveri91

      Olen 26-vuotias nainen joka kärsii samanlaisesta ongelmasta. Itselläni tulee myös tuo murjotus muutoin hyväntuulisen olemuksen päälle ja usein mulle sanotaankin että älä näytä noin surulliselta tai mitä murjotat, vaikka oikeasti olen siis todella ahdistuneessa tilassa ja en vain saa sanoin ja ilmein ilmaistua olotilaani muille. Mä oon käynyt terapioissa ja syönyt lääkkeitä ahdistuneisuuteeni koko aikuisen ikäni, molemmista on ollu apua jonkun verran, mutta en maksaisi maltaita kummastakaan. En suosittele että kuuntelet tuntemuksiasi että haluat paeta kaikkia ihmisiä paitsi muutamaa läheisintä. En itse koskaan koe onnistumisen tunnetta kuten joku vastaajista sanoi, vaikka kuinka pakotan itseni ihmisten pariin. Silti suosittelen että yrität pitää ihmisten näkemisen mahdollisimman säännöllisenä, vaikka joskus tuntuu vaikeammalta kuin toisinaan. Koska minulla käynyt niin että aloin lopulta eristäytyä myös läheisimmistä ihmisistä vaikkei se ollut tarkoitukseni. Ihmisten pakoilu vaan jollain tavalla ruokki itseään mitä enemmän eristin itseäni. Kun sinulla tulee joku ahdistava tapaaminen ihmisten kanssa mieti millaisissa tilanteissa saatat ahdistua ja mitä voisit tehdä jotta ahdistus hieman edes hellittäisi? Itse käytän esimerkiksi seuraavia keinoja: Poistun vessaan tai ulos hengähtämään hetkeksi, pidän esim silmiä hetken kiinni sivummalla ja keskityn rauhoittamaan hengitystä ja sydämen tykytystä, heiluttelen sormia ja puristan ja rentoutan käsiä, niistän, juon vettä, viestittelen jotakin mukavia jollekin kaverilleni joka saa mieltäni paremmaksi. Voi siis esim juhlissa tavallaan paeta hetkeksi ja palata kun on hieman rauhoittunut. Kun poistui vaikka ulos voi ihan vaikka sanoa että käy soittamassa yhden tärkeän puhelun tai että alkoi hieman huimata että käy ottaan vähän happea, ei ihmiset ala sen enempää yleensä kyselemään vaan sanovat vaan että selvä. Siinä jotakin vinkkejä. Sulla tulee oleen toi vaiva luultavasti koko ikäsi, mutta se yleensä vähenee iän myötä kun ihminen jollainlailla muutenkin rauhoittuu mieleltän. Älä luovuta, niin kliseistä kun onkin niin et ole yksin. Älä kuitenkaan luovu elämästäsi. Juhlista ja muista jää muistoiksi usein hyviä asioita vaikka siinä tilanteessa olisi kokenut ahdistusta. Voimia kohtalotoveri ❤

    • katoava.voimavara

      No juu, itselläni sosiaalisten tilanteiden pelko tai oikeastaan niistä johtuva ahdistus on jo mennyt niin pahaksi, että lopettanut sosiaalisen kanssakäymisen muiden kanssa jo lähes kokonaan. Eli kylään en pysty edes menemään, tai vieraita kutsumaan meille, ja katkaissut yhteydenpidon lähes kaikkien vanhojen tuttavien ja kavereiden kanssa, koska sosiaalinen kanssakäyminen on niin ahdistavaa. Jos tiedän joutuvani pakolliseen sosiaaliseen tilanteeseen, esim. lääkärikäynti, jännitän viikkoja etukäteen, en pysty nukkumaan, niskat ja hartiat menevät aivan jumiin, ja ajatukset lukkoon ym.

      Eli ei tuo sinun sos.tilanteiden jännityksesi nyt vielä niin äärimmäistä ole. Toki kannattaa hoitaa pois ajoissa, eikä niin että menee yhtä pahaksi kuin esimerkiksi minulla. Yhteydenpidon katkaisemista muihin kokonaan en suosittele, sillä mitä vähemmän on tekemisissä muiden ihmisten kanssa, sitä vaikeammaksi myös sosiaaliset tilanteet ja ihmisten kohtaaminen muuttuvat.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tällä kertaa Marinia kadehtii Minäminä Päivärinta

      Kokoomuksen tyhjäntoimittelija itkeä tuhertaa, kun kansainvälinen superstaramme ei leiki hänen kanssaan. Oikean puoluee
      Maailman menoa
      388
      1533
    2. Minua itkettää tämä tilanne

      Meidän pitäisi jutella. Eikö niin? Miehelle.
      Ikävä
      105
      1288
    3. Miksi koulut pakottavat

      Lapset uimaan sekaryhmänä? Murrosikäiset tunnetusti häpeilevät vartalossa tapahtuvia muutoksia. Tulee turhia poissaoloja
      Maailman menoa
      116
      1220
    4. Miksi jollain jää "talvi päälle"

      Huvittaa kastoa ullkona jotain vahempaa äijää joka pukeutuu edelleen kun olisi +5 astetta lämmittä vaikka on helle keli
      Maailman menoa
      165
      1145
    5. Mitkä oli suurimmat

      Syyt mihin hänessä ihastuit alussa ja pikkuhiljaa tunteiden edetessä
      Ikävä
      44
      987
    6. Minulla oli tunteita

      Tein itsestäni pellen. Sait hyvät naurut ja minä 💔
      Ikävä
      63
      906
    7. Se katse silloin

      Oli hetki, jolloin katseemme kohtasivat. Oli talvi vielä. Kerta toisensa jälkeen palaan tuohon jaettuun katseeseen. Tunt
      Ikävä
      32
      816
    8. Suomen Pallolitto: Tasoryhmät lasten jalkapallossa - Erätauko-tilaisuus ma 20.5.2024

      Tasoryhmät lasten ja nuorten jalkapallossa herättävät paljon keskustelua. Mitä tasoryhmät ovat ja mikä on niiden tarkoit
      Suomi24 Blogi ★
      0
      810
    9. Susanne Päivärinta kirjassaan: Sannalla nousi valta päähän, Big Time!

      Päivärinta toteaa ettei ole nähnyt kenenkään muuttuvan niin totaalisesti kuin Marinin, eikä siis todellakaan parempaan s
      Maailman menoa
      91
      804
    10. Tuhdit oluet kauppoihin. Miksi vastustaa?

      8% oluet kauppoihin mutta mikä siinä on että osa politikoista vstustaa ? Kauppa kuitenkin hinnoittelee vahvan oluen ni
      Maailman menoa
      167
      701
    Aihe