Rakkaus, merkitys ja olemassaolo

rakkaudenluuri

Ihminen istuu sinisessä hetkessä maailmankaikkeudessa, jossa näkee suoraan maapallon populaation. Maapallo on vieritetty syrjään observaation kehästä.

Sartren sanoin "Rakkaudella tulee olla merkitys, että sillä olisi arvo.". Joku palstalla oleva filosofi jää miettimään näiden sanojen saattelemana rakkaudetonta elämää kosmokseen eikä voi olla huomamatta sitä tosiasiaa kriisintäytteisessä elämässään, että käsitykset ja tarpeet rakkaudesta ja rakkaudelle ovat elämän suurin paradoksaalinen mysteeri vailla mitään merkitystä ja arvoa.

Arvo rakkaudella kenties on – ihmisille, joille on niin sanotusti suotu joku ihminen rinnalleen. Kuitenkin suurinpiirtein suurin osa ihmisistä elää sosiaalisesti väkivaltaista elämää painimatsissa tuntemattomien tulevaisuuden pelkojen rusennusotteessa. Schopenhauerin fiksu oivallus oli ahdistuksen merkitys, ja toisaalta Heideggerilta tullut suoraviivainen "huolen" korostaminen ihmiselämässä. Kuoleman tiedostaminen on asia, joka ajaa ihmisen järjestäytyneeseen toimintaan ja sitä kautta olemassaolevaksi tietoiseksi merkityksiä kokevaksi sosiaaliseksi eläimeksi. Silti Sartrea lukuunottamatta rakkaus jää aika vähälle käytännölliselle tai järjelliselle arvolle. Sartre tituleeraa rakkauden olevan valinta ja sopimus. Aidosti tai autenttisesti onnellisia rakkauden kokevia ihmisiä ovat siis he, jotka valitsevat rakkauden sen kaikessa tulevaisuuden tuntemattomassa uhassaan. Tai ehkä he eivät ole onnellisia vaan he rakastavat tai ovat rakastuneita.

Rakkauden arvo on kuitenkin mittaamaton. Rakkautta kaipaa ihmiset vauvasta mummuun ja vaariin; lukuunottamatta heitä, joille rakkaudella ei ole mitään merkitystä. Rakkauden mitattomuus ja merkitys näin ollen ajautuvat paradoksiin, jonka filosofi hahmottaa yksilön kaipuusta kaikkiin niihin miljoonin tai miljardeihin romanttisen rakkauden potentiaaleihin eli ihmisiin, jotka kävelevät vastaan elämän aikana. Lopulta maailmassa tai maapallolla se suuri tarve rakkauteen, joka motivoi ja peittää ihmisen ajatukset päivittäin tarpeellisuuteen tuntuu täysin järjettömältä maailmassa, jossa ei ole mitään aitoa järjestäytymistä. Järjestäytymistä lukuunottamatta materiaalista pysyvyyttä ja tähtien, planeettojen, avaruuden lokalisoituneisuutta. Rakkauden arvosta tulee silloin kokemusarvo, joka on nähtävissä ja kuviteltavissa pääsääntöisemmin kuin puhtaasti koettavissa maailmassa suurimmalle osalle maailmassa.

Palautuessaan sinisestä hetkestään takaisin kylmään sänkyyn, filosofin elämän merkitys on kadonnut. Rakkaudella ei ole merkitystä paitsi yksinäisyys, huutavien seinien kolkkous, antautuminen eksternaalisen maailman ja sen maailman tekijöiden musertavaan voimaan. Kun filosofi katsoo samalla tavalla ajattelevia, filosofi sairastaa – vihaa itseään ja omaa sydämen mustuuttaan – vihaa heidän sydämien mustuutta. Filosofilla ei ole resursseja eikä rahaa olla mustasydäminen tai mustamielinen. Filosofi kaipaa rakkautta vaikka sillä ei ole mitään merkitystä.

9

205

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • rakkaudenluuri

      "Aidosti tai autenttisesti onnellisia rakkauden kokevia ihmisiä ovat siis he, jotka valitsevat rakkauden sen kaikessa tulevaisuuden tuntemattomassa uhassaan." Tämän lauseen kirvoittamia lisäajatuksia.

      Sartre ei lähteissäni suoraan asiaa mainitse näin vaan tämä lause oli pikeminkin Sartren ja Heideggerin filosofinen seuraus. Rakkauden ahdistus, samalla tapaa kuin ahdistus ja huoli Heideggerin ja Sartren filosofiassa, on ihmiselämää arvoittava tekijä. Tämä ajattelu ahdistukseen ja kuoleman pelkoon oli filosofinen vastustus tieteellisen ja teoreettisen järjen vastapainoksi. Filosofian ja tieteen teknistyminen ja matematisointi näytti uhkaavasti päätyvän nihilismiin eli kaikki arvot kieltävään maailmaan. Arvoille ja moraalille, eikä sen puoleen rakkaudelle, tunnu teoreettisuuden kehittymisen myötä syntyvän paljoakaan arvoa tai mitään perusteita arvoille, joita pyritään tekemään. Kuitenkin ahdistus ja kuolemanpelko eli huoli tuottavat dialektisena prosessina arvoja, ja siten oikeutavat ne.

      Arvoittavaa ja oikeuttavaa filosofiaa Sartrelta, Heideggerilta ja jopa Nietzscheltä seuraamalla tuo ahdistus, jonka rakkaus tuottaa ihmisten välille lopulta arvoittaa itsensä. Rakkauden merkitys syntyy sosiaalisesti tai intersubjektiivisesti. Riippuen siitä, seuraako Hegelin dialektista metodia, Marxin materialistista historiankäsitystä, Heideggerin ontologista hermeneutiikka vai Sartren tunnefilosofiaa, päädytään erilaisin ratkaisun rakkauden merkityksen suhteen. Hegelin dialektisesta menetelmästä päädytään relativistiseen kantaan eli rakkauden arvo ja merkitys vaihtelee historian eri ajanvaiheiden saatossa sekä historian itsensä sisässä vähintään kahden eri ajalisen kontekstin vertailuna. Rakkauden arvo määrityisi vasta historian lopussa absoluuttisesti mutta muuten arviointi on riippuvaista eikä lopullista. Marxin käsitys rakkaudesta päätyisi yhteiskunnan materiaalisen tai ihmiskehityksen myötä jonkinlaisen ympäristösidonnaiseen rakkauden ideologiaan – rakkaus saisi siis arvonsa käytännössä ja olisi samoin historia- ja ihmisriippuvaista sekä relatiivista.

      Heidegerille Rakkaus olisi ensisijaisesti tietoisuden kokemus, jossa ihmisen oleminen määrää arvon. Kuitenkin eksistentialistinen filosofia ei riitä määrittämään rakkautta olemasaolevaksi eikä se kerro mikä on rakkauden arvo tai merkitys. Sartrelle rakkaus on kuitenkin sosiaalista ja intersubjektiivista. Sartren ja Nietzschen filosofiaa yhdistämällä voitaisiin päätyä Hegeliläisen dialektisen ajattelun kautta synteesiin, jossa rakkaus on poikkeavin yksilöiden mahdollinen kokemus. Esimerkiksi Nietzschen vastus teoreettisen tiedon kehittymiselle ja objektiivisille arvoille nimittäin sisältää yksilöiden korostamisen massojen sijaan, mutta toisin kuin Hegelillä, Heideggerilla, Husserlilla ja jopa Kierkegaardilla ihmisarvot eivät tule subjektiivisesta tai kuten rationaalisen kehityksen ajattelijoilla objektiivisuudesta, vaan esirationaalisesta tietoisuuden olemassaolosta. Sartrea myötäillen ei-reflektiivinen puhdas tietoisuus on erilainen rationaalisuuden korostaja, joka kertoo intellektuellien ihmisten kyvystä taistella nihilismiä, ja siten rakkauden arvottomuutta ja merkityksettömyyttä vastaan.

      Kritiikkinä sosiaaliselle teorialle voidaan esittää muun muassa, ettei ihmisellä ole pääsyä kaikkiin sosiaalisiin tekijöihin tai konkreettisen sosiaalisuuden ulottuvuuden päällä oleviin teoreettisiin kerrostumiin. Sinällään tällainen synteesi on hyvin mielenkiintoinen. Mielenkiintoisuus syntyy näitä filosofeja puhuttaneesta alkuperäisestä ongelmasta eli vapauden ongelmasta. Ellei maailma ole täynnä vaihtoehtoja ja valinnan tuskaa eli ahdistusta, ihmisellä ei ole vapautta. Sama koskee rakkautta. Kaikki ne äärettömät mahdollisuudet tavata toinen ihminen on niin sanottua rakkauden ahdistusta. Kaikki rakkaudet eivät ehkä sittenkään ole mahdollisia vaan kuuluvat leikattuun ulottuvuuteen yksilön elämässä. Hieman soveltaen Heideggerin filosofiaa: aito rakkauden kokemus syntyy huolesta ja ahdistuksesta. Autenttisuus nimittäin on vapaan mutta ahdistuneen, pelokkaan ja huolehtivan itsen tai minän humanistisin tai tärkein arvo ja ihmisarvo. Epäautenttisuus puolestaan on sosiaalista sopeutumista ja latistumista vapaudessaan. Epäautenttinen rakkaus ei näin ollen sisältäisi valintaa.

      Mielenkiintoista on, ettei filosofeja ole kiinnostanut "Jumalan kuolemisen" ja arvojen tai moraalin kyseenalaistamisen lisäksi niin sanottu rakkauden kuolema. Entä ne sosiaaliset tekijät. Kuka ne määrittää?

    • Tietäjänero

      Rakastuminen on evoluution mukana kehittynyt tunnetila jotta eläimistö ja ihmistkin tuottaisi jälkeläisiä.
      Tunnetilat ovat luonnon pakotteita saadakseen eliöt tekemään asioita, joita ne eivät muuten tekisi.

      • rakkaudenluuri

        Tämä ei kuitenkaan huomioi myös ssiaalisia tekijöitä eli kulttuurista ulottuvuuta. Ajatellaan vaikka järjestettyä avioliittoa: ennen pitkää parin riiatessa toisiaan, luultavasti syntyy kiintymyksen ja välittämisen tunteita. Samaan tapaan ihmisen tunesfäärin ulkopuoleinen fyysinen väkivalta ja alistaminen voi esimerkiksi johtaa niin sanottuihin romanttisiin suhteisiin – suhteisiin, jotka perustuvat romanttisile tunteille.

        Biologiset määritelmät ihmisen sisäisydestä ovat omalla tavallaan selittäviä mutta ne harvoin syyllistyvät mihinkään muuhun kuin asiantilojen tai tosiasioiden kuvaamiseen. Biologisten selitysten: aivokemioiden, hormonien, homeostaasin vinksahtaminen ei anna analysoitavana lopputulemana muuta kuin heikon yleisen tason ennustuksen ihmisen käyttäytymisestä. "Rakastunut ihminen tekee asioita, joita ei muutoin tekisi". Tämän tiedollinen arvo on lähestulkoon nolla. Sen lisäksi yksilölle ei ole mitään apua siitä deterministisestä väitteestä, että kehoni on tilassa A ja keholleni/elämälleni seuraa siitä asioita.

        Filosofisesti rakkauden ymmärtäminen puolestaan estäisi viisaan pois pahasta, johon älykäs joutuu äärettömänä regressiona elämässään uskoessaan kokemansa välttämättömiä hermolitkujen mikstuuria.


    • analyze_to_death

      Rakkaus liittyy tunteisiin eikä sitä voi kovin paljon älyllisesti analysoida ilman että se katoaa samalla jonnekin filosofisten tai tieteellisten määritelmien viidakkoon. Rakkaudessa olennaista on tunteminen eikä ajatteleminen.

      • rakkaudenluuri

        Kuinka luotettavia ovat uskomukset omiin tunteisiin? Oman tunteiden tulkinnan luotettavuus? Tunteet, kuten rakkaus, vaatii vähintään tunteen tunnistamista rakkaudeksi. Et suoraan sano, liittyykö tunteisiin kuitenkin myös ajattelua vaikka keskeisenä onkin tunteminen. Rakkaus voi olla myös epätervetullutta. On tianteita, joissa tunteminen ei ole keskeistä vaan vaatii ajattelua.

        Väitteesi pitää ehkä sisällään oletuksen, että
        ollakseen rakkautta, rakkaus on tuntemista,
        mutta tämän ollessa totta, ei ole mitään estettä tehdä älyllistä tai filosofista määritelmää rakkaudesta – rakkauden tunnehan on tekstisi mukaan vain tuo minkä sanot – älyllinen määritelmä on siitä irrallinen eikä rakkaudelle tunteena mitään tuova/siitä pois vievä. Rakkaus tunteenahan, kuten sen määrittelit, ei voi hävitä mihinkään määritelmäviidakkoon. Paitsi viidakkoon, jossa rakkaus on tuntemista eikä mitään muuta. Vastaesimerkkejä nimitäin varmasti löyty elämästä.


      • Anonyymi

        Rakkaus on ehkä enemmänkin alitajuinen vietti kuin tunne . Toki se herättää meissä jotain tunteita .


    • Jälkikirjoitus

      "Rakkaus" on sateenvarjokäsite, jonka alle on kasattu joukko subjektiivisia haluamisten, mieltymysten, tahtomisten ja uskomusten intentioita. Siksi joutuu usein kysymään, mitä kukin rakkaudella tarkoittaa ja miten se representoi kutakin asiaintilaa. Esimerkiksi platoninen ja seksuaalinen rakkaudentila poikkeavat täysin toisistaan. Sama koskee myös itserakkautta ja itsensä rakastamista. Joskus väitetään itserakkauden olevan kaikkein autenttisin rakkauden muoto, jota ruokkii halu tulla rakastetuksi ja olla rakastuneena. Puolestaan itsensä rakastamista pidetään lähinnä itsensä hyväksymisenä sellaisena kuin on.

      Rakkaus voidaan käsittää myös valtainstituutioksi, jossa "valloitukset" ja "viettelykset" seuraavat toinen toistaan "pyydysten" vaihdellessa aina tilanteen mukaan. Siitäkin huolimatta aidon rakkauden merkitystä ei voi vähätellä. Mentaalisena kvaliteettina sillä voi olla paikkansa hyvinvoinnin ja onnellisuuden mahdollistajana.

      • evoluutiota

        Itsekkäiden geenien tuottama palkitsemisjärjestelmä kantoastialle.


    • Mulla on ihanaa aikaa menossa. Rakastan vain itseäni ja täydestä sydämestä. On ihanaa rakastaa vain itseään. Vihaan sitä kun narsismista puhutaan niin paljon ja yritetään leimata narsistit huonoiksi tai pahoiksi ihmisiksi. Mutta.....

      Kun tänään minua muusta syystä kuin narsismista moititiin niin loukkannuin kamalasti. Tuli mieleeni, että tämä on ehkä itseään eniten maailmassa rakastavan ihmisen kohtalo aina? Kun on rakastanut itseensä ei kestä pienintäkään loukkausta persoonaansa kohtaan. Kun koko maailma pyörii oman navan ympärillä niin silloin osuu ja kovaa iskuja sydämeen jos näkee ilmeen tai eleen tai naurahduksen tai loukkaavan sanan jonkun toisen huulilla.

      EI NARSISMI OLE TYHMÄÄ, VAAN IHANAA OMALLA TAVALLAAN. SIKSI NARSISTEJA ON TURHA LEIMATA PAHOIKSI. MUTTA NARSISTIN RISKI SAIRASTUA VAKAVASTI MASENNUKSEEN TMS. ON SUURI, KOSKA HÄNEN RAKKAUTENSA KOHDE (OMA ITSE) JOKA TAPAUKSESSA ON USEIN SUURIEN ISKUJEN KOHTEENA. NARSISTI ON HYVIN SUURESSA VAARASSA ELÄVÄ RESSUKKA EIKÄ SUINKAAN PAHA.

      Jos rakastaa jotakin toista ja tätä pilkataan voi tuon vielä kestää, mutta kun rakastaa vain itseään ja aletaan pilkata niin sitä on MAHDOTON!!! kestää pitkän päälle.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      135
      5559
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      33
      3425
    3. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      17
      1893
    4. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      23
      1865
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      24
      1720
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      73
      1548
    7. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      14
      1463
    8. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      11
      1346
    9. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      16
      1337
    10. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      23
      1308
    Aihe