Joko Toivonlinnasta tai Adventtikirkosta saa kahvia?
Sapattikahvit varmaan maistuisi kinkkupiirakan kera myös änkyräadventisteillekin.
Adventistien Jumalan Sanansaattaaja kirjoittaa
"Tea and coffee drinking is a sin, an injurious indulgence, which like other evils, injures the soul." (Counsels on Diet and Foods, p. 425, written in 1896).
"Teen ja kahvin juominen ovat syntiä, vahingollista itsensä hemmottelua, joka kuten muut paheet, turmelevat sielun."
Adventistien syntinen liha taistelee profetian henkeä ja Jumalan Sanansaattajaa vastaan (Suuri Taistelu).
Adventismi perustuu käärmemäiseen kiemurteluun.
Kultti opinahjo
40
348
Vastaukset
- iloinen_naurajaa
Yksi-usko on täällä itse tunnustanut, että juo kahvia joskus. Tekee siis profeetan ohjeiden vastaisesti eikä edes häpeä sitä.
- sitäpä.tätä
Aloittajan kannattaa asia viedä pyöreänpöydän ääreen. Siellä voi hyvin rupatella kanssaporukan kanssa. Nauraja jo odottaa haastamaan.
Toisaalta, mitähän 2030 tehdään, kun se kahvi on jo eliittitavaraa, jos kahvin etudustajiin on uskominen. Miettikääs sitäkin.
Ainakin ateisti- kahviton serkkupoika, sillä ei ole ongelmia teemiehenä.- iloinen_naurajaa
Tiedemiehet yrittävät varmasti kehittää geenimuunneltuja kahvilajikkeita, jotka selviävät ilmastonmuutoksessa. Kyllä kahvia aina minulle riittää. En ole rikas, mutta meillä ei ole lapsia ja tulomme ovat kohtuulliset. Vaikka kahvipaketti maksaisi 20€ tai 30€, me ostaisimme sen silti. Olemme riippuvaisia kahvista.
- sinun.MINÄ.persoonasi
iloinen_naurajaa kirjoitti:
Tiedemiehet yrittävät varmasti kehittää geenimuunneltuja kahvilajikkeita, jotka selviävät ilmastonmuutoksessa. Kyllä kahvia aina minulle riittää. En ole rikas, mutta meillä ei ole lapsia ja tulomme ovat kohtuulliset. Vaikka kahvipaketti maksaisi 20€ tai 30€, me ostaisimme sen silti. Olemme riippuvaisia kahvista.
Niin, sehän se sinun ongelmasi on. Kyllä MULLE riittää, MINÄ; MINÄ, MINÄ, sitä ja minä tätä, viinaa ajattelen, niin MINÄ sitä ja MINÄ tätä. Hassista ajattelen, niin MINÄ sitä ja MINÄ tätä
SE sinun ongelmasi on. se MINÄ ja pyöreän pöydän porukalla.
Mutta, maailma ei olekaan SINÄ, vaan jotain muuta. Siksi se kerran tuleva Totuus ja Valo onkin ei SINUA, vaan sitä, missä se -------todellinen----- rakkaus ja hyvyys on, ja sen mitan ympärillä olevien hallussa toteutuu se, mikä sinun MINÄ juttusi ymärillä ei koskaan tule toteutumaan.
Se sinun MINÄ on samakuin tuo [Hki] yliajajan persoona, jonka omainen toi esiin. Hän oli luonteeltaan lain yläpuolella ja siksi hän oli sokeutunut oman MINUUDEN tähden meidän Suomen lain suhteen vaaralliseksi. Se ajatuspersoonallisuus tappoi ja siksi sinun MINÄ persoonassa ei ole iankaikkista elämää, siihen tulevaan.
Siksipä myös lapsettomuutesi on todenäköisesti tosi, koska MINÄ.n kasvattajana on vaarallinen. kerrothan sen itsekin. Et kunnioita toisten vanhempien kasvatusta, vaan SINÄ näitten kasvatettavien harhassa kannat alaikäiseile kaljaa - koska MINÄ on näin sankari.
Sinun MINÄ kokee olevan oikealla tiellä, koska MINÄ yhteiskuntasi on päin, sanoisinko mitä`?
Siis suusi tunnustus koko ajan kertoo tavasta elää aikaa väärin, itsekeskeisen MINÄ ajatuksen kautta ja se ei katsokaan ME - ja yhteinen rakkaus - oletuksen kautta. Siksi sillä ei ole pyöreän pöydän porukalle elämää. Siksi kaikki harhaisten sikiäminen on maailmalle ongelma.
Mutta, miksi se suodaan, on tämä elämänne silmävoiteeksi jokaiselle sukupolvelle.
Maailma osoittaa tämänhetkisen pahuuden, tämänhetkiselle sukupolville ja viisaat, jotka hakevat öljyä lamppuun, että näkevät, he poistuvat teidän joukosta paremmille paikoille.
Siihen ME- Hänessä - on Agabe - siihen yhteisöön - Kolme3enkeliä
Rauhotu syttelyltäsi. Juodaan aamukahvit rauhassa. Valmistaudutaan tulevaan sapattiin ja Jeesuksen tulon odotteluun adventtitotuuden hengessä.
Syyttelevä änkyräadventismi ei pelasta jos uskoo sunnuntai pedonmerkkiin.
- Wainajanpalvonnasta
Sapattikahvit varmaan maistus sullekin, muttaa kun se Ellen White määräilee vieläpä haudasta käsin vainajahenkenä.
- PÖÖ.pöö
Kummitteleeko teillä? Onko PÖÖ- oventakana. Neuvon, osta oma lakana.
- jo-saa
No ainakin Turun Betel-kirkosta saa kahvia. Sunnuntaisin siellä on kirkkokahvit.
- näin_on_näppylät
Täytyy muistaa, ettei White määrää adventtikirkossa mikä on syntiä ja mikä ei. Alle 50% adventisteista Suomessa ei pidä Whiteä tärkeänä omassa uskonelämässään. Kirkko ei vaadi ketää pitämään Whiteä osana omaa uskonelämäänsä. Joten esittämälläsi lausunnolla on merkitystä vain niille, jotka haluavat, että sillä on merkitystä. Se heille suotakoon. Saahan itse kukin elämässään uskoa niin kuin haluaa. Suomi on vapaa maa :)
Kahvia ei siis edellä mainitut mukaanlukien saa missään Suomen adventtikirkon omistamissa paikoissa ja se ei johdu kirkon virallisesta kannasta vaan siitä, että joku on näin joskus päättänyt omassa mielessään. Se päätös on seurannut päättäjältä toiselle perinteenä, kuten niin moni muukin kirkon perinnäissääntö, joka kuvastaa aikaansa suhtautumista yhteiskunnallisiin asioihin. Mutta asioita voidaan muuttaa. Eihän Toivonlinnassakaan aiemmin saanut missään tapauksessa tarjoilla lihaa mutta nykyään sitä tarjoillaan kasvisruoan ohella. Aiemmin jopa adventistien raamatunkertomuksissa ei saanut kertoa viidestä leivästä ja kahdesta kalasta, koska kalan syömistä pidettiin syntinä. Oli vain viisi leipää mutta nyt Toivonlinnasta saa kalanlihaa. Riippuu vain seurakuntajohtajien sukupolvien vaihtumisnopeudesta, milloin Toivonlinnastakin saa myöskin kahvia.- vegaani
Nykyään on Vegaani, elävän ja raaka ravinon käyttäjiä jotka eivät käytä kahvia.
- EGWjumalansanansaattaja
Kieltämättä Whiten henki vaikuttaa eikä islam.
Myös juutalaiset ja muslimit eivät syö sianlihaa. - näin_on_näppylät
vegaani kirjoitti:
Nykyään on Vegaani, elävän ja raaka ravinon käyttäjiä jotka eivät käytä kahvia.
Joten? Miten tuo liittyi kirjoitukseeni?
- Ellen.totuuden.äänitorvi
"Täytyy muistaa, ettei White määrää adventtikirkossa mikä on syntiä ja mikä ei. Alle 50% adventisteista Suomessa ei pidä Whiteä tärkeänä omassa uskonelämässään. Kirkko ei vaadi ketää pitämään Whiteä osana omaa uskonelämäänsä."
No mutta eikös se Ellen istu kuin tatti siellä yhdessä opinkohdassa "jatkuvana valon ja totuuden lähteenä"? - näin_on_näppylät
Ellen.totuuden.äänitorvi kirjoitti:
"Täytyy muistaa, ettei White määrää adventtikirkossa mikä on syntiä ja mikä ei. Alle 50% adventisteista Suomessa ei pidä Whiteä tärkeänä omassa uskonelämässään. Kirkko ei vaadi ketää pitämään Whiteä osana omaa uskonelämäänsä."
No mutta eikös se Ellen istu kuin tatti siellä yhdessä opinkohdassa "jatkuvana valon ja totuuden lähteenä"?Joten? Eihän opinkohdat ole lakitekstiä.
Whiten sanomiset ei mene adventtikirkossa Raamatun rinnalle. Sekin lukee muuten siellä samoissa opinkohdissa. Ketään ei ole erotettu siitä, jos on sanonut, ettei usko Whiteen. - Exap
näin_on_näppylät kirjoitti:
Joten? Eihän opinkohdat ole lakitekstiä.
Whiten sanomiset ei mene adventtikirkossa Raamatun rinnalle. Sekin lukee muuten siellä samoissa opinkohdissa. Ketään ei ole erotettu siitä, jos on sanonut, ettei usko Whiteen."Whiten sanomiset ei mene adventtikirkossa Raamatun rinnalle."
Ei rinnalle, vaan monilla ne menevät jopa yli, samoin kuin monet muutkin adventtiharhat.
Ja Timppa-setäkin on julistanut ettei sellaiset kuulu koko a-kirkkoon, jotka eivät kaikkia opinkohtia hyväksy. Onko Timppa-setä siis väärässä ? - näin_on_näppylät
Exap kirjoitti:
"Whiten sanomiset ei mene adventtikirkossa Raamatun rinnalle."
Ei rinnalle, vaan monilla ne menevät jopa yli, samoin kuin monet muutkin adventtiharhat.
Ja Timppa-setäkin on julistanut ettei sellaiset kuulu koko a-kirkkoon, jotka eivät kaikkia opinkohtia hyväksy. Onko Timppa-setä siis väärässä ?Jos joku yksilö on valinnut sijoittaa Whiten Raamatun yläpuolelle, se ei silti ohjaa kirkon kaikkien jäsenten toimintaa, eikä todellakaan tee sitä Suomessa. Olen käynyt kolmen eri adventtiseurakunnan kokoontumisissa Suomessa ja voin vakuuttaa, White ei ole siellä Raamatun yläpuolella.
Timo Flink on väärässä. Ei vain teoriassa vaan ihan käytännössäkin. - Exap
näin_on_näppylät kirjoitti:
Jos joku yksilö on valinnut sijoittaa Whiten Raamatun yläpuolelle, se ei silti ohjaa kirkon kaikkien jäsenten toimintaa, eikä todellakaan tee sitä Suomessa. Olen käynyt kolmen eri adventtiseurakunnan kokoontumisissa Suomessa ja voin vakuuttaa, White ei ole siellä Raamatun yläpuolella.
Timo Flink on väärässä. Ei vain teoriassa vaan ihan käytännössäkin."Timo Flink on väärässä. Ei vain teoriassa vaan ihan käytännössäkin."
JEES. No nyt puhutaan asiaa. Mielestäni, jos Timppa-setä on sitä mieltä että hän ja ne seurakuntalaiset jotka ajattelevat omilla aivoillaan, eivät sovi samaan seurakuntaan, niin ovi on puolestani kyllä appoisen auki hänellekin. Perustakoon sen oman pienen Ellunuskopiirinsä minne haluaa.
Ja itse olisin kovinkin halukas toimimaan seurakunnassa, jossa alettaisiin oikeasti myöntää, että joskus puolitoista vuosisataa sitten ihmiset ovat eläneet jossakin asioissa omassa huumassaan, ja olleet ihan tolkuttoman väärässä, JA ETTÄ KIRKON PITÄÄ ETSIÄ OIKEAA, eikä jumittua vanhaan roskaan.
Mutta tässä taas on se ongelma, että jos heittää 1844-puhdasharhaoppiroskan ja sapattiaivankaikentuomitsemisen pois, ei A-kirkolle jää enää mitään, jolla se voisi erottua massasta. Mutta toisaalta, miksi ihmeessä sen pitäisi ??? Eivät adventistit ole ainoa taivasmatkalla oleva joukkue, vaikka kuinka haluaisivat. - iloinen_naurajaa
Exap kirjoitti:
"Timo Flink on väärässä. Ei vain teoriassa vaan ihan käytännössäkin."
JEES. No nyt puhutaan asiaa. Mielestäni, jos Timppa-setä on sitä mieltä että hän ja ne seurakuntalaiset jotka ajattelevat omilla aivoillaan, eivät sovi samaan seurakuntaan, niin ovi on puolestani kyllä appoisen auki hänellekin. Perustakoon sen oman pienen Ellunuskopiirinsä minne haluaa.
Ja itse olisin kovinkin halukas toimimaan seurakunnassa, jossa alettaisiin oikeasti myöntää, että joskus puolitoista vuosisataa sitten ihmiset ovat eläneet jossakin asioissa omassa huumassaan, ja olleet ihan tolkuttoman väärässä, JA ETTÄ KIRKON PITÄÄ ETSIÄ OIKEAA, eikä jumittua vanhaan roskaan.
Mutta tässä taas on se ongelma, että jos heittää 1844-puhdasharhaoppiroskan ja sapattiaivankaikentuomitsemisen pois, ei A-kirkolle jää enää mitään, jolla se voisi erottua massasta. Mutta toisaalta, miksi ihmeessä sen pitäisi ??? Eivät adventistit ole ainoa taivasmatkalla oleva joukkue, vaikka kuinka haluaisivat.Heh, Bushmanni oli oikeassa. Sinä olet jo oikeilla jäljillä. Tottakai varhaiset adventistit elivät harhoissaan "noin puolitoista vuosisataa" sitten. Siitä ei ole epäilystäkään.
Nyt sinun pitää vain tutkia historiaa tuhansia vuosia taaksepäin, mielellään myös muiden maantieteellisten alueiden uskontojen ja pienempien lahkojen osalta. 150 vuotta sitten ihmisten tietomäärä oli vähäinen, mutta mitä se oli esimerkiksi 2000-6000 vuotta sitten? Elettiin alkeellisia, taikauskon täyttämiä aikoja. Eri puolella maailmaa syntyi mielenvikaisten sekopäiden toimesta erilaisia satuja ja mytologioita, joilla voitiin selittää maailmaa. Jumala, jumalat tai pahat henget olivat selityksiä.
Myöhemmin valtaapitävät hallitsijat keksivät, että mytologioista oli hyötyä kansan massojen hallinnassa. Niinpä uskontoja muokattiin tukemaan kuninkaita, keisareita, hallitsijoita. Papeista ja profeetoista tuli osa valtaeliittiä. Tämä kehitys on nähtävissä vielä nykyäänkin ympäri maailmaa. - Exap
Heh, Bushmanni oli oikeassa. Sinä olet jo oikeilla jäljillä. Tottakai varhaiset adventistit elivät harhoissaan "noin puolitoista vuosisataa" sitten. Siitä ei ole epäilystäkään.
Nyt sinun pitää vain tutkia historiaa tuhansia vuosia taaksepäin, mielellään myös muiden maantieteellisten alueiden uskontojen ja pienempien lahkojen osalta. 150 vuotta sitten ihmisten tietomäärä oli vähäinen, mutta mitä se oli esimerkiksi 2000-6000 vuotta sitten? Elettiin alkeellisia, taikauskon täyttämiä aikoja. Eri puolella maailmaa syntyi mielenvikaisten sekopäiden toimesta erilaisia satuja ja mytologioita, joilla voitiin selittää maailmaa. Jumala, jumalat tai pahat henget olivat selityksiä.
Myöhemmin valtaapitävät hallitsijat keksivät, että mytologioista oli hyötyä kansan massojen hallinnassa. Niinpä uskontoja muokattiin tukemaan kuninkaita, keisareita, hallitsijoita. Papeista ja profeetoista tuli osa valtaeliittiä. Tämä kehitys on nähtävissä vielä nykyäänkin ympäri maailmaa." Sinä olet jo oikeilla jäljillä. "
Tottakai olen oikeilla jäljillä, johan teit paljastuksen ja kerroit perustamastani uudesta uskonlahkosta jossa olet valittu tiedotuspäälliköksi.
Mutta pitäisiköhän meidän hieman jutella tuosta lahkon uskon sisällöstä ? Exap kirjoitti:
Mutta tässä taas on se ongelma, että jos heittää 1844-puhdasharhaoppiroskan ja sapattiaivankaikentuomitsemisen pois, ei A-kirkolle jää enää mitään, jolla se voisi erottua massasta. Mutta toisaalta, miksi ihmeessä sen pitäisi ??? Eivät adventistit ole ainoa taivasmatkalla oleva joukkue, vaikka kuinka haluaisivat.«…JA ETTÄ KIRKON PITÄÄ ETSIÄ OIKEAA, eikä jumittua vanhaan roskaan.»
Tässä tietysti on lähtökohtana se, että jokainen itse omalla kohdallaan etsii oikeaa ja siivoaa roskat pois.
Minulle vain kävi niin, että noin toimien Adventtikirkon 28 pykälästä ei jäänyt jäljelle yhtään. Pyöreä nolla. Ja katsoin, että rehellisyyden nimissä minun ei pidä olla sellaisen tunnustuksellisen kerhon jäsenenä.
Paikallinen pastori sitten pyysi puhutteluun ja olihan se aika hassu tilanne, kun minä jouduin itkevää isoa miestä lohduttamaan. Hän antoi ymmärtää olevansa huolissaan minun sieluni kohtalosta, mutta kyllä hän enemmän oli huolissaan omasta maineestaan, kun hänen toimikaudellaan akateemisesti sivistynyt kaveri noin vain ilmoittaa eroavansa.
Mutta siitä nyt on jo jokunen vuosikymmen aikaa. Eihän toki enää tuollaista tapahdu…- FlinkVäärässä
Exap kirjoitti:
Mutta tässä taas on se ongelma, että jos heittää 1844-puhdasharhaoppiroskan ja sapattiaivankaikentuomitsemisen pois, ei A-kirkolle jää enää mitään, jolla se voisi erottua massasta. Mutta toisaalta, miksi ihmeessä sen pitäisi ??? Eivät adventistit ole ainoa taivasmatkalla oleva joukkue, vaikka kuinka haluaisivat.On väärässä pahasti tämä Ellun sokaisema Timo Flink! En ymmärrä, miksi Suomen Adventtikirkko sallii Flinkin toimet ja saarnat/puheet/kirjoitukset, joilla Flink yrittää eksyttää ihmisiä pois Kristuksen ja armon yhteydestä ja saada heidät keskittymään Ellun hourupäisiin tuotoksiin.
- Adv.harhat
Exap kirjoitti:
Mutta tässä taas on se ongelma, että jos heittää 1844-puhdasharhaoppiroskan ja sapattiaivankaikentuomitsemisen pois, ei A-kirkolle jää enää mitään, jolla se voisi erottua massasta. Mutta toisaalta, miksi ihmeessä sen pitäisi ??? Eivät adventistit ole ainoa taivasmatkalla oleva joukkue, vaikka kuinka haluaisivat.Adventismia pitävät pystyssä ainoastaan sen raamatunvastaiset erityisopit. Mikäli Adventtikirkko nöyrtyisi tunnustamaan, että esim. adventismin pyhäkköoppi, sunnuntaipedonmerkkioppi jne. ovat vailla raamatullista perustelua, niin se joutuisi samalla luopumaan identiteetistään. Monet pastorit tämän tietävät ja siksi jatkavat ulvomista susien kanssa, vaikka itse tunnistavatkin ko. opit Raamatun vastaisiksi.
- PyhyydenMittarit
Adventistit ovat pastorit ja egw-henki aivopesseet että luulevat olevansa pyhempiä kun eivät syö palvikinkkua, eikä juo kahvia ja melskaavat sapattipyhyydellään.
Kasvatus aloitetaan lapsista Toivonlinnassa.- ihan_oikeesti_hei
Kyllä se Toivonlinnan koulu olis sullekin hyvää tehnyt kun et osaa edes kirjoittaa. Opettele kirjoittamaan suomenkieltä!
- Exap
ihan_oikeesti_hei kirjoitti:
Kyllä se Toivonlinnan koulu olis sullekin hyvää tehnyt kun et osaa edes kirjoittaa. Opettele kirjoittamaan suomenkieltä!
Ja mikä tuossa oli noin vaikeaa ymmärtää ? Tämä ei ole Hesari, joten oletuksesi siitä että täällä eräs kirjoituksen perusvaatimus olisi kirjakieli, on aivokuolleena syntynyt ajatus.
- pyhpyh2245
Aloittajan paskapuheet eivät hetkauta.
- pyhpyh2244
Näköjään heiluttivat.
- Totuuskultista
Miten tunnistaa?
1. Liberaaliadventistin joka usko sunnuntai pedonmerkkiin
2. 7. päivän änkyräadventistin
Kumpia on enemmän seurakunnissa?- ynnäähän.välillä
Käyhän joskus laskemassa, ettei kuulopuheitten varassa kannata kirjoitella ja luuloateimissa.
Arvon herroille (ja rouville?) tiedoksi, ettei adventtikirkon opinkohdissa ole kahvikieltoa. Kuvittelin sellaisen löytyvän, mutta kun viimeksi katsoin, ei sellaista löytynytkään.
Toiseksi, adventtikirkon kahviton tai vähäkahvinen käytäntö ei tule E.G. Whitelta vaan J.H. Kelloggilta, joka voimansa päivinä (ennen kuin joutui eroon adventtikirkosta), junaili kirkon sääntöihin laitosten kasvisruoka ja kahvittomuussääntöjä. Tämä tapahtui kuin EGW vielä itse söi lihaa. Kirkon piiriin kuuluu myös alueita, joilla kahvin juonti on aika normaali osa kirkon jäsenten tai työntekijöiden yhteiseloa.
Keskustelua sävyttää muutenkin aika heikko EGW kirjoitusten tulkinta. Ensinnäkin EGW ei antanut tai määritellyt mitään kirkon opeista. EGW kyllä kirjoitti kahvia vastaan, mutta niitä lukiessa kannattaisi muistaa kaksi asiaa. EGW itse kertoo käyttäneensä kahvia ajoittain lääkkeenä vilustumisväsymyksen tai uupumuksen vuoksi. Tästä löytyy useita mainintoja.
Toinen asia on se, että hänen aikansa kahvi ehkä ansaitsikin varoituksia siksi, että purjelaivojen kosteissa ruumissa kuljetettu kahvi homehtui paljon pahemmin kuin nykyään (ja nykyisissäkin markettikahveissa on joissakin kokeissa mitattu vaarallisia määriä homemyrkkyjä). Toiseksi kahvien silloiset paahto ja valmistustavat tekivät niistä nykyisiä kahveja vahingollisempia.
Tähänkin aiheeseen liittyy jonkinlainen tulkintaan vaikuttava historiallinen näkökulma.
Kai- iloinen_naurajaa
Hhahahahaaahaha!!! Eihän siinä ole kenellekään MITÄÄN UUTTA, että uskovaiset kieltävät toisia tekemästä jotain syntiä ja tekevät sitä kuitenkin itse. En ole ollenkaan yllättänyt tämän mielenvikaisen ämmän toiminnasta.
Suomessa Nokia Mission Markku Koivisto ja oman lahkon perustanut Patrick Tiainen tuomitsivat ankarasti homouden "synnin". Historia toisti itseään ja molemmat lahkolaiset jäivät itse kiinni homoiluistaan. Nokia Missio taisi kaatua siihen, mutta Tiaisen lahkot ilmeisesti jatkavat harhoissaan edelleen ilman Patrickin hengellistä johdatusta.
Uskovaiset ovat täysiä pellejä. :-))) - Exap
Hhahahahaaahaha!!! Eihän siinä ole kenellekään MITÄÄN UUTTA, että uskovaiset kieltävät toisia tekemästä jotain syntiä ja tekevät sitä kuitenkin itse. En ole ollenkaan yllättänyt tämän mielenvikaisen ämmän toiminnasta.
Suomessa Nokia Mission Markku Koivisto ja oman lahkon perustanut Patrick Tiainen tuomitsivat ankarasti homouden "synnin". Historia toisti itseään ja molemmat lahkolaiset jäivät itse kiinni homoiluistaan. Nokia Missio taisi kaatua siihen, mutta Tiaisen lahkot ilmeisesti jatkavat harhoissaan edelleen ilman Patrickin hengellistä johdatusta.
Uskovaiset ovat täysiä pellejä. :-)))"... molemmat lahkolaiset jäivät itse kiinni homoiluistaan."
No, siitä puhe mistä puute ?
Eiköhän tämä ole sitä samaa kuin A-kirkossakin, jossa sapatin levolle annetaan monien toimesta aivan järkyttävän suuri paino.
Ei kai sitä sapatinlepoa ole koettu kun heti viikonlopun alkaessa pitää puolinukuksissa raahata itsensä ja vielä uniset jälkikasvunsa kirkkon penkkiin, koska se on niin autuasta. - iloinen_naurajaa
Adventistiukot myös nussivat vieraita ämmiä vaikka ovat avioliitossa. Adventistiämmät taas jakavat pillua ennen avioliittoa ja synnyttävät äpäriä.
VAIN KAKSI KARUA FAKTAA. NIMIÄ EN PALJASTA. - Exap
Adventistiukot myös nussivat vieraita ämmiä vaikka ovat avioliitossa. Adventistiämmät taas jakavat pillua ennen avioliittoa ja synnyttävät äpäriä.
VAIN KAKSI KARUA FAKTAA. NIMIÄ EN PALJASTA.Ja tämä eroaa ateistien touhuista... siis miten ?
- iloinen_naurajaa
Exap kirjoitti:
Ja tämä eroaa ateistien touhuista... siis miten ?
Hyvä. Juuri tuo oli pointtini. Adventismi ei millään lailla tee ihmistä paremmaksi vaikka tämä olisi miten "siunattu" ja "kastettu".
- Tohtorille
Eihän SDA kirkko ollut kristillinen Ellen Whiten elinaikana ja eikä myöhemminkään. Kerropa Kai A milloin SDA järjestöstä tuli kristillinen amerikkalainen uususkonto?
Miksi tohtori Arasola elää menneisyyden ja historian hapatuksissa niinkuin kunnon Miller-väitöskirjan tekijä konsanaan.
Eihän Millerismi kuulu edes kristinuskoon.
Seitsemännen päivän adventismi on harhaoppia ja amerikkalaista uuskonnollisuutta.
Kovin tunnut elävän harhoissasi koska uskot sunnuntai pedonmerkin tulevan ja kuuluvasi lopunajan jäännösseurakuntaan Adventtikirkkoon. Näin olet kirjoittanut. - Exap
Hyvä. Juuri tuo oli pointtini. Adventismi ei millään lailla tee ihmistä paremmaksi vaikka tämä olisi miten "siunattu" ja "kastettu".
No hienoa. Ymmärrämme siis toisiamme oikein hyvin.
Uskovaiset ovat täysiä pellejä. :-)))Markku Koivistolla on edelleen vankka kritiikitön kannattajakuntansa, joka kertoo kirkkain silmin siitä, miten uskomaton jumalallinen energia tuota miestä ympäröi. Monen metrin päästä kuulemma tuntuu sellainen voima, että on vaikea pysyä tolpillaan.
On käynyt mielessä, että ehdottaisin koetta. Pystyykö ihailija tunnistamaan tuon Herrassa väkevän miehen läsnäoloa huoneessa, jos on valot pois. Myös haistamisen mahdollisuus pitäisi periaatteessa huomioida vaikkapa pienellä ilmavirtauksella. Mutta tuskin sellaisesta mitään tulisi. Se otettaisiin pilkkana ja paljon hyviä soppaherneitä sotkeentuisi sieraimissa.
Se on vähän saman tapainen juttu kuin sähköallergikoilla. Kun kokeella on selvitetty, että "allergikko" ei osaa kertoa, milloin sähkökenttä on päällä ja milloin ei, löytyy hämmästyttävä määrä luovan mielikuvituksen tuottamaa selittelyä ja usein närkästystäkin. Ihan tulee mieleen vuoden 1844 kootut selitykset.Tohtorille kirjoitti:
Eihän SDA kirkko ollut kristillinen Ellen Whiten elinaikana ja eikä myöhemminkään. Kerropa Kai A milloin SDA järjestöstä tuli kristillinen amerikkalainen uususkonto?
Miksi tohtori Arasola elää menneisyyden ja historian hapatuksissa niinkuin kunnon Miller-väitöskirjan tekijä konsanaan.
Seitsemännen päivän adventismi on harhaoppia ja amerikkalaista uuskonnollisuutta.
Kovin tunnut elävän harhoissasi koska uskot sunnuntai pedonmerkin tulevan ja kuuluvasi lopunajan jäännösseurakuntaan Adventtikirkkoon. Näin olet kirjoittanut.Ihan mielenkiinnosta, millä kriteereillä arvioit, onko jokin uskonsuunta kristillinen vai ei?
Kulttuuritutkimuksen näkökulmasta adventistit kyllä yleensä luokitellaan kristilliseksi ryhmäksi, ihan alusta lähtien.- pyhpyh2245
Tohtorille kirjoitti:
Kovin tunnut elävän harhoissasi koska uskot sunnuntai pedonmerkin tulevan ja kuuluvasi lopunajan jäännösseurakuntaan Adventtikirkkoon. Näin olet kirjoittanut.SINÄ et kuulu kristinuskoon etkä ole kristitty.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
PropsApp Koodi
Haluatko ansaita ja kilpailla fiksusti samalla kun seuraat urheilua? Props tekee sen mahdolliseksi. Sovelluksessa pääset23538Persut yrittävät epätoivon vimmalla
kiertää häirintä asian https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/5389f072-60d9-4ef8-aa7b-c11f0eda66cf jonka muut puolueet a1023419"Skandaali muhii SDP:ssä" - "pelon ilmapiiri vallitsee"
Puolueen johto on vähintään vastuussa ilmapiiristä, jossa häirinnän uhrit eivät ole saaneet ääntään kuuluviin. Vyyhdin912962IL: "Kyykyttämistä, alistamista, painostamista, huutamista ja tiuskimista SDP:n
eduskuntaryhmässä." Häirintäkohu puolueen ympärillä paisuu. Iltalehden haastattelemien SDP-lähteiden mukaan eduskunta-612703Taas nuoren kuolema
Vasunmäentiellä paha onnettomuus. Nuori nainen menehtyi. Niiin sydäntä riipaisevaa 😭712590Riikka runnoo: konkursseja eniten 30 vuoteen
Vuonna 2025 Suomessa haettiin konkurssiin yhteensä 3 906 yritystä. Konkurssiluku oli suurin sitten vuoden 1996.922505Ahdistelu ongelmaa vain vasemmistossa - ei oikeiston edustajissa
Mutta demarit ovat tunnetusti sivistymättömiä, ja vähemmän fiksuja.142175Jari Sillanpää isossa leikkauksessa - Paljastaa, mitä uralle tapahtuu!
Palaako Siltsu keikoille? Artisti, ex-tangokuningas Jari Sillanpää on ollut lonkkaleikkauksessa ja kotiinpaluu on edessä261444- 961338
Raamatun kanta homoseksuaaliseen käytökseen on selvä
On oma mielipiteesi mikä tahansa on hyvä muistaa, mikä on Jumalan mielipide. Edelliset ketjut ovat tulleet täyteen joten3871274