SPECT kuvaus

Vilma-Kaarina

Minua mietityttää sairastanko Parkkinsonia. Neurologin vastaus on epäselvä eli diagnoosia ei voi tehdä ja "tilannetta seuraillaan". Haluaisin varmuuden asiaan.

Tietääkö kukaan voiko Suomessa mennä johonkin SPECT isotooppi- kuvaukseen omalla rahalla maksaen kuvauksen kun neurologi ei tilanteessani halua kirjoittaa lähetettä julkisen puolen kuvaukseen. Jos voi niin mitäköhän tuollainen maksaa?

Tietääkö kukaan?

10

2372

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Eiyksit

      Luulen, että sitä ei ole yksityisillä asemilla. Julkisellakin se tehdään vain HUS:ssa, Minulla aikanaan epilepsiaan.

    • aivotko

      Hei,

      minulla samanlainen tilanne. Viime kesänä tuli epäily hussin ortopedilta ja myös työterveyslääkäriltä, kaiken maailman tutkimuksissa ramppasin, viimeisenä aivojen gammakuvaus. diagnoosia en saanut, mutta koska minulla voimakas sisäinen vapina ja välillä lievä ulkoinen vapina erityisesti oikeassa kädessä ja koska kuulemma jotain "pienenpienenpientä" muutosta gammakuvassa, en saanut myöskään vapauttavaa "tuomiota" ja olen "seurannassa"....vointi on huono, kun kaikki raajat kokoajan kipeät, nivelrikkojen ja vammojen takia ja tosiaan tuo sisäinen tärinä, mutta kun ei ole kuitenkaan sairauden statusta, niin tulevaisuus esim työn suhteen todella epävarma.....hankala tilanne! Onko tuo mainitsemasi spect-kuvaus eri kuin minulle tehty gamma-kuvaus? Käsittääkseni juuri gamma-kuvaus se ainoa, josta ja jonka perusteella voi diagnoosin tehdä, jos kliiniset oireet eivät riitä sen perusteeksi....

    • aivotko

      Vielä jatkan, kun googlettelin, että tosiaan sama kuin tuo gamma-kuvaus. eli itselleni tehtiin kaikenlaiset poissulkevat verikokeet, sitten pään magneettikuvaus ja viimeisenä tuo gammakuvaus reilun kahden kuukauden odottelun jälkeen Jorvin sairaalassa, ja tosiaan ihan itsestään selvyytenä, vaikka oireeni eivät mitenkään erityisen ilmeiset Parkinsonille. Eli toivon, että saat sinäkin sen sitten ihan hussin puolella teeteettyä, kun kuulunee kuitenkin rutiinitutkimuksiin tuossa epäilyssä. Jonojen minulle kerrottiin olevan pitkät ja että minulla tuuria, kun vain kahden kuukauden odottelu, mutta ei kyllä muite potilaita ollut, kun itse odottelin Jorvissa.

    • Aika samalta näyttää tilanteemme, sillä myös minulla on tuota sisäistä vapinaa. Onko sinun vapinasi koko ajan vai vain silloin tällöin. Minulla vapinaa on aina aamusin kun herään. Käteni ei vapise.

    • Parkinssoniasairastava

      Mikään kuvaus tai verikoe ei kerro kennellekään lääkärille että onko sinulla Parkinsson tauti.
      Diagnoosi tehdään aina oireiden perusteella jotka neurologi tutkii vastaanotolla.
      Hän siis tutkii silmillänsä onko sinulla riittävästi Parkinssonin tautiin liittyviä oireita.
      Myöskään aivojen dopamiini pitoisuutta ei voi tutkia mitenkään vaan se dopamiini lääkitys aloitetaan jos sinulla on ollut riittävästi esim. käsientärinää, lihasjäykkyyttä, kävelyongelmia.....

    • Huuhuue

      Doctrates Helsingissä tekee Spect kuvauksia ilman jonottamista mutta maksaa noin 2000€.

    • Vilma-Kaarinaa

      Oeltko aivotko vielä linjoilla, mikä on tilanteesi nyt?

      • Anonyymi

        Hei.
        Pitköstä aikaa ajattelin katsoa näitä keskusteluja ja löysin tämän mihin itse olen osallistunut.
        Minun tilanteeni edelleen tuo, että kliinisin perustein diagnoosia ri voida tehdä, mutta ilmeisesti tuohon kuvaukseen perustuen edelleen epäilys ja todennäköisyys pidetään. Eli niinkuin työterveyslääkäri tilannetta kuvasi "löysässä hirressä".
        Seuraava neurologiaika ensi kesäkuussa.
        Vointini ei ole tältä osin mitenkään huonontunut, joten tuskin tuohon selvyyttä tulee. Ajoittain on hitautta ja entisestä poikkeavaa raskautta raajoissa, mutten enää itse ala arvuuttelemaan. Vapinaoirristo ei ole merkittävästi pahentunut, joskin oikea käsi vapisee hiukan kokoajan ja myös koko oikea alaraaja, mutta hyvin vähän.
        Oletko itse päässyt tuohon em kuvaukseen?
        Eli "aivotko" nimimerkillä aiemmin kirjoitin, nyt näköjään tulee anonyymi.


      • Anonyymi

        Pääsin spect kuvaukseen ja sieltä tuli epäselvä löydös eli ei puhtaita papereita mutta ei mitään vakuuttavaa sanoi lääkäri. Parkinson oireita ei lääkärin mukaan ole ja itse epäilen nyt alkavaa MSA tautia - en halua pelotella eli älä googlaa ... jos siltä tuntuu. Nyt siis itse olen löysässä hirressä ja aika näyttänee miten tämä etenee. Pari kolme kertaa vuodessa käyn neurologilla. T. Vilma-kaarina


      • Anonyymi

        Hei,
        Ikävää, että sinulla uusi huoli ja yleensäkin, että epäselvyys jatkuu! Tässä asiassa on edes turha toivottaa, että kunpa asiat selviäisivät, kun näköjään ihmisiä yksin roikotetaan epätietoisuudessa.
        Itse en missään vaiheessa hakeutunut lääkäriin parkinson-epäilyn vuoksi vaan jalkojen nivelrikot ja freibergin tauti, edelleen kaikki mitenkään hoitamatta, toivat lähetteen hussiin, jolla ortopedi-käynnillä kaksi vuotta sitten tuo epäily esitettiin. Sen jälkeen minua onkin sitten juoksutettu pitkään ja hartaasti mitenkään edes oikeasti yrittämättä hoitaa tai auttaa, ihan vaan juoksuttamisen ilosta. Fysiatrille laitettiin syksyllä -17, tammikuussa -18 fysiatri ilmoitti, että en kuulu hänen potilaakseen, koska minulla ei olekaan parkinsonia?, minkä diagnoosin siis ortopedi antoi minkä jälkeen siis neurologi sitä mieltä, että "todennäköisesti myöhemmin diagnoosi tullaan asettamaan". Eli vakavan sairauden mahdollisuus takataskussa ja useita satoja euroja tuohon juoksutukseen käyttäneenä jalat entistä romumpana tässä nyt mahdollisesti roikutaan seuraavat 10 vuotta ihmettelemässä, että onko vai eikö ja nimenomaanhan fysiatrin potilaaksihan olisin kuulunut. Aivan mielipuolista pelleilyä veronmaksajien rahoilla. Ei voi muuta sanoa..

        Omat oireeni eivät mitenkään viittaa tuohon mainitsemaasi, tosiaan minulla vain lievähköä vapinaa ja jäykkyyttä.

        Toivottavasti sinun kohdallasi tuo epäily ei pitäisi paikkaansa!!!

        Iloa kesään kuitenkin. Luonto aina auttaa jättämään tämmöiset mietteet vähäksi aikaa!


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      20
      1283
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      7
      1272
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      5
      1186
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      2
      1184
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      1
      1163
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      1
      1161
    7. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      42
      1147
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      2
      1144
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      3
      1129
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      2
      1120
    Aihe