Käytän autoani ulkomailla, missä pakokaasusäädökset ovat erilaiset kuin EU:ssa. Autossa on THP 156 moottori, missä EGR järjestelmä tahtoo tukkia imupuolen, ihan säännöllisin väliajoin. Täällä on ilmeisesti sen verran huonompilaatuista polttoainetta, ettei se pala riittävän puhtaasti, toisin kuin EU:ssa. Sattuukohan kenelläkään olemaan tietoa, voiko kyseisen moottorityypin EGR:n poistaa käytöstä, jollakin tavalla ohjelmoimalla tai mekaanisesti sulkemalla pakokaasun kierrätyskanavan. Tällaisia asennussarjojakin on moniin merkkeihin, mutta THP-moottoreihin en ole osia löytänyt interwebistä. Täällä kun ei merkkihuoltoakaan ole ihan lähellä, niin saattaisin itse paikallisia asentajia neuvoa halutun ratkaisun aikaansaamisessa. Lähinnähän täällä tuo mekaaninen ratkaisu EGR:n eliminoimiselle tulisi kysymykseen, mikäli sellaisen voi tehdä. Jos saan tähän hyvän ja toimivan neuvon, voin palkita vinkin antajaa isolla pullolla verovapaata.... polttoaineen lisäainetta.
Peugeot THP-moottorin EGR kanavan sulkeminen
3
2142
Vastaukset
- Muistikuvia
Ihan hämärä muistikuva on, että EGR toiminto olisi tehty tuossa moottorissa siten, että siinä ei ole mitään kanavaa, vaan venttiilinajoituksilla tehdään niin, että pakokaasua pääsee takaisin imusarjaan avoimien imuventtiilien kautta.
Tuohan ei ole ainoa asia joka sitä imusarjaa ja venttiileitä sotkee, vaan myös moottorin ohipuhallushöyryt viedään imusarjaan, kuten on jo varmaan 50 vuotta autoissa tehty. Ongelmana vaan se, että kun autossa on suora polttoaineenruiskutus sylinteriin, nuo huurut tarttuu imusarjan sisäpintaan, kun polttoaine/ilmaseos ei ole pitämässä imusarjaa puhtaana.
Ensimmäiselle asialle ei taida voida mitään, toiselle voi, poistamalla huurujen viennin imusarjaan.
Nämä on sitten vain muistikuvia, mutta ei välttämättä vääriä muistikuvia. - Laeraton
Kiitos valistuksesta. Itse ihan maallikkona voisin tällaisen vaihtoehdon sijoittaa tajuntaani jokseenkin ymmärtäen, kaiken perehtymiseni perusteella. En ole sitä egr-venttiiliä paikallistanutkaan, joten tuohan sen selittäisi. Mistä nuo ohipuhallushöyryt johdetaan imusarjaan? Kuinkahan tuon reitin voisi sulkea? Ihan näin ajatusten tasolla pohdiskeltuna, täältä keskustelusta ei tietenkään muunlaisia neuvoja voi odottaa, kuin mitä uskaltaa omalla vastuullaan toteuttaa, tai jatkaa keskustelua jonkun sellaisen kanssa joka sen saattaa toteuttaa.
- Muistikuvia
http://www.aussiefrogs.com/forum/peugeot-forum/122441-dreaded-carbon-build-up-intake-valves.html
Tuolla käydään venttiilien karstoittumisesta keskustelua, englanniksi.
Ideana on irrottaa letku/kanava jolla huohotushöyryt tuodaan imusarjaan. Usein se on vain letku. Imusarjaan jäävä aukko pitää tottakai tukkia. Tuosta voi kyllä tulla vikakoodia...
https://www.etuners.gr/peugeotcitroen-1-6-thp-mini-n14-pcv-delete-modification-prince-engines-general/
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ensi kesänä
Näin kesän viimeisenä minuutteina ajattelen sinua. Olisiko seuraava kesä "meidän" kesä? Tänä vuonna ei onnistuttu, mutta643255Tukalaa kuumuutta
Tietäisitpä vaan kuinka kuumana olen käynyt viime päivät. Eikä johdu helteestä, vaan sinusta. Mitäköhän taikoja olet teh433097- 422457
Anne Kukkohovin karmeat velat ovat Suomessa.
Lähtikö se siksi pois Suomesta ? Et on noin kar? mean suuret velat naisella olemassa1002207- 311913
Okei, myönnetään,
Oisit sä saanut ottaa ne housutkin pois, mutta ehkä joskus jossain toisaalla. 😘271810- 481616
Mihin hävisi
Mihin hävisi asiallinen keskustelu tositapahtumista, vai pitikö jonkin Hannulle kateellisen näyttää typeryytensä851415- 391300
- 811132