Veneeni on 9 m 3 kajutallinen paatti. Kumman tehoinen lämmitin kannattaisi asentaa? Uskoisin pärjääväni jo tuolla 2 kW versiolla. Olen mietiskellyt asiaa lähinnä laitteen toimintavarmuuden kannalta. Olisiko parempi, että kone pyörisi enemmän täysteholla ja polttaisi ehkä karstat palotilasta paremmin. Kuinka paljon isompi tehoinen olisi käytössä hiljaisempi? Askarruttaa lähinnä sellainen kesäyön lämpö, hytissä pidetään 21 astetta ja voisin kuvitella 4 kW tehoisen menevän liian paljon säästöliekille.
Lämmitin 2 vai 4 kW
17
659
Vastaukset
Olet oikeilla jäljillä. Pitkät pyörittelyt minimiteholla aiheuttavat yleensä nokeentumista/karstoittumista.
Lämpötehon riitävyyteen taas on kutakuinkin mahdotonta antaa vastausta. Kuviossa on niin monta tekijää kuten veneen lämpöeristys jne. Sekin vaikuttaa onko kyseessä purje-vai moottorivene. Purkkarissa vesi tasoittaa lämpötiloja koska purkkarissa ollaan yleensä enemmän vesilinjan alapuolella.Onhan noita lämmittimiä tuossa tehovälillä vaikka kuinka paljon. Safire 2600Di, wallas 30dt, Safire 3200Di Wallas 30Gb. Kaikki tarkoitettu venekäyttöön ja säätyvät koko alueellaan nätisti ilman nokeamista. Ei sen valinnan siis tarvi olla joko 2 tai 4 kW.
Tuolta löytyy kaikki mallit laskutusta, joten pääset vertailemaan.
https://www.heater.fi/fi/lammittimet/lammitinpaketit/venelammitinpaketit.html- Lämpöäjakuivaa
No minä päätysin suunnilleen saman kokoisessa veneessä 4kw eeberiin
Muutama data
Vene 7m moottorivene, lämppäri Thermo 1700 W, aika syyskuun loppu.
Kun lämppäri täysillä jää sisäilman lämpötila alle 20 deg. C, muistaskseni 17.
Tänä kesänä max. lämpötila aamulla noin 23 deg.C (aamulla sytytetty).
Ehkä tästä on jotakin apua.- Silloin.riittää.lämpö
Hanki 2 x 2000 W
Noin minäkin asian ajattelisin. Omaan tulee ensi kesäksi asennettavaksi 1 x 2000 W ja 1 x 4000 W koska lämmitettävää pressulla katettua aluetta on aika runsaasti.
No ei aloittajan yhdeksänmetriseen veneeseen tarvi kahta lämmitintä, yksi riittää mainiosti. Joskus jos on iso pressutila takana on sinne asiakkaalle laitettu yksi mukavuuslämmitin lisäksi, mutta yleensä sille ei ole niin suurta tarvetta. Jos halutaan olla pressutilassa, voidaan hieman sisätilan lämmitystä tarvittaessa rajoittaa - jos lämpö ei riitä- ja nukkumaan mentäessä sitten taas kaikki lämpö sisätiloihin. Kaksi lämmitintä - tuplakustannus ja tuplasti vikakohteita.
vanhami kirjoitti:
No ei aloittajan yhdeksänmetriseen veneeseen tarvi kahta lämmitintä, yksi riittää mainiosti. Joskus jos on iso pressutila takana on sinne asiakkaalle laitettu yksi mukavuuslämmitin lisäksi, mutta yleensä sille ei ole niin suurta tarvetta. Jos halutaan olla pressutilassa, voidaan hieman sisätilan lämmitystä tarvittaessa rajoittaa - jos lämpö ei riitä- ja nukkumaan mentäessä sitten taas kaikki lämpö sisätiloihin. Kaksi lämmitintä - tuplakustannus ja tuplasti vikakohteita.
Yksi vaan ei omassa veneessä riitä. Jos lisää puhalluspisteitä, tehot häviävät putkistoihin, siksi itselle laitan kaksi lämmitintä.
Aloittajalla taas taitaa olla samaa ongelmaa, useampi kajuutta, eli helvetillinen putkiviidakko, joka vie tehot.Sea_Ray_SB kirjoitti:
Yksi vaan ei omassa veneessä riitä. Jos lisää puhalluspisteitä, tehot häviävät putkistoihin, siksi itselle laitan kaksi lämmitintä.
Aloittajalla taas taitaa olla samaa ongelmaa, useampi kajuutta, eli helvetillinen putkiviidakko, joka vie tehot.Yhteenkään 9m kokoluokan veneeseen ei vielä toistaiseksi ainakaan minun ole tarvinut asentaa kahta lämmitintä,.Voihan se mukavuuden kannalta olla toki olla kätevää asentaa 1kpl 4kw lämmitin sisätiloille ja vaikka edullinen 2kw planar ulkotiloihin mukavuuslämmittimeksi.
Puhallus ei ole sama asia kuin lämpö. Lämpö pitää saada lämmittimeltä järkevällä virtausnopeudella puhalluspisteille. Jos putket menee kylmissä tiloissa, kannattaa putket eristää. Liiallinen määrä puhalluspisteitä ei tee sekään autuaaksi. Se tosiaankin vähentää virtausta suulakkeista ja jopa kovailmaiset saksalaiset ryytyvät siihen ja ilmaa ei tule putkista. SILTI se lämmin ilma kyllä jää sinne veneen runkoon, todennäköisesti sinne putkiston uumeniin. Pienelläkin virtauksella saa hytin lämpimäksi, jos putkisto on järkevästi rakennettu.
Lyhyet vedot, kohtuullisesti puhalluspisteitä, ei liikaa mutkia, riittävät poikkipinta-alat ja kylmissä tiloissa eristettä.vanhami kirjoitti:
Yhteenkään 9m kokoluokan veneeseen ei vielä toistaiseksi ainakaan minun ole tarvinut asentaa kahta lämmitintä,.Voihan se mukavuuden kannalta olla toki olla kätevää asentaa 1kpl 4kw lämmitin sisätiloille ja vaikka edullinen 2kw planar ulkotiloihin mukavuuslämmittimeksi.
Puhallus ei ole sama asia kuin lämpö. Lämpö pitää saada lämmittimeltä järkevällä virtausnopeudella puhalluspisteille. Jos putket menee kylmissä tiloissa, kannattaa putket eristää. Liiallinen määrä puhalluspisteitä ei tee sekään autuaaksi. Se tosiaankin vähentää virtausta suulakkeista ja jopa kovailmaiset saksalaiset ryytyvät siihen ja ilmaa ei tule putkista. SILTI se lämmin ilma kyllä jää sinne veneen runkoon, todennäköisesti sinne putkiston uumeniin. Pienelläkin virtauksella saa hytin lämpimäksi, jos putkisto on järkevästi rakennettu.
Lyhyet vedot, kohtuullisesti puhalluspisteitä, ei liikaa mutkia, riittävät poikkipinta-alat ja kylmissä tiloissa eristettä.Vene n. 11 x 3,8, kolme kajuuttaa ja avotila flaikkari. Niin se yksi ei riitä. On putket eristetty, lähes viivasuorat vedot. Lämpö ei viileällä/kylmällä ilmalla todellakaan "siirry" yhtään mihinkään tiloihin, siis sellaisiin joissa ihmiset olekelevat - tarvitsee puhalluksen jotta se leviää. Kaiken kaikkiaan tuo lämmin ilma "häviää aika nopeasti noista laajoista sisätiloista, jos sitä ei tule kokoajan lisää.
- TeiskonReino
Mulla on 6m yhenhytin (koppi ilman kuomua)paatissa 2kw plaanar. Pakkasilla n.5-7 astetta toivois isompaakin tehoa. Isompaan paattiin laittasin ilmanmuuta 4kw.
Lämpöön tottuu ja pitkät vedot vie tehoja.Tarkoitat ilmeisesti että pakkasilla on hytissä 5-7 astetta lämmintä.Jos näin on niin luulisi että se 4 kW planar on se oikea valinta.Meillä se 1,7 kW on ilman muuta liian pieni vaikka täysillä pyörii, mutta on hidas.Laiskuus on estänyt uuden hankintaa.
4kW planar ei ole oikea ratkaisu tuollaisiin 6 metrisiin veneisiin. Käy liikaa minimiteholla ja tuppaa nokeamaan itsensä tukkoon. Noita on asennettu nyt paljon hieman liian pieniin käyttökohteisiin "kun samaan rahaan saa isommankin". Nyt tuota ongelmaa alkaa tulemaan huollon puolelle pikkuhiljaa.
Tuo palotekniikka ei ole ihan parhaimmillaan pienillä tehoilla. Eberi menee alle kiloon ja Planar kiloon. Webasto jää vain 1,5Kw tehoon minimilläänkin. Kokemus on osoittanut, että Eberi ei ole kovin paha nokeamaan pienilläkään tehoilla. ilmeisesti jotain on osattu tehdä palotekniikassa oikein. Siinä on portaat joilla se käy vakiotehoa ja säätö tapahtuu hyppelemällä portaiden välillä. Jokainen porras on trimmattu tarkalleen oikein. Portaattomassa sitten joudutaan säätelemään enemmän.
Tuo Wallaksen ja Safiren käyttämä poltin on taas sitten aivan toisen tyyppinen ja pystyy palamaan siniliekillä minimillä pitkiäkin aikoja.- LämpöäTupaan
vanhami kirjoitti:
4kW planar ei ole oikea ratkaisu tuollaisiin 6 metrisiin veneisiin. Käy liikaa minimiteholla ja tuppaa nokeamaan itsensä tukkoon. Noita on asennettu nyt paljon hieman liian pieniin käyttökohteisiin "kun samaan rahaan saa isommankin". Nyt tuota ongelmaa alkaa tulemaan huollon puolelle pikkuhiljaa.
Tuo palotekniikka ei ole ihan parhaimmillaan pienillä tehoilla. Eberi menee alle kiloon ja Planar kiloon. Webasto jää vain 1,5Kw tehoon minimilläänkin. Kokemus on osoittanut, että Eberi ei ole kovin paha nokeamaan pienilläkään tehoilla. ilmeisesti jotain on osattu tehdä palotekniikassa oikein. Siinä on portaat joilla se käy vakiotehoa ja säätö tapahtuu hyppelemällä portaiden välillä. Jokainen porras on trimmattu tarkalleen oikein. Portaattomassa sitten joudutaan säätelemään enemmän.
Tuo Wallaksen ja Safiren käyttämä poltin on taas sitten aivan toisen tyyppinen ja pystyy palamaan siniliekillä minimillä pitkiäkin aikoja.Osaatko sanoa "vanhami" kun eberi käy minimiteholla pidempiä aikoja ei tahdo saada käyntii seuraavalla kertaa. Sauhutta vaan kamalasti, käyntiin saa, kun päräyttää genun käymään ja V nousee yli 13v. Akut muuten kunnossa ja lepo V esim 12,6.
Jos taas eberi käynyt kohtuu tehoilla, niin ei ongelmia?
- vanhatappi
Lämmppärille kannattaa aina asentaa yksi puhallus ulos tai pressun alle ulkotilaan. Laitetta voidaan tällöin ajaa suurella teholla ja puhaltaa "ylilämpö" harakoille.
Nokeentumisen saa myös kuriin vaikka lämmitin kävisi vajaateholla suuren osan ajastaan kun käyttää sitä täydellä teholla jonkin aikaa ennen sammuttamista. - Halpaalämpöä
7 metrinen mid cabin jenkkivene ja 2kw planar. Hyvin riittää lämpö. Kylminä kesäöinä joutuu minimitehollakin puhaltamaan suurimman osan avotilaan, pressun alle ettei sisälle paistu.
- XOuyt
Samoja kokemuksia Planarista. N. 9m pitkä katettu moottorivene ja 4kw Planar. Lämpöä ihan liiankin kanssa. Sisälle paistuu ja aamuyöllä pitää aina rukata lämmitintä minimille.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .1417999Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde432071Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena
Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja252010- 911673
Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että1811607Tunnekylmä olet
En ole tyytyväinen käytökseesi et osannut kommunikoida. Se on huono piirre ihmisessä että ei osaa katua aiheuttamaansa p1071060Taisit sä sit kuiteski
Vihjata hieman ettei se kaikki ollutkaan totta ❤️ mutta silti sanoit kyllä vielä uudelleen sen myöhemmin 😔 ei tässä oik5999- 51970
Odotathan nainen jälleenkohtaamistamme
Tiedät tunteeni, ne eivät sammu johtuen ihanuudestasi. Haluan tuntea ihanan kehosi kosketuksen ja sen aikaansaamaan väri28850- 34832