testaus ilman altistusta?

selvyysAsiaan

N. 6 vuotta sitten mulla alkoi olla eriskummallisia oireita vatsa oireili pää oireili(muistamattomuutta ym. Söin paljon kauraa ja myslejä. Iho meni huonoon kuntoon ja opiskelusta ei tullut mitään kun muisti oli niin huono. Motivaatio meni ihan kaikkeen. Lopulta muutamassa vuodessa oireet paheni. Toki pidin niitä ihan normaalina ja niitten kanssa oppi elämään kunnes viimisimmät kerrat oli vesiripuli ja pahoinvointi. Vaihdoin ruokavaliota sillä suu oli jatkuvasti rakoilla, uloste oli keltaista limaa monesti päivässä, alavatsa kouristeli ihan kuin synnytyskivut ois ollut, peräaukko kutisi( edelleen jos saan gluteenitonta vehnää, esim tärkkelyssiirapit), pahoivointia yöllä, painonlaskua, ihottumaa kasvoilla ja vatsanseudulla sellaita punaista mihin, kun painoi jäi kömmenen jälki hetkeksi ja pientä punaista pistettä jaloissa. Kutina ihan järjetön luulin jo että mulla oli syyhy, itkin kun kutina ei loppunut vaikka miten raapi ihon rikki. Pää oli ihan sumussa sanoja unohtu ja elämä meni alaspäin. Pikkuhiljaa ruokavalio muutoksella tapahtui kummia, meni tosin yli vuosi. Muisti parani ja keskittyminen, rakot loppui suusta(tulee kyllä edelleenkin gluteenittomasta vehnästä), iho oireet lähti( tulee vieläkin mm. kaurasta, gluteenittomasta vehnästä ja maissista, tattarista). No koska oireet tulee jos ei täysin luontasesti gluteenitonta ja maissi sekä tattari aiheuttaa myös menin lääkäriin. Verikoe näytti ei keliakiaa. Lääkäri sanoi ettei ois saanut aloittaa ennenkun koe otettu, että voi jopa näyttää väärin. No pitäisi syödä 2kk normaalisti jotta tulos saatas sitten parempana tai suolinukasta huomattas. Tähän en kykene, koska oireet niin pahat. No nyt sitten mietin että oisko kellään tietoa saisiko testattua koko jutun ilman tota altistusta ja jos menee vaikka yksityiselle paljon maksaa. Ois pakko saada selvyys sillä ärsyttää kun ihmiset ei ota todesta ja aina saa selitellä ruokapaikoissa että kun ei sovi tippaakaan sitä ja tätä. Sairaalaankin jos joutuu niin vähän paha kun ei siellä tiedossa ja mahtaako saada ilman diagnoosia erityisruokaa.

1

120

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Viljapois

      Uskoisin, että ruoka-aineallergia testeillä voisi osoittaa, että et voi syödä sitä sun tätä. Itselläni on sama juttu, aloitin ruokavalion oireiden perusteella ja oireet vähenivät, kävin silloisessa veritestissä ja väittivät että ei ole keliakiaa. Pikkuhiljaa aloin pinnata ruokavalion kanssa ja oireita oli taas . Vuosia myöhemmin hain samalta työterveysasemalta eri syystä verikokeiden tuloksia ja he olivat laittaneet minulle ne vanhemmatkin aikaisemmat tulokset, yllätyksekseni keliakiatesti oli tähdellä merkattu ( IgG arvo) , vaikka olin ollut jo ruokavaliolla. Aloitin uudelleen tiukan ruokavalion, eikä kukaan ole kyseenalaistanut keliakiaani. nykytesti tehdään ainoastaan IgA vasta-ainepohjalta ja jotkut ihmiset ovat IgA puutteisia, joko kokonaan tai osittain, jolloin testit näyttävät miinusta. Minullakin IgA arvo ei osoittanut sairautta.
      Nykyisin tiedetään, että on keliakian kaltainen tauti, mutta kyse on allergiasta gluteenia tai viljoja kohtaan.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. KUPSinpelaaja vangittu törkeästä rikoksesta

      Tänään tuli uutinen että Kupsin sopimuspelaajs vangittu törkeästä rikoksesta epäiltynä. Kuka pelaaja kysressä ja mikä ri
      Kuopio
      14
      1342
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      28
      1255
    3. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      62
      1150
    4. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      11
      1042
    5. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      65
      996
    6. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      27
      995
    7. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      9
      983
    8. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      30
      962
    9. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      6
      961
    10. Kaupungin valtuuston yleisötilaisuus

      YouTubessa katsojia 76 Buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha
      Varkaus
      1
      960
    Aihe