Onko ihmisellä vapaa tahto?

15min.kesto

Miten Jumala voi pitää paaduttamiaan ihmisiä vastuullisina?
Toimiiko Jumala sattumanvaraisesti ja mielivaltaisesti?
Onko ihmisillä vapautta valita millaiseksi tulevat?
Millä tavalla Jumala toimii ihmisten suhteen?
Millaisiksi Jumala haluaa ihmisten tulevan?

- Opetusta Jumalan ja ihmisten vapaasta tahdosta -


https://www.youtube.com/watch?v=UrAz8ab-iTA

44

397

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Jumalan sana joko paaduttaa, tai tekee eläväksi, jos sen vastaanottaa ja silloin pelastuu ja tulee Jumalan lapseksi. Tässä muutama esim Raamatusta.
      Psalmit:95:8 "Älkää paaduttako sydäntänne, niinkuin Meribassa, niinkuin Massan päivänä erämaassa,

      Sananlaskut: 28:14 Onnellinen se ihminen, joka aina on aralla tunnolla; mutta joka sydämensä paaduttaa, se onnettomuuteen lankeaa.

      Apostolien teot: 19:9 Mutta kun muutamat paaduttivat itsensä eivätkä uskoneet, vaan puhuivat pahaa Herran tiestä kansan edessä, niin hän meni pois heidän luotaan ja erotti opetuslapset heistä ja piti joka päivä keskusteluja Tyrannuksen koulussa. >> Jakeen lisätiedot

      Roomalaiskirje:
      9:18 Niin hän siis on armollinen, kenelle tahtoo, ja paaduttaa, kenen tahtoo.

      Hebrealaiskirje:
      3:8 älkää paaduttako sydämiänne, niinkuin teitte katkeroituksessa, kiusauksen päivänä erämaassa,
      3:15 Kun sanotaan: "Tänä päivänä, jos te kuulette hänen äänensä, älkää paaduttako sydämiänne, niinkuin teitte katkeroituksessa",
      4:7 niin hän taas määrää päivän, "tämän päivän", sanomalla Daavidin kautta niin pitkän ajan jälkeen, niinkuin ennen on sanottu: "Tänä päivänä, jos te kuulette hänen äänensä, älkää paaduttako sydämiänne."

      • Seonniinja

        Aamen.


    • Kakkivoipa

      Aika hullu tyyppi, luo ensin itse ihmisiä ja sitten rankaisee omia luomuksiaan kiduttamalla näitä ikuisesti. Kaikkivoipa olisi osannut luoda sellaiset ihmiset, jotka olisivat miellyttäneet häntä eikä niitä tarvitsisi kiduttaa ikuisesti. Eli joko tuo tyyppi ei ole kaikkivoipa tai sitten hän on hirvittävän julma sadisti.

      • xbcbcb

        Mikäs oli ihminen, joka söi kiellettyä omenaa?
        Oliko hän kakkivoipa vai sadisti?
        Ihmiselle annettiin sääntö- syö kaikista muista puista, mutta älä yhdestä, määrätystä puusta.
        Kuinka kävi?


      • Kuplapuhkee
        xbcbcb kirjoitti:

        Mikäs oli ihminen, joka söi kiellettyä omenaa?
        Oliko hän kakkivoipa vai sadisti?
        Ihmiselle annettiin sääntö- syö kaikista muista puista, mutta älä yhdestä, määrätystä puusta.
        Kuinka kävi?

        "Mikas oli ihminen, joka söi kielettyä omenaa?" Missä Raamatussa näin lukee? Ei missään.


      • 1.Mooses3

        1. Mutta käärme oli kavalin kaikista kedon eläimistä, jotka Herra Jumala
        oli tehnyt; ja se sanoi vaimolle: "Onko Jumala todellakin sanonut: 'Älkää syökö kaikista paratiisin puista'?"
        2. Niin vaimo vastasi käärmeelle: "Me saamme syödä muiden puiden hedelmiä paratiisissa,
        3. mutta sen puun hedelmästä, joka on keskellä paratiisia, on Jumala sanonut: 'Älkää syökö siitä älkääkä koskeko siihen, ettette kuolisi'."
        4. Niin käärme sanoi vaimolle: "Ette suinkaan kuole;
        5. vaan Jumala tietää, että sinä päivänä, jona te siitä syötte, aukenevat teidän silmänne, ja te tulette niinkuin Jumala tietämään hyvän ja pahan".
        6. Ja vaimo näki, että siitä puusta oli hyvä syödä ja että se oli ihana katsella ja suloinen puu antamaan ymmärrystä; ja hän otti sen hedelmästä ja söi ja antoi myös miehellensä, joka oli hänen kanssansa, ja hänkin söi.
        7. Silloin aukenivat heidän molempain silmät, ja he huomasivat olevansa alasti; ja he sitoivat yhteen viikunapuun lehtiä ja tekivät itselleen vyöverhot.
        8. Ja he kuulivat, kuinka Herra Jumala käyskenteli paratiisissa illan viileydessä. Ja mies vaimoineen lymysi Herran Jumalan kasvojen edestä paratiisin puiden sekaan.
        9. Mutta Herra Jumala huusi miestä ja sanoi hänelle: "Missä olet?"
        10. Hän vastasi: "Minä kuulin sinun askeleesi paratiisissa ja pelkäsin, sillä minä olen alasti, ja sentähden minä lymysin".
        11. Ja hän sanoi: "Kuka sinulle ilmoitti, että olet alasti? Etkö syönyt siitä puusta, josta minä kielsin sinua syömästä?"
        12. Mies vastasi: "Vaimo, jonka annoit olemaan minun kanssani, antoi minulle siitä puusta, ja minä söin".
        13. Niin Herra Jumala sanoi vaimolle: "Mitäs olet tehnyt?" Vaimo vastasi: "Käärme petti minut, ja minä söin".
        14. Ja Herra Jumala sanoi käärmeelle: "Koska tämän teit, kirottu ole sinä kaikkien karjaeläinten ja kaikkien metsän eläinten joukossa. Vatsallasi sinun pitää käymän ja tomua syömän koko elinaikasi.
        jatkuu..


      • n3ni2in

        Missä tämä omenan syöminen tapahtui? Onko siitä jotain todisteita?


      • Vastaus kakkivoipa. Kysyisin aivan kohteliaasti,mistä sinä olet sellaista lukenut,että Jumala kiusaa ihmisiä ikuisesti,jos he päättävät mennä helvettiin?? Ei raamatusta ainakaan sellaista asiaa löydy. Ihminen päättää itse missä viettää ikuisuutensa. Joko hän menee vapaaehtoisesti h.....tiin tai taivasten valtakuntaan. Siellä huonommassa paikassa ei Jumala eikä kukaan muukaan kiusaa ihmistä. Ihmisen omat synnit ja rikokset vaivaavat häntä. Kukaan ei voi pakottaa ihmistä menemään kadotukseen tai taivasten valtakuntaa. Se on ihmisen oma päätös.Jos itse päätän mennä kadotukseen ei sitä kukaan voi estää. Jos päätän päästä taivasten valtakuntaan ei sitäkään kukaan voi estää. Ainut mitä siihen tarvitaan on tunnustaa syntinsä ja rikoksensa ja pyytä ne Jeesukselta anteeksi. Ja siinä uudessa olomuodossa vaeltaa Jumalan yhteydessä ja karttaa syntiä parhaan taitonsa mukaan. Siinä lyhyesti ohjeet.


      • Kakkivoipa

        Olet siis sen kannalla, että kaikki pääsevät taivaaseen?

        Eli jos siellä helvetissä oleskelu ei huvita, niin sieltä pääsee siis pois pyytelemällä Jeesukselta anteeksi. Aika erikoista, että tuo mateleminen tosin pitää kiduttamalla pakottaa. Eikö se onnistuisi ihan juttelemalla?

        Jos helvetistä ei pääsekään halutessaan pois, niin on annettu äärellisestä rikoksesta ikuinen rangaistus, jollaista tekisi vain mielipuolinen sadisti. Kaikkivoipa pystyisi järjestämään asiat niin, että ei tarvitsisi kiduttaa.


      • sfgfgfg

        Itse päätät ennen kuolemaasi, otatko Jeesuksen Kristuksen pelastajaksesi. Ellet, ei pääse taivasten valtakuntaan, sillä sinne ei syntiä viedä. Ratkaisun paikka siis ennen kuolemaa. kuolema voi tulla vaikka huomenna autokolarissa esim. Paikkaa ei vaihdeta, se on sitten lopullista kuoleman jälkeen.


      • Kakkivoipa

        Eli vahvistat jumalasi olevan mielipuolinen sadisti. M.O.T.


      • rettee
        Kakkivoipa kirjoitti:

        Eli vahvistat jumalasi olevan mielipuolinen sadisti. M.O.T.

        Ei, vaan antaa sinun itsesi päättää tulevaisuudestasi. Jumala ei pakota sinua mihinkään. Syyn ja seurauksen laki, nääs.


      • Kakkivoipa

        Sitten päädytään taas siihen, että jumalasi ei siis ole kaikkivoipa vaan on rajallinen, möhläilevä tunari. Kaikkivoipa olisi osannut luoda vapaan tahdon niin, että jokainen pääsisi taivaaseen. Sehän olisi aivan helppoa kaikkivoivalle. M.O.T.


      • shfgfg
        Kakkivoipa kirjoitti:

        Eli vahvistat jumalasi olevan mielipuolinen sadisti. M.O.T.

        ok..


    • Jobinpostia

      1Moos.1:29. Loppuosa: ja kaikki puut, jossa on siementä tekevä hedelmä, olkoon ne teille ravinnoksi. 1Moos.9:3. Kaikki, mikä liikkuu, ja elää, olkoon teille ravinnoksi.......Muuta jättäkää, kuitenkin naapuri syömättä!

    • munchausen

      Uskoa nyt kirjaimellisesti ikivanhoihin satuihin! Ei paljoa eroa äärikristityllä ja äärimuslimilla. Molemmilla omat satukirjansa ja henkinen taso samaa alhaista tasoa.

      • Omatasosieipelasta

        Sinun henkinen tasosi vie sinut lopulta kadotukseen, ellet vaihda suuntaa elämässäsi.


      • Hindubuddhajeesus

        Ai Jeesusta ei enää tarvitakaan, kaikki riippuu "henkisestä tasosta"? Kuulostaa kovasti joltain hindulaisuudelta...


      • Eipässekoilla
        Hindubuddhajeesus kirjoitti:

        Ai Jeesusta ei enää tarvitakaan, kaikki riippuu "henkisestä tasosta"? Kuulostaa kovasti joltain hindulaisuudelta...

        Kyllä. Kaipa se on henkisestä tasosta kiinni jos ei ymmärrä ottaa Jeesuksen Kristuksen syntiensovitusta vastaan.


      • Ettäsemmoshta

        Eli henkisen tason mainitseminen oli tarkoitettu pilkkaamaan ja ivaamaan lähimmäisiä. Niinkö Jeesus opetti tekemään? Rienaamaan, pilkkaamaan, viisastelemaan ja uhkailemaan?


      • Kaitapolku

        Kun vastaan uskot, samalla uskon tunnustat.


    • Tarkkaväännös

      2Tes.1:9. Biblia (1776). Jotka vaivaa karsimän pitää ijankaikkisen kadotuksen, Herran kasvoista ja kunniasta väkevyydestä. Kirjoitetaan: iankaikkisen.

    • Jobinpostia

      Ilm.20:10. Biblia (1776). Ja perkele, joka heitä vietteli, heitettiin tuliseen ja tulikiviseen järveen; jossa sekä peto että väärä propheta oli: ja ne pitää vaivattaman päivää ja yötä ijankaikkisesta ijankaikkiseen. (iankaikkiseen).

    • Jobinpostia

      Fil.2:13. Biblia (1776). Sillä Jumala vaikuttaa teissä, sekä tahdon että toimituksen, hyvän suosionsa jälkeen. Nyt se selvis, mikä minua "lennättää" viinakauppaan!

    • vapaatahto

      Jumalaan uskovalla on vapaa tahto = (ei pelkää kuolemaa)
      Joku ei uskovainen sytyttää "kaasuuunit" jos esimies käskee koska pelkää seuraamuksia
      Vain sellasella on vapaatahto joka ei pelkää mitään.

      • tfhrh

        Saattaa olla asia noinkin.


    • Eityhmä

      Valinta on ihan yksinkertainen asia,tehdäänhän me muutenkin joka päivä valintoja,kun sinulle kerran järki on annettu niin voit valita menetkö ruokakauppaan tai alkoon.Vapaa tahto ihmisellä vaikuttaa myös hengelliseen valintaan,jos valitset Jeesuksen niin se on todella paras henkivakuutus mitä olla voi.ja eikä maksa mitään...niin tietty,Hänen seuraamisensa se kyllä maksaa.Ei ketään voi väkipakolla uskoon saada,kyllä se on itsestä kiinni.

      • Amenenpaikka

        Ja tuohon on sanottava amen.


      • OOmen

        Alkossa maksaa koskis noin toista kummentä euroa. Mitä Jeesksen seuraaminen maksaa?


      • Vainojenaikana

        Sinun henkesi-


      • Ymmärrätköettä

        Onko öljyä lampussasi?


    • Mikäsjeesus

      Mihinkä niistä kaikista jeesuksista pitää uskoa? Kas kun jokainen lahko suu vaahdossa julistaa, että vain heillä on oikea totuus ja kaikki muut ovat menossa helvettiin.

      Käykö katolinen kirkko esimerkiksi?

      • wettr

        Sinun ei tarviy´tse uskoa mihinkään. Katsos kun kaikki on vapaaehtoista.
        Uskon- ja uskomattomuuden vapaus suomessa.


      • Helpotush

        Sepä mukavaa. Hyvä, että se taivaspaikka tulee ihan turhia miettimättä!


      • Itsesaatvalita

        Valitan. Se paikka on uskomattomilla alakerrassa ja rikinkatkussa.


      • Eestaaskiikunkaakun

        Juurihan sinä väitit, että ei tarvitse uskoa! Nyt yhtäkkiä sitten taas uhkailet, että sadistijumalasi kiduttaa ikuisesti. Koitapas nyt jo päättää.


      • Idiootilleinfoa

        Idiootti. Itse valitset paikkasi.


      • Huppistaheijaa

        Hupsista. Tuomitsit juuri itsesi ikuiseen kidutusrangaistukseen. Että semmoinen valinta sitten sinulla.

        Matt. 5:22: Joka sanoo: 'Sinä hullu', on ansainnut helvetin tulen.


    • Jobinpostia

      Luuk.14:33. Biblia (1776). Niin siis teistä, joka ei luovu kaikesta mitä hänellä on, ei se taida olla minun opetuslapseni.

      • 1rerer

        ok.


      • dhghgfh

        Tästä on poistettu ateismin vastainen viesti.


      • sfgdg

        Ateismin vastainen poistettu.


      • Eipästaidakaanolla

        Epäilenpä, että ei ole mitään poistettu, koska poistettu viesti näkyy ihan eri näköisenä kuin nuo dhghgfh:n ja sfdgd:n viestit.


    • pahasaapalkkansa

      Kyllä ihmisellä on vapaa tahto annettu,voit valita Jeesuksen tai sitten et.Älä sitten valita jälkeenpäin kun joskus kuolet että miksi jouduin vaivan paikkaan,eli tuonelaan,helvettihän avataan vasta viimeisen tuomion jälkeen,kun Jeesus tulee takaisin ja erottaa uskovan ja ei uskovan.Minusta onkin omituista kun aina puhutaan helvetistä eikä tuonelasta.Tuonelassa on myös kärsimyksien eri asteita,riippuen siitä sinun elämästäsi,kun ihminen kuolee niin hän näkee elämänsä filminä,joten Jumala ei tuomitse vaan elämäsi todistaa miten olet elänyt.Kun Jeesuksen ottaa vastaan tässä elämässä,se on sinun sinettisi paratiisiin,ja myöhemmin taivaaseen.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tirkistelijä T...

      Tirkistelijä T... ei ole sokeutunut, vaikka näin juorutaan. Asuu nykyään Limingassa ja jatkaa sekopää touhujaan ainakin
      Haapavesi
      5
      2125
    2. Liian kiltti.. ?

      Tässä jo jonnunaikaa olen tuumaillut tätä kiltti ja kunnollinen juttua. Siis miksi oikeasti kiltit eivät muka kelpaa?
      Sinkut
      269
      1831
    3. Koettakaa nyt Trumpinkin fanit ymmärtää:

      Hän on myös jo vanha mies. Kukaan ei tiedä, mitä kunnossa hän on parin vuoden päästä.
      Maailman menoa
      295
      1788
    4. 1982 syntynyt Mahdi Alcheikh tuomittiin törkeästä lapsenraiskauksesta

      https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/mies-raiskasi-15-vuotiaan-uimahallissa-turussa/8964984 Yli 4 vuotta vankeutta Oike
      Oulu
      69
      1771
    5. Pääsit nainen todella

      lähelle ja kaikki sinussa oli jotain selittämättömän kiehtovaa. Silti en koskaan ymmärtänyt sinua täysin. Mitä halusit t
      Ikävä
      109
      1615
    6. Kiitos, kun paljastit

      Vaikka mä tiesinkin! Nyt voi ottaa seuraavan askeleen? Hyvää yötä:)
      Ikävä
      30
      1473
    7. Mopomiitti onnettomuus

      Vittu se tehdas-alue ole oikea paikka mopomiitille, Ja minkälainen vanhempi hyväksyy, että pojan mopo kulkee järkyttävä
      Kokkola
      56
      1322
    8. Kansan vihaama elokapina aikoo pysäyttää moottoritien ruuhka-aikana

      Mielenosoitus alkaa perjantaina kello 15 Länsiväylän ja Porkkalankadun risteyksessä. On se kummallista, että tuollainen
      Maailman menoa
      293
      1254
    9. Voiko 40 tai yli

      Enää rakastua vai onko se jo game over?!
      Ikävä
      159
      1244
    10. En saa unta kun ajattelen

      Sinua mies. Sydäntä ahdistaa meidän välit 😌😞
      Ikävä
      66
      1213
    Aihe