saakohan kirkkomme munkit ja nunnat minkälaista rahallista tukea-palkkaa olemassa olostaan,olen utelias.
munkit ja nunnat
10
4233
Vastaukset
- njet
Eivät.
- kuka maksaa
eläkkeet?
- Johannes
kuka maksaa kirjoitti:
eläkkeet?
Munkit ja nunnat saavat kansaneläkettä eläkeiässä, mutta se menee yleensä luostarille.
Työeläkettä he eivät saa, sillä munkkeudesta ei koidu palkkatuloja. Kaiken tarvitsemansa munkit ja nunnat saavat luostarilta, kuten kodin, ruoan ja vaatteet. Tästä vastineeksi he tekevät kuuliaisuustyötä luostarille. Ja luostarissa muuten tehdään (palkatonta) työtä kauan yli eläkeiän, käytännössä niin pitkään kuin ruumiinvoimat antavat myöten. - maniton
maksaako luostari heidän veronsa?
- Johannes
maniton kirjoitti:
maksaako luostari heidän veronsa?
Usein minä mietin, miten kiintoisa on luostarin ja maallistuneen maailman kohtaaminen. Puhutaan useinkin täysin eri tasoilla ja maailman näkökulmasta kiinnostus on aineellista laatua. Minultakin on siellä kysytty, paljonko nämä ikonit maksavat, mistä hinnasta ne on vakuutettu ja onko niitä yritetty varastaa. Klassinen kysymys on myös, ovatko venäläiset yrittäneet vaatia esineitä takaisin (johon kysymykseen vastasimme täällä muuten syksyllä jo). Onhan näihinkin kysymyksiin olemassa vastaukset, mutta hengelliseen elämään ja kilvoitteluun keskittyvässä yhteisössä ne ovat toissijaisia asioita.
Arvoisa Maniton. Suomen tasavallassa veroja maksavat sellaiset henkilöt joilla on (tietyn veroviranomaisten määrittelemän rajan ylittävä määrä) tuloja tai omaisuutta. Munkeilla ja nunnilla ei ole palkkatuloja eikä omaisuutta, joten he eivät maksa veroja. Suomessa ihmiset eivät maksa veroja myöskään toistensa puolesta, joten luostari ei maksa asukkaittensa veroja.
Luostari sinänsä on ns. yleishyödyllinen yhteisö, joka ei myöskään yhteisönä maksa veroja.
Sen sijaan esimerkiksi Suomen luostarit maksavat rakennustöistä aiheutuneiden miljoonalainojen lyhennyksiä ja tekevät tämän kaiken lisäksi ilman valtion avustusta. - Publikaani
Johannes kirjoitti:
Usein minä mietin, miten kiintoisa on luostarin ja maallistuneen maailman kohtaaminen. Puhutaan useinkin täysin eri tasoilla ja maailman näkökulmasta kiinnostus on aineellista laatua. Minultakin on siellä kysytty, paljonko nämä ikonit maksavat, mistä hinnasta ne on vakuutettu ja onko niitä yritetty varastaa. Klassinen kysymys on myös, ovatko venäläiset yrittäneet vaatia esineitä takaisin (johon kysymykseen vastasimme täällä muuten syksyllä jo). Onhan näihinkin kysymyksiin olemassa vastaukset, mutta hengelliseen elämään ja kilvoitteluun keskittyvässä yhteisössä ne ovat toissijaisia asioita.
Arvoisa Maniton. Suomen tasavallassa veroja maksavat sellaiset henkilöt joilla on (tietyn veroviranomaisten määrittelemän rajan ylittävä määrä) tuloja tai omaisuutta. Munkeilla ja nunnilla ei ole palkkatuloja eikä omaisuutta, joten he eivät maksa veroja. Suomessa ihmiset eivät maksa veroja myöskään toistensa puolesta, joten luostari ei maksa asukkaittensa veroja.
Luostari sinänsä on ns. yleishyödyllinen yhteisö, joka ei myöskään yhteisönä maksa veroja.
Sen sijaan esimerkiksi Suomen luostarit maksavat rakennustöistä aiheutuneiden miljoonalainojen lyhennyksiä ja tekevät tämän kaiken lisäksi ilman valtion avustusta.Vanhassa Valamossa oltaisiin varmasti hyvin mielissään, jos kaikki mahdolliset esineet palautettasiin sinne. Kyllä se sopisikin, jos luostari vain olisi rajojemme sisäpuolella.
Lisäksi taitaa aika suuri pino tavaroista olla myöskin Kuopion kirkkomuseossa. Käsittääkseni ne esineet on sinne "kiinnitetty".
Itse asiassa niin hyvin, että vaikka luostari Konevitsalaisen kappelia rempatessaan olisi halunnut sijoittaa S&H:n kenotafin sinne, niin Kuopiossa tähän ei lämmetty.
Mutta tämä juttuni oli kyllä täysin asian vierestä, vaikka sinäänsä kiinnostava. - Krysostomos
Publikaani kirjoitti:
Vanhassa Valamossa oltaisiin varmasti hyvin mielissään, jos kaikki mahdolliset esineet palautettasiin sinne. Kyllä se sopisikin, jos luostari vain olisi rajojemme sisäpuolella.
Lisäksi taitaa aika suuri pino tavaroista olla myöskin Kuopion kirkkomuseossa. Käsittääkseni ne esineet on sinne "kiinnitetty".
Itse asiassa niin hyvin, että vaikka luostari Konevitsalaisen kappelia rempatessaan olisi halunnut sijoittaa S&H:n kenotafin sinne, niin Kuopiossa tähän ei lämmetty.
Mutta tämä juttuni oli kyllä täysin asian vierestä, vaikka sinäänsä kiinnostava.kyllä ehdottomasti kuuluisi perustaja-isien kenotafi!
- efraim
Johannes kirjoitti:
Sen sijaan esimerkiksi Suomen luostarit maksavat rakennustöistä aiheutuneiden miljoonalainojen lyhennyksiä ja tekevät tämän kaiken lisäksi ilman valtion avustusta.muuten, päättääkö eduskunta yhä edelleen luostarien verovapaudesta 5-vuoden pätkissä vai onko saatu pysyvämpi olotila?
- valtavia määriä
Johannes kirjoitti:
Sen sijaan esimerkiksi Suomen luostarit maksavat rakennustöistä aiheutuneiden miljoonalainojen lyhennyksiä ja tekevät tämän kaiken lisäksi ilman valtion avustusta.matkamuistoja ja pitävät majataloakin, maksaako luostari valtiolle myydyistä tuotteista veroa toisten kaupallisten yritysten tapaan?
- zzz
valtavia määriä kirjoitti:
matkamuistoja ja pitävät majataloakin, maksaako luostari valtiolle myydyistä tuotteista veroa toisten kaupallisten yritysten tapaan?
kyllä maksaa normaalin arvonlisäveron kaikesta myynnistä
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Mies vinkkinä sulle
Jos pyytäisit kahville tai ihan mihin vaan, niin lähtisin varmasti välittämättä muista857505- 965424
- 2614669
- 444555
- 643302
- 502728
Olet oikeasti ollut
Niin tärkeä mulle ja kaikki meidän väliltä on pilattu ei yksistään sinun toiminnalla vaan minun myös.222378- 512362
Kuuluu raksutus tänne asti kun mietit
Pelkäätkö että särjen sydämesi vai mikä on? En mä niin tekisi mies koskaan 😘292352- 412214