Merkittävän jalkojen pituusero

Sango

Itselläni on harvinainen sairaus, loka johti lapsuudessa erittäin vaikeaa jakojen käyristymiseen ja kävelykyvyn menettämiseen. Se taas johti suureen leikkaukseen sääriuideni suoristamiseksi ilizarov-kehikoiden avulla. Kun ne otettiin pois jalan luuduttua oikeaan asentoon, toinen niitä murtui pian päiväkodin pulkkamäkireissulla.
Alakoulussa sitten todettiin 3 cm pituusero jaloissani, minkä ainakin luulisin johtuvan tuosta murtumisesta. Mulle tehtiin pieni leikkaus, jossa porattiin pidemmän jalan kasvulevyt umpeen, jotta lyhyempi jalka kasvaisi kiinni. Mutta leikkaus tehtiin liian myöhään, lyhyt jalka ei enää kasvanyt, joten pituseroa on yhä se 3 cm. Merkittävän pituuseron raja on 2.5 cm.
Kävely on nykyään hyvin tuskallista, tukikorotuspohjallisilla tai ilman. Mutta kipuja on vain lyhyemmän jalan eli oikealla puolella, niskassa, lapaluun kohdalla ja alaselässä, ei koskaan tuolla "pidemmällä puolella". Kun vielä pari vuotta sitten sain fysioterapiaa, hän sanoi että mulla on sekä skolioosi että jonkinlaista reumaa nivelissä.
Silti, kukaan ei suostu auttamaan minua. Olen tällä hetkellä psykiatrian pitkäaikaisosastolla, ja jos psykiatri ei pistä lähetettä ortopedille, niin turha luulo. Panadol fortea ja Voltarenia kyllä saan, vaan ei auta.
Onko ainoa keino, kun osastolta pääsen, hakeutua Mehiläiseen tai Terveystaloon?

2

124

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Länkisääret

      Onko lapsuudessa ollut merkittävä esim. D-vitaminin puute, jonka seurauksena riisitauti, jonka seurauksena mm. luuston pehmeneminen ja jalkojen käyristyminen, jota sanotaan myös "länkisäärisyydeksi".

      Jos jalat ovat eri pituiset, niin onhan itsestään selvää, että siitä seuraa myös skolioosi.
      Ei pitäisi olla vaikeeta.

      • Aloitaja

        Juu, sairaus on nimeltään Hypofosfateeminen riisitauti. D-vitamiini ja fosfaatti imeytyvät todella huonosti, tosin tähän on lääkkeet.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Ole rohkeampi kuin koskaan

      ja kerro tähän suoraan kaivattusi nimi
      Ikävä
      92
      1918
    2. Oulussa puukotettu lasta

      Onko perussuomalaiset huolissaan julkisten tilojen turvallisuudesta. Miten sisäministeri Rantanen suhtautuu lapsiin kohd
      Perussuomalaiset
      409
      1476
    3. Mitä tekisit jos

      täällä ois viesti sulle, otsikossa sun etunimi ? Ja viestissä sanotaan "minä rakastan sua" ja allekirjoituksena kaiva
      Ikävä
      90
      1270
    4. Nyt pärähtää - Uusi lavatanssiohjelma starttaa tv:ssä!

      Oletko toivonut lavatanssiohjelmaa televisioon? Puoli seiskan kesäilta tuo lavatanssit suomalaisiin koteihin. Juontajin
      Tv-sarjat
      13
      1059
    5. Milloin olet viimeksi nähnyt

      Kaivattusi ja missä? Onko ikävä vastaa rehellisesti.
      Ikävä
      69
      986
    6. Kokki Akseli Herlevin ex-rakas Emmi Suuronen kisasi Diilissä - Nyt Selviytyjissä: "Vaikka olen..."

      Emmi Suuronen ja Akseli Herlevi ovat ex-pariskunta. Nyt Emmi nähdään taas tosi-tv-ohjelmassa. Takana on jo Diili ja mis
      Suomalaiset julkkikset
      10
      956
    7. Ääripersu puukotti taas.

      Kamalaksi on mennyt. Persut ammuskelee ja puukko heiluu..
      Oulu
      179
      953
    8. Miten ihmeessä

      on kaksi niin samanlaista. Älä ymmärrä väärin, en yritä mitenkään itseäni ylentää mutta eiköhän me jollakin radioaallol
      Ikävä
      49
      929
    9. Onpas punavihreät taas ärhäkkäinä

      😺 Ihan tuntuu kuin syyttäisitte meikäläisiä/meikäläistä Oulun puukotuksesta. Tapaus on hyvin ikävä ja tuomittava. En
      Luterilaisuus
      239
      884
    10. Pelkäätkö että olisin

      Ilkeä sulle jos nähtäisiin? Naiselta miehelle
      Ikävä
      74
      827
    Aihe