Missä vaiheessa remmikäytös opetukseen

Neuvojakaipaava

Minulle on tulossa koiranpentu muutaman viikon kuluttua. Ystäväni koiranpentua seurattuani ja koirakirjoja luettuani on kuitenkin yksi asia ristiriidassa, nimittäin remmissä kulkemisen opetus.

Sanotaan, että remmikulkemista tulisi alkaa opettaa heti, ja pentua sosiaalistaa julkisilla paikoilla.
Silti puhutaan myös siitä, että pentu ei tarvitse kunnon lenkkeilyä vielä ja ensimmäiset kuukaudet on lähinnä ympäristön tutkiskelua.

Kun pentu tutkiskelee vapaasti, eikö se jo silloin opi luulemaan, että remmissä saa liikkua oikeaa ja vasenta puolta miten sattuu?

Missä vaiheessa alan opettaa siihen, että kulkee minun valitsemaani puolta tiestä, eikä vedä.

Olen lukenut paljon ja tiedän siis käytännössä kuinka nuo asiat opetetaan, mutta tuo aloitusajankohta hämää. Sanotaan kuitenkin, että pentua tulisi HETI alkaa kouluttamaan leikin varjolla, mutta mites tuon hihnassa kulkemisen kanssa?

Kiitos vastauksista :-)

9

213

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • maalais.järki.pelissä

      No, jokainen taaplaa tyylillään.
      Minä kuljetin aina pentua remmissä ihan pennun oman turvallisuudenkin vuoksi..Me teimme ekat lenkit pihapiirissä ja tutustuimme paikkoihin ja tuoksuhin.Aika pian lenkit hiukan pitenivät ja kävimme tapaamassa minulle tuttuja rokotettuja koiria ja samalla tavattiin eri ikäisiä ihmisiä.
      Siitä se alkoi.Nyt koira on 7 kk.vanha ja todella sosiaalinen ja pelkäämätön kaikkien kaveri.
      Luin kyllä kaikenmaailman varoituksia pennun luuston kestävyydestä,mutta ajattelin, että kun muiden koirieni luusto on kestänyt tämän , miksi ei tämän pennun.

    • hetihihnaanvaan

      Opetat heti,kun käytät ulkona remmissä kuitenkin.
      Vapaana ei kannata pikkupentua pitää, muuta kun luvallisessa,turvallisessa paikassa.Esim.oma-aidattu piha/alue,oma metsä/pelto.Tai sukulaisen alueella,hänen luvallaan.Voieraan maallahan ei irti saa ilman lupaa pitää, voi tulla maanomistajan koira irti luvan kanssa ollessaan vastaan,ja se on pentunen pulassa sitten.
      Pentua on vaarallista pitää vapaana missä vaan,autojen,pyörien yms.allehan se jää,ei ketään kerkeä väistelemään.
      Joten hihnaan opetat, ja vapaaksi omalle tai tuttujen alueelle päästät jos siihen on mahdollisuus.Koira puistoon en veisi,tautien ja agressiivisien aikuisten koirien vuoksi.
      Tietysti rokotat, ja sitten vasta kuljet paikoissa joissa paljon vieraita koiria.Ennen rokotuksia itse olen kuljetellut paikoissa,joissa ei ole paljon koiria.

      • psiudius

        Alle 5kk pentu saa olla irti, mutta on toinen kysymys että kannattaako.


    • Aloittajaaaa

      Kiitos vastauksistanne.

      Kirjoitin nyt näköjään hieman epäselvästi tuon aloitusviestin.
      Tarkoituksena ei ole pitää koiraa vapaana, vaan narussa tutkimassa uutta ympäristöä.
      Tarkoitin siis kysyä: Kun oman kerrostalon pihalla ja lähistöllä tutkitaan paikkoja narussa (eli ei lenkkeilemällä lenkkeillä), niin täytyykö silloinkin jo opettaa koiralle kummalla puolella nurmikolla sen tulee kävellä vierellä ja mitä sen tulee haistella, eikä se saa silloinkaan vetää?
      Vai voinko antaa kerrostalon pihalla koiran nuuskia ympäristöä remmissä vapaasti kävellen?

      • MitesOlisi

        Kerrostalon pihalla et oleskele pennun kanssa ollenkaan, senhän kieltävät jo kerrostalojen säännöt.

        Mikä sinua estää aloittamasta remmissä käyttäytymistä ihan heti? Ei se, että pennun annetaan rauhassa tutkiskella tarkoita sitä, että sen pitää antaa riekkua puolelta toiselle miten sattuu. Kaksi täysin eri asiaa. Eli jos haluat pennun kulkevan yhdellä puolella aikuisenakin, niin mikään ei estä sinua pyytämästä sitä heti ensimmäisestä päivästä lähtien, vaikka antaisitkin pennun pikemminkin tutkiskella sen sijaan, että lenkittäisit sitä. Turha pentua on hämmentää sillä, että muutat sääntöjä myöhemmällä iällä.


      • siliteltävänomistaja

        Anna haistella miten lystää,kunhan ei vedä.Kerrostalon piha,ja lähi puistot metsineen on mielenkiintoisia,ja hyviä paikkoja pennun ulkoilutukseen.Muista kuitenkin,että keräät kakit roskiin.Ja sosialista pentusi muihin koiriin,niihin kiltteihin.On myös hyvä antaa pikkulasten ja vieraiden silitellä koiraa,että koira saa totutusta lapsista ja vieraista.Kun koira on hyväkäytöksinen ja hyväksyy vieraat ihmiset,lapset ja koirat.Niin sellaisen kanssa on ilo ulkoilla.Ja vieraat ilahtuvat kiltistä koirasta,jota saa silitellä.Se on lapsien ja koiran kannalta paras.Mikään ei ole niin kurjaa,kun lapsia pelkäävä koira,joka aikuistuessaan on vaaraksi lapsille.Jos koira puree ihmistä, se voidaan määrätä lopetettavaksi,siksi on töärkeää,että koira totutetaan moniin asioihin jo pentuna.Jotta siitä kasvaa yhteiskuntakelpoinen yksilö.


    • 1233212

      Opettaisin sinuna heti alussa jaon. Tietyissä paikoissa kuljetaan vapaasti tai vapaammin(pihat, hiljaiset polut ym. Ja sitten taas on paikkoja(kadut ja pyörätiet) joissa alkaisin heti edellyttää tietyllä puolella oloa ja kurinalaista menoa. Itse opetin kodinvaihtajana(1vee) tulleelle koiralleni vasemman ja oikean heti alkuun. Nyt on miellyttävää kulkea sen(10vee) kanssa kun tietää missä menee ja sen että varmasti ei mene "väärälle" puolelle. Suosittelen samaa puolten opettamista sinulle. Sitä kannattaa alkaa määrätietoisemmin vaatimaan vasta siinä vaiheessa kun alatte tosissaan lenkkeillä.

    • Nlykävijä

      Ala heti opettamaan, mutta pienen pennun ehdoilla. Remmikäytös on yksi tärkeimmistä opetettavista asioista. Yksi tärkeimmistä on kuitenkin luoksetulon opetus, panosta siihen.

    • aloittajaaaaaa

      Paljon kiitoksia asiallisista vastauksista kysymykseeni!
      Aloitan opetuksen siis heti :-) Pientä odotellessa..<3

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 111
      2188
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      60
      2046
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      16
      1951
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      19
      1687
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      21
      1618
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      13
      1412
    7. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      27
      1353
    8. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      12
      1344
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      16
      1337
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      6
      1262
    Aihe