Vapaa länsidemokratia vuosina 1956-1981. Esimerkiksi vuosina 1958 ja 1979 hallituksen kokoonpanolle piti hakea hyväksyntä Moskovasta. Maassa vallitsi R..n nuolemisen, notkoselkäisyyden sekä joka kelin hiihtämisen kulttuuri. Suurin kiitos tästä kansallisesta tragediasta kuuluu Urho Kekkoselle alias "Timolle" sekä Keskustapuolueen K-linjalle.
Suomi ei ollut
48
334
Vastaukset
- Punikki.kalpenee
Kerro 1948
Sen jälkeen olla hiljaa, vai ? - TotuusTuostakin
Väärät vuosiluvut sinulla.
Stalin valitsi Suomelle presidentin jo 1944. Paasikivikin oli tahdoton Moskovan marionetti. Koivisto jopa kehui Puolan junttaa kun Moskovasta niin käskettiin, eikä uskaltanut tunnustaa balttien itsenäisyyttä edes vielä 1991 muiden länsivaltojen niin tehdessä.- JuurikinNoinSeOn
Suomesta tuli länsimaa vasta Ahtisaaren presidenttikaudella.
Länsiyhteydet taas tuhottiin totaalisesti Halosen toimesta, ja vasta nyt Niinistön kaudella on taas palattu länsidemokratiaksi.
- ihmesälli
jahas, pallopaita on taas syönyt kuormasta ja vetänyt oman apteekin reseptiaineita?
- ihanVainTähän
No Suomi ei ole ollut ikinä itsenäinen, demokraattinen, eikä tule olemaan.
5.5 miljoonainen kansa on kuin satiaisen paska ja kun tämä kansa on vielä tyhmä ja sisäsiittoinen niin mitä ootat?
Meitä on ohjannut aina joku ja nyt meitä ohjaa EU ja kansainvälinen kapitalisti ?
Suomi on kohta myyty kansainväisille sijoittajille ja siitä kiitos myös Sipilän hallitukselle.
Se vain on tosiasia, että meillä ei ole kapitaalia ja on aika kansan tulla sieltä
" jalustalta" alas.
Me tarvitsemme yhteistyötä muiden maitten kanssa ja me olemme renkejä sijoittajille ja niitä on ympäri maailman.
Olen valmis puolustamaan perhettä, kotia, isänmaan rajoa, mutta en ymmärrä, että osa näkee tämän persläven jotenkin erikoisena paikkana maailmassa.
Olemme vain osa kansakuntaa.
kiitos. - Pallopaidalle.tiedoksi
Keväällä 1948 Suomessa kuohui. J.K. Paasikivi sai 22. helmikuuta 1948 Neuvostoliiton generalissimus Stalinin allekirjoittaman kutsun YYA-neuvotteluihin. Samoihin aikoihin Prahassa tapahtui kommunistien vallankumous, jonka myötä Tšekkoslovakiasta tuli lopulta kansandemokratia ja se liittyi Neuvostoliiton johtamaan itäblokkiin. Kylmän sodan jännitteet olivat kiristymässä. Suomessa haluttiin välttää "Tšekkoslovakian tielle" joutuminen, mutta suomalaisilla kommunisteilla oli oma sanansa sanottavana asiaan. Ystävyys- ja avunantosopimusta oli suunniteltu jo ennen sotia 1939 ja myöhemmin sotien aikana, mutta aika oli lopulta kypsä sopimukselle vuonna 1948. Sopimus allekirjoitettiin Moskovassa 6. huhtikuuta 1948 kaksi viikkoa kestäneiden neuvottelujen päätteeksi. Sopimus piti kuitenkin vielä ratifioida Helsingissä.
Neuvostoliitto ja Suomen kommunistinen puolue olivat valmiita jatkamaan siitä mihin Puna-armeija syksyllä 1944 jäi. Eduskuntavaalit 1945 käänsivät poliittisen tilanteen äärivasemmiston eduksi. Suomalaiset kommunistit olivat valmiita koviin otteisiin, jos YYA-sopimusta ei saataisi ratifioitua: Suomen kommunistinen puolue (SKP) oli jo edellisenä vuonna laatinut vallankaappaussuunnitelman, joka voitaisiin tarvittaessa ottaa käyttöön. SKP mitä ilmeisimmin turvautui kuitenkin poliittisiin keinoihin. Prahan vallankumouksesta poiketen kyseessä oli enemmänkin poliittinen offensiivi, jonka tavoitteena oli taata kommunisteille 101 kansanedustajan määräenemmistö tulevissa kevään 1948 eduskuntavaaleissa.
Prahassa keväällä 1948 käynnissä ollut kommunistien vallankumous herätti kuohuntaa Suomessa niin vasemmistolaisissa kuin oikeistolaisissakin piireissä. Maaliskuun 24. päivänä Suomen johtava kommunisti Hertta Kuusinen piti Helsingin messuhallissa kuuluisan puheensa, jossa hän totesi, että "Tšekkoslovakian tie on meidän tiemme".
Stalinin kutsu YYA-neuvotteluihin antaa merkin SKP:n johdolle käynnistää poliittisen offensiivin ensimmäinen vaihe. Ensin se ilmeni työpaikoilla lakkoina ja ulosmarsseina. Valposta toimitettiin sisäministeri Yrjö Leinolle tekaistu oikeistosalaliiton suunnitelma, johon sisältyi myös koko vastarintaliikkeen organisaatio SKP:n kaappausskenaario julkaistiin 25. huhtikuuta Suomen Sosialidemokraatin sunnuntaiartikkelissa. Tämän seurauksena puolustusvoimien komentaja, kenraali Aarne Sihvo, päätti varotoimena vahvistaa puolustusvoimien asevarikkojen vartiointia ja lisäksi Helsingin poliisi julistettiin hätätilaan huhtikuun 26. ja 27. väliseksi yöksi. Lisäksi liikkuvan poliisin asevarasto siirrettiin turvallisempaan säilöön Suurkirkon pommisuojaan.
SKP:n poliittisen offensiivin toinen aalto käynnistyi YYA-neuvotteluiden loppuvaiheessa. Suunniteltujen pidätysten pohjaksi julkaistiin lehtipaljastuksia SDP:n johtohenkilöiden sodanaikaisesta yhteistyöstä entisen Valtiollisen poliisin eli ”ohranan” kanssa. SKP:n edustajat saivat ohjeeksi nujertaa kaiken taantumuksellisen esiintymisen YYA-sopimuksen tullessa eduskuntaan käsiteltäväksi. Samanaikaisesti Paasikivi asetti armeijan tehostettuihin valmiustoimiin, jotka huipentuivat YYA-sopimuksen eduskuntakäsittelyn vastaisena yönä.
Eduskuntavaalit 1948 käänsivät voimasuhteet hallituksessa. Kommunistinen vaaliliitto, Suomen Kansan Demokraattinen Liitto (SKDL) menetti 11 paikkaa. Maalaisliitto nousi suurimmaksi puolueeksi ja SDP toiseksi suurimmaksi. Presidentti Paasikiven tuella hallitus aloitti äärivasemmiston puhdistamisen yhteiskunnan avainpaikoilta. Valpon lakkauttamisen myötä äärivasemmiston vaikutusvalta kaventui.
Erkki Tuomiojan iso-äidillä oli myös rooli kommunisteille ja SKDL:lle " tulevassa kommunistisessa Suomessa". Iso-äiti jo ennättiin tuomita kuoleman rangaistukseen maanpetoksellisesta toiminnasta, mutta kommari ministeri Leino vapautti hänet.
-tästä tulee mieleen Stasilistat jotka demarit laittoi piiloon Supon kassakaappiin.
Saattaisi sen mukaan jokunen demari olla listoilla ?
Maalaisliitto teki suurtyön Suomen pelastamiseksi, jossa oli mukana myäs SDP väkeä.
Kekkonen hoiti asiat että ollaan yhä omakansakunta.
1917 ja 1918 oli surkeaa aikaa SDP:n kannalta. Aseellinen kapina omaa kansaa vastaan, liittämiseksi Bolseviikki-venäjään Suomi.- IhanVainSinulle
Kuuntele tarkkaan mitä Aarne sanoo ja mieti.
https://www.youtube.com/watch?v=QcVrKW6qYsI - valikoiden
IhanVainSinulle kirjoitti:
Kuuntele tarkkaan mitä Aarne sanoo ja mieti.
https://www.youtube.com/watch?v=QcVrKW6qYsIMuistaa voi miten vaan
- kts.suuta
IhanVainSinulle kirjoitti:
Kuuntele tarkkaan mitä Aarne sanoo ja mieti.
https://www.youtube.com/watch?v=QcVrKW6qYsIOnkohan tuo Halosen Tarjan isä.
Urho Kekkonen kävi syksyllä 1948 keskusteluja kommunistien ja NL:n kanssa K.A. Fagerholmin hallituksen kaatamisesta.
- oliko.KA.kommari
OikeistoSosDem kirjoitti:
Urho Kekkonen kävi syksyllä 1948 keskusteluja kommunistien ja NL:n kanssa K.A. Fagerholmin hallituksen kaatamisesta.
Oletko tietoinen että Fagerholm ajoi SDP:tä SKDL:n jäseneksi 1946, jos se olisi onnistunut Fage olisi tehnyt Suomesta kansandemokratian yhdessä kommareiden kanssa.
oliko.KA.kommari kirjoitti:
Oletko tietoinen että Fagerholm ajoi SDP:tä SKDL:n jäseneksi 1946, jos se olisi onnistunut Fage olisi tehnyt Suomesta kansandemokratian yhdessä kommareiden kanssa.
Olen tietoinen Fagerholmin hoipertelusta tuolloin. Mutta vuosina 1948-1950 hän enemmän kuin täytti paikkansa.
- vanhat.ajat
OikeistoSosDem kirjoitti:
Olen tietoinen Fagerholmin hoipertelusta tuolloin. Mutta vuosina 1948-1950 hän enemmän kuin täytti paikkansa.
Ei tehnyt mitään mutta ei enää yrittänyt SKDL:n jäseneksikään, osallistui kyllä aktiivisesti SDP:n hajoittamiseen ja pitkään paitsioon. Leskinen kävi sitten Moskovassa selittelemässä asiaa
vanhat.ajat kirjoitti:
Ei tehnyt mitään mutta ei enää yrittänyt SKDL:n jäseneksikään, osallistui kyllä aktiivisesti SDP:n hajoittamiseen ja pitkään paitsioon. Leskinen kävi sitten Moskovassa selittelemässä asiaa
SDP:n hajoittamisessa pääsyyllinen oli Kekki Moskovan tuella. Tätä taktiikkaa oli "Ottopoikien" mukaanottaminen Sukselaisen hallitukseen.
- leskinen.moskovassa
OikeistoSosDem kirjoitti:
SDP:n hajoittamisessa pääsyyllinen oli Kekki Moskovan tuella. Tätä taktiikkaa oli "Ottopoikien" mukaanottaminen Sukselaisen hallitukseen.
Historian mukaan ne olivat kyllä ihan demareita jotka riitaantuivat. Mutta jos Kekki sen hajotti niin olipa tosi heikkoja sen ajan demarit. Hyvä että hajaantuivat.
leskinen.moskovassa kirjoitti:
Historian mukaan ne olivat kyllä ihan demareita jotka riitaantuivat. Mutta jos Kekki sen hajotti niin olipa tosi heikkoja sen ajan demarit. Hyvä että hajaantuivat.
Osasyy oli tietenkin nimenomaan Asevelisosialistein keskinäinen riitaantuminen. Luullakseni Unto Varjosen varhainen poismeno oli myös koheesiota heikentävä tekijä.
IhanVainSinulle kirjoitti:
Kuuntele tarkkaan mitä Aarne sanoo ja mieti.
https://www.youtube.com/watch?v=QcVrKW6qYsINimenomaan kyseessä oli Unto Varjosen nerokas provokaatio.
- leskinen.moskovassa
OikeistoSosDem kirjoitti:
Osasyy oli tietenkin nimenomaan Asevelisosialistein keskinäinen riitaantuminen. Luullakseni Unto Varjosen varhainen poismeno oli myös koheesiota heikentävä tekijä.
Ei se sitä muuta että heikkoja olivat kun antoivat ulkopuolisen Kekin hajottaa itsensä.
leskinen.moskovassa kirjoitti:
Ei se sitä muuta että heikkoja olivat kun antoivat ulkopuolisen Kekin hajottaa itsensä.
Vastus oli vähän epäsuhtainen kun R...ä hääräsi mukana.
- VÄÄPKORSIMO
OikeistoSosDem kirjoitti:
Nimenomaan kyseessä oli Unto Varjosen nerokas provokaatio.
Voi sinua HULLUJEN HUONEEN KEPUPASKIAISTA.
- Saman.näköisiä
kts.suuta kirjoitti:
Onkohan tuo Halosen Tarjan isä.
Kyllä taitaa Tarja olla Aarnen geeneissä.
Perinyt kommunismin. - lehmänpersettä
Saman.näköisiä kirjoitti:
Kyllä taitaa Tarja olla Aarnen geeneissä.
Perinyt kommunismin.Olen aina ihaillut sitä, että täällä kepupalstalla keskustellaan kepun asioista.
Niinkuin sinä, jälkikäyntinen ( lainaus), olet hyvä esimerkki siitä kun tulee pakkomielle ja sinulle se on jälkikäyntinen, ihailemasi Tarja.
Mutta koko keskustelusarja on täynnä kepulaista ja älykkyys loistaa.
Mutta kokonasivaltaisesti esiin tulee maalaisjunttien olemus.
Ammuuu vaan kaikille ja lehmänpersettä.
- eikykyäeipystyvyyttä
Luultavasti pallopaita on tuhkis
- faktaa.pukkaa
Tarja Halonen haluaa vieläkin liittää Suomen Neuvostoliittoon.
- Faktaa.pukkaa
OikeistoSosDem kirjoitti:
Tosi faktaa joo.
Enemmän faktaa kuin sinun höpinöissä. Sinun demtia on niin paha, että muista vuoden 1981 jälkeisiä aikoja.
Tarja Halonen on maanpetturi. Faktaa.pukkaa kirjoitti:
Enemmän faktaa kuin sinun höpinöissä. Sinun demtia on niin paha, että muista vuoden 1981 jälkeisiä aikoja.
Tarja Halonen on maanpetturi.V...ko edelleen noin kun Halonen pyyhki Aholla lattiaa 2000. Moni kokoomuslainen muuten äänesti Halosta.
- Faktaa.pukkaa
OikeistoSosDem kirjoitti:
V...ko edelleen noin kun Halonen pyyhki Aholla lattiaa 2000. Moni kokoomuslainen muuten äänesti Halosta.
Tärkeintä on, että Halosen maanpetturuus on nyt yleisesti tunnettua. Perunasäkin kunnia meni.
- leskinen.moskovassa
OikeistoSosDem kirjoitti:
V...ko edelleen noin kun Halonen pyyhki Aholla lattiaa 2000. Moni kokoomuslainen muuten äänesti Halosta.
Halonen kävi vain kapinallisten 1918 muistotilaisuuksissa ei yhdessäkään vapaussotureiden tilaisuuksissa.
Ei ne kokoomuksen naiset äänestäneet Niinistöäkään. Mitä lienevät puolipunikkeja. leskinen.moskovassa kirjoitti:
Halonen kävi vain kapinallisten 1918 muistotilaisuuksissa ei yhdessäkään vapaussotureiden tilaisuuksissa.
Ei ne kokoomuksen naiset äänestäneet Niinistöäkään. Mitä lienevät puolipunikkeja.Kyllä Halosta äänesti myös moni miespuolinen Kokoomusvaikuttaja. Punikkejahan nekin tietysti olivat. Kannattaisiko siellä Maalaisliitossa jo päästää irti tuosta 1918 traumasta. Eivät kokoomuslaiset siitä koskaan puhu.
Pistä nyt kuitenkin vaikka linkki mistä selviää "Halosen halunneen liittää Suomen Neuvostoliittoon".
- Turha.edes.epäillä
Kaikki sen puheen tietää.
Halonen oli yksi puhuja taistolaisen joukossa. Turha.edes.epäillä kirjoitti:
Kaikki sen puheen tietää.
Halonen oli yksi puhuja taistolaisen joukossa.Pistä nyt linkki sitten. Tai lähde.
- maamiinatkin
Demareiden yhteiskuntavastaisuuslista on pitkä. Kapina, SKDL sekoilu, EEC sopimuksen vastustaminen maanpetoksellisella tavalla, Halosen ja Lipposen yritys saada sosialisoitua pankit ja suuryhtiöt. Koiviston hoipertelu Balttiassa ja suurlaman tekeminen.
Listaa on eikä kaikki varmaan ole edes tiedossa. maamiinatkin kirjoitti:
Demareiden yhteiskuntavastaisuuslista on pitkä. Kapina, SKDL sekoilu, EEC sopimuksen vastustaminen maanpetoksellisella tavalla, Halosen ja Lipposen yritys saada sosialisoitua pankit ja suuryhtiöt. Koiviston hoipertelu Balttiassa ja suurlaman tekeminen.
Listaa on eikä kaikki varmaan ole edes tiedossa.Ei vedä vertoja Kekin CV:lle.
1) "Sotasyyllisyysoikeudenkäynti".
2) "Yöpakkaset".
3) "Noottikriisi"
Nämä kaikki räävitöntä R...n kanssa veljeilyä.
SDP sen sijaan pelasti Suomen ajautumasta kansandemokratiaksi yhdessä Kokoomuksen kanssa 1945-1962.
- Lurpsss
Kekkosen johdolla ryssän nuolentaa.
- putinin.kissa
OikeistoSosDem kirjoitti:
Hyvin ja ytimekkäästi sanottu.
Leskinen, Paasiot Sorsa ja Halonen kontallaan.
putinin.kissa kirjoitti:
Leskinen, Paasiot Sorsa ja Halonen kontallaan.
Paasio ei suostunut konttaamaan yhteisellä Moskovan matkalla Kekin kanssa. Tätä "virallinen" Kekkoshistorioitsija paheksuu vuolaasti.
- maaninen.vaiheko.taas
OikeistoSosDem kirjoitti:
Paasio ei suostunut konttaamaan yhteisellä Moskovan matkalla Kekin kanssa. Tätä "virallinen" Kekkoshistorioitsija paheksuu vuolaasti.
Mikä ihmeen "virallinen" historia? Oletko taas syönyt mömmöjä? Suomessa on ja on ollut vähintään kymmeniä merkittäviä historian tutkijoita.
- putinin.kissa
OikeistoSosDem kirjoitti:
Paasio ei suostunut konttaamaan yhteisellä Moskovan matkalla Kekin kanssa. Tätä "virallinen" Kekkoshistorioitsija paheksuu vuolaasti.
Eli myönnät nuo muut ja toisen Paasion nuoremman vai vanhemman.
putinin.kissa kirjoitti:
Eli myönnät nuo muut ja toisen Paasion nuoremman vai vanhemman.
Tietämyksesi on tuota luokkaa niin lienee turha jatkaa.
- putinin.kissa
OikeistoSosDem kirjoitti:
Tietämyksesi on tuota luokkaa niin lienee turha jatkaa.
Hah hah noin sinä näytät aina twiittaavan kun et enää keksi mitään valetta. Valheitahan nuo sinun twiittisi ovat. Brasilia, uusi puolue, Bush, riittäähän sinulla noita mielikuvitusjuttuja.
- heihörhösosdemukka
mitä myyntituotteitasi käytät paetaksesi itseäsi?
ambitioinesi olet yhtä luotettava kuin dosentti bäckman... - Ryssän.haju
Pietarin Tiltu yrittää mollata Kekkosta ja ylistää Venäjän renkiä Halosta.
- väyryssä
Kekkonen oli maanpetturi: Since 1961. Väyrynen oli puolestaan urkin loppuunasti (ja vielä tämän poismenonkin jälkeinen Suomi-Neukkula kätyröinnin oppipoika) ja yhä vaan Kekkosen-Väyrysen_Neukkulan linjaa on tarjolla Paavon taholta. Kekkospolitiikka, eli Väyrystely ei vaan ota sammuakseen, vaikka Neuvostoliitto romahti, eli katosi jo 1990-luvun alussa. Paavon korvien välissä Neukkula ja sen lipominen oman maamme etujen kustannuksella, on edelleen voimissaan, kuin itse UKK:n aikana, jolloin kaikki valtakuntamme ykköspolitikot lipoivat suurta ja mahtavaa niin, ettei ulkopuolinen kyennyt näkemään, kumpi pallukka oli neukkujohtajan perse ja kumpi pallukka oli suomipolitrukin pää. Syvää yhdentymistä, ja kieli niin ruskeana, kuin tummaakin tummempi suklaa.
Nythän tuo Keminmaan väsynyt ja haihatteleva neukkudesantti on jälleen (Yllätys!) ilmoittanut himoitsevansa, keinoja kaihtamatta Mäntyniemen isännäksi. On Paavolla kova pää. Kansa on liputtanut äänestyksillään ulos tuon Kepu-ressukan ties kuinka monta kertaa, mutta ei vaan mene perille... Onko Paavo vallanhimoinen vajakki?Tätä nykyä Paavo Väyrynen pitää Kepua liberaalien johtamana ressukkana. Hänen nykyinen ykköspuolueensa on Kansalaispuolue, johon muut eivät kelpaa edes rivijäseniksi. Toisella sijalla Väykyn puoluehierarkiassa on Valitsijayhdistys ja kolmannella Suomen Kristillisdemokraatit. Kepu on hänen mittapuullaan siis mitalisijojen ulkopuolella ja pistesijoille pääsynkin kanssa on tiukkaa.
- väykky_museoon
Suomi100 - Paavo Väyrynen (pakko)-hoitoon! Kepu pettää aina ja Paavo kusettaa alati!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1291343
- 100861
- 75693
- 50587
Koillis motor
Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa12493ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla
Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann40474Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?
Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m153451Tehdäänkö tänään toiveista totta?
Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..30407Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä
Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;175384- 25381
