Olen miettimässä, että olisiko puinen pulpettivene sittenkin tyylikkäämpi ja parempi ajettavuudeltaan kuin vastaavat lasikuitumallit vaikka tietysti työläämpiä ylläpitää. Toisaalta ei se harrastuksena varmaan sieltä 'hullummasta' päästä ole. Mutta asiaan, vene joka on nyt kiikarissa on 5x1.7m mäntyvene (uusi). Tekijä ei tiedä veneen tarkkaa painoa mutta sanoi, että kyllä väh. 20 hp pitää moottorin olla, ehkä alakanttiin arvioitu? Kertokaa kokemuksistanne puu(pulpetti)veneistä ja minkä tehoisia koneita käytätte. Lisäksi jos on myynnissä sen kokoisia perämoottoreita, olen tietysti kiinnostunut tarjouksista.
Puuvene kokemuksia
8
2408
Vastaukset
- puuvene
HIENOA !! järkevää ajattelua.. kyllä puuvene kannattaa...... ja on KAUNIS /TYYLIKÄS...
Vene ja veneily on loistava harrastua, puuvene tarjoaa halutessa puuha ympäri vuoden..
Toki nykyajan aineilla se on erittäin helppo ja työmäärältäänkin vain lasikuituisen verran tekemistä tarvitseva..
Puuvenee "paremmuus" tulee lähinnä sen pehmeämmästä käyttäytymisestä ja vesi / hydro äänistä, ei hakkaa ja kolahte niin kuin muovinen... Ainut heikous on että jäissä ei voi liikkua....
Konetehot riippuu pohjanmuodosta eli V-een kulmasta, ja halutusta nopeudesta.... 20hp tuntuu pieneltä, vertaa kuitu vastaaviin...
Onneksi olkoon jos teet oivan päätöksen,
itteläni on 8m keskimoottori, Puusta toki.. - "puupää"
Itselläni ei puuvenettä ole ajanpuutteen vuoksi, mutta vuosittain pääsen sellaisella ajelemaan saimaalla. Sellaista tunnelmaa ei lasikuitu ammeista saa kuin puuveneestä. Rakastan tuoksua mikä tervasta yms. aineista veneestä lähtee. Hekuman huippu on ajella sellaisella juhannuksena tyynellä saimaalla, ottaa muutama olut ja vaikka pysähtyä saarenkulmaan onkimaan. Jos vain aikaa on niin puusta saat tunnelmaa tuplasti.
- Juuso
Muovikiulujenkin sisustus ja usein kannetkin on tehty puusta.
Nykyisillä kyllästeillä ja lakoilla puuvene ei ole työläämpi kuin muovinenkaan.
Puun arvostus on nousussa ja se alkaa olla statusta. Veneveistäjiäkin on taas vaikka kuinka paljon.
- tepu
Tuon kokoista puuvenettä tuskin saa tehtyä tarpeeksi tukevaksi alle 400 kg koneen ja tankin kanssa. Parin henkilön kuormalla kulkee parikymmisellä n. 19 solmua huippua. Jos veneesi klassinen, perästä melko tasapohjainen malli, parikymppinen on oikea kone.
Jos veneessä on selvä V-pohja, n. 15 astetta tai yli, silloin parin henkilön kuormalla kolmekymppinen lienee oikea kone, huippuvauhti tällöin n. 23 solmua. Jos tarvitset enemmän vauhtia tai porukkaa, niin esim. 4 hengen kuormaan ja n. 25 solmun nopeuteen tarvitset viisikymppisen.- Jaska
Olen tänään menossa katsomaan venettä. Tarvitsee kiinnittää huomiota pohjan muotoon, jos vene on sellainen klassinen malli, miten siinä toimii esim. 30-40 heppainen perätuuppari? Itselleni vauhti ei ole niin tärkeä vaan se, että 4 hlön kantavuudella vene liikkuisi esim. 17-19 solmun vauhtia, plaanissa. Toisaalta jos tulee valittua liian pieni kone, sitä saa ajaa koko ajan kahva pohjassa eikä sekään tietysti hyvä ole.
- tepu
Jaska kirjoitti:
Olen tänään menossa katsomaan venettä. Tarvitsee kiinnittää huomiota pohjan muotoon, jos vene on sellainen klassinen malli, miten siinä toimii esim. 30-40 heppainen perätuuppari? Itselleni vauhti ei ole niin tärkeä vaan se, että 4 hlön kantavuudella vene liikkuisi esim. 17-19 solmun vauhtia, plaanissa. Toisaalta jos tulee valittua liian pieni kone, sitä saa ajaa koko ajan kahva pohjassa eikä sekään tietysti hyvä ole.
Klassikot plaanaavat kyllä helposti, jo n. 12 solmusta alkaen, mutta ovat tarkoitettuja alle 20 solmun nopeuksille. Velipoika korjaili kerran yhden klassikon loistokuntoon hesalaisille veljeksille. Veneessä oli alunperin nelikymppinen (vene oli n. 6 metrinen), pojat halusivat ysikymppisen. Kotimatkan puolivälissä vellokset olivat vauhdin hurmassa jo rynkyttäneet kaikki sisärakenteet irti ja vene täytyi korjata uudestaan.
Parikymppinen vie venettä neljän hengen kuormalla vain n. 16 solmua, joten valitse kolmekymppinen. Toisaalta se on jo turhan tehokas klassikolle parin henkilön kuormalla; ongelma, josta selviää tietysti kevyellä kaasun käytöllä. - Jaska
tepu kirjoitti:
Klassikot plaanaavat kyllä helposti, jo n. 12 solmusta alkaen, mutta ovat tarkoitettuja alle 20 solmun nopeuksille. Velipoika korjaili kerran yhden klassikon loistokuntoon hesalaisille veljeksille. Veneessä oli alunperin nelikymppinen (vene oli n. 6 metrinen), pojat halusivat ysikymppisen. Kotimatkan puolivälissä vellokset olivat vauhdin hurmassa jo rynkyttäneet kaikki sisärakenteet irti ja vene täytyi korjata uudestaan.
Parikymppinen vie venettä neljän hengen kuormalla vain n. 16 solmua, joten valitse kolmekymppinen. Toisaalta se on jo turhan tehokas klassikolle parin henkilön kuormalla; ongelma, josta selviää tietysti kevyellä kaasun käytöllä.Kävin katsomassa sitä puuvenettä eilen ja täytyy myöntää, että kyllä se vaan niin erillaiselta näyttää ja tuntuu kuin mikään lasikuituvene. Veneessä on tukeva köli, joka ulottuu ihan perälaudan tasalle. Pohja oli tasainen peräpäästä. Veneeseen ei oltu rakennettu 'mootorikaivoa' eikä pulpettia. Olen tässä punninnut erilaisia vaihtoehtoa veneen suhteen ja yksi mahdollinen vaihtoehto olisi haudata ajatus pulpetista ja isommasta moottorista ja keskittyä olennaiseen eli liikkeeseen. Miten luulet veneen käyttäytyvän 15 heppasella 4-tahtisella Evinrudella. Vene ei varmastikkaan nouse liukuun ainakaan suuremmalla kuormalla kuin yksi, mutta toisaalta eihän näissä perinteisissä avofiskareissa (5-7m)ole kuin muutaman hevosvoiman tehoinen kone ja silti ne liikkuu eteenpäin. Nelitahtinen moottori käsiohjauksella olisi hiljainen ja hitaampivauhtinen vaihtoehto ja samalla arvokas. Kiitos vielä kerran asiantuntivista vastauksista.
- teho
Tuo on kyllä pieni kone ,yhdellä tutulla oli tuollainen jakso just nousta liukuun kahdella hengellä kovalla kiusaamisella jos oli enemmäm ei noussut ja jos oli kovempi aalokko oe noussut vastaaaltoon edes kahdella henggellä myi pois kun ei viitsinyt ostaa isompaa konetta.kylla se vähintään 40hv koneen vaatii että nousee vaivattomasti liukuun eikä tarvi huudatta kaasu täysillä poltoainekulut ei siitä nouse kun voi ajaa pienellä kaasulla ja vene kulkee kevyesti
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Hengenvaaralliset kiihdytysajot päättyivät karmealla tavalla, kilpailija kuoli
Onnettomuudesta on aloitettu selvitys. Tapahtuma keskeytettiin onnettomuuteen. Tapahtumaa tutkitaan paikan päällä yhtei1956798- 1591996
- 1131658
- 511370
Suureksi onneksesi on myönnettävä
Että olen nyt sitten mennyt rakastumaan sinuun. Ei tässä mitään, olen kärsivällinen ❤️551208Möykkähulluus vaati kuolonuhrin
Nuori elämä menettiin täysin turhaan tällä järjettömyydellä! Toivottavasti näitä ei enää koskaan nähdä Kauhavalla! 😢481074Älä mies pidä mua pettäjänä
En petä ketään. Älä mies ajattele niin. Anteeksi että ihastuin suhun varattuna. Pettänyt en ole koskaan ketään vaikka hu991035Reeniähororeeniä
Helvetillisen vaikeaa työskennellä hoitajana,kun ei kestä silmissään yhtään läskiä. Saati hoitaa sellaista. Mitä tehdä?6957Tarvitsemme lisää maahanmuuttoa.
Väestö eläköityy, eli tarvitsemme lisää tekeviä käsiä ja veronmaksajia. Ainut ratkaisu löytyy maahanmuutosta. Nimenomaan251934- 41899