Johnson 30 hv

eeki

Onko kokemuksia Johnsonin 30 hv kaksitahtikoneesta sähköstartilla. Onko vääntävä kone ja kannattaako ostaa kun näyttää olevan kohtuuhintainen?

13

6683

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kalajaska

      Jonssoni on ihan tavallinen vanhoillinen peruskone..

      Pidän sitä varsin varmatoimisena kestävänä koneena..

      Vikoina voisi mainita kaasarin tiivisteet ja bensapumpun kalvot.. bensaletkut..

      Johdotuksetkin oli vähän vialla vauhtipyörän alla..

      kone oli täysin huoltamaton ja -89

      kulutus lienee tolla koneella urku auki noin 15l/h

      Kyllähän se on ihan jees..
      nämä vanhoilliset kaksitahtikoneet on kierroskoneita.. mutta kyllähän siitä se 28 30 hepoo irtoo... enempää ei .. ainakaan helpoilla viritysnikseillä..

      sama kone käytännössä kun 20hp 25hp erona sytkäpuolen säätörojut ym pientä..

      Jaska

      • kalajaska

        Jos on uisteluun intoa se sujuu tuolla koneella vielä ihan hyvin.. vähän rukkaa tyhjäkäyntiseosta ja tyhjäkäynnin saa tunattua riittävän alas..

        uistelunopeudeksi saa säädettyä noin 1.0 1.5 solmua ilman mitään erityisiä jarruja..

        itellä 25hp 1.1 solmua..


      • Anonyymi

        Kuka tietää johnson 4hp tehtaan väriltään vihreä...kuin vanha Terhi..ei löydy kuvia.


    • Eriwute

      kauanko entinen kuski on sillä ajanut? Se kertoo käyttäjän vastuun.onko ollut asialliset öljyt,ja millä kierrosluvulla.( vene ja potkuri?)

      ostin itse 87v uuden 20hv,evarin,sisäänajo tosi huolellisesti vaihtelevalla kaasulla ja kaksinkertaisella öljymäärällä. Toisena kesänä aukaisin kaasuttajan kurkun,siis viilasin kokonaan auki. Maahantuoja sanoi kertomieni toimenpiteiden aiheuttavan noin 5hv lisäyksen.

      Täytyy sanoa,että kyllä lähtee. Minusta tuntuu,että siitä löytyi vähintään 30hv.

      Kun 50hv Jamaha ei päässyt karkuun.
      40hv mergury jäi nolona turpattamaan samalle suoralle ja 28 sucukin kuski arveli,ettei uskalla evarin kyytiin lähteä,kun näki mikä ampiainen se on.

      Johnsson on sama kone. Vauhtia tarvitessasi osta 17tuuman potkuri ja nosta moottoria ylemmäs.

      Kevyt kapeakeulainen vene ja nojaa moottoriin,niin että ohjauskahva tulee vasemmasta kainalosta. lähes 7000kierrosta ja hiki tulee riemusta.

      Ja Kyllä uistelukin sujuu,ei mitään ongelmia 1,5%öljyillä. Ja niillä minä ajoin täysilläkin.

    • Ykä

      Jos puhut uudesta koneesta, niin laatu varsinkin sähköisten komponenttien suhteen on todennäköisesti parantunut tehtaan vaihduttua Bombardieriksi. Suorituskykyky ja bensankulutus tuskin muuttunut miksikään.

      Ittellä ollut 3kpl koneen 20 hv versioita, kaksi käsikäynnisteistä ja yksi sähkö. 2-kymppisenä kone on luokkansa vääntävin. 3-kymppisenä eräs kesyimmistä. Bensaa palaa kolmekymppisellä tehoisekseen paljon, noin 15l/h täysillä.
      Vikoja joita esiintyi noin 1500 yhteisen ajotunnin aikana, on ollut luvattoman paljon.

      Ikävin murhe on ollut magneeton sisältä irronneet ruuvit ja mekaanisesti hajonut valaistuspuola, jotka aiheuttavat tuhoa vauhtipyörän alla. Ilmiö esiintyi kahdessa koneessa, -79 ja -93. Alunperin viallinen bensapumppu kiusasi -93 mallissa pitkään, kunnes vaihdoin koko pumpun. Kaasarit tuppaa vuotamaan runsaasti bensaa ulos kun kone kipataan, erityisesti vanhempana kun korkkinen koho vähän vettyy(onkohan jo vaihdettu muoviseen) ja bensan pinta kaasarissa nousee. Seurauksena paljon ajavalle on öljyn ja bensan joutuminen keskimmäisen ylävaimentimen päälle joka ei pitkän päälle siitä tykkää, vaan sanoo toimiehtosopimuksensa irti. Mikäli tätä ei korjata, rikkoutuu myös koneen sivuilla ylhäälllä olevat vaimentimet.
      Sähkökäynnistimen hammaspyörän kytkeytyminen vauhtipyörän kehälle edellyttää akselinsa nousukierteen pitämistä puhtaana ja voideltuna. Kotelon sisäpinnalla oleva äänenvaimenussolumuovi otti kiinni -93 mallissa vauhtipyörään joka kerta kun kotelon nosti pois päältä. Tästä seurasi muovin repeilyä, joutumista sähkökäynnistimen hammaspyörän alle seurauksena hammaspyörän tarttuminen kiinni sen verran, että käynnistin ei toiminut. Sama syy aiheutti hetkeksi toisen sylinterin pimentymisen, isomman tuopon mentyä kaasarin kurkusta sissään ja jäätyä toisen pytyn reed-venttiilien väliin pitäen sitä koko ajan auki. Vm -82 kone oli tarkka tulpilleen, ei toiminut kaikilla suositeluilla tulpilla, jouduttiin siirtymään pintapurkaustulppiin. Syyksi arvioitiin liian laiha seos.
      Kaikien koneiden ylälaakeri tiivistys on ollut kehno, vauhtipyörän alta on ruvenut roiskumaan öljyä, vaikka laakeri ei vielä ole ollut lähelläkään loppuaan. -93 malli oli tämän suhteen paras, vaikka ajoinkin konetta muunnettuna noin 30 hevosvoimaiseksi. Kaikkien koneiden taipumuksena on ollut löysyttää ruuveja, erityisesti pakosarjan kannen ruuveja, koska siinä on kaksi kantta ja tiivistettä päällekkäin. Ruuvit on syytä käydä lävitse kausihuollon yhteydessä.
      Kaikkien koneiden kaasarit ovat olleet aika herkkiä jäätämään syksyllä kylmissä olosuhteissa. Tästä on seurannut, että konetta ei kannattanut esilämmittää tyhjäkäynnillä laiturissa, vaan liikkeelle heti kun koneen käynti on sallinut vaihteen kytkemisen päälle. Pitemmän ajon jälkeen toiminta normalisoitui.
      Uistelussa kone sotkee tulppiaan jos ajetaan 2% öljyseoksella ja vielä rikkaalla seoksella. Hidaskäyntiseos kannattaa virittää siten että kone käy kuumana parasta tyhjäkäyntiä. Seurauksena on vähän vaikempi liikkeellelähtö kylmän, mutta pian oppii antamaan koneelle sopivasti rikastimella lisää ruokaa jotta onnistuu. Uistellessa kannattaa käyttää toista tankkia jossa mieluusti vajaa % öljyä. Karstaaminen ja käryttämin vähenee oleellisesti. Pitää vain muistaa vaihtaa toiselle tankille kun ajetaan kovaa.
      Koneen käynnistyskyky on hyvä. Toimien siten, että pumppaa käsipalkeella kaasarin täyteen, jännittyy pumpun yhteydessä oleva pieni "ruiskupumppu". Kun rikastin kytketään pälle, aukeaa tiehyt pumpulta kaasariin ja bensa ruiskahtaa kaasarin kautta imupuolelle. Tämän jälkeen kone käynnistyy todella hyvin.

      Siinä suurinpiirtein meikäläisen kokemukset kyseisestä konetyypistä. Halpa ja toimiva kone mutta ei ainakaan OMC:n valmisteena murheeton.

      • Eriwute

        Miten ihmeessä sinä niitä ruuveja tiputtelit? Mulla ei löystynyt yksikään. Jäikö ne irti sinun itsesi jäljiltä.

        Bensaa valui konetta kallistaessa noin teeluusikallinen,josta ei ollut mitään haittaa.
        87vm. oli imuäänen vaimentaja,johon pensatippa jäi,ja siitä se meni imuilman mukana koneeseen.

        Otin kopan pois käynnissä ollessakin,eikä äänieristeet pölissy. Sitä varmaan tapahtuu,jos koppaa painetaan sivuttain,mutta pitäisihän se tajuta.

        Normaalitulpat meni vanhaksi noin kesän ajoilla.

        Ostin kärjettömät ja ne kesti. tyhjäkäynti oikein hyvä ja huippunopeus nousi hieman.

        Ainoa,mitä pidin ns. vikana oli se,että potkurit kolahtelivat rantakiviin.


    • Anonyymi

      Käytännössä.

      Paaliin.

    • Anonyymi

      Evinrude/johnson 30 on todella laadukkaasti valmistettu tuote. Hajoamaan sitä ei ajamalla saa, itsellä oli pari vuotta sitten.

    • Sorry ohi aiheen . Sain juuri johnson 9.r.73b mallisen koneen lahjaksi. Nyt pitää vaihtaa peräöljyt. Mutta kysymys mitä öljyseosta käytte. Entinen omistaja sanoi , että laita 4%, mutta teillä on 2 % tuolla keskusteuissa ja jopa all , jos ajetaan tyhjäkäynnillä

      • Anonyymi

        Laita nyt hyvä ihminen perään ehdottomasti vaihteisto öljyä ja bensan sekaan VAIN 2% kaksitahti öljyä.
        Ompa ollut todellinen harhaanjohtaja se sinun neuvonantaja, vai itsekkö keksit noita vitsejä.


      • Anonyymi

        GL5 jos sitä tarvii !!!


    • Kiitos kommenteista . Pahoittelut, Kysymys oli harhaanjohtava. Alku kommentit oli, että vaihdan perälaatikoon öljyt, Kysymys olikin bensan öljysuhteesta, eli 2% on riittävä hyvä.

      • Anonyymi

        Juu, 2% on hyvä jos ajaa täysillä pitempään, ja 1,5% toimii hyvin uistellessa. JJonkin verran on 2tahti öljyissä eroja, joten ehkä synteettinen öljy voi olla parasta, kun ei savua nimeksikään.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Aikakone-yhtyeestä tuttu Maki Kolehmainen kuollut

      Kuoli tänään aamuyöstä nopeasti edenneeseen sairauteen. Hän oli 58-vuotias.
      Maailman menoa
      131
      7781
    2. Rokote otti taas omansa. Maki Kolehmainen kuollut.

      RIP Maki. Muusikko, tuottaja ja säveltäjä Maki Kolehmainen on kuollut. Asiasta uutisoi ensimmäisenä Yle. Kolehmainen k
      Maailman menoa
      77
      3804
    3. Se viime kohtaaminen

      Oli naine vähän sellainen kohmea. Nopeasti yritin etsiä merkkejä sinusta mutta en saanut mitään ilmi. Ajattelin että ny
      Ikävä
      68
      1323
    4. Ihan rakentavassa mielessä

      Haluaisin nainen kysyä sinulta ja myös itseltäni että mitä me oikein odotellaan? Olisiko aika jo käydä edes treffeillä?
      Ikävä
      75
      1087
    5. Mitä kehon osia

      Olet kaivatultasi nähnyt ja piditkö näkemästäsi?
      Ikävä
      57
      1032
    6. Taidan olla ihan sairas

      Kun mietin jo meidän yhteisen lapsen nimeä 😄
      Ikävä
      94
      1007
    7. Kuinka paljon merkkaa naisen ulkonäkö

      Parisuhteessa ykeensä kysynnvaan Onko kaunis nainen oarempi vaihtoehto kun tavis
      Sinkut
      123
      833
    8. Olen sinusta nainen

      Oikeasti tosi ylpeä. Tunnen sen miten kehity ja opit säätelemään omia tunteitasi. Se on aina hieno piirre ihmisessä.
      Ikävä
      37
      718
    9. Luin jostain että skorpioni

      Naiset parhaita rakastajattaria…. Pitäneekö paikkansa?
      Ikävä
      102
      715
    10. Pitäisikö alkaa

      Treenaamaan että sulla tippuu silmät päästä kun näet minut ensi kerralla, nainen. 🤔
      Ikävä
      39
      677
    Aihe