Jos kaikki olisivat samanlaisia

hmpff

... niin ihmisten vapaus katoaisi.

Joten miksi on silti niin vaikeaa hyväksyä erilaisuutta? Ihmisen laumasielun takia?

112

1433

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Joo, vaikeeta on niin monella tavoin, toi ykskin just ajoi Porchellaan ohi ja vielä kun hää on pitkä ja hoikka ihminen, musta tukkakii.
      Nonnii, nyt aukes tennarinnauhakii.

• Siksi koska ihmiskunnalla on kaksi luonteenpiirrettä ylitse muiden.
      Nimittäin kateus ja pelko.
      Niitä kun itsestään työstää pois, olokin muuttuu kummallisen rauhalliseksi.

• hmpff

On varmasti noinkin, mitä ulkoisiin seikkoihin tulee.

Mitä käytökseen tulee, en itte ole sen parempi kuin muut. Heti kun joku toimii erilailla kuin minä, niin räyhräyh. Kaikkien pitäis ajaa kuin minä, ruuhkassa nyt varsinkin. mielellään ajatella kuten minä myös ihan noin muutenkin :))

• aina.i.ankeinenn

jokainen meistä on erilainen oma persoonansa
      jokaisella on omat mieltymykset ja oma makunsa asiassa kun asiassa
      mutta on paljon ihmisiä jotka ei hyväksy toisten mielipiteitä
      ne omat on ainoot mitkä on oikeita vaikka ei oliskaan.

• Paljon on myös asioita, joihin ei ole ainoaa oikeaa vastausta, on vain eri näkökulmia.

• hehehehee

Kaikki kaipaamme kosketusta. Läheistä ihmistä. Olemme kaikki samiksia.

• hmpff

Tai jos ei kaipaa, on jotenkin rikki?

• maikkikaikki
        hmpff kirjoitti:

Tai jos ei kaipaa, on jotenkin rikki?

"Tai jos ei kaipaa, on jotenkin rikki?"....siis kosketusta,...

Niiiin, tai tullut vanhaksi!? Ainakin itsestäni olen huomannut, että ennen halailin melkein jokaisen meille tulleen vieraan, siis sukulaisen tai naapurin, en nuohoojaa!D.

No, kerran sain sapiskaa, kun meille tuli naapuri vaimoineen ja minä halasin, totta´kai myös miestäkin, mutta otin kiinni vyötäröltä, koska hän oli niiiin pitkä ja minä lyhyt. Jälkeenpäin sain kuulla, että se oli jotenkin epäsopivaa, siis jostain "siksisekxistä" siinä oli maininta? Olisko ollut sittenkin parempi hypätä kaulaan?

Nykyisin en siedä ketään lähelleni, paitsi nuo lapsenlapset, mutta hekin ovat jo niin isoja, että enää ei paljon halailla.

• hmpff
        maikkikaikki kirjoitti:

"Tai jos ei kaipaa, on jotenkin rikki?"....siis kosketusta,...

Niiiin, tai tullut vanhaksi!? Ainakin itsestäni olen huomannut, että ennen halailin melkein jokaisen meille tulleen vieraan, siis sukulaisen tai naapurin, en nuohoojaa!D.

No, kerran sain sapiskaa, kun meille tuli naapuri vaimoineen ja minä halasin, totta´kai myös miestäkin, mutta otin kiinni vyötäröltä, koska hän oli niiiin pitkä ja minä lyhyt. Jälkeenpäin sain kuulla, että se oli jotenkin epäsopivaa, siis jostain "siksisekxistä" siinä oli maininta? Olisko ollut sittenkin parempi hypätä kaulaan?

Nykyisin en siedä ketään lähelleni, paitsi nuo lapsenlapset, mutta hekin ovat jo niin isoja, että enää ei paljon halailla.

Sellainen lämmin halaus tuntuu vaan aina hyvältä, ei siinä tarvi mitään seksististästästi olla :) Mutta jos ei ole lämpöä, niin ei se mitään tuo... yhtä hyvin voi olla ilman. Ja kai siitä helposti vieraantuu.

Tuli mieleen yksi läheinen, jolla on nyt vaikeaa. Häneltä ei saa sitä lämpöä, ehkä koska ei ole mitään annettavaa just nyt?

Sun viesti oli kiva, sai hymyn naamaan :)

• maikkikaikki
        hmpff kirjoitti:

Sellainen lämmin halaus tuntuu vaan aina hyvältä, ei siinä tarvi mitään seksististästästi olla :) Mutta jos ei ole lämpöä, niin ei se mitään tuo... yhtä hyvin voi olla ilman. Ja kai siitä helposti vieraantuu.

Tuli mieleen yksi läheinen, jolla on nyt vaikeaa. Häneltä ei saa sitä lämpöä, ehkä koska ei ole mitään annettavaa just nyt?

Sun viesti oli kiva, sai hymyn naamaan :)

"Tuli mieleen yksi läheinen, jolla on nyt vaikeaa."

Onneksi minulla ei ole nyt vaikeaa, päin`vastoin kaikki kokemani "sairauden oireet", kuten astma katosi, kun "muutin maisemaa"ja nyt olen onnellinen, siis en kaipaa ketään, joka kahlitsee minun hyvää oloani.

Valikoidusti tutustun naapureihin, mutta ketään en päästä kotiini sisälle istumaan "illanviettoa", jota täälläkin harrastetaan ja sitten on poliisia ja ambulanssia joutavanpäiväisten luona.

• Moneksi.on

Minulle on tuttava, jolle riittää tanssiote lähellä oloksi. Ei edes hierojan otteet ole miellyttäviä.
      Hyväksyn erilaisuuden, jos eivät tule liian lähelle. Aikanaan mietin, miten työlästä olisi, jos lapsi valitsisi puolisokseen kaukomaalaisen. Ei siinä sinällään mitään, mutta että minun pitäisi ruveta pohtimaan, milloin laitan lihaa pöytään. Tai että paaston aikaan en voisi pyytää käymään ruoalla tai kahvilla. Tai yxkax vajoaisivat maahan rukoilemaan kesken vierailun, juuri kun minä tarjoan kahvia ja konjakkia. Tai että lapsenlapset laittautuisivat huiviin tai peräti hunnuttautuisivat. Itselle outoihin tapoihin pitäisi opetella.
      Saman työn voin tehdä ainakin kahdella kolmella eri tavalla, aina miten kussakin työpaikassa on toimittu. On aina huvittanut henkilöt, joiden työpäivä kuluu siihen että he jankkaavat jotain yhtä oikeaa tapaa.
      Väärä ja oikea ovat eri ihmisillä erilaiset, sitä on joskus vaikea ymmärtää.

• Moneksiolijalle,
        Miksi sun pitäisi muuttua ja olla vieraitten tapojen mukaan kotonasi.
        Hehän tulevat sinun kotiisi ja sielhän on sinun tavat ja säännöt ,maas maan tavalla .

• Just tuossa ajattelin kirjoittaa samaa mutta ehditkin ensin.

• Moneksi.on

En vaan voi. Minulla on pari uskovaista ihan suomalaista vierailijaa. Kun he ovat kylässä, en lyö punaviinipulloa pöytään ja rupea nappailemaan vaikka töistä tullessani olin niin ajatellut. En toki myöskään kiellä käyttäväni alkoholia. Kun lyön varpaani, en päräytä kirosanaa, niin kuin yksin ollessani. Jos lapsenlapset pitäisi pukea huntuun niin en voisi ostaa vaaleanpunaisia prinsessapukuja. Käyn muslimi-kampaajalla, siellä on usein n. 5-7 vuotiaita lapsia mustissa pitkissä hameissa ja tumma huivi päässä. Jos vävy/miniä paastoaisi ennen pääsiäistä, en voisi kutsua kahta perhettäni syömään lihapatojeni äärelle sanomalla, ne syö jotka syö. En voisi myöskään kutsua vain toista perhettä, koska itselleni merkitsee aika paljon että he kaikki ovat siinä kerralla. Koen tällaisen toimimiseni toisen ihmisen arvojen kunnioittamiseksi, juuri sen erilaisuuden hyväksymiseksi, en mielistelyksi enkä hurskasteluksi.
        Töissä ajattelen kyllä näistä yhden tavan jankkaajista että helkkarin törpöt juntit, mutta teen sitten työn jollakin itselleni vaikeammalla tavalla, kun en viitsi ruveta riitelemään - ehkä kaikki eivät siihen pysty eikä aivot taivu.

• hmpff
        Moneksi.on kirjoitti:

En vaan voi. Minulla on pari uskovaista ihan suomalaista vierailijaa. Kun he ovat kylässä, en lyö punaviinipulloa pöytään ja rupea nappailemaan vaikka töistä tullessani olin niin ajatellut. En toki myöskään kiellä käyttäväni alkoholia. Kun lyön varpaani, en päräytä kirosanaa, niin kuin yksin ollessani. Jos lapsenlapset pitäisi pukea huntuun niin en voisi ostaa vaaleanpunaisia prinsessapukuja. Käyn muslimi-kampaajalla, siellä on usein n. 5-7 vuotiaita lapsia mustissa pitkissä hameissa ja tumma huivi päässä. Jos vävy/miniä paastoaisi ennen pääsiäistä, en voisi kutsua kahta perhettäni syömään lihapatojeni äärelle sanomalla, ne syö jotka syö. En voisi myöskään kutsua vain toista perhettä, koska itselleni merkitsee aika paljon että he kaikki ovat siinä kerralla. Koen tällaisen toimimiseni toisen ihmisen arvojen kunnioittamiseksi, juuri sen erilaisuuden hyväksymiseksi, en mielistelyksi enkä hurskasteluksi.
        Töissä ajattelen kyllä näistä yhden tavan jankkaajista että helkkarin törpöt juntit, mutta teen sitten työn jollakin itselleni vaikeammalla tavalla, kun en viitsi ruveta riitelemään - ehkä kaikki eivät siihen pysty eikä aivot taivu.

Meinasin jo olla samaa mieltä kuin k-k ja siili, mutta tämä oli sellainen kommentti, että pakko nyökkäillä. Mun mielestä toimit hienosti, ja muita ympärilläsi huomioon ottaen. Annat tilaa. Varmaan jokaisella on joitakin rajoituksia riippuen ympärillä pyörivästä porukasta.

En minäkään tanssi nakuna kun on vieraita, edes pyynnöstä, mutta yksin ollessa saattaa lipsahtaa :))

• Moneksi.on kirjoitti:

Meinasin viel kommentoira tosta et on kai se taipuminen ja toisten tapojen kunnioitus kaks suuntanen polku, eli molemmin puolin joustetaan.
        Sun vastaukses oli niin hyvä et harvoin sellasia tääl saa.

• tööttt

Tunteitahan kateus ja pelko ovat - tuhansien muitten tunteiden ohessa - ihmisluonteet lie eri juttu - ihmisten vapauskin lie vähän monimutkainen käsite kun on niin paljon kulttuurieroja joka yhteiskunnassa - jokainen lie omanlaisensa persoona silti. Milloin vapaudesta tuli enimmäksen ahdistavaa tai sotien aihe maaiimassa - luin noista Suomen vanhoista pyhistä paikoista kartalla ja kansan kulttuurihistoriassa - paljon mielenkiintoista asiaa silläkin saralla.

• Jos kaikki hyväksyisivät kaiken erilaisen, niin eikö se silloin olisi siinä suhteessa samanlaisuutta.

Miksi suvaitsevaisten on niin vaikea hyväksyä sillä tavalla erilaisia, jotka eivät hyväksy kaikkea erilaisuutta?

• hmpff

No tuo on ihan paikallaan, tuo vimppa lause.
        Jos elämässä hyväksyy vähän kaikkea, onko silloin perässä vedettävä aasi?

Jos itse ei kestä erilaisuutta, eikö silloin pitäisi olla vähän enemmän varautunut siihen, että saa myös itse kuraa niskaan? Vai pitääkö paheksujan saada vaan paheksua, ja muiden pitää hyväksyä? Mun mielestä ihan hyväkin vaan, että paheksujat itekin joutuu saman kohtelun alle, kuin mitä antavat muillekin.

• hmpff kirjoitti:

Jos itse ei kestä erilaisuutta, eikö silloin pitäisi olla vähän enemmän varautunut siihen, että saa myös itse kuraa niskaan? Vai pitääkö paheksujan saada vaan paheksua, ja muiden pitää hyväksyä? Mun mielestä ihan hyväkin vaan, että paheksujat itekin joutuu saman kohtelun alle, kuin mitä antavat muillekin.

No mitä sillä erilaisuudella oikein tarkoitetaan? Kestää erilaisuutta?

En tunne yhtään ihmistä tällä maapallolla, joka ei kestäisi yhtään mitään erilaisuutta.
        En tunne yhtään ihmistä tällä maapallolla, joka hyväksyisi ihan kaiken erilaisen.

Jos ei kaikkein suvaitsevinkaan paheksu muuta erilaisuutta, niin ainakin sitä, etteivät toiset hänen mielestään hyväksy juuri samanlaista erilaisuutta kuin hän itse. Ja silloinko on aivan oikein hänen saada kuraa niskaansa?

• hmpff

Sitä tarkoitin erilaisuuden kestämisellä, että ei yritä muuttaa toista, ettei paheksu.

Oot oikeassa (ja hunkzs) että kaikkea ei voi hyväksyä. Mutta sellaiset jutut jotka ei vaikuta toisiin koviin paljon, kuten seksuaalisuus (en tarkoita raiskauksia tai toisen loukkaamista), ulkonäkö, omat tavat... Täälläkin on nikkejä jotka parjataan aika ajoin, minäkin olen silloin tällöin syyllistynyt siihen. Se on jo nykypäivänä vähän niin kuin oletuksenakin, että pamauttaa tekstit suoraan, ja jos ei niin tee, niin oletetaan että ainakin ajattelet pahaa toisesta. Et vaan sano sitä, mitä pidetään taas epäluotettavana.

Tuohon viimeiseen kappaleesi - eikö lapsiakin opeteta sillä tavalla, että älä lyö, muistatko kun Taneli huitasi sua ja sinä itkit koska sattui?

• hmpff kirjoitti:

Sitä tarkoitin erilaisuuden kestämisellä, että ei yritä muuttaa toista, ettei paheksu.

Oot oikeassa (ja hunkzs) että kaikkea ei voi hyväksyä. Mutta sellaiset jutut jotka ei vaikuta toisiin koviin paljon, kuten seksuaalisuus (en tarkoita raiskauksia tai toisen loukkaamista), ulkonäkö, omat tavat... Täälläkin on nikkejä jotka parjataan aika ajoin, minäkin olen silloin tällöin syyllistynyt siihen. Se on jo nykypäivänä vähän niin kuin oletuksenakin, että pamauttaa tekstit suoraan, ja jos ei niin tee, niin oletetaan että ainakin ajattelet pahaa toisesta. Et vaan sano sitä, mitä pidetään taas epäluotettavana.

Tuohon viimeiseen kappaleesi - eikö lapsiakin opeteta sillä tavalla, että älä lyö, muistatko kun Taneli huitasi sua ja sinä itkit koska sattui?

Aloituksen teksti oli sekava, mutta pääsit kuitenkin palstan lempiaiheeseen. Kirjoittajien mielipiteiden muokkaamiseen. En minä, mutta jne.

Poimin loppuun kaluttuja lauseitasi.

"Sitä tarkoitin erilaisuuden kestämisellä, että ei yritä muuttaa toista, ettei paheksu".

Voi kuinka ylevää, keksitkö ihan itse?

"Oot oikeassa (ja hunkzs) että kaikkea ei voi hyväksyä."

Mistä tiedät oletteko oikeassa?

"Täälläkin on nikkejä jotka parjataan".

Lause on itsestään selvyys.

"Se on jo nykypäivänä vähän niin kuin oletuksenakin, että pamauttaa tekstit suoraan".

Miten se oli entivanhaan?

" Taneli huitasi sua ja sinä itkit koska sattui?"

Plus 60 palstalaisilleko ohjeistus 😊

• hmpff kirjoitti:

Niin mitä sinä oikein yrität änkyttää?

""" Mun mielestä ihan hyväkin vaan, että paheksujat itekin joutuu saman kohtelun alle, kuin mitä antavat muillekin."""
        """ eikö lapsiakin opeteta sillä tavalla, että älä lyö, muistatko kun Taneli huitasi sua ja sinä itkit koska sattui?"""

Kumpaa sinä tarkoitat oikeana?

• hmpff kirjoitti:

""" Vai pitääkö paheksujan saada vaan paheksua, ja muiden pitää hyväksyä?"""

Ei kaikkien tarvitse hyväksyä paheksujaa. Vain sellaisten pitää hyväksyä paheksujaakin, jotka kehuvat hyväksyvänsä erilaisuutta, sillä paheksuminenkin on omanlaistaan erilaisuutta.

• 1hämmentynyt
        korpikirjailija kirjoitti:

Aloituksen teksti oli sekava, mutta pääsit kuitenkin palstan lempiaiheeseen. Kirjoittajien mielipiteiden muokkaamiseen. En minä, mutta jne.

"Sitä tarkoitin erilaisuuden kestämisellä, että ei yritä muuttaa toista, ettei paheksu".

"Se on jo nykypäivänä vähän niin kuin oletuksenakin, että pamauttaa tekstit suoraan".

Itekö keksit nuo välikommentit?

• 1hämmentynyt kirjoitti:

Itekö keksit nuo välikommentit?

Yrititkö nerokasta välikommenttia...mmmm.....yritykseksi jäi.

• hmpff
        korpikirjailija kirjoitti:

Olin kuvitellut että aihe on laajempi kuin vain palstaa ja sen lempiaiheita koskemaan. Se oli vain yksi esimerkki jonka otin esille siksi että palstalaisilla voisi olla helpompaa samaistua siihen. Jos olen niin huono selittämään ettei ajatukseni mene perille ilman esimerkkiä, niin jotainhan on revittävä.

Jep, kyllä mä jotain oivallan ihan itsekin :) Mutta, ei mulla maailman ainoat ajattelevat aivot ole ;))

Ja jos joku on mielestään oikeassa, se taitaakin olla just hänelle se "oikein". Kai jokaisella ihmisellä on se oma joka sopii? Riippuen kokemuksista ja luonteesta. Sulla on oikeus pitää ihan muita juttuja totuutena. Kuten vaikka sen että olen ylevä paska :)) mikä taas eriää mun totuudesta aika paljon. Jonkun verran ainakin.... snadisti. Toki minussa on myös se puoli. On paljon muitakin.

Mut hei... niin kuin edellisessä kommentissani sulle kirjoitin, että onkohan totta että asia jää siihen jos sanoo suoraan asiat. Niin taisin olla oikeassa. Takaisin läpsiminen vain vaihtoi ketjua, ei loppunut. Mutta aika huolimattomasti läpsit nyt, jotenkin vaan läpsimisen innosta paitsi väsyneesti.. kääri hihat, käytä sitä loistavaa älyä jonka tiedän että sulla on. Tuo oli 60 ohjeistaminen, ei mun edelliset viestit.

• hmpff
        Tellukka kirjoitti:

Niin mitä sinä oikein yrität änkyttää?

""" Mun mielestä ihan hyväkin vaan, että paheksujat itekin joutuu saman kohtelun alle, kuin mitä antavat muillekin."""
        """ eikö lapsiakin opeteta sillä tavalla, että älä lyö, muistatko kun Taneli huitasi sua ja sinä itkit koska sattui?"""

Kumpaa sinä tarkoitat oikeana?

Noh, perustuen omiin elämänkokemuksiin, olen huomannut että vaikka kuinka haluaisi suojella rakkaita ja ympärillä olevia muutenkin, niin parhaiten kuitenkin jokainen oppii kantapään kautta. Varsinkin jos joku takoo päätään samaan ongelmaan useasti, niin parempi vaan sitten että takoo kunnolla niin että kerrankin tuntuu. Ehkä oppi menee perille.

Tuohon sun toiseen viestiin. Jotenkin musta-valkoisesti ajateltu... että pitää olla joko Paheksuja tai Hyväksyjä. Mä en usko että maailmassa on yksikään ihminen joka hyväksyisi ihan kaiken. Uskotko sä? Eihän sellainen voi olla terveellistäkään? Eikä muuten varmasti ole sellainenkaan, joka paheksuu kaiken..

• hmpff kirjoitti:

Noh, perustuen omiin elämänkokemuksiin, olen huomannut että vaikka kuinka haluaisi suojella rakkaita ja ympärillä olevia muutenkin, niin parhaiten kuitenkin jokainen oppii kantapään kautta. Varsinkin jos joku takoo päätään samaan ongelmaan useasti, niin parempi vaan sitten että takoo kunnolla niin että kerrankin tuntuu. Ehkä oppi menee perille.

Tuohon sun toiseen viestiin. Jotenkin musta-valkoisesti ajateltu... että pitää olla joko Paheksuja tai Hyväksyjä. Mä en usko että maailmassa on yksikään ihminen joka hyväksyisi ihan kaiken. Uskotko sä? Eihän sellainen voi olla terveellistäkään? Eikä muuten varmasti ole sellainenkaan, joka paheksuu kaiken..

Kauanko pyöritellään ja änkätään samaa, minkä toinen on jo sanonut?

""""Tellukka
        11.8.2017 11:31

En tunne yhtään ihmistä tällä maapallolla, joka ei kestäisi yhtään mitään erilaisuutta.
        En tunne yhtään ihmistä tällä maapallolla, joka hyväksyisi ihan kaiken erilaisen."""""

""""hmpff
        13.8.2017 9:20
        Mä en usko että maailmassa on yksikään ihminen joka hyväksyisi ihan kaiken. Uskotko sä?"""

Lukisit mitä toinen on jo kirjoittanut, etkä tinkaisi samaa mihin on jo vastattu kysymättäkin.
        No joo, sinä nähtävästi olet sitten tuolla tavalla erilainen. Onneksi en ole koskaan sanonutkaan hyväksyväni "erilaisuutta" ihan yleisesti. En silti pidä itseäni "laumasieluna", sillä erittelen kyllä itselleni mitä erilaisuutta pidän normaalina ja mitä en.
        Se sinun on hyväksyttävä tai sitten et "hyväksy erilaisuutta" (minun ajatuskantaani).

• hmpff
        Tellukka kirjoitti:

Kauanko pyöritellään ja änkätään samaa, minkä toinen on jo sanonut?

""""Tellukka
        11.8.2017 11:31

En tunne yhtään ihmistä tällä maapallolla, joka hyväksyisi ihan kaiken erilaisen."""""

""""hmpff
        13.8.2017 9:20
        Mä en usko että maailmassa on yksikään ihminen joka hyväksyisi ihan kaiken. Uskotko sä?"""

Lukisit mitä toinen on jo kirjoittanut, etkä tinkaisi samaa mihin on jo vastattu kysymättäkin.
        No joo, sinä nähtävästi olet sitten tuolla tavalla erilainen. Onneksi en ole koskaan sanonutkaan hyväksyväni "erilaisuutta" ihan yleisesti. En silti pidä itseäni "laumasieluna", sillä erittelen kyllä itselleni mitä erilaisuutta pidän normaalina ja mitä en.
        Se sinun on hyväksyttävä tai sitten et "hyväksy erilaisuutta" (minun ajatuskantaani).

Mitä sä siellä vielä sitten tivailet, mun pitää hyväksyä kaiken vaikket usko että sellaisia ihmisiä olekaan?

Se on ihan totta, että pitäisi varmaan lukea aika ajoin uudestaan koko ketjun. Edes se rimpsu mihin vastataan. Onneksi sä teit sen :)

• Sana "erilaisuus" on alkanut kärsiä inflaation.
      60 ei asialla ole enää merkitystä eikä voimaa.
      -
      Lastemme on ollut pakko muuttaa maamme politiikkaa ja suhtautumista erilaisiin.
      Sillä muuten ei lapsillemme ole eläkkeittensä maksajia.
      -
      Kaikki sairaalloisuus, niin tunteissa, moraalissa, seksuaalisuudessa,
      värien vammaisuudessa on hyväksyttävä.
      On hyväksyttävä jopa lasin-palasien käyttäminen Genitaali-leikkauksissa.
      -
      Eläkäämme ikä-luokkamme siis loppuunsa saakka siinä onnessa jonka olemme saavuttaneet.
      Toivoen että lapsemme kohtaisivat edes pienen ihmeen elämässään.
      Aitoa Suomalaisuutta alkaa kohta olla turha synnyttää.

H.

• hmpff

No hitto! En minä saakeli sentään ole valmis hyväksymään ;D Se on kuollut joka ei taistele.

Ja mä joudun nielemään mun aloitusta?

• hmpff kirjoitti:

No hitto! En minä saakeli sentään ole valmis hyväksymään ;D Se on kuollut joka ei taistele.

Ja mä joudun nielemään mun aloitusta?

"hmpff"

Ei taistelu kiellettyä ole.
        Monethan onkivatkin ilman matoa.
        Pitää sitten hyväksyä se totuus että tyhjää olisi saanut pyytämättäkin.
        Sinullekin olisi terveellisenpää alkaa miettiä onko vielä mitään, millä pelastaa Suomi ja jälkeemme jäävä nuorisomme.
        Minä en enää näin vanhana viitsi alkaa.
        Liian vähän olen tehnyt lapsia.
        Kaksi lasta ei tarkoita lisääntymistä.

H.

• Korppisällikkänä

Jos kaikki olisivat samanlaisia... niin ihmisten vapaus katoaisi.
      Miten katoaisi ja minne?

Joten miksi on silti niin vaikeaa hyväksyä erilaisuutta?
      Ei ymmärrä.....jos on samanlaisia tai erilaisia...sama juttu.

Ihmisen laumasielun takia?.....Ei ymmärrä mitä tekemistä sillä on samanlaisuuden tai erilaisuuden kanssa?

Olen ulkona, mistä on kysymys?

• No jos esim. minä olisin samanlainen kuin mieheni, olisinko mies vai hän nainen?

Nämä tällaiset pohdintajutut menevät niin kovaa ja korkealta, ettei pieni ihminen yllä mukaan.

• New-age

Mutta tarkoittaako kysyjä ulkoisesti samanlaisia vai mieleltään samanlaisia?
        Mulle tuli mieleen samanmielisyys. Tarkoittaako aloittaja pakotettua samanlaisuutta? Eikö maailmassa diktatuuri/oligarkia ole pakottanut samanlaisuuteen ja jos poikkeaa arvoiltaan, kyttääminen ja kantelu rankaisi.

Mielestäni ihminen on vain vähän laumaeläin. Nykyäänhän edellytetään, että on oman onnensa seppä, yksikkö. Meillä täytyy olla uskallusta, kokemusta ja tietoa kohdata erilaisuutta. Pelokas ei uskalla.

• selvemminkiitos
        New-age kirjoitti:

Mulle tuli mieleen samanmielisyys. Tarkoittaako aloittaja pakotettua samanlaisuutta? Eikö maailmassa diktatuuri/oligarkia ole pakottanut samanlaisuuteen ja jos poikkeaa arvoiltaan, kyttääminen ja kantelu rankaisi.

Mielestäni ihminen on vain vähän laumaeläin. Nykyäänhän edellytetään, että on oman onnensa seppä, yksikkö. Meillä täytyy olla uskallusta, kokemusta ja tietoa kohdata erilaisuutta. Pelokas ei uskalla.

Sanopa muuta mitä aloittaja tarkoittaa.

• New-age kirjoitti:

"New-age"

Pakotettu saman-laisuus on Demokratian yksi muoto.
        Samaa tavaraa oli myös Saksalaisten Natsismi.(kansalais-sosialismi)
        Enemmistö päättää, sano.

H.

• Korppisäimänä
        Ancelina kirjoitti:

No jos esim. minä olisin samanlainen kuin mieheni, olisinko mies vai hän nainen?

Nämä tällaiset pohdintajutut menevät niin kovaa ja korkealta, ettei pieni ihminen yllä mukaan.

Aloitus on tietty korkeatasoista keittiöpsykologiaa, meikäläisen ulottumattomissa. Vua mikäpä hänessä 🦅

• Korppisäimänä kirjoitti:

Aloitus on tietty korkeatasoista keittiöpsykologiaa, meikäläisen ulottumattomissa. Vua mikäpä hänessä 🦅

Toki näihin voisi vastata pitkästi ja laveasti, pohtien ja pyöritellen asioita kantilta jos toiseltakin.
        Lopulta olisi itsekin sekaisin kuin Haminan kaupungin ympyräkaduilla muutaman tunnin käveltyään.

Onneksi yrittäjiä riittää.

• hmpff
        New-age kirjoitti:

En kovin paljon "alustanut" kirjoitusta, ettei tulisi niin rajatuksi tämä alue.

Mä jo alempana selvitin mistä ajatus pulpahti, mutta kyl ihan kaikki oli mielessä. Ulkonäköpaineet ehkä nuoremmilla, mutta vanhemmiten mielikin tulee jäykäksi. Seksuaalisuus. Jopa aamuisin ruuhkassa huomaan sellaisenkin kuin liikenne, tässä yhtenä aamuna olin jo poistamassa liikenteestä kaikki joita ajaminen ei kiinnosta :))

• efswerg

Haluatko kuulla vitsin? Jaa et, no lue se sitten.

Mikä on kolikkopuhelimen käyttövoimayksikkö?
      Ringaropo.

Mieluummin tämän syö kuin selkäänsä ottaa, sanoi miekannielijä.

Oliks nuo puujalkoja vai keskivertoja vai k'sittämättömiä?

• "efswerg"

Esi-koululaisilta taisit lainata.
        Vitsiesi taso sopii sinne.

H.

• hmpff

Miksi ei koskaan näe virtahepoja piileksivän puissa?

Koska ne ovat todella hyviä siinä.

• palavattu.vattu

Vaikka erilaisuus on kiinnostuksen säilymiselle elintärkeää, on silti mukavaa löytää toisaan musituttavia henkilöitä. Olen löytänyt satoja kaksoisolentopareja mutta harvoin löytää semmosiia jotka muistuttavat ääniltään toisiaan.
      No yks löytö on kuitenkin: Antti Rinne ja europermalentaarikko Hannu Takkula
      Toinen oli näytteljä Antti Majanlahti ja joku jota en millään muista (kuitenkin he muistuttivat ääniltään eemmän toisiaan, kuin Antti ja Hannu)
      sitten onhyviä imitaattoreita https://youtu.be/6PmbaZlO1eE?t=1
      sekä https://youtu.be/SZGb3FUtMJQ?t=2

• bessie-

Erilaisuus kiinnostuksen säilymiselle elintärkeää?!

Mahtaako asia ihan noinkaan olla...

Oman kokemukseni mukaan ihmiset eivät yleensä pidä erilaisuutta erityisen kiinnostavana. Useimmista samanlaisuus lienee kiinnostavampaa, jokapäiväisistä 'valinnoista' ja vuorovaikuttamisista kun puhutaan?

• hmpff
        bessie- kirjoitti:

Erilaisuus kiinnostuksen säilymiselle elintärkeää?!

Mahtaako asia ihan noinkaan olla...

Oman kokemukseni mukaan ihmiset eivät yleensä pidä erilaisuutta erityisen kiinnostavana. Useimmista samanlaisuus lienee kiinnostavampaa, jokapäiväisistä 'valinnoista' ja vuorovaikuttamisista kun puhutaan?

Paitsi sitten jos saa kuulla erilaisen ihmisen elämäntarinan, se se vasta kiinnostavaa on. Että saa tietää miksi on erilainen, toimii eri tavalla.

Ja siinä sitä vuorovaikutusta on äärimmillään.

• bessie-
        hmpff kirjoitti:

Paitsi sitten jos saa kuulla erilaisen ihmisen elämäntarinan, se se vasta kiinnostavaa on. Että saa tietää miksi on erilainen, toimii eri tavalla.

Ja siinä sitä vuorovaikutusta on äärimmillään.

Nojoo, paitsi ja paitsi... tuohan on tuiki tavallinen vuorovaikutustilanne, tilanne johon minäkin tavan takaa joko suorastaan hakeudun tai sitten vain joudun, sekä 'erilaisten' tai 'samanlaisten' kanssa. Siinä vaiheessa kun elämäntarinoita kerrotaan ja kuunnellaan, on jo tehty valintoja?

• hmpff
        bessie- kirjoitti:

Nojoo, paitsi ja paitsi... tuohan on tuiki tavallinen vuorovaikutustilanne, tilanne johon minäkin tavan takaa joko suorastaan hakeudun tai sitten vain joudun, sekä 'erilaisten' tai 'samanlaisten' kanssa. Siinä vaiheessa kun elämäntarinoita kerrotaan ja kuunnellaan, on jo tehty valintoja?

Tuo varmaankin pitää paikkansa. Että hakeudutaan samantyyppisen seuraan. On muuten mun mielestä yksi netin rikkauksista, että ei täällä ei niinkään päde. Täällä ei tiedä ketä kohtaa.

• hmpff kirjoitti:

Tuo varmaankin pitää paikkansa. Että hakeudutaan samantyyppisen seuraan. On muuten mun mielestä yksi netin rikkauksista, että ei täällä ei niinkään päde. Täällä ei tiedä ketä kohtaa.

""""Täällä ei tiedä ketä kohtaa."""

Ihanko totta? Kauanko kesti tulla tuollaiseen tulokseen?

• hmpff
        Tellukka kirjoitti:

""""Täällä ei tiedä ketä kohtaa."""

Ihanko totta? Kauanko kesti tulla tuollaiseen tulokseen?

Kesti ehkä sellaiset 30 minuuttia vuonna 2004 joulukuussa kun aloitin urani täällä.

• Niin erilaisia me olemme, ettei kahta samanlaista ole. Toiset vaan ovat erilaisempia, kuin toiset.
      Sitten vielä, mihin kukakin vertaa.
      Kaikesta huolimatta ihminen on aina ollut mestari kadottamaan toisen vapautta.

• bessie-

"Sitten vielä, mihin kukakin vertaa."

Ihmisten vertaileminen (ilman pätevää ja tilanteeseen liittyvää syytä) tuntuu minusta tosi vieraalta ja oudolta ajatukselta. Voin pitää kanssaihmistä erilaisena siksi, että se on ilmiselvää, mutta se voi myös olla vieläkin henkilökohtaisempi kokemus, jotenkin sitä vain tietää/tajuaa/vaistoaa.

• bessie- kirjoitti:

"Sitten vielä, mihin kukakin vertaa."

Ihmisten vertaileminen (ilman pätevää ja tilanteeseen liittyvää syytä) tuntuu minusta tosi vieraalta ja oudolta ajatukselta. Voin pitää kanssaihmistä erilaisena siksi, että se on ilmiselvää, mutta se voi myös olla vieläkin henkilökohtaisempi kokemus, jotenkin sitä vain tietää/tajuaa/vaistoaa.

En tarkoittanut mitään vertailemista negatiivisessa mielessä vaan sitä, että esim. suomalainen kokee suomalaisen vähemmän erilaiseksi, kuin vaikka afrikkalainen. Ja puolestaan afrikkalainen kokee afrikkalaisen vähemmän erilaiseksi, kuin suomalaisen.

• bessie-
        eppu2 kirjoitti:

En tarkoittanut mitään vertailemista negatiivisessa mielessä vaan sitä, että esim. suomalainen kokee suomalaisen vähemmän erilaiseksi, kuin vaikka afrikkalainen. Ja puolestaan afrikkalainen kokee afrikkalaisen vähemmän erilaiseksi, kuin suomalaisen.

No en minäkään mistään negatiivisesta vertailusta kirjoittanut.

• New-age

Kun tutustuu uuteen henkilöön ja huomaa, miten samankaltaisesti toinen ajattelee, arvottaa, tulee uteliaaksi. Sukulaissieluisuus. Eri sukupuoltakin.
        Sitten jos henkilö on kovin erilainen, mutta kun tämä on merkityksellinen,
        samankaltaistaako ihminen itseään toisen mieliksi. Ovatko erilaiset lopulta enemmän erimielisiä kuin samanmieliset.
        Jonkin ssian suhteen ihmiset voivat olla samankaltaisia esim. huumorin.
        Olen nauranut afrikkalaisten kanssa jossain eri tilanteissa eli onko huumorintajuni suomalainen vai afrikkalainen.
        Leikittelen ajatuksilla.

• hmpff

Eppu, tuo viimeinen lauseesi on niin totta, "ihminen on aina ollut mestari kadottamaan toisen vapautta". Toiset menee äärimmäisyyksiin, toiset tyytyy paheksumaan.

Itessäni olen huomannut, että paheksumis-puoli minussa on sellainen lumipallo joka vaan kasvaa alamäessä. Jos olen onnellinen, olen suopeampi, jos on stressiä tai voin huonosti, niin arvostelen paljon enemmän. Mitä enemmän arvostelen, sitä kiukkusemmaksi tulen, ja homma rupeaa jo ruokkimaan itsensä.

• hmpff
        New-age kirjoitti:

Kun tutustuu uuteen henkilöön ja huomaa, miten samankaltaisesti toinen ajattelee, arvottaa, tulee uteliaaksi. Sukulaissieluisuus. Eri sukupuoltakin.
        Sitten jos henkilö on kovin erilainen, mutta kun tämä on merkityksellinen,
        samankaltaistaako ihminen itseään toisen mieliksi. Ovatko erilaiset lopulta enemmän erimielisiä kuin samanmieliset.
        Jonkin ssian suhteen ihmiset voivat olla samankaltaisia esim. huumorin.
        Olen nauranut afrikkalaisten kanssa jossain eri tilanteissa eli onko huumorintajuni suomalainen vai afrikkalainen.
        Leikittelen ajatuksilla.

Kiva kun leikit :)

Mä ainakin toimin niin, kun kohtaan jonkun erilaisen, että ensin tulee tyrmättyä. Vasta sitten kun oppii taustaa, saa tietää miksi joku toimii/ajattelee niin tekee, niin tulee ymmärrys. Niin kuin tuo pää ei riittäisi ymmärtämään muuten.

• New-age

No, toimin toisin. En tyrmää ihmistä, vaan olen utelias. Jokaisella kun on perusteet ajatella ja toimia kuten tekee. Sitten jos jokin ajatuksista ei mielestäni ole ok. puutun siihen. Asia täytyy vatkata niin perusteellisesti, että
        a) olenko ymmärtänyt oikein, b) onko toinen ymmärtänyt ja mitä tarkoittaa,
        c) muuttuuko käsitykseni ja d) muuttuuko toisen käsitys. Tällattis.
        Kuvan antaminen on niin eri kuin se, mikä on.

• hmpff
        New-age kirjoitti:

No, toimin toisin. En tyrmää ihmistä, vaan olen utelias. Jokaisella kun on perusteet ajatella ja toimia kuten tekee. Sitten jos jokin ajatuksista ei mielestäni ole ok. puutun siihen. Asia täytyy vatkata niin perusteellisesti, että
        a) olenko ymmärtänyt oikein, b) onko toinen ymmärtänyt ja mitä tarkoittaa,
        c) muuttuuko käsitykseni ja d) muuttuuko toisen käsitys. Tällattis.
        Kuvan antaminen on niin eri kuin se, mikä on.

Tuo on hieno lähestyminen! Mutta loppuu kuitenkin sittenkin tuohon toisen mielen muuttamiseen samanlaiseksi...? En mä tarkoita kritisoida, mutta huomaatko miten kuitenkin mieli haluaa yhteisymmärrystä ja mieleellään samankaltaisuutta? Niin minäkin haluan. Sen jälkeen vasta on tehtävä suoritettu, ikään kuin.

• New-age

Nii-in. Orkesterissakin sointi on parempi, jos yhteen soitetaan. Jos se tutustuminen on sellaisia kromaattisia säveliä.
        Joo-o mukavinta on yhteisymmärrys.
        Työelämässä meni maku joidenkin ihmisten suhteen, koska heillä oli jotenkin negatiivinen asenne jo valmiiksi purkissa. Ei sellaisia jaksa. He kohdistivat sen joihinkin ihmisiin. Tavallaan söivät toisia, koska itsekorostuksen tarve oli niin suuri.

• uninen66

Hyvällä mielellä oon kun tul jottai aikaseks tännää. Hyvvee yötä!

• hmpff

Työ tekijänsä palkitsee, vai kuinka se menikään... Loistava mielialalääke tuollainen!

• Eihän kaikki ole samanlaisia edes meissä suomalisissa.
      Tasa-arvoon kuuluu myös se että kaikkia kohdellaan samoin, ei erityisoikeuksia ihonvärin tai taustan johdosta.
      Kuinkahan meitä kohdeltaisiin jos niin ikävästi kävisi että jouduttaisiin pakolaisiksi vaikkapa irakiin. Onneksi ei olla niin sotaisia, korkeintaan uusi jääkausi saisi lähtemään synnyinsijoiltamme pakolaisiksi.

• hmpff

Tuo on totta, ja jos meidän pitäisi elää hunnutettuina, niin älämölö nousisi. Ei ehkä heti, mutta kohta.

Tai mitä jos se Putin päättää ajaa meidät täältä.

• turkulainen22

eikä se ois kivaa jos me kaikki oltas turusta

• hv_valtio

vittuku te muut suomalaiset vittuilette turulle. ite muutin hesasta tänne ja vittu kierrän veroja !

• hmpff
        hv_valtio kirjoitti:

vittuku te muut suomalaiset vittuilette turulle. ite muutin hesasta tänne ja vittu kierrän veroja !

Kui sää kierrät? Laitat veroilmoituksen lattialle ja kävelet ympäri...

• maissiiiii

Niinhän siinä käy... vapaus katoaa silloin...

aloituksesta tulee mieleen...
      kuinka lapsi tietyssä iässä haluaa olla kuin kaverinsa...
      samanlaisten porukkaan on turvallista kuulua... vissiin sitä laumasieluisuutta just
      muutama päivä sitten ollut uutiskuva Pohjois-Koreasta, diktatuuri puhuu ja
      samanlaiset kansalaiset marssivat niin kuin käsketään...
      erilaisuuden hyväksyminen vaatii rohkeutta kuin myös vapaita aatoksia korvien väliin...

• hmpff

Juuri tämän suuntaiset mun ajatukset oli alunperin! Lähti siitä kun katselin teinityttöjen tarve olla samanlaisia, käyttää samoja värejä, malleja, merkkejä. Ja jos et seuraa, olet ulkopuolinen.

Mutta jos heitä määrättäisi olemaan samanlaisia, niin vapaus katoaisi. Ja jos kaupassa olisi vain yhtä vaatetta, niin kuinka kävisi? Katoaisiko luovuus jollain tasolla?

Siitä nousi pintaan Kiina (P-Korea on ihan yhtä hyvä esimerkki, miksei joku jihadistikin). Hitler ja aarialaisuus.

Sitten lähdin miettimään miten ite toimin. Ulkoisesti ei paskaakaan väliä tässä iässä :) Mutta henkisellä tasolla en voi sanoa että annan täyden vapauden muille. No en kyllä aina edes itellenikään... Sormi herisee vähän väliä.

Koetan nyt taas palauttaa itteäni suopeampaan kastiin, mutta kauanko se kestää? Veikkaan että n. kuukauden. Jos jaksaisi edes jouluun asti, niin loistavaa olisi. Mikä helv**** siinä niin vaikeeta on...

• hmpff kirjoitti:

Juuri tämän suuntaiset mun ajatukset oli alunperin! Lähti siitä kun katselin teinityttöjen tarve olla samanlaisia, käyttää samoja värejä, malleja, merkkejä. Ja jos et seuraa, olet ulkopuolinen.

Mutta jos heitä määrättäisi olemaan samanlaisia, niin vapaus katoaisi. Ja jos kaupassa olisi vain yhtä vaatetta, niin kuinka kävisi? Katoaisiko luovuus jollain tasolla?

Siitä nousi pintaan Kiina (P-Korea on ihan yhtä hyvä esimerkki, miksei joku jihadistikin). Hitler ja aarialaisuus.

Sitten lähdin miettimään miten ite toimin. Ulkoisesti ei paskaakaan väliä tässä iässä :) Mutta henkisellä tasolla en voi sanoa että annan täyden vapauden muille. No en kyllä aina edes itellenikään... Sormi herisee vähän väliä.

Koetan nyt taas palauttaa itteäni suopeampaan kastiin, mutta kauanko se kestää? Veikkaan että n. kuukauden. Jos jaksaisi edes jouluun asti, niin loistavaa olisi. Mikä helv**** siinä niin vaikeeta on...

Kannattaa pitää ajatuksensa ominaan ja suhtautua avoimin mielin erilaisuuteen, niin pääsee Porschen kyytiin, kuten minä tänään :)

Erilaisuus kiinnostaa silloin, kun se ei kuulu liian läheisesti omaan elämään.
        Esim. vammaisia voi katsella kauempaa, kunhan eivät tule iholle, vai kuinka.

• New-age

Tuo vika virke tuntuu kovalta puheelta.
        En ajattele noin. Oikeastaan noin ei edes saa ajatella.

• hmpff
        Ancelina kirjoitti:

Kannattaa pitää ajatuksensa ominaan ja suhtautua avoimin mielin erilaisuuteen, niin pääsee Porschen kyytiin, kuten minä tänään :)

Tähän viimeiseen lauseeseen korostuu varmaan Epun ajatus pelosta. Varmasti on tuollaisia ihmisiä, ja varmasti on myös tilanteita jolloin ite toimin niin.

• maissiiii
        Ancelina kirjoitti:

Jos jo lapsuudesta asti on tavannut elämän arjessaan erilaisia ihmisiä, silloin se on ihan luonnollista, että kaikki eivät ole samanlaisia, samanikäisiä jne.

Omilla vanhemmilla ja muillakin aikuisilla on iso merkitys, miten he ja me suhtaudumme erilaisuuteen, miten puhumme ja miten huomioimme vieraatkin erilaiset ihmiset lasten kanssa liikkuessamme.
        Vaikeampaa se on kaikki tietävänä jääräpäisenä aikuisena enää.

• maissiiii kirjoitti:

Jos jo lapsuudesta asti on tavannut elämän arjessaan erilaisia ihmisiä, silloin se on ihan luonnollista, että kaikki eivät ole samanlaisia, samanikäisiä jne.

Omilla vanhemmilla ja muillakin aikuisilla on iso merkitys, miten he ja me suhtaudumme erilaisuuteen, miten puhumme ja miten huomioimme vieraatkin erilaiset ihmiset lasten kanssa liikkuessamme.
        Vaikeampaa se on kaikki tietävänä jääräpäisenä aikuisena enää.

Niinpä, olen omassa perheessäni tuon nähnyt, kun lapsi on vauvasta saakka nähnyt ja elänyt kehitysvammaisen kanssa, hän suhtautuu luontevasti ja huolehtivasti ihmiseen, jolla ei ole samoja taitoja kuin hänellä itsellään.
        Sana kehitysvammainen tuotti hankaluuksia, joten poika sanoi: J.... on mammamia.

• anteeksi-vain-pyydän
        Ancelina kirjoitti:

Niinpä, olen omassa perheessäni tuon nähnyt, kun lapsi on vauvasta saakka nähnyt ja elänyt kehitysvammaisen kanssa, hän suhtautuu luontevasti ja huolehtivasti ihmiseen, jolla ei ole samoja taitoja kuin hänellä itsellään.
        Sana kehitysvammainen tuotti hankaluuksia, joten poika sanoi: J.... on mammamia.

"Niinpä, olen omassa perheessäni tuon nähnyt, kun lapsi on vauvasta saakka nähnyt ja elänyt kehitysvammaisen kanssa, hän suhtautuu luontevasti ja huolehtivasti ihmiseen, jolla ei ole samoja taitoja kuin hänellä itsellään."

Jäin jo heti (11.8) miettimään kirjoitustasi, koska minun on vaikea kohdata kehitysvammaisia, vaikka hyväksyn heidät ja olen kohtelias, jos on pakko tavata, kuten joskus on.

Olen joskus jutellut tyttäreni kanssa aiheesta ja, ,...oli se vaikea asia, jos itselle tulisi tällainen asia omakohtaisesti esiin.

"Tästä olen jo kertonut", mutta kerron sen taas. Tyttäreni (2) syntyi "alateitse", kun eka keisarileikattiin ja oli siloinen, mutta tämä toinen, muistutti enempi apinaa ja siitä rumimmasta päästä. Koko yön mietin keinoja, kuinka piilotan hänet naapureilta ja miten mieheni suhtautuu tuolaiseen hirviöön?

Aamulla, kun lapseni tuotiin taas viereeni, oli mustat hiukset kammattu ylös ja siinä oli punainen rusetti ja voi, mikä kaunotar?

Tänään olin aikonut mennä torille, mutta siellä on joku kehitysvammaisten päivä, joten jätän väliin, koska en halua itselleni mielipahaa asiasta, joka ei kosketa minua ja josta ahdistun säälistä heitä kohtaan, koska en ymmärrä heidän elämäntilannettaan.

• anteeksi-vain-pyydän kirjoitti:

"Niinpä, olen omassa perheessäni tuon nähnyt, kun lapsi on vauvasta saakka nähnyt ja elänyt kehitysvammaisen kanssa, hän suhtautuu luontevasti ja huolehtivasti ihmiseen, jolla ei ole samoja taitoja kuin hänellä itsellään."

Jäin jo heti (11.8) miettimään kirjoitustasi, koska minun on vaikea kohdata kehitysvammaisia, vaikka hyväksyn heidät ja olen kohtelias, jos on pakko tavata, kuten joskus on.

Olen joskus jutellut tyttäreni kanssa aiheesta ja, ,...oli se vaikea asia, jos itselle tulisi tällainen asia omakohtaisesti esiin.

"Tästä olen jo kertonut", mutta kerron sen taas. Tyttäreni (2) syntyi "alateitse", kun eka keisarileikattiin ja oli siloinen, mutta tämä toinen, muistutti enempi apinaa ja siitä rumimmasta päästä. Koko yön mietin keinoja, kuinka piilotan hänet naapureilta ja miten mieheni suhtautuu tuolaiseen hirviöön?

Aamulla, kun lapseni tuotiin taas viereeni, oli mustat hiukset kammattu ylös ja siinä oli punainen rusetti ja voi, mikä kaunotar?

Tänään olin aikonut mennä torille, mutta siellä on joku kehitysvammaisten päivä, joten jätän väliin, koska en halua itselleni mielipahaa asiasta, joka ei kosketa minua ja josta ahdistun säälistä heitä kohtaan, koska en ymmärrä heidän elämäntilannettaan.

Olen tavannut ihmisiä jotka eivät ole koskaan olleet kehitysvammaisten kanssa tekemisissä.

Nykyisin pienet lapset jo näkevät ja tapaavat erilaisia ihmisiä, muutenkin erilaisia kuin vammaiset, eri maista tulleita ihmisiä.

Tyttärenpoika aloitti taas päiväkodissa käynnit ja heti ensimmäisenä päivänä sai kaverikseen tumman pojan.
        Hän suhtautuu poikaani, enoonsa, hyvin empaattisesti ja muistaa aina puhelimessa kysyä mitä tälle kuuluu ja mitä J tekee.

Toki luonnekin vaikuttaa, aina tulee olemaan heitä, jotka eivät halua olla vammaistdn kanssa tekemisissä.
        Syystä tai toisesta.

• Ancelina kirjoitti:

Olen tavannut ihmisiä jotka eivät ole koskaan olleet kehitysvammaisten kanssa tekemisissä.

Nykyisin pienet lapset jo näkevät ja tapaavat erilaisia ihmisiä, muutenkin erilaisia kuin vammaiset, eri maista tulleita ihmisiä.

Tyttärenpoika aloitti taas päiväkodissa käynnit ja heti ensimmäisenä päivänä sai kaverikseen tumman pojan.
        Hän suhtautuu poikaani, enoonsa, hyvin empaattisesti ja muistaa aina puhelimessa kysyä mitä tälle kuuluu ja mitä J tekee.

Toki luonnekin vaikuttaa, aina tulee olemaan heitä, jotka eivät halua olla vammaistdn kanssa tekemisissä.
        Syystä tai toisesta.

Siis vammaisten..

• anteeksi-vain-pyydän
        Ancelina kirjoitti:

Syystä tai toisesta.

"Nykyisin pienet lapset jo näkevät ja tapaavat erilaisia ihmisiä, muutenkin erilaisia kuin vammaiset, eri maista tulleita ihmisiä.

"Tyttärenpoika aloitti taas päiväkodissa käynnit ja heti ensimmäisenä päivänäsai kaverikseen tumman pojan. "

Lapsenlapsieni jo tarhassa ollessa oli näitä tummia lapsia ja sitten koulussa. Kaikki otettiin peleihin mukaan, mutta lapsenlapseni tyttö ei pitänyt siitä, että hänen vaaleaa tukkaansa tultiin silittelemään?

Mitään ongelmaa en ole kuullut koulusta, jossa nämä periliseni käyvät, paitsi sen, että Rehtori on tosi tiukka kiusaamisesta.

• vhimsf

Aikamoinen ajopeli oli se Lampordzinikin -jos joku sattui kylillä näkemään -sill vähän erilainen vauhtinopeus - yltää 3oo km ja ylikin - uutisoinnin mukaan sittemmin tais löytyä Lontoosta - Olikohan asialla ne afrikkaisissa maisemissa ripulitutkimuksiin osallistujat
      -lääketehtaitten kustantamat ehec-bakt. vastaan - tai jostain kehitysmaihin erilaisia autoja kauppiaat - jostain muuttokontista sit löytyi. Hyvä juttu että kärsivä Afrikan kansa saa apua - tai suomalaisetkin - jos apua vailla ovat.
      Lepakoitakin näkyy välill lentelevän - toivottavasti ei ole niitä verenvuotokuumeita sisältäviä viruksia kantavia - elokuun illassa kaikki valkoiset kukat näyttää tosi upeilta.

• Kahden viikon aikana nyt ei ehdi peilata mielipiteitä eikä miten ne ovat muuttuneet esim. vuoden aikana mutta keskustelut Suomessa sukukulaisten ja ystävien kanssa antoivat kuvan että että ollaan pikkuhiljaa asettumassa siihen todellisuuteen että erilaisuus, vaikka sitä ei välttämättä katsota rikkaudeksi, on ainakin siedettävää ja sille ei nyt mahda mitään että pojantytär on avioutunut irakilaisen miehen kanssa, että kartsalla roikkuvat jengit Suomen kesäillassa ovat ihan paikallista nuorisoa ja että ne "erilaiset" ovat työssä leipomassa pizzoja ja kokoamassa kebabeja. Pelko on alkanut väistyä ja sielu vapautua kahleistaan.

• Miten kebabeja kootaan?
        Mitä minä olen nähnyt, niin niitähän revitään.

• bessie-
        Tellukka kirjoitti:

Miten kebabeja kootaan?
        Mitä minä olen nähnyt, niin niitähän revitään.

Meinaatko, että lampaassa tai nautaeläimessä on jossain kohdin sellainen iso lieriön muotoinen mötikkä joka kuitenkaan ei ole kokonainen paisti?

En tiedä miten lienee tänäpäivänä, mutta hyvinkin 50 vuotta on siitä kun ensimmäisen kerran näin sellaista tosi isoa kebabia nimenomaan koottavan. Tarkkaa puuhaa näytti olevan, isoja lihaviipaleita/suikaleita lyötiin metallivartaaseen muuten kuin kuitteja piikkiin ikään, mutta huolellisesti oikeaan järjestykseen. Ja kokoamallahan noita pienempiäkin vartaita useimmiten tehdään?

• bessie- kirjoitti:

Meinaatko, että lampaassa tai nautaeläimessä on jossain kohdin sellainen iso lieriön muotoinen mötikkä joka kuitenkaan ei ole kokonainen paisti?

En tiedä miten lienee tänäpäivänä, mutta hyvinkin 50 vuotta on siitä kun ensimmäisen kerran näin sellaista tosi isoa kebabia nimenomaan koottavan. Tarkkaa puuhaa näytti olevan, isoja lihaviipaleita/suikaleita lyötiin metallivartaaseen muuten kuin kuitteja piikkiin ikään, mutta huolellisesti oikeaan järjestykseen. Ja kokoamallahan noita pienempiäkin vartaita useimmiten tehdään?

Eiköhän noihin pikaruokaloihin tule ne valmiiksi kootut kebabbipötkylät, joita säilytetään miten säilytetään (olen kuullut huomautuksiakin tulleen) jossain varaston tapaisessaan.
        Niistä sitten veistelevät siipuja samanlaisella kaarevalla raudalla kuin mitä isä käytti hevosen kengittämisessä. Mikäs se nyt olikaan nimeltään?

• No, mutta Paloma, sinä näit mitä halusit nähdä.

Kyllä suomalaiset nuoret ovat kautta aikojen hengailleet kaupunkien keskustoissa itsekin mukaan luettuna.

Ne pizzaa vääntävät ja kepappia vuolevat ovat yleensä yksityisyrittäjiä.

Työtä tai koulutuspaikkaa vailla olevat ulkolaiset eivät iltaisin keskustoissa pyöri, tytöt ei koskaan ei päivällä eikä yöllä.

Päivisin ne erilaiset pääsääntöisesti liikkuvat😊

• Tellukka kirjoitti:

Eiköhän noihin pikaruokaloihin tule ne valmiiksi kootut kebabbipötkylät, joita säilytetään miten säilytetään (olen kuullut huomautuksiakin tulleen) jossain varaston tapaisessaan.
        Niistä sitten veistelevät siipuja samanlaisella kaarevalla raudalla kuin mitä isä käytti hevosen kengittämisessä. Mikäs se nyt olikaan nimeltään?

Ja sitten ne kokoavat ne lihaviipaleet esim. leivän sisälle ja lisäävät muutaman pepperonen tai jalapeñon, salaattia ym. Tavattoman tarpeeton keskustelu yhdestä sanasta jota mahdollisesti käytin epätarkasti. Saat anteeksi.

• korpikirjailija kirjoitti:

No, mutta Paloma, sinä näit mitä halusit nähdä.

Kyllä suomalaiset nuoret ovat kautta aikojen hengailleet kaupunkien keskustoissa itsekin mukaan luettuna.

Ne pizzaa vääntävät ja kepappia vuolevat ovat yleensä yksityisyrittäjiä.

Työtä tai koulutuspaikkaa vailla olevat ulkolaiset eivät iltaisin keskustoissa pyöri, tytöt ei koskaan ei päivällä eikä yöllä.

Päivisin ne erilaiset pääsääntöisesti liikkuvat😊

Kerran tuli puheeksi ystävien kanssa Itä-Suomessa. En nähnyt siinä pienessä käpykylässä mitään parveilua, paitsi nuoriso joka kokoontui pikaruokaloiden lähistöllä; eivät meitä häirinneet missään nimessä, mutta kuulemma huvikseen aina välillä polttelevat roskasäiliöitä ja se sellaista pientä huvitusta järjestävät.
        Mutta en ollutkaan tekemässä tutkielmaa erilaisuudesta tai vähemmistöjen versus enemmistöjen käyttäytymisestä Suomen pikkukaupungeissa. Kierroksen loppuosan kohokohta oli patikointi Kauhannevan luonnonpuistossa pitkospuulenkillä. Valitettavasti suopursu oli jo kukkinut mutta rahkasammal oli aava rannaton.

• Paloma.se.co kirjoitti:

Ja sitten ne kokoavat ne lihaviipaleet esim. leivän sisälle ja lisäävät muutaman pepperonen tai jalapeñon, salaattia ym. Tavattoman tarpeeton keskustelu yhdestä sanasta jota mahdollisesti käytin epätarkasti. Saat anteeksi.

Ei ihan turha epäilys tuokaan, että kokoavat lautasilta tähteet leivän sisään tai seuraavan asiakkaan lautaselle, niin suuria kebabbianoksia kun niillä on, ettei niitä varmaan kukaan jaksa syödä kokonaan.

• New-age

No, mutta. Mikä tahansa ravintoloitsija voisi tehdä noin.
        Vatsataudit ja salmonellat, eikös niitä ole saatu laivoilta ja jonkin hotellin ravintolasta, joissa varmasti on kylmäsäilytykset ok. Ja tuliaisina matkoilta.
        Olen syönyt kurdien pitämissä ruokapaikoissa, enkä voi valittaa. Tampereella oli rakastunut pizzantekijä, niin suolasta pizzaa että....
        Juhlapyhien aikaan nämä ovat takuuvarmasti auki.

Kerran tuli puheeksi ystävien kanssa Itä-Suomessa. En nähnyt siinä pienessä käpykylässä mitään parveilua, paitsi nuoriso joka kokoontui pikaruokaloiden lähistöllä; eivät meitä häirinneet missään nimessä, mutta kuulemma huvikseen aina välillä polttelevat roskasäiliöitä ja se sellaista pientä huvitusta järjestävät.
        Mutta en ollutkaan tekemässä tutkielmaa erilaisuudesta tai vähemmistöjen versus enemmistöjen käyttäytymisestä Suomen pikkukaupungeissa. Kierroksen loppuosan kohokohta oli patikointi Kauhannevan luonnonpuistossa pitkospuulenkillä. Valitettavasti suopursu oli jo kukkinut mutta rahkasammal oli aava rannaton.

Paloma, miksi pitää erityisesti sanoa pikkupaikkaa käpykyläksi?
        Siinä on jotain äärettömän halventavaa, oikeita, eläviä ihmisiä niissäkin asuu.
        Eikä Joutseno niitä Suomen syrjäisimpiä paikkoja ole koskaan ollut, kaupunki jo ennen Lappeenrantaan liittymistä.

• Ancelina kirjoitti:

Paloma, miksi pitää erityisesti sanoa pikkupaikkaa käpykyläksi?
        Siinä on jotain äärettömän halventavaa, oikeita, eläviä ihmisiä niissäkin asuu.
        Eikä Joutseno niitä Suomen syrjäisimpiä paikkoja ole koskaan ollut, kaupunki jo ennen Lappeenrantaan liittymistä.

Turhaa vetää hernettä nenuun jostain sanasta joka nyt sattuu kuulumaan sanavarastooni eikä ole mitenkään erityisesti ladattu minun korvissani. Olen metsässä syntynyt, käpylehmillä leikkinyt, maalla kasvanut ja paperitehtaan varjossa aikuiseksi varttunut. Sellun tuoksu tuulahti nytkin nenääni niillä teidän kulmilla. Tuttua kaikki.
        Lappeenrannassa en tainnut käydä edes, pyörimme Joutsenossa ja Lauritsalassa neljä päivää ja majoituimme Joutsenossa ystävällisten venäläisten pyörittämään bed and breakfast- majataloon. Kohokohtana voinmainita käynnin Nuijamaan kirkolla ja järvellä. Valkoisten ristien alla nukkuivat Karjalan pojat jotka lähtivät maata puolustamaan Sormuskiven juurelta lokakuussa lokakuussa 1939. Kaunis, vaatimaton vanha kirkko äitini syntymäpitäjässä, hänen rippikirkkonsa.

Turhaa vetää hernettä nenuun jostain sanasta joka nyt sattuu kuulumaan sanavarastooni eikä ole mitenkään erityisesti ladattu minun korvissani. Olen metsässä syntynyt, käpylehmillä leikkinyt, maalla kasvanut ja paperitehtaan varjossa aikuiseksi varttunut. Sellun tuoksu tuulahti nytkin nenääni niillä teidän kulmilla. Tuttua kaikki.
        Lappeenrannassa en tainnut käydä edes, pyörimme Joutsenossa ja Lauritsalassa neljä päivää ja majoituimme Joutsenossa ystävällisten venäläisten pyörittämään bed and breakfast- majataloon. Kohokohtana voinmainita käynnin Nuijamaan kirkolla ja järvellä. Valkoisten ristien alla nukkuivat Karjalan pojat jotka lähtivät maata puolustamaan Sormuskiven juurelta lokakuussa lokakuussa 1939. Kaunis, vaatimaton vanha kirkko äitini syntymäpitäjässä, hänen rippikirkkonsa.

En koskaan vedä hernettä nenuun :)
        Joskus on kiva testata reaktioita.
        Taisit itse vetäistä, kun noin innostuit puolustautumaan.

• Ancelina kirjoitti:

En koskaan vedä hernettä nenuun :)
        Joskus on kiva testata reaktioita.
        Taisit itse vetäistä, kun noin innostuit puolustautumaan.

No mukavaa että se tuli ulos noin helpolla.
        Minun herneet ovat vielä hernemaassa. Kunhan sade hellittää menen keräämään palkoja ja sitten me tehdään apposia nami!

No mukavaa että se tuli ulos noin helpolla.
        Minun herneet ovat vielä hernemaassa. Kunhan sade hellittää menen keräämään palkoja ja sitten me tehdään apposia nami!

No näin, eikä sellutehdas tänne asti haise :)

• Ancelina kirjoitti:

No näin, eikä sellutehdas tänne asti haise :)

Joutsenossa tunsimme molemmat lievän tuoksahduksen sellutehtaalta. Riippuu varmaan tuulen suunnasta ja säästä. Olemme molemmat tuoksun kanssa tuttuja. Ei paikalliset sitä huomanneet.

Joutsenossa tunsimme molemmat lievän tuoksahduksen sellutehtaalta. Riippuu varmaan tuulen suunnasta ja säästä. Olemme molemmat tuoksun kanssa tuttuja. Ei paikalliset sitä huomanneet.

Kyllä sen lemahduksen nenässään haistaa, kun kutostietä ohi ajaa.
        Meiltä on Kaukaan tehtaillekin matkaa n. 60km.

• Muistuupa mieleeni nuoruus ja teot joita yleisesti paheksutaan.

Kerran järjestimme katutappelun ja kerran pudottelimme junanraidepölkkyjä likaviemäriin. Yhdesti nappasimme Esson huoltoasema tiikerin kainaloomme ja veimme sen asuntoni ullakolle.

On eletty nuoruus ihan nykynormien mukaan😊

• Ps. Ei tunnettu ei vertailtu ulkomaalaisia käyttäytymiskoodeja.

• hmpff

Niin... vaikkei ole kovin vastuullista sanoa näin "ääneen", niin olen silti sitä mieltä, että oppii paremmaksi kuskiksi jos joskus vähän kaasuttelee sakkorajoilla.

Sopisi elämän metaforaksikin toi, ja on ihan omasta päästä keksitty :)) en vaan sano että kummasta päästä.. saatte ite päätellä.

• hmpff kirjoitti:

Niin... vaikkei ole kovin vastuullista sanoa näin "ääneen", niin olen silti sitä mieltä, että oppii paremmaksi kuskiksi jos joskus vähän kaasuttelee sakkorajoilla.

Sopisi elämän metaforaksikin toi, ja on ihan omasta päästä keksitty :)) en vaan sano että kummasta päästä.. saatte ite päätellä.

Minkälainen on ihminen kuuskymppisenä, hän, joka on elänyt nuorena rajoja tunnustellen niitä uhmaten? Yrityksen ja erehdyksen, onnistumisen iloa tuuletellen.

Minkälainen on kuuskymppinen, hän, joka on kiltisti taipunut voimassa oleviin käyttäytymisnormeihin?

Kumpi olet, no taidan tietää, olet kuin minä, rajojen uhmaaja.

• hmpff

Ensimmäiset kasvaa sitkeiksi perkeleiksi :))

Senkin uhalla, että rikon lipityksen rajoja, sanon että juuri tällaisista pohdinnoista pidän. Mitä sitten jos... niissä on kaikki mahdollista, ja toisaalta niin sidottu normikarmeihin. Ihanaa ristiriitaa.

• Toivotonidealisti-ko

En oikein ymmärrä aloittajan ajatusta vapauden katoamisesta mutta hiton tylsää elämä olisi jos olisimme kaikki samanlaisia. Luojalle kiitos kaikesta erilaisuudesta, että on toisen laisia olemassa kuin itse on ja monenlaista moninaista elämää ja aihelmaa. Paitsi nälkää näkeviä lapsia ja sotia maailmassa ei saisi olla.

• hmpff

No mieti nyt vaikkapa diktatuureja, missä mielipiteet pitää olla samat. Aarilaisuutta, Kiinaa... Vapaus siitä kärsii jos kaikkien pitää seurata samaa kaavaa.

Tai jo ryhmä missä oletetaan kaikkien ajattelevan samalla tavalla.

Mutta olet oikeassa (minun mielestäni) erilaisuus on rikkaus.

• Vapausennenkaikkea

Juuu, totta, hidas pääni ja ajatteluni ei heti yltänyt täältä vapaasta maasta diktatuureihin saakka. Ehkä ei siksikään, että ne kauhistuttavat seniiliydellään. Miten ne voivat olla mahdollisia näinä kehityksen aikoina.

• Erilaisuus on rikkaus jos kokee erilaisuuden tasa-arvoisena ja myönteisenä tekijänä. Yhteiskunnissa jotka ovat ottaneet asiakseen tämän erilaisuuden hyödyntämisen ja korostamisen yhteiskunnallisens sovun tai konsensuksen (yes, rakastan sanaa konsensus; se ei tarkoita mitään lammaslauman määkimistä tai sheeple-kulttuuria, vaan sitä että tositilanteissa pystytään löytämään yhteinen sävel ja tekemään sopimuksia ajatellan kaikien etuja, ei vain omaa ja lähimpien ja samoinajattelevien etuja) eletään jatkuvan kehityksen ja positiivisen ilmapiirein vallitessa. Verratkaa nyt esimerkiksi Justin Trudeaun Kanadaa ja Trumpin Valkoisen Mahdin USA:ta.

• "Paloma.se.co"

Molemmissa valtiossa on Demokraattisesti valittu valtion-johto, keula-kuvineen.
        Joten miksi me maita arvostelisimme?
        Olehan varovainen.
        Yhä enemmän saan sinusta vaikutelman halusta Demokratian-Diktatuuriin.
        Onneksi Suomessa vielä on Demokratia voimissaan.
        Vaikka myrskyn-merkkejä jo näkyy meilläkin.
        Mistä lie merkit ovat kotoisin...

H.

• hmpff

Palomalle. Siinä sitä reviiri-ajattelua? Vai pelkoa kuten Eppu kirjoitti? Bessien viestinkin voisi tähän liittää, ja päästään siihen että ihminen hakee samanlaisuutta, ja koska ei ole luontevaa liikkua rajojen ulkopuolella, jää pelko ja tutustuminen muuhun kuin se mikä on itselleen tuttua.

Teinit väheksyy vanhuksia, vanhukset paheksuu kirkuvia lapsia. Trumpit painaa köyhiä alas, köyhät eivät kunnioita pyrkyreitä, jne....

Vahva on se, joka uskaltaa boxistaan ulos.

• hmpff kirjoitti:

Palomalle. Siinä sitä reviiri-ajattelua? Vai pelkoa kuten Eppu kirjoitti? Bessien viestinkin voisi tähän liittää, ja päästään siihen että ihminen hakee samanlaisuutta, ja koska ei ole luontevaa liikkua rajojen ulkopuolella, jää pelko ja tutustuminen muuhun kuin se mikä on itselleen tuttua.

Teinit väheksyy vanhuksia, vanhukset paheksuu kirkuvia lapsia. Trumpit painaa köyhiä alas, köyhät eivät kunnioita pyrkyreitä, jne....

Vahva on se, joka uskaltaa boxistaan ulos.

"hmpff"

väheksyvät...paheksuvat...painavat...

H.

• hmpff
        hunksz kirjoitti:

"hmpff"

väheksyvät...paheksuvat...painavat...

H.

Nyt jätit niin vähän rivienvälejä etten pääse kiinni ajatuksen juoksustasi....

• Apinoita????

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Anteeksi mies

En vaan osaa kohdata sinua ja olla normaali. En tiedä mikä vaivaa. Samaan aikaan tekee mieli tulla lähelle ja kuitenkin
      Ikävä
      57
      8777
    2. Mietin aina vain

Minä niin haluaisin nähdä sinut. Ei tuo yhden ainoan kuvan katsominen paljon helpota... Miksi sinä et voisi olla se roh
      Tunteet
      12
      3459
    3. Hetken jo luulin, että en ikävöi sinua koko aikaa

Mutta nyt on sitten taas ihan hirveä ikävä jotenkin. Tiedätköhän sinä edes, kuinka peruuttamattomasti minä olen sinuun r
      Ikävä
      26
      2650
    4. Palstan henkisesti sairaat ja lihavat

Täällä on sairaita, työttömiä ihmisiä kirjoittelemassa joilla ei ole tarkoituksena kuin satuttaa ihmisiä. Jos eksyt pals
      Ikävä
      114
      2030
    5. Kysely lieksan miehille

Olemme tässä pohtineet tällaista asiaa, että miten on. Tästä nyt on paljon ollut juttua julkisuudessakin aina sanomaleht
      Lieksa
      80
      2030
    6. Outoa että Trump ekana sanoutui irti ilmastosopimuksesta

kun Kaliforniaa riepottelee siitä johtuvat tuhoisat maastopalot. Hirmumyrskytkin ovat USA:ssa olleet tuhoisia.
      Maailman menoa
      357
      1747
    7. Saan kengurakkaan kotiin viikon päästä

Mitä tapahtui? Martina hehkutti tätä stoorissaan reilu viikko sitten, mutta eipä aussimiestä Suomessa näkynyt, vaan tapa
      Kotimaiset julkkisjuorut
      241
      1442
    8. FinFamin ryhmät

Älkää hyvät ihmiset luottako tähän tahoon. Ryhmiä on, mutta eivät ne toimi. Ihmisiä savustetaan ulos, vaikka näissä piir
      Salo
      0
      1211
    9. Olen vähän

Hysteerinen se on totta. Etkai ymmärrä miten syvästi tunnen sinua kohtaan. Ja olet aina lähelläni. Olet osa jo jotain. I
      Ikävä
      10
      1095
    10. Osmo Peltola voitti ansaitusti Kultaisen Venlan - Kirvoitti yleisöltä mahtavan reaktion!

JEE, onnea Osmo! Osmo Peltola voitti Vuoden esiintyjän Kultainen Venla -palkinnon. Isä-Peltsin ja Osmon luontoseikkailu
      Suomalaiset julkkikset
      68
      1050
    Aihe