Millaisia kokemuksia kyseisestä renkaasta? Esim ajettavuus, ohjaustarkkuus, suuntavakaus, hiljaisuus, kestävyys jne?
TM testissä oli edullisin top5 rengas, kehuuttiin erityisesti sadekelin ominaisuuksia. Näytti olevaan ainakin keskitasoa muissakin ominaisuuksissa mutta kiinnostais kuulla kokemuksia.
Renkaat tulisivat 205/65-15 koossa eli melko korkealla profiililla. Nykyiset misukan energyt ok, hyvä ajettavuus, kesto jne mutta saisivat olla vähän hiljaisempia ja suuntavakaampia. Kesto ei ole itselle kaikista tärkein koska kilometrejä alle 15tkm vuodessa, kesärenkailla varmaan korkeintaa 7-8tkm kesässä.
Suurin huoli on ajettavuus joka ainakin korkeaprofiilisissa vaihtelee paljon renkaan mukaan. Haluan tarkan ohjaustuntuman ja hyvän suuntavakauden.
Bridgestone Turanza T001 kokemuksia?
23
8527
Vastaukset
- Ostavaanturanza
Mitä, mitä? Cruzeideri ei ole puolustamassa henkeen ja vereen misukoita, suuntavakaus huono. Vähintään annas tulla exel taulukon laskelmat, hankinnasta koituvista kyselyistä, 0,001dl enempi polttoainetta, vaarallisuudesta ja varmasti homostelusta minipippelin kera.
- cruzeideri
Energyistä ei kokemusta, enkä muista suuntavakaudesta lukeneeni.
CrossClimatet ovat niin suuntavakaat kuin osaan kuvitella renkaiden voivan olla. Vähän hiljaisemmat saisivat olla, vaikka testien ja virallisen db-luvun mukaan hiljaisemmasta päästä ovatkin.
Ohjaustuntuma omaan ajooni hyvä, mutta mitään karting-kisoja en ole pyrkinyt simuloimaan. Varmaan sporttisempiakin löytyy.
Sählymailoilla en ole koskaan yrittänyt mitään laskea, mutta jos ne pikkuista auttavat, niin siitä vaan. Tärkeintä on edes jotenkin kyetä homma hoitamaan.
- dsfskjksdfksj
Ei ole (ehkä onneksi) omia kokemuksia, mutta juuri ajettavuutta moittivat autolehtien testaajat, mutta toisaalta osa autoilijoista taas on sitä mieltä että rengas on veltto ajettava. Ja taas toisaalta mikä on yhdelle velttoa, on toiselle mukavaa.
http://www.rengasvertailu.fi/kesarenkaat/bridgestone-turanza-t001
Ei ehkä kuitenkaan tosiaan paras valinta jos omassa autossa profiili on suht. korkea ja haussa on napakka ajettavuus ja suuntavakavuus. Tällä hetkellä tavallisista "touring"- renkaista ehkä jollakin Dunlopin Blue Responsella on tarkin ohjattavuus.- rgrrt44344
Velttoutta en tosiaan halua vaan pitää olla tarkka ohjaustuntuma kuten nykyisissä energyissä. Dunloppia olen myös hieman katsellut ajettavuuden takia ja näytti se olevan hiljaisimpiakin yhdessä good yearin kanssa. Ehkä Dunlop voisi olla seuraava rengas sitten, Bridgestone usein ensiasennusrenkaat kyseisessa japsissa, mutta Dunlopin kanssakin paljon moottoriurheiluhistoriaa merkillä.
Energyn kestävyys johtaa vaan itsellä siihen että ovat ihan kovettuneita jo vaikka pintää jäljellä paljonkin. Toisaalta kommentit dunlopin kulumisestä vähän pelottavat, 10tkm jälkeen jo puolet pinnasta kulunut. Energyssä tuolla km-määrällä ei edes havaitse kulumaa vielä. - cruzeideri
rgrrt44344 kirjoitti:
Velttoutta en tosiaan halua vaan pitää olla tarkka ohjaustuntuma kuten nykyisissä energyissä. Dunloppia olen myös hieman katsellut ajettavuuden takia ja näytti se olevan hiljaisimpiakin yhdessä good yearin kanssa. Ehkä Dunlop voisi olla seuraava rengas sitten, Bridgestone usein ensiasennusrenkaat kyseisessa japsissa, mutta Dunlopin kanssakin paljon moottoriurheiluhistoriaa merkillä.
Energyn kestävyys johtaa vaan itsellä siihen että ovat ihan kovettuneita jo vaikka pintää jäljellä paljonkin. Toisaalta kommentit dunlopin kulumisestä vähän pelottavat, 10tkm jälkeen jo puolet pinnasta kulunut. Energyssä tuolla km-määrällä ei edes havaitse kulumaa vielä.Yksi omalla riskillä harkittava vaihtoehto kovettumista pelkäävälle on ajaa koko vuosi samoilla, joko neljän vuodenajan renkailla tai tavallisilla kitkoilla. Näin rengas kuluu ajallisesti nopeammin, eikä siis ehdi kovettua.
Jos varmuudella tietää näin tekevänsä, niin kannattaa varmaan laittaa uudet alle talven tullessa, jolloin talveen pääsee parhaalla pidolla. Ensimmäiseen talveen siis ainakin.
CrossClimateilla pärjäsi yllättävän hyvin, mutta eiväthän ne uusien talvirenkaiden veroiset ole. Saa nähdä pärjääkö ensi talvena, kuluneempina enää? Haave olisi päästä niillä puolitoista vuotta yhtä soittoa ja vasta 2018 syksyllä laittaa vanhat nastat alle. Nekin kun saisi -19 keväällä nypittyä ja ajettua kesällä loppuun, niin tässä olisi aika pienet rengaskulut seuraavat pari vuotta. Tai ehkä -19 keväällä vielä kuluneet Crossit alle yhdeksi kesäksi, -19 syksyllä nastat ja vasta -20 nyppiminen. - Ruttukullicruzeideri
cruzeideri kirjoitti:
Yksi omalla riskillä harkittava vaihtoehto kovettumista pelkäävälle on ajaa koko vuosi samoilla, joko neljän vuodenajan renkailla tai tavallisilla kitkoilla. Näin rengas kuluu ajallisesti nopeammin, eikä siis ehdi kovettua.
Jos varmuudella tietää näin tekevänsä, niin kannattaa varmaan laittaa uudet alle talven tullessa, jolloin talveen pääsee parhaalla pidolla. Ensimmäiseen talveen siis ainakin.
CrossClimateilla pärjäsi yllättävän hyvin, mutta eiväthän ne uusien talvirenkaiden veroiset ole. Saa nähdä pärjääkö ensi talvena, kuluneempina enää? Haave olisi päästä niillä puolitoista vuotta yhtä soittoa ja vasta 2018 syksyllä laittaa vanhat nastat alle. Nekin kun saisi -19 keväällä nypittyä ja ajettua kesällä loppuun, niin tässä olisi aika pienet rengaskulut seuraavat pari vuotta. Tai ehkä -19 keväällä vielä kuluneet Crossit alle yhdeksi kesäksi, -19 syksyllä nastat ja vasta -20 nyppiminen.Nypityt nastarenkaat on kiinanrenkaiden tasoa. Täysin arvaamattomat ja korput, vesiliirto herkässä. Polttoainekulut korkeat ja nastan nypinnästä aiheutuvat kulut. Pitäisihän sinun se tietää ja taulukko laskentaasi käyttää . Ehkä jopa linkittää. Miksi sinun tarvitsisi edes nyppiä niitä? Olethan kuitenkin suomi24 käyttäjien rikkaimpia. Ostat vaan uudet, eikä niitä kannata maksaa, nehän tuottaa sinulle kuluessaan. On talot, autot, osakesalkku. Äläkä leiki tyhmää, ettet muista näin kertoneesi, homo juttujasi unohtamatta.
- Cruzeideri
Ruttukullicruzeideri kirjoitti:
Nypityt nastarenkaat on kiinanrenkaiden tasoa. Täysin arvaamattomat ja korput, vesiliirto herkässä. Polttoainekulut korkeat ja nastan nypinnästä aiheutuvat kulut. Pitäisihän sinun se tietää ja taulukko laskentaasi käyttää . Ehkä jopa linkittää. Miksi sinun tarvitsisi edes nyppiä niitä? Olethan kuitenkin suomi24 käyttäjien rikkaimpia. Ostat vaan uudet, eikä niitä kannata maksaa, nehän tuottaa sinulle kuluessaan. On talot, autot, osakesalkku. Äläkä leiki tyhmää, ettet muista näin kertoneesi, homo juttujasi unohtamatta.
On varmaan huonot kesärenkaiksi joo, mutta on vähän eri asia käyttää ilmaisia renkaita kuin ostaa kiinankumit, jotka tulevat kalliimmiksi kuin oikeat renkaat.
Nypittyjä ei kyllä millään matematiikalla saa kannattamattomiksi.
Ja on aivan varmasti myös ekologisin vaihtoehto ajaa renkailla, jotka muuten olisivat menneet kaatopaikalle.
Nyppimisen kulu eli vaiva tässä tosiaan on ainoa kysymysmerkki? Ei niitä ihan sormet verta tihkuen viitsisi repiä. Saahan nähdä kuinka siinä käy.
Eivätkä nypityt, mutta reilusti uraa omaavat renkaat niin huonot ole kuin yksinkertaisemmat pelottelevat. Joka kevät ja suurin osa talvestahan talvirenkailla ajetaan kuivalla tai märällä asfaltilla, miten ne nyt yht'äkkiä aivan kelvottomiksi kesäksi muuttuisivat? Saattavat hyvin pärjätä uusille huonoille renkaille.
Eihän minun monestikaan olisi mikään pakko säästellä missään, mutta se nyt vaan on elämäntapa ja arvovalinta pyrkiä tehokkuuteen rahankäytössä, kuten muutenkin elämässä. En minä esimerkiksi hotellissakaan vettä tuhlaa sen enempää kuin kotona, vaikkei hotellin vettä säästämällä oma lompakko hyödykään. Samoin kuin en kanna hotellin aamupalaa roskiin, vaan pidän huolta, etten ota liikaa tai sitten itken ja syön.
Hyvä alkuviikko muuten pörssissä. Kyllä noilla tuloilla taas vaikka vähän voi käyttää aikaansa nyppimiseen.
Vasta pari kämppää on, kolmatta haeskellaan. Ihan hyvältä näyttää silläkin rintamalla. - kjhgkjhgkjh
Ruttukullicruzeideri kirjoitti:
Nypityt nastarenkaat on kiinanrenkaiden tasoa. Täysin arvaamattomat ja korput, vesiliirto herkässä. Polttoainekulut korkeat ja nastan nypinnästä aiheutuvat kulut. Pitäisihän sinun se tietää ja taulukko laskentaasi käyttää . Ehkä jopa linkittää. Miksi sinun tarvitsisi edes nyppiä niitä? Olethan kuitenkin suomi24 käyttäjien rikkaimpia. Ostat vaan uudet, eikä niitä kannata maksaa, nehän tuottaa sinulle kuluessaan. On talot, autot, osakesalkku. Äläkä leiki tyhmää, ettet muista näin kertoneesi, homo juttujasi unohtamatta.
Sen täytyy keksiä tarinoita omaisuuksista ja pörsseistä, vaikka kuka tahansa näkee että jätkä on niin tohkeissaan siitä että on kerrankin saanut raavituksi oikein michelinit alle, että muusta ei osaa puhuakaan. Paitsi kikkeleistä tietenkin.
- Cruzeideri
kjhgkjhgkjh kirjoitti:
Sen täytyy keksiä tarinoita omaisuuksista ja pörsseistä, vaikka kuka tahansa näkee että jätkä on niin tohkeissaan siitä että on kerrankin saanut raavituksi oikein michelinit alle, että muusta ei osaa puhuakaan. Paitsi kikkeleistä tietenkin.
Noh, siinä taidat olla oikeassa, että ekaa kertaa ostin Michelinit. En kuitenkaan muista aiemminkaan halpamerkkejä ostaneeni, joten ei kasvanut varallisuuteni ole rengasvalinnoissa näkynyt. Ei köyhänkään kannata säästää niin, että se tuleekin kalliimmaksi.
- ekatmiseliinitjippii
Cruzeideri kirjoitti:
Noh, siinä taidat olla oikeassa, että ekaa kertaa ostin Michelinit. En kuitenkaan muista aiemminkaan halpamerkkejä ostaneeni, joten ei kasvanut varallisuuteni ole rengasvalinnoissa näkynyt. Ei köyhänkään kannata säästää niin, että se tuleekin kalliimmaksi.
Älä nyt selittele, köyhimys. Tuo on jo säälittävää.
- Tuulenhuuhtomahanuri
Cruzeideri kirjoitti:
On varmaan huonot kesärenkaiksi joo, mutta on vähän eri asia käyttää ilmaisia renkaita kuin ostaa kiinankumit, jotka tulevat kalliimmiksi kuin oikeat renkaat.
Nypittyjä ei kyllä millään matematiikalla saa kannattamattomiksi.
Ja on aivan varmasti myös ekologisin vaihtoehto ajaa renkailla, jotka muuten olisivat menneet kaatopaikalle.
Nyppimisen kulu eli vaiva tässä tosiaan on ainoa kysymysmerkki? Ei niitä ihan sormet verta tihkuen viitsisi repiä. Saahan nähdä kuinka siinä käy.
Eivätkä nypityt, mutta reilusti uraa omaavat renkaat niin huonot ole kuin yksinkertaisemmat pelottelevat. Joka kevät ja suurin osa talvestahan talvirenkailla ajetaan kuivalla tai märällä asfaltilla, miten ne nyt yht'äkkiä aivan kelvottomiksi kesäksi muuttuisivat? Saattavat hyvin pärjätä uusille huonoille renkaille.
Eihän minun monestikaan olisi mikään pakko säästellä missään, mutta se nyt vaan on elämäntapa ja arvovalinta pyrkiä tehokkuuteen rahankäytössä, kuten muutenkin elämässä. En minä esimerkiksi hotellissakaan vettä tuhlaa sen enempää kuin kotona, vaikkei hotellin vettä säästämällä oma lompakko hyödykään. Samoin kuin en kanna hotellin aamupalaa roskiin, vaan pidän huolta, etten ota liikaa tai sitten itken ja syön.
Hyvä alkuviikko muuten pörssissä. Kyllä noilla tuloilla taas vaikka vähän voi käyttää aikaansa nyppimiseen.
Vasta pari kämppää on, kolmatta haeskellaan. Ihan hyvältä näyttää silläkin rintamalla.Jutut taas paranee. Kiinalaisetkin kesärenkaat on paljon paremmat kuin vanhat nastarenkaat, kovettuneet ja nypityt. Nyppimiselle tulee hintaa, vapaa-aikaa a 50e/h. Vihdoinkin sait kaavittua rahat misukoihin ja nyt koko ajan pitää hehkuttaa joka keskustelussa niitä. Ennen ajoit halvimmilla kiinan kumeilla, jotka kokemuksesi mukaan oli huonot ja vaaralliset. Sinun varallisuutesi tulee esille siinä, että pitää vanhatkin nastarenkaat nyppiä ja ajaa. Ei tarvitse nettimiljonääriä leikkiä. Totuuden tietää kaikki. Eli tuulen huuhtoma perse sinulla!
- Cruzeideri
Tuulenhuuhtomahanuri kirjoitti:
Jutut taas paranee. Kiinalaisetkin kesärenkaat on paljon paremmat kuin vanhat nastarenkaat, kovettuneet ja nypityt. Nyppimiselle tulee hintaa, vapaa-aikaa a 50e/h. Vihdoinkin sait kaavittua rahat misukoihin ja nyt koko ajan pitää hehkuttaa joka keskustelussa niitä. Ennen ajoit halvimmilla kiinan kumeilla, jotka kokemuksesi mukaan oli huonot ja vaaralliset. Sinun varallisuutesi tulee esille siinä, että pitää vanhatkin nastarenkaat nyppiä ja ajaa. Ei tarvitse nettimiljonääriä leikkiä. Totuuden tietää kaikki. Eli tuulen huuhtoma perse sinulla!
Tuonne Yleistä autoilusta palstalle laitoinkin vertailutietoa.
Talvirenkaat tuntuvat vastaavan huonoja tai keskinkertaisia halpis-kesärenkaita märällä. Käytetyt talvirenkaat tietenkin ovat huonommat kuin halvatkaan uudet kesärenkaat, mutta harvapa sitä koko ajan uusilla ajaa muutenkaan.
Kummallista logiikkaa on minusta, että lumimyrskyssä ja jäällä niillä talvirenkailla kyllä uskaltaa ajaa, mutta sitten kun aurinko alkaa paistaa ja asfaltti kuivuu ja saa uuden pinnan, niin ajaminen samoilla renkailla muuttuukin vaaralliseksi ja epämiellyttäväksi :))
Tuon logiikan takana täytyy olla ihan aito separi! - khgkjhgh
Cruzeideri kirjoitti:
Tuonne Yleistä autoilusta palstalle laitoinkin vertailutietoa.
Talvirenkaat tuntuvat vastaavan huonoja tai keskinkertaisia halpis-kesärenkaita märällä. Käytetyt talvirenkaat tietenkin ovat huonommat kuin halvatkaan uudet kesärenkaat, mutta harvapa sitä koko ajan uusilla ajaa muutenkaan.
Kummallista logiikkaa on minusta, että lumimyrskyssä ja jäällä niillä talvirenkailla kyllä uskaltaa ajaa, mutta sitten kun aurinko alkaa paistaa ja asfaltti kuivuu ja saa uuden pinnan, niin ajaminen samoilla renkailla muuttuukin vaaralliseksi ja epämiellyttäväksi :))
Tuon logiikan takana täytyy olla ihan aito separi!Mikä on separi?
- Sehänseon
khgkjhgh kirjoitti:
Mikä on separi?
No Cruzeideri.
- rgrrt44344
Dunlop muuten ihme tapaus kun rengastietojen mukaan pitäisi olla hiljaisin mutta TM testissä mittasivat sen äänekkäimmäksi. Ei oikein sitäkään uskalla ostaa. Ilmeisesti mahdottomat vaatimukset jos haluaa hiljaisen renkaan tarkalla ohjaustuntumalla ja pienehköllä vierintävastuksella.
- eri_asia
Hohhoijaa, rengastietojen melu on ohiajomelu, siis renkaan ympäristöön säteilemä, pääosin korkeataajuinen = helposti vaimennettava melu.
Auton sisämelu on tätä "ohiajomelua" pyöräntuentojen kautta sisälle välittyvää "runkoääntä". Automalli vaikuttaa melun määrään hyvin paljon ja on selvästi sellaisia yhdistelmiä (auto & rengasmalli) jotka eivät keskenään tule toimeen.
- väärin_mitattu
Oma kokemus Turanzoista koossa 17" & 225 leveänä
- melutaso AIVAN JÄRKYTTÄVÄ jo 40 nopeudessa, moottoritiellä kuulostivat laakerivauriolta
- sadekelillä hyvät
- kulutuskestävyys hyvä -> melutoosat oli pakko myydä pois, ajamalla niistä ei eroon olisi päässyt
Muiden kokemuksia
https://www.taloustaito.fi/Teemat/Auto/Autoilu-ja-liikenne/Renkaat-voivat-pilata-auton/
TM melumittauksilla voi pyyhkiä persettä. Reppanat käyttävät aina hiljaisille (alle 55 dB) äänenpaineille tarkoitettua A-painostusta. Tämä painotus matkii kuuloaistin epäherkkyyttä matalille taajuuksille (pienillä äänenvoimakkuustasoilla) ja se käytännössä jättää matalat jurinat, jota Turanzat tuottavat, kokonaan huomioimatta.
Koska autojen melutaso on 70 dB luokkaa, pitäisi käyttää C-painotusta. Turanzojen kanssa mitattuna autoni melutaso oli miltei 90 dB(C), dB(A) lukemien ollessa kympin verran kauniimpia. Näin siis keväisen karhealla asvaltilla. Sileällä pinnalla tietty ihan eri lukemat, mutku jyrsimien jäljiltä sileää ei löydy.
Väärän painotuskäyrän käyttö selittää ristiriidat mitatun ja koetun melutason välillä. - 23534534
ADACin 2017 testin mukaan Pirelli ja Continental hiljaisimpia sisämelultaan, Good Year ja Dunlop keskitaoa, Bridgestone ja Michelin meluisia.
Good Year ja Dunlop ajettavuudeltaan parhaat, Bridgestone, Continental ja Michelin keskitasoa, Pirelli huono ajettavuudeltaan.
Kestossa Michelin ylivoimaisesti paras, Pirelli keskitasoa, Continental, Bridgestone, Dunlop ja Goodyear huonoja.
Vierintävastuksessa Michelin, Dunlop, Goodyear ja Bridgestone hyviä, Continental ja Pirelli keskitasoa.
Siitä voi itse painottaa mitä ominaisuuksia hakee kun näitä merkkirenkaita vertailee.
https://www.adac.de/infotestrat/tests/reifen/sommerreifen/2017_Sommerreifen_Test_195_65_R15.aspx?ComponentId=286749&SourcePageId=31821
Esim ajettavuutta hakevalle Dunlop ja Goodyear parhaita eivätkä kovin meluisia ja kulutus pysyy pienenä.
Hiljaisuutta hakevalle Pirelli ja Contiental hiljaisimpia, Conti parempi ajettava mutta Pirelli kestää paremmin, kummallakaan ei pääse alhaisimpiin kulutuksiin.
Kestävyyttä hakevalle Michelin paras, ajettavuudeltaan keskitasoa ja kulutus pieni, mutta melusta saa kärsiä.- 4534543
195/65-15 aika lähellä aloittajan rengaskokoa joten varmaan melko vertailukelpoisia arvoja. Lisäksi ADACin testit taitaa olla luotettavammat kuin esim TM.
- turraajaT001
225/45-17 maaliskuusta alla olleet,ajettu nyt 16 000km,pintaa jäljellä 2-3mm.
Olivat Audi A3 :sen ensi-asennus renkaina.
Eli kesän kestävät meidän kilometreillä,kun vielä noin 18 000km tullee
kesärengas-ajoa vuoteen,syys-sateilla alkaa jo ura-syvyys olla matala.
Toisaalta onhan nyt satanut koko kesänkin.....
Paineet kyllä pidetty kohdallaan,ei mielestäni kovin hyvä kulutuskestävyys.
Muuten kohtuu renkaat,melu aika kova edellisen A3:sen Conteihin verrattua,
kestivätkin kaksi kesää just ja just. - Anonyymi
Niin, kokemuksia nimenomaan tästä renkaasta?
- Anonyymi
Kyllä nyt 2025 kesärengastestissä TM totesi, että Bridgestone Turanza oli hiljainen rengas ja vierintävastus oli kisan alhaisin. Vain vesiliirron vastustaminen oli muita renkaita heikompaa.
Noilla jarrutusmatkoilla ei ole ilmeisesti muutta kuin se teoreettinen "arvonsa"? Sivuttasispito ääritilanteissa voi joskus jotakin merkitä, niissä Turanza oli kärkipäätä. - Anonyymi
Ihmisille, jotka luulevat, että joku Good Year tai Dunlop ovat rengasmerkkejä, joilla on hyvä ajettavuus, mitä se sitten ikinä pitää sisälläänkään, sanoisin, että ei kannata uskoa kaikkea, vaan kokeilla.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Työttömyys on kasvussa - Hallitus halusi kannustaa työttömät töihin leikkaamalla sosiaaliturvaa
Hallitus halusi kannustaa työttömät töihin leikkaamalla sosiaaliturvaa. Työttömyys on kuitenkin kasvussa. Mitä itse aja4293360Mikä piirre on kasvoissa tärkein?
Mikä piirre on kasvoissa tärkein kun valitset seuraa itsellesi?1381890Ruumis kanavassa
Mikä juttu eilen ollut poliisit palokunta ambulanssi ja ruumis auto sillalla. Tekikö itsemurhan211730Suurimman myrskyilyn jälkeen
vakiintuu tyynenpi tunne. Entistä vakaampi, entistä varmempi. Aina vaikealla hetkellä auttaa, kun ajattelen sinua. Minul481440- 961318
Mikä häpeä Haapaveden kaupungille
Avin huomautuksen mukaa hoitoyksikkö on ollut monin osin lainvastainen. Huomautettavaa on monista asioista. Miten Haa661195Tojotamies törttöili taas auton eteen
Ja taas joku Tojotapappa vähät välitti liikennesäännöistä ja kääntyi viitostietä ajaneen auton eteen tänään, tällä kerta341191En sano tätä pahalla
Mutta olihan meillä aika reippaasti ikäeroa ja aivan erilaiset elämäntilanteetkin. En vaan jotenkin tajunnut sitä aiemm821104Ei mitään menetettävää
Arvostin ja kunnioitin sun tunteita. Menit nyt liian pitkälle. Mulla ei ole enää mitään menetettävää ja sä tulet sen huo1551050Tiedättekö miksi mies on olemassa?
Lisääntymistä varten. Ei mitään muuta hyötyä. Jos nainen voisi lisääntyä ilman miestä, luuletteko miehet että naiset tar209970