Bridgestone Turanza T001 kokemuksia?

rgrrt44344

Millaisia kokemuksia kyseisestä renkaasta? Esim ajettavuus, ohjaustarkkuus, suuntavakaus, hiljaisuus, kestävyys jne?

TM testissä oli edullisin top5 rengas, kehuuttiin erityisesti sadekelin ominaisuuksia. Näytti olevaan ainakin keskitasoa muissakin ominaisuuksissa mutta kiinnostais kuulla kokemuksia.

Renkaat tulisivat 205/65-15 koossa eli melko korkealla profiililla. Nykyiset misukan energyt ok, hyvä ajettavuus, kesto jne mutta saisivat olla vähän hiljaisempia ja suuntavakaampia. Kesto ei ole itselle kaikista tärkein koska kilometrejä alle 15tkm vuodessa, kesärenkailla varmaan korkeintaa 7-8tkm kesässä.

Suurin huoli on ajettavuus joka ainakin korkeaprofiilisissa vaihtelee paljon renkaan mukaan. Haluan tarkan ohjaustuntuman ja hyvän suuntavakauden.

23

8527

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ostavaanturanza

      Mitä, mitä? Cruzeideri ei ole puolustamassa henkeen ja vereen misukoita, suuntavakaus huono. Vähintään annas tulla exel taulukon laskelmat, hankinnasta koituvista kyselyistä, 0,001dl enempi polttoainetta, vaarallisuudesta ja varmasti homostelusta minipippelin kera.

      • cruzeideri

        Energyistä ei kokemusta, enkä muista suuntavakaudesta lukeneeni.
        CrossClimatet ovat niin suuntavakaat kuin osaan kuvitella renkaiden voivan olla. Vähän hiljaisemmat saisivat olla, vaikka testien ja virallisen db-luvun mukaan hiljaisemmasta päästä ovatkin.
        Ohjaustuntuma omaan ajooni hyvä, mutta mitään karting-kisoja en ole pyrkinyt simuloimaan. Varmaan sporttisempiakin löytyy.

        Sählymailoilla en ole koskaan yrittänyt mitään laskea, mutta jos ne pikkuista auttavat, niin siitä vaan. Tärkeintä on edes jotenkin kyetä homma hoitamaan.


    • dsfskjksdfksj

      Ei ole (ehkä onneksi) omia kokemuksia, mutta juuri ajettavuutta moittivat autolehtien testaajat, mutta toisaalta osa autoilijoista taas on sitä mieltä että rengas on veltto ajettava. Ja taas toisaalta mikä on yhdelle velttoa, on toiselle mukavaa.

      http://www.rengasvertailu.fi/kesarenkaat/bridgestone-turanza-t001

      Ei ehkä kuitenkaan tosiaan paras valinta jos omassa autossa profiili on suht. korkea ja haussa on napakka ajettavuus ja suuntavakavuus. Tällä hetkellä tavallisista "touring"- renkaista ehkä jollakin Dunlopin Blue Responsella on tarkin ohjattavuus.

      • rgrrt44344

        Velttoutta en tosiaan halua vaan pitää olla tarkka ohjaustuntuma kuten nykyisissä energyissä. Dunloppia olen myös hieman katsellut ajettavuuden takia ja näytti se olevan hiljaisimpiakin yhdessä good yearin kanssa. Ehkä Dunlop voisi olla seuraava rengas sitten, Bridgestone usein ensiasennusrenkaat kyseisessa japsissa, mutta Dunlopin kanssakin paljon moottoriurheiluhistoriaa merkillä.

        Energyn kestävyys johtaa vaan itsellä siihen että ovat ihan kovettuneita jo vaikka pintää jäljellä paljonkin. Toisaalta kommentit dunlopin kulumisestä vähän pelottavat, 10tkm jälkeen jo puolet pinnasta kulunut. Energyssä tuolla km-määrällä ei edes havaitse kulumaa vielä.


      • cruzeideri
        rgrrt44344 kirjoitti:

        Velttoutta en tosiaan halua vaan pitää olla tarkka ohjaustuntuma kuten nykyisissä energyissä. Dunloppia olen myös hieman katsellut ajettavuuden takia ja näytti se olevan hiljaisimpiakin yhdessä good yearin kanssa. Ehkä Dunlop voisi olla seuraava rengas sitten, Bridgestone usein ensiasennusrenkaat kyseisessa japsissa, mutta Dunlopin kanssakin paljon moottoriurheiluhistoriaa merkillä.

        Energyn kestävyys johtaa vaan itsellä siihen että ovat ihan kovettuneita jo vaikka pintää jäljellä paljonkin. Toisaalta kommentit dunlopin kulumisestä vähän pelottavat, 10tkm jälkeen jo puolet pinnasta kulunut. Energyssä tuolla km-määrällä ei edes havaitse kulumaa vielä.

        Yksi omalla riskillä harkittava vaihtoehto kovettumista pelkäävälle on ajaa koko vuosi samoilla, joko neljän vuodenajan renkailla tai tavallisilla kitkoilla. Näin rengas kuluu ajallisesti nopeammin, eikä siis ehdi kovettua.
        Jos varmuudella tietää näin tekevänsä, niin kannattaa varmaan laittaa uudet alle talven tullessa, jolloin talveen pääsee parhaalla pidolla. Ensimmäiseen talveen siis ainakin.

        CrossClimateilla pärjäsi yllättävän hyvin, mutta eiväthän ne uusien talvirenkaiden veroiset ole. Saa nähdä pärjääkö ensi talvena, kuluneempina enää? Haave olisi päästä niillä puolitoista vuotta yhtä soittoa ja vasta 2018 syksyllä laittaa vanhat nastat alle. Nekin kun saisi -19 keväällä nypittyä ja ajettua kesällä loppuun, niin tässä olisi aika pienet rengaskulut seuraavat pari vuotta. Tai ehkä -19 keväällä vielä kuluneet Crossit alle yhdeksi kesäksi, -19 syksyllä nastat ja vasta -20 nyppiminen.


      • Ruttukullicruzeideri
        cruzeideri kirjoitti:

        Yksi omalla riskillä harkittava vaihtoehto kovettumista pelkäävälle on ajaa koko vuosi samoilla, joko neljän vuodenajan renkailla tai tavallisilla kitkoilla. Näin rengas kuluu ajallisesti nopeammin, eikä siis ehdi kovettua.
        Jos varmuudella tietää näin tekevänsä, niin kannattaa varmaan laittaa uudet alle talven tullessa, jolloin talveen pääsee parhaalla pidolla. Ensimmäiseen talveen siis ainakin.

        CrossClimateilla pärjäsi yllättävän hyvin, mutta eiväthän ne uusien talvirenkaiden veroiset ole. Saa nähdä pärjääkö ensi talvena, kuluneempina enää? Haave olisi päästä niillä puolitoista vuotta yhtä soittoa ja vasta 2018 syksyllä laittaa vanhat nastat alle. Nekin kun saisi -19 keväällä nypittyä ja ajettua kesällä loppuun, niin tässä olisi aika pienet rengaskulut seuraavat pari vuotta. Tai ehkä -19 keväällä vielä kuluneet Crossit alle yhdeksi kesäksi, -19 syksyllä nastat ja vasta -20 nyppiminen.

        Nypityt nastarenkaat on kiinanrenkaiden tasoa. Täysin arvaamattomat ja korput, vesiliirto herkässä. Polttoainekulut korkeat ja nastan nypinnästä aiheutuvat kulut. Pitäisihän sinun se tietää ja taulukko laskentaasi käyttää . Ehkä jopa linkittää. Miksi sinun tarvitsisi edes nyppiä niitä? Olethan kuitenkin suomi24 käyttäjien rikkaimpia. Ostat vaan uudet, eikä niitä kannata maksaa, nehän tuottaa sinulle kuluessaan. On talot, autot, osakesalkku. Äläkä leiki tyhmää, ettet muista näin kertoneesi, homo juttujasi unohtamatta.


      • Cruzeideri
        Ruttukullicruzeideri kirjoitti:

        Nypityt nastarenkaat on kiinanrenkaiden tasoa. Täysin arvaamattomat ja korput, vesiliirto herkässä. Polttoainekulut korkeat ja nastan nypinnästä aiheutuvat kulut. Pitäisihän sinun se tietää ja taulukko laskentaasi käyttää . Ehkä jopa linkittää. Miksi sinun tarvitsisi edes nyppiä niitä? Olethan kuitenkin suomi24 käyttäjien rikkaimpia. Ostat vaan uudet, eikä niitä kannata maksaa, nehän tuottaa sinulle kuluessaan. On talot, autot, osakesalkku. Äläkä leiki tyhmää, ettet muista näin kertoneesi, homo juttujasi unohtamatta.

        On varmaan huonot kesärenkaiksi joo, mutta on vähän eri asia käyttää ilmaisia renkaita kuin ostaa kiinankumit, jotka tulevat kalliimmiksi kuin oikeat renkaat.
        Nypittyjä ei kyllä millään matematiikalla saa kannattamattomiksi.
        Ja on aivan varmasti myös ekologisin vaihtoehto ajaa renkailla, jotka muuten olisivat menneet kaatopaikalle.
        Nyppimisen kulu eli vaiva tässä tosiaan on ainoa kysymysmerkki? Ei niitä ihan sormet verta tihkuen viitsisi repiä. Saahan nähdä kuinka siinä käy.

        Eivätkä nypityt, mutta reilusti uraa omaavat renkaat niin huonot ole kuin yksinkertaisemmat pelottelevat. Joka kevät ja suurin osa talvestahan talvirenkailla ajetaan kuivalla tai märällä asfaltilla, miten ne nyt yht'äkkiä aivan kelvottomiksi kesäksi muuttuisivat? Saattavat hyvin pärjätä uusille huonoille renkaille.

        Eihän minun monestikaan olisi mikään pakko säästellä missään, mutta se nyt vaan on elämäntapa ja arvovalinta pyrkiä tehokkuuteen rahankäytössä, kuten muutenkin elämässä. En minä esimerkiksi hotellissakaan vettä tuhlaa sen enempää kuin kotona, vaikkei hotellin vettä säästämällä oma lompakko hyödykään. Samoin kuin en kanna hotellin aamupalaa roskiin, vaan pidän huolta, etten ota liikaa tai sitten itken ja syön.

        Hyvä alkuviikko muuten pörssissä. Kyllä noilla tuloilla taas vaikka vähän voi käyttää aikaansa nyppimiseen.

        Vasta pari kämppää on, kolmatta haeskellaan. Ihan hyvältä näyttää silläkin rintamalla.


      • kjhgkjhgkjh
        Ruttukullicruzeideri kirjoitti:

        Nypityt nastarenkaat on kiinanrenkaiden tasoa. Täysin arvaamattomat ja korput, vesiliirto herkässä. Polttoainekulut korkeat ja nastan nypinnästä aiheutuvat kulut. Pitäisihän sinun se tietää ja taulukko laskentaasi käyttää . Ehkä jopa linkittää. Miksi sinun tarvitsisi edes nyppiä niitä? Olethan kuitenkin suomi24 käyttäjien rikkaimpia. Ostat vaan uudet, eikä niitä kannata maksaa, nehän tuottaa sinulle kuluessaan. On talot, autot, osakesalkku. Äläkä leiki tyhmää, ettet muista näin kertoneesi, homo juttujasi unohtamatta.

        Sen täytyy keksiä tarinoita omaisuuksista ja pörsseistä, vaikka kuka tahansa näkee että jätkä on niin tohkeissaan siitä että on kerrankin saanut raavituksi oikein michelinit alle, että muusta ei osaa puhuakaan. Paitsi kikkeleistä tietenkin.


      • Cruzeideri
        kjhgkjhgkjh kirjoitti:

        Sen täytyy keksiä tarinoita omaisuuksista ja pörsseistä, vaikka kuka tahansa näkee että jätkä on niin tohkeissaan siitä että on kerrankin saanut raavituksi oikein michelinit alle, että muusta ei osaa puhuakaan. Paitsi kikkeleistä tietenkin.

        Noh, siinä taidat olla oikeassa, että ekaa kertaa ostin Michelinit. En kuitenkaan muista aiemminkaan halpamerkkejä ostaneeni, joten ei kasvanut varallisuuteni ole rengasvalinnoissa näkynyt. Ei köyhänkään kannata säästää niin, että se tuleekin kalliimmaksi.


      • ekatmiseliinitjippii
        Cruzeideri kirjoitti:

        Noh, siinä taidat olla oikeassa, että ekaa kertaa ostin Michelinit. En kuitenkaan muista aiemminkaan halpamerkkejä ostaneeni, joten ei kasvanut varallisuuteni ole rengasvalinnoissa näkynyt. Ei köyhänkään kannata säästää niin, että se tuleekin kalliimmaksi.

        Älä nyt selittele, köyhimys. Tuo on jo säälittävää.


      • Tuulenhuuhtomahanuri
        Cruzeideri kirjoitti:

        On varmaan huonot kesärenkaiksi joo, mutta on vähän eri asia käyttää ilmaisia renkaita kuin ostaa kiinankumit, jotka tulevat kalliimmiksi kuin oikeat renkaat.
        Nypittyjä ei kyllä millään matematiikalla saa kannattamattomiksi.
        Ja on aivan varmasti myös ekologisin vaihtoehto ajaa renkailla, jotka muuten olisivat menneet kaatopaikalle.
        Nyppimisen kulu eli vaiva tässä tosiaan on ainoa kysymysmerkki? Ei niitä ihan sormet verta tihkuen viitsisi repiä. Saahan nähdä kuinka siinä käy.

        Eivätkä nypityt, mutta reilusti uraa omaavat renkaat niin huonot ole kuin yksinkertaisemmat pelottelevat. Joka kevät ja suurin osa talvestahan talvirenkailla ajetaan kuivalla tai märällä asfaltilla, miten ne nyt yht'äkkiä aivan kelvottomiksi kesäksi muuttuisivat? Saattavat hyvin pärjätä uusille huonoille renkaille.

        Eihän minun monestikaan olisi mikään pakko säästellä missään, mutta se nyt vaan on elämäntapa ja arvovalinta pyrkiä tehokkuuteen rahankäytössä, kuten muutenkin elämässä. En minä esimerkiksi hotellissakaan vettä tuhlaa sen enempää kuin kotona, vaikkei hotellin vettä säästämällä oma lompakko hyödykään. Samoin kuin en kanna hotellin aamupalaa roskiin, vaan pidän huolta, etten ota liikaa tai sitten itken ja syön.

        Hyvä alkuviikko muuten pörssissä. Kyllä noilla tuloilla taas vaikka vähän voi käyttää aikaansa nyppimiseen.

        Vasta pari kämppää on, kolmatta haeskellaan. Ihan hyvältä näyttää silläkin rintamalla.

        Jutut taas paranee. Kiinalaisetkin kesärenkaat on paljon paremmat kuin vanhat nastarenkaat, kovettuneet ja nypityt. Nyppimiselle tulee hintaa, vapaa-aikaa a 50e/h. Vihdoinkin sait kaavittua rahat misukoihin ja nyt koko ajan pitää hehkuttaa joka keskustelussa niitä. Ennen ajoit halvimmilla kiinan kumeilla, jotka kokemuksesi mukaan oli huonot ja vaaralliset. Sinun varallisuutesi tulee esille siinä, että pitää vanhatkin nastarenkaat nyppiä ja ajaa. Ei tarvitse nettimiljonääriä leikkiä. Totuuden tietää kaikki. Eli tuulen huuhtoma perse sinulla!


      • Cruzeideri
        Tuulenhuuhtomahanuri kirjoitti:

        Jutut taas paranee. Kiinalaisetkin kesärenkaat on paljon paremmat kuin vanhat nastarenkaat, kovettuneet ja nypityt. Nyppimiselle tulee hintaa, vapaa-aikaa a 50e/h. Vihdoinkin sait kaavittua rahat misukoihin ja nyt koko ajan pitää hehkuttaa joka keskustelussa niitä. Ennen ajoit halvimmilla kiinan kumeilla, jotka kokemuksesi mukaan oli huonot ja vaaralliset. Sinun varallisuutesi tulee esille siinä, että pitää vanhatkin nastarenkaat nyppiä ja ajaa. Ei tarvitse nettimiljonääriä leikkiä. Totuuden tietää kaikki. Eli tuulen huuhtoma perse sinulla!

        Tuonne Yleistä autoilusta palstalle laitoinkin vertailutietoa.

        Talvirenkaat tuntuvat vastaavan huonoja tai keskinkertaisia halpis-kesärenkaita märällä. Käytetyt talvirenkaat tietenkin ovat huonommat kuin halvatkaan uudet kesärenkaat, mutta harvapa sitä koko ajan uusilla ajaa muutenkaan.

        Kummallista logiikkaa on minusta, että lumimyrskyssä ja jäällä niillä talvirenkailla kyllä uskaltaa ajaa, mutta sitten kun aurinko alkaa paistaa ja asfaltti kuivuu ja saa uuden pinnan, niin ajaminen samoilla renkailla muuttuukin vaaralliseksi ja epämiellyttäväksi :))
        Tuon logiikan takana täytyy olla ihan aito separi!


      • khgkjhgh
        Cruzeideri kirjoitti:

        Tuonne Yleistä autoilusta palstalle laitoinkin vertailutietoa.

        Talvirenkaat tuntuvat vastaavan huonoja tai keskinkertaisia halpis-kesärenkaita märällä. Käytetyt talvirenkaat tietenkin ovat huonommat kuin halvatkaan uudet kesärenkaat, mutta harvapa sitä koko ajan uusilla ajaa muutenkaan.

        Kummallista logiikkaa on minusta, että lumimyrskyssä ja jäällä niillä talvirenkailla kyllä uskaltaa ajaa, mutta sitten kun aurinko alkaa paistaa ja asfaltti kuivuu ja saa uuden pinnan, niin ajaminen samoilla renkailla muuttuukin vaaralliseksi ja epämiellyttäväksi :))
        Tuon logiikan takana täytyy olla ihan aito separi!

        Mikä on separi?


      • Sehänseon
        khgkjhgh kirjoitti:

        Mikä on separi?

        No Cruzeideri.


    • rgrrt44344

      Dunlop muuten ihme tapaus kun rengastietojen mukaan pitäisi olla hiljaisin mutta TM testissä mittasivat sen äänekkäimmäksi. Ei oikein sitäkään uskalla ostaa. Ilmeisesti mahdottomat vaatimukset jos haluaa hiljaisen renkaan tarkalla ohjaustuntumalla ja pienehköllä vierintävastuksella.

      • eri_asia

        Hohhoijaa, rengastietojen melu on ohiajomelu, siis renkaan ympäristöön säteilemä, pääosin korkeataajuinen = helposti vaimennettava melu.

        Auton sisämelu on tätä "ohiajomelua" pyöräntuentojen kautta sisälle välittyvää "runkoääntä". Automalli vaikuttaa melun määrään hyvin paljon ja on selvästi sellaisia yhdistelmiä (auto & rengasmalli) jotka eivät keskenään tule toimeen.


    • väärin_mitattu

      Oma kokemus Turanzoista koossa 17" & 225 leveänä

      - melutaso AIVAN JÄRKYTTÄVÄ jo 40 nopeudessa, moottoritiellä kuulostivat laakerivauriolta
      - sadekelillä hyvät
      - kulutuskestävyys hyvä -> melutoosat oli pakko myydä pois, ajamalla niistä ei eroon olisi päässyt

      Muiden kokemuksia
      https://www.taloustaito.fi/Teemat/Auto/Autoilu-ja-liikenne/Renkaat-voivat-pilata-auton/

      TM melumittauksilla voi pyyhkiä persettä. Reppanat käyttävät aina hiljaisille (alle 55 dB) äänenpaineille tarkoitettua A-painostusta. Tämä painotus matkii kuuloaistin epäherkkyyttä matalille taajuuksille (pienillä äänenvoimakkuustasoilla) ja se käytännössä jättää matalat jurinat, jota Turanzat tuottavat, kokonaan huomioimatta.

      Koska autojen melutaso on 70 dB luokkaa, pitäisi käyttää C-painotusta. Turanzojen kanssa mitattuna autoni melutaso oli miltei 90 dB(C), dB(A) lukemien ollessa kympin verran kauniimpia. Näin siis keväisen karhealla asvaltilla. Sileällä pinnalla tietty ihan eri lukemat, mutku jyrsimien jäljiltä sileää ei löydy.

      Väärän painotuskäyrän käyttö selittää ristiriidat mitatun ja koetun melutason välillä.

    • 23534534

      ADACin 2017 testin mukaan Pirelli ja Continental hiljaisimpia sisämelultaan, Good Year ja Dunlop keskitaoa, Bridgestone ja Michelin meluisia.

      Good Year ja Dunlop ajettavuudeltaan parhaat, Bridgestone, Continental ja Michelin keskitasoa, Pirelli huono ajettavuudeltaan.

      Kestossa Michelin ylivoimaisesti paras, Pirelli keskitasoa, Continental, Bridgestone, Dunlop ja Goodyear huonoja.

      Vierintävastuksessa Michelin, Dunlop, Goodyear ja Bridgestone hyviä, Continental ja Pirelli keskitasoa.

      Siitä voi itse painottaa mitä ominaisuuksia hakee kun näitä merkkirenkaita vertailee.

      https://www.adac.de/infotestrat/tests/reifen/sommerreifen/2017_Sommerreifen_Test_195_65_R15.aspx?ComponentId=286749&SourcePageId=31821

      Esim ajettavuutta hakevalle Dunlop ja Goodyear parhaita eivätkä kovin meluisia ja kulutus pysyy pienenä.

      Hiljaisuutta hakevalle Pirelli ja Contiental hiljaisimpia, Conti parempi ajettava mutta Pirelli kestää paremmin, kummallakaan ei pääse alhaisimpiin kulutuksiin.

      Kestävyyttä hakevalle Michelin paras, ajettavuudeltaan keskitasoa ja kulutus pieni, mutta melusta saa kärsiä.

      • 4534543

        195/65-15 aika lähellä aloittajan rengaskokoa joten varmaan melko vertailukelpoisia arvoja. Lisäksi ADACin testit taitaa olla luotettavammat kuin esim TM.


    • turraajaT001

      225/45-17 maaliskuusta alla olleet,ajettu nyt 16 000km,pintaa jäljellä 2-3mm.
      Olivat Audi A3 :sen ensi-asennus renkaina.
      Eli kesän kestävät meidän kilometreillä,kun vielä noin 18 000km tullee
      kesärengas-ajoa vuoteen,syys-sateilla alkaa jo ura-syvyys olla matala.
      Toisaalta onhan nyt satanut koko kesänkin.....
      Paineet kyllä pidetty kohdallaan,ei mielestäni kovin hyvä kulutuskestävyys.
      Muuten kohtuu renkaat,melu aika kova edellisen A3:sen Conteihin verrattua,
      kestivätkin kaksi kesää just ja just.

    • Anonyymi

      Niin, kokemuksia nimenomaan tästä renkaasta?

    • Anonyymi

      Kyllä nyt 2025 kesärengastestissä TM totesi, että Bridgestone Turanza oli hiljainen rengas ja vierintävastus oli kisan alhaisin. Vain vesiliirron vastustaminen oli muita renkaita heikompaa.

      Noilla jarrutusmatkoilla ei ole ilmeisesti muutta kuin se teoreettinen "arvonsa"? Sivuttasispito ääritilanteissa voi joskus jotakin merkitä, niissä Turanza oli kärkipäätä.

    • Anonyymi

      Ihmisille, jotka luulevat, että joku Good Year tai Dunlop ovat rengasmerkkejä, joilla on hyvä ajettavuus, mitä se sitten ikinä pitää sisälläänkään, sanoisin, että ei kannata uskoa kaikkea, vaan kokeilla.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Työttömyys on kasvussa - Hallitus halusi kannustaa työttömät töihin leikkaamalla sosiaaliturvaa

      Hallitus halusi kannustaa työttömät töihin leikkaamalla sosiaaliturvaa. Työttömyys on kuitenkin kasvussa. Mitä itse aja
      Maailman menoa
      429
      3360
    2. Mikä piirre on kasvoissa tärkein?

      Mikä piirre on kasvoissa tärkein kun valitset seuraa itsellesi?
      Ikävä
      138
      1890
    3. Ruumis kanavassa

      Mikä juttu eilen ollut poliisit palokunta ambulanssi ja ruumis auto sillalla. Tekikö itsemurhan
      Suomussalmi
      21
      1730
    4. Suurimman myrskyilyn jälkeen

      vakiintuu tyynenpi tunne. Entistä vakaampi, entistä varmempi. Aina vaikealla hetkellä auttaa, kun ajattelen sinua. Minul
      Ikävä
      48
      1440
    5. Pieni nainen, paras nainen

      Näin se nyt vaan on. Mieheltä
      Ikävä
      96
      1318
    6. Mikä häpeä Haapaveden kaupungille

      Avin huomautuksen mukaa hoitoyksikkö on ollut monin osin lainvastainen. Huomautettavaa on monista asioista. Miten Haa
      Haapavesi
      66
      1195
    7. Tojotamies törttöili taas auton eteen

      Ja taas joku Tojotapappa vähät välitti liikennesäännöistä ja kääntyi viitostietä ajaneen auton eteen tänään, tällä kerta
      Suomussalmi
      34
      1191
    8. En sano tätä pahalla

      Mutta olihan meillä aika reippaasti ikäeroa ja aivan erilaiset elämäntilanteetkin. En vaan jotenkin tajunnut sitä aiemm
      Ikävä
      82
      1104
    9. Ei mitään menetettävää

      Arvostin ja kunnioitin sun tunteita. Menit nyt liian pitkälle. Mulla ei ole enää mitään menetettävää ja sä tulet sen huo
      Ikävä
      155
      1050
    10. Tiedättekö miksi mies on olemassa?

      Lisääntymistä varten. Ei mitään muuta hyötyä. Jos nainen voisi lisääntyä ilman miestä, luuletteko miehet että naiset tar
      Ikävä
      209
      970
    Aihe