Masennus tuli takaisin

väsynyttaistelemaan

Olen 19-vuotias tyttö. Sairastin masennusta useita vuosia ollessani ala- ja yläasteella. Nyt elämässäni on tapahtunut rajuja muutoksia ja minulle on tapahtunu kaikenlaista, mikä on vetänyt mielialan ihan alas. En jaksa pitää huolta itsestäni, siivota, nähdä ihmisiä ja makaan päivät sängyssä. En tiedä mitä tehdä enää. Aion hakea sairaslomaa ja menen terapiaan, mutta olo on silti toivoton. Mikään hoito ei aikasemminkaan auttanut, vaan minun piti itse parantua ajan kanssa. En jaksaisi aloittaa koko rumbaa alusta. Terapeuttini oli asiaton ja ammattitaidoton, ja lääkehoito vei ihan kaikki tunteet; en ollut enää surullinen ja alakuloinen, mutta en myöskään osannut iloita mistään.
Minusta vain tuntuu, että aina kun alan voimaan paremmin, sitten minulle tapahtuu jotain uutta, minkä johdosta masennus palaa takaisin. En tiedä mitä tehdä enää. Mikä teillä on parentanut oloa? Onko jotain lääkettä, mikä on auttanut teitä?

12

217

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hfhgjjklkjh

      Saat varmasti paljon hyviä vinkkejä...
      Mun vinkki, jonka saat aloitettua heti on ruokavalio.
      Syö joka aamu 2 kanamunaa päivän aikana vihanneksia, hedelmiä juureksia ja kanaa kalaa
      Maksalaatikkoa puolukkahillolla pari kertaa viikossa.

      Älä syö sokeria tai valkoista vehnää paljon.

    • joo-o-o

      Sokeri riippuvaisuus masentaa.

    • Lauleskelija

      Elämä ei ole helppoa (todellisuudessa). Meidän pitää kärsiä jos elämme opittujen tapojemme mukaan. Kärsimys on osa elämää. Kärsimys voi helpottua jo sillä että hyväksyy sen. Elämä on epävakaata ja olemme alttiita sairauksille.

    • Uskon, että paranit ekasta masennusjaksosta lääkkeillä? Uusiutumisriski on paljon suurempi elpi kun parantuu lääkkeillä. Jätä ne.

    • Paras-lääke

      ylös-ulos-ja-lenkille

      ja TÖIHIN.

      Kaikki muu on paskanjauhamista.

      • Paskaolet

        Itse jauhat paskaa.
        Jos joudut onnettomuuteen ja katkaiset kummatkin jalkasi, menetkö ylös ulos ja lenkille ja töihin? Menetkö?
        Todellinen masennus on sitä että ''jalat on poikki''. Ei voi lähteä lenkille vaikka haluaisi.
        Ymmärrätkö?
        Et varmaan.


      • älkääsekoittako
        Paskaolet kirjoitti:

        Itse jauhat paskaa.
        Jos joudut onnettomuuteen ja katkaiset kummatkin jalkasi, menetkö ylös ulos ja lenkille ja töihin? Menetkö?
        Todellinen masennus on sitä että ''jalat on poikki''. Ei voi lähteä lenkille vaikka haluaisi.
        Ymmärrätkö?
        Et varmaan.

        Masennus on sitä, että "jalat on poikki", mutta ei sitä, että jalat on poikki.


    • Pannaan121

      Anna kun panen sun masennuksen pois edes hetkeksi, läheisyys auttaa.

      • Oletääliö

        Painu helvettiin ja pane itse itseäs, niinhän oot tehnyt tähänkin asti.


    • Jkvhy

      Ota parempi terapeutti kuin viimeksi! Älä huoli huonoa.
      Lääkityksen kanssa ole tarkka. Älä jatka sitä tarpeettoman kauan.
      Juttu menee niin että oma mieli parantaa. Masennus on oire voimien hupenemisesta kun tulee koettelemuksia elämässä. Ja niitähän aina tulee!
      Fyyysisten voimien kanssahan on sama juttu. Jos raataa tarpeeksi kauan, uupuu näännyksiin.
      Kun tulee vastoinkäymisiä ja monenlaisia päällekkäin, psyykkiset voimat vähenee ja silloin myöskin ihminen uupuu ja nääntyy ja masennus on sen merkkinä.

      Kun me ihmiset väsymme raskaasta työstä, mitä me teemme? Menemme lepäämään ja keräämme voimia.
      Siksi masentuneenkin täytyy pysähtyä ja antaa mielen hoitaa itse itsensä.
      Lääkityskin helpottaa oloa mutta liian pitkään jatkuvana estää mieltä hoitamasta itseään sillä psyyke jää kiertämään noidankehää kun lääkeaineet sekoittavat aivojen kemiaa.

      Hae sairaslomaa ellet ole jo hakenut. Tärkeintä on vähentää kaikki stressi minimiin.
      Haasteellista on antaa itselleen aikaa toipua sillä meille on opetettu että pillerit korjaavat tilanteen parissa viikossa helposti. Näinhän ei ole, ja masennus toistuu kun aivoille ei anneta aikaa korjata itseään ajan kanssa.

    • Feelyourself

      Mulla vaati ns. täyttä lepoa. Omat kokemukset ja mielenterveysongelmat alkoivat jo ala-asteella jatkuen edelleen tähän päivään asti. Olen 22-vuotias nuori nainen. Olen saanut apua ja tällä hetkellä elämä on hyvällä mallilla. Lääkkeitä on tarjottu moneen otteeseen, mutta ne eivät ole vaihtoehto ellen kirjaimellisesti makaa sängyssä ja kuse alleni, kun ei jaksa mennä vessaan. Toki prosessini on vielä kesken, mutta mulla on aina ollut tunne, että tää on pysyvää. Mun aivoissa on pysyvä toimintavirhe enkä pysty elämään ns 'normaalia' elämää. Tulee huonoja päiviä, viikkoja..joskus menee ihan hyvin ja sitten taas ei jne... Stressinsietokyky on mitätön, mutta opiskelu sujuu terpian tuella ja puhumalla avoimesti asioista.
      99% todennäköisyydellä tämä on pysyvää, mutta lääkkeet tuhoavat aivoja vielä entisestään. Olen siis kokeillut kahta eri mielialalääkettä, toinen ei pidemmän päälle auttanut ja toinen teki hulluksi. Suurin helpotus itselleni on ollut hyväksyä se tosiasia, ettei tämä koskaa täysin helpota. Yritän koko ajan enemmän hyväksyä omia tunteita ja reaktioita eri tilanteisiin. Muistutan itseäni päivittäin, että ne ovat vain tunteita ja ajatuksia..saavat olon niin huonoksi, että tekee mieli oksentaa, mutta ne menee ohi. Tulvat kyllä ajoittain, mutta niiden kanssa oppii elämään. Joskus voi tuntua epäreilulta, että miksi just mun täytyy kärsiä tällaisesta, mutta se on sairaus ja sen kanssa voi tulla toimeen hyväksymällä tilanteen. Enkä kyllä toivoisi tätä kenellekään muulle. Ehkä, joku ihmistä mahtavempi on ajatellut juuri minun pystyvän kantamaan tämän taakan, joku toinen olisi jo luovuttanut.
      Ei ole hyvää ilman pahaa. Ei valoa ilman pimeyttä.

    • väsynyttaistelemaan

      Hei taas! Kiitos kaikille neuvoista ja viesteistä.
      Oon nyt tosiaan sitten tämän kuun sairaslomalla ja aloitin terapian. Vakavaa masennustahan ne sielä epäilee ja laittoi mut odottelemaan aikaa lääkärille. Ehdottivat että jatkaisin sairaslomaa ja haluaisivat, että alottaisin lääkehoidon.
      Ja sinulle, joka siellä melskasi töihin menosta; mulla ei ole ammattia, joten en ole töitä saanut vaikka olen yrittänyt hakea työpaikkaa. Jos olisin siinä kunnossa, että voisin mennä töihin niin mielelläni menisin. Ei ole kovin helppoa elellä rahattomana ja peläten sitä, että seuraavassa kuussa ei olekaan rahaa pakollisiin menoihin.
      Ja tosiaan tuosta lääkityksestä vielä, että en tosiaan parantunut sen avulla, vaan se lopetettiin vuosia ennen kuin lopetin terapiassa käymisen. Ymmärrän ettei lääkkeiden avulla tule mitään ihme parantumista, mutta lääke voi auttaa jaksamaan vaikeimpien aikojen yli, kuten se minulla aikaisemmin.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      237
      3671
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      26
      2248
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      2101
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      90
      1995
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      90
      1675
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      24
      1391
    7. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      8
      1291
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      36
      1277
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1227
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1208
    Aihe