Adventistien harhat

ALERTNET

Leo Meller aloittaa opetussarjan adventistien sapattioppiin liittyen. Kaksiosaiset tilaisuudet maanantaina 14.8. sekä keskiviikkona 16.8.
MAANANTAINA 14.8. aiheet:

KLO 18:00 SAPATTI VANHASSA TESTAMENTISSA (kuultavana myös Radio Patmoksen kanavalla suorana)

KLO 20:00 SAPATTI UUDESSA TESTAMENTISSA (Ei radiointia)

38

414

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • pyhpyh2245

      Leo Meller on tunnettu valheen opettaja ja Jumalan pilkkaaja, joten ihan sama mitä valhetta hän adventisteista lässyttää.

    • aivopestyjen.herra

      Kerrotaan nyt hieman taustoja tästä "Herran sanansaattajasta".

      http://www.iltalehti.fi/uutiset/201704122200100866_uu.shtml

      "Piittaamaton laeista

      Leo Meller nousi kohuotsikoihin 1980-luvun puolivälissä, jolloin Iltalehti kertoi järjestön luvattomista rahankeräyksistä ja sen johtajan seksisuhteista uskonsisariin.

      Mies tuomittiin 1980-luvun lopussa lähes kahdeksi vuodeksi ehdottomaan vankeuteen ja sakkoihin muun muassa jatketusta kirjanpitorikoksista, jatketusta veropetoksesta ja jatketusta törkeästä kavalluksesta. Meller oli esimerkiksi kavaltanut kolehtirahoja."

      "Naiset heikkoutena

      Rahan lisäksi Mellerin heikkous ovat olleet naiset.

      Harhaanjohtajat -kirjassa kerrotaan, kuinka Meller solmi ensimmäisen avioliittonsa päätyttyä toisen avioliiton vuonna 2011 Patmoksen painostuksen alaisena.

      Patmoslaisten tietoon oli tullut, että Mellerin toiminnasta ja naissuhteista ollaan tekemässä juttua Helsingin Sanomiin, joten pelko mahdollisista uusista paljastuksista vei Mellerin kiireesti alttarille.

      Iltalehti oli uutisoinut jo vuonna 1983, että Meller on rakentanut dynastiansa sitomalla hätäänsä apua hakevat naiset itseensä ja hän on käyttänyt naisia seksuaaliseen tyydytykseensä.

      Seksin perässä

      Vuonna 2000 Helsingin Sanomien rikostoimittaja julkaisi artikkelin, jossa mainittiin viisi naista, joihin Mellerillä oli tuohon aikaan suhde. Jokainen naisista kuvitteli olevansa menossa naimisiin Mellerin kanssa.

      Hengellisissä yhteisöissä esiaviollista seksiä pidettiin vakavana syntinä, mutta Meller selitti naisille, että jo ajatus avioliitosta tekee seksistä soveliasta Jumalan silmissä. Yksi entisistä naisystävistä oli pitänyt seksiin painostamista suhteen pahimpana asiana.

      Kirjassa kerrotaan, että Meller petkutti kumppaneitaan avioliittolupauksin, mutta tosiasiassa hän halusi vain seksiä.

      Saarnamies oli myös kieltänyt naisia puhumasta kenellekään suhteestaan häneen."

    • Miksi Leo Mellerin pitää opettaa "adventistien sapattioppia?" _Miksi?

      Missä Leo Mellerin opetus "adventistien sapattiopista" tapahtuu ?

      t. jarinhotelli

    • Leo Meller se vain jaksaa pitkää herjauspuheitaan adventisteja vastaan vuosikymmenestä toiseen. Tuossa linkki suoraan lähetykseen:

      http://patmos.studio24.fi/

    • Jeesus julisti olevansa "Sapatin Herra" ja kaiken ihmisten lakien yläpuolella.

      >>> > Matt 12:1-8

      Ajan uskonnolliset opettajat olivat tehneet lepopäivästä taakan ja orjuuden 660 sapattikäskyllään.
      Päivän vietto ei enää vastannut tarkoitustaan. Jeesus nuhteli fariseuksia sapattimääräyksistä ja fariseukset olivat siksi vihoissaan Jeesukselle ja etsivät syitä mistä voisivat Jeesusta syyttää. Jeesus uskalsi sanoa Jumalaa isäkseen.

      Opetuslapset poimivat viljanjyviä ja fariseukset pitivät sitä sadonkorjuuna. Kun opetuslapset hieroivat kuoria irti jyvistä oli se fariseusten mielestä sadonkorjuuta.  (Mark 2:23-28, Luuk 6:1-5)

      Jeesus moitti fariseuksia sapattikäskyistä ja julisti olevansa ”sapatin herra.”
      Jeesus opetti että sapatti on ihmistä varten eikä ihminen sapattia varten.
      Opetuslapset olivat oikeutettuja syömään nälkäänsä ja Daavid oli söi jumalanpalveluskäyttöön tarkoitetut näkyleivätkin nälissään. Papitkin "rikkoivat" sapatin tekemällä työtään temppelissä, mutta olivat silti syyttömät.

      "Sapatti on ihmistä varten eikä ihminen sapattia varten. Niinpä Ihmisen Poika on myös sapatin Herra." (Mark 2:27-28)
      Lepopäivä on Herralle pyhitetty päivä joka on ihmistä varten. >2 Moos 31:12-18, Luuk 4:16.

      Kysymyksessä lampaan nostamisesta kuopasta (Matt 12:9-14) Jeesus teki selväksi että hyvää tietenkin tehdä saa vapaasti sapattina. (Matt 12:12)
      Sapattina oli tarkoitus palvella Jumalaa ihmisen hyväksi. Kaikki tämän eteen tehtävä palvelu on sovussa lepopäivän käskyn kanssa. Ihmisen auttaminen hädässäkin tietenkin. Sairaat hoidetaan tietysti.

      ”Armahtavaisuutta minä tahdon, enkä uhria niin ette tuomitsisi syyttömiä. (Matt 12:7)
      Jeesus opetti että uhrit itsessään olivat arvottomia. Uhrit olivat palveluksen välikappale. Uhrit eivät ole itse tarkoitus. Uhrien tarkoitus oli johtaa ihmiset Jumalan luo. Uhrien päätarkoitus on Jumalan ja ihmisen välinen rakkaus. Rakkaus Jumalan ja ihmisen välillä, sekä sekä ihmisestä ulospäin lähimmäisiin suuntautuva rakkaus on kaikessa palveluksessa olennaista rakkaudessa. Arvoa on vain rakkaudessa tehdyllä palveluksella. Pelkkien muotomenojen noudattaminen on väärin. Fariseuksien muotomenot eivät vastanneet oikeata palvelusta yli 600:lla sapattiin liittyvillä käskyillä.

      Lepopäivän tarkoitus on johtaa ihmiset Jumalan luo rakkaudessa. Silloin ihminen panee syrjään työn sekä omat arkiset asiansa ja harrastuksensa. Ihminen viettää yhden päivän viikossa kokonaan läheisten ja Jumalan seurassa. Jokaisena päivänä viikossa hengellinen uskovainen elää Jumalan hengen yhteydessä. Kuitenkin kuutena päivänä viikossa ihmisellä on erilaisia maallisia velvollisuuksia. Koulunkäynti, työ, kaupanteko, arkiaskareet ja omia harrastuksia.

      Lepopäivän tarkoitus on pyhittää yksi päivä viikossa kokonaan levossa rakkaiden ja Jumalan seurassa ilman arkisia asioita. Lepopäivänä käydään kirkossa ja on sopiva päivä muistaa omaisiakin ja sairaita evankeliumin tarkoituksissakin.

      Raamattu ei anna pykäliä mitä saa tehdä ja mitä ei saa tehdä lepopäivänä eikä ”sapattikäskyjä” laadita missään muuallakaan. Ihminen käyttää omaa harkintaa ja omaatuntoaan asiassa.
      Riidan ja vihan päivä ei lepopäiväkysymys koskaan voi olla,  ja on yhdentekevää nimittääkö päivää ”sapatiksi” vai käyttääkö omaa äidinkieltään ”lepopäivä” tai ”vilodag” esimerkiksi.
      Lepopäivä on ihmisen parhaaksi. Ihminen saa levätä huolistaan ja työstään.

      ”Jos et polje tomuun sapattia etkä aja omia etujasi minun pyhänä päivänäni, jos nimität sapattia ilon päiväksi ja Herran pyhää päivää kunnian päiväksi, jos kunnioitat sitä niin, ettet kulje omilla asioillasi, et käy kauppaa etkä aja omia etujasi, silloin saat iloita Herrasta.”  (Jes 58:13-14)

      Kaikkina maailman aikoina on ollut niitä jotka tahtovat noudattaa Jumalan itsensä antamaa  alkuperäistä raamatullisen viikon seitsemättä päivää. Nykyisin päivä osuu meidän lauantaille. Monissa maissa viikkojärjestys on pysynyt samana ettei päiviä ole muutettu. Suomessa 1.1.1973 tehtiin sunnuntaista viikon seitsemäs päivä lakiasetuksella. Lauantai oli viikon seitsemäs päivä suomessa vielä vuonna 1972. Lepopäivä asetettiin jo Eedenissä luomistyön yhteydessä. (1 Moos 2:1-4) sekä lain antamisen yhteydessä vanhan liiton aikana.

      Uuden liiton kansalaiselle lepopäivä on ajankohtainen kerran viikossa edelleen Jumalan levon ja ilon päivän merkityksessä. Kymmenen käskyn moraalisiveyslaki ole mihinkään poistettu vaan ajan loppuun saakka opettaa mikä on syntiä. (Room 6:23) Jaakob sanoi selvät sanat mitä merkitsee yhden käskyn rikkominen. ”Se joka kaikessa noudattaa lakia, mutta rikkoo sitä yhdessä kohdin on syypää kaikilta kohdin.” (Jaak 2:8-13)  (>Ilm 14:12, 12:17, Luuk 16:17)
      Sapattia vietetään uudessa maassakin. (Jes 66:22-23)


      jatkan alla >>>>

      • Jatkoa edelliseeni; >>

        Lepopäivän vastustus alkoi vähitellen 100 luvulla juutalaisvastaisuuden vuoksi. Lepopäivällä ei ole mitään tekemistä juutalaisuuden kanssa kuitenkaan sillä juutalaiset olivat vain Juudan jälkeläisiä ja ennen kuin maailmassa oli ensimmäistäkään juutalaista oli lepopäivän asettamisesta kulunut jo 2000 vuotta. Lain käsky lepopäivästä on siis kuulunut kaikkina aikoina koko maailmalle.
        Kautta aikain on ollut ihmisiä jotka tahtovat viettää samaa päivää minkä Jumala antoi jo Eedenissä ja lain antamisen yhteydessä. (2 Moos 20:8-11, 5 Moos 5:12-15)

        Vuonna 321 maaliskuun seitsemäntenä päivänä keisari Konstantinus Suuri teki työvoimapolitiikkaa ja yhdisti kansan kaksi joka viikko toistuvaa juhlaa yhdelle päivälle. Valtakunnassa oli vain yksi lepopäivä ja kuusi työpäivää ja osa kansasta vietti kristittyjen sapattia ja toinen osa kansasta auringon ja valon juhlaa Heliumin Sanday:ta. Sen ajan kirkko oli aina kaikessa päätöksenteossa mukana. Näin molempien juhlien viettäjät tekivät myönnytyksiä yhdistäen tapojaan ja perinteitään samalle uudelle lepopäivälle Sundaylle. (Dan 7:25) Lepopäivämuutos oli siis keisarin ja sen ajan kirkon johtajien käsky.

        Ovatko sunnuntain viettäjät syyllisiä ?
        Vuosisatoja on ollut vilpittömiä sunnuntainviettäjiä joilla ei ole ollut tietoa lepopäivän historiasta. He eivät ole syylliset että ovat ilman parempaa muuta tietoa viettäneet päivää jolla on sellaista keisarillista historiaa että ovat kajonneet 300 luvulla Jumalan käskyyn. (Dan 7:25) Vilpittömiä uskovaisia ovat viettäneet ”pyhäpäiväänsä” vuosisatoja  hyvällä omalla tunnolla. 
        Lepopäivä on omantunnon kysymys jokaiselle ihmiselle itselleen.

        Miksi Jeesus nimitti itseään ”Sapatin Herraksi?” Jeesus sanoi niin ilmeisesti koska oli itse sapattia asettamassa ja siksi valtuutettu opettamaan oikeata sapatin viettoa. (Mark 2:27-28)

        Jeesus vahvisti omilla sanoillaan lain voimassaolon ihmiskunnan kaikkina aikoina. (Matt 5:17-18, Luuk 16:17) Laissa on kymmenen käskyä. (Apt 5:29) (Mal 3:20-24)
        Jeesus tahtoi opettaa sapatin oikeata viettoa. (Matt 12:9-21, Luuk 13:10-17, Joh 7:22-24) - Ei kumonnut lepopäivää!

        Päivän tarkoitus on pyhä ilon ja levon päivä. Riita ja viha ei pyhää eikä kristillistä koskaan ole. Ongelmia ei ole kun on viikossa viisi työpäivää. Jokainen voi rauhassa viettää omantuntonsa mukaista päivää ja vastaa siitä itse tietenkin Jumalan edessä niin kuin kaikesta muustakin itse.

        Seitsemännen päivän vieton logiikan yhteenveto tiivistelmänä;
        1 Moos 2:1-4, 2 Moos 20:8-11, 31:12-18, 5 Moos 5:12-15, Hes 20:20, Jes 58:13-14, Ilm 14:7; Jeesus opetti oikeata lepopäivän viettoa; Matt 12:12-13, Luuk 4:31,13:10-16, Mark 2:23-28, Lain voimassa olosta; Room 3:20,31, Matt 5:17-18, Luuk 16:16-17, Jaak 2:10-13, 1 Joh 2:1-6, Hebr 8:10, 10:12-18.

        Jumalan Pyhä Henki on kristityn kasvattaja, opettaja, nuhtelija, syyttäjä ja tuomari aina.
        Omantunnon kysymyksiä ei voi pakottaa. Jumalan moraalilaki on uskovan sydämessä mieluisena sydämenasiana joka uskossa taipuu Jumalan tahtoon ilolla. ( 1 Joh 5:3)  Ihmisen tavat ja arvot muuttuvat elämässä. Jokainen käy itse oman kilvoittelun uskon asioissa, ihminen kasvaa ja erehtyy. Oppii lisää.

        ”Pitäkää pyhänä minun sapattini olkoon se merkkinä liitostamme ja muistuttakoon meitä siitä että minä olen Herra teidän Jumalanne.” Hes 20:20
        Muista pyhittää lepopäivä. Jumala - Pyhä Henki - Jeesus pyhittää ihmisen. (1 Piet 13-25)

        Lepopäivän vastustus alkoi vähitellen 100 luvulla juutalaisvastaisuuden vuoksi. Lepopäivällä ei ole mitään tekemistä juutalaisuuden kanssa kuitenkaan sillä juutalaiset olivat vain Juudan jälkeläisiä ja ennen kuin maailmassa oli ensimmäistäkään juutalaista oli lepopäivän asettamisesta kulunut jo 2000 vuotta. Lain käsky lepopäivästä on siis kuulunut kaikkina aikoina koko maailmalle.
        Kautta aikain on ollut ihmisiä jotka tahtovat viettää samaa päivää minkä Jumala antoi jo Eedenissä ja lain antamisen yhteydessä. (2 Moos 20:8-11, 5 Moos 5:12-15)

        Vuonna 321 maaliskuun seitsemäntenä päivänä keisari Konstantinus Suuri teki työvoimapolitiikkaa ja yhdisti kansan kaksi joka viikko toistuvaa juhlaa yhdelle päivälle. Valtakunnassa oli vain yksi lepopäivä ja kuusi työpäivää ja osa kansasta vietti kristittyjen sapattia ja toinen osa kansasta auringon ja valon juhlaa Heliumin Sanday:ta. Sen ajan kirkko oli aina kaikessa päätöksenteossa mukana. Näin molempien juhlien viettäjät tekivät myönnytyksiä yhdistäen tapojaan ja perinteitään samalle uudelle lepopäivälle Sundaylle. (Dan 7:25) Lepopäivämuutos oli siis keisarin ja sen ajan kirkon johtajien käsky.

        jatkan heti alla >>>


      • Jatkoa edelliseeni >>>

        Maailman luomisesta lähtien tähän päivään saakka on lepopäivän- sapatin viettäjiä ollut kristittyjen keskuudessa.  
        (1 Moos 2:1-3, 2 Moos 20:8-11, 5 Moos 5:12-15,  Luuk 16:17, Matt 5:17-20, Jes 66:22-23)

        "Sapatti" sanana viittaa mielikuvissa vieraaseen kieleen ja on siksi vieras. Oman kielen oma sana on aivan yhtä hyvä ja pätevä kuvaamaan kolmannen käskyn päivää. "Muista pyhittää lepopäivä."

        Korpivaelluksen aikana Jumala erotti sapatin muista päivistä mannaihmeellä. (2 Moos 16:4-5, 14-36. Näin tapahtui 40 vuoden ajan.

        Jeesus tiesi ennalta että Jumalan lakiin kajotaan, ja varoitti tästä etukäteen. (Dan 7:25, Matt 24:15-22) Myös apostolit puhuivat suuresta luopumuksesta; Apt 20:28-31, 2 Tess 2:1-12, 1 Tim 4:1-2. Apostolit puhuivat tässä alkuseurakunnan luopumuksesta.

        Koko ihmiskunnan historian kysymys on aina ollut Jeesuksesta Kristuksesta ja Jumalan laista. Jeesuksen Kristuksen ja Jumalan lain arvovaltaa on tavoiteltu ja yritetty korvata ajan saatossa. (Ilm 14:12, 12:17)

        Poliittisista ja pakanallisista myös kirkollisista ja sosiaalisista syistä juutalaisvastaisuus yltyi Rooman valtakunnassa, ja keisari Hadrianus antoi juutalaisia vastustavat lait 135 jkr. Juutalaiset olivat kieltäneet Kristuksen. Rooman kristityt halusivat tehdä eroa juutalaisuuteen. Erottuakseen juutalaisuudesta he kokoontuivat Jumalan palveluksiin sapatti-iltaisin auringonlaskun jälkeen.  Kokoukset venyivät usein viikon ensimmäisen päivän sunnuntain puolelle. Silloin he olivat myös ”viikon ensimmäisenä päivänä koolla” kun sen ajan vuorokaudet vaihtuivat auringonlaskujen mukaan.

        Sen ajan keskiaikainen kirkko ryhtyi toimiin. Sapatin merkitys alennettiin "Mooseksen käskyksi ja vain juutalaisten juhlaksi." Sapattia oli kuitenkin säädetty 2000 vuotta ennen Juudaa ( 1 Moos 2:1-4)  jonka jälkeläisiä juutalaisten heimo olivat. Jumalan asetus koski ihmiskuntaa ja sapatin vietto vähentyikin vasta apostolisen ajan jälkeisessä luopumuksessa. Useat kirkkoisät kehittivät erilaisia oppeja miten sapatin sijaan vietetään auringonjumalan päivää. Auringonpalvonta oli tuolloin pakanaväestön uskonto. (Auringonpäivä=  Die Solis Sunday/ Helium juhla/ valon juhla)

        Alkuseurakunta oli tietoinen sapatin ja sunnuntain erosta. He eivät tahtoneet luopua Jumalan omasta käskystä. Osa seurakuntaa jäi uskollisiksi ja toinen osa lankesi poliittisiin ja uskonnollisiin sovitteluihin. Sunnuntai ei ollut lepopäivä silloinkaan vaan yhteisen Jumalanpalveluksen päivä. Kristinusko ja pakanallisuus kohtasivat sosiolifestyle  yms. syistä, ja yhdistyivät tekemällä keskenään sovitteluja. Jumalan antamat asiat jäivät toiselle sijalle arvovallassa.

        Suuri läpimurto sunnuntain hyväksi tapahtui 7.3.321 jkr, jolloin Keisari Konstantinus Suuri määräsi lakiasetuksella sunnuntain lepopäiväksi. "Auringon kunnianarvoiselle päivälle" luki asetuksen tekstissä. Keisarin syy työvoimapolitiikka.  Työpäiviä oli viikossa kuusi ja kansalla kaksi juhlaa. Keskiajan kirkko oli yhtä keisarillisissa päätöksissä.

        Sotilaille säädettiin rukoukset joita sekä valon juhlan viettäjät että kristityt voisivat käyttää yhteisesti. Tämän jälkeen keskiajan kirkolliskokouksissa säädettiin rangaistuksia sapatin viettäjille. Sapatin vuoksi vihattiin monin tavoin kokonaisia perheitä. Keskiajan kirkko itse väitti sunnuntaita valtansa ja mahtinsa merkiksi.

        Maailmassa on kahdenlaista tapaa numeroida viikonpäivät. Raamatullinen tapa on että sunnuntai on viikon ensimmäinen päivä. Sapatti on lauantai ja viikon seitsemäs päivä alkuperäisessä viikonlaskussa. Suomessa siirryttiin 1.1.1973 uuteen viikkojärjestykseen kun seitsemänneksi päiväksi asetettiin sunnuntai. Osa almanakoista ehti mukaan vasta seuraavana vuonna.

        Nykyinen käsitys lepopäivästä syntyi kun ryhmä katolisia ja protestanttisia teologeja yhdessä ryhtyivät ajamaan ajatusta että muutos olisi tapahtunut jo apostolisena aikana. Syyksi mainittiin Kristuksen ylösnousemuksen muistelu apostolisena aikana. Raamattu ei kuitenkaan anna ajatukselle tukea. Jeesus ja opetuslapset pitivät sapatin. (Luuk 4:16, Joh 15:10, Matt 24:20)
        Opetuslapset viettivät sapattia Jeesuksen kuoleman jälkeen. (Luuk 23:56, Apt 13:42-46, 16:13, 17:2, 18:4) Jeesus ei muuttanut sapattia. (Luuk 16:17, Matt 5:17-20) Kristityt ovat velvollisia vieläkin noudattamaan lepopäiväkäskyä. (1 Joh 2:3-6, Joh 15:10, 1 Piet 2:21, Ilm 14:12, 12:17)

        jatkan alla >>>


    • jatkoa edelliseeni >>

      Alkuseurakunnasta lähtien on sapattia vietetty jokaisella vuosisadalla. Kristitty historioitsija Sozomen kirjoitti vuonna 440 jkr että hänen aikanaan koko muu maailma vietti sapattia Jumalan käskyn mukaan ja sunnuntaita valtion käskyn mukaan. Poikkeuksina hän mainitsi Rooman ja Aleksandrian seurakunnat jotka painostivat sunnuntain viettoon. Sapattia viettivät Intian kristityt 200 luvulla, Persian- 300 luvulla ja Skotlannin- 500 luvulla. Waldolaista osa 1200 luvulla, norjalaisista osa 1400 luvulla. Myös osa ruotsalaisista ja suomalaisista talonpojista. Eräät luterilaiset papit 1600 luvulla viettivät lauantaisapattia. Jumala itse on asettanut sapatin. (Joh 1:1-3,14, Kol 1:12-18) Sapatti muistuttaa meitä luomisesta luomisen muistomerkin merkityksessä. (1 Moos 2:1-4, 2 Moos 20:8-11, 31:13-17) Sapatti on Herran päivä. (Ilm 1:10, Jes 58:12-14) 

      "Jeesus tuli Nasaretiin missä hän oli kasvanut, ja meni sapattina tapansa mukaan synagogaan."  Luuk 4.16

      Raamatussa sapatti on merkki eli sopimuksen sinetti Jumalan ja kansan välilisestä liitosta. (2 Moos 31:16-17, Hes 20:12,20) 
      Syy miksi lepopäivä on liitto on siinä että luominen esittää syyn miksi palvella Jumalaa. Mikään muu käsky ei vastaa kysymykseen: "miksi?"
      Kristukseen uskovat kuuluvat uudessa liitossa Jumalan kansaan.
      (Ef 2:11-13,19, 3:2-6, Room 9:6-8, 1 Piet 2:9-10) Uuden liiton kansalaisuus koskee kuitenkin vain henkilökohtaisen uskonratkaisun tehneitä ja syntinsä hylänneitä ihmisiä. Nämä uskovaiset viettävät Jeesuksessa Kristuksessa Jumalalle pyhitettyä elämää. Uuden liiton kansalaisuus ei ole siis muodollinen- vaan 100%  hengellinen asia. (Jer 31:31-33, Hebr 8:1-2, 8-10, 10:16-17)
      "Hän otti aterian jälkeen maljan: Tämä malja on uusi liitto minun veressäni. Niin usein kuin siitä juotte tehkää se minun muistokseni." (1 Kor 11:25)

      Raamattu kertoo "sortuneiden muurien korjaajista ja maan asutuksen elvyttäjästä"  kertoi silloin lepopäivän uudesta kunniasta jos jossakin päivän vietto on luopumuksen myötä jäänyt
      ja antaa ohjeita sapatin viettoon; (Jes 58:12-14, Ps 119:174, Room 7:22, 1 Joh 5:3)

      Jeesus opetti että sapatti on ihmistä varten. Ihmisen ja sapatin suhde on siis myönteinen. (Mark 2:27-28) Jumala on rakkaudessaan huolehtinut ihmisen tarpeista lepoon, hengelliseen hyvinvointiin  ja Jumalan palvelukseen. Lepopäivä palvelee ihmistä, on ihmiselle siunaukseksi.

      Jeesus opetti oikeata sapatin viettoa erotuksena fariseusten käskyille joista oli tullut taakka. Jeesus halusi palauttaa sapatinviettoon sapatin oikean luonteen ja -hengen.
      Raamattu ei tunne lepopäivän muuttamista missään millään tavalla.

      Lepopäivän vieton 7-päivän logiikan yhteenveto ja tiivistelmä;
      1 Moos 2:1-4, 2 Moos 20:8-11, 31:12-18, 5 Moos 5:12-15, Hes 20:20, Jes 58:13-14, Ilm 14:7; Jeesus opetti oikeata lepopäivän viettoa; Matt 12:12-13, Luuk 4:31,13:10-16, Mark 2:23-28, Lain voimassa olosta; Room 3:20,31, Matt 5:17-18, Luuk 16:16-17, Jaak 2:10-13, 1 Joh 2:1-6; Hebr 8:10, 10:12-18.

      "Jumalan kansalla on siis yhä sapattijuhla edessään" /"on siis sapatinvietto jäljellä." (Hebr 4:9)

      ”Jeesus on sapatin Herra.” Jumalan lain kunniassa pitäminen merkitsee kuuliaisuutta ja rakkautta !

      ”Henki ja morsian sanovat: ”Tule.” Joka tämän kuulee sanokoon: ”Tule” Joka on janoissaan tulkoon. Joka haluaa saa lahjaksi elämän vettä.” Minä tulen pian. ”Aamen” Tule Herra Jeesus.”
      ”Herran Jeesuksen armo olkoon kaikken kanssa.” (Ilm 22:17-21)

      jatkan alla >>>

      • Jatkoa edelliseeni; >>

        Jumalan valtakunnan perustuslaki on ollut aina olemassa. Perustuvathan sanakieleen puetut lain kymmenen käskyä kaikki rakkauteen. Lain tuli olla ennen kivitaulujakin sydämen lihatauluissa. 

        Joka päivä uuden liiton uskovallakin on Jumalan laki uskossa mieluisena sydämenasiana. (2 Kor 3:3, 1 Joh 5:3)

         ”Laki on pyhä, käsky on pyhä oikea ja hyvä”  (Room 7:12)

        Lepopäivän asetuksesta on selvät sanat luomistyön yhteydessä;
        ”Näin tulivat valmiiksi taivas ja maa ja kaikki mitä niissä on. Jumala oli saanut työnsä päätökseen ja seitsemäntenä päivänä Jumala lepäsi työstään. Jumala siunasi seitsemännen päivän ja pyhitti sen, koska Hän sinä päivänä lepäsi kaikesta luomistyöstään. ”  (1 Moos 2:1-3)

        Kivitauluihin laki ja lepopäiväkäsky saatiin 2 Moos 20 ja 5 Moos 5 luvuissa. Lepopäiväkäsky on yksi lain käsky. Laissa on kymmenen- ei yhdeksän käskyä. Yhdenkin käskyn rikkominen merkitsee koko lain rikkomista. (Jaak 2:8-13, 1 Joh 2:3-6) Lepopäivä erotti Jumalan kansan jumalattomista.  (2 Moos 31:13-17) 

        Jumalalle pyhitettyä päivää onkin vietetty aivan kaikkina maailmanaikoina. Käsitys että sapatti olisi vain "juutalaisten juhla" ei pidä paikkaansa. Sapattia vietettiin 2000 vuotta ennen kuin oli ensimmäistäkään juutalaista olemassa. Lepopäivä ei liity juutalaisuuteen mitenkään, vaan on koko universumin ja kosmoksenkin globaali asia iankaikkisesti liittyen moraalilakiin.

        Lepopäivää ei voi koskaan sekoittaa Jeesuksen aikaisten fariseusten arvottomiin 660 ihmiskäskyyn. Jeesus nuhteli sapatilla orjuuttamisesta ankarasti fariseuksia.

         ”Sapatti on ihmistä varten eikä ihminen sapattia varten” (Mark 2:27)

         Kaikkina aikoina ihminen tarvitsee päivän jolloin levätä ja panna syrjään kaikki arkeen liittyvät asiat -työn, opiskelun, harrastukset, kaupankäynnin ja omilla asioilla kulkemisen. Lepopäivä on Herran päivä, kokonaan Jumalalle pyhitetty. Muinakin viikonpäivinä kristitty kulkee Jumalan Hengen yhteydessä, mutta yksi päivä viikossa on varattu kokonaan Herralle rakkaiden ja läheisten seurassa. Arjen taakat ja arkiset ajatuksetkin katoavat kokonaan yhdeksi päiväksi ja ihminen saa uusia voimia. Päivä kuuluu jumalanpalveluksen tehtäviinkin. Omaisiakin ehtii tapaamaan ja voi tehdä hyvää. (Jes 58:12-14)

        ”Jos et polje tomuun sapattia etkä aja omia etujasi minun pyhänä päivänäni, jos nimität sapattia ilon päiväksi ja Herran pyhää päivää kunnian päiväksi, jos kunnioitat sitä niin ettet kulje omilla asioillasi, et käy kauppaa etkä aja omia etujasi, silloin saat iloita Herrasta.”  (Jes 58:13) 

        Luomisessa säädetty päivä on edelleen voimassa koska Jumalan lakikin on voimassa. (Jes 66:23, Luuk 16:17) Joka yhtäkin käskyä rikkoo, rikkoo koko lain Jaakobin mukaan. (Jaak 2:10-12) Sapatti koetteleekin kuuliaisuutta ja rakkautta, mutta taakka se ei ole koskaan oikein vietettynä.  (1 Joh 2:4)

        Lepopäivä on liiton merkki: Hes 20:20. Liiton syy on ilmaistu 
        2 Moos 31:16-17.

        Kaikki seitsemännen päivän viettäjät osoittavat lepopäivän vietollaan olevansa taivaan ja maan Luojan palvelijoita. Näin sapatti pysyy merkkinä ihmisen kuuliaisuudesta ja liitosta Luojansa kanssa ikuisesti. Lepopäiväkäskystä selviää Lain- antajan nimi ja arvo. -Sen Jumalan joka on luonut taivaan, maan ja ihmisen ja tietää mikä ihmiselle on hyväksi.

        Lepopäivää on vietetty hiukan erilaisissakin merkityksissä; -Ensin luomistyön muistomerkkinä, sitten kivitauluissa ihmisen fyysistäkin lepoa varten ja myös Egyptin orjuudesta vapautumisen muistoksi. Uudessa liitossa ja uudessa maassakin Herran pyhäpäivää vietetään. Muitakin merkityksiä ihmisellä ollut on Herran kunniaksi vuoden jokaisena viikkona yhtenä päivänä viikossa. Ihmiskunnan historiassa on aina vietetty sapattia. Ikuinen asetus ei koskaan lopu.

        "Niin kuin uusi taivas ja uusi maa jotka minä luon pysyvät minun edessäni sanoo Herra- Ja aina uudenkuun päivänä ja jokaisena sapattina tulee koko ihmissuku,  ja kaikki kumartuvat minun eteeni; Sanoo Herra."  >Jes 66:22-23.
         (Uudenkuun päivää ei vietetä, vanhat juhlat- kaikki seremonialakien asiat päättyivät ristille- ja ajan saatossa. Lepopäivällä on ollut eri aikoina erilaisia merkityksiä miksi päivää on vietetty. Varmasti uudessa maassakin sapatilla on joku erityinen merkitys. Uuden maan luomisen kunniaan liittyvä ilmeisestikin. (Ilm 20-21)

         
          Jeesuksen Kristuksen omat sanat kertovat ettei Jeesus muuttanut sapattia; Matt 5:17-20 Jeesus puhui Jerusalemin hävityksestä joka tapahtui vuonna 70 jkr: "Rukoilkaa että ette joutuisi pakomatkalle sapattina." (Matt 24:20) Apostoli Johanneskin vietti sapattia (Ilm 1:10)

        jatkan alla >>>


    • Jatkoa edelliseeni >>>

      Aikamme ihmiset uupuvat ja masentuvat. Hengellinen lepopäivä on hyvä stressin poistaja, palautumista henkisistä ja fyysisistä rasituksista. Jos ihmiset olisivat aina noudattaneet Jumalan käskyä ja viettäneet Herran pyhän päivän maailmassa ei olisi jumalatonta menoa ja kärsimystä. Ihmiset tekisivät hyvää, eivät puhuisi pahaa >2 Tim 3 luku. (Ps 34:15) 
      ”Jumalattomalla ei ole rauhaa sanoo Herra” (Jes 48:22)
      Jumalan rakkaudessa ihminen lepää ja on tyytyväisempi. Elämässä usko on vahva ”oljenkorsi” huolissa ja vaikeuksissa kamppaileville. Varmuus. (Room 5:1-11) 

      Elämä Herrassa Jeesuksessa ihminen ei jatkuvasti murehdi ja kärsi vaikka puutta olisikin. Maailman menot ja halut tuovat kärsimystä ja pettymyksiä. (1 Tess 4:1-12, Kol 3:1-17, Ef 2:1-10, 4:17-32, Room 8:1-17, 2 Piet 3:3,9-10) Ihmisen on elettävä maailmassa mutta ei voi liikaa rakastaa maailman asioita. (1 Joh 2:15-17)

      ”Tulkaa minun luokseni kaikki te työn ja kuormien uuvuttamat. Minä annan teille levon. Katsokaa minua: Minä olen sydämeltäni lempeä ja nöyrä. Näin sielunne löytää levon. Minun ikeeni on hyvä kantaa ja minun kuormani on kevyt.” (Matt 11:28-30)

      Ihminen muuttaa tapojaan ja arvojaan elämässä. Isä ja Poika odottavat myönteistä vastausta.  Jumala tahtoo että kaikki kääntyisivät rauhan ja uskon tielle.  (Room 5:1-11)  (Apt 26:18)

      Jokainen tahtova saa levon Herrassa.  Että ihmisellä olisi onni.  Aamen

      jatkan alla >>

    • Jatkoa edelliseeni >>

      Aikamme ihmiset uupuvat ja masentuvat. Hengellinen lepopäivä on hyvä stressin poistaja, palautumista henkisistä ja fyysisistä rasituksista. Jos ihmiset olisivat aina noudattaneet Jumalan käskyä ja viettäneet Herran pyhän päivän maailmassa ei olisi jumalatonta menoa ja kärsimystä. Ihmiset tekisivät hyvää, eivät puhuisi pahaa >2 Tim 3 luku. (Ps 34:15) 
      ”Jumalattomalla ei ole rauhaa sanoo Herra” (Jes 48:22)
      Jumalan rakkaudessa ihminen lepää ja on tyytyväisempi. Elämässä usko on vahva ”oljenkorsi” huolissa ja vaikeuksissa kamppaileville. Varmuus. (Room 5:1-11) 

      Elämä Herrassa Jeesuksessa ihminen ei jatkuvasti murehdi ja kärsi vaikka puutta olisikin. Maailman menot ja halut tuovat kärsimystä ja pettymyksiä. (1 Tess 4:1-12, Kol 3:1-17, Ef 2:1-10, 4:17-32, Room 8:1-17, 2 Piet 3:3,9-10) Ihmisen on elettävä maailmassa mutta ei voi liikaa rakastaa maailman asioita. (1 Joh 2:15-17)

      ”Tulkaa minun luokseni kaikki te työn ja kuormien uuvuttamat. Minä annan teille levon. Katsokaa minua: Minä olen sydämeltäni lempeä ja nöyrä. Näin sielunne löytää levon. Minun ikeeni on hyvä kantaa ja minun kuormani on kevyt.” (Matt 11:28-30)

      Ihminen muuttaa tapojaan ja arvojaan elämässä. Isä ja Poika odottavat myönteistä vastausta.  Jumala tahtoo että kaikki kääntyisivät rauhan ja uskon tielle.  (Room 5:1-11)  (Apt 26:18)

      Jokainen tahtova saa levon Herrassa.  Että ihmisellä olisi onni.  Aamen

      yst. t. Jarinhotelli

      • kerettiläinen-

        Kiitos virkistävästä keskustelusta!

        Mukavaa, että sinäkin pääsit sapattitotuuden löydettyäsi lepoon omista töistäsi siinä ainoassa oikeaoppisessa kirkossa, joka tätä valoa ja ilosanomaa levittää.


      • kerettiläinen- kirjoitti:

        Kiitos virkistävästä keskustelusta!

        Mukavaa, että sinäkin pääsit sapattitotuuden löydettyäsi lepoon omista töistäsi siinä ainoassa oikeaoppisessa kirkossa, joka tätä valoa ja ilosanomaa levittää.

        Kuule, - "sapattitotuus" on osa Jumalan palvelusta. Joillekin se on itsestään selvä asia, ja joillekin asia on outo. Uskovaisen ihmisen pitää olla Jumalansa yhteydessä, ja tehtävä oman omantuntonsa mukaan. >Jumala itse katsoo ihmisen omantunnon. -Ei naapurin Reiska.
        Vilpittömiä uskovaisia Jumalan edessä on jotka eivät vietä sapattia. Ei näitä Adventtikirkko helvettiin tuomitse vilpittömiä uskovaisia joilla puhdas omatunto Jumalan edessä, vaikka eivät sapattia vietä. Minäkään en vietä sapattia sillä tavalla, että minulla olisi läheisiä tai rakkaita ihmisiä, ja osallisuutta kirkossa. Yksinäisyydessä elävät virittävät oman mission sapatista aina. Maantieteellisistä ja inhimillisistä syistä ihmiset eivät aina elä uskovaisten ryhmissä mukana.
        Nykyajan seurakunnan malli on yhdistystoiminta, jossa yhdistys kokoontuu ja hajaantuu säännöllisesti. Jotkut löytävät vankan suhdeverkostonsa ja kylpevät kaikenlaisessa rakkaudessa perheissään ja suhdeverkostoissaan. Yhdistys kokoontuu ja hajaantuu- ja kaikki ihmiset eivät elä yhdessä, vaikka sapattisin kokoontuisivatkin.
        Nykyajan seurakunnan elämä on erilaista kuin aikana jolloin Jeesus oli lähempänä ja uskovaiset elivät yhdessä. Ongelmiakin oli siihenkin aikaan kuitenkin.

        t. jarinhotelli


      • kerettiläinen- kirjoitti:

        Kiitos virkistävästä keskustelusta!

        Mukavaa, että sinäkin pääsit sapattitotuuden löydettyäsi lepoon omista töistäsi siinä ainoassa oikeaoppisessa kirkossa, joka tätä valoa ja ilosanomaa levittää.

        Ironinen sarkasmi on parhaimmillaan tosi herkullista. Kiitos.


    • >>>>> Liitin muistiinpanojani tähän pitkän pätkän.

      >>>> Kyllä "adventistit" osaavat itse opettaa lepopäivänsä. __ Ei siinä Leo Melleriä tarvita.

      Antakaa "adventistien" opettaa itse lepopäivänsä, -ovat siinä kaikkein parhaita opettajia.

      Täällä "adventistit" opettavat itse lepopäivänsä;

      >>>>>>>>>>>>>>>>>> Titta på >>>>> http://kirjasto.adventist.fi/28-opinkohtaa-sapatti

      Toimiiko linkki ?


      Jos ei toimi, niin mene tänne ja kelaa siellä itse; "sapatti" >>>> kirjasto.adventist.fi/28-opinkohtaa


      yst. t. jarinhotelli
      Kurpan torpan sepän pojanpojanpoika
      ingen pappi

    • en.ollut.kuulolla

      Kuinkas Melleri opetti kuunteliko kukaan ?

      • kysynpävaa

        Sakke oli sielä ja topi. Leo oli haukkunut adventistit pystyyn. Tilaisuuden jälkeen Sakke ja Topi olivat menneet juttelemaan Leon kanssa, lopuksi Leo oli sanonut, että te olette erilaisia adventisteja kuin mitä hän oli ennen tavannut.


      • aika.lipevä
        kysynpävaa kirjoitti:

        Sakke oli sielä ja topi. Leo oli haukkunut adventistit pystyyn. Tilaisuuden jälkeen Sakke ja Topi olivat menneet juttelemaan Leon kanssa, lopuksi Leo oli sanonut, että te olette erilaisia adventisteja kuin mitä hän oli ennen tavannut.

        Kyllähän Melleri on taitava sanoissaan, vaikka toista ajattelisikin mielessään. Ei Mellerin sanoihin ole luottamista.


      • ymmärrys.lisääntyy
        aika.lipevä kirjoitti:

        Kyllähän Melleri on taitava sanoissaan, vaikka toista ajattelisikin mielessään. Ei Mellerin sanoihin ole luottamista.

        Melleriä luulisin harmittaa, sillä Melleri on ehkä umpikujassa tällä hetkellä opetuksineen. Loppua kohti mentäessä kun totuus vaan kirkastuu kirkastumistaan.


    • Omituinen päähänpinttymä on tuolla Mellerillä, kun jaksaa vainota marginaalisen pientä uskonlahkoa, jolla ei ole juuri yleistä merkitystä. Itse asiassa hänen tuomansa julkisuus on Adventtikirkolle pelkästään mainosta.

      Taustalla lienee jotain henkilökohtaista traumaa.

      Vähän samantapainen veijari oli Uuras Saarnivaara, joka uurasti kovasti adventistien mollaamisessa.

      • pyhpyh2245

        Ja molemmat joutuvat tekemään valheistaan tilin Jumalalle.


    • sapattionselvä

      Ilmaista mainosta sapattitotuudelle, jota Meller enempää kuin muutkaan uurakset eivät ikinä pysty kumoamaan.

    • kavallus

      Leo Meller on tuomittu talousrikollinen,eivätkä hänen puheet paljoa paina.

      • vaiolenkoväärässä

        Onneksi adventistien joukossa ei ole ollut koskaan, ei koskaan mitään talousrikoksia.
        Ihan selviä pulmusia koko poppoo. Eivät tee koskaan mitään syntiä. Eikä varsinkaan naisten perässä ukkomiehet kulje. Ovat tulleet pyhiksi pelkällä sapattihöpinällään.

        Montako muuten käy nykyään keskimäärin sapattina Pitcairnin adventtikirkossa?
        Televisiässa oli kerran ohjelma paikasta ja siellä istui yksi, vaikka väittävät että kaikki saaaren asukkaista kuuluvat adventtikirkoon.


      • TurhatOmakehut
        vaiolenkoväärässä kirjoitti:

        Onneksi adventistien joukossa ei ole ollut koskaan, ei koskaan mitään talousrikoksia.
        Ihan selviä pulmusia koko poppoo. Eivät tee koskaan mitään syntiä. Eikä varsinkaan naisten perässä ukkomiehet kulje. Ovat tulleet pyhiksi pelkällä sapattihöpinällään.

        Montako muuten käy nykyään keskimäärin sapattina Pitcairnin adventtikirkossa?
        Televisiässa oli kerran ohjelma paikasta ja siellä istui yksi, vaikka väittävät että kaikki saaaren asukkaista kuuluvat adventtikirkoon.

        Vielä jokunen vuosikymmen sitten adventistit kovastikin polleilivat tuolla 100% adventistisella saarellaan jossain Tyynellä merellä. Saaren asukkaat kuulemma olivat Bountyn mellakoitsijoiden jälkeläisiä. Mutta sen jälkeen kun sieltä paljastui mitä hirveimpiä pedofilia-insesti-raiskaus-seksiorja-tapauksia, joihin saaren KAIKKI miehet olivat sekaantuneet, niin se ylpeilyn aihe adventisteilla loppui sitten siihen...


      • jäännöss
        TurhatOmakehut kirjoitti:

        Vielä jokunen vuosikymmen sitten adventistit kovastikin polleilivat tuolla 100% adventistisella saarellaan jossain Tyynellä merellä. Saaren asukkaat kuulemma olivat Bountyn mellakoitsijoiden jälkeläisiä. Mutta sen jälkeen kun sieltä paljastui mitä hirveimpiä pedofilia-insesti-raiskaus-seksiorja-tapauksia, joihin saaren KAIKKI miehet olivat sekaantuneet, niin se ylpeilyn aihe adventisteilla loppui sitten siihen...

        Raamattu mainitsee viisaat ja tyhmät. Vain pieni jäännös on viisaita ja ymmärtäväisiä.


      • Pieni.jäännöskö
        jäännöss kirjoitti:

        Raamattu mainitsee viisaat ja tyhmät. Vain pieni jäännös on viisaita ja ymmärtäväisiä.

        Oliko tuon 100% adventistisen saaren väki sitten mielestäsi viisasta ja ymmärtäväistä kaikkine irstaine elämänmenoineen? Pitivät kyllä sapatin, mutta tuo muu... Raamatunmukaistako?


      • jäännöss
        Pieni.jäännöskö kirjoitti:

        Oliko tuon 100% adventistisen saaren väki sitten mielestäsi viisasta ja ymmärtäväistä kaikkine irstaine elämänmenoineen? Pitivät kyllä sapatin, mutta tuo muu... Raamatunmukaistako?

        Kaikkinainen irstaus ei ole Raamatun mukaista elämää. Jumala tulee antamaan lopulta oikeuden mukaisen tuomion.


    • Kirjakääröt

      2Moos.31:16. Biblia (1776). Sentähden pitäkään Israelin lapset sabbatin, että he sen pyhittäisivät, seurakunnissansa ijankaikkiseksi liittona. Kirjoitetaan: iankaikkiseksi.

      • roomalaiskirjettä

        Niin siis Israelin lapsille. Ei pakanoille, joita adventistitkin ovat.
        Lue Roomalaiskirjettä ja viisastu.


      • hieman.punnitaan
        roomalaiskirjettä kirjoitti:

        Niin siis Israelin lapsille. Ei pakanoille, joita adventistitkin ovat.
        Lue Roomalaiskirjettä ja viisastu.

        Siis mitähän se oksastus pakanoillekin tarkoittaa? Eikö kiinnosta oksastaa siihen jaloon puuhun, että myös Sapatin Herra tulisi tutuksi.

        Mutta, kullakin kansalla on jumalansa, Suomessa on Martti- jumala- sanalla kristityt.
        Sehän on pakanallisen Rooman antama nimi.
        Sana, se ei taas kehota kutsumaan sillä nimellä Herran omaa Jumalankansaa.
        Mutta, ehkä tuo nimi erottaa muotouskonnolliset - Herran omista, koska Sanan mukaan joka vähentää Jumalan tahdosta ja opettaa väärin, ei Herra tahtonut tuntea heitä.
        Siksi puhutaankin ---kuuliaisuudesta--- ja se olikin painava opetus Uuteenliittoon kirjoitettuna, kun vanhanliiton kansan epäusko ja niskoittelu on meille varoittava esimerkki.
        Nämä Martti- uskoiset, kristityt, he niin hanakasti siunailevat herransa siis kansanjumalansa nimissä kaikenkarvaista asiaa, joka ei kuulu kirjoituksiin.
        Siksipä on muotouskonnollisten hyvä sanoakin, että he ovat kristittyjä. Näin he osoittavat sen, ettei kuulaisuus ole heidän aluettaan. ts. ei ole tahtoa seurata Vapahtajaa.


      • kerettiläinen-
        hieman.punnitaan kirjoitti:

        Siis mitähän se oksastus pakanoillekin tarkoittaa? Eikö kiinnosta oksastaa siihen jaloon puuhun, että myös Sapatin Herra tulisi tutuksi.

        Mutta, kullakin kansalla on jumalansa, Suomessa on Martti- jumala- sanalla kristityt.
        Sehän on pakanallisen Rooman antama nimi.
        Sana, se ei taas kehota kutsumaan sillä nimellä Herran omaa Jumalankansaa.
        Mutta, ehkä tuo nimi erottaa muotouskonnolliset - Herran omista, koska Sanan mukaan joka vähentää Jumalan tahdosta ja opettaa väärin, ei Herra tahtonut tuntea heitä.
        Siksi puhutaankin ---kuuliaisuudesta--- ja se olikin painava opetus Uuteenliittoon kirjoitettuna, kun vanhanliiton kansan epäusko ja niskoittelu on meille varoittava esimerkki.
        Nämä Martti- uskoiset, kristityt, he niin hanakasti siunailevat herransa siis kansanjumalansa nimissä kaikenkarvaista asiaa, joka ei kuulu kirjoituksiin.
        Siksipä on muotouskonnollisten hyvä sanoakin, että he ovat kristittyjä. Näin he osoittavat sen, ettei kuulaisuus ole heidän aluettaan. ts. ei ole tahtoa seurata Vapahtajaa.

        >>Sehän on pakanallisen Rooman antama nimi.
        Sana, se ei taas kehota kutsumaan sillä nimellä Herran omaa Jumalankansaa. <<

        Adventtikirkko...hmmm... siis KIRKKO...>> ainoa oikeaoppinen ÄitiKIRKKO...>> siis kirkkojen Äiti...

        >> Mutta ehkä tuo nimi erottaa muotouskonnolliset - Herran omista...<<

        Sinäpä sen sanoit...

        http://katolinen.fi/?page_id=7279
        Web of Trust

        1. osa
        KIRKKO JUMALAN SUUNNITELMASSA

        775. ”KIRKKO on Kristuksessa ikään kuin sakramentti, eli mitä läheisimmän
        jumalayhteyden ja koko ihmiskunnan ykseyden MERKKI ja VÄLIKAPPALE.”201 …
        Ykseys on jo alkanut kirkossa, sillä se kokoaa ihmisiä ”kaikista maista, kaikista kansoista ja heimoista ja kielistä” (Ilm. 7:9). Samalla kirkko on tämän vielä täyttymättömän ykseyden täyden toteutumisen ”merkki ja väline”. 360

        776. Sakramenttina kirkko on Kristuksen työväline. Kirkko on Kristuksen
        käsissä ”kaikkien ihmisten LUNASTUKSEN VÄLIKAPPALE”,202 ”kaikenkäsittävä PELASTUKSEN SAKRAMENTTI ”,203 …

        780. Maailmassa kirkko on pelastuksen sakramentti, Jumalan ja ihmisten
        välisen yhteyden MERKKI ja VÄLIKAPPALE.


    • Yksi_usko

      Leo Meller ei tiedä a) adventisteista juuri mitään b) sapatista juuri mitään.

      • voituotatyhmyyttä

        Eli:
        Adventisteista ei ole mitään väliä.
        Sapatti on juutalaisten juttu.

        Me vietämme lepopäivää kun siihen on aihetta.
        Mistä adventistit/juutalaiset tietää että sapatti on just samana päivänä kun se oli 4000 vuotta sitten?
        Milloin auringonlaskun jälkeen eskimot pitää sapattia?

        Kamaan. Sapatti on juutalaisten juttu, koska siellä aurinko nousee Israelissa aina samaan aikaan. Ja laskee samaan aikaan.
        Pakanat (mitä adventistitkin on) täällä pohjolassa viettää auringonpaistetta 3kk. Ja pimeyttä 3kk.


      • pyhpyh2245
        voituotatyhmyyttä kirjoitti:

        Eli:
        Adventisteista ei ole mitään väliä.
        Sapatti on juutalaisten juttu.

        Me vietämme lepopäivää kun siihen on aihetta.
        Mistä adventistit/juutalaiset tietää että sapatti on just samana päivänä kun se oli 4000 vuotta sitten?
        Milloin auringonlaskun jälkeen eskimot pitää sapattia?

        Kamaan. Sapatti on juutalaisten juttu, koska siellä aurinko nousee Israelissa aina samaan aikaan. Ja laskee samaan aikaan.
        Pakanat (mitä adventistitkin on) täällä pohjolassa viettää auringonpaistetta 3kk. Ja pimeyttä 3kk.

        "Mistä adventistit/juutalaiset tietää että sapatti on just samana päivänä kun se oli 4000 vuotta sitten?"

        Raamatusta.


      • 1234567---
        voituotatyhmyyttä kirjoitti:

        Eli:
        Adventisteista ei ole mitään väliä.
        Sapatti on juutalaisten juttu.

        Me vietämme lepopäivää kun siihen on aihetta.
        Mistä adventistit/juutalaiset tietää että sapatti on just samana päivänä kun se oli 4000 vuotta sitten?
        Milloin auringonlaskun jälkeen eskimot pitää sapattia?

        Kamaan. Sapatti on juutalaisten juttu, koska siellä aurinko nousee Israelissa aina samaan aikaan. Ja laskee samaan aikaan.
        Pakanat (mitä adventistitkin on) täällä pohjolassa viettää auringonpaistetta 3kk. Ja pimeyttä 3kk.

        Viisauttakin löytyy !
        Täällä Pohjolassa ei tule seurata aurinkoa sapatin alkamisajoiksi. Kesällä aurinko paistelee läpi yön ja talvella kaamosaikaan ei aurinko näyttäydy.
        Sapatti illasta-iltaan klo 18.00 näkyi aurinkoa tai ei.

        Luterilaiset soittavat ehtookelloja sunnuntain alkamisen merkiksi klo 18.00.

        Sunnuntai on kyllä viikon ensimmäinen arkipäivä. Sunday auringonpäivä.


      • kylläoottetyhmiä

        Raamattu ei puhu mitään klo 18:sta, vaan auringon noususta ja laskusta.
        Pohjolassa ei tarvitse viettää sapattia, vaan Israelin maassa juutalaisten.
        Sapatti annettiin merkiksi juutalaisuudesta, Jumalan omaisuuskansana olemisesta.


      • 1234567---
        kylläoottetyhmiä kirjoitti:

        Raamattu ei puhu mitään klo 18:sta, vaan auringon noususta ja laskusta.
        Pohjolassa ei tarvitse viettää sapattia, vaan Israelin maassa juutalaisten.
        Sapatti annettiin merkiksi juutalaisuudesta, Jumalan omaisuuskansana olemisesta.

        Eiköhän vaan Israelissa aurinko laskekin aina illalla. Ilta tulee näkyi aurinkoa tai ei. Sapatti illasta-iltaan auringosta riippumatta.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nurmossa kuoli 2 Lasta..

      Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .
      Seinäjoki
      138
      7785
    2. Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!

      Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde
      Suomalaiset julkkikset
      38
      1985
    3. Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena

      Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja
      Maailman menoa
      25
      1930
    4. Miten meinasit

      Suhtautua minuun kun taas kohdataan?
      Ikävä
      91
      1643
    5. Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle

      Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että
      Maailman menoa
      180
      1575
    6. Tunnekylmä olet

      En ole tyytyväinen käytökseesi et osannut kommunikoida. Se on huono piirre ihmisessä että ei osaa katua aiheuttamaansa p
      Ikävä
      107
      1030
    7. Oletko miten

      Valmis läheisyyteen?
      Ikävä
      49
      930
    8. Taisit sä sit kuiteski

      Vihjata hieman ettei se kaikki ollutkaan totta ❤️ mutta silti sanoit kyllä vielä uudelleen sen myöhemmin 😔 ei tässä oik
      Ikävä
      4
      919
    9. Odotathan nainen jälleenkohtaamistamme

      Tiedät tunteeni, ne eivät sammu johtuen ihanuudestasi. Haluan tuntea ihanan kehosi kosketuksen ja sen aikaansaamaan väri
      Ikävä
      28
      830
    10. Muistatko hänen

      Tuoksunsa? Saako se sinut syttymään? ❤️‍🔥
      Ikävä
      34
      812
    Aihe