Ilta-sanomissa oli juttu pääkallosta, joka oli löytynyt hiekkakuopasta. Pääkallo oli erehdyksessä joutunut sinne Valkeakosken hautausmaalta. Jutussa oli tällainen lause:
– Mitä lähempänä kirkkoa, sitä arvokkaampi ihminen oli kyseessä, Uusipaikka sanoo.
Eli rikkaat ja aateliset haudattiin lähemmäksi kirkkoa. Pitäisikö tätä sääntöä noudattaa edelleen valtionkirkossa? Maan kerma, eli poliitikot, piispat, bisnes- ja kulttuurieliitti haudattaisiin lähelle kirkkoa ja tavallinen kansa sitten vähän kauemmaksi. Köyhimmät ja syrjäytyneet sitten hautausmaan ulkopuolelle.
Hautojen paikat
41
398
Vastaukset
On kyl noloa ylösnousemuksen aikaan, kun joltakulta puuttuu pää kokonaan.
"On kyl noloa ylösnousemuksen aikaan, kun joltakulta puuttuu pää kokonaan."
Olen varmaan huono uskovainen kun tunnustan, mutta tuo kyllä nauratti.- autobots
Kuusenjuuret kirjoitti:
"On kyl noloa ylösnousemuksen aikaan, kun joltakulta puuttuu pää kokonaan."
Olen varmaan huono uskovainen kun tunnustan, mutta tuo kyllä nauratti.Huumorintaju ei ole koskaan huono asia!
Muinoin merkkimiehet haudattiin itse kirkkoon.
Itse kannatan tunnuksetonta tuhkaamista.- kirkkoonhautaaminen
Pyhän Mikaelin kirkon alla on muumiotuneita ruumiita:
Kirkon lattian alla on ainakin 40 hyvin säilynyttä ruumista, joista tunnetuin on kirkkoherra Nikolaus Rungiuksen ruumis. Rungius syntyi Loimaalla noin vuonna 1560 ja kuoli Kemin pitäjässä vuonna 1629.
Oulun yliopiston tutkijat ovat tutkineet Rungiuksen ruumista ja saaneet selville, että Rungius kärsi elinaikanaan muun muassa liikalihavuudesta ja osteoporoosista sekä todennäköisesti kärsi myös keuhkotulehduksesta ja munuaiskivistä. kirkkoonhautaaminen kirjoitti:
Pyhän Mikaelin kirkon alla on muumiotuneita ruumiita:
Kirkon lattian alla on ainakin 40 hyvin säilynyttä ruumista, joista tunnetuin on kirkkoherra Nikolaus Rungiuksen ruumis. Rungius syntyi Loimaalla noin vuonna 1560 ja kuoli Kemin pitäjässä vuonna 1629.
Oulun yliopiston tutkijat ovat tutkineet Rungiuksen ruumista ja saaneet selville, että Rungius kärsi elinaikanaan muun muassa liikalihavuudesta ja osteoporoosista sekä todennäköisesti kärsi myös keuhkotulehduksesta ja munuaiskivistä.17. vuosisadan Suomessa piti varmaan olla melkoinen mahtimies, että raatamatta sai aikaan omaisuuden, jolla kasvattaa läskimaha.
Toki ennenkin syödä osattiin, mutta liikuttiin sitten senkin edestä. Osteoporoosikin viittaa etenkin miehellä vääränlaiseen ruokavalioon ja vähäiseen liikkumiseen.- kirkkoonhautaaminen
Kollimaattori kirjoitti:
17. vuosisadan Suomessa piti varmaan olla melkoinen mahtimies, että raatamatta sai aikaan omaisuuden, jolla kasvattaa läskimaha.
Toki ennenkin syödä osattiin, mutta liikuttiin sitten senkin edestä. Osteoporoosikin viittaa etenkin miehellä vääränlaiseen ruokavalioon ja vähäiseen liikkumiseen.Hän oli sota-ajan pappi. Silloin oli käynnissä kolmikymmenvuotinen sota.
>>Rungiuksen maine alkoi kasvaa sen jälkeen, kun hänen mädäntymätön ja muumioitunut ruumiinsa löydettiin kirkon lattian alta isonvihan jälkeen 1700-luvun alussa. Tällöin alkoivat elää tarinat hänen väkevistä sanoistaan ja ihmeteoistaan. Hänen ympärilleen muodostui pyhimysmäinen legenda ja ruumiin luo tehtiin suoranaisia pyhiinvaellusmatkoja. Rungiuksen väitettiin eläessään sanoneen: ”Elleivät sanani ole totta, ruumiini mätänee, mutta jos ne ovat totta, se ei koskaan mätäne.” Ensimmäinen merkintä Rungiuksen arkun uusimisesta on tehty 75 vuotta hänen kuolemansa jälkeen. 2000-luvulle tultaessa hän lepää jo viidennessä, lasikansisessa arkussa.<<
Hyvä tietää, että Suomessakin on ollut pyhimyksiä. kirkkoonhautaaminen kirjoitti:
Hän oli sota-ajan pappi. Silloin oli käynnissä kolmikymmenvuotinen sota.
>>Rungiuksen maine alkoi kasvaa sen jälkeen, kun hänen mädäntymätön ja muumioitunut ruumiinsa löydettiin kirkon lattian alta isonvihan jälkeen 1700-luvun alussa. Tällöin alkoivat elää tarinat hänen väkevistä sanoistaan ja ihmeteoistaan. Hänen ympärilleen muodostui pyhimysmäinen legenda ja ruumiin luo tehtiin suoranaisia pyhiinvaellusmatkoja. Rungiuksen väitettiin eläessään sanoneen: ”Elleivät sanani ole totta, ruumiini mätänee, mutta jos ne ovat totta, se ei koskaan mätäne.” Ensimmäinen merkintä Rungiuksen arkun uusimisesta on tehty 75 vuotta hänen kuolemansa jälkeen. 2000-luvulle tultaessa hän lepää jo viidennessä, lasikansisessa arkussa.<<
Hyvä tietää, että Suomessakin on ollut pyhimyksiä.Muumioituminen kuivassa lämmitetyssä sisätilassa on yllättävänkin yleistä. Tästä oli kirkkoherra varmasti hyvin tietoinen ja kokemusta omaava.
- keminmatkavaraukseen
Itämaissahan näitä kuivaneita muumiomunkkeja voi myös käydä pällistelemässä. Pitäisiköhän tutustua tähän Kemin Rungiukseenkin? Ei tarvitse ulkomaille matkata, täälläkin on jo kaikki.
Hautausmailla ja haudoilla on oma merkityksensä, mutta tuskin enää tuollaiseen jaotteluun on tarvetta.
En kannata ajatusta, että hautapaikat jaettaisiin tuollaisilla perusteilla. Taitaa muutenkin hautuumaat olla aika täynnä, että täytyy alkaa miettiä toisenlaisia ratkaisuja.
Monilla maaseutupaikkakunnilla näkee kyllä yhä sen että kirkon lähelle on haudattu (ja haudataan edelleen) pappeja ja mahtisukujen jäseniä: aatelisten sukuhaudat, pappien haudat, rusthollareiden haudat, tavallisten talonpoikien haudat ja sitten sen muun väen haudat.
YksinkertaistaEiköVain kirjoitti:
Monilla maaseutupaikkakunnilla näkee kyllä yhä sen että kirkon lähelle on haudattu (ja haudataan edelleen) pappeja ja mahtisukujen jäseniä: aatelisten sukuhaudat, pappien haudat, rusthollareiden haudat, tavallisten talonpoikien haudat ja sitten sen muun väen haudat.
Onko noin? Se on kyllä mielestäni hieman arveluttava käytäntö nykyaikana. Nykyisin ei juurikaan enää näe ammatteja tai arvoja hautakivissä, joten ehkä sen takia en ole noteerannut tuota. Tosin en voi sanoa että olisin kovin moneen hautuumaahan käynyt tutustumassa.
Kuusenjuuret kirjoitti:
Onko noin? Se on kyllä mielestäni hieman arveluttava käytäntö nykyaikana. Nykyisin ei juurikaan enää näe ammatteja tai arvoja hautakivissä, joten ehkä sen takia en ole noteerannut tuota. Tosin en voi sanoa että olisin kovin moneen hautuumaahan käynyt tutustumassa.
On noin ainkin joissan seurakunnissa, tuossa alla "tomegatherion" kertoo juuri tarkemmin aiheesta.
Kun se hautapaikka kirkon vierestä on kerran saatu siitä ei hevillä luovuteta tiettyjen sukujen kohdalla.YksinkertaistaEiköVain kirjoitti:
On noin ainkin joissan seurakunnissa, tuossa alla "tomegatherion" kertoo juuri tarkemmin aiheesta.
Kun se hautapaikka kirkon vierestä on kerran saatu siitä ei hevillä luovuteta tiettyjen sukujen kohdalla.Olen yllättynyt.
Tuon toki ymmärrän, että jos on sukuhauta, niin siitä ei haluta luopua. Varsinkin jos siellä on vielä tilaa. Mutta sinne yleensä haudataan sukulaisia riippumatta heidän arvonimestään tai ammatistaan.Kuusenjuuret kirjoitti:
Olen yllättynyt.
Tuon toki ymmärrän, että jos on sukuhauta, niin siitä ei haluta luopua. Varsinkin jos siellä on vielä tilaa. Mutta sinne yleensä haudataan sukulaisia riippumatta heidän arvonimestään tai ammatistaan.Kyllä se entinen rusthollarisuku on edelleen rusthollarisuku vaikka varsinainen rusthollarius loppuikin kai jo 1800 -luvulla, varsinkin jos se talo on edelleen suvun hallussa.
YksinkertaistaEiköVain kirjoitti:
Kyllä se entinen rusthollarisuku on edelleen rusthollarisuku vaikka varsinainen rusthollarius loppuikin kai jo 1800 -luvulla, varsinkin jos se talo on edelleen suvun hallussa.
Voi olla noinkin, en tosin tiedä, kuinka pitkälle se periytyy vuosien ja vuosisatojen saatossa. Sinnehän voidaan haudata myös niitä puolisoita, jotka eivät kuulu varsinaisesti siihen rusthollarisukuun muuten kuin avioliiton kautta. Meidän suvulla itse asiassa on sukuhauta. En tiedä, onko sen paikka annettu jonkun arvonimen tms. perusteella, mutta olisi se aika hankalaa lähteä sitä siirtämään mihinkään muualle.
Kuusenjuuret kirjoitti:
Voi olla noinkin, en tosin tiedä, kuinka pitkälle se periytyy vuosien ja vuosisatojen saatossa. Sinnehän voidaan haudata myös niitä puolisoita, jotka eivät kuulu varsinaisesti siihen rusthollarisukuun muuten kuin avioliiton kautta. Meidän suvulla itse asiassa on sukuhauta. En tiedä, onko sen paikka annettu jonkun arvonimen tms. perusteella, mutta olisi se aika hankalaa lähteä sitä siirtämään mihinkään muualle.
Puolisot ovat tietysti sukuun kuuluvia naimakaupan kautta.
YksinkertaistaEiköVain kirjoitti:
Puolisot ovat tietysti sukuun kuuluvia naimakaupan kautta.
Onhan se niinkin.
"Eli rikkaat ja aateliset haudattiin lähemmäksi kirkkoa. Pitäisikö tätä sääntöä noudattaa edelleen valtionkirkossa?"
No eiköhän sitä sikäli noudatetakin, että joidenkin rikkaiden sukujen edustajat saattavat tavata haudata/haudatuttaa omaisensa sukuhautoihin, jotka jo ennestään ovat sijoitettuja kirkon läheisyyteen - vanhan tavan mukaan. Mikä ettei! Ainakin minulle on ihan samantekevää missä minkäkinpaksuisen lompakon omistanut maatuu, kunhan homma hoidetaan ylipäätään asiallisesti.Hautajaisilla on vähiten merkitystä vainajalle itselleen.
- juuri.noin
Juuri noin!
Vanhoihin sukuhautoihin varmasti haudataan edelleen, jos sukua on jäljellä. Toki myös vanhoja hautoja säilytetään ihan historian vuoksi, vaikka niihin ei enää haudattaisikaan ketään.
- evita-ei.kirj
Ennen haudattiin ehkä noin. Pääkirkkojen sukuhaudat alkavat olla täynnä. Nykyään hautaaminen voidaan suorittaa kaua pääkirkoista. On siunauskappeleita ja siellä hautaaminen tapahtuu järjestyksessä laidasta lukien, mistä asiaomainen tai omainen on hautapaikan varannut.
Uurnalehdot ovat myös yleistyneet tuhkaamisen yleistymisen myötä.Aivan. Tilaa ei enää ole niin paljon, eikä varmaan tarvettakaan moiseen? Mutta onhan niitä vanhoja hautoja kiva käydä tutkimassa. Niistä löytää paljon paikkakunnan historiaa.
Höpö höpö. Elämme vuotta 2017 eikä meillä ole tarvetta palata mihinkään säätykiertoon.
- Neluottotiedot
Maan karma on sangen vetovoimaista. Tai sitt` kellään ei oo kunnollista vastavakuutusta.
- tilaaon
Ruuhka-Suomessa voi olla pulaa hautausmaan riittävyydestä. Maaseudulla ja tyhjenevillä alueilla ei.
- itsekin
Olisiko tässä ratkaisu. Herrat saisivat hautapaikat Helsingistä ja maan matoset maakuntien periltä. Tämä muodostaisi jatkumoa uskonnollisille perinteille isänmaassamme.
Kaikkialla maailmassa on sama ongelma. Ihmiset kerääntyvät kasvukeskuksiin ja suurkaupunkeihin, ja hautatila loppuu kesken. Siksi mm. polttohautasta on alettu suosia.
Ehkä joku haluaa tulla haudatuksi sinne lapsuutensa paikkakunnalle, mutta se saattaa tulla kalliiksi - matkat yms. sellainen vaikuttaa.- mietitäänvielä
Sukua haudattuna kauempana, siellä on ikävä paikka, punavankeja teloitettu ihan lähellä, siellä kirkon mailla. Polttohautaus on kuitenkin huono ajatus, juutalaisetkin haluavat ruumiin säilyvän ehjänä tuomiopäivää varten siksi eivät ota tatuointejakaan.
Hautausmaa on suuri riesa. Syyskukat, talvikukat, kesäkukat kastelut, kynttilät sytytykset... varsinkin kun on satakilometria matkaa.
Hautausmaat ovat ruumiinpalvontaa ja kuolema bisnestä. Hautaustoimistot, arkunvalmistajat, kukkakaupat, pitopalvelut, haudankaivajat, kirkko ja rituaalit, vaatekaupat, kenkäkapat, kivenhakkaajat, haudanpeittäjät, seppelten ja kukkavihkojen siivoojat, nurmenleikkaajat. Kaikki tämä jonkun takia, jota ei enää ole.Eikö se osoita äärimaallisuutta, kun hoidetaan lahonneiden ruumiiden puutarhoja. Puutarhoja pitäisi rakentaa vanhustentaloille ja palvelutaloille kun ihmiset vielä elävät ja saisivat niistä iloa ja nautintoa ehtoopäivikseen.
Kun me menemme haudoille, muistelemme vainajaa, emme palvo. Haustamaat ovat hienoja paikkoja hiljentymiseen ja sen miettimiseen, miten ihmisen elämänkaari kulkee.
Siellä on myös arvokasta tietoa historiasta, henkilöistä jne. Paikkakunnan tapahtumatkin saa sieltä "lukea".
Me osoitamme kunnioistusta edellisille sukupolville. Eikä siihen aina kalleinta hautausta tarvita. Monelle vanhukselle saattaa olla jopa lohdullista tieto, että pääsee hautaan ja lähelle rakkaitaan.
Se mikä tehdään esim. hautausmaiden suhteen, ei ole pois siitä, mitä muuta me tehdään.- mietintäten
Monille hautausmaa taitaa olla tärkeämpi jumalanpalvontapaikka kuin kirkko. Jos hautausmaat katoaisi, katoaisi näiden ihmisten viimeinen uskonnollisuuskin.
mietintäten kirjoitti:
Monille hautausmaa taitaa olla tärkeämpi jumalanpalvontapaikka kuin kirkko. Jos hautausmaat katoaisi, katoaisi näiden ihmisten viimeinen uskonnollisuuskin.
Jaa, en ole kyllä sellaisia tavannut. Sinä ilmeisesti olet?
- mietintä
Luulin, että se on ihan normaalia.
mietintä kirjoitti:
Luulin, että se on ihan normaalia.
Oletpa sitten käynyt hyvin erikoisissa paikoissa.
- Tosi.asiassa
Oudosti kyllä ajattelet. Itse käyn läheisteni haudalla kaipaukseni vuoksi.
Hautuumaa on vainajia varten, Jumalan palveluspaikat on muualla.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 898216
- 916322
Minua nainen harmittaa, että en pääse sun rahoihin käsiksi
En pysty myöskään pilaamaan elämääsi niin kauan kun sulla on fuck off pääomaa. Harmittaa myös etten tiedä kuinka paljon586223Sydän karrella
Jos yritän olla niin rehellinen kuin pystyn paljastamatta mitään tärkeää. Ensiksi mä huomasin sun tuijottavan mua. Ihme344811- 443284
- 503265
Olet taitava
monessa asiassa. Myös siinä, miten veit sydämeni. Äkkiarvaamatta, pikkuhiljaa. Yhtäkkiä huomasin että minusta puuttuu jo572882- 442819
Sinällään hauska miten jostakin
jaksetaan juoruta vaikka mitä. Jakorasia yms. Raukkamaista toimintaa. Annetaan jokaisen elää rauhassa eikä levitellä per482760- 492750