Itseäni on askarruttanut tuoreena purjehtijana, että onko kuinka helposti purjeveneen saa "kaatumaan"?
Onko se monen sattuman summaa?
-Teme
Purjeveneen kaatuminen
8
4412
Vastaukset
- Gyyf
No jos kölin saa taiottua tavalla tai toisella irti veneen pohjasta, niin vene kaatuu. Muuten se vain kallistuu.
- KylkiUimari
Yksirunkovenettä ei saa käytännössä kaatumaan millään, paitsi jossain avomeren myrskyssä, ja silloinkin se vain menee ympäri ja nousee takaisin (jos on luukut kiinni). Katamaraani kaatuu vielä huonommin, mutta kaaduttuaan jää väärin päin, ja on siksi hieman vaarallinen valinta suurille merille. Voihan se yksirunkoinen mennä pahassa tapauksessa kyljelleen (liikaa purjeita pahassa kelissä = päällikön virhe), mutta missä on raja kaatumisen ja kallistumisen välillä?
- KylläKaatuu
Saahan sen kaatumaan liian suurella purjepinta-alalla, vaikka spinnulla. Brouchaus ja voipi olla saman tien nurin. Ulkomailla (isojen vesien ääressä) purkkari kaatuu kun liian iso maininki työntää perästä ja köli jarruttaa menoa. Youtube on täynnä näitä videoita.
Kaikki veneet ei oikaise itseään, vaikka luukut on kiinni.
Normaalisti vene ei kuitenkaan kaadu. Purjehdi huoletta.- Joakim1
Pitäisi ensiksi määritellä kaatuminen. Itse en pidä kaatumisena suurta kallistumaa, josta sitten vene nousee samantien pystyyn tai ainakin pienempään kallistumaan. Tälläisen voi saada aikaan purjeilla ja ääritapauksessa jopa voi päästä hiukan yli 90 asteen eli saadan maston huipun kastumaan, mutta se vaatii sporttisen veneen ja todella paljon yrittämistä tai jonkun hyvin voimakkaan syöksyvirtauksen.
Sitten pitäisi tarkastella eri tyyppisiä purjeveneitä. Jos nyt tässä rajoitutaan köliveneisiin, joissa siis on merkittävä osa painosta kölissä venettä pystyssä pitämässä, on niitäkin kovin erilaisia. Toiset ovat puhtaasti saaristoon ja sisävesille tarkoitettuja, toiset taas avomerikelpoisia.
Avomerikelpoiset eivät kaadu, vaikka joku raju syöksyvirtaus heittäisi veneen hetkeksi kyljelleen. Niiden itseoikaisukulma on yli 100 astetta, jolloin siis maston ja purjeiden pitäisi olla reilusti veden alla, jotta vene ei nousisi samantien pystyyn. Tuuli ei voi painaa mastoa veteen ja veteen osuvat purjeet viimeistään pysäyttävät tuulen aikaansaaman nopean kallistuman.
Nuo sisävesille tarkoitetut veneet saattavat hörpätä vettä sisään tuollaisessa tapauksessa ja sen takia menettää vakavuutensa ja kääntyä jopa köli ylöspäin tai upota. Niissä ei välttämättä ole kantta tai ainakin istuinkaukalosta voi vettä päästä valtavasti veneeseeen.
Jaottelu ei välttämättä riipu koosta eli 5 m vene voi olla "kaatumaton" ja vastaavasti 10 m kaatuu jo tuosta 90 asteen kallistuksesta. Kaikki asuttavat matkakäyttöön tarkoitetut veneet ovat toki "kaatumattomia", vaikka ne pienen kokonsa takia olisikin lähinnä saaristoon ajateltuja.
"Kaatumattomankin" veneen kaatuminen onnistuu aalltojen avulla, mutta vaadittava aallokko on suurempi kuin Suomen rannikolla koskaan esiintyy purjehduskaudella. Itämerellä on kyllä kaatunut veneitä, mutta se on äärimmäisen harvinaista. Itse tiedän vain yhden tapauksen, joka oli heinäkuussa 2010 Puolan edustalla ja tapahtui 34-jalkaiselle modernille perheveneelle varsin kovassa tuulessa (ei kuitenkaan myrskyssä). Vene meni kerran kokonaan ympäri ja menetti mastonsa. Osa tippui veteen ja osa jäi veneeseen. Vene päätyi muuten täysin ehjänä hiekkarannalle, jonne myös koko miehistö selvisi ehjänä. Vene oli tullut Englannista ja miehistön osa oli kokeneita kouluttajia. Tuosta oli juttu 2010/2011 talvella jossain englantilaisessa venelehdessä.
- Puuveneilijä
Olen joskus miettinyt että uppoaako puuvene jos se kaatuu? Mahdollisuus on teoreettinen muualla kuin avomerellä mutta ainakin perä voisi täyttyä vedellä ja vetää alalaidan uppeluksiin ennen kuin sen ehtii pumpata tyhjäksi. Kestää kuitenkin aikansa saada viimeiset ilmat ulos kajuutasta.
- että_näin
>uppoaako puuvene jos se kaatuu
Soutuvene pysynee pinnalla, mutta hiemankin suuremmassa on sen verran paljon metalli- yms. vettäpainavempia osia, että pohjaan menee. Vanhoja purjelaivojen hylkyjähän löytyy.
- kaatuujoshalutaan
Laserin, E-jollan, 49:in ja muut vastaavat saa kaatumaan varsin helposti jos tuulee hiemankin enemmän. 49:llä onnistunee jo paljon keveämmässäkin tuulessa, jopa tyynessäkin.
Tarvittaessa voi kysyä kokeneemmilta apua, jos se ei itseltä muutamasta yrityksestä huolimatta onnistu. Kannattaa lukea Vene lehden artikkeli muutaman vuoden takaa, kun Finngulf 36 meni ympäri myrskyssä Itämerellä.
Saaristopurjehduksessa purjevene ei kaadu.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1511853
Ellen Jokikunnas paljasti somessa ison perheuutisen - Ralph-poika elämänmuutoksen edessä!
Ellen Jokikunnas ja Jari Rask sekä Ralph-poika ovat uuden edessä. Tsemppiä koko perheelle ja erityisesti Ralphille! Lu121741Joensuun (kaupungin) kiusaamisongelma
Syrjitään, savustetaan ulos ja kiusataan. Pieneen piiriin ei kaikki mahdu. Tehdään elämästä mahdotonta, jolloin ainoa va351507Nainen, jos kuuntelet ja tottelet, niin sinulle on hyvä osa
Ominpäin toimiessasi olet jo nähnyt mihin se on johtanut. Olen jo edeltä sen sinulle kertonut ja näen sen asian ja totuu1961198- 941195
- 841114
Evoluutioteoria on varmuudella väärin - monet tutkijat irtisaunoutuvat siitä
Tutkimuksissa on löytynyt paljon näyttöä siitä, ettei evoluutioteoria ole totta. Monet tutkijat kuitenkin vielä kannatta354992- 62869
- 49831
- 50816