M-B E220d vastaa S90 D5

tilastodataa

Joku kirjoittakin, että D4 (181hv) on alimitoitettu S/V90 malleihin. Nythän Suomessa on menossa joku Volvo-huuma kun uusi 90-sarja myy yllättävän hyvin, mutta valitettavasti monet eivät ole edes harkinneet E-sarjalaista milloin minkäkin tekosyyn takia.

Esimerkiksi jokaisessa vertailussa takavetoinen E-sarjalainen on ajettavuuden suhteen voittanut etuvetoisen Volvon. Saksassa toki takavetoinen voitti myös nelivetoisen D5 AWD:n, mutta Mersu suhteessa siellä halvempi kuin Volvo.
Tiloiltaan nämä ovat samaa luokkaa, mutta Volvossa ilahduttaa toki nuorekas ilme jolla ei tosiaalta ole mitään vaikutusta siihen miltä se ajaminen kuskinpenkiltä tuntuu.

Useissa vertailuissa on huomattu, että E220d takaveto on 194hv maksimitehoilla ollut yhtä ripeä liikahtamaann kuin 90-sarjalainen D5 AWD Volvo (235hv). Molemmat menevät sedan-koreissa parhaimmillaan 7,5s 0-100km/h. D4 on todellisuudessa jossakin 9s luokassa.

E350d on sitten jo ihan eri peli. E220d oli nimittäin pitkään vielä hinnat alkaen moototrivaihtoehto kunnes E200d tuli markkinoille. E200d 150hv farmari mennyt mitatusti 9,2s 0-100kmh ollen likimain yhtä ripeä kuin Volvon D4.

33

1251

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Tfkbxsa

      Uudessa d4ssä 190 kaakkia . Edellinen autoni oli 220eemeli . Nyt tuo Volvo. Käytännön suorituskyky identtinen mesen kanssa. Nyanssieroja kummasta tykkää. Itse pidi molemmista myös vitos biimeristä joka mulla oli. Volvo ehkä sisältä tilavampi. Ja ne turva avustimet on aika huikeita. Ja tietty se turvallisuus. Ainoana maailmassa 6 tähteä. Se se on isompi juttu kuin puoli sekkaa kiihtyvyydessä.

    • dataaja

      Uusi E200d yhtä ripeä kuin edellisen sukupolven E220, mutta ajo-ominaisuuksiltaan skarpimpi ja ohjauskin parempi kuten myös alustan säätömahdollisuudet ja ajonvakautuksen toiminta kelillä kuin kelillä.

    • voivo

      Nuo kiihtyvyysvertailut on teinijuttuja. Turboa vääntämällä saadaan halvalla lisää absoluuttista tehoa ja kiihtyvyyttä, ei ajettavuutta, hienostuneisuutta eikä kestävyyttä.

      Volvo-fanit haluaa että S90 verrattaisiin aitoihin premiumeihin. Samoin tekevät monet muut premiumiksi halukkaat kuten Alfa, Citikka tai Kia. Säästöä tehdään kautta linjan suunniteluratkaisuista materiaaleihin ja valmistusprosesseista tuotekehitykseen. Jos kenelle kelpaavat, olkoot omaansa iloisia mutta parempi olla vilkuilematta aidan toiselle puolelle.

    • 43546346

      Volvo ei ainakaan ruostu toisin kuin MB. 2000 luvun vaihteen e-sarjat nykyään ruostekasoja, samanikäisistä volvoista et ruostetta löydä.

    • suvisaaristolainen

      Pääsin kokeilemaan tuollaista E-sarjalaista golf-kiertueen yhteydessä muutama viikko sitten ja harmittaa että en edes koeajanut kyseistä mallia viime syksynä autoa vaihtaessani :(

    • 345345

      Hinta voi olla yksi tekijä. Volvon varustelu on paljon paljon halvempaa. Mersuun maksaa esmes ratin lämmitin n. 3500e. Sitä kun ei saa jos ei ota sähköistä ratin säätöä mitä ei saa jos ei ota sähkötuoleja. Tämä vain koska ratinlämmittimen kytkin on ratinsähkösäädön nupin päässä. Mersun varusteet ylipäänsä on hyvin pätkälti ketjutettu niin että todellisa valinnanvapautta ei ole ja rahaa palaa helposti 10-20ke vaikka haluaisi vain muutaman kohtuuhintaisen asian.

      Toinen syy voi olla että Volvo mielletään aika neturaaliksi. Liiallinen prameilu on pahasta ja voi antaa kuvan että firman katteet on enemmänkin kuin riittävät.

    • voiKaasuttelijanUnia

      Aloittajapojalle merkitsee eniten 0-50 ja 0-100 kiihtyvyys, mutta tuskin ketään v90 tai E220d ostajaa kiinnostaa paskan vertaa. Poika puhuu ja haaveilee vain sellaisesta mihin ei itsellä ole varaa ja auto on vain haave.

      • 88r4567

        paikaltaan kiihtyvyys saadaan takatuupparille hyväksi asfaltilla kun pistetään tiehä ykkösvaihde ja näin juuri BMW ja Mersu tekevät. Ykkönen yltää juuri 40km/h nopeuteen joten se vain potkaisee auton liikkee takapyörien saaman painonsiirtymän turvin.
        Kun päästään yli 40km/h vauhtiin tilanne tasoittuu kun näimen alle 200hp vehkeet ei kuitenkaan enää jaksa pyörittää eturenkaitakaan tyhää . Tämä Saksalaisten takatuupparien keino tuo sellaisen 0.3-0.6s paremman nimellisen kiihtyvyyden.
        Kun vertailee autojen voimavaroja kannattaa huomioida tämä ero koska se paikaltaan kiihtyvyys arvo johtaa harhaan jos sen kuvittelee kertovan miten homma toimii ohituksissa.


      • RWD-

        Kiihtyvyydet nyt varsinaisesti kiinnosta, mutta edellisen kirjoittajan tekstistä paistaa ymmärtämättömyys takavetoisen fysiikan lakien mukaisesta edusta kiihtyvyydessä. Paino siirtyy rajussa kiihdytyksessä taka-akselille ja lisää pitoa siellä samalla kun etupää kevenee ja etupyörien pito heikkenee. Takaveto on rakenteelta jo ylivoimainen kiihdytettäessä, kuten myös ajo-ominaisuuksiltaan painojakaumansa vuoksi ja ohjaavien pyörien ja vetopyörien pitäminen erillään.


      • ettäNääAmiksetJaksaa

        Ja kuka ostaa mitään noista ketjussa esiintyneistä autoista liikennevalokiihdyttelyyn tai muutenkaan ripeään ajoon. Kovin on lasten miehittämiä(hauskasti sanottu) nämä autoiluun liittyvät palstat.


      • entinen_kanta-asiakas

        Jo ajo-ominaisuuksien vuoksi kannattaa jättää Volvo hankkimatta. Iso etuvetoinen Volvo on vain auttamattoman kankea käänneltävä ja epätarkka menijä, vaikkakin maantiellä ihan ok. Uusi E-sarjalainen aivan eri luokkaa ajo-ominaisuuksiltaan.


      • Ei.tehoa.pyörille
        entinen_kanta-asiakas kirjoitti:

        Jo ajo-ominaisuuksien vuoksi kannattaa jättää Volvo hankkimatta. Iso etuvetoinen Volvo on vain auttamattoman kankea käänneltävä ja epätarkka menijä, vaikkakin maantiellä ihan ok. Uusi E-sarjalainen aivan eri luokkaa ajo-ominaisuuksiltaan.

        Puolet vuodesta suomessa on rospuuttokelit ja etuvetoinen peittoaa takavetoiset mennen tullen... mersussa talvikeleillä vilkkuu luistonestonvalo yhtäsoittoa.


      • 858757567
        RWD- kirjoitti:

        Kiihtyvyydet nyt varsinaisesti kiinnosta, mutta edellisen kirjoittajan tekstistä paistaa ymmärtämättömyys takavetoisen fysiikan lakien mukaisesta edusta kiihtyvyydessä. Paino siirtyy rajussa kiihdytyksessä taka-akselille ja lisää pitoa siellä samalla kun etupää kevenee ja etupyörien pito heikkenee. Takaveto on rakenteelta jo ylivoimainen kiihdytettäessä, kuten myös ajo-ominaisuuksiltaan painojakaumansa vuoksi ja ohjaavien pyörien ja vetopyörien pitäminen erillään.

        Tällä kaverilla taitaa paistaa sisälukutaidon puute. Painon siirrostahan tuossa juuri oli kyse.


      • Toisinajelija
        Ei.tehoa.pyörille kirjoitti:

        Puolet vuodesta suomessa on rospuuttokelit ja etuvetoinen peittoaa takavetoiset mennen tullen... mersussa talvikeleillä vilkkuu luistonestonvalo yhtäsoittoa.

        Siirryin kaksi talvea sitten takavetoiseen ajeltuani välillä 36 vuotta etuvetoisilla. Siirryin saman tien nastarenkaista kitkarenkaisiin. En ole ehtinyt kahdessa talvessa kokea minkäänlaisia ongelmia kummastakaan seikasta johtuen enkä haikaile tippaakaan takaisin etuvetoleiriin saati nastojen rapinaa kuuntelemaan.

        Asuinpaikkani sijaitsee Kehä I:n ja Kehä III:n välimaastossa, mutta Suomen talvista tiestöä tulee koluttua vuosittain aina tunturiseuduille saakka.

        Volvoa minulla ei ole koskaan ollut. Koeajoin kyllä viimeksi autoa vaihtaessani myös V60:n ja sinänsä OK kapine sekin oli; minulle Volvo edustaa ilman muuta valioluokkaa eli ”premiumia”. Nykyinen kulkupeli tuntui sittenkin enemmän minun autoltani.


      • E220_CDI
        Ei.tehoa.pyörille kirjoitti:

        Puolet vuodesta suomessa on rospuuttokelit ja etuvetoinen peittoaa takavetoiset mennen tullen... mersussa talvikeleillä vilkkuu luistonestonvalo yhtäsoittoa.

        Ahkerassa talvikäytössä oleva mökkini sijaitsee Enontekiön alapuolisen Suomen runsaslumisimmalla alueella ja Volvon siirtyminen etuvetoon oli yksi tärkeimpiä syitä suosikkimerkin vaihtumiseen vuosikymmenien Volvohistorian jälkeen.

        Mökkinaapurien etuvetoisia, jopa katumaastureita, hinataan jää- ja lumikelillä mökkirannasta ylös, kun eivät pysty seuraamaan rinteeseen jo poistuneen takavetoisen pyöränjäljissä. Tuo saattaa tosin johtua kuskista ja renkaistakin, koska teoriassa etuvetoisen pitäisi kyetä liikkumaan siellä missä tasapainoisen takavetoisenkin?

        Auton liikkuessa on etuvedon ainoa teoreettinen etu käytetty ja jäljellä on enää huonot puolet. Kevytperäinen etuvetoinen bussin kääntösateellä on hirveä ajettava liukkaalla. Yksi V70 riitti minulle. Merkki saattaa vaihtua jatkossakin, mutta etuvetoon tai etuvetoisen pohjalle kyhättyyn hetkittäin nelivetoon en palaa enää ikinä.

        Tosi Volvomies ajaa vain kardaanivetoista.


    • huomaahansen

      Huomaa että et ole tällä uusimmalla E-sarjalaisella ajanut missään kelissä metriäkään. Takavetoiseksi erinomainen talvella ja ajonvakautus kalibroitu hienosti.
      Jos asut eteläisessä Suomessa niin nyt sinun liioittelusi lähti ihan käsistä, kun todellisuudessa n. 2kk lumipeitettä per vuosi jos pääväylillä edes sitäkään.

      • E220_CDI

        Minun talvirengaskauteni kestää noin puoli vuotta, ja mitä enemmän ajan talvella, sitä varmemmin en etuvetoista huoli. Ratti kääntyy ja rattaat kääntyy, mutta etuvetoinen luisupulkka ei aiokaan kääntyä ennen juhannusta.

        Suurin ero ei ole sähköavustimissa, vaan siinä että tasapainoinen takavetoinen kääntyy ilman niitäkin.

        Kolme talvea yritin ymmärtää, miksi autoa pitäisi pystyä ajamaan muuhun kuin etupyörien osoittamaan suuntaan. En keksinyt omassa ajossani tuolle tarvetta, joten vaihdoin vanhanaikaisesti ratista ilman DSTC:n apua kääntyvään.


    • valinnanvaraa

      S90n suoria kilpailijoita kotimaasta ovat Great Wall, BYD ja Qoros, joita myös joko jo tuodaan Suomeen tai ollaan suunnittelemassa tuoda Suomeen pian. Ymmärsin että ne on hinnoiteltu enemmän kustannuspohjalta.

    • E220_CDI

      Moottori pitkittäin S90 nokalle, sen perään AW:n tilalle joku nykyaikainen energiatehokas automaatti, takaveto tai neliveto takapainoisella voimanjaolla, takatilat ja tavaratila takaisin 940 tasolle, niin olen valmis palaamaan.

      • Volvo940-93

        Liian matala on 940:n farmarin tavaratila. Ei mahdu tavaratilan rullapeitteen alle edes Honda EU20i salkkumallinen aggregaatti jaloillaan seisomaan . Tosin onhan se ollut turvassa jo 14 vuotta täällä mökillä. Volvo taas on minulla ollut jo maaliskuusta 2002. Kilometrejä on mittarissa 393000. Niistä on melkein 70% minun käytössäni tulleita.


    • hiljaisuuskiinnostaa

      Minua kiinnostaa enemmän se, että kumpi on hiljaisempi ja muuten mukavampi, E-mersu vai Volvo esim. S80.

      • pierre--

        Sinulle sopii Sitikka tai Rellu kuin nenä päähän. Käypä koeajolla.


      • E220_CDI
        pierre-- kirjoitti:

        Sinulle sopii Sitikka tai Rellu kuin nenä päähän. Käypä koeajolla.

        Siltä kuulostaa. Volvo ei tähän koeajoon osallistu, eikä meidän tavisten rautajousiset Mersut. Airmatic Mersu sen sijaan saattaa osallistua, ja ellei hinnalla ole väliä, saattaa voittaakin vertailun?

        Jos hinnalla on väliä, niin Citroen C5 tai C6 ja Hydractive III.


    • Nyttemmin_takavetomies

      ”Mercedeksessä ja Volvossa mittarin antamat lukemat kulkevat käsi kädessä läpi eri nopeuksien. Molempia vaivaa kova rengasmelu moottoritiellä, joka tuntuu karkealla tiellä jopa todellisuutta kovemmalta. Moottorin äänet sen sijaan pysyvät hyvin aisoissa, vaikka Volvo kuulostaakin ulospäin todella karkealta.”

      https://tekniikanmaailma.fi/autot/tm-vertaili-audin-mersun-volvon-isot-farmarit-hyvia-mersu-selvasti-paras/?shared=731343-7e96546e-700

      https://tinyurl.com/yas6h7ay

      Tiivistetysti TM toteaa:

      ”Kaikki ovat hyviä, mutta Mersu selvästi paras.”

      En ole toistaiseksi tehnyt omakohtaisesti tuttavuutta uusimman Eemelin enkä S90:n kanssa. Vannoutunut etuvetomies ei tietenkään Mersuun koske vaan valitsee vaikkapa juuri A6:n ja S90:n väliltä. Omat resurssini eivät tähän autoluokkaan yllä ja tulen mainiosti toimeen pienemmälläkin kalustolla. Oma, toiveet hienosti täyttänyt valintani on ollut M-B C 180 T A (S205).

    • 5345345

      Tässä luokassa valinta menee täysin omien painotuksien mukaan.
      Volvon etu muihin nähden on huomattavasti halvemmat varusteet. Esimerkiksi Mersuun maksaa ratin lämmitin luokkaa 3500e mitä pidän aika suolaisena hintana. Muihin kustantaa muutaman satasen.
      Mersu nelivetoisena olisi kyllä ykkösvaihtoehto mutta hinta kipiää varusteineen aika tolkuttoman korkealle.
      Bensakoneesta jos kiinnostuu niin Mersuahan ei bensana juuri kukaan halua. Tiedä sitten muuttuuko ääni kellossa pikkuhiljaa.
      Volvo ja Mersu sikäli hyviä vaihtoehtoja että kumpainenkin kulkee maantiellä vakaasti suoraan eikä niissä ole robottivaihteistoa.

      Molempien ongelma on kankeus (=koko). Mukavia pieniä autoja vaan ei jostain syystä tehdä.

      • käykoeajolla

        Mercedes on takavetoidena huomattavasti ketterämpi ja myös nautinnollisempi käänneltävä kuin etuvetoinen Volvo. Sinulla kun ei taida olla 2010-luvun takavetoisesta mitään kokemusta niin pakko vedota nelivetomallin kalleuteen kun luulet jostakin kumman syystä että takaveto olisi huonompi.


      • rtrtrttrr
        käykoeajolla kirjoitti:

        Mercedes on takavetoidena huomattavasti ketterämpi ja myös nautinnollisempi käänneltävä kuin etuvetoinen Volvo. Sinulla kun ei taida olla 2010-luvun takavetoisesta mitään kokemusta niin pakko vedota nelivetomallin kalleuteen kun luulet jostakin kumman syystä että takaveto olisi huonompi.

        Tuulilasin testissä Volvossa oli pienen kääntöympyrä, testissä mukana S90, Emersu ja vitossarjan BMW.


    • MeseamispoikaRulesTaas

      Taas Mesekiimainen amispoika on lueskellut ahkerasti nettiä ja koittaa istuttaa tuota samaa usko muihin. Volvo on paljon parempi talviauto ja etuvetona vakaampi ajettava meidän liukkailla keleillä ja uraisilla teillä. On Volvo myös paljon paremman näköinenkin. Ne jotka tuon kokoluokan ja laatuluokan autoja ostavat, eivät pahemmin painoa anna johonkin sekunnin tai kymmenysten kiihdytysarvoihin, sillä autoilussa se on mitätön asia, tai amispojalle elämä.

      • E220_CDI

        Omalta osaltani motoristin auton suorituskyvyllä ei ole kovin suurta väliä, kun ei sitä ole kuitenkaan.

        Mutta Volvon siirtyminen etuvetoon oli minun syyni merkin vaihtumiseen vuosikymmenien jälkeen. Kun peeheessä oli jo ollut Amazon, parikin 240, 740, 940, oli V70 niiden luonnollinen seuraaja. Sekä myös viimeinen Volvoni, kun siitä etuvetohirvityksestä lopulta eroon pääsin.

        Jos joku ajaa mieluummin etuvetoista, ei ole minulta pois, kunhan ei minun tarvitse sellaista kärsiä enää yhtään talvea.


    • Trfhknbz

      Ei uusi ysikymppinen ole enää kankea käänneltävä kuten edeltäjänsä. Mulla ollut taksina vitosbimmi, 220eemeli ja nyt toi Volvo. On yllättävän ketterä kokoonsa nähden. Kaikki omalla tavallaan hienoja kulkineita. Mese ehkä kaupungissa mukavin bemari mutkateillä Volvo isolla baanalla. Ja kaikissa eri vetotapa. Koska bemmi oli nelari ja kääntyi huonommin kuin Volvo.

      • E220_CDI

        En ole edes ajanut uutta S90, jota muuten pidän taksissa ikävän matalana Mersuun tai Bemuun verrattuna. Ostakaa taksikäyttöön mieluummin edes V90, ettei takapenkillä tarvitse istua kumarassa ja pää katossa, kiitos.

        Mutta olet ihan oikeassa siinä, että nykyisten takavetoisten kääntösäde on edeltäjiä isompi. Volvo salli aikanaan perusmalleissa suuremmat kääntökulmat kuin tehoversioissa, joiden tukivarsiin lisättiin ahtaampi rajoitin leveiden renkaiden vuoksi. Nykyisissä takavedoissa taas varaudutaan myös nelivetoon, jota Mersu jossain vaiheessa mainostikin mukamas hienona juttuna kuinka 4Matic kääntyy yhtä tiukasti kuin vajaavetoinen. Kääntyyhän se, kun takavetoisenkin kääntökulmat on ihan rajattu etuvedon ja valtavan leveiden rengaskokojen ehdoilla.


    • Volvo2.5T

      E220d koeajo varattu niin käydään nyt kokeilemassa että onko se minkälainen

      • VoiPoikaa

        Hihii, unissako ajelet?


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      66
      6382
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      25
      4106
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      265
      2529
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      26
      1990
    5. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      30
      1498
    6. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      96
      1348
    7. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      304
      1097
    8. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      54
      1080
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      77
      1026
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      39
      1001
    Aihe