Kaisla 525 saaristomerellä

Mara

Haluaisin kuulla teiltä kokemuksia kuinka tuo Kaisla 525 toimii,minkälaisella tuulella uskaltaa ajella.
Minulla on 5hp Yamaha ja olen hankkimassa kyseistä venettä kesäksi saaristovesille.
Jos veneeseen laittaa trimmilevyn onko tarpeen?

37

16651

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kevyt vene, D-kategoria (suojaiset vedet):
      vaikea kuvitella rankkoihin meriolosuhteisiin,
      jos pohjassa ja kölissä ei ole jotain todella
      erityistä...


      Erä-lehden 2/2002 testin turvallisin vene!

      Kaisla 525 Erä on erittäin vakaa ja tukevarakenteinen SUURI soutuvene mökki- ja kalastuskäyttöön, soveltuu myös rankkoihin meriolosuhteisiin. Erä-lehdessä veneestä kommentoitiin: "Verkkoveneenä kovassa kelissä vallan erinomainen".

      Veneessä on lukittavat säilytystilat etu- ja keskipenkissä. Moottorikaivo helpottaa moottorilla ajoa ja estää öljyn ja bensiinin valumisen takapenkille.


      Pituus: 5,25 m
      Varusteet:
      - 3 kpl kelluntasäiliöitä
      Leveys: 1,58 m
      - 3 par. hankaimia, 2 kpl nokkalenkkejä
      Paino: ~130 kg
      - peräkahva
      Moottorisuositus: 6 kW (8 hv)
      - pohjatulppa trimmitasolla:
      7,5 kW (10 hv)
      - PVC-reunalista
      Henkilöluku: 4 - lukittava kotelotila 2 kpl
      Rikipituus: lyhyt/pitkä Lisävarusteet: - trimmitaso
      Nopeus: - satamapeite
      11 solmua / 5 hv / 2 henk. trimmitasolla - solumuovinen istuinsarja
      15 solmua / 8 hv / 2 henk. trimmitasolla - sivukaide 100 cm

      CE-hyväksytty 4 henk. (VTT)
      Kategoria D

    • Kaislamies

      No kyllä sillä ainakin 14m/s tuulessa pystyi ajeleen kymppikoneella ja pysy äijät vieläpä kuivina. Kaislan keula ja perä kantavat hyvin, vene ei muutenkaan ota roiskevettä sisäänsä kovin helposti, onhan laidoissa aika hyvin korkeutta. Omani olen hommannut lähinnä jäämeren vuonoille kalastuskäyttöön, kokemusta vain kys. veneestä viime syksyltä. Tuntuu varsin turvalliselta veneeltä, täytyy vain muistaa että rajansa kaikella eikä lähde hulluttelemaan myrskykeleihin. Jotain kai kertoo sekin että kaisla on myynyt veneitään suurille vesille, Inarinjärvelle ja jäämerelle norjaan, eikai ne siellä mitään rimpuloita osta.

      • eli Kaisla onkin sitten oikeasti hyvin suunniteltu toimiva käyttövene ! :-) Eihän se veneen koko ja paino olekaan tietty merikelpoisuuden mitta.
        Miksiköhän vene on luokiteltu D:hen ?
        Kokemustesi perusteella C-luokitus olisi ok...


      • Kaislamies
        a.k.o kirjoitti:

        eli Kaisla onkin sitten oikeasti hyvin suunniteltu toimiva käyttövene ! :-) Eihän se veneen koko ja paino olekaan tietty merikelpoisuuden mitta.
        Miksiköhän vene on luokiteltu D:hen ?
        Kokemustesi perusteella C-luokitus olisi ok...

        Tämä oli ainoa suuri soutuvene jossa on tarpeeksi laitakorkeutta, se oli minun valintakriteerini, turvallisuus. Onhan niitä tietty veneitä parempiakin mutta tuo paino on mulle just sopiva suhteessa kokoon, tuon pystyy kantamaan vesille kahteen mieheen millaisesta rannasta tahansa, ja suurimman koneenkin tuohon saa perälautaan tässä 5m:n kokoluokassa, sekin iso plussa siirtymätaipaleilla vesillä. Eli on hyvin suunniteltu(saaristolaismalli) ja toimiva käyttövene. Kun muistaa että se on kuitenkin vain 525 pitkä eli ei mikään avomerivene.


      • Anonyymi

        Ha ha ha kokeileppa 14m/s airiston ylitystä vaikka rymättylä-nauvo, kun on lännen suunnalta puhaltanut tovin, ei tuu, kun ruumiita.


    • Pertsa

      Minkä kokoisen moottorin kaislaan voi laittaa? Lisäksi laittaisin siihen Veikkoset purjevarustuksen.Tämä on kätevä lisälaitepurje,hinta on 955 euroa ja laitetaan pikakiinnityksellä kiinni etummaisiin airin hankaimiin.Systeemissä on kaksi sivuköliä.Tm ja Erä lehdet ovat ylistäneet keksintöä.Onko kellää kokemusta Veikkoset purjeesta?

    • Pertsa

      Sain Kaisla 525 ERÄ, tiedot.Hinta 1580,- Pituus 5.25 ,leveys 1.51 paino 130 kg.Nopeus 10 solmua/5 hp/ 2 henk trimmitasolla ja nopeus 14 solmua/ 10 hp/" henk trimmitasolla.Mootorisuositus 7,5 Kw/10 hp trimmitasolla.Henkilöluku 4.Lyhyt riki.Huom,varustettu moottorikaivolla.Lukittavat säilytystilat etu ja keskipenkissä.Korkealaitainen.WWW.kaisla-veneet.com.Erälehden turvallisin vene.

    • Tuure T

      Varsinkin penkkien laminoinnit luvattoman heikot.
      Painava mies astuessaan laiturilta
      veneen penkille saattaa mennä läpi.
      Joka tapauksessa penkkien rakenteet repeytyvät
      nopeasti irti rungosta.
      Halvan massatuotannon leimaa.

      • Kaislamies

        Sulla ei nyt taida olla ihan tarkkaa tietoa mistä puhut, vai onko omakohtaista kokemusta? Meikäläinen painaa 100kg ja ei kyllä anna penkki jalan alla yhtään periksi. Oliskohan tuossa sun jutussas mitään perää, tai sitten jos ovat vahvistaneet paikkoja?


      • harveneva

        Minun kokemuksien mukaan tämä ei pidä paikkaansa millään tavalla.


      • Vuokraamo
        harveneva kirjoitti:

        Minun kokemuksien mukaan tämä ei pidä paikkaansa millään tavalla.

        Molemmista repeää etu ja takapenkki hiljakseen
        laitalaminoinnista irti.

        Lisäksi venemessuilla totesin nimenomaan
        Kaisla 525 veneessä olevan pahvimaisen ohuet
        tuhdot luukkujen vierellä!

        Esim. Silan veneissä on laminointi
        aivan eriluokkaa. (Molemmat kotkalaisia tuotteita)


    • Kaislaonhuvapaatti

      Mulla on Kaisla Erä 525 ollut 4 vuotta. Ensin kympin kone (nelari), kulki liian hitaasti. Sitten 15 nelari ja kulkee jo 28-30 km/h.
      Nyt laitoin 20hv nelarin, paino noin 58kg. Kulkee noin 30-32 km/ h. Eli ei paljon lisääntynyt nopeus. Nopeudet on mitattu gps:ssällä, tavaraa poksit täynnä.
      Olen tehnyt lisä siiven kavitaatiolevyyn, ei roisku enää YHTÄÄN. Ja kulkee todella nätisti.
      Omaan paattiin laminoin harjanvarsia pohjaan 6m ja mattoa 4 neliötä. Kaksikiloa topcoatia ja lopuksi hempelin protec. Vahvistin myös penkkien kiinnitystä, on ne oikeesti kiinni pierunkuorilla. Ja laminoin joutessani myös taskut sivukellukkeiden päihin.
      Kellukkeiden kylkiin laitoin tammilistat(vanhat kynnyslistat) ja niihin koukkuja tavaran kiinnitykseen. Myös vapatelineet, bergley 12 vavalle.

      Todella hyvä ja turvallinen paatti. Mulla ei ole mitään muuta kuin hyvää sanottavaa.
      Hupaisaa tietty miten valmistaja valehteli noi nopeudet alkuunsa.
      Mutta siitä huolimatta en keksi parempaa vaihtoehtoa!?

      • Anonyymi

        Mulla myös kyseinen vene. Ainoa moite on läpiviennin puute kuskin penkiltä. Moottorikaivossa on. Sateen jälkeen saa tyhjentää penkin alta .


    • kaislalla mennään

      Olen katsellut tuollaista 20hp perämoottoria omaan kaislaani mutta 2-tahtisena . Mitä luulet , eikai se kevyempi kone huono vaihtoehto ole ? Pitäskö se ottaa pitkärikisenä vai toimisko lyhyellä ? Mihin kohtaa olet sen lisäsiiven asentanut ?

      • Anonyymi

        Mulla lyhytrikinen Mercury 9.9 ja hyvin kulkee.


    • onsehyvä

      Lyhytrikinen toimii tosi hyvin. Laitoin lisälevyn koneen kavitaatiolevyyn. Ei roiski enää veneen trimmilevyn välistä yhtään. Lisäksi laitoin trimmilevyn kulmiin pienet rosteripalat, loppu roiskiminen sieltäkin.
      En enää laittas 20 konetta 15 riittää vallanmainiosti. Tai pitänee vielä testata 150kg: kyytiläisillä ;-)

    • Kaislikko

      Tehtaan sivujen mukaan Kaisla 525 Erä trimmitasolla suositellaan max 10hv
      pitkärikistä perämoottoria, tehoalue 4-10hv joten painava 20hv 4T on liikaa.

    • hyväjuttumunatsekävi

      Ei se ole liikaa, olen nyt kesän ajanut 20hv koneella ja hyvin toimii.Oonhan tuota tullu pohja vahvistettua.
      10 on liian vähän. Minunkäyttöön!

      • KaislaanPrutkuli

        Miten tuo Kaisla 525 toimii Suzukin 6 hv 4t koneella? Rannoilla ainakin näkynyt kyseistä konetta Kaislojen perässä, eikä ole edes trimmitasoa. Olisi mukavaa kuulla 6 heppaisten kokemuksia, kaipaileeko lisää tehoa, nouseeko liukuun jne.


    • Outoa sakkia

      Vaikka Kaisla onkin hyvä soutuvene, niin en yhtään ymmärrä noita trimmitasomiehiä 20 hv moottoreineen.

      Jos haluaa 20 hv moottorin, niin miksi veneeksi pitää valita Kaisla soutuvene???

      • näin se menee.

        "en yhtään ymmärrä noita trimmitasomiehiä" Heh naureskellut samaa asiaa, haluavat varmaan tehdä kaisla 525:tä jonkun oman kilpaluokan. Noh, ajetaan sitä kilpaa ruohonleikkureillakin, ainankin jenkeissä. Oma mielipiteeni on, kaisla 525 erinomainen soutuvene johon 5 hv perämoottori aivan passeli ja ilman noita trimmitasoja koska ne ovat huonot kovassa merenkäynnissä. jos haluaa päästä lujempaa ostakaa liukuva vene ja isompi kone. Eli oli miten oli, niin näin on.


    • Turpokaisla

      Retkeilyyn tehty tosi hyvä vene. 3 säilytyspoksia. Kulkee pirun hyvin 5-20hv moottorilla.
      Ja voit soutaa.
      Turvallinen tukeva, ei pohjat halkea (kalapalta). Kestää kovaa käyttöä. Kaikissa keleissä turvallinen. Helppo modata itse haluamakseen.
      Seksikäs ja hyvä. Hanki itsellesi niin tiedät. Kaislalle ei ole kilpailiaa.
      Eikä toki kaikkien tarvitse kaikkea ymmärtääkkään.

      • Kalapalta on paras mit 9.9 merc


    • Edelliselle

      Minkä ikäinen olet?

    • edelliselle

      3

    • 35bf

      Entäpä KAISLA 435 ? On sellaisen laitto suunnitteilla rantavesissä kalasteluun.
      Lukisin mielelläni kokemuksia ko. veneestä, joten kiitokset vastauksista jo ennakkoon.

    • Huttunen

      Kaisla erä 525 kesti 5 kesää. Kunnes köli "mankeloitu" auki ja alkoi vuotamaan!!!
      Siinä keskituhdon alla on joku muoviputki jonka juuresta lorisee vettä.
      ennen kai soutupaateissa oli hiekkahartsi köli.

      • konetta etsin

        Mitäs kaislan perälauta tykkää jios ruuvaan siihen 20hv moottorin ? Onko se tarpeeksi luja ettei tarvitse koko ajan varovasti kaasutella ? Tarkoitus on laittaa 2-t kone . Olisko järkeä tukea perälautaa esim. laajemmalla moottorikaukalon vanerilla ?


      • hanaa.
        konetta etsin kirjoitti:

        Mitäs kaislan perälauta tykkää jios ruuvaan siihen 20hv moottorin ? Onko se tarpeeksi luja ettei tarvitse koko ajan varovasti kaasutella ? Tarkoitus on laittaa 2-t kone . Olisko järkeä tukea perälautaa esim. laajemmalla moottorikaukalon vanerilla ?

        Älä mitään vahvista ja kunnon mylly. Kyllä kestää ja jollei kestä niin revetköön.


    • peirri

      Hyvin kestää mulla on 20hv nelari paino noin 60kg, mutta poja ei tahdo kestää.

    • Tykkää tästä...

      Appiukolla on seittemänkymppinen mylly Kaislassa.

    • kalijussi

      Oliko jollakin MYYTÄVÄNÄ lasikuiturunkoinen soutuvene, saa olla laittoakin,uusi
      kalamies kesäksi kaislikkoon
      0400 827710 Turusta länteen alueelta
      mieluimmin

      Kiitos

    • Anonyymi

      Kyllä vene on järvikäyttöön sopiva. Ei merelle Kotkan edustalle.

    • Anonyymi

      5hp 4t honda 28kg, äijä 125kg, ei trimmitasoa, motonet:n hydrofoilit. Kyllähän se aika perse painuksissa menee, mutta ei hörpi. 1/2 kaasuun asti menee kivasti "runkonoputta", loppu 1/2 kierrosta upottaa hanuria. 10-11km/h menee kepsun mukaan. Ei jaksa kiertää ylärajalle. Koneen ja kaasun kun tiukkaa ja pomppaa keskipenkille ja kaartelee persettä siirtämällä niin menee kyllä 5 vaille liussa ja ohjailukin varsin helppoa. Vakaa vene muuten!! 125kg/187cm äijä saa melko vapaasti kävellä ja tepastella, ei oo pelkoakaan että kaatuisi, eli perus 4m mökkiveneestä erottuu aika selkeästi. Ei kyllä ole kilpasoutuvene, taas menee vakaasti omaa nopeuttaa kun vauhtiin saa...ohan siinä 137 125 28=290kg massaa. Kaksin soutuna liikkuu kivasti. Mietinnässä pilaisko veneen trimmitasolla, rakentasko perälautan irroitettavan vai lähtiskö kinuamaan koeajoa suvi 444:lla. Vettyneet puuairot kannattaa vaihtaa lahnakosken 2,7m alumiiniairoihin 1,55kg/kpl on melkonen ero. Vituttaa ehostella puuvispilöitä.

    • Anonyymi

      Onko kukaan laittanut keula kaidetta kaisla 525?

    • Anonyymi

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      78
      1785
    2. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      18
      1679
    3. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      16
      1494
    4. En voi sille mitään

      Tulen niin pahalle tuulelle tästä paikasta nykyisin. Nähnyt ja lukenut jo kaiken ja teidän juttu on samaa illasta toisee
      Ikävä
      12
      1174
    5. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      19
      1173
    6. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      5
      1161
    7. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      12
      1126
    8. Annetaanko olla vaan

      Siinä se, tavallaan kysymys ja toteamuskin. Niin turhaa, niin rikkovaa. On niin äärettömän tärkeä, ja rakas olo.. N
      Ikävä
      29
      1121
    9. Miten joku voi käyttää koko elämänsä

      siihen että nostelee täällä vanhoja ketjuja ja troIIaa niihin jotain linkkiä mitä kukaan ei avaa? Ihmisellä ei ole mitää
      Tunteet
      6
      1099
    10. Pakkoruotsi on leikkikieli, jota ei ole tarkoituskaan osata

      Pakkoruotsi on leikkikieli. Ennen leikkikieltä sanottiin siansaksaksi, sitten keksittiin tilalle pakkoruotsi. Pakkoruot
      Kielipolitiikka
      7
      1094
    Aihe