Saako sairaalan valita toiselta alueelta?

ArkajalkaJänishousu

En tiedä yleistä tämän ajan käytäntöä siitä voiko nykyisin itse valita sairaalaan toisesta sairaanhoitopiiristä, ja miten tulisi menetellä jos se olisi mahdollista?
Onko siinä ja mitä rajoitteita sairaudesta johtuen ja mitä muuta tulisi tietää?

12

958

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Neuvoj

      Mun mielestä on sallittua vaihtaa sairaalaa. En tiedä kuinka iso prosessi se on, mutta kysy omasta sairaanhoitopiiristä miten se tapahtuu.

    • ertdfyghjklö

      Periaatteessa voi itse valita missä käy, mutta jos oma tk ei suostu tekemään lähetteitä kuin tiettyyn paikkaan, niin sitten ei onnistu... paitsi tietysti yksityisen kautta.

    • tulipakoettua

      Riippuu siitä roikkuuko puukossa vai vuotaako verta muuten vaan. Ainakin vuosi sitten oli näin.

    • Jos julkisen terveydenhuollon kustantama operaatio niin vähän hankala saada lähetettä muuhun sairaanhoitopiirin sairaalaan. Yksityisen kautta on enemmän pelivaraa ja voit usein jopa ehdottaa sairaalaa jonne haluat. Miksi ylipäätään pitää hakeutua jonnekin muualle kuin oman sh-piirin sairaalaan? Eikö siellä ole tarpeeksi päteviä lääkäreitä vai onko kyse jostain häveliäästä vaivasta jota ei halua hoidattaa tutussa paikassa? Jos jälkimmäinen syy niin kaikilla on kuitenkin vaitiolovelvollisuus potilaan asioista..

      • Syystä

        No esim. Kuopiossa on maan paras neurokeskus.


      • dsfghjkljhgfdytsra

        Kyllähän se on oma tk joka päättää minne lähetteen laittaa, vai laittaako mihinkään. Paljonhan sitä puhutaan "valinnanvapaudesta", tosiasiassa se ei kuitenkaan toimi. Esimerkiksi itselläni on paha luottamuspula oman alueeni sairaalan suhteen, aiheesta, mutta sekään ei ole syy päästä muualle. Tästä johtuen vaihtoehtona on joko mennä sinne tai jättää kokonaan väliin. Valitsen jälkimmäisen aikaisempien kokemusten sekä niiden tiimoilta käydyn jälkipyykin perusteella. Tapahtuneita möhläyksiä ei ole edes yritetty oikaista, sen sijaan ne on yritetty kaikin keinoin lakaista maton alle tietoja "hukkaamalla", tietoja rukkaamalla ja tuulesta temmattuja selityksiä rustaamalla. Seuraukset on ja pysyy, paperilla "kaikki on täydellisesti". Kun kaikki on "paperilla täydellisesti", mihinkään ei voida ottaa mitään kantaa, eikä näin ollen seurauksiin voi saada apua... ei vaikka lopputulos on edelleen täysi fiasko.


      • todettu
        dsfghjkljhgfdytsra kirjoitti:

        Kyllähän se on oma tk joka päättää minne lähetteen laittaa, vai laittaako mihinkään. Paljonhan sitä puhutaan "valinnanvapaudesta", tosiasiassa se ei kuitenkaan toimi. Esimerkiksi itselläni on paha luottamuspula oman alueeni sairaalan suhteen, aiheesta, mutta sekään ei ole syy päästä muualle. Tästä johtuen vaihtoehtona on joko mennä sinne tai jättää kokonaan väliin. Valitsen jälkimmäisen aikaisempien kokemusten sekä niiden tiimoilta käydyn jälkipyykin perusteella. Tapahtuneita möhläyksiä ei ole edes yritetty oikaista, sen sijaan ne on yritetty kaikin keinoin lakaista maton alle tietoja "hukkaamalla", tietoja rukkaamalla ja tuulesta temmattuja selityksiä rustaamalla. Seuraukset on ja pysyy, paperilla "kaikki on täydellisesti". Kun kaikki on "paperilla täydellisesti", mihinkään ei voida ottaa mitään kantaa, eikä näin ollen seurauksiin voi saada apua... ei vaikka lopputulos on edelleen täysi fiasko.

        Olen itse törmännyt sellaiseen, kun on jälkeenpäin lukenut potilaskertomuksia, että niissä on joka kerta jotain merkitty väärin ja saanut sen käsityksen että on tullut joko huonosti kuulluksi tai ymmärretyksi. Päivystyksessä lääkäri on kirjanut, että olen saanut sairaalan osastolta puhelimitse neuvon, jonka neuvon todellisuudessa antoi heidän vastaanotossa oleva henkilö joka yritti käännyttää pois päivystyksestä. Mutta päivystykseen olin todellisuudessa mennyt osastolle soitettuani ja heidän neuvojensa mukaisesti, eikä sieltä annettu ohjeeksi Mobilatvoidetta tippapaikan turvotukseen ja kipetymiseen joka ei ottanut laantuakseen ajassa joka minulle osastolta neuvottiin. Jos olisi annettu, toki en olisi lähtenyt päivystykseen jonottamaan, vaan hakenut kiltisti voidetta.
        Eli vastaanottoapulainen oli laittanut lääkärille viestin ja omat neuvonsa osaston neuvoksi, ja sitä kokemattomampi lääkäri sitten noudatti. Haistoin heti palaneen käryä kun lääkäri sanoi voiteesta. Ja kyllä se käsi ajan kanssa parantui, mutta voide vain pahensi sitä, joten lopetin sen käytön huomattuani sen.
        No noita on enemmän ja vähemmän ja voi vain kuvitella potilasturvallisuutta kun melkein aina lukee jotain väärin. Jos lähdet niitä jälkikäteen oikomaan, niin ei sinuun uskottaisiin ja sinut leimattaisiin vainoharhaiseksi ja edelleen tilanteesi menisi vain huonompaan suuntaan.


      • todettu kirjoitti:

        Olen itse törmännyt sellaiseen, kun on jälkeenpäin lukenut potilaskertomuksia, että niissä on joka kerta jotain merkitty väärin ja saanut sen käsityksen että on tullut joko huonosti kuulluksi tai ymmärretyksi. Päivystyksessä lääkäri on kirjanut, että olen saanut sairaalan osastolta puhelimitse neuvon, jonka neuvon todellisuudessa antoi heidän vastaanotossa oleva henkilö joka yritti käännyttää pois päivystyksestä. Mutta päivystykseen olin todellisuudessa mennyt osastolle soitettuani ja heidän neuvojensa mukaisesti, eikä sieltä annettu ohjeeksi Mobilatvoidetta tippapaikan turvotukseen ja kipetymiseen joka ei ottanut laantuakseen ajassa joka minulle osastolta neuvottiin. Jos olisi annettu, toki en olisi lähtenyt päivystykseen jonottamaan, vaan hakenut kiltisti voidetta.
        Eli vastaanottoapulainen oli laittanut lääkärille viestin ja omat neuvonsa osaston neuvoksi, ja sitä kokemattomampi lääkäri sitten noudatti. Haistoin heti palaneen käryä kun lääkäri sanoi voiteesta. Ja kyllä se käsi ajan kanssa parantui, mutta voide vain pahensi sitä, joten lopetin sen käytön huomattuani sen.
        No noita on enemmän ja vähemmän ja voi vain kuvitella potilasturvallisuutta kun melkein aina lukee jotain väärin. Jos lähdet niitä jälkikäteen oikomaan, niin ei sinuun uskottaisiin ja sinut leimattaisiin vainoharhaiseksi ja edelleen tilanteesi menisi vain huonompaan suuntaan.

        Eikö niistä kannata rehdä huomautus? Jos potilastietoja on kirjattu virheellisesti, niitä voi pyytää oikaisemaan. Lisäksi epikriisin saa postissa kotiin kun pyydät (tai vaadit) sitä jo käynnin yhteydessä. Hoitaja tai lääkäri syyllistyy adiakirjan väärennökseen mikäli tekee sen tahallaan eikä myöhemmin yritä korjata virhettään. Potilastietoja voi muuttaa myöhemmin jos huomaa virheen.


      • sdfghjklöjhgyfds
        hoitsukundi kirjoitti:

        Eikö niistä kannata rehdä huomautus? Jos potilastietoja on kirjattu virheellisesti, niitä voi pyytää oikaisemaan. Lisäksi epikriisin saa postissa kotiin kun pyydät (tai vaadit) sitä jo käynnin yhteydessä. Hoitaja tai lääkäri syyllistyy adiakirjan väärennökseen mikäli tekee sen tahallaan eikä myöhemmin yritä korjata virhettään. Potilastietoja voi muuttaa myöhemmin jos huomaa virheen.

        Potilaallahan on oikeus vaatia virheellisiä ja/tai puutteellisia tietoja korjattavaksi ja/tai täydennettäväksi, mutta lääkärillä ei ole mitään velvollisuutta tehdä asialle mitään. Tuon kans olen vääntänyt yli 15 vuotta, eikä tuo tuosta muuksi muutu. Potilasasiakirjoissa olevat "virheet ja/tai puutteet eivät ole asiakirjaväärennöksiä, vaan lääkärillä on itsellään oikeus päättää mitä sinne kirjaa tai jättää kirjaamatta. Tekstejen ei tarvi olla sanatarkasti oikein, eikä niihin tarvi kirjata mitään sellaista, mitä toimenpiteeseen ei normaalisti kuulu. Riittää että merkinnät on ns. teknisesti oikein". Tuo selitys on kelvannut myös tietosuojavaltuutetulle. Toli potilas voi itse toimittaa oman näkemyksensä liitettäväksi potilasasiakirjoihin ja tällä kierretään se, että niitä varsinaisia teksteissä olevia virheitä ja/tai puutteita ei tarvitse korjata. Tuolla potilaan toimittamalla omalla näkemyksellä ei kuitenkaan ole mitään merkitystä, koska se on "vain potilaan väittämää, jolle ei löydy vahvistusta potilasasiakirjoista". Perseestähän tämä on, mut täysin laillista nykypäivän suomalaisessa terveydenhuollossa.


    • Arkajalka_Jänishousu

      Monissa suuremmissa sairaaloissa on uutta viimeistä huipputekniikkaa, joiden ansiosta toipuminen yleisesti on nopeampaa ja edellytykset selvitä vaikeista sairauksista paremmat. Tietysti olisi myös paremmat mahdollisuudet päästä oman alansa huippulääkärille. Ehkä auttaisi jos yrittäisi päästä huippulääkärille yksityisvastaanotolle, mutta liian kallista jos ainoa keino olisi sitäkautta vaikka leikkaus yksityissairaalassa.

    • VHV-oikeus

      Pitää hakea VHV-oikeutta ( vapaa hoitopaikan valinta) Sydämmen rytmihäiriöiden
      takia sain tämän oikeuden. Eli voi valita hoitopaikan mistä tahansa Suomessa ja
      kotipaikkasi sairaanhoitopiiri maksaa.
      Vaadi tätä oikeuttasi lääkäriltäsi-

    • ie4nfirhnfhnn

      vaihtaa kirjat toiselle paikkakunnalle...muuttoilmotuksen tekee vaan...

      vaikka utsjoelle kirjat...

      kyllä sitä saa asua vaikka taka-hikiä'llä

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      169
      2970
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      26
      2079
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      23
      2034
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      90
      1852
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      69
      1567
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      19
      1323
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      37
      1222
    8. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      10
      1221
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1193
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      9
      1181
    Aihe