Apuja ahdistukseen ja unettomuuteen arjessa?

arkiahdistaa

Hei kaikki!

Ajattelin kirjoitella tänne, jos täältä löytyisi muita vastaavanlaisessa tilanteessa kamppailevia ihmisiä.

Olen 23v nainen, ekalta koulutukselta ammattikorkeakoulun käynyt, nyt ammattiopistossa opiskeleva, tarkoituksena olisi työ päiväkodissa tai perhepäivähoitajan tulevaisuudessa.

Minun ongelmat alkoivat lukioikäisenä n. 16 vuotiaana. Lukio oli rankkaa, vaikeaa, tuntui että se olisi pitänyt keskeyttää kun minulla ei ollut muuta elämää kuin koulu ja tentteihin lukeminen. Lapsuuteni on ollut muuten ok, mutta perheeni on ollut hyvin kontroilloiva (minulla on ollut vähän kavereita, minua on paljon syyllistetty jos en ole osannut asioita tai olen käyttäytynyt huonosti tai kiukutellut). Ja niistä asioita minua muistutellaan vielä aikuisenakin, joka ei ainakaan tilannetta helpota, osa tuttavapiiristä on pitänyt aina "huonompan" kuin muut suvun lapset. Olen aina ollut pyöreähkö ruumiinrakenne, ja muut suvun lapset hoikkia ja tästä olen saanut myös kuulla paljon että et mahdu tuohon mekkoon tai asuun ym. Muistan lapsuudestani kun olisi pitänyt mennä eräälle sukulaiselle yöksi en koskaan halunnut, kun pelkäsin että hän ottaa vaa¨an esiin ja punnitsee minut, yhden kerran hän ehdotti tätä, ja pakenin silloin alakertaan. Olisin tarvinnut lapsuudessa enemmän kavereita, mutta olin ehkä vähän liian arka aloittamaan kaveruussuhteita, joihin vanhempani sanoivat että sun pitää ite hankkia ei äiti tai isä tule mukaan. (olin silloin n.5v).

n. 9-12.vuotiaana pelkäsin kovasti että joudun yöksi sinne tuttavalle koska en millää olisi halunnut. Tunsin aina siinä lapsiporukassa oloni huonoksi ja ulkopuoliseksi. Ja monesti minut jätettiin leikistä pois. Minulle ei välttämättä tarjottu lisää iltapalaa vaikka muilta lapsilti kysyttiin haluatko lisää leipää tmv..Koulussa mua ei paljoa kiusattu peruskoulussa eikä lukiossa.

Kiusaaminen alkoi lähinnä AMK:ssa, jossa minut syrjäytettiin täysin. Olin vain ilmaa ja muut ilkkuivat minulle. Minulla ei ollut ollenkaan kavereita siellä ja neljä vuotta oli minulle pitkä aika. Olin toivoton monesti. Unettomuus piinasi. Minulla on ollut useita mielialaläkkeitä mutta yhdestä olen saanut vain pientä apua unettomuuteeni.

Työelämä, lähinnä työharjoittelut jota koulun kautta olen tehnyt ovat täyttä tuskaa. Ahdistun ihmisistä, en nuku öisin, valvon helposti koko viikon muutaman tunnin yöunilla, olen todella räjähtämässä. En pysty enää ottamaan mitään ohjeita vastaan kun muisti ei toimi tämän valvomisen seurauksena. Viikonloppusinkin en nuku juuri lainkaan. Monesti saatan nukahtaa tunniksi ja herään, kamala jyskytys päässä, ahditunut tunne ja koko kroppa jotenkin jäykkänä, en nukahda siis ollenkaan enää vaan olen vaan silmät kiinni loppu yön ja vaihdan asentoa, käyn vessassa ym, nouseminen sängystäkään ei auta, virkistyn entisestään.. :/ Tämän kaiken seurauksena minusta on tullut ärtynyt, kiukkuinen, itkuinen, pelokas..

Tämä on ihan kauheaa ja musta tuntuu että kukaan ei ymmärrä tätä, mutta mun toimintakykyä on todellakin alentunut ja en enää löydä välttämättä sanoja asioille mitä tarkoitan. Koen, että unettomuuteni on oire tästä ahdistuksesta.

Onko kellään vastaavaa?
Käytätkö jotain lääkettä? Mitä ja annostus?
Mitä mun pitäs tehdä, pitäskö mennä lääkärille ym? tuntuu että sielläkää oteta todesta vaan annetaan tyyliin joku tenox vaan.
Käyn tällä hetkellä psykoterapiassa jonka olen kokenut vaihtelevasti ok ja välillä tuntuu etten hyödy siitäkään, pelkään pahoin etten pysty koskaan olemaan ainakaan täyspäiväsessä työelämässä kun en todellakaan jaksa valvoa viikkoa ja aina mennä töihin / kouluun tmv..

Niin ja tosiaan oon käyttänyt Ketipinor lääkettä unettomuuteen 1-3tbl /vrk iltasin ja Sitalopraam 1 tbl / pv.

apuja kaivataan kovasti :( <3

Tarinani on pitkä vuosien varrelta, eikä tässä ole kaikki, mutta suurinpiirtein tästä jotain kuvaa saa : )

3

161

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mies, miksi et vaikuta halukkaalta?

Ihmeellistä käytöstä mieheltä. Toki et ole mikään teinipoika enää.
      Ikävä
      123
      2578
    2. 135
      1974
    3. Terveystalon lääkärit ylilaskuttaneet

Tämän pörriäiset osaavat, laskuttamisen. Terveystalo myöntää asian. https://www.hs.fi/suomi/art-2000011134269.html "K
      Maailman menoa
      115
      1301
    4. Ikävä on häntä

Josta on tullut niin tärkeä ja rakas. Olisinko onnellinen hänen kanssaan. Ne rakastavat silmät jotka mua katsoo aina jos
      Ikävä
      63
      1286
    5. HESARI: Kahden Pasin pankki OmaSp

Toinen entinen työntekijä sanoi, että Turtio oli organisaatiossa “Jumalasta seuraava, ylöspäin” https://www.hs.fi/visio
      Seinäjoki
      27
      1143
    6. En kai koskaan saa sinua

Koska et usko että riitäisit minulle. Olet aina pitänyt itseäsi liian risana ja heikkona. Katkot korkeutesi, ja poraat k
      Ikävä
      77
      1141
    7. Minkä kultakimpaleen

Menetän jos en saa häntä. Joku muu saisi nauttia siitä hellyydestä, huumorista ja intohimosta. Ehkä hän ymmärtää nyt mik
      Ikävä
      35
      1132
    8. Tykkäsit nainen

Aina eniten lähetyssaarnaajassa, muistan miten nautit!😎😚 meidän pitää päästä vielä kokemaan se.
      Ikävä
      45
      1099
    9. Janne Ahonen E R O A A

Taas 2 lasta jää vaille ehjää perhettä!
      Kotimaiset julkkisjuorut
      96
      1093
    10. Kerroppas nyt

M mies, että kenestä sinä oikein tykkäät, niin saadaan tämä asia muillekin selväksi 😉
      Ikävä
      84
      1058
    Aihe