Kerron hieman Haapajärven historiaa. Olen entinen Haapajärveläinen lehtori.
Haapajärvi oli 1888 vielä Huopajärvi. Nimi oli pitkään, kunnes 1901 muutettiin se Haapajärveksi. Ruustinna Koikkalainen nimesi kaupungin ensin Kuopajärveksi, mutta kirkkoherra Mattilainen sai päättää nimen Haapajärveksi.
Nimihän syntyi siitä kun vihaiset ompelijat sodan aikana kaatoivat haapoja järveen, joka oli siihen aikaan vielä pelkkä lampi.
Huopajärven historia kokonaisuudessaan löytyy myös kirjasta ( julkaisuja Gummerus, Anttolainen 1945, Kaupunkimme Huopajärvi ).
Siinä myös tietoa vihaisista ompelijoista, sekä talonpoikien salasuhteista.
Huopajärvi 1888
11
463
Vastaukset
- Perserkki
No mutta tämähän on mielekkään kiintoista. Kerro lissää!
- SimoToini14
Mistä ne ompelijat olivat vihaisia?
- PersErkki
Heikoilla eväillä on "lehtori "liikkeellä, kirjoittaa haapajärveläisen isolla alkukirjaimella lauseen keskellä. No, persieestähän on koko avauskin.
- make-vaan
Perseestähän ovat Haapajärviset tullu ovat Perseen nuolijoita
- Jorma_Kalevinpoika
make-vaan kirjoitti:
Perseestähän ovat Haapajärviset tullu ovat Perseen nuolijoita
Jotkut tulevat perseestä mutta toiset joutuvat elämään siellä koko elämänsä, vai kuinka make-vaan?
- SimoToini14
"Jotkut tulevat perseestä"
No, oiskohan se sitten joillakin ollut se perätilasynnytys? :) :)
- Lisätietoahistoriasta
Hei taas kaikki lukijani.
Ajattelin hieman vastata kysymyksiinne.
Vihaiset ompelijat..... se olisi pitkä juttu, mutta jotain voin siitä kertoa.
Huopajärven sukkatehdas lakkautettiin 1878 jonka jälkeen kansa alkoi
kapinoida ja vaati., että tehdas jatkaisi toimintaansa, vaan eipä jatkanut ja
siitä syntyi "sota".
Lisää voitte lukea Gummeruksen julkaisemasta kirjasta Kaupunkimme Huopajärvi, Anttolainen 1945.
Kirjassa on runsaasti tietoa Haapajärvestä ja nimenomaan sen historiasta, vihaisista ompelijoista, talonpoikien salasuhteista jne.
OIkein mukavaa luettavaa!
Kirjan "seikkailuihin" uppoutuu helposti ja aika kulkee uskomattoman nopeasti, viimeinen sivu tulee äkkiä vastaan.
Suosittelen! - Voe_olla_
Huapajärvi olisi ollut näin savolaisen suuhun passelimpi nimi...
- Anonyymi
Kirja - Kaupunkimme Huopajärvi - kiinnostaa todella. Löydänkö kirjan kirjastosta vai mistä sen saisin.
- Anonyymi
Miten olisi, muutettaisiinko kaupunkimme nimi Soopajärveksi. Jotenkin olisi jatkumoa entisille minulle mutta modernimpi.
- Anonyymi
Hemmetin ennakoiva teksti syöttö. Kirjoitin sanan "nimille", toosa muutti sen muotoon "minulle".
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ensitreffit Jenni laukoo viinilasin ääressä suorat sanat Jyrkin aikeista: "Mä sanoin, että älä"
Voi ei… Mitä luulet: kestääkö Jennin ja Jyrkin avioliitto vai päättyykö eroon? Lue lisää: https://www.suomi24.fi/viihde212636Ymmärrän paremmin kuin koskaan
Roikut kädessäni ja vedät puoleesi. Näen kuitenkin tämän kaiken lävitse ja kaikkien takia minun on tehtävä tämä. Päästän292272- 1482254
Hullu liikenteessä?
Mikä hullu pyörii kylillä jos jahti päällä? Näitä tosin kyllä riittää tällä kylällä.532150Niina Lahtinen uudessa elämäntilanteessa - Kotiolot ovat muuttuneet merkittävästi: "Nyt on...!"
Niina, tanssejasi on riemukasta seurata, iso kiitos! Lue Niinan haastattelu: https://www.suomi24.fi/viihde/niina-lahti211752Kun Venäjä on tasannut tilit Ukrainan kanssa, onko Suomi seuraava?
Mitä mieltä olette, onko Suomi seuraava, jonka kanssa Venäjä tasaa tilit? Ja voisiko sitä mitenkään estää? Esimerkiks3881627Ano Turtiainen saa syytteet kansankiihoituksesta
Syytteitä on kolme ja niissä on kyse kirjoituksista, jotka hän on kansanedustaja-aikanaan julkaissut Twitter-tilillään961566- 2891447
Varokaa! Lunta voi sataa kohta!
Vakava säävaroitus Lumisadevaroitus Satakunta, Uusimaa, Etelä-Karjala, Keski-Suomi, Etelä-Savo, Etelä-Pohjanmaa, Pohjanm131399- 1321389