Huopajärvi 1888

HistoriaaHaapajärvi

Kerron hieman Haapajärven historiaa. Olen entinen Haapajärveläinen lehtori.
Haapajärvi oli 1888 vielä Huopajärvi. Nimi oli pitkään, kunnes 1901 muutettiin se Haapajärveksi. Ruustinna Koikkalainen nimesi kaupungin ensin Kuopajärveksi, mutta kirkkoherra Mattilainen sai päättää nimen Haapajärveksi.
Nimihän syntyi siitä kun vihaiset ompelijat sodan aikana kaatoivat haapoja järveen, joka oli siihen aikaan vielä pelkkä lampi.

Huopajärven historia kokonaisuudessaan löytyy myös kirjasta ( julkaisuja Gummerus, Anttolainen 1945, Kaupunkimme Huopajärvi ).
Siinä myös tietoa vihaisista ompelijoista, sekä talonpoikien salasuhteista.

11

489

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Perserkki

No mutta tämähän on mielekkään kiintoista. Kerro lissää!

• SimoToini14

Mistä ne ompelijat olivat vihaisia?

• PersErkki

Heikoilla eväillä on "lehtori "liikkeellä, kirjoittaa haapajärveläisen isolla alkukirjaimella lauseen keskellä. No, persieestähän on koko avauskin.

• make-vaan

Perseestähän ovat Haapajärviset tullu ovat Perseen nuolijoita

• Jorma_Kalevinpoika
        make-vaan kirjoitti:

Perseestähän ovat Haapajärviset tullu ovat Perseen nuolijoita

Jotkut tulevat perseestä mutta toiset joutuvat elämään siellä koko elämänsä, vai kuinka make-vaan?

• SimoToini14

"Jotkut tulevat perseestä"
        No, oiskohan se sitten joillakin ollut se perätilasynnytys? :) :)

• Lisätietoahistoriasta

Hei taas kaikki lukijani.
      Ajattelin hieman vastata kysymyksiinne.
      Vihaiset ompelijat..... se olisi pitkä juttu, mutta jotain voin siitä kertoa.
      Huopajärven sukkatehdas lakkautettiin 1878 jonka jälkeen kansa alkoi
      kapinoida ja vaati., että tehdas jatkaisi toimintaansa, vaan eipä jatkanut ja
      siitä syntyi "sota".
      Lisää voitte lukea Gummeruksen julkaisemasta kirjasta Kaupunkimme Huopajärvi, Anttolainen 1945.
      Kirjassa on runsaasti tietoa Haapajärvestä ja nimenomaan sen historiasta, vihaisista ompelijoista, talonpoikien salasuhteista jne.

OIkein mukavaa luettavaa!
      Kirjan "seikkailuihin" uppoutuu helposti ja aika kulkee uskomattoman nopeasti, viimeinen sivu tulee äkkiä vastaan.
      Suosittelen!

• Voe_olla_

Huapajärvi olisi ollut näin savolaisen suuhun passelimpi nimi...

• Anonyymi

Kirja - Kaupunkimme Huopajärvi - kiinnostaa todella. Löydänkö kirjan kirjastosta vai mistä sen saisin.

• Anonyymi

Miten olisi, muutettaisiinko kaupunkimme nimi Soopajärveksi. Jotenkin olisi jatkumoa entisille minulle mutta modernimpi.

• Anonyymi

Hemmetin ennakoiva teksti syöttö. Kirjoitin sanan "nimille", toosa muutti sen muotoon "minulle".

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mitään järkeä?

Että ollaan erillään? Kummankin pää on kovilla.
      Ikävä
      117
      1597
    2. Noniin rakas

Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi
      Ikävä
      99
      1458
    3. Lasten hyväksikäyttö netissä - Joka 3. nuori on saanut seksuaalisen yhteydenoton pedofiililtä

Järkyttävää! Lapsiin kohdistuva seksuaalinen hyväksikäyttö verkossa on yhä pahempi ongelma. Ulkolinja: Lasten hyväksikäy
      Maailman menoa
      35
      839
    4. Multa sulle

Pyörit 24/7 mielessä, kuljet mun mukana, mielessä kyselen sun mielipiteitä, vitsailen sulle, olen sydän auki, aitona. M
      Ikävä
      29
      809
    5. Nainen, olen tutkinut sinua paljon

Salaisuutesi ei ole minulle salaisuus. Ehkä teimme jonkinlaista vaihtokauppaa kun tutkisimme toisiamme. Meillä oli kumm
      Ikävä
      50
      746
    6. Kumpi vetoaa enemmän sinuun

Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?
      Ikävä
      34
      708
    7. Okei nyt mä ymmärrän

Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘
      Ikävä
      56
      698
    8. Olet myös vähän ärsyttävä

Tuntuu, että olet tahallaan nuin vaikeasti tavoiteltava. En tiedä kauanko jaksan tätä näin.
      Ikävä
      37
      690
    9. Mies, eihän sulla ole vaimoa tai naisystävää?

Minusta tuntuu jotenkin, että olisit eronnut joskus, vaikka en edes tiedä onko se totta. Jos oletkin oikeasti edelleen s
      Ikävä
      42
      669
    10. Onko sulla empatiakykyä?

Etkö tajua yhtään miltä tämä tuntuu minusta? Minä ainakin yritän ymmärtää miltä sinusta voisi tuntua. En usko, että olet
      Ikävä
      37
      653
    Aihe