Trafin trailerimääräykset hellittävät hieman. Kohta saa vetää henkilöautolla jopa 3,5 metrisä leveää venettä, jos traileri on vain yli 2,5 metriä leveä. Samoin venettä saa kuljettaa kuormaauton lavalla jos vaan on tukemiseen ja riiputtamiseen soveltuvat vermeet siinä.
Henkilöautolla 3,5 metriä leveää
26
4779
Vastaukset
- Olisko
linkkiä tuohon uutiseen?
- valtuudetpuuttuu
Trafilla ei valtuudet riitä tuollaiseen muutokseen, ensin pitäisi ylemmän tasoiset säädökset kumota muiden tahojen toimesta.
- ministeriönriittää
https://www.trafi.fi/tietoa_trafista/ajankohtaista/5390/uusi_maarays_erikoiskuljetukset_ja_erikoiskuljetusajoneuvot
"Liikenteen turvallisuusvirasto Trafi on 24.8.2017 antanut määräyksen Erikoiskuljetukset ja erikoiskuljetusajoneuvot (TRAFI/4592/03.04.03.00/2015). Määräys tulee voimaan 28.8.2017.
Määräys korvaa erikoiskuljetuksista ja erikoiskuljetusajoneuvoista annetun liikenne- ja viestintäministeriön asetuksen (786/2012), joka on kumottu liikenne- ja viestintäministeriön antamalla asetuksella."
Ja itse määräyksen sisältö löytyy tästä:
https://www.trafi.fi/filebank/a/1503572504/ec21fb9315e6511c428d2dda7d0826fe/27043-EK-maarays.pdf
- tulivainmieleen
Mielenkiintoista.
Kannattaa muistaa, että jos yhdistelmän kokonaismassa on yli 3500 kg, niin vaaditaan BE-kortti. Jos perävaunun massa ylittää 3500 kg, niin vähintään C1E .- Puoliplaanari
Yli 3500kg kärry on luokkaa o3, sellaisessa ei ole työntöjarruja, niitä ei kytketä vetokuulaan eikä muutenkaan B-kortilla ajettaviin M1- tai N1-luokan autoihin. Sellaista vedetän vähintään N2-luokan vetoautolla (eli kevyellä kuorma-autolla) jolla on tätä muutosta ennenkin saanut ajaa erikoiskuljetuksia.
- pikkueet
Onko henkilöauton venetrailerilla olevan veneen leveydelle ennenkään ollut rajoituksia? Venehän on saanut ylittää trailerin leveyden. Ainoa mikä on rajoittanut leveyttä on käsittääkseni max kuorman leveys tieliikenteessä. Erikoiskuljetukset ovat olleet aina eri asia ja vaativat käsittääkseni aina luvan.
- oikaisu
Aina kun vene on ylittänyt kärryn leveyden on kyse ollut erikoiskuljetuksesta. Niistä suurin osa ei ole vaatinut lupia. Max leveys on ollut vapaiden mittarajojen mukainen, mikä on löytynyt ELY-keskuksen sivuilta. Valo ja heijastin määräykset ovat aina olleet myös tuollaisille vapaiden mittarajojen mukaisille erikoiskuljetuksille erilaiset kuin yleisessä tieliikenteenssä sallituille kuljetuksille.
Olet siis ollut täysin väärässä luuloinesi. - Puoliplaanari
Asetus ajoneuvojen käytöstä tiellä sanoo vuodelta 2015 olevassa pykälässä seuraavaa: "Ajoneuvoa ei saa kuormata siten, että kuorma sivusuunnassa ulottuu ajoneuvon korin tai kuormatilan ulkopuolelle. Jos ajoneuvossa ei ole kuormakoria, kuormatilassa oleva kuorma saa ylittää ajoneuvon etuakselin kohdalta mitatun leveyden enintään 0,35 metrillä. Rajoitusta ei kuitenkaan sovelleta veneen kuljetukseen", eli ennenkin on saanut kuljettaa kärryä leveämpää venettä.
En ole ihan varma oliko leveyden ehdoton yläraja henkilö- tai pakettiautolla vetäen ennen tätä kesää 2,5, 2,55 vai 2,6 metriä, joku noista. ELY-keskuksella oli pdf-dokkari netissä jota en löydä enää, ehkä se on poistettu vanhentuneena. Trafin uuden määräyksen perusteella ollaan päästy järkevämpään suuntaan, ennen samalla kärryllä saman ylileveän veneen kuljetus ei onnistunut Range Roverilla mutta N2-luokkaan rekisteröidyllä MB Sprinterillä kyllä. - Puoliplaanari
https://www.ely-keskus.fi/documents/10191/124964/erikoiskuljetukset_vapaat_mittarajat_2013.pdf/912a7160-72bb-44d0-86d2-6d6fdb038d8a nyt löytyi, tässä on vanhat rajat, 2,6m henkilö- ja pakettiautolla.
- PukataPukata
Jos aloittajan uutinen pitää paikkansa, se ei tuo suurta muutosta HENKILÖAUTOLLA vedettäviin veneisiin. Ensinnäkin pitää olla 2,5 m leveä kärry, kellä semmoista on (tai aikoo hankkia)? Toisekseen jo nykyinen säännös on semmoinen, että 2,6m leveät veneet kärryineen hätyyttelevät 3500 kilon painorajaa. Joku saunalauttaponttooniviritys linee suunnilleen ainoa leveydeltään yli kolmimetrinen "vene" jonka paino pysyisi 3,5 tonnin alapuolella kärryineen.
- fernutbaranka
Ribin kanssa asialla voi olla merkitystä, ne ei hirveitä paina edes koneen kanssa.
- oikaisu
Väärin. Mikään säännös ei määritä 2,6m leveän veneen painoa kärryineen, kuten virheellisesti väitit. Ne määrittävät vain suurimmat sallitut painot, joten mikään ei hätyyttele 3,5 tonnin rajaa ellet ihan itse ole sellaista venettä valinnut.
- PukataPukata
oikaisu kirjoitti:
Väärin. Mikään säännös ei määritä 2,6m leveän veneen painoa kärryineen, kuten virheellisesti väitit. Ne määrittävät vain suurimmat sallitut painot, joten mikään ei hätyyttele 3,5 tonnin rajaa ellet ihan itse ole sellaista venettä valinnut.
Lähinnä tarkoitin sitä, että suunnilleen mikä hyvänsä 2.6 metriä leveä vene kärryineen painaa jos sen 3500 kg. Ei se ole mikään sääntö, vaan tosiasia.
- oikaisu
PukataPukata kirjoitti:
Lähinnä tarkoitin sitä, että suunnilleen mikä hyvänsä 2.6 metriä leveä vene kärryineen painaa jos sen 3500 kg. Ei se ole mikään sääntö, vaan tosiasia.
Esim 3 metriä leveä tornado ei paina edes kärryineen 12% siitä 3500 kilosta. Eikä paina moni muukaan. Et vaan osaa etsiä kevyttä venettä tai tunnistaa sellaista nähdessäsi. Moni kirkkosoutuvenekään ei ole lähellekään 3500 kg painava, vaikka leveyttä riittää yli 2,6 metrin.
Kyseessä on siis ihan oma harhaluulosi, eikä mikään tosiasia. - PukataPukata
oikaisu kirjoitti:
Esim 3 metriä leveä tornado ei paina edes kärryineen 12% siitä 3500 kilosta. Eikä paina moni muukaan. Et vaan osaa etsiä kevyttä venettä tai tunnistaa sellaista nähdessäsi. Moni kirkkosoutuvenekään ei ole lähellekään 3500 kg painava, vaikka leveyttä riittää yli 2,6 metrin.
Kyseessä on siis ihan oma harhaluulosi, eikä mikään tosiasia.Asia selvä, katselin moottoriveneilijän rillien läpi, olen syvästi pahoillani. Sieluni silmillä kärryssä oli joku 32 jalkainen Boston Whaler.
Korjaan käytöstäni.
- ristiriitaista
Uusi määräys https://www.trafi.fi/filebank/a/1503572504/ec21fb9315e6511c428d2dda7d0826fe/27043-EK-maarays.pdf
on itsensä kanssa ristiriidassa kohtien 4.2 ja 10.2 osalta.
Siis millainen veneen leveys saa olla jos sitä kuljetetaan tasan 2,5 metriä leveällä trailerilla?
4.2 mukaan enintään 3,5 metriä, mutta 10.2 mukaan vain 2.6 metriä. Asia on hyvin olennainen siksi, että yli 2,5 m leveä kärry on erikoiskuljetusajoneuvo, mikä on kytkentäkatsastettava ja sen kuljettamoinen tyhjänä tieliikenteessä on hieman ongelmallista, koska se ei sovi yleisesti sallittuihin mittoihin. Tasan 2,5 m leveä taas on normaalimittojen mukainen, jolla saa vapaarajojen puitteissa harjoittaa veneen erikoiskuljetuksia, ja mitä tahansa muita kuljetuksia yleisesti sallituilla mitoilla.
"4.2 Kuorma O1- tai O2-luokan perävaunussa
Yli 2,60 metriä leveää kuormaa ei saa kuljettaa alle 2,50 metriä leveällä O1- tai O2-luokan
perävaunulla."
" 10.2 Leveys
Edellä kohdan 2.2.1 kohdassa 2 tarkoitetun ajoneuvonkuljetusauton ja kohdan 2.2.1 kohdassa
8 tarkoitetun traktoriin kytketyn ajoneuvonkuljetusperävaunun kuormasta johtuva leveys saa
olla enintään 4,00 metriä.
Edellä kohdassa 4.2 tarkoitetussa O1- ja O2-luokan perävaunussa kuorman leveys saa olla
enintään 4,00 metriä. Perävaunun leveyden tulee olla yli 2,60 metriä ja kuorma saa olla enintään
1,00 metriä perävaunua leveämpi."- työntöjarru
Minulla on rekisteröity 2,6 metriä leveä ja 8,1 metriä pitkä, kokonaispainoltaan 3500 kg venetraileri. Nämä mitat on rekisteriotteessa. Vai onko se erikoiskuljetusajoneuvo ? Miten sen kuljettaminen tyhjänä on ongelmallista ? Mikä on kytkentäkatsastus ? Viime vuonna trailerille suoritettiin vuosikatsastus. Saako veneen leveys ko. trailerissa olla 3,6 metriä ?
- tulkintaa
työntöjarru kirjoitti:
Minulla on rekisteröity 2,6 metriä leveä ja 8,1 metriä pitkä, kokonaispainoltaan 3500 kg venetraileri. Nämä mitat on rekisteriotteessa. Vai onko se erikoiskuljetusajoneuvo ? Miten sen kuljettaminen tyhjänä on ongelmallista ? Mikä on kytkentäkatsastus ? Viime vuonna trailerille suoritettiin vuosikatsastus. Saako veneen leveys ko. trailerissa olla 3,6 metriä ?
Asetus ajoneuvojen käytöstä tiellä:
http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1992/19921257#L4P25
On tuossa kohdassa muuttunut 26. tammikuuta tänä vuonna, uusi sallii 2,6 m leveän henkilöauton peräkärryn tai trailerin käytettäväksi yleisessä teliikenteessä. Katsastajan ei olisi pitänyt sitä edellisen vuoden katsastuksessa vielä noudattaa, mutta enäähän asialla ei ole merkitystä.
Edellisen postauksen linkissä ja tekstissä olevan kohdan 10.2 mukaan kärryssäsi oleva kuorma ei saa olla metriä leveämpi kuin kärry itse, koska se ei ole YLI 2,60 m leveä. Näin ollen veneesi saa olla ko kärryssä tuon kohdan perusteeölla enintään 2,6 m leveä.
Jos lisäät kärrysi leveyttä millillä, saat siihen metrin leveämmän veneen kyytiin muutoskatsastuksen jälkeen, mtta silloin se on erikoiskuljetusajoneuvo jota ei enää saa kuljettaa yleisessä tieliikenteessä vapaasti leveänä. Siten se on ongelmallista, toki kärryn leveyden tekeminen muuttuvaksi ja muutuvan mitan saaminen rekisteriin saattaa olla mahdollista, kannattaa tarkistaa asia katsastusvastaavalta ennen muutostöitä.
.
Kytkentäkatsastus on sellainen katsastus jossa katsastetaan samaan aikaan sekä vetoajoneuvo ja kärry yhdistelmänä tieliikenteessä käytettäväksi. Se ei siis mahdollista kärryn käyttöä millä vetoajoneuvolla tahansa, vaan jokaista varten on tehtävä kytkentäkatsastus uudelleen. Siksi sellainen tulee kalliiksi jos vaihtaa veturia usein samaan kärryyn. - Työntöjarru
tulkintaa kirjoitti:
Asetus ajoneuvojen käytöstä tiellä:
http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1992/19921257#L4P25
On tuossa kohdassa muuttunut 26. tammikuuta tänä vuonna, uusi sallii 2,6 m leveän henkilöauton peräkärryn tai trailerin käytettäväksi yleisessä teliikenteessä. Katsastajan ei olisi pitänyt sitä edellisen vuoden katsastuksessa vielä noudattaa, mutta enäähän asialla ei ole merkitystä.
Edellisen postauksen linkissä ja tekstissä olevan kohdan 10.2 mukaan kärryssäsi oleva kuorma ei saa olla metriä leveämpi kuin kärry itse, koska se ei ole YLI 2,60 m leveä. Näin ollen veneesi saa olla ko kärryssä tuon kohdan perusteeölla enintään 2,6 m leveä.
Jos lisäät kärrysi leveyttä millillä, saat siihen metrin leveämmän veneen kyytiin muutoskatsastuksen jälkeen, mtta silloin se on erikoiskuljetusajoneuvo jota ei enää saa kuljettaa yleisessä tieliikenteessä vapaasti leveänä. Siten se on ongelmallista, toki kärryn leveyden tekeminen muuttuvaksi ja muutuvan mitan saaminen rekisteriin saattaa olla mahdollista, kannattaa tarkistaa asia katsastusvastaavalta ennen muutostöitä.
.
Kytkentäkatsastus on sellainen katsastus jossa katsastetaan samaan aikaan sekä vetoajoneuvo ja kärry yhdistelmänä tieliikenteessä käytettäväksi. Se ei siis mahdollista kärryn käyttöä millä vetoajoneuvolla tahansa, vaan jokaista varten on tehtävä kytkentäkatsastus uudelleen. Siksi sellainen tulee kalliiksi jos vaihtaa veturia usein samaan kärryyn.Tässä on vielä semmoinen juttu, että trailerini ei ole uusi. Tein sen itse ja rekisteröin 2004.
- Puoliplaanari
Yksi erikoiskuljetusperävaunun eli esimerkiksi yli 250cm leveän O2-luokan perävaunun ongelma on että sillä ei käsittääkseni saa kuljettaa muuta kuin erikoiskuljetuksia eli kapeammat veneet täytyy jättää rantaan.
- Puoliplaanari
Uskon tai ainakin toivon että tuossa kohdan 10.2 viimeisessä lauseessa on jonkinlainen ajatus- tai kirjoitusvirhe. Taulukko 3 sanoo että auton ja keskiakseliperävaunun leveys on enintään 3,5 metriä ilman erikoskuljetuslupaa, voisiko olla että on unohdettu mainita että lauseen mitat koskevat luvanvaraisia, sitä edeltävän lauseen enintään neljän metrin (mutta yli 3,5m) kuljetuksia? Pitäisi kai kysyä trafilta.
Minulla on kolme metriä leveä moottorivene ja 239cm leveä tyyppihyväksytty 3500kg o2-luokan traileri. Tähän asti olen vedellyt laittomasti henkilöautolla, nyt selvitytin katsastuskonttorilla josta soittelivat Helsinkiin asti että voin siirtää lokasuojia 5,5cm ulommas per puoli ja muutoskatsastaa 250 leveäksi. Erikoista sinänsä että katsastusinsinööri kielsi vaihtamasta lokasuojia leveämpiin, sanoi niiden olevan osa tyyppihyväksyntää. En tiedä oliko jälkimmäinen insinöörin oma vai "Helsingin" tulkinta.
- kokonaisuusratkaisee
Kannattaa lukea se säännös kokonaan, ja huomioida myös pituutta, korkeutta, sekä ylityksiä koskevat kohdat.
Esim vastaat itse siitä ettei kuljetus osu siltoihin, yläpuolella roikkuviin liikennemerkkeihin, eikä ilmajohtoihin.
Ylitys taaimmasta akselista kuorman taakse on rajoitettu 6 metriin, ellei kääntyvyysehdoista aiheudu vieläkin pienempää mittaa. Tällä on aika olennainen vaikutus purjeveneiden mastojen tai lipputankojen kuljetuksissa tai pitempien veneidenkin.
Samoin kuorma-autojen lavakuljetusten kannalta takaylitysten tuomat rajoitteet ovat olennaisia.- fernutbaranka
Kun taaimmaisesta akselista saa olla ylitystä 6m ja kuorma on keskellä, voi vene olla 12 m. pitkä. Silloin painot tuleen ensin vastaan ja todennäköisesti myös leveys.
- kokonaisuusratkaisee
fernutbaranka kirjoitti:
Kun taaimmaisesta akselista saa olla ylitystä 6m ja kuorma on keskellä, voi vene olla 12 m. pitkä. Silloin painot tuleen ensin vastaan ja todennäköisesti myös leveys.
Näytäpä se purjevene jonka masto on itse venettä lyhyempi.
Tai ehkä lukutaitosi ei riittänyt ymmärtämään että tuossa yhteydessä puhuttiin mastoista ja lipputangoista.
.
Monessa 8 metrin veneessä on jo 12 metrin masto, jopa lyhyemmissäkin, jos maston jalka ei ole kannella. Niistä suurin osa mahtuisi 3,5 tonnin painorajaan kärryineen, ja helposti alle 3,5 metrin leveysrajaan. Pitää siis olla kärryn taain akseli tarpeeksi takana, jotta yhdistelmä pysyy laillisena M1 tai N1 autolla hinattaessa. - Tjifaer
kokonaisuusratkaisee kirjoitti:
Näytäpä se purjevene jonka masto on itse venettä lyhyempi.
Tai ehkä lukutaitosi ei riittänyt ymmärtämään että tuossa yhteydessä puhuttiin mastoista ja lipputangoista.
.
Monessa 8 metrin veneessä on jo 12 metrin masto, jopa lyhyemmissäkin, jos maston jalka ei ole kannella. Niistä suurin osa mahtuisi 3,5 tonnin painorajaan kärryineen, ja helposti alle 3,5 metrin leveysrajaan. Pitää siis olla kärryn taain akseli tarpeeksi takana, jotta yhdistelmä pysyy laillisena M1 tai N1 autolla hinattaessa.Tästä on näköjään poistettu sääntöjen vastaisena linkki josta löytyy vene. Jonka runko on pitempi kuin masto.
Olen pahoillani, että et tule näkemään sitä, vaikka halusit. - Tyrnäväntorpedo
Tjifaer kirjoitti:
Tästä on näköjään poistettu sääntöjen vastaisena linkki josta löytyy vene. Jonka runko on pitempi kuin masto.
Olen pahoillani, että et tule näkemään sitä, vaikka halusit.Ei kai purjevene, jonka masto on lyhyempi kuin runko, ole harvinainen.
Eikö kahveli ole tuttu?
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 904636
- 293344
- 2013172
- 513007
- 242945
Miten hitsissä ulosoton asiakas?
On tää maailma kumma, tässä haisee suuri kusetus ja ennennäkemättömän törkeä *huijaus*! Miten to.monen kieroilu on edez3212776Kuule rakas...
Kerrohan minulle lempivärisi niin osaan jatkaa yhtä projektia? Arvaan jo melkein kyllä toki. Olethan sinä aina niin tyyl442687Kela valvoo lasten tilejä.
Tämä isoveli Kela kyttää jopa lasten yli 200,- euron rahat jotka on melko varmasti lahjaksi saatu. Se vaikuttaa perheen2352448Törmättiin tänään
enkä taaskaan osannut reagoida fiksusti. Menen aina lukkoon. Yksi asia on varma: tunteeni sinua kohtaan ovat edelleen v252246- 482203