Video: Mastosta hinaaminen ei ehkä hyvä idea...

sailvideos

13

814

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • TARAC

      Siis veneen kallistaminen karilta pois saamiseksi - ison nostimeen köysi jatkeeksi ja varovaista voiman käyttöä voi ajatella.

      • VapaaToppi

        Paitsi ei osatakilalla... enintään fokan/genuan/spinnun fallilla...


    • Joakim1

      Olisi mielenkiintoista tietää mitä tuossa oikein tapahtui. Video on niin huonolaatuinen, etten pysty erottomaan edes vetoköyden kiinnityskohtaa.

      Vene ei juuri kallistu ja vantit läystyvät hurjasti ennen maston katkeamista. Sen näkee saalinkien voimakkaasta kiertymisestä, mikä ei olisi mahdollista ilman vanttien löystymistä.

      Videosta ei selviä
      -oliko vantit alkuunkaan riittävän kireällä
      -mikä on vetosuunta pysty ja vaakatasossa (mahdollisesti aika paljon alaspäin ja taaksepäin)
      -oliko köli tiukasti pohjassa kiinni, mikä esti veneen kallistumisen

      Jos vetopiste oli fokan fallissa tai spinnun fallista, kestää kaikkien veneiden mastot helposti veneen vetämisen kyljelleen suoraan sivulle. Myös varsin suuri veto eteenpäin tai etuviistoon on normaalia ja masto sen kestää. Suuri veto takaviistoon ei ole normaalia ja voi aiheuttaa ongelmia, mutta tällöin puhutaan kyllä varsin suurista voimista. Vaikea taas nähdä videosta, mutta tuskin tuolla veneellä saa muutamaa sataa kg suurempaa vetoa, mikä ei pitäisi aiheuttaa pienintäkään ongelmaa.

      Muista pisteitä (osatakilan topista, jos ei suunniteltu toppispinnulle, ylägaijasta tms.) masto ei välttämättä moista kestä.

      • Monta kertaa katsoin ja muodostui mielikuva: Vetoköysi on laitettu ylempien saalinkien kohdalle, kenties ylägaija? Masto yksinkertaisesti katkeaa yläsaalinkien kohdalta kun veto suuntautuu taaksepäin.


      • VapaaToppi
        spkoo kirjoitti:

        Monta kertaa katsoin ja muodostui mielikuva: Vetoköysi on laitettu ylempien saalinkien kohdalle, kenties ylägaija? Masto yksinkertaisesti katkeaa yläsaalinkien kohdalta kun veto suuntautuu taaksepäin.

        Tosiaan, yläsaalingista napsahtaa.. Olisiko siitä ollut vetopiste. Ostan selityksen.


      • Dirkki_se_on

        Kokoruudun näytöllä vetoköysi näkyy selvästi tummaa metsää vasten, suuntautuu aivan maston huippuun. Köytenä taitaa olla dirkki. Tämän vuoksi masto kiertyy vastapäivään ja huippu kaatuu vetoveneen suuntaan.


    • kryssari

      Minusta näyttää siltä, että ennen nitkahtamista masto taipuu selvästi S-mutkalle, tosin niin että vaarallinen taaksepäintaipuma olisi ylempänä lähempänä fokan kiinnityspistettä eli ylägaijaa ylempänä.
      Itse nitkahtaminenhan tapahtuu yläsaalinkien kohdalla, mikä ei sinänsä yllätä koska onhan se voimakkaasti pistekuormitettu paikka mastossa.
      Pari teoriaa:
      - vene on liikahtanut kivellä vedon johdosta ja syntyneet nytkähdykset ovat ylirasittaneet rikiä.
      - fokan fallin läpivienti on pettänyt liian suuren sivuttais/taaksevedon johdosta. Olen tässä eri mieltä Joakimin kanssa - fokan fallihelaa ei ole useinkaan suunniteltu suurille sivuttaiskuormille, varsinkaan jos vetosuunta vielä lähestyy vaakasuoraa kuten tässä. Fokan fallikuormahan tulee etu- ja alasektorista. Ainoastaan spinakkerifallin helaan voi luottaa, että se kestää veneen kyljelle vetämisen.
      - mahdollisesti vioittumismekanismi on voinut olla samanlainen kuin veneessä, jossa on sekä barduunat että taaksepäin suunnatut saalingit. Näissä liian suuri veto barduunassa aiheuttaa sivuvantin löstymisen, joka heikentää maston sivuttaistuentaa (ainakin Vene-lehden kokeneen testaajan mukaan). Tässä tapauksessa vetoköysi olisi toiminut barduunan tavoin.
      - ja vielä on mahdollisuus, että vetoköysi on ollut ylägaijassa kiinni, ja liian taaksepäin olleen vetokulman johdosta vetoköysi on painanut oikean puolen sivuvanttia, aiheuttanut mastoon "kiertovoiman" ja sitä kautta ylirasittanut rikiä saalinkien kohdalla.

      Joka tapauksessa opettavainen video! Olen itse joskut pikkuveneellä vetänyt purjeveneen tuolla tavoin kiveltä onnistuneesti. Mutta en tekisi sitä tuolla tavalla taaksepäin vetäen. Sivulle veto ja purjeveneen moottorilla pakittaen, olisi oma neuvo. Tuohan ei näytä nuosseen juurikaan ylös kiven päälle kosketuksessa. Mutta helppoahan täältä nojatuolista on antaa neuvoja ;-o

      • päätöntä

        Taaksepäin vetäminen ylhäältä mastosta on kyllä typerää, ihan kuin tarkoituksenakin olisi vain katkaista masto.


    • ässämix123

      Ässälle näyttää tosiaan vääntyvän. Vertaa 30sec 36sec kohilta

    • Seppomartti

      Huipputakilaisen puolitonnarin olen vetänyt ison fallilla sivulle päin 46 asteen kulmasta yläkuolion yli kyljelleen toiselle puolelle. Säilyi ehjänä mutta ei kannata tehdä perässä.

    • tumpelothinaamassa

      Jos vetää spinnufallista ensin etuviistoon, ja siirtää sitten vedon suunnan koko ajan kireänä pysyen tarpeeksi takaviistoon, kiskoo veto käytännössä jonkun saalingin päästä vedon suuntaan, eikä mastosta!
      Falli ei useimmiten itsestään löydä lyhintä reittiä suoraan maston ympäri taakse ja alas vasta sen jälkeen. Siksi tulee masto alas myös spinnufallia käytettäessä tuollaisella vedon suunnalla.

      "vantit läystyvät hurjasti ennen maston katkeamista. Sen näkee saalinkien voimakkaasta kiertymisestä, mikä ei olisi mahdollista ilman vanttien löystymistä."
      Ja syy on siinä että veto kohdistuu saalingin päähän, mikä kiertää mastoa ja sitten saalinki pettää juuri ennen mastoa.

    • Joakim1

      Tuossa vetoveneen puoleinen ylempi saalinki alkaa kääntyä eteenpäin ennen kuin masto katkeaa. Näin ei varmasti käivisi, jos köysi painaisi vanttia taaksepäin.

      Fokkafallin hela ei välttämättä ole suunniteltu sivuttaisvetoon, mutta se voi myös olla identtinen spinnufallin kanssa. Vaikka se ei ole suunniteltu sivuttaisvetoon, se kyllä kestää sen minkä veneen oikaiseva momentti tuottaa. Eihän vetovoima kuitenkaan ole kuin muutama sata kiloa tuolta korkeudelta veneen saamiseksi suureen kallistumaan. Köysi voi nirhautua tai mennä trissan väliin, mutta ei se hela mastosta irtoa, jos on kunnollinen. Vaikka se fallin ohjuri/ploki hajoasikin, mastossa oleva reikä kestäisi tuon ongelmitta.

      Maston yksi mitoituslaskenta on 30 asteen kallistuma kaikki kuorma etustaagin kiinnityspisteessä eli käytännössä fokan fallista sivulle. Tämä siis melko reiluilla varmuuskertoimilla. Kuorma kasvaa vielä hieman 40-60 asteen kallistumaan, mutta alkaa sitten laskea. Videolla vene ei varmaan kallistu edes 20 astetta.

    • kryssari

      Lisähavaintoja.
      Rullafokka on paikallaan eli falli käytössä. Nitkahduksen yhteydessä maston huippu kiertyy vasemmalle. Keulastaagi pysyy kiinni mastossa.
      Nämä havainnot sopisivat yhteen sen kanssa, että vetoköytenä on ollut isopurjeen falli. Myöskään isopurjeesta ei näy, että falli olisi siinä kiinni.
      Tapahtumasarja olisi tällöin, että sivulleveto mastonhuippuhelassa saa aikaan niin suuren "kiertovoiman" mastossa, että se pettää yläsaalinkien kohdalla, missä vantit ja saalingit vastustavat kiertovoimaa.
      Avoimeksi jää, sopiiko S-mutkalle taipuminen tähän skenaarioon. Eikä tämä teoria toki sulje pois muita selityksiä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Ensi kesänä

      Näin kesän viimeisenä minuutteina ajattelen sinua. Olisiko seuraava kesä "meidän" kesä? Tänä vuonna ei onnistuttu, mutta
      Ikävä
      70
      3550
    2. Anne Kukkohovin karmeat velat ovat Suomessa.

      Lähtikö se siksi pois Suomesta ? Et on noin kar? mean suuret velat naisella olemassa
      Kotimaiset julkkisjuorut
      148
      3503
    3. Tukalaa kuumuutta

      Tietäisitpä vaan kuinka kuumana olen käynyt viime päivät. Eikä johdu helteestä, vaan sinusta. Mitäköhän taikoja olet teh
      Ikävä
      46
      3322
    4. Sinä, ihastukseni

      Mitä haluaisit tehdä kanssani ensimmäisenä?
      Ihastuminen
      53
      2769
    5. Tiedät ettei tule toimimaan.

      Mielenterveys ei kummallakaan kestä.
      Ikävä
      32
      2036
    6. Okei, myönnetään,

      Oisit sä saanut ottaa ne housutkin pois, mutta ehkä joskus jossain toisaalla. 😘
      Ikävä
      30
      1962
    7. Et siis vieläkään

      Et ilmeisesti ole vieläkään päässyt loppuun asti mun kirjoituksissa täällä. Kerro ihmeessä sit, kun valmista 😁 tuskin k
      Ikävä
      40
      1695
    8. Onko kaivatullasi

      himmeä kuuppa?
      Ikävä
      48
      1676
    9. Mihin hävisi

      Mihin hävisi asiallinen keskustelu tositapahtumista, vai pitikö jonkin Hannulle kateellisen näyttää typeryytensä
      Iisalmi
      96
      1625
    10. On jo heinäkuun viimeinen päivä.

      En taida nähdä sinua koskaan.
      Rakkaus ja rakastaminen
      39
      1390
    Aihe