Minulla on ystävä, joka on tällä hetkellä hoidossa sairaalassa juoppohulluuden takia lopetettuaan juomaputken. Viime perjantaina hän lopetti juomisen, joka oli alkanut juhannuksesta eli siis muutaman kuukauden putki tuossa kohtaa. Hän on ennenkin ollut hoidossa juomisen loputtua. Nyt kuitenkin ensimmäistä kertaa iski tuo juoppohulluus päälle juomisen loputtua niin seuraavana päivänä siitä. Hän oli aivan sekaisin - puhui ihan outoja juttuja ja näki demoneita ja porsaita yms. Meillä on ollut puhettä mökille lähdöstä ja sinne olisi mukava mennä. Mutta nyt kyllä iski pelko: voiko tuollainen kohtaus selkiytymisen jälkeen vielä iskeä päälle myös ilman alkoholia? Onko siinä joku varoaika tms? Ei olisi kivaa olla keskellä metsää, jos kohtaus pukkaisi päälle... Onko kokemuksia, kommentteja tms. ?
Juoppohulluuden uusiutuminen
17
3119
Vastaukset
- Delikanviemää
Uusiutuu yleensä helposti, jos käyttää alkoholia enää.
Osalla potilaista voi uuden kohtauksen laukaista pienikin alkomäärä , kuten pullo olutta. Suurin osa saa kohtauksen jatkossa jokaisen ryyppyputken jälkeen. Potilaat , joiden alkoholismi on edennyt deliriumtilaan saakka, ovat yleensä saaneet sekä sisäelinvaurioita että aivojen vaurioita, jotka saattavat näkyä käytöshäiriöinä ja hidasälyisyytenä.
Aika ensimmäisestä deliriumkohtauksesta kuolemaan johtaneeseen ryyppyputkeen, joko alkoholiepilepsian tai haimatulehduksen aiheuttamana, on yleensä vain muutama vuosi.
Joillekin juopoille deliriumtila jää lopulta päälle eli näkevät hallusinaatioita lopun ikäänsä ja elävät laitos-tai avohoidossa psykiatrisina potilaina lyhyen loppuelämänsä. Silloin tällöin vanha pultsari kertoilee näkevänsä pikku-ukkoja ja tonttuja hieman maisteltuaan tai keskustelee mielikuvitusolentojen kanssa. Delirium tremens kertoo, että aivot eivät jaksa enää päihtymystä ja siitä seuraavaa valvomista.
Toki delirium kohtauksen voi saada kuka tahansa erämaahan eksynyt janoinen ja monta yötä valvonut henkilö. Alkoholisteille ja suurkuluttajille delirium tremens on merkki aiheutuneista vakavista sisäelin-ja aivovaurioista lisäksi hulluuskohtaus voi jäädä pysyväksi olotilaksi, kuten käy lukuisille työikäisille joka vuosi, kun nuoret alkoholidementikot asuttavat hoitokoteja. - sindyx
Kiitos asiallisesta vastauksestasi :) Olen tuota juoppohulluuttaa googletellut edestakaisin mutta tämä oli jotenkin selkiyttävä vastaus. Vai on tuo juoppohullun elinaikaennuste noin lyhyt :o Aivan oikessa olit siinä että alkoholi on häneen jo vaikuttanut. Pikkuaivot ovat kärsineet ja aiheuttaneet tasapainohäiriötä jo. Kumma juttu muuten että nuo oireet ovat olleet vähäisemmät pienen kaljottelun jälkeen mutta suuremman alkoholimäärän myötä tasapaino ei enää hanki pitää millään. Tavallinen juttelukyky on kyllä vielä ollut kunnossa ja tilanne- ja huumorintaju nopeaa. Juu, en tiedä kyllä mitä tuon mökkijutun kanssa sitten pitäisi tehdä...huikealta tuntuisi olla korvessa mikäli tilanne iskisi päälle :/
Onhan se tietysti mahdollista että uusiutuu, jos olisin sinä unohtaisin mökkireissut vähäksi aikaa,,,
Niin no,,, miksei tietty jos saa kunnollisen lääkityksen matkaan niin ehkä mökillä hyvä rauhoittua,,,
Itsellä ei kokemusta deliriumista mutta onhan noita tullut nähtyä toisilla,,, että viikonkin jälkeen vielä saanut kohtauksen,,, vaikka selvänä olisi pysynyt,,, googleta, matskua löytyy ja varmaan kannattaa kysyä lekurinkin mielipide,,,
Usein on niin että delirium antaa pieniä varoituksia lievillä aistiharhakohtauksilla jotka vielä kuiten tajuaa harhoiksi, viimeistään silloin kannattaisi pitää taukoa,,, Muutama aistiharhakohtaus on minullakin ollut,,,
Harkintaa siis ja mitä lekuri sanoo,,,
'Delikanviemää' nimimerkillä aika turhan dramaattista tekstiä kaikista pahimmasta mutta tokihan mahdollista,,,- dergrgr
Juuri tuollaisessa tilassa dokut tappavat toisiaan, kun eivät itsekään tiedä mikä on enää todellista. En lähtisi mökille tuollaisen kanssa ennen kuin varmasti paranee.
- sindyx
Ehkä se parempi olisi sitten tuo mökkeily unohtaa tällä erää ja tiedä sitäkään vielä, miten hän tuosta tokenee... Ajatuksena tuossa mökkijutussa olisi myös se, että siellä hällä olisi tekemistä. Puuhommia vaikka kuinka, kalastusta, saunanlämmitystä ja muita lämmityshommia ym. - olisi sitten tekemistä. Kotona vaan sitten sitä telkkaria ja peukaloiden pyöritystä. Itsekkäänä ihmisenä niin myös itse siellä viihdyn - grillausta ja marjastusta sekä sienestämistä. Aikaisemmin ohjelmistoon on kuulunut myös muutaman illan tissuttelut. Nuo ajat taitavat nyt olla hänen kohdaltaan ohi?
Tosiaan hän on hoidossa nyt vielä ja kuvitelmat ainakin ovat kohdillaan. Juuri kertoili että lähdetään muutaman viikon päästä etelään. Tästä on oikeasti ollut puhetta kun ajat olivat selkeämmät ja kaikki muut asiat, paitsi tuo deliriumin pukkaaminen, lähtöä puoltaisi . Kertoili pakanneensakin jo, mutta ne olivat kyllä noita harhoja...Lääkitys on nyt kova, joten en tiedä sitten kuinka selkeästi ihminen tuossa kohtaa ymmärtää oman tilansa kun lääkitys purettu. Kyllä on surku tilanne tämä - ihmisellä on kaikki "kunnossa": on taloudellisia rahkeita, on omaisuutta, on läheisiä yms. Silti vaan pitää juoda itsensä tuohon tilaan :/ - Delikanviemää
Elinaikaennuste tarkoitti henkilöitä, jotka jatkavat ryyppäämistä. Jokainen ihminen on yksilö ja potilaan oma tahto parantua on tehokkain lääke useimpiin sairauksiin, varsinkin sairauteen nimeltä alkoholismi. Ennusteita ei kannata ajatella liikaa.
Moni on lopettanut alkoholinkäytön pitkään jatkuneen väärinkäytön jälkeen, kun vakavia kohtauksia, oireita ja fyysisiä vaurioita ilmaantunut, mutta silti elänyt kymmeniä vuosia tasapainoista elämää, päihteittä. Positiivista on , että elimistö myös aivot toipuvat raittiuden myötä, eikä ryyppäämisestä syntyneet vauriot enää etene.- sindyx
Juu, ymmärsin kyllä että et tarkoittanut ko. ihmisen ennustetta vaan yleistä taudinkulkua. Mulla on vaan paha epäilys siitä, onko hällä mitään aikomusta lopettaa. Etelänmatkaa vaan kun kuvaili niin kertoi paikasta mihin oltaisiin menossa: puitteita ja paikkaa, mitä tehtäisiin ja millaista siellä olisi yms. Rationaalisesti kertoi mitä minä siellä voisin tehdä ja hän olisi mukana kyllä muttei voisi osallastua itse siihen (esim. uimiseen) ja syyt siihen...Pahasti kyllä särähti korvaan kun hän kuvaili sitä patiota ja kuinka mukava siinä olisi istua ja JUODA PUNAVIINIÄ....Kertoili vaan vielä että niillä hänen on mentävä mitä fyysisesti jäljellä on...Ihan kuin jotain "kerran vielä"-matkaa kuvailisi :/ Noista putkista vielä niin olin mukana siinä kun hän putkensa aloitti, mutta häivyin paikalta kun huomasin ettei tuo parin illan tissuttelu hälle riittänyt. Melkein joka päivä yhteydessä tuon putken alettua mutta ilmoitin heti alussa etten ainakaan hänen kanssaan meinaa putkittelemaan jäädä - enkä jäänytkään. On hankala tilanne kyllä tämä kun hän tota esim. etelänreissua on jo pari vuotta suunnitellut hartaasti...Kunhan nyt sinne mökillekin hän ekaksi tokentuisi niin että sen edes uskaltaisi toteuttaa...Ollaan hyviä ystäviä niin vaikea on silti selkää kääntää ja ilmoittaa että ei onnistu :/
- sindyx
Nyt kun tässä ihmettelemään ja avautumaan aloin, niin tähän ihmettelyyn vielä lisään että viimeksi tänään hän ehdotti minulle järjestelyä jossa: vietän aikaa hänen kanssaan ja tehdään mitä huvittaa ja hän järjestää jutut, mulla olisi kuukausittain tarkka xxx euroa (ei vähäinen) joka kuukausi käytettävissäni ja hän hoitaa kaiken ja kuskaa minne haluan. Mikäli sitten näen että hän meinaa alkaa ottamaan niin piilottelen sitten hänen juomiaan.Olen kironnut ja haukkunut häntä putken aikana, että yrittääkö hän ostaa tuon haukkumispalvelun sittten :o Mistä ihmeestä tässä on kyse - ja sen tiedän ettei ainakaan seksistä...Kummallinen tilanne ja oudoin tarjous mitä olen ikinä kuullut...Taloudellisesti hälle täysin mahdollista mutta kuten tänäänkin sanoin niin luuleks sä oikeesti että tohon lähtisin... :o
- hämmästynyt.oon
Siis oletteko te kaksi eri sukupuolta vai miksi tässä tarinassa on (homo)erottiisia vivahteita?
- sindyx
Ensin meinasin suuttua ja laittaa kaikkea ikävää viestiä tähän. Muttamutta...ootte oikeessa - pitäisi täysin varmaan unohtaa ja jättää ilman mitään huomiota vaikka soittelisi...Paljon kyllä minussa täyttyy tapahtua että sen voin/pystyyn/osaan - tehdä sen. Se on mun ystävä. Ja onko mulla pokkaa kattoa silmiin itteäni sen teon jälkeen peilistä...maailma onneksi jatkuu...
- sindyx
Jättää siis toinen yksin :(
- Tarjolla1
Minä olisin vanha, ja aikoinaan voi sanoa juopoksikin, mutta nyt s on jäänyt, kelpaisko....
- sindyx
Moi taas, halusin tulla tänne kertomaan että miten tarina jatkuu - jos siitä jollekin olisi apua. Eli maanantaina hänet aiottiin lähettää väkisin pois sairaalasta. Vetosin häneen että älä nyt vaan lähde pois sieltä kun ääni oli ihan täysin puuroinen. Tehosi sen verran että sai päivän lisäaikaa. Olen aina luullut että kova lääkitys ns. pudotetaan alas eikä romauteta toista kotiin yksin juopppohulluuden jälkeen - takana kuitenkin porsaidenjahtaamista ja demoneja... No juu, tiistai oli kotiutuspäivä. Ihan kauhea vauhti päälle: nyt haettu uusi sänky kun edellinen oli liian matala, on selvitelty verkkoja ja tilattu lisää (kun haluan kalastaa) ja kerrottu minkälaisia uusia systeemeitä on siellä nyt siellä odottamassa. Ääni on nyt kyllä siten selkeä ettei reseptejä ole kauheasti kirjoitettu. Onkohan nyt kyseessä kuitenkin ajanvietteen puute ja seuran...en tiedä mistä on kyse. Tirvaisin ite kännin kun en muutakaan osannut tehdä...Voi taivaan talikynttilät???
- feefefef
Tuntuu siltä, että olet itse se joka kohtauksen on saanut.
- kokenut.suosittelija
Sen siitä saa kun ei noudata suosituksia. Suositus on 17 alkoholiannosta päivässä, ei enempää eikä vähempää. 17, siinä luku joka jokaisen tulisi muistaa.
- sindyx
Moi taas. Mentiin sunnuntaina mökille ja kaikki ihan silleen ok. Kävin mettässä hakees sieniä - kanttiksia, sikurirouskuja ym...Kakki meni hyvin - paitsi tänään perjantaina - poltan tupakkaa enkä koskaan halua sisllä vetää. Menin alas pesuhuoneeseen tiskien kanssa. En koskaan halua polttaa missään sisätiloissa.
- tissipojat
Syy pojan juoppouteen on yleensä julma äiti joka ei antanut pojalle tissiä.
Nyt poika imee pulloa ennenaikaiseen hautaan.
Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
R.I.P Marko lämsä
Luin just netistä suru uutisen että tangokuningas Marko Lämsä On menehtynyt viikonloppuna Tampereella. Niin nuorikin vi614260Vappu terveiset kaivatullesi
otetaan vappu terveisiä vastaan tähän ketjuun kaivatullesi !!! 🍾🥂🎉🌻🔥🧡🧡1531799Tangokuningas Marko Lämsä, 47, on kuollut
Taas yksi melko nuori artisti lopetti lauleskelut lopullisesti. https://www.is.fi/viihde/art-2000011200979.html141503Puskaradio huutaa
Nuori tyttö oli laittanut päivityksen että pitämällä joku itsensäpaljastaja. Kuka tämä on? Varoittakaa lapsia !351258Miksi aina vain seksiä?
Kertokaas nyt mulle, että onko tämä joku normojen ihan oma juttu, että seksiä pitää pohtia joka välissä, siitä pitää jau1671056- 56904
- 76895
Martinalta vakava ulostulo
Seiska: Martinalta vakava ulostulo. Olipa raflaava otsikko mustalla pohjalla.165823Hei rakas A,
olinko silloin julma sinua kohtaan? Jos, niin anna anteeksi, yritin vain toimia oikein. Olen pahoillani, edelleenkin, en54811- 39781