FE:n loppu

lkpjpkjk

Flättärit: miksi kuu on erilainen pohjoisessa ja etelässä

32

389

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • inoioi

Vastauksia vuorokaudessa nolla (0) kpl. Eli se FE:stä. Loppu, slut.

• Auringonpimennyksessa aurinko pimentaa itse itsensa.

Eclipse photos show nothing there!

https://www.youtube.com/watch?v=9wppHpnCC9k

YouTuben kanavalta nimelta Jungle Surfer.

Myos kuunpimennyksessa kuu pimentaa itse itsensa.

• egreeeeeeeeeeeee

SItähän ei aloituksessa kysytty!

• pirskauskolisatro

Aurinko ja Kuu ovat muuttumattomia, tarkastelupaikan voi valita itse. Paikka, aika ja olosuhteet vaikuttavat siihen miltä ne näyttävät.

Tässä suomennettu pätkä Auringon vaelluksesta aivan vain viihteeksi:
      https://www.youtube.com/watch?v=nT6qUgcFiJI&t=329s

• No milla tavalla kuu sitten on erilainen pohjoisessa kuin etelassa?

• MatkustaItse

Parhaiten tämä selviää sillä että itse matkustaa katsomaan; niin ei kenellekään jää tarvetta inttää asiasta.

• KiinassaKuuOnKuumempi

Juu, minä olen ollut yli 60:ssä maassa enkä ole huomannut mitään erikoista.

• KiinaOnSamallaPuolella

Moniko näistä oli eteläisellä pallonpuoliskolla?

Voit käydä vaikka tuhannessa maassa pohjoisella ja Kuu on aina toki sama.

Toki vaaditaan sekin että katsot taivaalle.

• VastausNytLopultaEesTähä

Pallopäät: miksi se horisontti on aina tarkastelijan katseen korkeudella, oli sitten merenrannalla, vuorella, kuumailmapallossa, lentokoneessa tai avaruusraketissa? Aina.

• Eihän ole. Sen huomaa jo reittilennollakin.

• TurhaanPelkäät
        Sillei kirjoitti:

Eihän ole. Sen huomaa jo reittilennollakin.

Älä luulekkaan, että olet erittäin kehittynyt apina, joka liitelee kivenmurikalla ympäri ja ämpäri, ei mistään tullutta tyhjiötä.

Huvittava teoria, mutta todellisuudessa jonkun fantasiaa.

• Tarkastelijan katseen korkeus riippuu tietenkin vain siitä mihin tarkastelija katsoo.

• Dr.Doom

Eihän se olekaan aina samalla korkeudella. Maapallo vaan nyt sattuu olemaan sen verran suuri että vaikka nouset vaikka kymmenen kilometriin niin horisontti on laskenut vasta muutaman asteen alaspäin näkökentässä. Silmät eivät eroa kovin helpolla erota, kun katse kohdistuu automaattisesti horisontin rajaan. Sama juttu maan kaarevuuden kanssa, koska maapallo on niin suuri, erottaa kaarevuuden suunnilleen kun ollaan jo piitkällä avaruuden puolella. Ihan puhdasta matematiikkaa siis tämä.

• Flätöörth
        TurhaanPelkäät kirjoitti:

Älä luulekkaan, että olet erittäin kehittynyt apina, joka liitelee kivenmurikalla ympäri ja ämpäri, ei mistään tullutta tyhjiötä.

Huvittava teoria, mutta todellisuudessa jonkun fantasiaa.

En luulekaan, sillä olen erittäin kehittynnyt ihminen, joka asustaa maapallolla joka kiertää aurinkoa ja jota kiertää kuu :). Apinoiden erittäin läheisille sukulaisille ainakin älyllisesti on varattu oma littana lätty joka suljettu kuvulla ja matkustaa jättikilpikonnan selässä ilmeisesti veden ympäröimänä. (Huom! pidän Apinoita erittäin fiksuina eläiminä, joten littaotsat ja apinat älkäät ottako nokkiinne)

• lopullinen.ratkaisu
        Flätöörth kirjoitti:

En luulekaan, sillä olen erittäin kehittynnyt ihminen, joka asustaa maapallolla joka kiertää aurinkoa ja jota kiertää kuu :). Apinoiden erittäin läheisille sukulaisille ainakin älyllisesti on varattu oma littana lätty joka suljettu kuvulla ja matkustaa jättikilpikonnan selässä ilmeisesti veden ympäröimänä. (Huom! pidän Apinoita erittäin fiksuina eläiminä, joten littaotsat ja apinat älkäät ottako nokkiinne)

jos kaikenlainen nimittely ja pilkka on ainoa keino vastustaa lättämaa-todellisuutta niin kai se maapallo oli sitten väärä teoria

• hsruru
        Dr.Doom kirjoitti:

Eihän se olekaan aina samalla korkeudella. Maapallo vaan nyt sattuu olemaan sen verran suuri että vaikka nouset vaikka kymmenen kilometriin niin horisontti on laskenut vasta muutaman asteen alaspäin näkökentässä. Silmät eivät eroa kovin helpolla erota, kun katse kohdistuu automaattisesti horisontin rajaan. Sama juttu maan kaarevuuden kanssa, koska maapallo on niin suuri, erottaa kaarevuuden suunnilleen kun ollaan jo piitkällä avaruuden puolella. Ihan puhdasta matematiikkaa siis tämä.

Joo niin, ei voi nähdä kaarevuutta yhtään missään maapallolla, ja sitten ne laivat kuitenkin "katoavat horisontin taa kaarevuuden takia" ihan tossa parinkymmenen kilsan päässä, jep jep, päättäkää nyt jo pallopäät.

• Dr.Doom
        hsruru kirjoitti:

Joo niin, ei voi nähdä kaarevuutta yhtään missään maapallolla, ja sitten ne laivat kuitenkin "katoavat horisontin taa kaarevuuden takia" ihan tossa parinkymmenen kilsan päässä, jep jep, päättäkää nyt jo pallopäät.

Juuri näin... et näe itse maapallon kaarevuutta, vaan siitä johtuvan laivan, rakennuksen, tornin, vuoren tai jonkun muun maastonmuodon katoamisen horisontin taa. Kaksi täysin eri asiaa on nähdä kaarevuus tai nähdä jokin muu objekti mikä häviää tai kuvainnolisemmin vajoaa horisonttiin. Ymmärrän hyvin että littana otsa painaa aivoja littuun ja siksi tämä saattaa olla hieman vaikea käsittää, mutta onneksi olen ymmärtäväinen ja jaksan siitä huolimatta kerta toisensa jälkeen ja pyyteettömästi teitä littaotsia valistaa. Ei tarvitse kiittää.. ps. Jos jokin muu littanan maan väite kiinnostaa, niin kertokaa ihmeessa!

• Dr.Doom
        lopullinen.ratkaisu kirjoitti:

jos kaikenlainen nimittely ja pilkka on ainoa keino vastustaa lättämaa-todellisuutta niin kai se maapallo oli sitten väärä teoria

Niin ikävältä kuin nimittely varmasti tuntuukin, niin silti päätelmäsi on väärä. Nimittelyllä ja sillä onko maapallo todellisuudessa pallo vai pannukakku ei ole keskenään mitään tekemistä. Älykkyyden osalta sen sijaan voidaan tehdä karkea päätelmä tai jako niin, että littamaahan uskovien äo jää alle sadan ja maapallon palloksi tietävien äo ylittää sen satasen reippaasti. Semmoinen varsin pieni, mutta varsin vaikuttava ero kuitenkin :D

• fhfhffhfh
        Dr.Doom kirjoitti:

Juuri näin... et näe itse maapallon kaarevuutta, vaan siitä johtuvan laivan, rakennuksen, tornin, vuoren tai jonkun muun maastonmuodon katoamisen horisontin taa. Kaksi täysin eri asiaa on nähdä kaarevuus tai nähdä jokin muu objekti mikä häviää tai kuvainnolisemmin vajoaa horisonttiin. Ymmärrän hyvin että littana otsa painaa aivoja littuun ja siksi tämä saattaa olla hieman vaikea käsittää, mutta onneksi olen ymmärtäväinen ja jaksan siitä huolimatta kerta toisensa jälkeen ja pyyteettömästi teitä littaotsia valistaa. Ei tarvitse kiittää.. ps. Jos jokin muu littanan maan väite kiinnostaa, niin kertokaa ihmeessa!

Mitens se megazoomi kamerassa tuo sen laivan taas näkyviin sieltä kaarevuuden takaa?

• palloviski
        fhfhffhfh kirjoitti:

Mitens se megazoomi kamerassa tuo sen laivan taas näkyviin sieltä kaarevuuden takaa?

Kumma juttu kun tehokkaita zoomeja on ollut vapaasti saatavilla kymmeniä vuosia, kukaan ei ole asiaa tätä ennen "huomannut"...

• Dr.Doom
        fhfhffhfh kirjoitti:

Helppo vastaus...

1) Kiikareilla, kaukoputkella tai megazoomilla näkee pidemmälle kuin paljaalla silmällä, eikö?
        2) Siinä vaiheessa kun killisilmäsi lakkaa näkemästä laivan, vaihdat vaikkapa nyt siihen megazoomiisi ja näet laivan jälleen kokonaan
        3) Se että näet laivan jälleen kokonaan johtuu siitä että laiva ei ole vielä mennyt riittävän pitkälle horisontin taakse että se näyttäisi " vajonneen"
        4) Megazoomi ei siis tuo laivaa takaisin horisontin takaa, vaan vain takaisin näkökenttääsi
        5) Siinä vaiheessa kun laiva on tarpeeksi pitkällä megazoomikaan ei tuo sitä enää takaisin

Youtuubissa olevat lukuisat videot yrittävät tällä "silmänkääntötempulla" sumuttaa katsojia ja ainakin osaan näyttää uppoavan kuin kuuma veitsi voihin... en tiedä mistä on keksitty että se etäisyys jonka näet paljaalla silmällä olisi sama kuin raja horisontissa jossa kaarevuuden vuoksi objektit alkavat häviämään maapallon kaarevuuden taakse... jälleen vääriä ja valheellisia oletuksia... ei tartte kiittää... :D

• juaponsisko

Tässä on tyhjentävä ja oikeellinen höpötelmä miltä Kuu näyttää. Se näytetään pers`puoleltakin oikein.
      En mä tiijä mistä se sitten on kuvattu, Etelänavalta varmaankin, sieltä saa muuten tosi hyviä kuvia.
      https://www.youtube.com/watch?v=jdkMHkF7BaA

• njjbbb

Se kuun selitys puuttuu yhä!

• kuukkelit

Mikä ihmeen kuun selitys?

• pmpmpm

Luepa kuukkeli alkuperäinen "kysymys" ja selitä samalla, miksi tähtitaivas on erilainen pohjoisessa ja etelässä

• lknknk

"Kumma juttu kun tehokkaita zoomeja on ollut vapaasti saatavilla kymmeniä vuosia, kukaan ei ole asiaa tätä ennen "huomannut"..."

Asia on yksinkertainen: kaikilla tehokkaan zoomin ostajille sanottiin, ettei saa sitten paljastaa, ettö maa onkin pannukakku. Ja ne kaikki olivat ihan hiljaa!!

• VastausPuuttuu
        lknknk kirjoitti:

"Kumma juttu kun tehokkaita zoomeja on ollut vapaasti saatavilla kymmeniä vuosia, kukaan ei ole asiaa tätä ennen "huomannut"..."

Asia on yksinkertainen: kaikilla tehokkaan zoomin ostajille sanottiin, ettei saa sitten paljastaa, ettö maa onkin pannukakku. Ja ne kaikki olivat ihan hiljaa!!

Mitä tekemistä zoomilla on sen kanssa miltä Kuu näyttää?

Minä muuten ostelin tehokkaita zoomeja jo pari vuosikymmentä sitten, eikä kukaan pyytänyt mitään. Olen silmä kovana koittanut zoomailla sinne Tallinnan satamaan mutta perkele mitään ei näy.

• fe.malli

TOTTAKAI KUU ON ERILAINEN POHJOISESSA

"pohjoisessa" eli kiekon muotoisen lättämaan keskustassa kuu näyttää tietysti erilaiselta kuin "etelässä" eli lättämaan sulan alueen ulkokehällä, jota kuu ei kierrä vaan ohittaa kiertäessään "pohjoista"

• ValotaAsiaa

Selittäisitkö hieman lisää mitä tälla tarkoitat?

Miten tuolla selittyy se että eri laidasta kasvaa/vähenee?

Ja kun oli taannoin Kuun-pimennys eri laidat pimeni.

Samoin se pintakuvio on eri laidoilla.

• kaikki.on.ylösalasin

Kuu ja tähtitaivas näkyy ylösalaisin käännettynä eteläisellä pallonpuoliskolla, mikä kiistattomasti todistaa olevamme pallon pinnalla. Olin juuri aikeissa avata ketjun samasta aiheesta mutta tämä kaveri ennätti ensin.

• dddddddddddddddddddddd

Joo, kuutahan ei FE-teoria kata. Siksi ovat hiljaa tästä asiasta.

• Dr.Doom

Olihan siitä jotain, että on noin 50km halkaisijaltaan, itse valaiseva, todennäköisesti littu sekin ja kiertää auringon kanssa laajenevaa ja supistuvaa spiraalia kehää vuodenajasta riipuen ja tietty sen "meitä" ympäröivän kuvun sisäpuolella auringon kanssa. Lättymaa ei pyöri, mutta sen sijaan etenee 9,81m/s ylöspäin mikä selittää sen miksi lättäotsan lapaset roikkuu, kun painovoimaa ei ole olemassa. Kuun ja auringon pitää siis myös mennä "ylöspäin" samalla vauhdilla, kun muuten joko törmäisimme niihin tai sitten ne törmäisivät kupuun jos kulkisivat nopeammin kuin maaplätty.. tai jos kupua ei olisikaan, niin lentäisivät avaruuteen... ihan niin kuin sen flättiesimerkin jättilentokoneelle kävisi jos se ei korjaisi jatkuvasti kurssiaan alaspäin, niin avaruuteenhan se suorastaan singahtaisi :D Sitten sama ilman vittuilua sitaattien sisään kirjoitettuna " "... no se olikin sitten siinä...

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille

Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?
      Ikävä
      158
      1381
    2. Heikki Silvennoinen ( Kummeli)

Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on
      Kotimaiset julkkisjuorut
      49
      1195
    3. Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos

Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä
      Maailman menoa
      23
      1131
    4. Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?

Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?
      Sinkut
      211
      1070
    5. Mitä toivot

ensi vuodelta? :)
      Ikävä
      126
      1041
    6. Hyvää huomenta 18. luukku

Hyvää keskiviikkoa. Vielä pari päivää ja sitten on talvipäivänseisokki. 🎄🌌❄️😊❤️
      Ikävä
      223
      984
    7. Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?

Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk
      Pyhäjärvi
      307
      947
    8. Haluaisin vain varmistua

Sinusta tarpeeksi.
      Ikävä
      42
      919
    9. Olet sä silti

Ihana ❤️ tykkään
      Ikävä
      72
      885
    10. Minkä merkkisellä

Autolla kaivattusi ajaa? Mies jota kaipaan ajaa Mersulla.
      Ikävä
      73
      869
    Aihe