Sain tarpeettoman sakon liikenneonnettomuudessa

OlisipaNimimerkkejä

Eilen noin 19.00 aikaan Oulussa ajoin kiertoliittymään ja pysähdyin odottamaan ja katsomaan ennen kuin menin kiertoliittymään. En nähnyt ketään joten menin kieroliittymään. Autoni oli jo kokonaan kiertoliittymän viivan toisella puolella sitten huomasin auton ja en kerennyt jarruttaa auton takaosa osui autoni keulaan. Kietoliittymän kaista oli leveä ja siinä olisi periaattessa mahtunut kaksi autoa mutta kieroliittymähän on yksi kaistainen. Koska jäljet ovat näin sain sakon (toisen auton kuski oli Venäläinen). Minusta ja kysymiltäni henkilöiltä minä en ajannut hänen perään vaan asia oli toisinpäin. Mitä olisi syytä tehdä nyt saatuani sakon.

27

518

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 5372

      Sekavaa kerrontaa
      """auton takaosa osui autoni keulaan"""

      """minä en ajannut hänen perään vaan asia oli toisinpäin."""
      ***

      Vaihtoehto 1:
      - Maksat sakon

      Vaihtoehto 2:
      - Yrität rotan oppien mukaan kiistää sakon ja väität venäläisen tulleen myöhemmin ympyrään kuin sinä ja näinollen sinun ei tarvinnut väistää tätä. Tarkkaile huvittuneita vinoja hymyjä.

      Joka tapauksessa on tärkeä, että huolellisesti pohdit syytä miksi et nähnyt tätä toista ja teet tarvittavat korjausliikkeet.

      • Eilen..tänään.ei

        " Yrität rotan oppien mukaan kiistää sakon ja väität venäläisen tulleen myöhemmin ympyrään "

        ei se ratkaise kuka tulee ensin ympyrään, vaikka pystyis todistamaan.
        kolhu paikka ratkaisee.


      • Eilen..tänään.ei kirjoitti:

        " Yrität rotan oppien mukaan kiistää sakon ja väität venäläisen tulleen myöhemmin ympyrään "

        ei se ratkaise kuka tulee ensin ympyrään, vaikka pystyis todistamaan.
        kolhu paikka ratkaisee.

        Jos pystyy todistamaan, niin kyllähän se lain mukaan ratkaisee. Ympyrään tulevan kun on väistettävä ympyrää käyttäviä. Kolhun paikalla ei ole väliä.


      • JoguVaa
        TheRat kirjoitti:

        Jos pystyy todistamaan, niin kyllähän se lain mukaan ratkaisee. Ympyrään tulevan kun on väistettävä ympyrää käyttäviä. Kolhun paikalla ei ole väliä.

        Just-just.

        Ja kolmion takaa tulevan ei tarvitse väistää risteävää liikennettä, jos tulija on ajanut kolmion ohi suojatien päälle. Silloin kolmio ei koske enää tulijaa ja tulija on oikelta tulija, jota väistettävä.
        Siis lain mukaan.

        EOC


      • JoguVaa kirjoitti:

        Just-just.

        Ja kolmion takaa tulevan ei tarvitse väistää risteävää liikennettä, jos tulija on ajanut kolmion ohi suojatien päälle. Silloin kolmio ei koske enää tulijaa ja tulija on oikelta tulija, jota väistettävä.
        Siis lain mukaan.

        EOC

        Öh, ei?
        Kolmion takaa tultaessa risteävää tietä tulijaa pitää väistää, ellei:
        - liikennemerkein ole osoitettu poikkeavaa etuajo-oikeutettua suuntaa tai
        - kyseessä ole liikenneympyrä

        Kolmion vaikutus kyllä jatkuu koko risteyksen ajan.


      • TheRat kirjoitti:

        Öh, ei?
        Kolmion takaa tultaessa risteävää tietä tulijaa pitää väistää, ellei:
        - liikennemerkein ole osoitettu poikkeavaa etuajo-oikeutettua suuntaa tai
        - kyseessä ole liikenneympyrä

        Kolmion vaikutus kyllä jatkuu koko risteyksen ajan.

        Etu-ajo oikeus on täysin väärä termi, on vain väistämisvelvollisuus. Kolmion takaa tulijan on väistettävä risteävällä väylällä olevaa liikennettä, noudatettava erityistä varovaisuutta ja liityttävä liikenteeseen muuta liikennettä vaarantamatta.


      • JoguVaa
        TheRat kirjoitti:

        Öh, ei?
        Kolmion takaa tultaessa risteävää tietä tulijaa pitää väistää, ellei:
        - liikennemerkein ole osoitettu poikkeavaa etuajo-oikeutettua suuntaa tai
        - kyseessä ole liikenneympyrä

        Kolmion vaikutus kyllä jatkuu koko risteyksen ajan.

        Rotta, alat perumaan aikaisempia puheitasi?

        Kolmion vaikutus ei lopukaan, kun ollaan jo suojatien päällä? Näin olet perustellut omituista, itsekeksittyä ympyrän ajojärjestystä.
        ***

        Liikenneympyrään tultaessa "risteävä tie" on liikenneympyrä.


      • sonnypruitti kirjoitti:

        Etu-ajo oikeus on täysin väärä termi, on vain väistämisvelvollisuus. Kolmion takaa tulijan on väistettävä risteävällä väylällä olevaa liikennettä, noudatettava erityistä varovaisuutta ja liityttävä liikenteeseen muuta liikennettä vaarantamatta.

        Se nyt sattuu olemaan lain käyttämä termi:
        > Merkki 231
        >
        > Merkillä osoitetaan, että risteykseen tulevan ajoneuvon on väistettävä ajoneuvoja ja
        > raitiovaunuja, jotka saapuvat risteykseen risteävältä tieltä tai etuajo-oikeutetulta
        > suunnalta.


      • JoguVaa kirjoitti:

        Rotta, alat perumaan aikaisempia puheitasi?

        Kolmion vaikutus ei lopukaan, kun ollaan jo suojatien päällä? Näin olet perustellut omituista, itsekeksittyä ympyrän ajojärjestystä.
        ***

        Liikenneympyrään tultaessa "risteävä tie" on liikenneympyrä.

        > Kolmion vaikutus ei lopukaan, kun ollaan jo suojatien päällä? Näin
        > olet perustellut omituista, itsekeksittyä ympyrän ajojärjestystä.

        Sekoitat minut pahasti johonkuhun toiseen. Minun näkemykseni on, että kolmion vaikutus liikenneympyrässä on koko ympyrän alueen kokoinen ja ajojärjestynäkemykseni ei ole omaa keksintöäni, vaan merkin 231 määritelmästä kumpuava.

        Täällä yleisesti esitetty näkemys, että liikenneympyrä on oma tiensä, jossa on useita risteyksiä aiheuttaisi toki kuvaamasi kaltaisen järjettömän tilanteen, jossa kolmion vaikutus loppuisi heti ympyrään tulon jälkeen ja liikennemerkin määritelmä olisi järjetön. Tuo näkemys lähtee vain siitä, että jonkun on pitänyt itselleen yrittää perustella lakiin perustumaton vilkutusohje. Sääli sinänsä, että tuo perustelu on järjetön jo sinänsä, vilkutusohjeistus kun ei ollenkaan perustu siihen, onko risteyksiä yksi vai miljoona, vaan siihen aikooko risteyksessä kääntyä...


      • JoguVaa
        TheRat kirjoitti:

        > Kolmion vaikutus ei lopukaan, kun ollaan jo suojatien päällä? Näin
        > olet perustellut omituista, itsekeksittyä ympyrän ajojärjestystä.

        Sekoitat minut pahasti johonkuhun toiseen. Minun näkemykseni on, että kolmion vaikutus liikenneympyrässä on koko ympyrän alueen kokoinen ja ajojärjestynäkemykseni ei ole omaa keksintöäni, vaan merkin 231 määritelmästä kumpuava.

        Täällä yleisesti esitetty näkemys, että liikenneympyrä on oma tiensä, jossa on useita risteyksiä aiheuttaisi toki kuvaamasi kaltaisen järjettömän tilanteen, jossa kolmion vaikutus loppuisi heti ympyrään tulon jälkeen ja liikennemerkin määritelmä olisi järjetön. Tuo näkemys lähtee vain siitä, että jonkun on pitänyt itselleen yrittää perustella lakiin perustumaton vilkutusohje. Sääli sinänsä, että tuo perustelu on järjetön jo sinänsä, vilkutusohjeistus kun ei ollenkaan perustu siihen, onko risteyksiä yksi vai miljoona, vaan siihen aikooko risteyksessä kääntyä...

        Puhuin ajojärjestyksestä ympyrässä. En nyt ehdi taas jankuttamaan tästä asiasta kanssasi. Ehkä joku muu...


      • JoguVaa kirjoitti:

        Puhuin ajojärjestyksestä ympyrässä. En nyt ehdi taas jankuttamaan tästä asiasta kanssasi. Ehkä joku muu...

        Minun käsitykseni ajojärjestyksestä ympyrässä perustuu tieliikenneasetukseen ja siihen, että kolmion vaikutus on koko ympyrän mittainen.

        Ajojärjestys on hyvin yksinkertainen: se joka on ensimmäisenä ympyrässä on etuajo-oikeutettu ympyrään myöhemmin saapuviin nähden.


    • dippadaadappadii

      Mitähän tuon toisen sukunimi vaikuttaa asiaan?

    • muutväistää

      Oliko se näitä ympyrään paahtajia?

      • puusilmä_vauhdissa

        Ei taida 0,5 promillen humala riittää tuollaisen tekstin kirjoittamiseen. Sakko tuli täysin aiheesta, vrt. ajoin epähuomiossa väärän talon pihaan ja törmäsin puuhun, jota minulla ei ole. Selkeästi kyseessä on normaali "järkiautoilija" eli puusilmä, jonka liikkuminen perustuu ensisijaisesti hyvään tuuriin ja toissijaisesti siihen, että seurataan edelläajavan perävaloja.


    • ertyuiopå3

      Sekava kerronta, Kannatta maksaa tai maksat myöhemmin enenmmän, paljon enemmän

      Jos törmään minuun, se maksaa sakon, naarmu 600 e, 10mmx10mm 1 mm syvä kolhu 1500 e.

    • pakumies671

      Jos joudut pysähtymään ennen ajamistasi tyhjään liikenneympyrään, on ajokuntosi kelvoton. Olet ajanut kännissä, huumeissa tai olet ikäsi takia rattijuopon tasolla.

    • hyihyi

      -----Siis, ajoit kiertoliittymään------ja pysähdyit odottamaan ja katsomaan ennen kuin menit kiertoliittymään------et nähnyt ketään ja menit kieroliittymään-------- Tästä kertomuksesta päätellen olet ansainnut sakon. Olet ajanut auton perään siinä kiertoliittymässä koska autosi oli jo kokonaan liittymässä jossa oli jo toinen auto. Juurihan kerroit, että et nähnyt ketään. silloin ei saa ajaa jos ei näe mitään eikä ketään. Usko tai älä mutta et osaa liikkua liikenteessä.

    • OlisipaNimimerkkejä

      Tarkoitin siis sitä, kun tulin kiertoliittymään, siellä ei ollut ketään. Katsoin ensin oikealle, sitten ylös ja alas, mutta en huomannut katsoa vasemalle. Jostain kumman syystä tämä venäläinen tuli vasemmalta eikä oikealta, kuten kuvittelin

    • OlisipaNimimerkkejä

      Katsoin kartasta, että Venäläiset tulevat oikealta ja Ruotsalaiset vasemmalta.

    • kannattaa-ajatella

      Aloittajalla taitaa olla supistunut näkökenttä, kyllä muuten normaalin näköinen näkee.

      Jos sait sakon, se oli hyvä huomautus ja tarkkaile ajotyyliä.
      Tuollaisia alkaa usei tulemaan uusia muutaman kuukauden jälkeen ja sitten on hyvä luopua kortista, varsinkin jos on isoisä, ettei tuota tuskaa jälkeläisille.

    • jhuiliu

      Yksi mahdollisuus on että toinen tuli kiertoliittymään niin kovaa ettei törmääjä ehtinyt tehdä mitään. Kohdalleni on osunut kun olen ollut ensimmäisenä kääntynyt kietoliittymän kaistalle niin toisesta risteyksestä tulee auto melkein päälle. Jos olen ennen tuota autoa ylittänyt kuitenkin kiertoliittymän kaista ja ajamassa liittymään niin etuajo oikeus on ymmärtääkseni minulla ei sillä joka tuli reilua ylinopeutta sisään jälkeeni.

      • Ofkkfkfkfkf

        Miten sitten tämä tumpelo onnistui ajamaan sen ”kaaharin” perään? Teoriassa ehkä mahdollista, jos tuo toinen tuli kahtasataa , eikä tumpelo mitenkään voinut nähdä edessään ollutta autoa.. käytännössä lähes mahdotonta.

        Ympyrää kiertävällä on etuajo-oikeus ja varsinkin jos ympyrää kiertävän perään onnistuu ajamaan, niin kyllä on hyvin vaikeaa kääntää tilannetta venäläisenkään syyksi.


      • rtyui67

        "........ei sillä joka tuli reilua ylinopeutta sisään jälkeeni."

        ei kannata väittää tai kertoa asioita joita ei pysty todella todistamaan, saa itselleen vain harmia. Jos on 150 e sakko ja bonusmenetys, ei kannata tehdä asiasta ongelmaa, ehkä 2 vuodeksi.


    • Sinun.huomiovirhe

      Maksaa sakko, mennä näkötestiin.

      Minulla oli myös näköhäiriöitä, kun ostin uuden auton ja ajoin sen ekaa kertaa kotiin pikkukaupungissa, olin lähellä ajaa kolarin kun en nähnyt ketään risteyksessä ja sitten kuitenkin siinä oli/tuli joku.

      Huomioni kiintyi vaan johonkin, lääkäri kyseli oliko radio voimakkaalla äänellä, veikö se huomion, vaiko uuden auton ajattelu. En tiedä se oli 4 uusi auto ja ajanut oli jo yli 300 tkm.

      Voi olla myös osittainen värisokeus ja muutamat ei aina, joka hetki heti eroita mustaa tai hyvin tummaa autoa.

    • outojatilanteitariittää

      Tiedän tapauksen jossa autoilija ajoi liikenneympyrässä toisen perään siitä syystä, että edessä ajanut jarrutti ympyrässä koska oli pelästynyt, että seuraavasta liittymästä tulee joko niin lujaa että näytti että tulee päälle.

      Ei tosin ole tietoa miten syyllisyys ja maksukuvioit menivät tapauksessa. Peräänajaja on useimmiten syyllinen. Niin todennäköisesti tässäkin tapauksessa vaikka edellä ajava "väisti" väärin tekemällä äkkijarrutuksen.

    • OpetanJosKysyt

      Turha kysymys. Sinä vastaat (vakuutus) töppäilystäsi ihan itse. Ympyrässä olevalla on etuoikeus (kolmion takia) ja sinun tulee kunnioittaa sitä eikä ängetä väkisin - olit väärässä ja jos et sitä tajua, olet vielä enemmän väärässä.

    • olipas.tyhmä.aloitus

      "ajoin kiertoliittymään ja pysähdyin odottamaan ja katsomaan ennen kuin menin kiertoliittymään"

      Vaikka onkin vanha juttu niin mitenkä tuo nyt meni, "ajoin kiertoliittymään ennenkuin menin kiertoliittymään", eikä sinne pysähdytä ja jäädä odottamaan tulisiko jostain joku.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nesteen bensapumput pois, tilalle latausasemat

      Näin se maailma muuttuu, kun Suomessakin liikenneasemat lopettavat polttoaineiden myynnin ja tarjoavat enää sähköä autoi
      Maailman menoa
      194
      1977
    2. Mietin sinua nainen

      Ikävöin sinua enemmän kuin voin myntää. Ajattelin et laitan sinulle viestriä (kirjoitin jo puhelimeen viestin) Sitten
      Ikävä
      64
      1356
    3. Kyllä suoraan

      Sanottua vi.tu.taa. Miksi en toiminut silloin. Sama kun olisi heittänyt smagardin menemään.
      Ikävä
      59
      1105
    4. Haluan sinua mies

      Saat minut kuumaksi.
      Ikävä
      62
      1025
    5. Voisitko nainen kertoa mulle

      Tykkäätkö sä musta, vai unohdanko koko jutun? Mä en viitti tulla sinne enää, ettei mua pidetä jonain vainoajana, ku sun
      Suhteet
      152
      1006
    6. Härsilällä jännät paikat, saako hän 30 päiväsakkoa Rasmuksen tapauksesta

      Syyttäjä vaatii peräti kolmekymmentä päiväsakkoa Härsilälle, vaikka todistajan mukaan Rasmus aloitti nuhjaamisen, jossa
      Lapua
      82
      952
    7. Nainen, viime aikoina olen itkenyt sinua yhä useammin

      Niin kuin juuri äsken. Aamulla näin myös unta sinusta. Koskin unessa hiuksia päälaellasi, ja pyytelin sitä heti anteeksi
      Ikävä
      54
      818
    8. Voitaisiinko harjoitella rakas

      Näiden tekoa? 👶👶👶👶👶👶
      Ikävä
      82
      810
    9. Ne alkaa aina yhdeltä

      jos mies et ole sattunut huomaamaan!
      Ikävä
      81
      739
    10. Oisko jii-miehelle jollakin asiaa

      Jos vaikka on jäänyt joku asia sydämen päälle.
      Ikävä
      62
      734
    Aihe