Miten saisin painon putoamaan?

LäskiäJaLotinää

Miten laihduttaminen onnistuisi parhaiten?
Painoa kertyy lisää kaiken aikaa ja nyt pitäisi saada käydä kääntymään laskuun.
Mitä minun pitäisi tehdä?
Vihjeitä ruuasta ja liikunnasta, please!

168

7203

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • "Yksin-kertaisesti sitten:

      Apetit pakaste-vihannekset ja kasvikset, sekä Kukka-Kaali.
      300gr. ja 250gr. X 2.SF 300gr. X 1 SF.
      10-12 kpl. Broilerin paisti-leikkeitä 800gr.SF
      Vaihto-ehtona tar-tar leikattua laatu-naudan lihaa 2% 850gr.SF
      Leipinä Täysj. Ruis ja Vehnä 1 X 2vpl.SF
      Juustoportti Luomu-Kirnu-Voi.SF
      Juustoportti Luomu-viili 6kpl.SF
      Valio Maito 3ltr. luomu rasvaton.SF
      Omenaa, Mandariinia tms.Osittain SF
      Viikon eväs.
      Maksaa mitä maksaa"
      -
      Höyryttäessä TODELLA paljon Valko-Sipuli jauhetta Vihannes-kerrosten väliin.
      -
      Satunnaisesti Maksa-Laatikkoa vitamiinien vuoksi.

      H.

      • Etkö syö mitään muuta koko viikkoon?
        Syön satunnaisesti pakastevihanneksia, yleensä maissia tai herne-maissi-paprikaa. Teen mieluummin tuoresalaattia siihen öljyä ja balsamico etikkaa.
        Kanassa on parasta siivet tai koivet, muu osa on aika mautonta paitsi jos pilkkoo pieneksi, paistaa pannulla ja maustaa hyvin.
        Kalaa harvemmin kuin kerran viikossa.
        En juuri välitä lihasta, jauhelihaa ostan, joskus paistista ja välillä sika-nautaa, on ruokia joista tulee parempia rasvaisemmasta jauhelihasta.
        Minulla ei ole kolestrolia eikä verenpainetta. En ole lihava, mutta en laihakaan.


      • mielikki.mummo kirjoitti:

        Etkö syö mitään muuta koko viikkoon?
        Syön satunnaisesti pakastevihanneksia, yleensä maissia tai herne-maissi-paprikaa. Teen mieluummin tuoresalaattia siihen öljyä ja balsamico etikkaa.
        Kanassa on parasta siivet tai koivet, muu osa on aika mautonta paitsi jos pilkkoo pieneksi, paistaa pannulla ja maustaa hyvin.
        Kalaa harvemmin kuin kerran viikossa.
        En juuri välitä lihasta, jauhelihaa ostan, joskus paistista ja välillä sika-nautaa, on ruokia joista tulee parempia rasvaisemmasta jauhelihasta.
        Minulla ei ole kolestrolia eikä verenpainetta. En ole lihava, mutta en laihakaan.

        Jos ei sinulla ole kolesterolia eikä verenpainetta, niin et ole hengissä.
        Zombie ehkä?


      • Tellukka kirjoitti:

        Jos ei sinulla ole kolesterolia eikä verenpainetta, niin et ole hengissä.
        Zombie ehkä?

        :DD saatan olla. Sittenhän en kuole ikinä. Käyskentelen vain hautausmaiden kulmilla varsinkin täyden kuun aikaan.
        Toistaiseksi en ole vielä elävä ruumis, paineita ja muutakin on vielä sen verran että hengissä kituuttelen.


      • mielikki.mummo kirjoitti:

        Etkö syö mitään muuta koko viikkoon?
        Syön satunnaisesti pakastevihanneksia, yleensä maissia tai herne-maissi-paprikaa. Teen mieluummin tuoresalaattia siihen öljyä ja balsamico etikkaa.
        Kanassa on parasta siivet tai koivet, muu osa on aika mautonta paitsi jos pilkkoo pieneksi, paistaa pannulla ja maustaa hyvin.
        Kalaa harvemmin kuin kerran viikossa.
        En juuri välitä lihasta, jauhelihaa ostan, joskus paistista ja välillä sika-nautaa, on ruokia joista tulee parempia rasvaisemmasta jauhelihasta.
        Minulla ei ole kolestrolia eikä verenpainetta. En ole lihava, mutta en laihakaan.

        "mielikki.mummo"

        Täältä löytyy myös tarinaani siitä millä tällä-hetkellä elän.
        Siinä näyttelevät tuoreet Kantarellit ja Mansikat suurta osaa.
        Sekä kerma.
        Mutta talvisin pää-asiassa tuolla reseptillä menen.
        Vaihtelua etsin erilaisilla mausteilla.
        Talvi-hedelmäni ovat pakaste-Mustikat.
        Apetit SF

        H.


      • hunksz kirjoitti:

        "mielikki.mummo"

        Täältä löytyy myös tarinaani siitä millä tällä-hetkellä elän.
        Siinä näyttelevät tuoreet Kantarellit ja Mansikat suurta osaa.
        Sekä kerma.
        Mutta talvisin pää-asiassa tuolla reseptillä menen.
        Vaihtelua etsin erilaisilla mausteilla.
        Talvi-hedelmäni ovat pakaste-Mustikat.
        Apetit SF

        H.

        Tarkennus:
        Talvi-hedelmiäni ovat myös pakaste-Mustikat.

        H.


      • OnHyväOlla

        "Apetit pakaste-vihannekset ja kasvikset, "
        Olen katsellut että niissä on usein suolaa, muut ei kai laita niin ahkerasti pakasteisiin suolaa kuin Apet.

        "Valio Maito 3ltr" myös tuosta tulee suolaa ja kolesterolia.

        Vältän suolaa ja kun siinä onnistun, voin jättää kaikki verenpainelääkkeet pois. Paineet 110/60 syke 52.

        Vältän suolaa myös kun laihdutan, kerran vuodessa, usein syyskuussa noin 3-6 kiloa. Toinen kirjoitukseni kun laihduta,


    • Ainoa konsti omalla kohdallani on ollut syödä vähemmän..)) Neljä kiloa on pudonnut aika vähällä vaivalla ja sopivassa tahdissa. Ruokavalioni on aina ollut kasvisvoittoinen ja olen täydentänyt sitä hapanmaitotuotteilla, kansanmunilla , pähkinöillä ja pavuilla.
      En tiedä olisiko proteiinin lisääminen vaikuttanut siihen, että makeannälkää ei enää juuri ole ja missä määrin hiilihydraatien vähentäminen on vaikuttanut painonpudotukseen.
      Minulla ei kyllä alunalkaenkaan ollut merkittävää ylipainoa, painoindeksin ylärajoilla mentiin, mutta silti olo on nyt parempi ja kevyempi ainakin..))
      Tsemppiä sessioon, kyllä se siitä...

      • "kansanmunilla ,"

        Kiitos demeter1, koska sait aikaan päivän naurut minulle. Toki ymmärrän tuon "kirotun virheen", mutta tilannekomiikka naurattaa aina juuri sillä hetkellä, kun sen kuulee tai lukee.


      • Kristiina23 kirjoitti:

        "kansanmunilla ,"

        Kiitos demeter1, koska sait aikaan päivän naurut minulle. Toki ymmärrän tuon "kirotun virheen", mutta tilannekomiikka naurattaa aina juuri sillä hetkellä, kun sen kuulee tai lukee.

        Kiitos samoin, ilonpisaroita, niitä ei ole koskaan liikaa.

        Ja oikeasti, tuo kansanmunatkin voisivat auttaa laihduttamisessa, sillai runsaasti käytettyinä :-)). Pitäisi vaan olla laatuluokiteltuja.


      • Onneksi täällä ei ole niitä "myrkkymunia" jota toisaalla on, mikäli ei nämä "kansanmunat" niitä ole?D Voi heko, heko minua!D

        palaan aloitukseen;
        Niin, ne munat ja täysin hiilihydraatiton ruokavalio varmasti laihduttaa, mutta, mutta, siinä tulee ketoosi, siis virtsa värjäytyy, jonka ne tikut osoittaa. Sitä en tiennyt, kun itse laihdutin ja laihduin, tosin nopeasti, mutta myös palasin entiseen, koska ei ollut motivaatiota muuten muuttaa elintapojaan.

        Jokainen voi googlata, mitä ketoosi on ja kuinka se vaikuttaa elimistössä, joten en "ikimaailmassa" enää tee samoin.

        Varmin keino ruokailussa, kuin myös rahojen käytössä on pitää ainakin muutaman viikon kirjanpitoa, mutta rehellisesti, siis laittaa joka suupala ja sentti ylös.


      • Heh, kiitos palautteesta Kristiina23 ja Suvenkorento..)) Ilman sitä olisin itsekin jäänyt paitsi hyvistä nauruista... Pitäisköhän oikein testata uudissana ? Kirjoittaa kauppalistaan ja pyytää myyjää hakemaan kansanmunia, siis mieluummin naispuolista myyjää..))
        Mutta vakavasti: alan olla epätoivoinen näiden silmieni kanssa. Odotan kaihileikkausta ja sitä ennen ei kuulemma pidä uusia silmälaseja, joilla en näe juuri mitään. Kolmien silmälasien kanssa vuorottelen ja tulos on sitten tuota rataa...
        Tuosta uudissanasta tuli mieleeni anekdootti, pikkuhäijy tarina sekin. Joku kielimies oli sitä mieltä, että "keho" - sanaa pitää käyttää, kun puhutaan elävästä ruumiista. Hän meni yleiseen saunaan ja pyysi sanoittajaa pesemään kehonsa. Topakka saunoittaja totesi: "ruumiin minä pesen, mutta kehon saatte pestä itse". Niin että eipä ollut häävi menestys silläkään sanalla.


      • YksKansalainen

        Noh kunhan ei ole mun munia;)


      • YksKansalainen kirjoitti:

        Noh kunhan ei ole mun munia;)

        Ovatko ne kaupan ? ..)) Ei niin, että kauppaa kävisin, mutta aina sitä voi seurata markkinoita....


      • demeter1 kirjoitti:

        Heh, kiitos palautteesta Kristiina23 ja Suvenkorento..)) Ilman sitä olisin itsekin jäänyt paitsi hyvistä nauruista... Pitäisköhän oikein testata uudissana ? Kirjoittaa kauppalistaan ja pyytää myyjää hakemaan kansanmunia, siis mieluummin naispuolista myyjää..))
        Mutta vakavasti: alan olla epätoivoinen näiden silmieni kanssa. Odotan kaihileikkausta ja sitä ennen ei kuulemma pidä uusia silmälaseja, joilla en näe juuri mitään. Kolmien silmälasien kanssa vuorottelen ja tulos on sitten tuota rataa...
        Tuosta uudissanasta tuli mieleeni anekdootti, pikkuhäijy tarina sekin. Joku kielimies oli sitä mieltä, että "keho" - sanaa pitää käyttää, kun puhutaan elävästä ruumiista. Hän meni yleiseen saunaan ja pyysi sanoittajaa pesemään kehonsa. Topakka saunoittaja totesi: "ruumiin minä pesen, mutta kehon saatte pestä itse". Niin että eipä ollut häävi menestys silläkään sanalla.

        Tuo saunottajan ammatti se vasta luonnetta vaatii, on monenmoista pestävää ;-))


      • YksKansalainen kirjoitti:

        Noh kunhan ei ole mun munia;)

        Markkina-arvo on hyvä aina silloin tällöin testata....


    • tänäänkevyenä

      Tee ruokapäiväkirja! Kirjoita jokainen syömäsi suupala ja juomasi neste ylös, päivän päätteeksi laske nauttimasi kalorit yhteen, näin saat käsityksen ylensyöntisi määrästä ja huomaan kuinka suuret erot on eri ruokien kalorimäärissä.
      Itse ostin laihdutukseni alussa valmiseineksiä, niistä on helppo katsoa kalorimäärät, osassa ruokia on 300 gr annoksessa alle 300 kaloria ja osassa yli 1000, niitä seuraamalla on helpompi mieltää mitä EI kannata syödä edes itse tehtynä tai ravintolassa.

      • lihottavat_hiilarit_pois

        Tottahan se on, että laihtuu, jos syö vähemmän kuin kuluttaa, mutta einekset ovat roskaruokaa. Syö pelkästään vihanneksia, kalaa, kanaa,lihaa, kananmunia, pähkinöitä ja jonkin verran hedelmiä niin ainakin pysyy terveellisellä puolella eikä kaloreita tarvitse kummemmin laskeskella kunhan ei edä mitään torkuttomia mättöjä.


      • lihottavat_hiilarit_pois kirjoitti:

        Tottahan se on, että laihtuu, jos syö vähemmän kuin kuluttaa, mutta einekset ovat roskaruokaa. Syö pelkästään vihanneksia, kalaa, kanaa,lihaa, kananmunia, pähkinöitä ja jonkin verran hedelmiä niin ainakin pysyy terveellisellä puolella eikä kaloreita tarvitse kummemmin laskeskella kunhan ei edä mitään torkuttomia mättöjä.

        noista eineksistäkin on nykyään kirjoitettu
        ettei ne ookkaan niin epäterveellisiä niinkun niistä taannoin puhuttiin
        mää söin pari kuukautta kesällä pelkkää salaattia jossa oli kaikenmaailman kasvikset
        mutta täytyy sanoo etten nyt oo muutamaan viikkoon enää halunnu salaattia syödä
        porkkanan kyllä puren porkkanana paprikan paprikana parsakaalin parsakaalina
        lehtikaalia leivän päällä mutta niitten sekoitus rupes tökkiin
        juu ja kananmunat oksettaa
        niitä en oo syöny lähes kahteenkymmeneen vuoteen.


      • hmpff
        aina.i.ankeinenn kirjoitti:

        noista eineksistäkin on nykyään kirjoitettu
        ettei ne ookkaan niin epäterveellisiä niinkun niistä taannoin puhuttiin
        mää söin pari kuukautta kesällä pelkkää salaattia jossa oli kaikenmaailman kasvikset
        mutta täytyy sanoo etten nyt oo muutamaan viikkoon enää halunnu salaattia syödä
        porkkanan kyllä puren porkkanana paprikan paprikana parsakaalin parsakaalina
        lehtikaalia leivän päällä mutta niitten sekoitus rupes tökkiin
        juu ja kananmunat oksettaa
        niitä en oo syöny lähes kahteenkymmeneen vuoteen.

        Niissä eineksissä käytetään eniten halpaa transrasvaa, joka ei ole keholle kovin terveellistä. Niitä ei mun käsittääkseni tarvitse edes mainita selosteessa.


      • hmpff kirjoitti:

        Niissä eineksissä käytetään eniten halpaa transrasvaa, joka ei ole keholle kovin terveellistä. Niitä ei mun käsittääkseni tarvitse edes mainita selosteessa.

        en oo niihin niin perehtyny kun en niitä syö
        mutta paljon niitä syödään kun ne on niin helppoja
        ja jos ei muuten kauheesti rasvaa käytä
        niin kai se elimistö jonkun verran kestää.


      • tänäänkevyenä
        hmpff kirjoitti:

        Niissä eineksissä käytetään eniten halpaa transrasvaa, joka ei ole keholle kovin terveellistä. Niitä ei mun käsittääkseni tarvitse edes mainita selosteessa.

        KIRJOITIN:
        "Itse ostin laihdutukseni alussa valmiseineksiä, niistä on helppo katsoa kalorimäärät, osassa ruokia on 300 gr annoksessa alle 300 kaloria ja osassa yli 1000, niitä seuraamalla on helpompi mieltää mitä EI kannata syödä edes itse tehtynä tai ravintolassa. "

        Eli tuskin on haittaa einesten syönnistä vaikka esim. kuukauden ajan jos niiden avulla löytyy balanssi ruuan annoskoon ja kalorien suhteen, sillä suurin syy liikalihavuuteen on liian kaloripitoinen ruoka/herkut ja liian suuret annoskoot. Omia suosikkejani olivat kinkku- ja lohikiusaukset sekä pinaattikeitto.

        Tiedän ihmisiä jotka ovat syöneet koko ikänsä muuta kuin itse tehtyä ruokia ja silti ovat hengissä ja sitten tiedän ihmisiä jotka ovat huonossa hapessa vaikka syövät vain omia kokkailujaan.


      • hmpff
        tänäänkevyenä kirjoitti:

        KIRJOITIN:
        "Itse ostin laihdutukseni alussa valmiseineksiä, niistä on helppo katsoa kalorimäärät, osassa ruokia on 300 gr annoksessa alle 300 kaloria ja osassa yli 1000, niitä seuraamalla on helpompi mieltää mitä EI kannata syödä edes itse tehtynä tai ravintolassa. "

        Eli tuskin on haittaa einesten syönnistä vaikka esim. kuukauden ajan jos niiden avulla löytyy balanssi ruuan annoskoon ja kalorien suhteen, sillä suurin syy liikalihavuuteen on liian kaloripitoinen ruoka/herkut ja liian suuret annoskoot. Omia suosikkejani olivat kinkku- ja lohikiusaukset sekä pinaattikeitto.

        Tiedän ihmisiä jotka ovat syöneet koko ikänsä muuta kuin itse tehtyä ruokia ja silti ovat hengissä ja sitten tiedän ihmisiä jotka ovat huonossa hapessa vaikka syövät vain omia kokkailujaan.

        Olet mun mielestä oikeassa siinä, että kaloreiden laskeminen auttaa hahmottamaan mitä pistää suuhunsa, ja helpottaa huomattavasti jos rasian päällä on se valmiiksi laskettu :) Kuukausi tuskin haittaa ketään, niin kuin sanoit. Mun mielestä olet löytänyt oivan keinon siinäkin mielessä, että se vie kuukaudeksi ajatukset pois syömisestä, mikä voi olla ihan tervettä jos on tullut vääriä tapoja.

        Mutta tästä lauseesta ei pääse yli eikä ympäri: "Terveysvaikutukset. Teollisten transrasvojen on todettu lisäävän merkittävästi sydäntautien riskiä. Jotkin transrasvat laskevat hyödyllisen HDL-kolesterolin ja kohottavat haitallisen LDL-kolesterolin arvoja heikentäen niiden välistä suhdetta." (Wikipedia)

        Jos kolesteroli on ongelma, kannattaa opetella laittamaan ite se sama annos. Voi muuten tulla yllätyksenä, että vaikka on mukamas ollut dieetillä ja laihtunutkin, kolesterolia tuo dieetti ei alenna.


      • pullamössöt

        Raaka totuus: Syömällä paljon vähemmän, kuin kuluttaa, laihtuu takuuvarmasti.
        Ruokapäiväkirja: joka ikinen suupala!!!! kirjataan ylös, esim. Finelissä löytyy laskureita.

        En usko mihinkään erikoisdieetteihin. Jos ihmiseltä puuttuu selfcontroll, itsensähallinta, mikään laihdutusohjelma ei valitettavasti onnistu.

        Vaikeasti ylipainoisilla on usein tunne- tai tapasyömistä; joka tilanteessa pitää ohimennen mussuttaa jotain mielialan tasaamiseksi tai syödä ylisuuria annoksia, usein liian rasvaista tai makeaa. Riittävästi kasviskuituja ja VETTÄ on tärkeää, että suolisto toimii päivittäin.


      • Totuus_ja_kysymysmerkki
        pullamössöt kirjoitti:

        Raaka totuus: Syömällä paljon vähemmän, kuin kuluttaa, laihtuu takuuvarmasti.
        Ruokapäiväkirja: joka ikinen suupala!!!! kirjataan ylös, esim. Finelissä löytyy laskureita.

        En usko mihinkään erikoisdieetteihin. Jos ihmiseltä puuttuu selfcontroll, itsensähallinta, mikään laihdutusohjelma ei valitettavasti onnistu.

        Vaikeasti ylipainoisilla on usein tunne- tai tapasyömistä; joka tilanteessa pitää ohimennen mussuttaa jotain mielialan tasaamiseksi tai syödä ylisuuria annoksia, usein liian rasvaista tai makeaa. Riittävästi kasviskuituja ja VETTÄ on tärkeää, että suolisto toimii päivittäin.

        Ihminen ei voi hallita mieltään ja/tai elimistöään jos kudokset ovat täynnä myrkkyjä ja raskasmetalleja ja koko elimistö potee ravintoainepuutoksia. Hyvin on sinulle näemmä mennyt ylipainoisiin kohdistuva syyllistäminen perille. Miten alipainoiselta "ihmiseltä puuttuu selfcontroll"? Siis vaikka syö miten paljon ja ravitsemusohjeiden mukaisesti, niin ei vaan paino nouse vaikka haluaisi? Tämä lienee asia, jota et halua kommentoida.

        "Vaikeasti ylipainoisilla on usein tunne- tai tapasyömistä; joka tilanteessa pitää ohimennen mussuttaa jotain mielialan tasaamiseksi tai syödä ylisuuria annoksia, usein liian rasvaista tai makeaa. Riittävästi kasviskuituja ja VETTÄ on tärkeää, että suolisto toimii päivittäin."

        Kuidun laadulla on suurin merkitys. Kansallinen ravitsemussuositus ei välttämättä sovikaan suurimmalle osalle, vaikka sinä niin uskot ja Finellistä - ravintoa-ainetaulukot ovat pysyneet samoina 70-luvulta saakka huomioimatta tehotuotantoa tai aikaa, joka kuluu ravinnon matkaan talteenotosta lautaselle. Herättääkö ajatuksia? Kansallinen ravitsemussuositus on myös politikointia, joka tukee suomalaista elintarviketeollisuutta johon myös maatalouden lasken. Kyse ei välttämättä ole siitä, mikä on syöjälle parhaaksi vaan tulokselle. Meneekö liian vaikeaksi? Voit tietenkin kommentoida foliohatuista tai salaliittoteorioista jotain.

        Vesi on tärkeää, ja sitä pitääkin juoda paljon, että saa kudoksiaan huuhdeltua, mutta vedenjuonnin runsas lisääminen huuhtelee myös vitaiineja ja hivenaineita pois, jolloin niitä pitää tankata lisää purkista. On lähes kansanmurha sanoa, että "tavallisesta ruoasta" saa kaiken tarvitsemansa ravintoaineet. Puska-uskomuksen tuloksista nautitaan nyt kun koko Suomen kansa on tavalla tai toisella sairasta ja vaihtoehtoa ehdottavat hiljennetään väkisin. Vain Lääkeyhtiöt sijoittajineen voittavat ja Suomessa Kela osallistuu miljardeilla heidän voittoihinsa.

        En tiedä mitä tarkoitat erikoisdieeteillä. Pitäisikö keliakikon syödä gluteeniviljaa, jos hänen elimistönsä ei sitä kestä. Luotatko siihen, että jos tähystämisillä ja verikokeilla ei löydetä sairauden syytä ja "erikoisdieetillä" sairas tervehtyy, niin ihminen on silloin väärässä ja lääketiede oikeassa. Vai olisiko päinvastoin?

        Sinulla on oikeus uskoa mihin haluat. Moni uskoo saavansa murhasta palkkioksi neitsytmorsiamen tuonpuoleisessa ja toinen uskoo joulupukkiin. Joku taas Terveyden ja Hyvinvoinnin Laitokseen. Minä uskon itseeni ja kokemuksiini ja viittaan kintaalla laisellesi tietämättömälle tuomionpasuunalle.

        ¹ MAGNESIUMin puutostila – syyt ja seuraukset https://www.youtube.com/watch?v=PWYfypznLyQ

        ² Autoimmuunisairaudet ja patofysiologiset mekanismit: hoito ravinnolla sekä stressinhallinnalla
        https://ollisintegrallife.com/2012/11/15/autoimmuunisairaudet-ja-patofysiologiset-mekanismit-hoito-ravinnolla-seka-stressinhallinnalla/

        ³ Lääkäri lähetyksessä: Leipä ja maito köyhää ravintoa
        http://www.studio55.fi/terveys/article/laakari-lahetyksessa-leipa-ja-maito-koyhaa-ravintoa/124672

        ⁴ Lääkäri: Autoimmuunisairauksien kasvu osin teollisuuden tukemisen ja aivopesun seurausta
        http://www.studio55.fi/terveys/article/laakari-autoimmuunisairauksien-kasvu-osin-suomalaisen-teollisuuden-tukemisen-ja-aivopesun-seurausta/124602

        ⁵ Totuus rasvasta ja sokerista? Sydänlääkäri tyrmää täysin vuosikymmenten uskomukset
        http://www.mtv.fi/lifestyle/makuja/artikkeli/totuus-rasvasta-ja-sokerista-sydanlaakari-tyrmaa-taysin-vuosikymmenten-uskomukset/5744660

        ⁶ Astman, reuman, suolisto-ongelmien takana ruokavalio http://www.studio55.fi/terveys/article/astman-reuman-suolisto-ongelmien-takana-ruokavalio-laakarit-antavat-vaaraa-tietoa/126270


    • syö vähemmän kun kuluttaa
      ja liikkuu enemmän
      siinä se yksinkertaisesti on helpoin laihdutus keino.

      • MitenJaMitä

        Ui enemmän, huku vähemmän, yksinkertaista ja helppoa.

        Kuinka olet itse onnistunut omalla ohjeellasi? onko yhtään ylikiloa?


      • ö-Öö

        Kerrankin tiinulin kanssa täsmälleen samaa mieltä.

        Pitäis olla itestään selvää, vaan ei tahdo olla. Ihminen lihoo, jos syö enenpi kuin kuluttaa, laihtuu, jos syö vähempi, kuin kuluttaa. Ei tossa mitään ihmeellistä pitäis olla.

        Tottakai ruokavalioilla ja liikunnan muuttamisella on merkitykset, noin normaaliin laihduttamiseen pitäää periaatteessa vaan opetella olemaan pikkasen näläntunteen alla.

        Mulla on kokemusta. Lihottaa tosin ei ikinä ole tarvinnut :D

        =DW=


      • Psykoterapeutitar

        Missä ja miten yli kuusikymppinen liikkuu ja vielä lisää liikuntaa? Stadissa painelee yksikseen pitkin katuja! Oikeasti!

        Kyllä on tuttuja, joiden on "pakko" liikkua tai "pää hajoo", kuten sanovat, mutta itse en tunne sellaista tarvetta. Hymyilen vain positiivisesti, kun liikunnan lisäämisestä puhutaan. En todellakaan keksi, mitä se mahtaa olla!

        Vuosikymmeniä harrastin jo työni puolesta sitä pakkoliikuntaa, mitä hyötyliikunnaksikin sanotaan, enkä tullut siitä hullua hurskaammaksi. Hitosti kertyi kilometrejä päivän mittaan, eikä siitä saanut kuin rasitusvammoja ja inhon koko liikkumista kohtaan.

        Nyt syön kylmiä lihapullia ja mietin, mihin sitä nyt lähtis liikkumaan!


      • MitenJaMitä kirjoitti:

        Ui enemmän, huku vähemmän, yksinkertaista ja helppoa.

        Kuinka olet itse onnistunut omalla ohjeellasi? onko yhtään ylikiloa?

        liikakilojahan mulla on aina siitä ei pääse mihinkään
        päätin jo ennen kun täytin viiskyt että oon viiskymppisenä fitness kunnossa
        vieläkin kohta kuuskymppisenä kaukana siitä
        mutta kyllä se on hyvin auttanut mulla
        jos sen päätän niin kilot tippuu
        tuleehan niitä toki takaisinkin aina milloin minkäkin syyn takia
        olen nimittäin lohtysyöjä
        jos on jotain vastoinkäymisiä syön kun toiset taas laihtuu.


      • ö-Öö kirjoitti:

        Kerrankin tiinulin kanssa täsmälleen samaa mieltä.

        Pitäis olla itestään selvää, vaan ei tahdo olla. Ihminen lihoo, jos syö enenpi kuin kuluttaa, laihtuu, jos syö vähempi, kuin kuluttaa. Ei tossa mitään ihmeellistä pitäis olla.

        Tottakai ruokavalioilla ja liikunnan muuttamisella on merkitykset, noin normaaliin laihduttamiseen pitäää periaatteessa vaan opetella olemaan pikkasen näläntunteen alla.

        Mulla on kokemusta. Lihottaa tosin ei ikinä ole tarvinnut :D

        =DW=

        hyvä että jossain asiassa ollaan samaa mieltä
        ei oo munkaan koskaan tarvinnu lihottaa kilot on tullu ittekseen
        mut se ongelma mulla on että miestä pitää lihottaa
        se jos ei syö paljon ja useesti niin paino tippuu välittömästi
        ja helpotikkin viis kiloa
        on se niin väärin.


      • Psykoterapeutitar kirjoitti:

        Missä ja miten yli kuusikymppinen liikkuu ja vielä lisää liikuntaa? Stadissa painelee yksikseen pitkin katuja! Oikeasti!

        Kyllä on tuttuja, joiden on "pakko" liikkua tai "pää hajoo", kuten sanovat, mutta itse en tunne sellaista tarvetta. Hymyilen vain positiivisesti, kun liikunnan lisäämisestä puhutaan. En todellakaan keksi, mitä se mahtaa olla!

        Vuosikymmeniä harrastin jo työni puolesta sitä pakkoliikuntaa, mitä hyötyliikunnaksikin sanotaan, enkä tullut siitä hullua hurskaammaksi. Hitosti kertyi kilometrejä päivän mittaan, eikä siitä saanut kuin rasitusvammoja ja inhon koko liikkumista kohtaan.

        Nyt syön kylmiä lihapullia ja mietin, mihin sitä nyt lähtis liikkumaan!

        sitä mää oon kanssa täällä keskellä ei mitään miettiny
        ja viime talvi meni ihan läskiksi liikunnan osalta
        ei tota hiekkatietäkään viitti edestakaisin talssia
        mutta hesassa on kuntosaleja joissa on kaikenmaailman liikuntaryhmiä
        yks mun yli kuuskymppinen ystävä käy viis kuus kertaa viikossa
        kaikenmaailman pumpeissa kun asuu lähellä liikuntakeskusta
        joo no tietenkin sellaseen tarttee olla kiinnostunut ryhmäliikunnasta
        mää en oo joten sillon kun on mahdollista ja kohta on
        rupeen käymään punttisalilla se on mun juttu
        vesijuoksusta oon kans aina tykänny on vaan niin pitkä matka uimahalliin
        uiminen on kivaa ja uin pitkiäkin matkoja kun siitä kohdasta ottaa :)


      • Totuus_ja_kysymysmerkki
        aina.i.ankeinenn kirjoitti:

        sitä mää oon kanssa täällä keskellä ei mitään miettiny
        ja viime talvi meni ihan läskiksi liikunnan osalta
        ei tota hiekkatietäkään viitti edestakaisin talssia
        mutta hesassa on kuntosaleja joissa on kaikenmaailman liikuntaryhmiä
        yks mun yli kuuskymppinen ystävä käy viis kuus kertaa viikossa
        kaikenmaailman pumpeissa kun asuu lähellä liikuntakeskusta
        joo no tietenkin sellaseen tarttee olla kiinnostunut ryhmäliikunnasta
        mää en oo joten sillon kun on mahdollista ja kohta on
        rupeen käymään punttisalilla se on mun juttu
        vesijuoksusta oon kans aina tykänny on vaan niin pitkä matka uimahalliin
        uiminen on kivaa ja uin pitkiäkin matkoja kun siitä kohdasta ottaa :)

        Pitäytyminen itsepäisesti "ei oo mun juttu" - ajatuksessa estää kaiken muutoksen.


    • pikkuhiljaavähenee

      Voileipäkeksit, vaalea leipä, pulla, kaikki nuo pois.
      Ruisleipää, sitäkin melko vähän, kun leivän päällä olevat leikkeleet usein lihottavat, samoin hampurilaisten kastikkeet.
      Liikunta on hyvä asia, ei laihduta kaikkia, aina lenkin jälkeen on kiljuva nälkä.
      Syö iltaisin raakaraasteita tai soseutettuna vaikka porkkana-omena-banaani-mehu -sekoitus, tähänkin kyllästyy mutta aineksia voi vaihdella.
      Ei tarvitse panikoida ei nähdä nälkää, vain muistaa mikä lihottaa.

      • EnOleSyönytkään

        Noita en ole kai koskaan syönyt, paitsi pullaa joskus hyvin harvoin. Yhden ruisleivän siivun syön päivässä, en enempää.


      • pikkuhiljaavähenee
        EnOleSyönytkään kirjoitti:

        Noita en ole kai koskaan syönyt, paitsi pullaa joskus hyvin harvoin. Yhden ruisleivän siivun syön päivässä, en enempää.

        Kokeile tätä, syö hitaammin. Joskus kiinnitin huomion että hotkin ruokani.
        Liikunta voi olla myös jumppaliikkeitä makuulla.


    • Varmaan on hyviä vihjeitä tullut.
      Mutta lisänä vois sanoa, että peilistä voi olla hyötyä.
      Jos aloittaja on nainen, niin vetää ja jalkaansa nämä sukkahousuja muistuttavat housut (lgginssit),
      Ne kun ei pue ketään, ja ylipainoisen naisen päällä ne tuovat koko rehevyyden hyvin esille.
      Kaupan kassajonossa väkisin näkee. Tulut joskus mieleen, että onko niillä peiliä.
      Jos aloittaja on mies, niin lyhyet kalsarit, ja sitten peilin eteen, jos se iso,karvainen maha roikkuu kuminauhan päällä, onko näkemäänsä kuinkakin tyytyväinen.

      • juu kauppojen kassajonoissa näkee jos jonkinlaista
        mutta mua ei oo koskaan haitannu ihmisten pukeutuminen
        saatikka sit rehevyys
        jokainen meistä on omanlaisensa ja paras sellaisena kun on
        pääasia että on sinut itsensä kanssa
        ja jos rohkeesti tuo esille rehevät muotonsa niin silloin täytyy olla
        kyllä niillä varmaan peili on mutta ovat tyytyväisiä omaan kuvaansa
        ei munkaan tarvi ketään miellyttää ulkonäölläni
        pääasia että itse oon tyytyväinen
        ja onneks mulla on sellainen mies joka ei koskaan ole sanallakaan
        moittinut mun ulkonäköä.


      • aina.i.ankeinenn kirjoitti:

        juu kauppojen kassajonoissa näkee jos jonkinlaista
        mutta mua ei oo koskaan haitannu ihmisten pukeutuminen
        saatikka sit rehevyys
        jokainen meistä on omanlaisensa ja paras sellaisena kun on
        pääasia että on sinut itsensä kanssa
        ja jos rohkeesti tuo esille rehevät muotonsa niin silloin täytyy olla
        kyllä niillä varmaan peili on mutta ovat tyytyväisiä omaan kuvaansa
        ei munkaan tarvi ketään miellyttää ulkonäölläni
        pääasia että itse oon tyytyväinen
        ja onneks mulla on sellainen mies joka ei koskaan ole sanallakaan
        moittinut mun ulkonäköä.

        Kyllä se on järjenköyhyyttä, jos tuo rumimmat puolet itsestäänensisijaisesti itsestään esille.
        Naiset pystyy hyvinkin suuren ylipainon pukeutumisella häivyttämään.
        Nämä legginssit, on ne kyllä rumia.
        Aloittaja kyseli vihjeitä, niin minä annoin vihjeen, ottaa hyvän kokovartalopeilin, ja laittaa sen hyvin valaistuun tilaan, tiedä vaikka auttaa.


      • VäljänTunikanKans

        Legginseissä viihdyn hyvin. Sääreni ovat todella pitkät ja kiinteät, ihan hyvän näköiset. Peppukin on pieni ja kiinteä, m u t t a, mutta vyötärö on kadonnut ja maha repsottaa osin kahdessa kerroksessa. Kyllä ne näkyvät, vaikka väljää tunikaa käytän leggingsien päällä.


      • k-kotton kirjoitti:

        Kyllä se on järjenköyhyyttä, jos tuo rumimmat puolet itsestäänensisijaisesti itsestään esille.
        Naiset pystyy hyvinkin suuren ylipainon pukeutumisella häivyttämään.
        Nämä legginssit, on ne kyllä rumia.
        Aloittaja kyseli vihjeitä, niin minä annoin vihjeen, ottaa hyvän kokovartalopeilin, ja laittaa sen hyvin valaistuun tilaan, tiedä vaikka auttaa.

        kaikki ei pidä samoja asioita rumina kun sinä ja minä
        jotkut tykkää itsestään sellaisina kun on sille ei kukaan mitään voi
        tiedän kyllä ihmisiä jotka ei voi sietää legginssejä
        mutta sekin on jokaisen oma makuasia
        peili on hyvä kyllä siinä näkee itsensä kaikkine vikoineen
        mutta mulla on yks pullukka ystävä joka sanoo
        että on se kumma että hän ei näe itseään peilistä ylipainoisena
        se tulee vaan esille siinä vaiheessa kun menee vaatekauppaan.


      • Näimpä10
        k-kotton kirjoitti:

        Kyllä se on järjenköyhyyttä, jos tuo rumimmat puolet itsestäänensisijaisesti itsestään esille.
        Naiset pystyy hyvinkin suuren ylipainon pukeutumisella häivyttämään.
        Nämä legginssit, on ne kyllä rumia.
        Aloittaja kyseli vihjeitä, niin minä annoin vihjeen, ottaa hyvän kokovartalopeilin, ja laittaa sen hyvin valaistuun tilaan, tiedä vaikka auttaa.

        Kyllä tähän maailmaan muotoja mahtuu. Toiset on isompia toiset pienempiä, kaikki ollaan yhtä tärkeitä ja kauniita omana itsenämme!

        Jokaisesta meistä saisi aivan varmasti kauniin muotokuvan, oli painoa enemmän tai vähemmän.

        Naiset, arvostakaa itseänne! Olette tärkeitä! Olette arvokkaita!

        Laittakaa ihan mitä vaan päällenne kun liikutte julkisilla paikoilla, kunhan viihdytte itse niissä vaatteissa. Jos joku katsoo, että ei tuolle sovi tuo vaate, niin se on katsoajan häpeä!


    • Nipsu10000

      Legginsit on vaan niin mukavat päällä, ei purista ja kiristä. Siihen pitkä tunika, niin passaa lähtee markettiin ostoksille. Kyllä lihavallakin on oikeus pitää leggareita ja pukeutua mukavasti. Niin ja pääsee paremmin aineenvaihduntakin liikkeelle, kun ei ole kiristäviä vaatteita päällä. Lenkkarit on kanssa hyvät jalassa ja tukee tuolta liikuntaharrastusta kuten kävely.

      • Nipsu10000

        Piti kirjoittaa tuota liikuntaharrastusta (eikä tuolta) . T: Nipsu 10000


      • tässä asiassa mää oon sun kans täysin samaa mieltä
        jos niitä ei olis tarkoitettu isoille ihmisille
        niin niitä ei tehtäs kun kokoja äksäs viiva ällä :)


    • marjukkajaana54

      Vihanneksia, kalaa, kanaa, lihaa, marjoja, tummaa leipää, salaatteja. Perusruokaa, ja herkut pois. Niillähän sitä ylipainosta helpommin eroon pääsee.

    • Ohitusleikkaus.
      Ensin tiukka dieetti ja 10 prossaa painosta pois. Sitten kirurginveitsen alle ja vatsalaukusta jätetään noin kolmannes paikalleen, ruoka menee suoraan ohutsuoleen ja kilot lähtevät nopeasti. Tosin vatsalaukun saa uudelleen venytetyksi jos lankeaa ylensyöntiin ja paino voi lähteä ylämäkeen uudelleen. Terveellinen ruokavalio, pienet annokset, runsas liikunta yhdistettynä systemaattiseen treeniin (painoja, intervallia ja vain kohtuu alkoholinkäyttö pitävät painon operaation jälkeen kurissa.
      Itse olen pudottanut n. 15 kiloa parin, kolmen vuoden aikana, mutta syynä on ollut DB2 lääkitys ja tehostettu liikunta. En ole operoitu. Valokuvissani huomaa selvästi pudonneet kilot.

      • oon muuten joskus lukenu noista laihdutusleikkauksista
        ja semmosenkin jutun että kun ei enää pysty syömään suklaata paloina kun ei mahdu
        niin joku on ruvennu sulattaan sitä
        eikä oo laihtunu laihdutusleikkauksesta huolimatta
        hätä keinot keksii.


      • Paloma.se.co
        aina.i.ankeinenn kirjoitti:

        oon muuten joskus lukenu noista laihdutusleikkauksista
        ja semmosenkin jutun että kun ei enää pysty syömään suklaata paloina kun ei mahdu
        niin joku on ruvennu sulattaan sitä
        eikä oo laihtunu laihdutusleikkauksesta huolimatta
        hätä keinot keksii.

        Nyt minua alkoi naurattamaan...no jos ne suklaapalat mahtuu kurkusta alas pureskelematta niin kyllä ne mahtuu sitten suoleenkin tai siihen pieneen vatsalaukkuun joka jätetään jäljelle. Minäkin olen kuullut jostain yksittäisestä tapauksesta jossa laihtuminen on ollut hyvin pientä, mutta ne on johtuneet itsekurin puutteesta tai liikunnan vähyydestä. Mun tyttärelle tehtiin tää leikkaus ja siitä on nyt yli kymmenen vuotta ja paino on pysynyt kurissa, mutta hän treenaa myös salilla ja ja käy uimahallilla poikien kanssa. Minä olin kovasti vastaan ennen leikkausta koska hänen ylipainonsa oli juuri ja juuri sillä rajalla että saako leikkauksen tai ei mutta aikani seurattuani hänen kamppailuaan annoin asialle siunaukseni.


      • hmpff

        Paloma, siskolle tehtiin ohitusleikkaus, se on aika äärimmäinen keino. Sillä ohitetaan vatsalaukku, joten ruokakin sulaa eri tavalla kun keho ei prosessoi sitä vatsahappojen kanssa.

        Sokeria tai rasvaa ei saa sen jälkeen syödä, aiheuttaa ns. dumpingia, siskolla ainakin kovat vatsakrampit ja pahoinvointia. Ravintolisät ovat pakolliset, koska et pysty enää syömään niin paljon että saisit ravinnosta tarvittavat määrät vitamiineja ja hivenaineita. Alkoholia ei saisi enää nauttia, koska se enää imeydy minkään vatsalaukun kautta vaan menee suoraan ohutsuoleen.

        Olen sen verran nähnyt, että suosittelen kaikille laihduttaville kunnon niskavilla otteen mieluummin.


      • hmpff
        Paloma.se.co kirjoitti:

        Nyt minua alkoi naurattamaan...no jos ne suklaapalat mahtuu kurkusta alas pureskelematta niin kyllä ne mahtuu sitten suoleenkin tai siihen pieneen vatsalaukkuun joka jätetään jäljelle. Minäkin olen kuullut jostain yksittäisestä tapauksesta jossa laihtuminen on ollut hyvin pientä, mutta ne on johtuneet itsekurin puutteesta tai liikunnan vähyydestä. Mun tyttärelle tehtiin tää leikkaus ja siitä on nyt yli kymmenen vuotta ja paino on pysynyt kurissa, mutta hän treenaa myös salilla ja ja käy uimahallilla poikien kanssa. Minä olin kovasti vastaan ennen leikkausta koska hänen ylipainonsa oli juuri ja juuri sillä rajalla että saako leikkauksen tai ei mutta aikani seurattuani hänen kamppailuaan annoin asialle siunaukseni.

        Onko sun tyttärelle tehty vatsalaukun ohitusleikkaus vai vatsalaukun supistusleikkaus? Kaksi täysin eri.


      • Paloma.se.co kirjoitti:

        Nyt minua alkoi naurattamaan...no jos ne suklaapalat mahtuu kurkusta alas pureskelematta niin kyllä ne mahtuu sitten suoleenkin tai siihen pieneen vatsalaukkuun joka jätetään jäljelle. Minäkin olen kuullut jostain yksittäisestä tapauksesta jossa laihtuminen on ollut hyvin pientä, mutta ne on johtuneet itsekurin puutteesta tai liikunnan vähyydestä. Mun tyttärelle tehtiin tää leikkaus ja siitä on nyt yli kymmenen vuotta ja paino on pysynyt kurissa, mutta hän treenaa myös salilla ja ja käy uimahallilla poikien kanssa. Minä olin kovasti vastaan ennen leikkausta koska hänen ylipainonsa oli juuri ja juuri sillä rajalla että saako leikkauksen tai ei mutta aikani seurattuani hänen kamppailuaan annoin asialle siunaukseni.

        ja jos on tosi raskaasti ylipainoinen
        niin ei ne patukat jää yhteen eikä suklaalevyt yhteen
        vaan niitä ahmitaan kaksin käsin eikä se määrä varmaan mahdu
        sinne pienen pieneen vatsalaukkuun
        tää oli nyt vaan sellainen esimerkki ja varmaan harvinaista
        yleensä ne pienennysleikkaukset varmaankin onnistuu hyvin
        ja kiva ett tyttärelläs on alkanut uusi elämä uuden minänsä kanssa.


      • hmpff kirjoitti:

        Onko sun tyttärelle tehty vatsalaukun ohitusleikkaus vai vatsalaukun supistusleikkaus? Kaksi täysin eri.

        Minun tietääkseni hänen vatsalaukkuaan ei ole kokonaan poistettu vaan sitä on pienennetty rajusti. Hän ei pysty syömään vieläkään mitään suurempia annoksia ja tietyt ruuat aiheuttavat todella pahan olon.
        "Gastrisk bypass, GB, är ett operativt ingrepp för viktminskning, där största delen av magsäcken och en del av tunntarmen kopplas bort, så att maten inte passerar dessa delar. Istället kopplas den nedkortade tunntarmen direkt till en liten ficka av kvarvarande magsäck strax efter matstrupen och tolvfingertarmen kopplas in längre ned på tunntarmen.[1]"


      • hmpff
        Paloma.se.co kirjoitti:

        Minun tietääkseni hänen vatsalaukkuaan ei ole kokonaan poistettu vaan sitä on pienennetty rajusti. Hän ei pysty syömään vieläkään mitään suurempia annoksia ja tietyt ruuat aiheuttavat todella pahan olon.
        "Gastrisk bypass, GB, är ett operativt ingrepp för viktminskning, där största delen av magsäcken och en del av tunntarmen kopplas bort, så att maten inte passerar dessa delar. Istället kopplas den nedkortade tunntarmen direkt till en liten ficka av kvarvarande magsäck strax efter matstrupen och tolvfingertarmen kopplas in längre ned på tunntarmen.[1]"

        Ok, eli varmaankin vaihtoehto B:
        http://www.lile.fi/tietopankki

        Siskolle tehtiin se A. Aika radikaalia, näin jälkikäteen ajateltua ainakin. Vatsalaukussahan tapahtuu paljon niin sanotusti hyvää toimintaa.


      • aina.i.ankeinenn kirjoitti:

        ja jos on tosi raskaasti ylipainoinen
        niin ei ne patukat jää yhteen eikä suklaalevyt yhteen
        vaan niitä ahmitaan kaksin käsin eikä se määrä varmaan mahdu
        sinne pienen pieneen vatsalaukkuun
        tää oli nyt vaan sellainen esimerkki ja varmaan harvinaista
        yleensä ne pienennysleikkaukset varmaankin onnistuu hyvin
        ja kiva ett tyttärelläs on alkanut uusi elämä uuden minänsä kanssa.

        Tyttären paino nousi murrosiän jälkeen ja vaikka hän treenaa paljon sitä on ollut aikuisiällä vaikea pitää kurissa. Lapsena ja teini-ikäisenä hän oli hyvin hoikka ja nytkin vielä hänestä saa mieluummin hoikan ja kurvikkaan vaikutelman, koska hänellä on kapea yläosa ja hartiat ja ohut kaula ja kapea vyötärö. Lisäksi hän on erittäin turhamainen ja tykkää kauniista, tiukoista vaatteista.


      • Minulla ällöö ajatuskin, että jotain tervettä osaa ihmisestä leikellään. Sama muittenkin kauneusleikkausten kanssa kuin mahalaukun silpominen.
        Ehtii sitä mahaansakin antaa leikellä sitten jos saa jonkun kasvaimen tai vatsahaavan.

        Muuten, tämähän on 60 palsta. Tekeekö ne edes tuollaisia mahalaukunsilpomisia enää vanhoille ihmisille?


      • hmpff
        Tellukka kirjoitti:

        Minulla ällöö ajatuskin, että jotain tervettä osaa ihmisestä leikellään. Sama muittenkin kauneusleikkausten kanssa kuin mahalaukun silpominen.
        Ehtii sitä mahaansakin antaa leikellä sitten jos saa jonkun kasvaimen tai vatsahaavan.

        Muuten, tämähän on 60 palsta. Tekeekö ne edes tuollaisia mahalaukunsilpomisia enää vanhoille ihmisille?

        Suomessa ainakin, mun linkissä lukee:
        "Leikkausten alaikäraja on 18 ja yläikäraja 63. Yläikäraja ei ole ehdoton."

        Ja ootko huomannut, ehkä et... täällä keskustelee muutkin kuin 60 ihmiset :))


      • hmpff kirjoitti:

        Suomessa ainakin, mun linkissä lukee:
        "Leikkausten alaikäraja on 18 ja yläikäraja 63. Yläikäraja ei ole ehdoton."

        Ja ootko huomannut, ehkä et... täällä keskustelee muutkin kuin 60 ihmiset :))

        Huomattu on ja monestikin ihmetelty, että miksi ihmeessä. Miksi ei 60 saisi keskustella rauhassa ikäistensä asioista ilman että joku alaikäinen tulee tänne imettämään vauvojaan tai valittelemaan kuukautisvaivojaan?

        Miksi siis joku lapsi tulisi kyselemään täältä laihdutusohjeita? Onhan heillä ikäistensä palstoja ja joku erityisesti laihdutuspalstakin täällä on.


      • hmpff
        Tellukka kirjoitti:

        Huomattu on ja monestikin ihmetelty, että miksi ihmeessä. Miksi ei 60 saisi keskustella rauhassa ikäistensä asioista ilman että joku alaikäinen tulee tänne imettämään vauvojaan tai valittelemaan kuukautisvaivojaan?

        Miksi siis joku lapsi tulisi kyselemään täältä laihdutusohjeita? Onhan heillä ikäistensä palstoja ja joku erityisesti laihdutuspalstakin täällä on.

        Älkää olko niin kivat että täällä viihtyy.

        Onko lapsi jos on alle 60?


    • hmpff

      Vastaanpas tähän näsänä että ITSEKURILLA.

      • äijä-

        -mullei oo sitä itsekuria, mut onneksi en liho vaikka on sudennälkä, ja syön paljon kaikkea, paitsi suolaa ja sokeria, perintötekijät ratkaisevassa asemassa aika monella meistä elävistä.
        -mites Nitan geenit? pitääkö olla tarkkana?..ei oo pakko kertoa, jos ei taho...
        -son muuten syksy, pääskyset häipy viikko sit, mut ilma kyl näyttäis lämpenevän nyt...


      • hmpff
        äijä- kirjoitti:

        -mullei oo sitä itsekuria, mut onneksi en liho vaikka on sudennälkä, ja syön paljon kaikkea, paitsi suolaa ja sokeria, perintötekijät ratkaisevassa asemassa aika monella meistä elävistä.
        -mites Nitan geenit? pitääkö olla tarkkana?..ei oo pakko kertoa, jos ei taho...
        -son muuten syksy, pääskyset häipy viikko sit, mut ilma kyl näyttäis lämpenevän nyt...

        Nitan geeneistä en tiedä mitään. Jos sun pitää mulle nimi keksiä, niin keksi mieluummin joku joka ei liitetä muuhun nikkiin, arvaan kyllä mihin tuo vie mielen monelle... Voit sanoa mua vaikka Elviiraksi. Sen verran viiraa välillä.

        Mun pitää olla tarkkana, kaikki suvun naiset ovat ylipainoisia ja sydänvikaisia. Sepelvaltimotauti, II-luokan diabetes... On jo tullut tutuksi se, kuten aloittajalle, että paino ei meinaa pysähtyä jos alkaa nousta. Mulle liikunta on pelastus siihen. Itsekuri.


      • äijä-
        hmpff kirjoitti:

        Nitan geeneistä en tiedä mitään. Jos sun pitää mulle nimi keksiä, niin keksi mieluummin joku joka ei liitetä muuhun nikkiin, arvaan kyllä mihin tuo vie mielen monelle... Voit sanoa mua vaikka Elviiraksi. Sen verran viiraa välillä.

        Mun pitää olla tarkkana, kaikki suvun naiset ovat ylipainoisia ja sydänvikaisia. Sepelvaltimotauti, II-luokan diabetes... On jo tullut tutuksi se, kuten aloittajalle, että paino ei meinaa pysähtyä jos alkaa nousta. Mulle liikunta on pelastus siihen. Itsekuri.

        -ahaa, sekotin sut sit hmp.f:ään...viiraa itsekullakin, joo.


      • hmpff
        äijä- kirjoitti:

        -ahaa, sekotin sut sit hmp.f:ään...viiraa itsekullakin, joo.

        Olen hmp.f, mutta en Nita.

        Ja jos olisin ollut, niin ei kovin kivaa laittaa toisen nimeä nettiin, äijä.


      • äijä-
        hmpff kirjoitti:

        Olen hmp.f, mutta en Nita.

        Ja jos olisin ollut, niin ei kovin kivaa laittaa toisen nimeä nettiin, äijä.

        -kuule, kun toinen eli hmp.f rekattuna laittoi itse nimensä tänne, kivaa tai ei.


      • hmpff
        äijä- kirjoitti:

        -kuule, kun toinen eli hmp.f rekattuna laittoi itse nimensä tänne, kivaa tai ei.

        Jaaha, mitä tää nyt on... näin-sekoitetaan-lukijoiden-näkemykset-nikistä-valheilla sarjaa? Sanoppa minne olen nimeni laittanut. Väärän vielä kaiken lisäksi. Koska beibi, vieläkin
        https://www.youtube.com/watch?v=v1c2OfAzDTI


    • Vanha-Äijä

      Sokeri ja rasva pois.Ennemmän vihanneksia ruokalautaselle.
      Vähärasvainen ruokavalio.Säännöllistä liikuntaa.
      Painoin 96 kiloa.Nyt paino on parikymmentä kiloa vähemmän.

    • Juuripää

      Kuulkaas, minä olen sitä mieltä, että laihduttaa ei kannata toisten vuoksi. Ainoastaan itsensä vuoksi ja oman terveytensä vuoksi (tai ylläpitämiseksi).

      • flegmaatti

        Juuri noin! Jos painosta ei ole terveydellistä uhkaa tai se ei haittaa tavanomaista liikkumista, nii se on sopiva, olkoon sitten kyse kuvitellusta yli- tai alipainosta!
        Indeksit saa työntää anukseen.

        Parhaita painonhallinnan asiantuntijoita ovat luonnonlaihat läpipaskurit joiden paino ei nouse söivätpä he mitä tahansa, miten paljon tahansa.
        Sitten on niitä neropatteja jotka neuvovat syömään vähemmän kuin kuluttaa. Häikäisevää nerokkuutta!


      • flegmaatti kirjoitti:

        Juuri noin! Jos painosta ei ole terveydellistä uhkaa tai se ei haittaa tavanomaista liikkumista, nii se on sopiva, olkoon sitten kyse kuvitellusta yli- tai alipainosta!
        Indeksit saa työntää anukseen.

        Parhaita painonhallinnan asiantuntijoita ovat luonnonlaihat läpipaskurit joiden paino ei nouse söivätpä he mitä tahansa, miten paljon tahansa.
        Sitten on niitä neropatteja jotka neuvovat syömään vähemmän kuin kuluttaa. Häikäisevää nerokkuutta!

        """Indeksit saa työntää anukseen."""

        Prikulleen samaa mieltä. Silloin kun olin taulukoitten mukaan normaalipainoinen, niin olin kuin romuluinen luuranko. Itse olen tyytyväinen taulukoitten mukaan lievään ylipainoon.

        Kuka sen on keksinyt (alkanut määräämäänkin) ja koska, minkä verran ihminen saa painaa, että olisi normaalipainoinen?
        Ihmisethän ovat niin eri mallisia, toisilla isommat luut kuin toisilla, toisilla enemmän tai vähemmän (painavampaa) lihasmassaa kuin toisilla.

        Sanoisin näin, että kylkiluut pitää tuntua, mutta ei saa näkyä, niin silloin on normaalipainoinen.


    • laihtuujo

      Salaattia,kurkkua,tomaattia,pinaattia kaalia,kananmunia,kalaa ,kanaa oikeaa voita tonnikalaa pähkinöitä juustoa omenoita marjoja Näitä saa syödä niin paljon kun jaksaa Pois leipä,peruna,pastat,makaronit sokeri vaaleat leivät jauhotuotteet juomaksi vettä väh 2l /pvä joka 6 päivä saat syödä mitä haluat huomaat kuitenkin ettei ne maistu enää ja paino putoaa lisäksi liikuntana esim kävely 1h

      • tää on aika jännä kun sanotaan että tiettyjä ruoka aineita voi syödä niin paljon kun jaksaa
        koska laihtuminen kumminkin tapahtuu kun syö vähemmän mitä kuluttaa
        jos syön kymmenen kananmunaa viis broilerin filettä parisataa grammaa voita
        viissataa grammaa pähkinöitä kolmesata kolmesataa grammaa juustoa päivittäin
        niin miten käy syön niin paljon kun haluan ja kerkeen koton istuessa
        syö niin paljon kun haluat periaatteella määhän laihdun :o
        epäilen kyllä että lihon vaikka kävelisin sen tunnin päivässä
        se ei tota kauheeta kalorimäärää polta ei sitten millään.


      • atkinssooni
        aina.i.ankeinenn kirjoitti:

        tää on aika jännä kun sanotaan että tiettyjä ruoka aineita voi syödä niin paljon kun jaksaa
        koska laihtuminen kumminkin tapahtuu kun syö vähemmän mitä kuluttaa
        jos syön kymmenen kananmunaa viis broilerin filettä parisataa grammaa voita
        viissataa grammaa pähkinöitä kolmesata kolmesataa grammaa juustoa päivittäin
        niin miten käy syön niin paljon kun haluan ja kerkeen koton istuessa
        syö niin paljon kun haluat periaatteella määhän laihdun :o
        epäilen kyllä että lihon vaikka kävelisin sen tunnin päivässä
        se ei tota kauheeta kalorimäärää polta ei sitten millään.

        Kananmunia, protskua, sikaa, lehmää, ym. nisäkkäitä, kalaa ja kaikkea muuta protskua ja rasvaa mutta EI grammakaan hiilareita joten vetisyydestään huolimatta tomaattikin on varmista jättää pois. Samoin hedelmät, juurekset ja tietenkin kaikki viljatuotteet pannaan.http://keskustelu.suomi24.fi/suhteet/parisuhde
        On tarpeen ymmärtää ravintoaineet ja ole ehdoton.
        Kun pudotin tuollaisella ylensyönnillä 6:ssa viikossa 16kg niin eniten minua ärsyttivät ihmiset jotka eivät tajunneet, ettei siihen sovi ajatus, "etteihän tuo yksi leipäpala mitään haittaa". Mutta kun se haittaa.

        Ketosprosessia on syytä seurata liuskoilla ja varmistua suolen toiminta jollakin hyytelöityvällä granulaatilla unohtamatta vitskuja ja hivenaineita.
        Laardittulevat takaisin jos ei suunnittele valmiiksi elämäntavan muutosta ja toteuta se.

        Munia, kylyksiä, kalaa yms rajattomasti ja jos on hiilareiden suteen ehdoton 0-linja niin paini putoaa kunhan liuskat värjäytyvät. Jos eivät värjäydy niin jssakin on lipsuttu. Hedelmä, leivitetty leikkele, sokerisuolattua silliä, ketsuppia, sinappia tms. niin homma heikkenee.


      • atkinssooni kirjoitti:

        Kananmunia, protskua, sikaa, lehmää, ym. nisäkkäitä, kalaa ja kaikkea muuta protskua ja rasvaa mutta EI grammakaan hiilareita joten vetisyydestään huolimatta tomaattikin on varmista jättää pois. Samoin hedelmät, juurekset ja tietenkin kaikki viljatuotteet pannaan.http://keskustelu.suomi24.fi/suhteet/parisuhde
        On tarpeen ymmärtää ravintoaineet ja ole ehdoton.
        Kun pudotin tuollaisella ylensyönnillä 6:ssa viikossa 16kg niin eniten minua ärsyttivät ihmiset jotka eivät tajunneet, ettei siihen sovi ajatus, "etteihän tuo yksi leipäpala mitään haittaa". Mutta kun se haittaa.

        Ketosprosessia on syytä seurata liuskoilla ja varmistua suolen toiminta jollakin hyytelöityvällä granulaatilla unohtamatta vitskuja ja hivenaineita.
        Laardittulevat takaisin jos ei suunnittele valmiiksi elämäntavan muutosta ja toteuta se.

        Munia, kylyksiä, kalaa yms rajattomasti ja jos on hiilareiden suteen ehdoton 0-linja niin paini putoaa kunhan liuskat värjäytyvät. Jos eivät värjäydy niin jssakin on lipsuttu. Hedelmä, leivitetty leikkele, sokerisuolattua silliä, ketsuppia, sinappia tms. niin homma heikkenee.

        oon laihduttanu noilla jutskilla monta kertaa minäkin
        mutta se rajattomasti hämää eikä pidä paikkaansa
        siinä mun mielestä neuvotaan väärin
        toki eihän kukaan määräänsä enempää saa mahtuun mahaansa
        mutta jos kaikkia noita ruoka aineita syön kilon päivässä
        niin en varmasti laihdu
        onhan siinä määrässä kaloreitakin niin paljon että se on mahdottomuus.


      • atkinssooni
        aina.i.ankeinenn kirjoitti:

        oon laihduttanu noilla jutskilla monta kertaa minäkin
        mutta se rajattomasti hämää eikä pidä paikkaansa
        siinä mun mielestä neuvotaan väärin
        toki eihän kukaan määräänsä enempää saa mahtuun mahaansa
        mutta jos kaikkia noita ruoka aineita syön kilon päivässä
        niin en varmasti laihdu
        onhan siinä määrässä kaloreitakin niin paljon että se on mahdottomuus.

        Mutta kun laihtuu! 0-hiilareilla! Useimmilla ei ole tajua tuon ajatuksen sisällöstä eivätkä usko sen ehdottomuuteen!

        Palaaminen normaaliin sekaravintoon vaatii muutaman päivän totuttelun. Ehdoton edellytys on, ettei palaa entisiin tottumuksiinsa!


      • atkinssooni kirjoitti:

        Mutta kun laihtuu! 0-hiilareilla! Useimmilla ei ole tajua tuon ajatuksen sisällöstä eivätkä usko sen ehdottomuuteen!

        Palaaminen normaaliin sekaravintoon vaatii muutaman päivän totuttelun. Ehdoton edellytys on, ettei palaa entisiin tottumuksiinsa!

        tiedetään
        mutta kun sanotaan että tiettyjä ruoka aineita
        voi syödä niin paljon kun haluaa
        se ei pidä paikkaansa.


      • atkinssooni
        aina.i.ankeinenn kirjoitti:

        tiedetään
        mutta kun sanotaan että tiettyjä ruoka aineita
        voi syödä niin paljon kun haluaa
        se ei pidä paikkaansa.

        Mutta kun noita mainitsemiani voi syödä niin paljon kuin maistuu. Haluamisen raja tulee vastaan kun ei enää maistu.
        Nyt ei puhuta terveydestä vaan vaakalukeman laskusta.


      • atkinssooni kirjoitti:

        Mutta kun noita mainitsemiani voi syödä niin paljon kuin maistuu. Haluamisen raja tulee vastaan kun ei enää maistu.
        Nyt ei puhuta terveydestä vaan vaakalukeman laskusta.

        kuis paljon söit kananmunia sikaa ja nautaa ja varmaan broisku kuuluu tähän päivässä ?


      • atkinssooni kirjoitti:

        Mutta kun noita mainitsemiani voi syödä niin paljon kuin maistuu. Haluamisen raja tulee vastaan kun ei enää maistu.
        Nyt ei puhuta terveydestä vaan vaakalukeman laskusta.

        kun mää oon noudattanu hiilaritonta
        oon syöny kaikkia kohtuudella paitsi en kananmunia kun oon niille allerginen
        en suinkaan niin paljoo kun olis mieli tehny tai napa vetäny :)


      • atkinssooni
        aina.i.ankeinenn kirjoitti:

        kuis paljon söit kananmunia sikaa ja nautaa ja varmaan broisku kuuluu tähän päivässä ?

        En vaaksonut määriä vaan söin silloin kun mieli, sitä mitä halusin tai sattui olemaan käsillä ja sen varran kuin tuntui tarpeelliselta.
        Saatoin paistaa pari porsaan kyljystä illan suussa klo20:n tienoissa tai muutaman kananmunan yms.
        Ensin kyllästyin silakoihin, sitten savusiikaan. Brotsku ja munat olivat kaikkein neutraaleja.
        Ainoa hedelmä jota kokeilin oli gapen puolikas mutta liuskojen värjääntyminen heikkeni jo siitäkin.
        Tuttavani eivät tajunneet missä kaikessa on hiilareita. Joku hönttämö ei ymmärtänyt, että ruskea kastike tehdään jauhosta.
        Toinen ei ymmörtänyt, että sokerisuolatussa sillissä on sokeria. Samoin ketsupeissa ja sinapeilla, halpismakkaroissa ja hyvin monessa muussa syötävässä.

        Jos joku puhuu täys atkins dieetistä niin ilman rehellistä ketosliuskaseurantaa minä en usko ketään!


      • Totuus_ja_kysymysmerkki
        atkinssooni kirjoitti:

        Kananmunia, protskua, sikaa, lehmää, ym. nisäkkäitä, kalaa ja kaikkea muuta protskua ja rasvaa mutta EI grammakaan hiilareita joten vetisyydestään huolimatta tomaattikin on varmista jättää pois. Samoin hedelmät, juurekset ja tietenkin kaikki viljatuotteet pannaan.http://keskustelu.suomi24.fi/suhteet/parisuhde
        On tarpeen ymmärtää ravintoaineet ja ole ehdoton.
        Kun pudotin tuollaisella ylensyönnillä 6:ssa viikossa 16kg niin eniten minua ärsyttivät ihmiset jotka eivät tajunneet, ettei siihen sovi ajatus, "etteihän tuo yksi leipäpala mitään haittaa". Mutta kun se haittaa.

        Ketosprosessia on syytä seurata liuskoilla ja varmistua suolen toiminta jollakin hyytelöityvällä granulaatilla unohtamatta vitskuja ja hivenaineita.
        Laardittulevat takaisin jos ei suunnittele valmiiksi elämäntavan muutosta ja toteuta se.

        Munia, kylyksiä, kalaa yms rajattomasti ja jos on hiilareiden suteen ehdoton 0-linja niin paini putoaa kunhan liuskat värjäytyvät. Jos eivät värjäydy niin jssakin on lipsuttu. Hedelmä, leivitetty leikkele, sokerisuolattua silliä, ketsuppia, sinappia tms. niin homma heikkenee.

        "En vaan kasonut määriä vaan söin silloin kun mieli, sitä mitä halusin tai sattui olemaan käsillä ja sen verran kuin tuntui tarpeelliselta."


        Ja jostain syystä oikealla ruokavaliolla ei tee mieli syödä liikaa. Se on ollut paleo-ruokavalioni hämmästyttävin opetus.


    • Pääosin samaa ruokaa kuin tähänkin asti, ellet sitten ole syönyt roskaruokaa, pienennät vain annoskokoja. Tee päätös, ettet koskaan ota lisää, vaikka olisi kuinka hyvää. Turhat naposteltavat kokonaan pois. Valinnat teet jo kaupassa. Syöt lautasmallin mukaisesti, puolet kasviksia, yksi neljännes lihaa, kalaa, tai kanaa, toinen neljännes riisiä, perunaa tai pastaa.
      Ei tarvita mitään erikoisruokavalioita, ellei painosi ole todella karannut pahasti käsistä. Lisäät hieman liikuntaa. Ihan näin yksinkertaisilla tavoilla pääset sinulle sopivaan painoon, mehän olemme kaikki yksilöitä. Mutta pitää valita linja ruokailussaan, ja pysyä siinä.

    • tomppeliko

      Työtapaturma ja sen myötä työpaikan menetys, sekä siihen päälle vielä parisuhteen kariutuminen. Kaikki tämä aiheutti sen verran kovan masennuksen, että näin 5-kymppiseltä mieheltäkin putosi ruokahaluttomuuden myötä paino samaan, mitä se oli 18 vuotiaana.
      En tosin voi suositella kenellekkään tätä painonpudotuskaavaa.

      • juu ei hyvä laihdutuskeino
        sulla sattuu vastoinkäymiset viedä ruokahalun
        mutta mulla vastoinkäymiset tuo tullessaan lohtusyömisen
        tietystikkään ei kellekkään toivo niitä vastoinkäymisiä
        kävi sitten kumminpäin tahansa.


      • ikänsäryypännyt

        Harmittaa kova luonteeni. Työpaikan menetys ja lisääntynyt vapaa-aika vain lisäsi ruokahaluani. Osasyynä varmaan oli vittumainen työ, stressi poistui elimistöstä.
        Mutta tiedän lukuisia konsultteja nähneenä, että jokainen tietää, miten paino putoaa nopeasti. Pitää juosta kuin Forest Gump. Koska Suomen päästä päähän juokseminen on talvella hankalaa, niin tyydyn juoksemaan lähellä asuntoani olevaa jyrkkää mäkeä ylös ja allas. Tai olen suunnitellut tekeväni niin. Pyöräilin eilen 50 km, ja se oli aika kivaa liikuntaa, kun sää kerrankin suosi. Sykettä pitäisi saada nousemaan, ennen kuin lääkärin toteamat verisuonten kalkkeumat tukkeutuvat lopullisesti.


      • Eijunalauta

        Jos kokisin että mulla on "vittumainen työ" niin en olisi siinä työssä pätkääkään pitempään kuin on pakko. Siis irtisanomisajan. Miksi sinä olit? Siksikö että oli hyvä tekosyy ryypyille?


      • ikänsäryypännyt

        Olin jo yli-ikäinen, kun otin sen vittumaisen työn vastaan, mutta oli pakko olla siellä, että pääsi takaisin ansiosidonnaiselle. Lopuksi pestiä riitti 8v enkä kadu, vaikka ei se hääppöistä ollut. Ryyppäämisen olen lopettanut, kun terveys on heikentynyt. Ennen kylmä olut kurkkuun oli huippuhetki, nyt se on kylmä Mobilat olkapäähän. Jalat sentään vielä toimii, vaikkei kunto muuten ole hääppönen. Yli viiskymppinen ei voi valikoida hommiaan, ellei ole ohjelmistosuunnittelija tai poliitikko.


    • hoikkana_pysyy

      Itse olen ollut aina hoikka ja olen edelleen. Tänäänkin normaalin ruuan lisäksi jäätelöä syönyt suklaata. Saan olla mielissäni kun paino ei nouse ja enpä sitä kaipaisikaan.

      • Lapa_Mato

        Ota matolääkettä, niin alkaa paino nousta.


      • voisitko laittaa tänne sen normaalin ruuan määrän mitä söit ja millä pysyy hoikkana
        ja sen jäätelö ja suklaa määrän mitä söit vielä sen lisäksi
        jospa siitä olis meille painon kanssa kamppaileville apua
        ihan sen listan mitä söit ja kuinka paljon
        ja sit vielä liikuitko päivän aikan vai olitko vaan kotona.


    • Yksinkertaista

      Muuta elämäntapasi niin ne muuttavat sinut. Laihemmaksi tai miksi vain.

    • mimmimum-..mi
    • tee.sinäkin.samoin

      Kaiken pahan Alku&Juuri on SYÖMINEN. Toistan: syöminen.
      Ottakaamme esimerkki:
      Kuma olin 20 a´21 vuotias, kävi usein niin, että kuma tulin kotiin Savotasta, oli kello 1:30 yöllä. Olin matkustannut junassa 2½ tuntia ja ajanut pussissa ½ tuntia. Ja sen jälkeen kävellyt 5 a´6 kilomeetriä.
      Mutta en koskan syönyt mitään vaan menin nukkumaan, koska Savotan jälkeen aina nukutti.
      Ja kuma aamulla heräsin, ei ollut aikaa syödä, koskas mun piti lähteä Savottaan.
      Sillä-kurin painoni putosi 115 kilosta 50 kiloon. Ja se oli hyvä paino, kuma olen 185 centtiä pitkä.
      Nykyän en enää mene Savottaaan, koskas olen 72 vuotta vanha, eikä sellasia oteta töihin Savottaan.
      Mutta olen huomannut, että kuma otan Unilääkettä reilun annoksen, niin nukun vähintän 2 vuorokautta ilman että herään ja sillon kuma nukun, en tietenkän voi syödä ja lihoa. Niin sillä tapaa mun paino on vieläkin 50 kiloa.

    • Hyviä ohjeita ja paljon olet saanut, nyt niitä noudattamaan niin painosi putoaa.

      Toisaalta on kumma ellei tämän ikäluokan ihminen vielä tiedä kuinka ja millä keinoin laihduttaa, kun asiasta on kymmeniä vuosia eri tiedotusvälineitten kautta lukenut, täältäkin neuvoja saanut.
      Itse täytyy päätös tehdä ja laihdutus aloittaa.

      Itselläni ei ylipainoa ole koskaan ollut, olen sopivasti pullea, tuo Tellukan ohje on hyvä; kulkiluut saavat tuntua, mutta eivät näkyä.

    • u7gbukyvuy

      Valmista ruoka itse alkutekijöistä. Suosi kasviksia, yli 50% päivittäisestä ravinnosta kasviksia. Suosi kanaa ja kalaa muun lihan yli. Mieluiten mahdollisimman vähän (rasvassa) paistettua ravintoa. Ei makeita sokerisia tuotteita. Jos haluaa napostella, niin sitten rajallisesti vaikka kuivahedelmiä (ei kuorrutettuja). Jos ei auta painoon, niin sitten vielä laskea suunnilleen paljonko tarvitsee kaloreita elämiseen (netistä löytyy useita laskureita asiaan) ja sitten hieman rajoittaa kevyesti, kuten -100 tai -200 kcals.

      Liikunta on liikuntaa, eiköhän mikä tahansa liikuntamuoto missä hikoilee 30 minuuttia pari kertaa viikossa ole jo hyvä lähtökohta.

    • flegmaatti

      Josko nyt ottaisin aloituksen tosissani niin elämäntavan ja ruokailun muutokset olisi ehkä tehdä synkronissa keskenään.
      Kun eläköidyimme samoihin aikoihin vaimoni kanssa niin ruokalautasemme "pesäkoko", halkaisija, pienei 20cm:stä 15cm:iin. Pienempi annos mutta lautanen on yhtä täysi kuin aikaisemminkin ja samalla koostumuksella.

      Painon pudotus ei ole mikään ongelma, mutta kuten jojoajat tietävät, sen pitäminen halutussa tasossa vaatii harkintaa elintavoissa.
      16kg kuudessatoista viikossa nälkää näkemättä.

    • hyvä.paha

      Kuulun niihin vi*tumaisiin ihmisiin, jotka eivät liho. Kuljen vetkkareissa, tuulipuvuissa, toppapuvuissa.
      Enhyvä.paha.minä ole pätevä antamaan ohjeita, mutta luen mielellä ruoka- ja terveysaiheista.

    • 167-176

      Sain ennen syödä niin paljon kun halusin, ainoa vaikutus oli vessaperin kulutuksen lisääntyminen. Mutta kaikki muuttui kun iän kertova luku alkoi vitosella, ehkä hieman aikasemminkin. Aiheesta kirjoitin ensimmäisen kerran syksyllä 2006 nimimerkillä PuijonPeikko (asustelin silloin Puijon lähellä). Oli muuten ainutkertainen makuelämys, ei tarvinnut tehdä tuota nakkimustikkasoppaa toiste.
      http://keskustelu.suomi24.fi/t/3556954/nakkimustikkasoppa
      Nyt ylipainoa on 10-15 kg, ollut joskus enemmänkin. Ei mene millään alle 90 kilon vaikka syön noin puolet vähemmän kun ennen. Vähän, n. 5 kiloa, on paino pudonnut kun liikuntaa on tullut olosuhteiden muututtua jonkin verran lisää. Liikuntaakaan, ainakaan sellaista jossa tarvitsee jalkoja, ei voi paljon lisätä kun alkaa tulla kilsat täyteen noilla koivilla joilla on n. 50 pitäjän kivikot, risukot ja pehmeiköt koluttu (ei sentään ihan jokaista). Uinti olis varmaan hyvä liikunna laji mutta en ole oikein ikinä siitä tykännyt jun se on enemmän kalojen touhua.

      • hmpff

        Hekotihekoti :)) Tuota tilipäiväversiota kun alkaa heitellä "käkättimeen" voi saada nätin seinän samalla.

        Mun mielestä vanhemmiten saa ollakin vähän ylimääräistä painoa, vararavintona ikään kuin. Muuten on ihan kuolemanlaiha jos sattuu sairastamaan jotain, ja niitähän tulee iän mukana.... tarttuu kaikki keuhkokuumet ym. Että eikun sairastamaan :P


      • flegmaatti
        hmpff kirjoitti:

        Hekotihekoti :)) Tuota tilipäiväversiota kun alkaa heitellä "käkättimeen" voi saada nätin seinän samalla.

        Mun mielestä vanhemmiten saa ollakin vähän ylimääräistä painoa, vararavintona ikään kuin. Muuten on ihan kuolemanlaiha jos sattuu sairastamaan jotain, ja niitähän tulee iän mukana.... tarttuu kaikki keuhkokuumet ym. Että eikun sairastamaan :P

        Juuri tuolla tavoin lääkäri perusteli vaimolleni lihotuskuuria.
        Ihminen oli ikänsä pitänyt itsensä hoikassa, ei näivettynessä kunnossa.
        52kg > 58kg tyydytti lääkäriä.

        Iän merkitys näkyy myös InBody720 tulosteen viskeraalirasvan suositusalueessa.
        Käykää kurkkaamassa!

        Oma murheeni on painon jatkuva, tasainen putoaminen huolimatta ponnisteluistani. 1kg/vuosi lähtee armottomasti. Muutaman viikon treenihuilit nopeuttavat katoa mutta ovat lyhyellä tähtäyksellä korvattavissa.


    • jkgöögökgö

      Ensimmäinen askel on painon nousun pysähtyminen. Painon laskeminen on asia erikseen, eikä rajuja laihdutuksia enää keski-iän jälkeen suositella. Niissä menettää lihasmassaa ja menee ojasta allikkoon.

      Itse karsin korkeiden verensokerien vuoksi sokerit pois ruokavaliosta. Se riittää laihduttamaan jokaista, kunhan ei haksahda itsepetokseen. Eli kaikki lisätty sokeri ja piilosokeri pannaan (ei sokeria, hunajaa, siirappia, täysmehuja tms).

      Ruokamääriä ei pidä vähentää, vaan täyttää vatsaa osittain kevyemmällä, esim. salaateilla ja keitetyillä vihanneksilla. Huolehdi siitä, että saat edelleen proteiinia hyvin. Samoin laadukkaita rasvoja tarvitaan.

      Jos syöt paljon ja harvoin, jaa ateriat pienempiin osiin. Liian pitkät ruokavälit ovat useimmille pahaksi. Saavat ahmimaan ja sotkevat verensokerit. Närästyskin helpottaa, jos sitä on, kun e syö kupua täyteen kerralla.

      Juodut kalorit ovat kaikein turhimpia. Eli käytä mieluummin keinotekoista makeutusainetta, jos haluat makeaa juomaa. Alkoholi on huono laihduttajalle.

      Hanki askelmittari tai sovellus älypuhelimeen. Kun tiedät, minkä liikut, et harrasta itsepetosta tässä asiassa. Oikeasti ylipainoiselle kävely on hyvää liikuntaa.

    • osku555

      Minulla alkoi lonkka temppuilemaan ja fysioterapeutin kanssa koetettiin ensin, mutta leikkaus päätettiin kuitenkin sitten tehdä ja se tehtiin eilen. Kirjoitan tätä tässä sairaalan vuoteella. Olen 61-v mies. Viime syksynä yksi toive oli, että painoa tulisi pudottaa.
      Siispä kehitin itselleni sopivan taktiikan.
      - jätin maidon pois aterioilta. ( nyt juon vettä lasillisen, mutta ennen ruokailua)
      - en ota lisää ruokaa
      - syön tummaa leipää aamupalalla mutten pane voita päälle
      -kerran viikossa ostan suklaapatukan tai "eskimon"
      -koetan ottaa hieman enemmän vihanneksia esim. Perunan "kustannuksella "
      Muuten normaalit vanhat tavat (tosin olutta silloin harvoin kun otan olen vaihtanut lasilliseen viiniä)
      Aloitin tämän viime syys / lokakuussa
      Tulos: kuukausittain on paino pudonnut 1-2 kg.
      Nyt yhteensä 14kg.
      Lonkan takia liikkuminen on ollut vähäistä, mutta nyt on motivaatio korkealla.
      Kyllä tämä tästä...

    • tehokas_menyy

      Kokeiles Keskitysleirin ruokavaliota. Sillä se paino on ennenkin pudonnut, 180-senttinen mieskin painoi 45 kiloa. Tavoittelemisen arvoinen esimerkki, vai kuinka?

    • laitan tänne loppuun vielä sen kyssärin jonka laitoin tonne yhdelle nimimerkille
      joka kehui että joitain voi syödä niin paljon kun haluaa päivässä
      tietysti siinä oli kaikki vihannekset broileri voi juusto pähkinät ym ym
      mutta miten voi olla mahdollista että laihtuu jos näitä kaikkia syö niin paljon kun napa vetää
      ja kävelyä tunti päivässä

      samoin kysyin yhdeltä nimimerkiltä
      joka kehui että syö päivässä ihan normaalit ateriat
      ja lisäksi vielä jäätelöä ja suklaata eikä liho millään
      että laittas yhden päivän ruokailu esimerkin tähän niin vois itekkin ruveta noudattamaan
      hatsansaan esimerkkiä en tarkoita se on aina sama.

    • laihtunut

      Hei vaan kaikki iäkkäät laihduttajat täällä myös yksi sellainen. Aloitin oman elämäni remontin heinäkuun alussa painoa oli kertynyt jo likimain 89 kg ja kaikki vaatteet ahdisti päällää ja itseinho oli mahtava. Peilien ohi piti kulkea nopeasti tai vain syrjäsilmällä vilkaisten koska inhotti katsoa sitä tynnyriä siellä peilissä. Tein varmaankin parikuukautta mieleni kanssa töitä että pääsin alkuun uuden elämäntavan kanssa. Kylmä tosiasia oli se että rakastin kaikkia herkkuja niin pullaa, pipareita, suklaata kaikki upposi mikä oli vaan vaaleeta ja makeeta ja kyllä sinne mahtui myös aika tavaksi tulleet hampurilaisateriat sekä pizzat. Yksinketaisesti kaikki nuo herkut loppui ei niitä lainkaan vaan nyt syödään aivan tavallista perusruokaa ei mitään kevytversioita mutta ihan tavallista kotiruokaa. Säännölliset ruoka-ajat ja niiden välillä ei popsita ja yksinkertaisesti kieltäydytään jos joku tarjoaa jotakin herkkua. Tällä tavalla olen nyt elänyt kaksi kuukautta ja nyt 10 kiloa kevyempi, en ole käynnyt missään kuntosaleilla mutta kävelylenkeillä melkein harvasepäivä ja kävelen noin 45-min ja reippaasti. Tällä tavalla olen saannut painoa pois ja vielä pitää toiset 10 kg pudottaa. Nyt olen työstänyt ajatusta kuntosalille lähdön kanssa, että saisi nuo löysät löllykät läjään mutta inhoan koko ajatusta. Jos haluaa muutosta on se myös tehtävä ja ihan itse koska muuten muutoksia ei tule tapahtumaan eli taidan mennä kuntosalikortin ostoon. Hyvää jatkoa kaikille tavataan lenkkipoluilla.

    • Laihdutus

      Haudutettu Vihreä Tee kaksi mukillista päivässä pudottaa painoa pikku hiljaa. Hyväksi todettu keino. Tuo vihreä tee vie ruokahalua sen verran, että viikkojen kuluessa laihtuu taatusti! Vihreää teetä saa ostaa ainakin Thai myymälöistä. Monista muistakin kannattaa kysellä! Itse olen tuonut sitä kilokaupalla Intian reissuiltani!
      Muuten tavallinen ruokavalio!

      • hmpff

        Olen kuullut myös tuosta ihme-teestä. Siis joku muu kuin ihan tavallinen vihreä?

        Vähän ehkä skeptinen kaikille poppaskonsteille, mut... onhan sitäkin tutkittu että on aineita jotka edistää aineenvaihduntaa (chili) ja sellaisia jotka vaikuttaa kehon insuliinitasoon ym. Joten miksei joku teekin voisi tehdä terää.


    • shshhhs

      Kyllä mä tiedän muutaman jotka syövät kokoonsa nähden paljon mutta eivät liho. Samoin toisen vanhemmat olivat myös hoikkia. Kyllä geenit vaikuttavat.

      • flegmaatti

        Entisen työkaverini aineenvaihdunta oli ainulaatuinen.
        40v heppu oli laika kuin pinky panter, Aamuisilla kahvipausseilla tyyppi söi pari voileipää vahtelevilla, runsailla päällysillä. Mukaansa työhuoneeseen kaappasi kourallisen sokeripaloja.
        Ruokatunnilla kävi kotonaan syömässä lämpimän aterian.
        Iltapäivän kahvilla viineriä tai vastaavaa ja kourallinen sokeripaloja mukaan.
        Ennen työpäivän päättymistä äijä hoippui nälkäkuoleman partaalla mutta pelastuksena oli kotonaan odottava lämmin ateria.
        Alkuillasta kertoi nauttivansa iltateen mukana leikkeleleipiä.
        Kun kerran irvailimme josko hän sitten selvisi yöpuulle niin veitikka sanoi tosissaan, että toki he syävät iltamyöhällä jotain pikkulämmintä. Päällystettyjä uunileipiä, jotain pientä grillattavaa, joskus juustofonduetä jne.
        Äijä sanoi isänsä olevan yhtä laiha!
        Kyllä geeneillä on merkitystä ja tämä on tuntemistani ääritapaus. TERVE ÄIJÄ!

        Toinen työkaverini oli saman lainenpinky mutta myöhempinä vuosikymmeninä olut näkyi keskivartalossa mutta muuten heppu pysyi luisevana.


      • itse-en-ole

        heitä kutsutaan läpipaskoiksi


      • m61v.180cm.112kg
        itse-en-ole kirjoitti:

        heitä kutsutaan läpipaskoiksi

        Läpipaskoja on nimitys jonka olen kuullut.


      • Vieläkökangesta

        Geenit vaikuttavat tietenkin em. tapauksiin sillä viisiin, että ne määrittelevät ko. tyyppien aineenvaihdunta-asiat, jotka toimivat hyvin ja moitteettomasti. Yleensä laihojen ihmisten jätöskasa on huomattavasti paljon suurempi kuin lihavien. Ts. laihasta kuonat irtoavat, lihavan suoleen ja sinne tänne elimistöön ne jäävät kiinni ja estävät normaalin toiminnan ja lopuksi riittävän ajan kuluttua sairastuttavat.


    • Kilopari

      Minun painoni pysyy kurissa, ja hieman laskusuunnassa, kun syön säännöllisesti. AIkaisemmin syöntirytmini oli niin, että saatoin olla pitkän aikaa syömättä ja sitten söin ison annoksen ja toisen perään jne. Nykyään kun syön kolmen tunnin välein, annoskoot pysyvät kohtuullisina ja voin myös herkutella.

      Jos haluaa laihtua, pitää sokerit ja vehnä jättää ruokavaliosta, niillä ei ole mitään ravintoarvoa. Sen sijaan jos syö iltaisin proteiinipainotteisen illallisen, se kuluttaa energiaa, myös yöllä, todella paljon kaloreihinsa nähden.

      • hmpff

        Niitä proteiineja on tuputettu "dieetin pelastajana" jo pitkään. Nykyisin jo vähän himmaillaan niitä, liikasyönti vaan rasittaa munuaisia.

        Sen sijaan on tutkittu että unella on suuri merkitys laihdutukseen. Sen olen huomannut itsessänikin, jos nukun hyvin, laihdun myös helpommin.

        Sokerista ja valkoisesta vehnästä olen samaa mieltä sun kanssa.


      • Suurivaikutus

        Juurikin noin: säännöllinen ruokailurytmi (noin 4 tunnin välein) on oikea tapa pitää verensokeri tasaisena ja kun se pysyy hyvässä tasossa, tapahtuu myös laihtumista.


    • Kun syö vähän niin laihtuu, voi olla syömättä 2-3 päivää viikossa.

      Syön normaalisti olin lääkärin tarkastuksessa, veri arvot olivat paremmat kuin koskaan vain pitkä sokeri oli vähän liian korkea.

      • Eijunalauta

        Yeap, sokeriarvo on korkea juuri sen takia kun / jos olet "syömättä 2 - 3 päivää viikossa".


    • Psykoterapeutitar

      "Helppoa, kun heinänteko!" Niinkuin joku tuolla jo kirjoitti! Niinhän sitä luulis! Ei ole paljon rahaa ruokaa ostaa. Vielä vähemmän rahaa mihinkään herkkuihin. Mitäs lekuri nyt sanoo, kun en mennyt laihdutukseen ja lopetin pillerit verenpaineeseen? Jaa, jaa! Kyllä on kuriton vanhus!

      Uskallanko edes lekuriin mennä, jos joku tauti iskee ja hoitoa tarvitsee?

      • Epäselvyyttäköaiheessa

        Kiitä Luojaasi ja ole onnellinen jos sulla on rahaa oikeaan hyvään ruokaan eli ravintoon mutta ei herkkuihin, jotka ovat yleisesti aivan turhia suuhunpantavia ja niitä jotka lihottavat mutta eivät ravitse.


    • m61v.180cm.112kg

      No itse olen mies, ja nyt 61-vuotias. On ollut hyvin vaikeaa aloittaa laihdutusta.
      Sanoisin, että 50 vuoden päästä on ongelma varmasti poistunut.

    • noFatso

      Läpipaska on erittäin hyvä ominaisuus, vai onko jollain siihen kommenttia. Voi syödä vapaasti ja suoli toimii.

    • yöööööök

      Ainoa keino mikä orn takuu varma laihtumiselle on se että syöt vähemmän kuin kulutat!
      Ei se sen ihmeellisempää ole,
      Ne keinot jolla saat itsesi toteuttamaan sen on itsekuri , ja itsekuri , ja vielä kolmannen kerran itsekuri,

      Se miten nopeasti sitten pääset tavoitteeseen on vielä kaiken lisäksi parempi että se paino tippuu tasaisesti ja maltillisesti kuin että pääset ihmedietillä 7 viikossa 50% painosta pois, on takuu varmasti yhtänopeasti takaisinkin,,

      Ja liika on liikaa kaikessa myös laihduttamisessakin,,,

    • syöjä

      aloita syömään raakaa keltasipulia ruisleivänpäällä yksi tai useampi sipuli päivässä tulos näkyy muutamassa kuukaudessa ja varmasti laihdut.

    • Kuin.alkuasukas

      Ensin kannattaa katsoa lääkkeiden sivuvaikutukset. Esim. mielialalääkkeet aiheuttavat painonnousua.
      Säännöllistä syömistä painotetaan. Ei vaan sovi mulle, enkä voi olla ainutlaatuinen, täytyy olla muitakin. Syö kun on nälkä, vaikka heräisit nälkään klo kaksi yöllä. Kun tulen myöhään kotiin, jätän syömisen ja menen suoraan nukkumaan. Aamulla olen pitkään syömättä, pelkällä mustalla kahvilla, koska kulutan yöllä syömääni. Riittävästi valkuaista, vain se pitää nälkää loitolla. Ja lisäksi, kasvikset, täysjyvä, hedelmät. En usko mihinkään kevyttuotteisiin, mutta en pidä kermalla holvatuista ruoista. Ehkä vain syön esim. 28%:sta juustoa kohtuullisesti.
      Varuiksi ei kannata syödä, niin kuin monet: pakko syödä jotain kun tulee muuten päänsärky. Tai että aineenvaihduntani mene sekaisin? Kuinkahan monta kertaa on kokeillut tuleeko ja meneekö todella? Jos yksi kokeilukerta takana, voi olla sattumaa. Minulla on joskus 20 tunnit syömätön jakso, en ole huomannut, jos on jotain mielenkiintoista tekemistä. Sen jälkeen yksikertainen, terveellinen ruoka on taivaallista. Puhun nyt täysin terveestä ihmisestä, jotakin fyysistä vaivaa potevat ovat erikseen.

      • Sokeritsekaisin

        Kerropa sitten vielä ikäsi. "20 tunnin syömätön" jakso on hyyyvin kohtalokasta sokeriaineenvaihdunnalle. Se ei tunnu eikä haittaa vielä siinä vaiheessa kun on nuori ja elintoiminnot vahvimmillaan, mutta odotapa kun ikäännyt ...


      • Kuin.alkuasukas

        Sokeritsekaisin, olen 65 ja 60sten palstalla. Elintoiminnot ovat vahvat. Harkitsen asiaa uudelleen kun ikäännyn, kiitos muistutuksesta.


      • Henkisestivahva

        Asenteesi on kyllä hyvä, mutta koska sun sokeriarvot, myös pitkä sokeri labrassa, on mitattu? Sokerit ovat myös kovasti salakavalia, monella pilvissä tietämättään koska olotiloihin tottuu aikojen kuluessa.


      • Kuin.alkuasukas
        Henkisestivahva kirjoitti:

        Asenteesi on kyllä hyvä, mutta koska sun sokeriarvot, myös pitkä sokeri labrassa, on mitattu? Sokerit ovat myös kovasti salakavalia, monella pilvissä tietämättään koska olotiloihin tottuu aikojen kuluessa.

        On mitattu, ei ole sokereissa mitään vikaa. Pystyn syömään aika paljon kerralla ja esim. kalaa 200 gr muiden täysipainoisten ruoka-aineiden ohessa. Pitävät nälkää pitkään, eli kun lounaan syön kello 11, voin syödä seuraavan kerran aamupalan klo 8. Voin juoda rasvattoman piimälasillisen välissä mutta muuten vettä ja kahvia ilman sokeria ja maitoa.


      • Epäterveellinentapa

        No jos sun kehosi on jo tottunut noin epäterveelliseen rytmiin, niin älä vain esittele sitä malliksi kenellekään muulle. Koska se ei ole terveellinen ja turvallinen tapa aineenvaihdunta- ja erityisesti sokeriaineenvaihdunta-asioita ja toimintoja ajatellen.

        Vähemmän kerralla useammin on aineenvaihduntaa ajatellen paaaljon parempi toimintamalli syömis- ja ravintoaiheissa. Näinä päivinä se on helposti mahdollista, alkuasukkaitten aikoina ehkä ei eikä tässä asiassa vanha tapa ole parempi kuin pussillinen uusia vaikka joskus voi ollakin.


    • ToimiNäin

      Hyvin yksinkertaista:

      Jos päivittäinen kalorinkulutuksesi on esim. 3000 kcal, niin syö säännöllisin väliajoin 5 x n. 500 kcal eli n. 2500 kcal/ päivä (Opettele laskemaan kalorit suurin piirtein - ei ole kovin vaikeaa, siihen oppii).
      Juo vettä 1 - 2 litraa/päivä ja liiku tavalla tai toisella 30 min päivässä.
      Klo 21 jälkeen älä syö mitään. Painosi putoaa takuuvarmasti - tosin hitaasti mutta varmasti.
      Ja niin pitääkin, ettei laihduttaminen syö lihasmassaasi. Ja tämä on "elinkautinen" laihdutus, jottei paino pääse taas nousemaan.

      • Välttämätöntämyös

        Sitä ei silloin kutsuta laihdutukseksi eli dieetiksi vaan elämäntapamuutokseksi. Omat väärät ja vahingolliset tapansa muuttamalla muutos muuttaa ihmisenkin. Puhutaan sitten kiloista tai mistä muusta tahansa, esim. ajatuksista, asenteista ...


    • kirtsa

      Tuolla toisessa ketjussa, Mitä huomenna syötäisiin, vinkkejä ruokalistaasi varten. Se on vaan niin, että mikä sopii yhdelle ei välttämättä sovi toiselle.

    • Onnenmaata
      • menetystä

        Myös suru laihduttaa, tiedän kokemuksesta.


    • Jaana31

      Löysin hyviä vinkkejä vähän eri näkökulmasta painonhallintaan www.hyvinvointikatsaus.com oli vielä ilmaisia

    • Danielhelp

      Olen itse kehonrakennusta harrastanut 6 vuotta ja voin kertoa pieniä vihjeitä!

      Noin 70 % laihdutuskuurista on syöminen ja loput 30 % liikuntaa! Lisää liikuntaan aerobista ja painon nostoa. Syö 5-6 kertaa päivässä mutta älä syö itseäsi täyteen vaan pienempiä annoksia esim. 1 kanan rintafileen ja vähän riisiä ja vihanneksia päälle vaikka parsakaalia. Treenin jälkeen proteiini juoma (whey 80) ehdotan! Treenaa 4-5 kertaa viikossa ja pidä lepopäivät aktiivisina! Takaan että 2-3 kk kulutta näet hyviä muutoksia:)

      • flegmaatti

        Paino vai kehon koostumus? Jankutan tätä samaa koska vaakalukema on oikeastaan merkityksetön.

        En ole koskaan "rakennellut" mitään mutta hiukan alle 6-kymppisenä romuna aloitin terveyssyistä lihaskuntoilun pitäen samalla sykkeen, piikkejä lukuun ottamatta, aerobisella alueella.

        En muuttanut ruokailutottumuksiani mutta 5krt/vko salilla, yhteensä noin 7h, aiheuttivat sen, että vyötäröni oheni 6 - 7cm vaikka painoni ei laskenut tippaakaan.

        Sapuskoissa olen luonnostaan jättänyt makeat usein tapahtuviin mutta niukkoihin kertoihin.
        Yksi täytekeksi, pari pientä palaa suklaalevystä yms. riittää minulle.
        Sekaravinnon lisävarmisteeksi protskujauhetta, rasvatonta raejuustoa, kananmunia.
        Ei eineksiä eikä jauhomössömakkaroita.
        Päivittäin karvahatullinen vihersalaattia jossa mukana tomaatti, sipuli, valkoviini-neitsytöljyjastike, salaattijuustoa, Dijon hunajasinappi noin niinkuin pohjana.

        Vastarinnastani huolimatta, 6 viikkotreeniä salilla jossa mukana moninivelliikeet, painoni tippuu auttamatta 1kg/vuosi.

        Kehonrakennus? Se tuntuu merkitsevän eri ihmisille eri asioita.


      • nykytrendit

        Tuo on paskapuhetta että pitäisi syödä 5-6 kertaa päivässä, Itse olen harrastanut aktiivisesti liikuntaa 20 vuotta, ja kaikkein toimivin konsti on oman kehon kuunteleminen, kroppa kyllä kertoo milloin se tarvitsee energiaa. En väitä että tuo 5-6kertaa päivässä olisi jotenkin väärin, mutta parempi konsti on opetella kuuntelemaan omaa kehoa, siinä siis pieni vinkki kehonrakentajalle. Ihmetteln miksi kaikissa diettiohjelmissa ja muissa jauhetaan siitä että pitäisi vetää jotain maitorahkaa ja muuta sontaa, joka ei ole mitenkään terveellistä elimistöle. Keskustelun avaaja kysyi laihdutusvinkkejä, kehonrakentajan ruokavalio tuskin on paras mahdollinen hänelle. Sanoi bull mentula tai jutta gustaberg mitä tahansa.


    • Ruokaympyrälihottaa

      Lue lääkäri ANTTI HEIKKILÄN juttuja ruokavaliosta. Syöt niin kuin se sanoo niin alkaa paino tippua...

    • Syö vähemmän, liiku enemmän. Kaikki herkut pois tai enintään yksi herkkupäivä viikossa.

    • Isosievä

      Kaikki ehkä tietää tuon säännön, että syö vähemmän, liiku enemmän. Ongelmani on se, että kun en enää voi/pysty paljonkaan liikkumaan. Selkäongelmat, nivelrikot, siis selkä ja polvet. Tiedän.. ja yritän edelleen liikkua sen mitä pystyn, ruokavalioon olen kiinnittänyt huomion ja paino ei tahdo laskea. 60-vuotias ei jaksa oikein vähällä ruualla. Nyt ilmoitin itseni vesijumppaan ja mietin joogan aloittamista, mutta vieläköhän paino pysyy ja pysyy?

      • Ota selvää onko omalla terveysasemallasi painonhallintaryhmiä. Saisit tukea ja neuvoja ruokavalion suunnitteluun. Voihan olla että syöt jopa liian vähän tai väärin muuten.


    • Psykoterapeutitar

      Minäkin haluan olla nuori, laiha ja rikas💃🏼🤑 Ostaisin kukkamekon ja kiiltonahkakengät🌺👠 Noh, niin se elämä vaan meni😳 Nyt olen vanha, lihava ja köyhä😜 Ostan mummovaatteita ja mukavia kenkiä👵🏻

    • Örhö_Nistinen

      Pulla ja sokeri pois. Siitä se alkaa...Ja siihen sitä lankee.

    • elämäntapakuntoon

      Sinulla on jo lähtökohtaisesti väärä ajatusmalli. Itsekin olin aikoinaan n. 25 kg ylipainoinen mies, kun aloitin monipuolisen urheilun. Painoa tuli nopeasti (vuodessa) n. 8 kg lisää, mutta se oli PT:n mielestä ihan hyvä, että tulee lisää myös lihasmassaa. Tulokset nousi nopesti ja kestävyyskunto parani myös.

      Ruokavalio on tärkein elementti laittaa kuntoon. Sitten lähtikin paino tippumaan, vaikka söin ehkä enemmän kuin aikaisemmin. Lihasmassaa tuli rasvan tilalle ja se jos mikä vaatii energiaa. Nyt painan muutaman kilon yli "ihannepainon", mutta kun on kyse painoindeksistä, niin ei sitä kannata liikaa tuijottaa. Vatsalihaksetkin näkyy ihan riittävän selkeästi ja se riittää mulle.

    • jhgur

      Ikääntyminen tuo omat ongelmansa ruuansulatukselle, ja painonnousu voi johtua siitä, ettei suolisto toimi enää kunnolla, joten kannattasi hoitaa ensin perusasiat kuntoon ja murehtia vasta sitten liikakiloista. Ruokahalu mukautuu elimistön tarpeisiin, niinpä jatkuva nälkä kielii elimistön epätasapainosta ja sen vuoksi pitäisi ensin pohtia sitä omaa tilannettaan, josko siinä on edes edellytyksiä laihtuttamisen onnistumiselle.

    • lyckatillåkså

      Joku kirjoitti että jotkut lääkkeet voivat lihottaa: Hei yhdessäkään pillerissä ei ole kaloreita. Ihmiset hakevat tekosyitä lihomiselleen kun ei ole itsekuria syömisien kanssa.

    • Fhkkhgf

      Kävele, kävele ja kävele........... kyllä paino putoaa........ ei herkkuja mutta tavallista ruokaa....

    • jeotåyj

      Itse aloin laihtua viljattomalla ja gluteenittomalla ruokavaliolla. En oikein enää edes muista, miksi aloin sille. Ehkä sen takia, että minulla oli suolisto jotenkin ärtynyt ja halusin kokeilla. Jätin siis kaikki terveelliset viljat pois ruokavaliostani kaura, tattari ja muut gluteenittomat viljat mukaanlukien. Söin muuten normaalisti leivän korvikkeina oli pähkinät, riisi, peruna, sokeri, tärkkelykset, riisikakut taco-lastut eli kaikki epäterveellinen.

      Gluteenista luopumisen myötä loppui mystisesti myös minua riivannut makeisten ja jäätelön himo. Ei vain tehnyt enää sokeria mieli. En saanut siitä enää mitään kiksejä. En myöskään enää himoinnut alkoholia. Ennen saatoin tissutella pullon punaviiniä päivässä. En yrittänyt edes vähentää viinin kulutusta. Se vain lopahti itsestään.

      jouduin huolehtimaan kuukauden iäkkäästä sukulaisestani, jolle tottakai tuli leivottua paljon kaikenlaista ja ruisleipiä ja limppuja ostettua ja puuroa keitettyä. Itsekin sitten sorruin taas syömään gluteenipitoista ruokaa ja paino alkoi nousta tasaisesti ja karkit alkoi maistua ja viinin tissuttelu hiipi mukaan kuvioihin. Nyt olen palannut taas arkirytmiin ja tajunnut kuinka salakavala pieni ruisleivän viipale on kaltaiselleni.

      Miksi gluteeni vaikuttaa minuun niin kuin vaikuttaa, en tiedä. Tiedän vain, että olen pirteämpi ja hoikempi ilman sitä. Himoni sokeriin ja alkoholiin ovat kadonneet.

      • jhgur

        kaikkien elimistö ei kestä gluteenia, varsinkaan vehnän, se sulaa huonosti, aiheuttaa suolistossa tulehdusta ja vaurioittaa hermostoa, lisäksi siihen kehittyy rippuvuus, seuraa uneliaisuutta ja masennusta, jopa syömishäiriöitä, haittavaikutukset kuin alkoholilla konsanaan

        kauran proteiini ei sisällä gluteenia ja on siksi hyvin siedettyä


      • jhgur

        sokeria ei pitäisi nivoa gluteeniin, koska sillä ei ole yhteyttä, sen sijaan hormonitaso vaikuttaa makean mielitekoon ja rasvakudos toisaalta ylläpitää tätä


    • perusohejeet

      Mahdollisen monipuolinen liikunta josta nautit. Syöminen on tärkeää elimistön palautumisen kannalta, joten ei kannata laskea kaloreita liikaa, sokeria ei kannata nauttia paljon, jos makean himo iskee, syö vaikka hedelmiä, alkoholi kannattaa jättää kokonaan pois. Mikäli et pidä liikunnasta tai et pysty sitä jostain syystä harrastamaan, suosittelen ravintoterapeuttia.

    • ite.oot

      Miten saisin painon putoamaan? Sillä, että HALUAT sen pudota. Kyllä sinä itse tiedät miten se tapahtuu. Senkin pullamössö, makkara, olut -läski.

      • Kaikkieivättiedäjatajua

        Tässä kommentissa on ala-arvoinen osio. Silti siinä on myös sellainen totuus, että ilman omaa halua ja tahtoa aihe ei onnaa ikinä. Onnistumiseen tarvitaan kunnon psyykkaus; mielen valmistaminen ja vahvistaminen, paljon tietoa aiheesta ja myös tarpeelliset taidot viedä hommaa eteenpäin.


    • pyhä.yrjänä

      Mietippä miten ihmeessä lihosis, läskiksi tulit. Kun sen ymmärrät mitä olet tehnyt, mikä on sinut tuohon habitukseen saattanut, niin tiedät miten peruutat takaisin.

    • IitumiinA63

      Moi!Mene vesijuoksuun 3kertaa viikossa ja tunti kerralla.Saan syödä mitä vaan.Pidä mielessä että syöt vähintään 5 kertaa päivän aikana. Ei ole paino-ongelmia!

    • läskiio

      Hej.
      yks hiaano oppi ja ykinkertaanen. Energian kuluutus on isompi ku -saanti. Ja ny ei oo kysymys kuukaurest vaa vuasist peräkkäi.

      • reitti22

        On, tuo vaiva ei mikään ylitsepääsemätön. Energiaa vähemmän kuin sitä kuluttaa.


    • buosl

      Ei ole itse laihduttanut koskaan, mutta. Olen kuullut, että vehnän syömisen lopettaminen olisi helpoin tapa laihtua. Ei se tietysti siinä mielessä helppoa ole, että vehnää tungetaan vähän kaikkiin elintarvikkeisiin. Tuoteselosteita joutuu siis lukemaan.

    • suomilandia

      No, en ole lukenut yhtään vastausta mitä sinulle on jo vastattu.
      Yksi pahin lähtökohta on pitää laihduttaa. Unohda laihduttaminen, sen sijaan mieti mitä elämässä pitää tehdä elämäntapa muutoksia niin lue alla kirjoitukseni johon näin vaivaa sinulle 15min verran, eikä maksa mitään.

      Syömisen määrä suhteessa kuluttamiseen, jos et liiku ja tulee nälkä liian usein niin tähän pitäisi keksiä jotain.

      Yksi tärkeä sääntö: Syödä pitää.
      Haudassa ei tarvitse syödä, ne realiteetit.

      Vanheminen, kaikki me vanhennutaan, se alkaa jo siitä kun olemme saavuttaneet ns jonkin kasvun rajan eli 5-15 vuotias, sen jälkeen alkaa vanheneminen pikku hiljaa. Paino tuskin nousee jos syöt järkevästi, pieni herkuttelu ei painoa lisää.

      Jos liikkuu hyvin vähän niin kulutus on alhaista, miten suhteuttaa siihen se syöminen.

      Yksi vinkki, lähtökohta muuttaa koko syömisen periaatteita eikä muutos ole edes suuri.
      Karsi kaikki eläinperäinen ruokavaliosta, minulla tuo oli ihmeellisen helppo valinta.
      Esimerkiksi hyvinkin arkinen jauhelija niin sitä en ole ostanut enää moneen kuukauteen,
      mitä olen menettänyt? Juuston sanotaan olevan pahimpia eläinperäisi syömisiä mitä syömme, tuo on hankala paikka ollut ja olen lipsunut mutta alkuun olen ollut ostamatta juustoakin monta kuukautta.

      KUN tuosta eläinperäisestä ruokavaliosta alkaa tinkiä, niinse mitä harvoin on ostanut kaupoista on lisääntynyt eli leivän päälle jotain kaipaa. Tilalle on tullut kasvikset, juurekset.. noin muuten arjessa niin hedelmät.

      Jos tästä saat jotain apua niin ole hyvä.
      Kannattaa katsoa sellainenkin dokumentti kuin what the healt, vaikka siinä voi olla markkinoiden tuomaa prokandaa joukossa niin uskon että monikin kuitenkin saattaa huomata sen että mietimmekö yhtään mitä me syömme! Tuota asiaa tuosta dokumentista kannattaa ammentaa, tuskin ruokatottumukset ainakaan huononeen jos dokumentista saa edes jotain uutta. Dokumentti voi olla jopa järkyttävä, joka siis saattaa todellakin saada miettimään sitä miksi me sairastumme, tietyt sairaudet vaan lisääntyy koko ajan.

      Se dokumentti:
      What the healt, löytyy ihan laitat sen googleen.

      tai https://www.youtube.com/watch?v=6PkJ1MO-LNQ

      tai jos haluat suomenkielisillä tekstiyksillä niin katsoppa netflix googlella ja
      mene netflix sivuille ja hae sieltä kyseinen dokumentti. Netflix voi katsoa kuukauden ilmaiseksi, vaatii että annatt luottokortti tiedot mutta tilauksen voi peruuttaa jos ei halua muuta katsoa netflix, onhan siellä uudelle käyttäjälle aika paljon muutakin katsottavaa, ainakin vähäksi aikaa.

      Ole hyvä, ei maksa mitään

    • Löysätvaatteet

      Tiputin omaa painoani ensin pelkän liikunnan lisäämisellä. Sitä tippui kuitenkin vain vähän. Pohdin syömistä ja olin saanutkin kaikennäköistä ohjetta ja opastusta. Pidin omaa ruokavaliota ihan terveellisenä ja monipuolisena eli missä vika, kun ei mitään tapahdu. Aloin miettiin annoskokoa. Kokeilumielessä jonkun aikaa tein niin, että otin normiannoksen. Puolitin sen. Ja söin sen loppuosan parintunnin päästä. Pidän ruuasta ja oli vaikea ajatus pienentää heti kättelyssä annoskokoa. Näin en ikäänkuin psykologisesti menettänyt mitään. Pikkuhiljaa n. viikossa opin uuden annoskoon. Pienemmästä tuli kylläiseksi. Parin kolmentunnin välein opettelin syömään jonkin välipalan. Leivän, hedelmän tai pienen annoksen salaattia. Aineenvaihdunta kiihtyi.
      Oikeastaan se on liikunnan kanssa suhteessa. Sen mitä syöt, kulutat.
      Liikuntaa harrastin pari kertaa salilla koko kropan käsittelyllä ja loppuviikon kävelylenkki ja yksi välipäivä. Työn ohella.
      Jos jostain luovuin niin vehnää vähensin vaikka nautin pitsaa edelleen joskus tai leipää joskus. Jugurtit ja muut maitotuotteet jätin pois juustoa lukuunottamatta. Iltavuorosta tullessa napostelin palan juustoa ja porkkanatikkuja tai muuta vastaavaa.
      Karkki/herkkupäivä kerran viikossa.

      Painoa tippui muutaman kuukauden aikana 22kg. Vähän on tullut takaisin kun tuli sellaisia kiireitä, etten säännöllistä liikuntaa ole pystynyt harrastamaan. ja välillä annoskoot kasvavat. mutta nyt olenkin tietoinen annoskoon tehosta.

      • Löysätvaatteet

        Tuolla joku sanoikin, että kuuntele kehoa. Se kertoo milloin on nälkä. Ei ole pakko syödä joka kolmas tunti, mutta se mitä ja kuinka paljon on aika ratkaisevaa. Kun kuluttaa niin se nälkäkin tulee ja sen tuntee helpommin. Toivon, että löydät itsellesi mieluisia liikuntamuotoja. Kävely on aika tehokasta ja olen itse lisännyt siihen välillä intervalliharjoituksen. Juoksen pari kolme lyhtypylvään väliä, kävelen ja juokesn vuoron perään. Tai oikeastaan se on hölkkää. En voinut aiemmalla painolla juosta, mutta nyt se on helpompaa. Kokeile vaikka muutama metri kerralla... pikkuhiljaa se pitenee. Älä lannistu vaan ole ylpeä jokaisesta askeleesta. Lopulta tuntee itsensä voittajaksi kun vaatteet löystyy ja pää on märkä :)


    • vitosenfysiikka

      "Miten saisin painon putoamaan? "
      Fysiikanlakien mukaa paino putoaa aina täällä maapallolla, eli se riittää kun vain pudotat sen painon niin se ihan satavarmasti PUTOAA, ei varmana NOUSE ja lähe lentelemään mihinkään ylöspäin!!

    • ruokaonilo

      Tee aterioistasi- arkisistakin- juhlahetkiä. Kaunis kattaus, kynttilät eivät lihota ja voit nauttia rauhallisesta syönnistä. Uskon, että ns. hokkuspokkus-laidutus ruokia ei ole olemassakaan. Syö mitä oikeasti haluat -sopivissa määrin ja nauti ruoastasi ja ruokailuhetkestä. Pian kyllä huomaat eron mässäilyn ja ruokanautinnon välillä ja vaakakin sen näyttää.

    • eienäälaihikselle

      1. Älä kärsi nälkää, se johtaa vain herkutteluun. Voit syödä niin paljon kuin haluat..nimittäin kasviksia. Eli jätä rasvaiset lihat, juustot, kermat, muut rasvaiset maitotuotteet pois ja lisää ruokavalioon reippaasti kasviksia.
      2. Vaihda herkut hedelmiin tai pidä kohuullinen karkkipäivä kerran viikossa.
      3. Hanki joku liikuntaharrastus josta oikeasti pidät, älä missään nimessä yritä väkisin pakottaa itseäsi esim. kuntosalille, jos tiedät jo etukäteen että se ei ole sinun juttusi. Kokeile ennakkoluulottomasti uusia lajeja, esim. tanssia tai vesijumppaa.
      4. Kävele niin paljon kuin mahdollista, kävele työmatkat, kauppareissut ja muut asiat jos vaan voit. Ei ole pakko edes kävellä edes takaisin, vaan esim. mene bussilla ja kävele takaisin.

      Lisää vinkkejä painonpudotukseen esim. täältä: http://parhaatvinkit.fi/laihdutusvinkkeja/

    • isovaariVaan

      Minusta paras tapa on liikkua normaalia arkiliikuntaa, ei missään nimessä hikeä ja lisää kun laihduttaa.
      Aloita silloin kun luulet olevasi nälkäinen, älä heti aamulla jos ei pakko, vaan juo aamulla mustaa kahvia, noin 30-40 C asteista, mieluummin laihaa kuin vahvaa. Parasta aiemmin keitetty kahvi, johon lisäät itse kuumentamaasi vettä hieman. (ei lämmintä hanavettä)

      Syö aina jostain max 3 dl kiposta, (200-300 gr painosi mukaan, 70-100 kg). Älä juo yhtään tai mag 1/dl.
      Syö se sama pieni määrä ja lopeta.
      Liiku tavallisesti, mutta joka päivä ei ole pakko ulos mennä. Älä lisää liikuntaa.
      Tavalliseen liikkumiseen peruste. Kun alat oikeasti laihtumaan noin viikon jälkeen, (ennen vain nestettä häviää), keho alkaa hakemaan automaattisesti ravintoa kehosta ja keho ei pysty ottamaan ravintoa kovinkaan paljoa, vain noin 30-40 kaloria tunnissa. Jos teet liikaa liikuntaa keho alkaa pyytämään tehokkaammin lisää ravintoa ja alat syömään. Muista, sen kun polttaa tunnin treenillä, syö parissa minuutissa.

      Mitä sitten syö.
      Kerran, kymmeniä vuosia takaperin rukoilin kuinka saisin 15 kg pois ja helpolla. Sain aamu-unessa vastauksen, syö "maukasta ja vähäkalorista". Sain painoni kuten halusin. Tähän väliin voin sanoa että olen laihduttanut koko elämäni, mutta painon pudotus tulee aina vaikeammaksi kun tulee ikää. Nuorena riitti kun lopetti alkoholin, tai jonkin muun kokonaan pariksi kuukaudeksi.

      Ruoka jota söin oli HK Broilerikiusaus 300 gr, 250 kaloria. (tämän voi puolittaa ja syö puolet ja vaikkapa kuvaamiani vihanneksia hieman jotta tulee esim. 200 gr.)

      sitten seuraavaksi 3-4 tunnin kuluttua
      APETIT KOTIMAINEN KEITTOJUURES 200 G tai APETIT VIHANNESSEKOITUS 250 G.

      Ja loppu selityksiä;
      Tosiaan pieni määrä 3-4 tunnin välein. Viikon kuluttua et tunne nälkää, joten laita aika jolloin syöt muistiin. Ruoka-ajat voi vaihdella aivan kuten haluat, mutta yli 4 tunnin aikaa ei kannata pitää. Joskus voi aloittaa aamulla myös kuvatulla ruoalla, joskus syödä ekan kerran 12 aikoihin.

      Syö 1,5 - 2 laatikkoa ja vihanneksia 1-1,5 pussia. Niistä on helppo laskea kalorit ja syö 500 - max 700 kaloria.

      Ja juo huoneenlämpöistä vettä 2 Dl määrissä useita kertoja ruokailujen välissä. Veden juonti on hyvin tärkeää.
      Tärkeää myös, tällä jatketaan ainakin yli kuukausi mieluummin kaksi kuukautta.
      Mitään herkkupäiviä ei ole yhtään, aina syödään vähän, yksin ja jostain kiposta.
      Mitään kalorittomia maustettuja juomia, limsoja ei saa juoda.

      Tässä vältetään hiilihydraatteja, mutta myös rasvaa ja tietysti kaloreita.
      Myös suolaa vältetään.
      Tämä on vähän lähellä ketoesidieettiä. Yhtään "hyvää sivua" ei ole suomen kielellä aiheesta, mutta laitan ny yhden.
      http://www.laihdutus.info/ketogeeninen-dieetti/

      Kuvaamalla ruoilla on helppo laskea kalorit, helppo päästä 68-80 g hilareita päivässä ja alle 600 kaloriin.
      Ehkä jonkun mielestä on yksipuolinen ruoka, tietysti voi ottaa esim. Multitaps monivitamiini. Mutta pitää tarkkaan miettiä, onko se vatsalle sopivaa, tuleeko siitä näläntunne vai "pieni vaiva" vatsaa ja sitten parantaa vaivan syömällä.

      Ruoan yksipuolisuudesta vielä. Isäni oli normaalikokoinen ja tuli alle 40 kg painoisena sotavankina. Oli saanut vettä, hieman vehnäjauhoja ja ruohoja. Hyvin hän ja hänen eli kun sitten hitaasti alkoi syömään, eli terveenä yli 90-v ikään.
      Se siitä yksipuolisuudesta ja ravintoarvoista.

      Itekin syön hyvin yksipuolisesti, enkä ole flunssaankaan ollut 25 v., kun vanhemmat selvitti että se tulee vilustumisesta. Sään mukainen vaatetus ja syksyllä riittävän aikaisin hengittävä toppatakki, eikä mikään ohut tuulitakki.
      Eikä mitään muutakaan vaivaan kuin verenpaine on heti kun paino vähän lisääntyy.

      Suurissa ylipainoissa pitää kysyä lääkäriltä.
      Ja jos on useita verenpainelääkkeitä, pitää ottaa selvää mitä tai kumpi ensin lopetetaan. Jos noudattaa dieettiä, verenpaine laskee muutamassa päivässä ja lääkettä, sitä oikeaa lääkettä pitää vähentää. Viikon kuluttua ehkä pitää jo toinen lopettaa ja parin viikon kuluttua toinenkin puolittaa ja kuukauden kuluttua ehkä lopettaa.
      Kysy lääkäriltä lisää.............................

      https://www.hk.fi/tuotteet/tuote/hk-broilerikiusaus-300-g/
      http://www.apetit.fi/fi/tuotteet/tuote/apetit-kotimainen-keittojuures-200-g
      http://www.apetit.fi/fi/tuotteet/tuote/apetit-vihannessekoitus-250-g#addsearch=keittojuures

      Kun on koko elämän ollut ylipainoa, siitä ei mielestäni kokonaan pääse millään eroon. 3-4 kk paino pysyy, sitten palkitsee itseään, tai syö väsymykseen kun pitäisi nukkua.
      Ylipaino on samanlainen kuin muutkin ongelmat ja viat, harva meistä on ongelmaton ja viaton.

      Laihdutan joka syksy 3-6 kg, yritän syyskuussa, mutta aina ei tule motivaatiota kuin marraskuun lopulla jolloin on pakko aloittaa, jotta jouluna on hyvä olla.
      Olen jo yli 70-v, vaikka tällä palstalla olenkin, kehitykseni on mielestäni loppunut ja tunnen itseni 60 vuotiaaksi.
      En mainosta mitään, Nuo ruoat ovat vain maukkaita, pienet kalorit, pienet rasvat, pienet hilarit, varsinkin keittojuures.

    Ketjusta on poistettu 5 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Ampumisvälikohtauksen syynä kahden eri romanisuvun erimielisyydet

      Ikaalislainen romaniseurue joutui tahtomattaan tulitaisteluun etelä-pohjalaisen romanisuvun kanssa. Tilanne ei ratkennu
      Seinäjoki
      111
      2883
    2. Sosiaaliturvasäästöt kohdentuvat usein samoihin ihmisiin useampaan kertaan

      ja ihmisiä putoaa kiihtyvällä tahdilla toimeentulotuelle eli köyhien määrä kasvaa eksponentiaalisesti Suomessa. https:
      Maailman menoa
      364
      1683
    3. KJ Konetimber OY

      Haettu konkurssiin Eläke yhtiö Ilmarisen toimesta.
      Kuhmo
      85
      1646
    4. Laaja sähkökatko Sallilan verkossa!

      Mä heräsin yhden maissa UPS:n piipittkseen, koska sähköt poikki ja on edelleen. Odottelin jonkun aikaa ja soitin vikanum
      Loimaa
      45
      1493
    5. Millä kirjaimella nimeni alkaa

      Ja montako kirjainta sukunimestäni voi laskea? N to M
      Ikävä
      64
      1155
    6. Miksi toisten toiveet ahdistavat teitä?

      Kertokaapa miksi toisen ihmisen toiveet mahdolliselle kumppanilleen ahdistavat niin kovasti? Oletatko, että hän vaatii j
      Sinkut
      196
      1065
    7. Hyviä tehokkaira vinkkejä erittäin pinttuneen wc pytyn puhdistukseen

      Eli semmonen vuokra-asunnon pytty jossa hyvin sitkeään pi ttyny se vesiosa. Kloriittia olen liottanu yön yli ja yleispuh
      Ikävä
      142
      980
    8. Mitä tuntemuksia

      sinulle tulee, kun hän ilmestyy näköpiiriin? Vaihtelevatko ne?
      Ikävä
      84
      956
    9. Voiko "miehisen kunnian" käsitteen ohittaa?

      Palstalla kovasti pidetään minua jollain tavoin sairaana, kun puhun miehisestä kunniasta. Voidaanko me siis täysin ohi
      Sinkut
      148
      889
    10. En nii kui tiiä yhtään

      Mikä suussa kiehtoo, vaikka kaiken pitäisi olla ihan hyvin! Mä niin haluaisin nähdä sut:)
      Ikävä
      58
      868
    Aihe