Peugeot 505 GTI

GTI

Olen tässä mahdollisesti ostamassa harrasteajoneuvoksi 505 GTI:tä mutta olen hieman epätietoinen kyseisen auton moottorista. Olen ollut siinä uskossa että -86 505GTi:n kone on 2,2L mutta myyjän sanojen mukaan autossa on 2,0L kone. Olenko aivan pihalla (mikä on täysin mahdollista), vai onko tapauksessa jotain outoa?

16

2991

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • JJ

      Tietääkseni kone 2.2 litrainen ei mikään talousihme.Tehoa 130hv.

      • Peugeot 405 SRI

        Jossain mallissa oli myos 2.1 mutta oliko se Turbo Injection malli en muista.


    • Eurostartti

      Kyllä 505injection malleissa voi olla 1,995L tai 2,165Litrainen Renault moottori.

      • GTI

        ..näköjään sanoo että 505 GTI 1,99L joten olet oikeassa. Mitkähän mahtaa olla kyseisen myllyn speksit, onko kellään linkkiä? Onko 2.0 GTI ja 2,2 GTI malleissa muita teknisiä eroavaisuuksia, entäs Turbo-mallit? Anteeksi jos kyselen itsestään selvyyksiä mutta kun olen (vielä toistaiseksi) pihalla näistä Peugeot-kuvioista!


      • ari
        GTI kirjoitti:

        ..näköjään sanoo että 505 GTI 1,99L joten olet oikeassa. Mitkähän mahtaa olla kyseisen myllyn speksit, onko kellään linkkiä? Onko 2.0 GTI ja 2,2 GTI malleissa muita teknisiä eroavaisuuksia, entäs Turbo-mallit? Anteeksi jos kyselen itsestään selvyyksiä mutta kun olen (vielä toistaiseksi) pihalla näistä Peugeot-kuvioista!

        En tiedä paljonko on hepoja tuossa pienemmässä GTI:ssä, suuremmasssa on ainakin jossain versiossa 130hv.

        Turboa on myös kahta eri tyyppiä:
        Vanhemmassa (n.84-87?) on 160hv, ja uudemmassa peräti 180hv.

        Jos kukkaro kestää ajella (varsinkin jos on automaatti), niin 505:sta parempaa kyytiä saa kyllä etsiä


    • jaska

      ..oli -84vm gti ja siinä oli kyllä tuo 2.2L Renaultin kone, ja mielestäni siinä oli 136hv.
      Mulla oli myös peltipakosarja, ja 15 tuumaset gti:n alkuperaiset aluvanteet.. kyllä oli ripeee vehje...vieläkin harmittaa kun vaihdoin sen dieselmersuun:-((
      Mielestäni kone muuttui 2.0L siinä vaiheessa kun kojelautakin..tais olla juuri -86vm.
      Osta ihmeessa harrasteautoksesi, jos mahdollista..kyllä kyyti on niin hienoo että:-))

      Ongelmia mulla ei sen kanssa ollut kuin kolmosen synkronointirengas...eli kolmoselle nopeesti vaihdettaessa narahti...ja kesällä sähkäiskut oli valtavat ku autosta ulos astui ja sattui vahingossa koskettamaan koriin...plyyssipenkeistäkö johtui..pensaa kyllä paloi..mutta öljyä ei vaikka oli lopulta ajeetu 350000km.

      • Petteri L

        ...liittyneekö enää suoranaisesti tähän keskusteluun, mutta tuossa -81 STI:ssä oli 2.0 L kone, K-Jetronicruisku (GTI:ssä LE-Jetronic, eli sähköisemmin ohjattu?), 110 hp.

        Erittäin sivistynyt moottori, vääntöä riitti ja bensaa paloi (sivistyneesti ajamalla pääsi 12 l / 100 tienoille). Autoa muistelen vieläkin lämmllä, rupesi vaan ruostumiseen lisäksi olemaan koko ajan jotakin korjattavaa, niin vaihtui sitten v. -97 toiseen autoon.


    • 306
      • Pösö fani

        Vuoden 1986 malliset 505:set olivat ns.Italian
        malleja ja koneen teho oli 120 hv,autoista puuttui
        myös lukkoperä joka oli edellisissä malleissa ja
        syy miksi moottorikoko oli suomeen tuotavissa mal-
        leissa oli alle 2 litrainen oli taas armaassa ve-
        rottajassamme eli autossa oli halvempi verotus-
        arvo työsuhdeautona ja muistaakseni penkinlämmit-
        timet eivät myöskään kuuluneet varustukseen koska
        oli kyse ns.etelän mallista.nim jonkun pösön myynyt


      • Brunkeberg
        Pösö fani kirjoitti:

        Vuoden 1986 malliset 505:set olivat ns.Italian
        malleja ja koneen teho oli 120 hv,autoista puuttui
        myös lukkoperä joka oli edellisissä malleissa ja
        syy miksi moottorikoko oli suomeen tuotavissa mal-
        leissa oli alle 2 litrainen oli taas armaassa ve-
        rottajassamme eli autossa oli halvempi verotus-
        arvo työsuhdeautona ja muistaakseni penkinlämmit-
        timet eivät myöskään kuuluneet varustukseen koska
        oli kyse ns.etelän mallista.nim jonkun pösön myynyt

        Mistä tuo nimitys ”Italian-malli” tulee?


      • Petteri L
        Brunkeberg kirjoitti:

        Mistä tuo nimitys ”Italian-malli” tulee?

        Olisiko Italiassa ollut samanoloinen pientä kuutiotilavutta suosiva verotuskäytäntö tuolloin kuin Suomessakin; eikös BX GTi 1.6:kin ole nimenomaan Suomessa ja Italiassa myyty malli? Italialaisia kun on yli 50 miljoonaa, niin ehkä italianmalli on autoalalla ollut kuvaavampi termi kuin suomenmalli...


      • Ruben Chiller
        Petteri L kirjoitti:

        Olisiko Italiassa ollut samanoloinen pientä kuutiotilavutta suosiva verotuskäytäntö tuolloin kuin Suomessakin; eikös BX GTi 1.6:kin ole nimenomaan Suomessa ja Italiassa myyty malli? Italialaisia kun on yli 50 miljoonaa, niin ehkä italianmalli on autoalalla ollut kuvaavampi termi kuin suomenmalli...

        Muistaakseni Italiassa ainakin aikoinaan vero nousi huomattavasti 2 litraa suuremmilta moottoreilta, en tiedä onko vielä sama verotus siellä.


    • GTI

      Todennäköisesti omistan pian 505GTI:n, kiitos kaikille asiallisista vastauksista! Jos käy lukemassa vaikka jotain Toyota-palstaa niin kyllä saa makeita nauruja kun sanansäilä heiluu merkkiuskovaisten välillä, autojahan nämä vaan on, jotkut tosin enemmän kuin toiset:)

      • jaska

        aina silloin tällöin tänne miten harrastuksellesi kuuluu, olis ihan kiva tietää, niin ja mikä vuosimalli se mahdollisesti on.

        Haaveilen mukana:-))


      • GTI
        jaska kirjoitti:

        aina silloin tällöin tänne miten harrastuksellesi kuuluu, olis ihan kiva tietää, niin ja mikä vuosimalli se mahdollisesti on.

        Haaveilen mukana:-))

        Pistänpä jossain vaiheessa tarinaa tulemaan, vuosimalli on -86.


      • jaska
        GTI kirjoitti:

        Pistänpä jossain vaiheessa tarinaa tulemaan, vuosimalli on -86.

        ...saitpas jutuillasi vanhankin lämpeneen...olen alkanut etsiä 405 meille kakkosautoksi, nyt on Ooppeli, yritän saada sen vaihdettua Pösön 405 1.9 gri...jos joku innokas lukija haluais vaihtaa mun kanssa, ni eiku juttua vaan...voin maksaa jopa väliä, Ooppeli on -86vm ascona 1.6l, hyväkuntoinen kaikinpuolin...kyllä Pösö on sentään Pösö...kaikkine vikoineen päivineen...


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Hengenvaaralliset kiihdytysajot päättyivät karmealla tavalla, kilpailija kuoli

      Onnettomuudesta on aloitettu selvitys. Tapahtuma keskeytettiin onnettomuuteen. Tapahtumaa tutkitaan paikan päällä yhtei
      Kauhava
      85
      3895
    2. Ajattelen sinua iltaisin, aamulla, päivittäin

      Ehkä siinä jo pientä vinkkiä. Oot jäänyt pahasti mieleen. Sun katse on niin syvä ja oot niin lempeä. Hyvä olla sun kanss
      Ihastuminen
      107
      1822
    3. Ootko rakastunut?

      Kerro pois nyt
      Ikävä
      109
      1136
    4. Onhan sulla nainen parempi mieli

      Nyt? Ainakin toivon niin.
      Ikävä
      100
      1101
    5. Mitä sä haluat?

      Kerro nyt. Sano suoraan.
      Ikävä
      67
      966
    6. Priden osallistujamäärä suuri pettymys!

      Ei lähellekään sataatuhatta, vaikka mukaan on värvätty kaikki aktivistit jopa homot katolta heittelevä islamistinen aate
      Luterilaisuus
      165
      882
    7. Ujosteletko tosissaan vai mitä oikeen

      Himmailet???? Mitä pelkäät?????
      Ikävä
      42
      846
    8. IS Viikonloppu 28.-29.6.2025

      3- merkitty Kovis Erkki Vuokilalta. Oikean reunan (kuvituksellinen) pääkuva on hauska, mutta siitä johdetun sanan merkit
      Sanaristikot
      57
      811
    9. Joku kysyy

      Missä on syy? Jossainhan se syy täytyy olla persujen kannatuksen alenemiseen. Kannatuksen alneminen ei näy pelkästään g
      Perussuomalaiset
      61
      780
    10. Huono grilli kokemus

      Menimme grillille ostamaan ruokaa. Myyjät nauroivat meille, ja saimme todella asiatonta palvelua. Odotimme ruokaa innoll
      Puolanka
      22
      761
    Aihe