Peugeot 505 GTI

GTI

Olen tässä mahdollisesti ostamassa harrasteajoneuvoksi 505 GTI:tä mutta olen hieman epätietoinen kyseisen auton moottorista. Olen ollut siinä uskossa että -86 505GTi:n kone on 2,2L mutta myyjän sanojen mukaan autossa on 2,0L kone. Olenko aivan pihalla (mikä on täysin mahdollista), vai onko tapauksessa jotain outoa?

16

2950

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • JJ

      Tietääkseni kone 2.2 litrainen ei mikään talousihme.Tehoa 130hv.

      • Peugeot 405 SRI

        Jossain mallissa oli myos 2.1 mutta oliko se Turbo Injection malli en muista.


    • Eurostartti

      Kyllä 505injection malleissa voi olla 1,995L tai 2,165Litrainen Renault moottori.

      • GTI

        ..näköjään sanoo että 505 GTI 1,99L joten olet oikeassa. Mitkähän mahtaa olla kyseisen myllyn speksit, onko kellään linkkiä? Onko 2.0 GTI ja 2,2 GTI malleissa muita teknisiä eroavaisuuksia, entäs Turbo-mallit? Anteeksi jos kyselen itsestään selvyyksiä mutta kun olen (vielä toistaiseksi) pihalla näistä Peugeot-kuvioista!


      • ari
        GTI kirjoitti:

        ..näköjään sanoo että 505 GTI 1,99L joten olet oikeassa. Mitkähän mahtaa olla kyseisen myllyn speksit, onko kellään linkkiä? Onko 2.0 GTI ja 2,2 GTI malleissa muita teknisiä eroavaisuuksia, entäs Turbo-mallit? Anteeksi jos kyselen itsestään selvyyksiä mutta kun olen (vielä toistaiseksi) pihalla näistä Peugeot-kuvioista!

        En tiedä paljonko on hepoja tuossa pienemmässä GTI:ssä, suuremmasssa on ainakin jossain versiossa 130hv.

        Turboa on myös kahta eri tyyppiä:
        Vanhemmassa (n.84-87?) on 160hv, ja uudemmassa peräti 180hv.

        Jos kukkaro kestää ajella (varsinkin jos on automaatti), niin 505:sta parempaa kyytiä saa kyllä etsiä


    • jaska

      ..oli -84vm gti ja siinä oli kyllä tuo 2.2L Renaultin kone, ja mielestäni siinä oli 136hv.
      Mulla oli myös peltipakosarja, ja 15 tuumaset gti:n alkuperaiset aluvanteet.. kyllä oli ripeee vehje...vieläkin harmittaa kun vaihdoin sen dieselmersuun:-((
      Mielestäni kone muuttui 2.0L siinä vaiheessa kun kojelautakin..tais olla juuri -86vm.
      Osta ihmeessa harrasteautoksesi, jos mahdollista..kyllä kyyti on niin hienoo että:-))

      Ongelmia mulla ei sen kanssa ollut kuin kolmosen synkronointirengas...eli kolmoselle nopeesti vaihdettaessa narahti...ja kesällä sähkäiskut oli valtavat ku autosta ulos astui ja sattui vahingossa koskettamaan koriin...plyyssipenkeistäkö johtui..pensaa kyllä paloi..mutta öljyä ei vaikka oli lopulta ajeetu 350000km.

      • Petteri L

        ...liittyneekö enää suoranaisesti tähän keskusteluun, mutta tuossa -81 STI:ssä oli 2.0 L kone, K-Jetronicruisku (GTI:ssä LE-Jetronic, eli sähköisemmin ohjattu?), 110 hp.

        Erittäin sivistynyt moottori, vääntöä riitti ja bensaa paloi (sivistyneesti ajamalla pääsi 12 l / 100 tienoille). Autoa muistelen vieläkin lämmllä, rupesi vaan ruostumiseen lisäksi olemaan koko ajan jotakin korjattavaa, niin vaihtui sitten v. -97 toiseen autoon.


    • 306
      • Pösö fani

        Vuoden 1986 malliset 505:set olivat ns.Italian
        malleja ja koneen teho oli 120 hv,autoista puuttui
        myös lukkoperä joka oli edellisissä malleissa ja
        syy miksi moottorikoko oli suomeen tuotavissa mal-
        leissa oli alle 2 litrainen oli taas armaassa ve-
        rottajassamme eli autossa oli halvempi verotus-
        arvo työsuhdeautona ja muistaakseni penkinlämmit-
        timet eivät myöskään kuuluneet varustukseen koska
        oli kyse ns.etelän mallista.nim jonkun pösön myynyt


      • Brunkeberg
        Pösö fani kirjoitti:

        Vuoden 1986 malliset 505:set olivat ns.Italian
        malleja ja koneen teho oli 120 hv,autoista puuttui
        myös lukkoperä joka oli edellisissä malleissa ja
        syy miksi moottorikoko oli suomeen tuotavissa mal-
        leissa oli alle 2 litrainen oli taas armaassa ve-
        rottajassamme eli autossa oli halvempi verotus-
        arvo työsuhdeautona ja muistaakseni penkinlämmit-
        timet eivät myöskään kuuluneet varustukseen koska
        oli kyse ns.etelän mallista.nim jonkun pösön myynyt

        Mistä tuo nimitys ”Italian-malli” tulee?


      • Petteri L
        Brunkeberg kirjoitti:

        Mistä tuo nimitys ”Italian-malli” tulee?

        Olisiko Italiassa ollut samanoloinen pientä kuutiotilavutta suosiva verotuskäytäntö tuolloin kuin Suomessakin; eikös BX GTi 1.6:kin ole nimenomaan Suomessa ja Italiassa myyty malli? Italialaisia kun on yli 50 miljoonaa, niin ehkä italianmalli on autoalalla ollut kuvaavampi termi kuin suomenmalli...


      • Ruben Chiller
        Petteri L kirjoitti:

        Olisiko Italiassa ollut samanoloinen pientä kuutiotilavutta suosiva verotuskäytäntö tuolloin kuin Suomessakin; eikös BX GTi 1.6:kin ole nimenomaan Suomessa ja Italiassa myyty malli? Italialaisia kun on yli 50 miljoonaa, niin ehkä italianmalli on autoalalla ollut kuvaavampi termi kuin suomenmalli...

        Muistaakseni Italiassa ainakin aikoinaan vero nousi huomattavasti 2 litraa suuremmilta moottoreilta, en tiedä onko vielä sama verotus siellä.


    • GTI

      Todennäköisesti omistan pian 505GTI:n, kiitos kaikille asiallisista vastauksista! Jos käy lukemassa vaikka jotain Toyota-palstaa niin kyllä saa makeita nauruja kun sanansäilä heiluu merkkiuskovaisten välillä, autojahan nämä vaan on, jotkut tosin enemmän kuin toiset:)

      • jaska

        aina silloin tällöin tänne miten harrastuksellesi kuuluu, olis ihan kiva tietää, niin ja mikä vuosimalli se mahdollisesti on.

        Haaveilen mukana:-))


      • GTI
        jaska kirjoitti:

        aina silloin tällöin tänne miten harrastuksellesi kuuluu, olis ihan kiva tietää, niin ja mikä vuosimalli se mahdollisesti on.

        Haaveilen mukana:-))

        Pistänpä jossain vaiheessa tarinaa tulemaan, vuosimalli on -86.


      • jaska
        GTI kirjoitti:

        Pistänpä jossain vaiheessa tarinaa tulemaan, vuosimalli on -86.

        ...saitpas jutuillasi vanhankin lämpeneen...olen alkanut etsiä 405 meille kakkosautoksi, nyt on Ooppeli, yritän saada sen vaihdettua Pösön 405 1.9 gri...jos joku innokas lukija haluais vaihtaa mun kanssa, ni eiku juttua vaan...voin maksaa jopa väliä, Ooppeli on -86vm ascona 1.6l, hyväkuntoinen kaikinpuolin...kyllä Pösö on sentään Pösö...kaikkine vikoineen päivineen...


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Arvaa miten paljon

      Haluan sua?
      Ikävä
      94
      1769
    2. Kolme miestä joukkoraiskasi nuoren naisen metsässä Helsingissä.

      https://www.hs.fi/helsinki/art-2000011193871.html?utm_medium=promobox&utm_campaign=hs_tf&utm_source=is.fi&utm_content=pr
      Maailman menoa
      235
      1628
    3. Mitä toiveita ja ajatuksia sulla

      On kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      91
      1373
    4. Sunnuntai terveiset kaivatulle

      Maa on vielä valkoinen vaikka vappu lähestyy, otetaan pitkästä aikaa pyhä terveiset kaivatullesi tähän ketjuun !!
      Ikävä
      66
      1032
    5. Aika usein mietin sitä

      Että miksi juuri minä olen se jonka kanssa haluaisit vakavampaa? Mikä minusta voi tehdä sellaisen että koet niin syviä t
      Ikävä
      46
      931
    6. Rakastan sinua ja

      Tiedät sen.
      Ikävä
      47
      928
    7. Miksei voitaisi vaan puhua asiat selväksi?

      Minulla on ollut niin kova ikävä sinua, etten oikein edes löydä sanoja kuvaamaan sitä. Tuntuu kuin jokainen hetki ilman
      Ikävä
      38
      918
    8. Eräästä kalastuksenvalvojasta leviää video !

      Ennemmin tai myöhemmin tänne palstalle tulee videonpätkä, jossa kerrotaan paikallisesta "kalastuksen valvojasta". Ei si
      Suomussalmi
      9
      914
    9. On ikävä sua

      Rakas ❤️.
      Ikävä
      46
      872
    10. IS Viikonloppu 26.-27.4.2025

      Koviksen ovat laatineet Eki Vuokila ja piirrospuolista vastaa Lavonius, jolloin 2,5 vaikeusasteen ristikko on saatu aika
      Sanaristikot
      37
      849
    Aihe