Tänä kesänä olen reissatessani bongaillut kaikenmoisia julkisuuden henkilöiden muistomerkkejä ja hautojakin, jos ovat matkani varrelle sattuneet.
Yleensä kiinnostaa kepeään musiikkiin tai kirjallisuuteen sattuvat henkilöt. Mutta muukin historiallinen juttu käy, ei mikään iänikuinen tapahtuma kuitenkaan.
Pian menen Hietaniemeen eräälle kukkulalle ja sinne on monta muusikkoa myös haudattu. Samalla käyn Malmin hautausmaalla. Matti Pellonpään haudan ajattelin etsiä sieltä… tuttujeni lisäksi.
Tämän pyhiinvaellusreissun lopuksi syömään Eliteen, vaikkapa Tauno Palon pöytään, ei vaikkaan se on niin siellä nurkassa.
Jos tiedät tai tunnet lähistöltäsi tai jostain muualta vastaavia pystejä.
Kerro, voisin joskus bongata, varsinkin jos sattuu idolini olemaan tai muuten siitä henkilöstä kiinnostunut. Tai ehkäpä kiinnostukseni herää.
Yhdenlaista bongausta...
13
234
Vastaukset
- maissiiii
Tässä esimerkiksi muutamia…
Juicen löytää Juankoskelta
Kari Tapion Suonenjoelta
Andy Mac Goyn Pelkosenniemeltä
Rauli Baddingin Somerolta
Kari Suomalaisen patsaan löydän Visavuoresta
Topi Sorsakosken Ähtäristä
Olavi Virtaa monelta paikkakunnalta - maissiiii
Pentti Saarikosken
Elina Karjalaisen
kalle Holmbergin
haudat löytyy
Valamon hautausmaalta
Laatat talojen seinissäkin kiinnostaa
Viimeksi tapasin Eino Grönin metallilaatan Reposaaresta erään talon seinästä.- New-age
Aloittajalle: Tauno Palon muistomerkki on todella nolossa paikassa - piilossa.
- maissiiii
New-age kirjoitti:
Aloittajalle: Tauno Palon muistomerkki on todella nolossa paikassa - piilossa.
Niinpä, mutta ehkäpä Tauno Palo aikansa superjulkkis halusi nauttia aikoinaan sipulipihvinsä rauhassa. Siellä yhäkin syödään sipulipihviä Tauno Suuren reseptilla valmistettuna.
- New-age
Ai Hesarilla? Mitä sipulipihvejä?
Koirathan tuollaisessa paikassa käy ruikkimassa ym. ym. - maissiiii
Just juu tuollaisessa paikassa käyn ruikkimassa useinkin, kun tulen koirana Hesäaan useammaksi päiväksi kuten nytkin teen.
Menuussa näkyy olevan juuri Tauno Palon kermasipulipihvejä paistetuilla perunoilla viinisuosituskin löyty, jotain epsanjalaista viiniä.
Vai valitsisiko Hiillostettua lohta
Sibeliuksen tapaan korvasienimuhennoksella ja puikalaperunoita ranskalainen viini on suosituksena. - New-age
No hih ja höh. Olen käynyt tuolla paadella ja se on tehnyt mut surulliseksi.
Katsopa mr.googlen tiedoista.
Eliten listalta ottaisin nyt vasikan entresöteetä tai maksaa. Itse taisin ottaa viimeksi kalaa.
Eipä ole aikoihin tullut bongailtua ketään. Eipä niitä täällä rantakorvessa ole näkynyt.
Tuolla Valamon hautausmaalla on tullut käytyä.
Irwinin hautapaasi on aika lähellä missä sisarenikin hauta on.- ö-Öö
Nähnyt tarpeekseen henkilöpatsaita
Etenkin jos näköispatsaita. Hautuumaita en kiertele. Mulle jäänyt epäselväksi, miten sieltä mitään löytäisikään. Siis kirkolla on tietenkin kartat, vaan jos menee just Malmille, se sen verran suuri, ilman takkaa sijaintia sieltä ei takuu varmasti löydä mitään.
Jossain näin joskus kiintoisn patsaan. Se oli jonkinlainen kannaotto itsenäisen talonpojan puolesta. Oli ollut joku suojelualue ja maajussi oli sitten hakannut sen sileeks. Liekö linnassakin käynyt. Jotkut oli kuitenkin veistäneet sille puuusta vähän vaivaisukon näköisen muistomerkin.
Elävistä harvemmin tehdään patsaita, Andy McCoy yks poikkeus, varmaan on muitakin. Ai juu Juice Leskisellä oli aikanaan Aulapaarissa ja nyt suunnittelaan Ylöjärvelle Eppu Normaalille patsasta. Tollaset ihan hauskoja.
=DW=- maissiiii
Kun tullut tähän ikään, niin olen kiertänyt kaikki sukulaisteni, jakavereitteni haudat, jonkun kiven pelastanut pusikosta. En totta tiedä minäkään, mitä siitä saa, mutta on se avartanut tietoisuutta omista juuristani. Miten levällään sitä ollaan oltu vaikka yhtä henkisesti onkin pidetty.
Siinä samalla olen löytänyt tapahtumien muistomerkkejä. Eihän hautausmailla ole tavallisesti kuin sankarihaudat ja vakaumuksensa puolesta kaatuneiden muistomerkki, mutta esimerkiksi
Lapuan hautausmaalla keksin sen Lapuan pamauksen muistomerkin, kivilohkare jossa ne neljätkymmenet pienet ristit ja nimet menehtyneistä. Tottahan muistin silloin sen tapahtuman kun lauttasaaresta nousin bussiin ja kuinka koko bussi silloin kohisi moisesta onnettomuudesta
Muuten istuttiin bussissa hissuksiin ulos ikkunasta pälyillen.. Olihan se pientä historian kertausta. samoin Kurulaivan uppoamiset. Muistomerkki Tampereella. Onhan niitä.
Liikuttavin jonka olen nähnyt kaikista on muistomerkki Katyn tapahtumista, jäänyt Posnanista mieleen ikuisesti. Olen toki kiertänyt PUolassa keskitysleireillä ja nähnyt monenmoista muistamista. ja muistomerkkiä.
Suomessa Suomussalmella Raatteen taistelujen kivipelto yms.
Voihan sitä miettiä mitä antaa, no laiskana historian lukijana vaikkakin kiinnostuneena historian asioista niitä tulee kierrettyä.
Niin Pellonpää siellä Malmilla, haluanpa vaan nähdä, pitääkö paikkansa, että hänellä on siinä kiven vieressä avattu votkapullo, jossa yksi kukka. Ajatuksena mielenkiintoinen kukaan ei tiedä kuka pullon ja kukan aina tuo.
Olympiarenkaitakin voi hautakivissä nähdä, viimeksi juuri Reposaaressa löysin Kelpo Gröndalin olympiarenkaat, painikulta Helsingin olympialaisissa. - maissiiiii
Noista eläville pystytetyistä jutuista tuli mieleen esim Jukka Virtasen tuoli Jämsänkoskelaisen kaupan seinässä ja voidaanhan muistamiseksi ja melkein pystiksi mainita jääkiekkoiljan muistoksi hallin kattoon nostettu omalla numerolla varustettu pelipaita.
Joka kesä bongaan presidentti Svinhuvudin hautapaaden ja silloin tällöin Simo Häyhän hautakiven.
- kalmukki
Tuolla edempänä joku mainitsi Pentti Saarikosken haudan. Tiesittekö että Pentillä oli Pentti Saarikoski- niminen sukulainen, oli muuten urheilumiehiä ja todennäköisesti hänellä on yhä hallussaan aikansa suomen pisin keihäänheittotulos. Mittaa en nyt muista, mutta heitto on tehty pyörähdystyylillä. Tuo tyylihän sitten aika nopeasti vaarallisuutensa vuoksi kiellettiin.
Helsingin Hietaniemen Nikolskin ortodoksiselle hautuumaalle on haudattu kaukana Siperiassa syntynyt jakuutti Mikael Kornilov, hänen nimensä löytyy noin kymmenen muun nimen joukosta muistopaadesta. Kornilovin tarina löytyy tarkemmin ainakin Harry Halenin kirjasta Matkamiehiä alaotsikolla Jakuuttilainen elegia. Samaista kirjaa on painettu myös nimellä Julma mies kuin kalmukki.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Hetken jo luulin, että en ikävöi sinua koko aikaa
Mutta nyt on sitten taas ihan hirveä ikävä jotenkin. Tiedätköhän sinä edes, kuinka peruuttamattomasti minä olen sinuun r345618Outoa että Trump ekana sanoutui irti ilmastosopimuksesta
kun Kaliforniaa riepottelee siitä johtuvat tuhoisat maastopalot. Hirmumyrskytkin ovat USA:ssa olleet tuhoisia.4942574JOKO OLETTE KUULLET, MITÄ KIURUVEDELLÄ ON SATTUNUT!
Oletteko jo kuulleet, mitä Kiuruvedellä on sattunut, voi hyvänen aika? Aivan viime tuntien aikana olisi sattunut, jos t51515Eli jos toisen hiki haisee ns. omaan nenään siedettävältä
Se kertoo hyvästä yhteensopivuudesta. Selvä! Olet mies minun. 🫵🥳271399En tiedä miksi kerroin sinusta täällä
Siksi kai, kun meidän juttu on niin alkuvaiheessa, etten voi vielä puhua siitä kenellekään.171109Oho! Queen of Fucking Everything villitsee - Ikean sininen luottotuote nappasi hervottoman idean!
Ikea on ajan hermoilla! Aika hauska idea ja Queen of Fucking Everything -ajatus toimii hyvin tässäkin. Lue lisää: http7974Ei ois kyllä kivaa
Jos miestä ei kiinnostais ollenkaan minun seura. Aina huitelis ties missä tai olis omassa seurassaan. Kaikki muu ois kiv4897- 62892
Nainen, tunnetko saman kuin minä
Syvän yhteyden välillämme, silloin kun se tunne tulee. Niinä hetkinä minulla on niin järjettömän suuri ikävä sinua. Ikäv43873HS - Yllätyskäänne Eagle S -tutkinnassa, Supo pitää onnettomuutena
HS:n mukaan esitutkinta joudutaan todennäköisesti keskeyttämään syyttäjän päätöksellä mikäli näyttöä tahallisuudesta ei194807