Soutaen yli suomenlahden

Niuho?

Luki lehdessä että aikovat tavallisilla soutveneillä ylittää Suomenlahden Tallinasta - Hesaan noin hiukka ennen Juhannusta!
Hyväksyn hyvin tällaisen eloonjäämiskokeilun jos minun verovarojani ei siihen laiteta senttiäkään. Tulenkin seuraamaan tilannetta ja tarkasti. Ei siis minun veromerkkejä. Ko kokeilu ei ole veneilyä, se on uhkarohekeaa machoilua. Hyväksyn sen mutta rahoitus pitää tulla ko yrittäjiltä itseltään. Samoin vakuutukset - jos minun vakuutusyhtiöni osallistuu ko homman vakuutukseen sanon kaikki vakuutukseni sieltä irti. Ja miksi.
Jo se että "hurjimusket " ko kokeilin tekevätkin , houkuttaa se uusia ja uusia ysrittäjiä. Varmaa on se että kolmesta eri yrityskerrasta yksi epäonnistuu ja päättyy joko onnelliseen paluuseen tai suuretsintään. ja kaikki verovaroin!!!!!!!!

13

3263

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Lammikkolaivuri

      Virolaiset Raivo Roosna (nykyisin Daniel Ladion) ja Aleks Lepajoe ryöstivät Tillanderin kultasepänliikkeen Helsingissä 17.4.1985.

      Kaverukset olivat meloksineet Suomenlahden yli jollakin kumiveneentapaisella (neukkuvalmistetta?). Ryöstön ajankohdasta voinee päätellä, että ylitys on tapahtunut jo huhtikuussa.

      Itse en ole Helsinki-Tallinna-väliä alle 7-metrisellä veneellä taittanut (ja moottorin voimin toki jurrasin senkin 7-tuntisen), mutta ei tuo ylitys suinkaan maailman vaarallisimpiin kuulu - kunhan ei ehdoin tahdoin pahimpaan myrään lähde!

      Lähdin kerran vapun alla yötä myöten Suomenlinnan tullista kohti Piritaa 18-metrisen teräsaluksen miehistössä. Keli oli kovin, missä olen tuon selän kevyellä kalustolla ylittänyt. Minun ruorivuoroni aikana eräs punkassa nukkumista yrittänyt putosi kunnon keinautuksesta lattialle - hän taisi olla ainoa, joka ylipäänsä yritti pysytellä sisätiloissa. Muilla oli kannella orastavia merisairauden oireita. Aallokkoa siis oli ihan kunnolla!

      Suokin tullista lähti yhtaikaa kanssamme kaksi kaverusta nopeakulkuisella pikkuveneellä. Olisikohan ollut 4,5 metriä ja ehkä 50 hv tuuppari perässä. Piritan tulliin aamuyöllä saavuttuamme löysimme kaverukset sieltä. Aikaa he olivat kuulemma joutuneet käyttämään reilusti laskemaansa enemmän. Minä olisin heidän asemassaan jättänyt lähtemättä, mutta samat olosuhteet ovat eri ihmisille kovin erilaisia...

    • soudettu atlantin yli
    • Jude

      Kajaakilla meloen Suomenlahden ylitys onnistuu aika kovalla kelillä. Aukkopeite estää kajaakin täyttymisen vedellä. Silloin melkein suurimman vaaran aiheuttavat isommat alukset. Niiltä jää helposti tyrskyn pohjalla oleva kajaakki huomaamatta. Ei Helsingistä Tallinnaan ole kovin kummonen matka. Joskus pikkupoikana tuli kevätjäällä käveltyä lähelle aluevesirajaa. Sopivalla säällä Tallinna näkyy korkeiden talojen ikkunoista ja esim. Rikaman tornista väärinpäin taivaanrannassa.

      Soutuvene täyttyy kovissa laineissa ja sen hallintaan yhden soutajan voimin on työlästä.

    • pienveneilijä

      Niuho et taida juuri merellä seilailla.Ihmiset ovat tuhansia vuosia liikkuneet tuon lahden yli,jota nykyisin suomenlahdeksi nimitetään.

    • RKM

      Aiemmin oli matkasuunta toinen, niin se maailma muuttuu

      • on aina kotiinsa

        palannut, ellei ole jäänyt matkalle. Siis, jos mennään johonkin(oli suunta mikä tahansa)niin sieltä tullaan myös takaisin. Enemmistö on aina niin tehnyt,muuten se ei matkailua olisikaan. Pohjoinen on tietysti jääkauden jälkeen ottanut omansa,mutta ei tänne sentään kaikki jää,onneksi.


    • Porkkalan äijä

      Kaj Bruun souti sen joskus 1990 alkupuolella edestakaisin samana päivänä,
      mennessä veljensä kanssa ja takaisin yksin. Veli kun tuli merisairaaksi. Kaj taisi olla silloin noin 7-kymppinen. Homman tarkoitus oli testata soutulaitetta jonka Kaj oli kehitellyt (hyvin taisi pelata).
      Homman voi tehdä kuka tahansa soutamaan ja merellä liikkumaan tottunut. Vähäisellä kokemuksella ja tiedoilla ei tietenkään voi kauas rannasta lähteä.
      Moni on varmaan kaupasta ostanut Kaj Bruunin kevätsipuleita on siis sama mies.

      • toinen porkkalan äijä

        Kaj jäi historian kirjoihin jo 60- luvulla soutaessaan samalla, kehittämällään soutulaitteella Tukholmasta Helsinkiin. Tosin ikää taisi silloin olla vasta 40. Nostan hattua


      • Närhen Matti

        Pieni tarkennus toinen soutaja oli Kain veljenpoika muistaakseni. Matkasapuska oli vehnänorasta ja luomutomaatteja omasta puutarhasta.


    • hkhk

      Pitää vähän katsoa, että keli on hyvä. Matka Tallinaan on jotain samaa luokkaa kuin Sulkavan Soutu eli alle 65 kilometriä, riippuen, mistä lähtee laskemaan.
      Vanhan mallisella, hyvällä veneellä matka taittuu alle 7 tunnin.

    • T.Uristis

      Soutelin yönsylissä Tallinnaan ja takaisin. Helppo nakki.
      Tupakkia oli tullessa 500kartonkia ja viinua 600 putelia.
      Kelepaa sitä talvi köllötellä. Sulkavan soutajia ei näkyny?

    • WendyRose

      haha itse aijon tehdä saman

    • Raivo Rosnarinkka

      Ota veneeksi ERÄ 525 se on hyvä!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      96
      2695
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      103
      2282
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      91
      2030
    4. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      13
      1759
    5. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      44
      1701
    6. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      36
      1676
    7. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1666
    8. 92
      1602
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      129
      1467
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1284
    Aihe