Lihas kireys / yläkropan kireys sekä yskä?

AivanJumissa

voiko lihas kireys sekä yläkropan kireys aiheuttaa yskää...?

Minulla on yläkroppa aivan jumissa. Ei mitään kipu tiloja, mutta lihaskireyttä paljon ja ranka kyllä paukkuu rullatessa. Lukkoja on. Minua on alkanut piinaamaan myös outo yskä näiden myötä. Kuivaa yskää. Tuntuu kuin joku ärsyttää ja pitää rykäistä mutta mitään ei tule. Mietin vain että voiko nämä kulkea käsi kädessä vai kaksi erillistä oiretta. Joka tapauksessa fyssarille aikaa varaamassa ja yskää seuraan hetken vielä ja siitä sitten lääkäriin.

10

8079

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • gsgddgdsg

      Itselleni tulee yskänärsytystä, jos venyttelen kaulaa. Eli uskoisin, että mahdollista on. Tosin sulkisin varmuuden vuoksi muut yskän syyt pois jatkuvassa ja pitkäaikaisessa yskässä. Sisäilmaongelma?

    • AivanJumissa

      En usko sisäilmaongelmaan, mutta tietenkin kaikki aina mahdollista. Mulla kaulalla kireytynyt lihas ja rintalastaa kiristää. Tuntuu painon tunteena ja ihan kuin osittain nekin tekisi yskänärsytystä. Käyn tietenkin lääkärissä jos vielä pitkään jatkuu. Allergiat kyllä mahdollisia. Kärsin siitepölyallergiasta ja kissakin käy ärsyttämään. Miksipä ei joku muukin... Mietin vain onko kukaan kokenut vastaavaa...

    • YksitoistaKuuta

      En koskaan suoraan väittäisi, että yskä johtuisi lihasksien ja rangan kireydestä, mutta apua erilaisiin hengitysvaikeuksiin voi tosiaan saada paljonkin, kun lähtee työstämään yläkropan lihasten ja rangan/kylkiluiden jäykkyyttä.

      Joku joka on erikoistunut rangan nivelten toimintaan voisi olla hyvä lisä nyt kun olet alkamassa hoitaa itseäsi enemmän. Esim. osteopaatti, naprapaatti tai kiropraktikko voisivat olla tällaisia.

    • IrmaIrene

      Hei. Mulla oli viime viikon ajan hieman flunssainen olo. Rinnasta poltteli ja pientä kuivaa yskää. Sitten töissä tuli valtava hiki ja rupesi heikottamaan ja pulssi korkea. Lähdin kotiin. Nyt on katsottu sydänfilmi, joka ok. Keuhkoista ei kuulu ihmeempiä rahinoita. Tänään kävin verikokeissa ja röntgenissä. Röntgentuloksista luin, että ei ihmeellistä, muuten kuin th-rangassa spondyloosia? Yskälle ei tunnu syytä löytyvän. Toki hartiat ja niska aina jumissa. Huomenna menen lääkäriin kuulemaan verikokeen tulokset ja katsotaan vointi. Olen 57-vuotias, teen melko raskasta työtä fyysisestikin. Levossa suht hyvä olo. Mutta kun alan töitä tekeen niin helposti meinaa kunto loppua. Kyllä nuo lihaskireydetkin monenlaista aiheuttavat. Mullakin rintapistos saattaisi johtua juurikin lihaksista.

    • rintarankaongelmainen

      Itselläni niska-ja hartiavaivat tekevät kurkun omituiseksi. Kun venyttelen ja käännän päätä eri suuntiin, niin kurkku palautuu nrmaaliksi. Olen kyllä jostain lukenut tuollaisestakin, että rintarangan jumit aiheuttaisi peräti hengenahdistusta, joten miksi ei sitten yskää..

      • eikylkiasentoja

        Samoja vikoja minullakin ollut ja struuma ahtauttaa kaulaa joskus niin, että tulee yskänärsytystä ja limaisuutta.


      • rintarankaongelmainen
        eikylkiasentoja kirjoitti:

        Samoja vikoja minullakin ollut ja struuma ahtauttaa kaulaa joskus niin, että tulee yskänärsytystä ja limaisuutta.

        Minulta on jo leikattu koko kilppari pois ison koon takia.


    • PAREMPAAELÄMÄÄ

      Kyllä teidän pitää nyt jumpata lantiorennoksi, jollon selän paukekin loppuu ja ranka alkaa toimimaan, voi jopa yskän ärsytys loppua.

      • kysyväkysyy

        Miten?


    • PAREMPAAELÄMÄÄ

      Mene vatsallesi jumppamatolle kyynärpäät lähelle tosiaan rinnan alla.
      Siirrät ylävartaloasi ja lantiotasi niin, etteivät ne ole suorassa linjassa (sivusiirtymä), jolloin selkärankaan tulee loiva S muoto ristiluun ja ylimmän kylkiluuparin välille.
      Tässä asennossa pakaroiden kevyttä liikettä puolelta toiselle, jolloin kaikki selän pienet syvät lihakset rangan ympärillä työskentelevät yhteistoimintaan mukautuen. Välillä vaihda S kaaren suunta hartioita tai lantiota siirtämällä.
      Variaationa kannattaa myös tähän perusasentoon asemoida pakarat eri korkeusasemaan, jolloin pakarat eivät ole aivan rinnakkain.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Ole rohkeampi kuin koskaan

      ja kerro tähän suoraan kaivattusi nimi
      Ikävä
      90
      1831
    2. Oulussa puukotettu lasta

      Onko perussuomalaiset huolissaan julkisten tilojen turvallisuudesta. Miten sisäministeri Rantanen suhtautuu lapsiin kohd
      Perussuomalaiset
      409
      1466
    3. Mitä tekisit jos

      täällä ois viesti sulle, otsikossa sun etunimi ? Ja viestissä sanotaan "minä rakastan sua" ja allekirjoituksena kaiva
      Ikävä
      90
      1260
    4. Nyt pärähtää - Uusi lavatanssiohjelma starttaa tv:ssä!

      Oletko toivonut lavatanssiohjelmaa televisioon? Puoli seiskan kesäilta tuo lavatanssit suomalaisiin koteihin. Juontajin
      Tv-sarjat
      13
      1039
    5. Milloin olet viimeksi nähnyt

      Kaivattusi ja missä? Onko ikävä vastaa rehellisesti.
      Ikävä
      66
      959
    6. Ääripersu puukotti taas.

      Kamalaksi on mennyt. Persut ammuskelee ja puukko heiluu..
      Oulu
      179
      943
    7. Kokki Akseli Herlevin ex-rakas Emmi Suuronen kisasi Diilissä - Nyt Selviytyjissä: "Vaikka olen..."

      Emmi Suuronen ja Akseli Herlevi ovat ex-pariskunta. Nyt Emmi nähdään taas tosi-tv-ohjelmassa. Takana on jo Diili ja mis
      Suomalaiset julkkikset
      10
      936
    8. Miten ihmeessä

      on kaksi niin samanlaista. Älä ymmärrä väärin, en yritä mitenkään itseäni ylentää mutta eiköhän me jollakin radioaallol
      Ikävä
      48
      913
    9. Onpas punavihreät taas ärhäkkäinä

      😺 Ihan tuntuu kuin syyttäisitte meikäläisiä/meikäläistä Oulun puukotuksesta. Tapaus on hyvin ikävä ja tuomittava. En
      Luterilaisuus
      239
      884
    10. Pelkäätkö että olisin

      Ilkeä sulle jos nähtäisiin? Naiselta miehelle
      Ikävä
      74
      827
    Aihe